Menner is nooit beter dan zijn viervoeter Christiaan Provoost naar WK voor enkelspannen in deze bijlage PZC reportage zaterdag 20 juni 1998 Als het om vierspannen gaat, heeft Nederland een naam hoog te houden. IJsbrand Chardon veroverde al eens een wereldtitel. Zeeland doet wat betreft het aangespannen rijden behoorlijk mee. Wat heet behoorlijk als je de conduitestaat van Christiaan Provoost aanschouwt. Eerste bij de Nederlandse kampioenschappen in 1994 met Fresco en vorig jaar tweede op de nationale titelstrijd met Hombre. Van 25 tot en met 28 juni gaat de Domburgse menner Chardon achterna op de eerste wereldkampioenschappen voor enkelspannen in Oostenrijk. Maar hoog eindigen in den lande garandeert geen succes over de landsgrenzen. „Ik weet te weinig van de concurrentie om te weten waar ik sta." Een impressie van een samenspel tussen een viervoeter en twee mensen. Morgen (zondag) vertrekt Provoost naar Ebbs, de plaats waar het WK zich voltrekt. Vanuit Domburg stapt hij in de vrachtwagen in gezelschap van paard (Hombre) en bakkenist (Marina de Fouw). Wanneer hij het portier dichtslaat, sluit Provoost een maandenlange voorberei ding af. Het WK begint dan pas echt. Alles rond, bij en in een schuur net buiten Domburg wijst erop dat Provoost met maar één ding bezig is: het WK enkel spannen. De trailer staat buiten klaar om aangehaakt te worden achter de vracht wagen. De laadklep van de trailer gaat open en De Fouw, sinds twee jaar de vriendin van Provoost, geeft tekst en uit leg. „Je neemt een halve huishouding mee", stelt ze vast. Inclusief Thyra, de hond, die nooit uit het gezichtsveld van Provoost en De Fouw verdwijnt. Sowieso gaan er twee rijtuigen mee: een voor de dressuur en vaardigheidsproef en een voor de marathon. De eerste wagen heeft Provoost tweedehands gekocht en is een veel sjiekere uitgave dan het karretje voor de marathon. Aan de, zeg maar, mooie koets hoeft weinig gedaan te wor den. Het rijtuig voor het stevigere werk, de ma rathon, heeft meer onderhoud nodig. Pro voost - voor het WK heeft hij vrije dagen opgenomen bij een kolencentrale waar hij als onderhoudsmonteur werkt - poetst een paar dagen voor het vertrek naar Mid den-Europa zijn zelfgemaakte koets op. Hij neemt er alle tijd voor. Zorgvuldig maakt hij de spaken en velgen van de wie len schoon met een reinigingsmiddel. In het midden van de wielen kan iedereen aan de initialen CP zien dat alleen Chris tiaan Provoost verantwoordelijk is voor de bouw van de koets. Het is zijn derde zelf vervaardigde rijtuig. De Fouw: „Het kostte af en toe wel wat nachtrust, maar vooruit." Haar vriend is trots op zijn koets. En straalt dat ook uit. December 1996 begon Provoost met de fabricage, in april 1997 was het werk voltooid. Het is een veel eenvoudiger, lager en lichter kar retje dan de sjieke koets, maar bezit tege lijkertijd meer degelijkheid en staal- kracht. Fiets Naast de twee rijtuigen neemt Provoost een ander vervoermiddel mee: de fiets. Het enkelspanpaar zet er drie in de trailer. Het koppel wil namelijk niet met de ge bakken peren zitten zoals laatst bij een wedstrijd in Oldenzaal toen er een fiets stuk was. Nu kan De Fouw erom lachen. „Er gaat een extra fiets mee." De tweewieler is pure noodzaak voor een enkelspanwedstrijd. „Zowel het paai-d als de fiets zijn voor ons belangrijk", stelt De Fouw, die het dagelijks leven receptio niste bij een autogarage is. Met de fiets wordt namelijk het traject van de vaar digheidsproef afgelegd waar je steeds van het ene naar het andere punt dient te rij den. Al fietsend wordt bepaald waar de moeilijke stukken zitten en waar het paard op zijn tellen moet letten. Hetzelfde geldt voor de marathon, waarvan de af stand op grote wedstrijden al gauw meer dan twintig kilometer bedraagt. De Fouw: „Lopen is nogal erg ver." Kan dan niet te paard verkend worden? „Nee", be klemtoont ze, „het paard mag van te vo ren niet in de route of bij de hindernissen komen." Christiaan Provoost met bakkenist Marina de Fouw op de zelfgemaakte marathon-koets. Domburg en omgeving is voor Hombre, het paard dus, gesneden koek. Voor een doordeweekse trainingsrit komt de vier voeter rustig uit zijn stal. Het dier wordt behangen met teugels en riemen. Om zijn voorbenen gaan beschermers. Voor zijn ogen kleppen om elke afleiding te voorko men. Opgetuigd en al spant Provoost Hombre voor het marathonrijtuig. Het beest blijft rustig, evenals zijn baas die op de bok plaats neemt. Fier pakt hij de teugels en geniet zichtbaar. „Vóór de wedstrijd begint, ben ik heel kalm", meldt Provoost. „Als het begint, ben ik heel fa natiek." Hombre schijnt dezelfde eigen schappen te bezitten, maar tijdens de training is daar weinig van te merken. Achter Provoost zit De Fouw, in de Zeeuwse paardensport ook bekend als amazone in de Z-dressuur. Zij heeft een niet te onderschatten rol als groom (de of ficiële Engelse benaming voor bakkenist of bijrijder)De Fouw moet tijdens de ma rathon voor het evenwicht zorgen in bij voorbeeld scherpe bochten. „Dan kan het er redelijk hard aan toe gaan.Tijdens de dressuur- en vaardigheidsproef is haar rol zeer beperkt en speelt ze het mooie, zwijg zame poppetje op de koets. „Je mag je mond niet open doen." Voor De Fou w is het WK, net als voor Pro voost, totaal iets nieuws. „Ik kan er geen zinnig woord over zeggen. Het lijkt me wel hardstikke leuk om te doen", zegt ze.' Provoost heeft voor op De Fouw dat hij uit een familie komt die gek is van aange spannen rijden. Zij leerde de onbekende tak in de paardensport pas twee jaar gele den kennen toen ze Provoost op het lief despad ontmoette. Omdat ze niks ophad met het aangespannen rijden, stond ze er terughoudend tegenover. Tegenwoordig heeft ze het prima naar haar zin achterin het rijtuig en voelt ze er vooralsnog wei nig voor op de bok te springen. Wat het is om een WK mee te maken, weet Provoost evenmin. De enige met wie hij zijn onbekende gevoelens kan delen, zijn Jacqueline de Groot uit Oostvoorne en de Rotterdamse Yvonne de Ruiter, de twee andere leden van de Nederlandse afvaar diging voor de mondiale titelstrijd. Bondscoach Hans Ditzel („Provoost is een goede ruiter met een goed paard") en trai ner Tjeerd Veldstra begeleiden het drietal menners in Oostenrijk. Beiden hebben kennis van zaken en ervaring met het aan gespannen rijden. Veldstra was zelfs we reldkampioen vierspannen. Kwalificaties Voor het WK enkelspannen diende Pro voost met elf andere combinaties vier se lectiewedstrijden te rijden. Deze kwalifi caties waren van eind april tot en met eind mei in Tilburg, Oldenzaal, Uggelen en Zelhem. In het Brabantse Tilburg en in het Gelderse Uggelen was hij de beste met zijn negenjarige paard Hombre (Spaans voor man). Door zijn overwinning in Ug gelen was Provoost zeker van plaatsing voor het WK. In Zelhem en Oldenzaal fi nishte Provoost respectievelijk als derde en rijfde. Bij het enkelspannen moeten dezelfde disciplines worden uitgevoerd als het twee- en vierspannen. Dat houdt in dat een wedstrijd uit drie onderdelen bestaat: dressuur, vaardigheidsproef en mara thon. Het is de bedoeling dat paard, man, fotografie Ruben Oreel bijrijder en wagen tijdens de rit zo weinig mogelijk strafpunten vergaren. Provoost, die in Oostenrijk zijn twaalfde enkelspanwedstrijd met Hombre rijdt, weet er inmiddels alles van af. „Een goed samengesteld paard moet aan zoveel ei sen voldoen. Het moet goed dressuur kun nen lopen. Hij moet snel en wendbaar zijn, genoeg kracht hebben en niet te gauw zenuwachtig worden. Een paard dat bang is, is niet geschikt voor de mara thon. Verder moet het een beetje nuchter zijn en mee kunnen denken." Balletdanseres Aan een paard dat iets mankeert, heeft Provoost bij het zware enkelspannen niets. „Het paard moet gewoon fit zijn." Met één ding moet altijd rekening worden gehouden. Provoost: „Je bent nooit beter dan je paard. Het kan niet harder lopen, ook al zou je dat willen. Van een olifant maak je toch geen balletdanseres?" Provoost en de twee andere leden van de Nederlandse equipe hebben in Oostenrijk alvast een tegenstander. Op bestuurlijk niveau althans. „Het enkelspannen is een ondergeschoven landje", heeft De Fouw gemerkt. „De hippische sportbond is niet echt gelukkig met ons. Het is zelfs lang niet zeker geweest of ze ons zouden laten gaan." Omdat Nederland een naam hoog te houden heeft met wereldkampioenen als Chardon en Veldstra in het vierspan nen, is de bond bevreesd voor het optre den van de enkelspanners. De Fouw: „Ze weten niet wat ze van ons moeten ver wachten". Peter Godrie Harry Karelse, een stille werker van Rijkswaterstaat Fotorubriek: bloemrijk Zilveren anjer voor drs. A. Vos, de gereformeerde rabbijn Amsterdam herdenkt inhuldiging van koningin Wilhelmina Horeca krijgt rekening voor geweld op straat Niet alle zwangere vrouwen hebben bekkenproblemen Hainan is het wilde zuiden van China George Orwell vond zijn 1984 in het totalitaire Japan

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 25