Gefascineerd door het onbekende
Opdracht van Breuker was
mooiste klus van mijn leven
PZC
Brussel onderzoekt
vestiging van Stora
Inbrekerstrio mag na
rechtszitting naar huis
zeeland
18
Pianiste Nora Mulder weigert zich te beperken tot één genre
kunst cultuur
5?
Orgeldraaier André de Boer uit Middelburg
59
Schepenlift met brug
goedkoopste oplossing
files Zandkreekdam
donderdag 18 juni 1998
door Ernst Jan Rozendaal
BROUWERSHAVEN - De Am
sterdamse pianiste Pauline Post
komt deze week voor twee con
certen naar Zeeland. Vanavond
(donderdag) opent ze met pia
niste Nora Mulder het Festival
Nieuwe Muziek in Middelburg,
morgenavond geeft ze als lid
van het Trio Touchez een con
cert in het voormalige stadhuis
in Brouwershaven. De eerste
avond hedendaagse, experi
mentele muziek, de tweede
avond melodieus klassiek. „Ik
wil een zo groot mogelijk reper
toire opbouwen. Ik ken veel mu
sici die zich in één bepaalde
richting specialiseren. Dat vind
ik zonde."
Trouwe kijkers van het televi
sie-programma Reiziger in mii-
ziek kennen Post wellicht van
nog een derde ensemble: het
Combustian Chamber. Dat was
vorig seizoen maandelijks bij
Han Reiziger te gast. Nadat ze in
1993 afstudeerde aan het
Utrechts Conservatorium tim
mert Post als pianiste behoor
lijk aan de weg, hoewel ze een
voorliefde lijkt te hebben voor
bezettingen en composities die
niet voor de hand liggen.
Zo bestaat Trio Touchez naast
Post uit klarinettiste Tineke van
der Meulen en cellist Stefan Ha
melberg. Het ensemble is twee
jaar geleden opgericht. „Tineke
Veiling in
Middelburg
MIDDELBURG - Het Zeeuws
Veilinghuis in Middelburg
houdt donderdag 25 juni een
veiling. Er komen diverse schil
derijen onder de hamer, waar
onder een doek van Maurice
Góth.
Verder zijn een zeldzame
Zeeuwse kast, een achttiende-
eeuws wortelnoten kruisvoet-
kabinet, een negentiende-
aeuws achtdelig Biedermeier
koffie- en theeservies, een
schildpaddoos met zilveren le
peltjes en drie achttiende-
eeuwse porseleinen Qianlong-
borden ingebracht.* In totaal
gaat het om 500 kavels.
De kijkdagen zijn op 23 en 24 ju
ni van 14 tot 20 uur. De veiling
begint donderdag 25 juni om
13.30 uur.
vroeg mij of ik met haar het kla
rinettrio van Brahms wilde spe
len. Ik heb toen Stefan Hamel
berg erbij gehaald. We hebben
dat stuk uitgevoerd en vonden
dat zo leuk dat we besloten om
door te gaan. We zijn op zoek ge
gaan naar andere stukken. Dat
was nog niet zo eenvoudig, want
de bezetting is vrij ongebruike
lijk. Viool, cello en piano, dat is
heel normaal voor een trio,
maar de combinatie met klari
net niet. We willen geen bewer
kingen spelen. We houden ons
aan composities die voor deze
di'ie instrumenten zijn geschre
ven. Dat is vooral moderne mu
ziek. Maar met Trio Touchez
willen we niet ontoegankelijk
klinken, dus maken we altijd
een combinatie met oudere
stukken."
Uitdaging
In het trio zijn een blaas-, een
strijk- en een toetsinstrument
gecombineerd. Post: „Die in
strumenten vragen een ver
schillende manier van spelen en
ze hebben een verschillende
klank. Dat is moeilijk bij elkaar
te brengen; vandaar dat weinig
componisten voor een dergelij
ke bezetting hebben geschre
ven. Toch vind ik het juist inte
ressant. Er kan met klank
worden geëxperimenteerd. Dat
lijkt me een uitdaging voor een
componist. Bij het stuk van
Brahms blijkt dat ook. Daarin
zitten heel donkere, lage passa
ges. Die klinken heel bijzonder.
Ze zijn moeilijk thuis te brengen
of met iets te vergelijken. Als
pianiste kan ik in deze bezetting
ook uitpakken. De- klarinet
klinkt harder dan een viool, dus
het volume wordt sowieso om
hoog getrokken. Speel ik samen
met de klarinet, dan kan ik iets
meer geven. Begeleid ik de viool,
dan moet ik wat inhouden. Dat
vind ik trouwens het leuke aan
kamermuziek. Dat je afwisse
lend met een solo op de voor
grond treedt en dan weer een
ander begeleidt."
ges daaromheen ook begrijpen.
Daar wilde ik moeite voor doen
en zo heb ik de mooiste stukken
ontdekt. Nu probeer ik zelf der
gelijke muziek een beetje toe
gankelijk te maken."
Aanslag
Het verschil tussen klassieke en
nieuwe muziek is kleiner dan
veel mensen denken, aldus Post.
„De muziek die ik met Post
Mulder speel, vraagt vaak een
andere aanslag, een fellere atta
que. Je moet ook razendsnel tel
len. Maar het idee dat iets goed
moet klinken en dat je een mooie
uitvoering wil geven, blijft toch
hetzelfde. Hoe extreem de aan
wijzingen ook zijn die heden
daagse componisten geven, de
muziek moet wel blijven klin
ken. Het moet zo intens worden
gespeeld dat het publiek het wil
blijven volgen. Tijdens het Fes
tival Nieuwe Muziek spelen we
een stuk van Huba de Graaff.
Daar is enorm veel uithoudings
vermogen voor nodig. Het is ge-
beuk op de piano met geruis uit
een luidspreker. Het is geba
seerd op een nachtmerrie. Wij
spelen piano en uit de luidspre
ker komt een geluid dat ons
overweldigt. Op zo'n thema kan
een muziekstuk worden ge
bouwd."
Veelzijdig
Pauline Post: „De moderne muziek stuit nog steeds op veel vooroordelen."
foto Chris Pennarts
Syncopisch
Voor het concert in Brouwer
shaven staat werk op het pro
gramma van Joseph Haydn,
Max Bruch, Ludwig von Beet
hoven en Robert Muczynski.
Het laatste stuk geniet Posts
voorkeur. „Het is een modern
stuk, hoewel het in verhouding
tot wat we met Post Mulder
spelen helemaal niet modem is.
Het is syncopisch en bevat veel
maatwisselingen. Het is een
heel flitsend stuk. Jazzy. Het
doet wat aan Bartók denken. Ik
hou van stukken met veel dyna
miek. Ik vind het opwindend om
die te spelen. Beethoven vraagt
veel meer ambachtelijke be
heersing; dat vergt een ander
soort concentratie. Muczynski
is op spektakel gericht."
Door de concerten van Trio Tou
chez worden mensen via het
klassieke repertoire vaak op het
spoor van modernere componis
ten gezet, merkt Post. „De mo
derne muziek stuit nog steeds op
veel vooroordelen. Dat snap ik
best. Ik had ooit ook veel moeite
met Schönberg, maar nadat ik
me in zijn werk heb verdiept,
kan ik die muziek niet meer mis
sen. Ik heb een fascinatie voor
het onbekende. Toen ik vroeger
pianoles had, kocht ik zelf boe
ken van Debussy. Voor mijn oren
ging dat toen heel vei-. Maar in
een flits hoorde ik prachtige
dingen en dan wilde ik de passa
Post is ervan overtuigd dat mu
sici baat hebben bij het uitvoe
ren van zowel klassieke als mo
derne muziek. In beide genres is
veel te ontdekken en het is be-
vorderlijk voor een veelzijdige
techniek. Of beide genres ook
elke muziekliefhebber voor zich
kunnen winnen, betwijfelt ze
echter. „Ik heb vaak meege
maakt dat mensen woedend
wegliepen bij concerten. Je kunt
niemand dwingen iets mooi te
vinden. Ik zou wel willen dat ik
in Brouwershaven en Middel
burg hetzelfde publiek had.
Misschien is het makkelijker
wanneer je als musicus naam
krijgt. Dat mensen voor mij ko
men. omdat ik iets speel. Dat
voor elkaar krijgen, dat is mijn
doel."
ConcertenPost Mulder, van
avond donderdagKloveniersdoe
len Middelburg, aanvang 21 uur.
Trio Touchez, vrijdag, voormalig
stadhuis Brouwershaven, aanvang
20 uur.
doorErnst Jan Rozendaal
MIDDELBURG - Componist
Willem Breuker presenteert
vandaag (donderdag) in de
Kloveniersdoelen in Middel
burg zijn cd Psalm 122. Twee
jaar geleden werd het stuk met
veel succes opgevoerd in de
Grote Kerk van Veere en in fe
bruari van dit jaar werd het in
Amsterdam opgenomen. In de
compositie is een belangrijke
rol weggelegd voor het draai
orgel De Twee Musketiers van
orgeldraaier André de Boer uit
Middelburg. Met voldoening
kijkt hij terug op de samenwer
king met de Amsterdamse mu
sicus.
Willem Breuker?
Ik dacht: wat is dat
voor idioot? Ik heb
hem letterlijkvan
de deur geschol
den. Je moet we
ten, ik draai het orgel nog met
de hand en ik maak mijn boe
ken zelf. Vijftien jaar geleden,
in 1983, ben ik ermee begon
nen. Ik was werkloos. Mijn lief
hebberij is techniek. Ik heb ook
mijn diploma motorvoertui
gentechniek. En ik hou enorm
van muziek. Dus combineer je
dat, dan kom je bij mechani
sche muziek terecht. Ik heb dat
orgel op de kop getikt, wrak
hout was het, en ik heb het he
lemaal opgeknapt. Toen heb ik
daar mijn beroep van gemaakt.
Of beroep, met de frequentie
waarop ik draai kom ik net uit
de kosten. Op een gegeven mo
ment heb ik gedacht: 'Ik ben
niet gek. Jullie zijn het alle
maal.' Ik ben van de carrousel
van de moderne tijd afgestapt.
Met de hand kun je ook orgel-
draaien, hoor. Ik ben het leven
de bewijs. Ik rij trouwens ook
in een auto van veertig jaar
oud. Het mooie van het draaien
met de hand is dat je er je hart
in kunt leggen. Ik laat smart
lappen horen die geen hond
meer draait. Weet je wel, met
van die teksten als je die hoort,
wil je geen minuut meer leven,
zoveel dood en ellende zit erin.
En 'Buena Sera' en 'Foxy Fox
trot' en zo.
Humeur
Naar zo iemand zocht die
Breuker. Dus op een dag krijg
ik telefoon van ene meneer Ad
van 't Veer, van Nieuwe Muziek
Zeeland. Of hij eens kon langs
komen om naar het orgel te kij
ken. Ik zeg: 'Dat is goed. Zater
dag sta ik in de stad.' Nee, dat
was niet bedoeling. Of het bij
mij thuis kon. Ik zei dat hij
maar een ander keertje moest
terugbellen. De week daarop
gaat de telefoon weer. Of mijn
humeur al beter was, vroeg me
neer Van 't Veer. Hij wilde
langskomen met een meneer
Willem Breuker. Daar had ik
nog nooit van gehoord. 'Mijn
humeur is alleen maar slechter
Orgeldraaier André de Boer, twee jaar geleden in de Grote Kerk van Veere.
geworden', zeg ik. 'Maar kom
toch maar langs.'
Op een woensdagmiddag staan
Van 't Veer en Breuker aan mijn
deur. Ik zeg: 'Ik heb geen tijd, ik
moet nog naar de SPAR. Ga
nog maar even een kwartiertje
lopen sightsee-en.' Maar daar
na heb ik ook tijd gemaakt, an
ders waren ze zo vaak voor niks
geweest. 'Wilt u eens een keer
draaien', vroeg Willem Breu
ker. Ik dacht: 'Die komt uit
Amsterdam. Ik heb wel een
Heimat-liedje voor hem.' Dus
ik pak het boek van 'Aan de
Amsterdamse grachten'. Hij
heeft zo'n klein recordertje in
zijn hand. 'Ga je het daarmee
opnemen?', vraag ik. Ik dacht:
'Wat is dat voor joko-dingetje?'
Stom natuurlijk, want het was
een technisch perfect appa
raatje.
Vertelt die Breuker op een ge
geven moment wat hij wil. Een
psalm componeren met mijn
orgel erin. 'Pas op hè', zeg ik.
'Ik heb een reputatie.' Ik begon
natuurlijk meteen aan engelen
te denken. Ad van 't Veer zat te
lachen. 'Het is niet wat u
denkt', zegt hij. O. 'God mag
weten wat het dan wel is',
dacht ik. Er moest ook een boek
gekapt worden. 'Kapt u zelf?',
vraagt Breuker. Ik zeg: 'Heb je
een klein beetje besef wat dat
karton kost en hoeveel uren er
in gaan zitten? Dat moet gaatje
voor gaatje. Daarvoor kun je
beter op de kalender kijken
dan op de klok. Dat kan ook al
leen maar op mijn orgel ge
draaid worden. Wie gaat dat
boek dan maken en dat orgel
draaien?' 'U', zeggen ze allebei.
Dus dat is drie avonden in de
kerk van Veere, en de repetitie
erbij. Ik pak mijn blocnote en
denk: 'Ik zal eens even een prijs
noteren.' Zegt Van 't Veer: 'Als
we dat bedrag nou eens ver
dubbelen?'
Ja we leven natuurlijk ook bij
na in de eenentwintigste eeuw,
alleen ik niet. Ik speel ook wel
eens voor een opaatje van tach
tig. Kijk, iemand met poen zit
bij mij goed, maar iemand zon
der poen zit ook nog net goed.
Dus ik heb die klus aangeno
men. 'Moet u alvast geld heb
ben voor dat karton?', vraagt
Van 't Veer. 'Nee, dat kan ik wel
voorschieten', zeg ik. Ja, ik was
nog lang niet uitgeblunderd,
hoor.
Notatie
Ik moest die boeken kappen,
dus ik kreeg de spullen in huis.
Ik denk: 'Nee hè. Is dat muziek?
Dit is niet normaal. Daar gaat
alsnog de reputatie die ik in
Middelburg heb opgebouwd.
Ik verdien graag wat, maar het
moet natuurlijk niet te gek
foto Camilla van Zuylen
worden.' En een week voor de
uitvoering kreeg ik een notatie
in mijn bus. Of ik dat nog kon
verwerken. Ik pak de telefoon
en draai nul-twintig. 'Met
Breuker.' 'Met De Boer uit Mid
delburg. Ik krijg net de notatie
in huis. Weet u wat dat bete
kent? Dat ik de hele week tot
half vier 's nachts zit te kap
pen.' Breuker liet voortdurend
blijken dat hij vertrouwen in
me had. Ik zei tegen hem: 'Je
bent zo optimistisch man. Ik
ben verdorie doodzenuwach
tig-'
Toen ik klaar was draaide ik in
de reparatieloods wat testlied
jes. Een kennis van me lag on
der een auto te monteren. 'Goh,
is dat Willem Breuker?', zegt
hij. 'Ken je die dan?', vraag ik.
En dan de drukker in de Latijn
se Schoolstraat, waar ik die
boeken liet afsnijden. 'Ik moet
voor die Breuker spelen', zeg ik
tegen hem. 'Ja',zegt-ie. 'Ik had
kaartjes willen hebben, maar
het was al uitverkocht.' Dus ik
stap naar mijn broer. 'Ken jij
die Breuker ook?', vraag ik. 'Ja
wel', zegt hij. 'Luister maar
naar de VPRO. 's Nachts om
twee uur. Dan draaien ze vaak
muziek van hem.
Grootheid
In Veere had ik voor de repetitie
om vier uur met Breuker afge
sproken. Zoals elke grootheid
kwam hij natuurlijk te laat hè.
Dat had ik kunnen weten. En ik
maar zenuwachtig worden.
Komt die bus van het Breuker
Kollektief en het Koor Nieuwe
Muziek. Nou, een stellétje mu
zikanten van zo'n pluimage
had ik mijn hele leven nog niet
gezien. Ik zeg: 'Meneer Breu
ker, ik zou nu toch wel willen
dat u eens luistert of het goed
is.' En hij: 'Zeg maar Willem,
hoor. En ik ben er niet zo bang
voor.Maar hoe kon hij dat nou
weten? Uiteindelijk staat al dat
volk rond me en ik weer flink
blunderen. 'Die bassen zijn te
zwaar', zegt Breuker. Ik zeg:
'Zie je wel dat je er geen ver
stand van hebt. Je moet wel aan
de andere kant van het orgel
gaan staan luisteren. Nu is het
net of je in het Residentie Or
kest naast de pauken staat en
zegt dat het slagwerk te hard
klinkt.' En die muzikanten
maar lachen. 'Je hebt mis
schien wel verstand van mu
ziek maken', zei ik, 'maar van
een draaiorgel heb je weinig
kaas gegeten.'
Bij de repetitie zegt dirigent
Huub Kerstens dat ik bij maat
dertien op de vierde tel moet
invallen. Maar ik ken alleen
do-re-mi-fa-so. 'O, dat snap ik
wel', zegt hij. 'Ik geef wel een
teken.' Maar dat werkt niet.
Dan kom ik altijd te laat, want
ik moet eerst die pijpen vol
lucht blazen. Dus ik stelde voor
dat hij een seconde voor ik
moest invallen een seintje gaf.
Bingo. Dóódsimpel maar effec
tief. Dat werkte perfect.
Ja, ik was natuurlijk een pol
derjongen tussen al die Am
sterdammers hè, maar ik kijk
met genoegen terug op onze sa
menwerking. Die Breuker
heeft er een dolle boel van ge
maakt. Niet voor niks noemen
ze hem de Amsterdamse ontre
gel aar. Hij moest iemand heb
ben die lekker anti was, heb ik
me later bedacht. Ik kende die
hele vent niet. Dat vond hij
leuk. Hij had in heel Nederland
rondgekeken, maar mij pikte
hij er gelijk uit.
Ik moet eerlijk zeggen dat we
met die psalm een verrekt mooi
stuk muziek heb
ben weggezet.
Echt, het was de
mooiste klus van
mijn leven.
Aanvang cd-presentatie: 18 uur.
door Harmen van der Werf
WADDINXVEEN - De bouw
van een schepenlift over de
Zandkreekdam met een ver
brede weg en brug is de aller
goedkoopste oplossing voor
het fileprobleem op dat stuk
van de doorgaande weg
Goes-Zierikzee. Het ingeni
eursbureau Van Driel Me-
chatronica uit Waddinxveen
komt tot deze conclusie in
een notitie die deze weck
naar de provincie is ge
stuurd. Voorzitter A Sandee
(CDA) van de Statencom
missie waterstaat en verkeer
vindt de berekeningen van
Van Driel voldoende logica
bevatten om het voorstel se
rieus te bestuderen.
Ir. N. D. van Driel, de geeste
lijk vader van de schepenlift,
heeft in de notitie aan de pro
vincie drie varianten voor
een oplossing van het ver
keersknelpunt Zandkreek
dam op een rijtje gezet. Hij
gaat er daarbij van uit dat het
onmogelijk is een tweede
brug over de Zandkreeksluis
te bouwen aan de kant van
het Veerse Meer, terwijl het
verkeer in een U-bocht over
het sluizencomplex wordt
geleid.
Constructie
Die situatie is vergelijkbaar
met die bij het sluizencom
plex bij Terneuzen, maar
daar is meer ruimte en min
der verkeer. Automobilisten
kunnen er constant doorrij
den, want één van de twee
bruggen is altijd wel open.
Voor de Zandkreekdam is
aan dezelfde soort construc
tie gedacht, maar een scher
pe U-bocht zal volgens Van
Driel alleen maar tot meer
verkeersopstoppingen lei
den tussen Zuid- en Noord-
Beveland. Zeker omdat het
de bedoeling is de weg ter
plaatse te verbreden tot vier
rijstroken.
Fly over
Als de provincie toch een
tweede brug wil aan de kant
van het Veerse Meer, zal er
een fly over gemaakt moet
worden, stelt Van Driel.
In zijn berekening van die
constructie heeft de Wad-
dinxveense ingenieur ook re
kening gehouden met de aan
leg van een dooriaatmiddel
voor schoon Oosterschelde-
water naar het Veerse Meer.
Die spuisluis moet langer
worden bij de bouw van een
tweede brug en komt op 50
miljoen gulden. Voor de extra
brug met fly over is nog eens
60 miljoen gulden nodig, al
met al 110 miljoen gulden.
De tweede variant die Van
Driel heeft doorgerekend, is
er een met een schepenlift,
een apart dooriaatmiddel en
een tweede brede brug naast
de huidige. Dat voorstel
komt op 80 miljoen gulden;
10 miljoen voor de brug, 35
miljoen voor de schepenlift
en 35 miljoen voor het door
iaatmiddel.
Het goedkoopst is volgens
Van Driel een combinatie van
een schepenlift met door
iaatmiddel (door een hevel te
bouwen in de liftconstructie)
plus een tweede brug naast
de bestaande. Die variant
kost 60 miljoen gulden, te
verdelen in 10 miljoen voor
de brug, de bij Rijkswatei'-
staat al ingeboekte 35 mil
joen voor het dooriaatmiddel
plus 15 miljoen voor de lift.
„Ons voorstel is dus aanzien
lijk goedkoper", concludeert
Van Driel. Hij vraagt de pro
vincie hem een vervolgstudie
te laten maken.
Initiatief
CD A-Statenlid Sandee heeft
daar wel oren naar. „Wij
moeten een keer aan Van
Driel duidelijkheid ver
schaffen. Daarom lijkt het
mij logisch dat de provincie
met Rijkswaterstaat eens se
rieus naar Van Driels plan
gaat kijken. De provincie zou
het initiatief moeten nemen
voor overleg met Rijkswater
staat."
Maandag kan de Statencom
missie waterstaat en verkeer
de knoop doorhakken, niet in
Sint-Maartensdijk, zoals
eerder aangekondigd, maar
'gewoon' in de Middelburgse
Abdij.
door Lianne Sleutjes
DEN HAAG - Europees Com
missaris K. van Miert (Mededin
gingsbeleid) onderzoekt de
vestiging van het Zweedse pa
pierconcern Stora in Zeebrug-
ge. Hij doet dit na vragen van
onder anderen het Europees
Parlementslid F. Castricum. Van
Miert vraagt bij de Belgen gege
vens op over de investeringen
om te zien of die al dan niet strij
dig zijn met het Europees ver
drag over staatssteun.
Zeeland Seaports-directeur J.
Philippen is blij dat Van Miert
zelf alvast actie onderneemt.
Het betekent volgens Philippen
dat er langs twee lijnen gewerkt
wordt: van binnenuit de Com
missie en van buitenaf.
Zeeland Seaports heeft immers
na rijp beraad besloten een
klacht in te dienen. Die moet
echter nog officieel gedepo
neerd worden in Brussel. „Het is
nu alleen al zinvol dat te doen
om zo het eigen initiatief van de
Commissie te schragen", zegt
Philippen.
Het kabinet van Van Miert wil
niet ingaan op de acquisitiepe
rikelen tussen Zeebrugge en
Zeeland Seaports.
De Zeeuwse havens menen dat
België in de slag om Stora het
spel niet geheel volgens de Eu
ropese investeringsregels heeft
gespeeld. Vlissingen was even
als de Vlaamse haven in de race
voor de vestiging van het pa
pierconcern. Stora gaf echter de
voorkeur- aan Zeebrugge. Het
Vlaamse gewest besteedt ruim
100 miljoen gulden voor de aan
passing van de haven van Zee
brugge en het bouwrijp maken
van overslagterreinen. Ook bie
den de Belgische Spoorwegen
Stora vervoerstarieven die tien
tot vijftien procent lager liggen
dan die de Nederlandse Spoor
wegenkonden bieden.
Minister Wijers (Economische
Zaken) liet in maart in ant
woord op Kamervragen van
RPF-fractieleider L. van Dijke
weten niet veel te kunnen doen,
omdat het Rijk geen belangheb
bende was. Wel zou hij de zaak
aankaarten bij de Vlaamse pre
mier Van den Brande.
Koffieochtend
oudervereniging
MIDDELBURG - De afdeling
Zeeland van de oudervereni
ging Balans houdt woensdag 24
juni een koffieochtend in de
Zeeuwse Bibliotheek in Middel
burg. De vereniging wil ouders
van kinderen met ontwikke-
lings-, gedrag- en leerstoornis
sen de gelegenheid geven erva
ringen uit te wisselen. De
bijeenkomst begint om 9.00 uur.
door Maurits Sep
MIDDELBLTRG - Drie mannen
uit Middelburg, Vianen en Den
Bosch zijn woensdag door de
rechtbank in Middelburg ver
oordeeld tot 91 dagen gevange
nisstraf. Zij werden schuldig
bevonden aan het plegen van
woninginbraken in Middel
burg. De mannen zijn inmiddels
weer vrijgelaten. Omdat zij al
sinds hun aanhouding begin
maart in voorarrest zaten,
mochten zij na de rechtszitting
op 4 juni naar huis.
De drie mannen (21, 25 en 30
jaar oud) zijn van Algerijnse af
komst en verblijven in het asiel
zoekerscentrum in Middelburg.
Zij werden op 5 maart op heter
daad betrapt bij een woningin
braak. Sindsdien zaten zij vast.
De officier van justitie legde de
drie nog enkele andere inbraken
in Middelburg ten laste. De buit
bestond voornamelijk uit siera
den, video- en audioapparatuur
en eurocheques. Het merendeel
van de buit werd teruggevonden
in de woning van een vriendin
van de Middelburger.
Officier van justitie mr. J. M. Va-
lente eiste tegen elk van de man
nen twee jaar cel. Hij ergerde
zich eraan dat de mannen er
enerzijds op wezen slachtoffer
te zijn van de politieke situatie
in hun vaderland, Algerije, en
anderzijds hier in Nederland
andere mensen tot slachtoffer
maakten, van woninginbraak.
De rechtbank sprak de mannen
vrij van een paar van de ten laste
gelegde inbraken. De straf viel
daardoor lager uit dan de eis: 91
dagen in plaats van twee jaar.
Omdat de mannen al drie maan
den in voorarrest hebben geze
ten, hoeven zij nu niet meer de
gevangenis in.