Den Haag zet ons bij het oud vuil PZC PZC Kosten en gebruik medicijnen lijken nauwelijks te beteugelen De Golden Boy van D66 had hekel aan politiek met kleine p Geloofwaardigheid feiten en meningen CNV -voorzitter Westerlaken furieus over negeren akkoord sociale partners 20 juni 1948 zaterdag 20 juni 1998 door Sylvia Marmelstein Misschien komt het wel doordat het geintje van werkgeversvoorzitter Hans Blankert. verkeerd is gevallen. Die grapte bij de presentatie van het akkoord van sociale partners over de privatisering van de WAO en de WW 'kijk, wij schrijven regeerakkoorden'. Of misschien komt het doordat de politici zich tijdens de formatie gewoon willen laten gelden. Maar een echt duidelijke ver klaring heeft CNV-voorzitter Anton Westerlaken er niet voor dat de politiek zich geen malle moer aantrekt van de adviezen van werkgevers- en werkne mersorganisaties. Furieus is Westerlaken over de reacties uit Den Haag. Gisteren pas rolde het advies van de Soci aal Economische Raad (SER) definitief van de persen. Maar al de hele week roepen de PvdA, WD en D66 in koor dat ze het akkoord regelrecht naar de prullenbak verwijzen. „De re acties zijn gebaseerd op voor oordelen. De eerste politicus die het SER-advies heeft gelezen moet nog geboren worden. We krijgen gewoon geen enkele kans", zegt Westerlaken. Zijn woede zit diep en niet voor niks. Het was nota bene het (nu demissionaire) kabinet zelf dat twee maanden geleden aan de SER vroeg advies uit te brengen over de privatisering van de WAO en de WW. In die raad zit ten zowel de werkgevers- en werknemersorganisaties (VNO- NCW, MKB Nederland en FNV, CNV, MHP,) als onafhankelijke kroonleden. „We moesten er zo snel mogelijk mee komen, zei den ze. Het stuk moest immers een belangrijke rol krijgen in de formatie." Keihard hebben sociale part ners gewerkt om tijdig overeen stemming te bereiken. Dat leid de tot een uniek akkoord; voor het eerst in de geschiedenis wer den werkgevers en werknemers het eens over de vraag wie voortaan mag bepalen of ie mand recht heeft op een uitke ring en wie die bedragen op de bankrekeningen gaat storten. Zelfs de onafhankelijke kroon leden stemden unaniem in met hun advies. „Kortom, de politiek zet niet al leen de werkgevers- en werkne mersorganisaties in hun hemd. Nee, ze hebben de hele SER bij het oud vuil gezet. Het is een re gelrechte motie van wantrou wen tegen de raad", zegt hij boos. De SER is het Nederland se symbool van het zogenoemde poldermodel. „De eex-ste de bes te politicus die in de toekomst onze overlegeconomie prijst, moet nodig aan zelfverbranding doen." Staartje De CNV-voorzitter denkt dat de zaak nog een staartje krijgt. „De eerstvolgende keer dat Den Haag aan ons advies vraagt, denken we wel twee keer na. Dan willen we eerst zeker weten of ze het menen of omdat ze het voor de vorm aan ons wagenDe vakbeweging zit niet te wachten op bezigheidstherapie, onze be stuurders hebben het al druk ge noeg. En als het kabinet straks zijn eigen plan doorvoert, gaat het geheid mis. Wie mag dan het puin opruimen? De vakbewe ging dus!" Dat is volgens Westerlaken ook gebeurd bij de afschaffing van de Ziektewet en de verlaging van de uitkering van Weduwen en Wezen (ANW). „Het is één grote chaos geworden. Of kijk eens naar de .Arbo-diensten, Daar heeft de politiek bepaald dat de werkgever mag kiezen welke Arbo-dienst zijn werkne mers keurt. Nu blijkt dat de artsen een verlengstuk zijn ge worden van de werkgevers. Werknemers moeten zo snel mo gelijk weer aan het werk, ook al zijn ze ziek." De politiek heeft echter redenen om ervoor te zorgen dat sociale partners niet verantwoordelijk worden voor de uitvoering. Ja ren geleden is dat namelijk al eens mis gegaan. Werkgevers en werknemers hadden er toen be lang bij om overtollig personeel de WAO of de WW in te sluizen. Zo werden problemen afgewen teld op de collectiviteit, want via de belastingen betaalt ieder een mee aan de uitkeringen. Een parlementaire enquête (com- missie-Buurmeijer, begin jaren negentig) moest eraan te pas ko men om te onderzoeken hoe daar een stokje voor gestoken kon worden. Politiek en sociale paxfners zij het over slechts één ding eens: de van onze redactie binnenland Hans Wijers maakte als mi nister van Economische Zaken een vliegende start. Toen de D66'er op 19 augustus 1994 op het Binnenhof zijn opwach ting maakte, was hij de grote on bekende uit de eerste paarse ministersploeg. Fotografen schoten op goed geluk diverse veertigers aan met de vraag of zij wellicht 'meneer Wijers' wa- Een paar maanden later gold hij al als 'de Golden Boy' van het paarse kabinet In een paar we ken tijd had Wijers zijn hele be zuinigingstaakstelling van 15 procent voor de complete kabi netsperiode gerealiseerd. Het Binnenhof stond paf. Dit was van een onhaagse kordaatheid. Wijers maakte bovendien ge schiedenis door de vastberaden wijze waarop hij het breekijzer zette in het nagelvaste regime van de winkeltijden. Amper twee maanden minister maakte hij duidelijkdathetwathembe- treft afgelopen moest zijn met de strikte sluiting om zes uur 's avonds. Binnen twee jaar be reikte hij zijn doel. Vrije markt Voordat hij minister werd was Wijers managing partner bij het organisatiebureau Horringa De Koning. Een echte partijman was hij nauwelijks. Als minister ontpopte hij zich tot een ook door VVD-leider Bolkestein ge waardeerd ideoloog van de vrije markt. Wijers drukte nadrukke lijk zijn stempel op het kabi netsbeleid met zijn pleidooien voor loonmatiging, lastenver lichting, sanering van de over heidsfinanciën en het aanleg gen van grote infrastructurele werken. Wijers introduceerde daarbij de term 'econologie' om aan te geven dat de economische groei en goed milieubeleid vol gens hem hand in hand konden gaan. Zijn pleidooi voor ver snelling van economische groei bracht hem echter heifxaalde- lijk in botsing met de milieube weging en ook met de milieulob by van zijn eigen partij, zoals bijvoorbeeld in discussies over een snellere sluiting van de kerncentrale Borssele. Leiderschap Een mogelijk leiderschap van D66 is van het begin af aan een constante factor rond het minis terschap van Wijers geweest. Al Een demonstratie van leden van de bouwbonden CNV en FNV in Den Haag. foto CeesZorn/GPD uitvoering van de sociale zeker heid moet gedaan worden door commerciële bedrijven. Uit ver schillende onderzoeken blijkt dat het dan goedkoper en beter wordt. Premies kunnen naar be neden en werkzoekenden vin den sneller een baan. Het ver schil in opvatting draait echter om de vraag welke organisatie moet beoordelen of iemand recht heeft op een uitkering. De politiek vindt dat die zoge noemde claimbeoordeling ge daan moet worden door een apart en door de overheid ge stuurd bedrijf. Sociale partners vinden het beter als die activi teiten gewoon worden onderge bracht bij de commerciële 'uit- keringsf abrieken Die moeten dan wel worden op gesplitst in een poot die winst mag maken (op het storten van de uitkeringen en het zoeken van nieuwe banen voor werklo zen) en een afdeling die geen winst mag maken (die de keu ringen doet). Geschoven „Als een apart overheidsbedrijf de keuringen doet, moeten ei- voortdurend dossiers heen en weer worden geschoven tussen de uitkeringsfabrieken en de keuringsinstellingen. Het ge vaar dreigt dat werknemers lan ger moeten wachten op een uit kering. Bovendien wordt het voor ondernemers minder aan trekkelijk om zich op de werk- nemersverzekex-ingen te stor ten. Van de door Den Haag beoogde concuirentie komt dan niks terecht." GPD CNV-voorzitter Anton Westerlaken in zijn eerste jaar als minister werd hij getipt als opvolger van D66-vooiman Van Mierlo. Wij- ers voelde er niet voor Dat zou niet vei-andei-en. Afge lopen voorjaar werd Wijers on der enoime druk gezet om in 1998 lijstrekker van D 6 6 te wox- den, Hij deed het niet. Wijers is wars van politiek gemanoeu vreer op de vierkante millime ter, waarmee een lijsttrekker te maken kx-ijgt. „Politiek met een kleine p", noemde hij dat. Excuses Voor de oppositie gold Wij ers als de uitvinder van de excuus-cul- tutxr, door in de Securitel-affai- re wel schuld te bekennen aan het niet aanmelden van allerlei concurrentiebeperkende regel tjes in ons land aan de Eui'opese Commissie. Terwijl de oppositie zijn aftreden eiste, volstond Wijers met zijn excuses. Een van de pijnlijkste episodes van Wijers' ministex-schap was de teloorgang van Fokkex-, Hij stelde als voorwaarde voor fi nanciële steun van het Rijk dat er gax-anties moesten zijn voor blijvende wex-kgelegenheid in Nedex-land. In de Tweede Kamer wist Wi jers zijn beleidslijn glas helder uit te leggen en hij raakte dan ook nauwelijks beschadigd. Tweemaal raakte Wijers per- soonlijk in opspraak. Hij was nog geen week minister of er waren publicaties dat hij via vennootschappen op de Antil len de Nederlandse fiscus zou hebben ontweken. Wijers wees de beschuldiging ten stelligste van de hand, maar hij zette deze vennootschappen wel om in BV's naar Nedexlands recht. Privacy Fuiieus was Wijers in juni 1995 toen het tv-programma Nova een groot nummer maakte van een aantal bezwaren van de be lastingdienst tegen een aangifte van hem uit de tijd dat hij nog geen minister was. Wijers noemde de gang van zaken een 'grove inbreuk op mijn privacy'. Inbi-euken op zijn pxlvacy wa ren Wijers een gruwel. Toen mi lieu-actievoerders bij hem thuis aanbelden om hem zonnepane len aan te bieden, stond Wijers de volgende dag wel heel chag- rijnig op de krantenfoto's. En onlangs pikte hij niet wat het roddelblad Stoiy schx-eef over lucratieve opdrachten die Wij ers zou verstrekken aan het be drijf van de paxlner van zijn se cretaresse. GPD door Margit Kranenburg Het is een helse klus om de kosten van medicijngebruik binnen de perken te houden. De van oudsher matig slikkende Nederlandse patiënten, blijken meer en meer geneesmiddelen te gebruiken. Onder tussen worden steeds meer nieuwe en vaak dure medicijnen ontdekt, zoals onlangs de erectiepil en een revolutionair Alzheimer- middel. Toch moeten de kosten van medicij nen omlaag, anders breekt het nieuwe kabi net beloftes aan de kiezer. De onderhandelaars voor een nieuw paars kabinet breken zich het hoofd over een drei gende overschrijding van 1,7 miljard gul denvoor de komende vier jaar, op een medi cijnenbudget van 6 miljard gulden per jaar. Die tegenvaller moet omlaag. De paarse partijen willen de komende kabinetsperio de een kleine 2 miljard gulden extra beste den aan de gezondheidszorg. Ze hebben de kiezers beloofd dat die vex-velende wacht lijsten eindelijk korter worden en dat er meer verplegend personeel komt. Het is dus niet de bedoeling dat bijna al het extra geld opgaat aan geneesmiddelen. Helaas voor de makei's van een nieuw kabi net zijn er nauwelijks simpele maatregelen om medicijnen goedkoper te maken. Minis ter Borst (Volksgezondheid) heeft de afgelo pen kabinetsperiode al een kunstje laten zien met de Prijzenwet Geneesmiddelen. De px'ijzen van medicijnen in Nederland mogen hierdoor niet hoger uitvallen dan de gemid delde prijzen in de ons omringende landen. Ver-der regelt het Geneesmiddelen Vergoe dingssysteem welke medicijnen wox-den vei'goed. Het toelaten van nieuwe geneesmiddelen gaat mondjesmaat en zorgt altijd voor di lemma's. De farmaceutische industi-ie komt steeds met nieuwe middelen, die levens red den of de kwaliteit van het leven verbeteren. Daar hangt een px-ijskaailje aan. Neem al leen al de peperdure aidscocktails of de nieuwe middelen tegen multiple sclerose waax-voor het kabinet vorig jaar extra geld heeft uitgetrokken. De middelen zijn zo duur omdat de industrie jaren bezig is met onderzoek en productie. Een mogelijkheid om de px-ijzen omlaag te brengen is het aan pakken van groothandels en apothekers. Dat heeft Pvd A-Kamexiid Rob Oudkeik be pleit. Hij denkt dat er wel iets te doen is aan de marges van de in zijn ogen monopolisti sche groothandels. Ook vindt hij dat er best wat kan wox-den gedaan aan de kox-tingen en bonussen die apothekers krijgen van de far maceutische industx-ie. Plaspillen Waai-schijnlijk is het goedkoper maken van pillen, poeders, drankjes en zalfjes alleen niet genoeg. Door allerlei ontwikkelingen in de maatschappij gaat het gebx-uik van ge neesmiddelen almaar omhoog. Alleen al de vergxïjzing draagt hieraan bij. Veel ouderen blijven redelijk gezond omdat zij jarenlang plaspillen of bloeddrukvexiagers slikken. Verder nemen in de gezondheidszoi-g ge neesmiddelen steeds meer de plaats in van De Necleiiandse kernenergïesector heeft zijn ei gen geloofwaardigheid een gevoelige slag toe- gebracht. Minister De Boer ging gisteren over tot een verbod op nucleaire ti-ansporten in Nederland nadat was gebleken dat de kerncentrales in Dodewaard en Borssele vaak de mond hielden over onregelmatig- hedenbij het vervoer van radioactief afval. Het vervoer van nucleair afval is de afgelopen tijd meermalen op de agenda gezet, onder meer door de ac- j ties van de milieuox-ganisatie Greenpeace. Telkens kon de kernenergielobby in Nederland de kritiek van de ac tivisten over het opwerken van het nucleaire afval en doses straling rond de opwerkingsfabriek in het Franse j Cap la Hague op basis van de feiten deels weerleggen. Greenpeace slaagde er met andei-e woorden niet echt in I een bres in de geloofwaardigheid van de kernenergie- j sector te schieten. Het nucleaire bastion vertoont nu wel scheuren door het verbod op nucleaire transporten j van minister De Boei-. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat bij de door De Boer genoemde onregelmatigheden relativeringen passen. Het stralingsniveau van de bewuste ti'ansportcontai-1 ners was weliswaar te hoog, maar de doses radioactivi teit bleken miniem en hebben geen gevaar voor de volksgezondheid opgeleverd. Desalniettemin hebben de kerncentrales zichzelf be-1 hoorlijk in de vingers gesneden. Kernenergie en radio-1 activiteit blijven voor veel Nederlanders synoniem aan I Tsjernobyl. Kerncentrales in West-Europa mogen veel j veiliger zijn dan vergelijkbare installaties in Oost-Eu-1 ropa, Borssele mag i-ecent gerenoveerd zijn, noem het woord straling en de door-snee Nederlander reageert als een geigerteller in het hart van een kerncentrale. Of dit terecht is of niet, is nu niet aan de orde. Vanwege j de gevoeligheid van de materie moeten organisaties die i zich bezig houden met het gebruik, opslag of transport J van nucleair materiaal zo open mogelijk opex-eren om onrust te voorkomen. Nu blijkt dat de kerncentrales die noodzakelijke open heid uitérst selectief hebben toegepast, waardoor ze de schijn van verdenking op zich hebben geladen. De ma- j noeuvre van minister De Boer was gezien de aard en omvang van de 'onregelmatigheden' wellicht niet no dig geweest. De bewindsvrouw heeft er desalniettemin toe besloten. Ze hanteert het transportverbod als een soort sanctie, waarbij het straf aspect niet zit in het niet kunnen ver- J voeren van nucleair afval - er stonden voor dit jaar tochl geen transporten op stapel - maar vooral in het bena drukken dat de kerncentrales geen open kaart hebben! gespeeld over lekkende containers. Het al niet zo beste imago van de kernenergie in Neder-j land is hiermee verder verslechterd. Dat hebben de cen trales door te spelen met de openbaarheid aan zichzelf te wijten. Marshall-hulp De Senaat en het Huis van Af gevaardigden zijn het eens ge worden over de omvang van de Marshall-hulp. Het huis wilde onder leiding van afgevaar digde John Taber vele honder den miljoenen minder aan hulp geven, maar de senator Vandenbex-g heeft dat voorstel met succes bestreden. In totaal zullen de Verenigde Staten ruim zes miljard dollar aan giften en leningen verstrekken aan door de oorlog getroffen landen. Oorlogsmisdaden De Duitse generaal Christian sen staat binnenkort, voor de rechter. Hij heeft als opperbe velhebber in Nederland tij dens de bezetting diverse kex-en gijzelaars laten dood schieten. Ook heeft hij na een aanslag op Duitse militairen het grootste deel van de man nelijke bevolking van Putten naar Duitsland laten deporte ren; slechts enkelen keerden terug. Hagelbui Een ongekend zware hagelbui heeft in Kapelle zware schade toegebracht aan de fruitgaar- den. De temperatuur was uren lang slechts vijf graden Celsi us en de hagelstenen waren tot twee centimeter dik. Vooral de appelbomen hebben zwaar ge leden; gevreesd wordt dat ne gentig procent van de oogst is verhield. Van de peren is onge veer de helft kapot, Optimisten denken dat het maken van goedkope geneesmiddelen sinds het geklooixde schaap Dolly slechts een kwestie van tijd is. foto AP andere remedies. Deze verschuivingen zijn per saldo vaak goedkoper, maar het genees middelenbudget stijgt er wel door. Genees middelen kunnen bijvoorbeeld succes heb ben, waar vx-oeger een operatie nodig was. In de geestelijke gezondheidszorg is een ti-end in de richting van medicijnen in plaats van px-aatsessies. Verder kunnen patiënten na een ziekenhuisopname dankzij genees middelen eerder naar huis. En dan zijn er nog ingewikkelder verschui vingen: geneesmiddelengebruik kan ergens anders dan in de gezondheidszoxgbesparin- gen opleveren. Met een goed medicijn tegen bijvooi'beeld migraine kan het ziektever zuim omlaag. Dankzij meer geld voor de volksgezondheid zou dus elders een mee valler kunnen ontstaan. Onderzoek naar deze zogenoemde farmaco-economie staat nog in de kinderschoenen. Ook het toenemende tijdgebrek in de ge zondheidszorg kan bijdragen aan hogere kosten. Uit onderzoek is gebleken dat huis- aifsen met een erg drukke praktijk weinig tijd per patiënt kunnen uittrekken en snel ler recepten voorschrijven. Het wbjtfdt een moeilijke opgave om de drei gende tegenvaller van 1.7 miljard gulden weg te werken. WD-leider Bolkestein heeft gezegd dat politiek gevoelige maati-egelen als hogere eigen bijdragen of uit het zieken fondspakket halen van geneesmiddelen zo veel mogelijk worden vermeden. De onder handelaars zoeken oplossingen in wat zij noemen de techniek. De zorgsector zelf heeft onlangs al een technisch besparings plan gelanceerd. Een computerprogramma kan ax-tsen bijstaan bij het kiezen van medi cijnen. Resultaat: een bespaxing van mini maal 300 miljoen gulden per jaar. Dat is on der meer mogelijk omdat het programma oudere, goedkopere geneesmiddelen kiest of aangeeft waarom een patiënt helemaal geen medicijn hoeft te slikken. Het maken van dit programma kost 'maar' tien miljoen. Toch staat PvdA'er Oudkerk niet direct te trappelen. Het plan geeft volgens hem geen enkele gax-antie dat het daadwerkelijk hon derden miljoenen guldens bespaart. Het ingewikkelde en het ongrijpbare van het geneesmiddelengebruik samen met de stexke positie van de farmaceutische indu strie maakt het voor de politiek lastig om in te grijpen. Maar de ontwikkelingen gaan zo snel dat alles er over een paar jaar heel an ders uit kan zien. Optimisten denken dat het maken van goedkope geneesmiddelen sinds het gekloonde schaap Dolly slechts een kwestie van tijd is: dieren worden levende medicijnfabxieken. GPD Uitgever: W. F de Pagter Hoofdredactie: A. L. Oosthoek A. L. Kroon (adjunct) Centrale redactie Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118) 484000 Redactiefax: (0118) 470102 's avonds op zondag-t/m. vrijdag: vanaf 19.00 uur in net weekeinde: verwijzing via de telefonische boodschap op de kantoren Vlissingen: Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118) 484000 Fax. (0118)472404 Goes: Voorstad 22 4461 KN Goes Tel. (0113) 273000 Fax. (0113)273010 Terneuzen: Axelsestraat 16 4537 AK Terneuzen Tel. (0115) 694457 Fax. (0115)620951 Axel: Nassaustraat 15 4571 BK Axel Tel (0115)568000 Fax. (0115) 561415 Hulst: 's Gravenhofplein 4 4561 AJ Hulst Tel. (0114) 373839 Fax. (0114) 373840 Zierikzee: Oude Haven 41 4301 JK Zierikzee Tel. (0111) 454647 Fax. (0111)454659 Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur Zierikzee en Hulst; 8,30-17.00 uur Zaterdags in Vlissingen van 8.00 tot 10.30 uur Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV Wegener Arcade NV City OnLine Internet Postbus 18 4380 AA Vlissingen http-//www.city.nl e-mail: pzcredcity1@pzc.nl Bezorgklachten: 0800 - 0231231 of maandag t/m vrijdag: op de kantoren gedurende de openingstijden; zaterdags tot 14.00 uur: op de kantoren door de klacht in te spreken op de band of de verwijzing op te volgen Overlijdensadvertenties: tijdens kantooruren en uitsluitend maandag- t/m vrijdagavond van 20.30 tot 22 00 uur en zondagavond van 20 00 tot 22.00 uur: Tel (0118) 484000 Fax(0118)470100 Abonnementsprijzen: per kwartaal 95.00; franco per post 125,50; per maand 34,75; per jaar/ 366,50; franco per post 485.00; bij automatische afschrijving per termijn 1.50 korting losse nummers maandag t/m vrijdag 1,75. zaterdag 2,50 p st.; (alle bedragen inclusief 6 pet. btw); Postrek.nr.: 3754316 t.n.v. PZC ab.rek. Vlissingen Advertentietarieven: 184 cent per mm; minimumprijs per advertentie 27,60; ingezonden mededelingen 2,5 x tarief; speciale posities: tarief op aanvraag; voor brieven bureau van dit blad ƒ7.- meer (excl. 17,5 pet btw); volledige tarieven met contractprijzen op aanvraag; (alle advertentieprijzen exclusief 17,5 pet. btw) Giro: 35 93 00, Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant B V. Vlissingen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 2