bloemrijk Liever beroeps vaarders dan jachtjes Vergeten plaquette reportage 27 Rijkswaterstaat 200.jaar Fotowedstrijd zaterdag 20 juni 1998 RUDEN RIEMENS T^ijkswaterstaat bestaat tweehonderd, jaar. Vandaag houdt de rijkdienst bij de XXKrammersluizen in de Philipsdam een grote open dag. Rijkswaterstaat is in Zeeland één van de grootste werkgevers met ruim duizend medewerkers. 'Stille iverkers', noemt de directeur hen. In een serie van zeven komen enkelen van hen aan het woord. Nummer één: H. Karelse, operationeel sluismeester op de Krammersluizen. foto Lex de Meester TTerstopt achter een opslagcontainer V voor chemisch afval ligt bij het Vlis- singse sluizencomplex een eerbetoon, een grote gedenkplaat met de eenvoudige tekst: Kanaal door Walcheren, geopend den 8sten september 1873. De plek waal de plaquette is aangebracht, doet oneer biedig aan. Oneerbiedig voor de honder den polderjongens die jarenlang met spa en kruiwagen een kanaal door het hart van Walcheren hebben gegraven. Oneer biedig voor de ontwerpers van Rijkswa terstaat. Oneerbiedig ook voor koning Willem III die den 8sten. september 1873 naar Vlissingen afreisde en een waar volksfeest bijwoonde. De Middelburg- sche Courant publiceerde de volgende dag, dinsdag 9 september-, een feestuitga ve. Het verhaal over de festiviteiten heeft één toon, een jubeltoon. Nederland dat wat in de versukkeling is geraakt, kan dankzij werken als het Kanaal door Wal cheren de nieuwe binnenhavens van Vlis singen én natuurlijk de spoorlijn Roosen daal-Vlissingen opnieuw een plaats ver overen in de wereld. Of, zoals de Courant schrijft, 'onder de handeldrijvende vol ken komt Nederland nu als het ware we der tot zijn vroegere rechten'. Het Kanaal, de Vlissingse binnenhavens en de spoor lijn worden omschreven als 'krachtige middelen tot verlevendiging van handels verkeer dat voor Nedex'land schatten zal afwerpen'. Zo voelt de bevolking het blijkbaar ook. In Vlissingen zijn 'verre weg alle straten, pleinen en kaaien be- plaxxt met masthoornen en takken'. Op veel plaatsen in de stad zijn rijk versierde erepoorten opgetrokken. Wat er rest van dit feestgedruis is dus een goed verstopte gedenkplaat, alsof een medewerker van Rijkswaterstaat er geen raad mee wist bij de latere versterking van de waterkering ter plaatse en alsof de pleitbezorgers van demping van het Kanaal door Walcheren al hun zin hebben gekregen. Harry Karelse trad midden jaren tachtig bij Rijkswaterstaat in dienst. Vlakbij zijn woonplaats Wemeldinge, toen nog een echt kanaaldorp. Waar nu gras groeit en een jachthaven is, voeren dagelijks honderden binnenvaartschepen door de sluizen. „In die tijd", herinnert Karelse zich, „moesten de sluisdeuren van de middelste sluis in Wemeldinge nog met de hand worden bediend." Hoog en droog gezeten in het sluisbe- dieningsgebouw van de Krammer sluizen in de Philipsdam verlangt hij niet terug naar die jaren. „Ja, het lijkt wel aar dig. En toen wij nog langs de muur liepen, had j e inderdaad meer contact met de bin nenschippers. Je maakte altijd wel een praatje, maar je zit in Nederland, hé. De dagen dat je in je hemdsmouwen buiten kunt lopen, zijn op de vingers van één hand te tellen. Ik heb het idee dat het in elk geval veel vaker stormt en regent. En dan was het werken daar geen pretje." Karelse is operationeel sluismeester op de Ki-ammei-sluizen. Hij werkt met drie of vier assistent-sluismeestei's in een vol- continu-dienst. Dag en nacht staan Rijks- waterstaat-medewerkers klaar om de binnenvaart en vooral 's zomers de ple- zieiwaart van dienst te zijn. 's Nachts met z'n tweeën, van zes uur 's ochtends tot tien uur 's avonds met z'n vieren of vijven. De Krammersluizen heeft twee grote kol ken voor de binnenvaart en twee kleine voor de watersport. Bij de bouw van het sluizencomplex midden jaren tachtig is niet op een kilootje beton meer of minder gelet. Auto's kunnen met gemak over het sluiscomplex rijden en elkaar desnoods passeren. Verrekijker De regelkamer in het sluisbedieningsge- bouw is even ruim van opzet als het slui zencomplex zelf. Niemand hoeft elkaar in de weg te zitten. Het uitzicht richting Oosterschelde is magnifiek, al wil het weer afgelopen dondei'dag niet zo mee werken. Karelse pakt af en toe de verre kijker om de einder af te turen. „Je ziet niet veel vandaag." De verrekijker is het enige 'ouderwetse' apparaat dat herinnert aan de tijd van de Wemeldingse sluizen. De ramen van het sluisbedieningsgebouw zouden net zo goed geblindeerd kunnen zijn, zo lijkt het. Overal hangen monitoren die van alle kanten de sluiskolken in beeld brengen. Ver vantevoren is bekend welke binnen vaartschepen zich aandienen, met welke lading en ongeveer binnen welke tijd. Het Informatie Verwerkend Systeem (IVS) zorgt daarvoor. Elk binnenvaartschip dat in Nederland vaait, wordt met dat sys teem gevolgd. Het is redelijk druk deze donderdag. Ka relse laat op het beeldscherm zien welke binnenvaaxtschepen allemaal in aantocht zijn over de Oosterschelde. Het zijn er een stuk of vijftien. Veel kleintjes van 39 meter, spitsen uit Franki-ijk, de binnen- vaarttanker Spaamestroom en de gas- olietanker Norbert. Een hedendaagse sluismeester moet de moderne talen be- heersen: Frans, Duits en Engels. Karelse weet wat er gaat gebeuren. Ter wijl de kolk voor de regelkamer nog vol ligt met een passagiersschip uit Basel, een met cellulose geladen binnenvaartschip uit Belgie, een Franse binnenvaarder en een Nederlandse 'zandman', barst een ka kofonie van maxtfoongeluiden los. „Nu worden ze zenuwachtig." „Het komt erop aan de binnenvaart zo vlot mogelijk door de sluis te krijgen", verklaart de operationeel sluismeester. Daarin schuilt zijn beroepseer. „En wij moeten de toerbeurt in de gaten houden. In welke volgorde de schepen zich aandie nen en vervolgens in de sluis komen. Laat je er ééntje voorgaan, dan krijg je wat te horen." Via de marifoon wordt de binnenschip pers verteld waar ze in de sluis moeten aanleggen. „Die kegel gooien we voorin", luidt een opdracht van Karelse aan één van zijn assistenten. Die 'kegel' is een vakterm' voor een schip met gevaarlijke lading. „Nog een geluk voordat Zwitser-se passagiei-sschip. Dat had niet eens bij die blauwe kegel in één kolk mogen liggen." Het gaat om de Spaamestroom, leeg van benzine. Op het beeldschei-m komt de indeling van de sluiskolk tevoorschijn. Een assistent- sluismeester heeft die gemaakt. De Spaamestroom ligt voorin, op eerbiedige afstand gelegen van de andex-e binnen vaartschepen. Ongunstige maat Karelse kent zijn pappenheimers. „Niet dat ik alles van die schepen afweet, maar je houdt het vanzelf bij. Laatster zo'n groot containerschip in de vaart geko men, de Jowi van Wanders. Een schip met een lengte van 135 meter en bijna zeven tien meter breed. Voor ons is dat een heel ongunstige maat. Onze grote kolken zijn 280 meter lang en 24 meter breed. Naast die Jowi kun je geen ander schip meer kwijt." De kolk is vol. Het schutten kan beginrïeri. Op de Oosterschelde is het hoog water, an derhalve meter boven Nomxaal Amster dams Peil (NAP)Het watex-peil in het Vol kerak-Zoommeer is vrij constant, op NAP. Omdat in de Krammersluizen ook het zoute water uit de Oosterschelde en het zoete water uit het Volkerak moeten worden gescheiden, duurt het schutten vrij lang. Een half uux-tje. In het begin, na de opening van het sluizencomplex in 1987. hadden binnenschippers daar moeite mee. Ze uitten hun ongenoegen op de muren: schildpadsluis. Inmiddels we ten ze niet meer beter. Gemiddeld passeren dagelijks zo'n 160 binnenvaartschepen de Krammersluizen. In de zomer komen daar vijf- tot zeshon derd waterspox-tei-s bij. „Daar moet je constant bij zijn", zegt Karelse. „Ik heb liever twintig beroepsvaarders dan tien jachtjes." Vervelen doet de operationeel sluismeester zich nooit. „Hier is altijd ac tie." Harmen van der Werf Harry Karelse in het sluisbedieningsgebouw van de Krammersluizen in de Philipsdam. foto Marijke Folkertsma Nederland is één openlucht-ten toonstelling van kunstwerken van Rijkswaterstaat. Om twee eeu wen Rijkswaterstaat te vieren, houdt Rijkswaterstaat Zeeland in samenwex-king met de PZC een fo towedstrijd voor vrijetijdsfotogra- fen. Alles mag binnen vier wed strijdcategorieën en als het maar iets met Rijkswaterstaat in Zeeland te maken heeft: mens in waterland op weg natuur-bouw-wërk, en lijnenspel. In elke categorie zijn drie prijzen te winnen: een tocht met een hete luchtballon boven Zeeland, een vaax-tocht met een meet-milieuboot van Rij kswatex-staat en een vip-ont vangst op de Oosterschelde-kering. De foto's moeten voor 15 augustus binnen zijn bij Rijkswaterstaat Zeeland, Postbus 5014, 4330 KA Middelburg ter attentie van Arnold van der Wees. Voor de wedstrijd- voorwaarden kunt u ook bij Arnold van der Wees terecht (0118- 686.525.)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 27