Zware kritiek op zorg bij Arduin m Hulstenaar 'ontrestaureert' Vlissingse schilderijen Senioren niet bang voor buitje VVD wil debat in parlement over loodsenreglement Zwartboek van twee moeders over misstanden door personeelstekort Verzet provincie tegen schrappen opleidingen voor automonteurs Sidmar Zelzate moet uitstoot van dioxine drastisch beperken zeeuwse almanak Drukte doorRoelf Reinders MIDDELBURG - Ouders van meervoudig gehandicapte kin deren in Arduin vinden de ver zorging van hun kinderen ver onder de maat. Door het perso neelstekort van de Middelburg se stichting voor gehandicap tenzorg krijgen de zwaardere gehandicapten niet de 'zorg op maat' die de directie bij de ver zelfstandiging van Arduin in 1996 heeft beloofd. „Arduin is een schaakspel met het perso neel en de gehandicapte kinde ren als pionnen die de directie naar eigen goeddunken ver schuift", aldus een zwartbrief van twee moeders. Zij willen anoniem blijven uit angst voor maatregelen tegen hun kinde ren. Directeur P. van den Beemt is 'zeer onder de indruk' van het zwartboek. Hij wil dat de klach tencommissie van Arduin 'de onderste steen boven haalt'. Volgens een van de opstellers van de zwartbrief vinden veel ouders van zwaargehandicapte kinderen de zorg op Arduin slecht. Maar zij zouden de zwartbrief niet hebben onderte kend omdat ookzij bang zijn dat het negatieve gevolgen heeft voor hun kinderen. Volgens de ouders zitten zwaar gehandicapte kinderen tijdens de dagbehandeling in groepen die een verkeerde samenstelling en onvoldoende leiding hebben. „In de groepen zitten ook ge dragsgestoorde kinderen", zegt een vrouw die de zwartbrief heeft opgesteld. „Op een groep zitten maar twee of drie vaste begeleiders die al hun aandacht bij de gedragsgestoorden moe ten houden. De meervoudig gehandicapten worden overge laten aan invallers en uitzend krachten die vaak ongeschoold zijn." Dit leidt volgens de vrouw vaak tot situaties waarin de ge dragsgestoorden de zwaarge- handicapten aanvallen. Verder klaagt de brief over de veelvuldige wisselingen van be geleidingsteams. „Goede vaste begeleiders worden vaak zo maar overgeplaatst en vervan gen door onbekenden", zegt de vrouw. Dit leidt volgens haar tot grote onrust onder de kinderen. „Probeer maar eens met een kind om te gaan als je het niet kent. De ene begeleider geeft een beker thee zus. de ander zo. Het kind begrijpt er helemaal niets van. Als mijn kind stil en triest thuis komt, weet ik dat er weer een verandering is ge weest." Volgens haar heeft haar zoon in de afgelopen drie maan den negentien verschillende be geleiders gehad. De zwartbrief is volgens de vrouw via het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport bij de klachtencommissie van Stichting Arduin terecht gekomen. Met haar klachten is zij al verschillende malen bij de directie van Arduin geweest, zegt zij, net als een aantal ande re ouders. Ze voelt zich niet seri eus genomen. „Met de directie valt niet te praten. Ze laten je met een big smile praten en zeg gen dat ik geen gelijk heb. Ter wijl de littekens van de beten van een gedragsgestoorde in de handen van mijn zoon staan." Sluitstuk Volgens de vrouw wil Arduin als voorbeeldinstituut goede sier maken met kleine woonvormen en bedrijfjes voor gehandicap ten van hogere niveaus, terwijl de zorg voor de zwaardere ge handicapten het 'sluitstuk' is. „Zorg op maat is de slogan bij Arduin. Waar is die maat, denk ik dan. De zorg is er niet eens." Volgens de samenstellers van het zwartboek komen er bij de verzorging van de gehandicap ten 'zware blunders' voor. Ze geven het voorbeeld van een blinde j ongen die met een maag sonde wordt gevoed die 's och tends op de grond werd gevon den. De nachtwacht zou zes keer per nacht de jongen controleren. Uit onderzoek bleek later dat de door Henk Postma MIDDELBURG - Het provin- 2 ciebestuur verzet zich tegen de 14,1 opheffing van Zeeuwse vbo-op- i5, leidingen motorvoertuigen- techniek. De BOVAG (belan- l0' genorganisatie van de autobranche) wil dat de helft van deze opleidingen wordt op gedoekt. De resterende oplei dingen zouden dan verstevigd kunnen worden. Gedeputeerde Staten waar schuwen dat de Bovag daarmee, t wat de Zeeuwse situatie betreft, n- in eigen vlees snijdt. „Hetterug- !r' brengen zal noch de kwaliteit, jre noch de kwantiteit verhogen", 30 schrijft het college in de regiovi- m sie voor de herschikking van f' mavo/vbo/vso. !r' De opstelling van de BOVAG komt er op neer dat de scholen- gemeenschappen Nehalennia (Middelburg) en De Rede (Ter- ig neuzen) hun kleine vbo-oplei- ir-dingen voor automonteur zou- e 1 den moeten sluiten, ten gunste van de wat grotere opleidingen van Groot Stelle (Goes) en het Zwin College (Oostburg). Maar volgens gs gaat die vlieger niet top: vbo-leerlingen zullen eerder voor andere opleidingen kiezèn, j dan voor een opleiding ver van huis. De BOVAG staat echter sterk. {J Staatssecretaris Netelenbos j heeft zich al zo'n beetje voor halvering van het aantal oplei dingen laten winnen. Boven dien dreigt de BOVAG de aange sloten leden te adviseren geen gediplomeerden meer in dienst te nemen van scholen die 'te Bedrijfswagens De H 200 vanaf f 25.495,- incl b.t.w. f 29.956,60 ftfwk HU CCH f>9C(lHi Veere, 0118 - 501451 jongen vele uren op de grond heeft gelegen. Volgens de vrou wen belooft de directie steevast 'meer vast personeel op de groe pen', waar niets van terecht komt. Directeur P. van den Beemt wil een diepgaand onderzoek door de klachtencommissie naar de inhoud van het zwartboek. Hij zegt de feiten uit het zwartboek niet te kennen. „Ik ben niet op de hoogte van deze verhalen en het lijkt me zorgvuldiger dat ik daar niet op reageer. Ik wil dat alles wordt uitgezocht, Arduin heeft niets te verbergen." Vol gens het zwartboek heeft de di rectie het personeel dringend verzocht niet met interne mis standen naar buiten te komen. kleine' opleidingen in stand houden. Met die opstelling pro beert De BOVAG te voorkomen dat scholen kleine opleidingen motorvoertuigentechniek 'kunstmatig' in leven houden door ze samen te voegen met op leidingen mechanische tech niek. Dergelijke 'intersectorale' opleidingen zijn niet vakgericht genoeg, vindt de branche-orga nisatie. Het provinciebestuur ziet liever dergelijke intersecto rale opleidingen ontstaan, dan dat opleidingen voor regio's ver loren gaan. Reden waarom er voor wordt gepleit de kwestie nog eens met alle betrokkenen te bespreken. Soepeler Het provinciebestuur wijst erop dat de INNOVAM het oplei- dings- en examencentrum van de mobiliteitsbranche) een veel soepeler houding aanneemt dan de BOVAG, en dat garagebe drijven moeite hebben om aan jonge monteurs te komen. Slui ting van opleidingen zou het te kort aan jonge monteurs nog groter maken. De Temeuzense scholenge meenschap De Rede heeft laten weten de afdeling motorvoer tuigentechniek gewoon te wil len handhaven. De school ver wacht dat de herschikking mavo/vbo/vso tot meer vbo- leerlingen zal leiden. De afde ling motorvoertuigentechniek zou daarvan kunnen profiteren. Verder wordt benadrukt dat de opleiding programmatisch goed is afgestemd op vervolgonder wijs in het Regionaal Opleidin gen Centrum Westerschelde, onder meer omdat inet dezelfde docent wordt gewerkt. De Middelburgse scholenge meenschap Nehalennia zou mo torvoertuigentechniek het liefst samenvoegen met mechanische techniek. Maar gezien de hou ding van de BOVAG acht de school de kans zeer klein daar toestemming voor te krijgen. Daarom wordt nu overwogen de opleiding motorvoertuigen techniek om te zetten in een op leiding die meer is gericht op scheepwerktuigbouwkunde. Walcherse vbo'ers die 'écht' mo torvoertuigentechniek willen gaan doen, worden dan door verwezen naar Groot Stelle in Goes. Blijkens de regiovisie be staat nog een mogelijkheid dat op Tholen een vbo-opleiding motorvoertuigen van de grond komt. Het Schelde College in Bergen op Zoom overweegt zo'n opleiding te vestigen in Sint Maartensdijk. ZIERIKZEE - Plastic kapjes, regenpakken en capuchons om lijstten dinsdagmiddag de start van de fietstocht voor senioren bij sportpark Den Hogen Blok in Zierikzee. Het weer nodigde met een stevige wind en af en toe buien niet bepaald uit voor en fietstocht,maar de organisatoren besloten het er toch maar op te wagen. De tocht van 2 6 kilometer ging dit keer door de polder van Kerk- werve en Brouwershaven naar Port Greve. De seniorenfiets tochten worden dit jaar voor de achtste keer gehouden. Vanaf eind april tot begin september wordt er elke twee weken op de dinsdagmiddag een route door de regio gefietst. De tochten zijn bedoeld voor mensen vanaf vijftig jaar en ouder. Vlak voor het startsein barstte er nog een buitje los met als gevolg dat alle deelnemers stevig verpakt in plastic op de fiets stapten. foto Marijke Folkertsma Wim de Maat:„Ik had de schilderijen al eens gezien, maar nu heb ik ze per vierkante centimeter bestudeerd." foto Charles Strijd door Maurits Sep HULST - Het Stedelijk Museum van Vlis- singen bezit een hele mooie, afwisselende collectie schilderijen. De kunstwerken zijn er echter slecht aan toe. Wim de Maat, restaurateur te Hulst, gaat zestien mari tieme schilderijen en portretten van de re dersfamilie Lampsins in hun oude luister herstellen. Zelf spreekt hij niet van res taureren maar van 'ontrestaureren'. De grootste schade is namelijk aangebracht door andere restaurateurs, zegt hij. „Alle lagen gaan er nu weer af om het oorspron kelijke schilderij te laten zien." „Nederland had lange tijd de slechtste restaurateurs ter wereld", beweert De Maat. „Zij restaureerden niet, ze verdoe zelden. Ze schilderden een doek gewoon half over zodat je de schade niet meer zag. Nu lijmen we elk scheurtje afzonderlijk. Vroeger plakten ze er met was een nieuw doek achter. Die methode van wasbedoe- king wordt de Hollandse methode ge noemd. Die heeft hele collecties in Neder land zwaar beschadigd." Het nadeel van deze methode is dat de was en het doek onder hitte op het schilderij werden geperst. Het zuur in de was tast het oude linnen doek aan en de structuur van de originele verflaag is erdoor veran derd. Bovendien zijn soms zulke groffe doeken achter het origineel geplakt, dat het schilderij net een plank is geworden Dat is bijvoorbeeld met 'De rede van Vlis- singen' (1715) van C. Louw „Deeigenheid van veel schilderijen is verloren gegaan", stelt hij somber vast. Zulke praktij ken maken het werk voor De Maat er ook niet gemakkelijker op. „De moeilijkheid van een zware overschilde ring is dat je niet ziet wat eronder zit. En soms raakt een schilderij nog zwaarder beschadigd als je de bedoeking eraf haalt dan wanneer je die laat zitten." Extra complicatie bij de kerncollectie van het Stedelijk Museum is dat van een aantal werken helemaal geen documentatie voorhanden is..Elk schilderij is anders en elke restauratie is anders. Ik weet niet al tijd precies wat er ooit aan is gedaan. Het kost tijd om dat uit te zoeken. Je moet ook voorzichtiger zijn. Een restaurateur graaft, net als een archeoloog. Een schil derij is weliswaar heel dun, maar je mag geen millimeter te ver gaan." Methode De Maat (40) heeft zijn restaurateursop leiding gevolgd in Gent, twintig jaar gele den. Juist rond die tijd veranderde de opvatting over hoe schilderijen moeten worden gerestaureerd. Hij gebruikt nu de door de Amerikaan Berger ontwikkelde methode, waarbij met ultraviolet-weren- de vernissen wordt gewerkt. „Bijna alle grote musea passen die methode toe. Mijn restauratiewerk is straks heel eenvoudig te traceren. Ónder uv-licht krijg je een an dere weerkaatsing op plekken die geres taureerd zijn." Het Stedelijk Museum wordt omgevormd tot een Zeeuws Maritiem Museum en wordt gevestigd in het in 1641 gebouwde huis van de Vlissingse redersfamilie Lampsins aan de Nieuwendijk. De kern collectie maritieme werken krijgt een plaats in het nieuwe museum. De Maat werd zeven jaar geleden betrokken bij het onder-zoeken en beschrijven van de col lectie van het Stedelijk Museum. Hij kent de schilderijen dus al enkele jaren. Spannend „Er zitten index-daad werken bij die je echt niet kunt laten zien zonder ze te be handelen. Van sommige schilderijen laat de verf los", beaamt hij. Een maand gele den kreeg hij de eerste serie binnen. „De eerste tijd kijk je goed. Wat is er met een doek aan de hand? Ik had ze allemaal al eens gezien, maar nu heb ik ze per vier kante centimeter bestudeerd. Je moet ze eerst goed in je hoofd hebben, voor je kunt beginnen. De Maat zegt de opdracht niet te zien als een uitdaging. „Ik doe gewoon mijn werk. Het uiteindelijke resultaat is heel belang rijk. Er zitten echt topstukken uit de acht tiende eeuw in de collectie. Ik wil ze weer de uitstraling van toen geven. Ze hoeven er dus niet als nieuw uit te zien. Je moet juist kunnen zien dat het oude schilderij en zijn." Van den Beemt: „Ik ontken niets. Ik laat de zaak uitzoeken. Ik zeg alleen dat ik nog nooit heb gehoord dat mensen die het mo del-Arduin bekijken het gevoel hebben een gesloten gemeen schap aan te treffen." door Wout Bareman ZELZATE - De uitstoot van het giftige en kankerverwekkende dioxine door staalgigant Sid mar in de grensgemeente Zelza te moet drastisch omlaag. Ge beurt dat niet, dan verspeelt de fabriek mogelijk een aantal be langrijke vergunningen. Sid mar heeft inmiddels samen met de Belgische milieu-inspectie een actieplan opgesteld om de uitstoot te minimaliseren. Op 1 januari volgend jaar moet de eerste reductie een feit zijn. Milieuorganisaties en over heidsinstanties in de Zeeuwse grensstreek werden begin juni opgeschrikt door berichten in de Vlaamse media dat Sidmar de normen voor uitstoot van di oxine met minstens 2,5 procent overschrijdt. Aangezien die ver vuiling niet ophoudt bij de grens nam de provincie Zeeland direct contact op met de Vlaamse mi lieu-inspectie teneinde de on derzoeksresultaten in handen te krijgen. Volgens een woord voerder is het onderzoeksrap port tot nu toe niet in Middel burg ontvangen. „De provincie Oost-Vlaanderen beschikt er ook nog niet over, het is kenne lijk een zaak die op een hoger ni veau speelt. De Zeeuwse milieu inspectie heeft contacten gelegd met de Belgische collega's. Wat het resultaat daarvan is, moeten we nog afwachten." Sidmar heeft zich bereid ver klaard fiks te investeren in voorzieningen die de dioxine- uitstoot moeten beperken. Voor industriële bedrijven bestaat weliswaar nog geen Europese norm - in tegenstelling tot ver brandingsovens - maar daar wordt volgens de Vlaamse mi nister Theo Kelchtermans (Mi lieu) wel aan gewerkt. Het Vlaamse parlementslid Vera Dua (Agalev) is niet gerustge steld door dat antwoord. Zij vermoedt dat de uitstoot bij Sidmar omvangrijker is dan wordt aangenomen en ze vindt voeding voor die opvatting in het feit dat Sidmar vooraf wist op welke momenten de milieu inspectie metingen verrichtte én het gegeven dat het bedrijf zelf weigert onderzoeksresulta ten openbaar te maken. Volgens de parlementariër gaat Sidmar gewoon door met de verbran ding van gevaarlijke stoffen. De dioxine-uitstoot reikt, vol gens onderzoek van de milieu inspectie, tot in de woonkern van Zelzate. M. Vereecken van de Welzijnsraad Sas van Gent gaat er dan ook van uit dat ook de Zeeuws-Vlaamse grens streek te lijden heeft onder de luchtvervuiling. De welzijns raad is wél al geruime tijd in het bezit van het rapport. J. Lonink nieuwe burgemeester Sas van Gent SAS VAN GENT - Het burge- meesterloze tijdperk van de ge meente Sas van Gent heeft niet langer dan een maand moeten duren. Met ingang van 1 juli treedt de 47-jarige PvdA'er J. A H. Lonink uit Veenhuizen aan als opvolger van mevrouw J. M. II. M. van Rest. De benoeming van de sociaal democraat, die tot voor kort werkte als waarnemend-burge meester van het inmiddels her ingedeelde Drentse Norg is in Sas van Gent goed gevallen. De vertrouwenscommissie uit de raad had zich unaniem achter de kandidatuur van Lonink ge schaard Lonink was van 1976 tot 1983 plaatsvervangend voorzitter van de Euregioraad Twente- Nedersaksen, hoofd economi sche zaken van de gemeente Al melo. Van 1988 tot 1994 zat hij in de Tweede Kamer. Tevens was Lonink van januari 1996 tot be gin januari van dit jaar waarne mend-burgemeester in Norg. door Lianne Sleufjes DEN HAAG - De VVD-fractie wil het Belgisch-Nederlandse verdrag waarin h'et Schelde- loodsenreglenrent wordt her zien per se bespreken in de Tweede Kamer. De partij vindt dat nodig omdat het kabinet bezwaren van de Raad van State terzijde schuift en omdat de privatisering van het loodswezen op stapel staat. Zij heeft daarom het kabinet ge vraagd het verdrag ter uitdruk kelijke goedkeuring aan de Ka mer voor te leggen. Als niemand van de parlementariërs zich had geroerd was het verdrag per 8 juli stilzwijgend goedgekeurd. In het nieuwe loodsenreglement voor de Westerschelde wordt Twee gewonden op Philipsdam SINT PHILIPSLAND - Bij een ongeval op de Philipsdam zijn gistermiddag twee inzittenden van een auto gewond geraakt. De bestuurder, die uit de rich ting van Sint Philipsland kwam, wilde een vrachtwagen inhalen, maar zag daarbij een tegemoetkomende wagen over het hoofd. Door een snelle reac tie kon die auto een frontale bot sing voorkomen, maar beide wagens raakten elkaar wel en de inhalende auto belandde op zijn zijkant op de rijbaan. De inha lende bestuurder en zijn inzit tende werden geworkl overge bracht naar het ziekenhuis. De bestuurder en de inzittenden van de andere auto kwamen met de schrik vrij. onder meer vastgelegd dat de Nederlandse loodsen 27,5 pro cent van de Scheldevaarders krijgen toebedeeld en de Belgen de rest. Een dergelijke afspraak druist volgens de Raad van Sta te in tegen het Europees recht. De Raad stelde adviseerde daar om het verdrag in deze vorm niet naar de Kamer te sturen. Het kabinet wuift de kritiek van de Raad van State weg, het meent dat de wettelijke rgeling wel is toegestaan. Privatisering WD'er J. Blaauw vindt het nog al wat om een dergelijk advies opzij te schuiven en wil daarom meer tekst en uitleg van het ka binet. Ook wil hij bij het debat over het nieuwe Schelderegle- ment de privatisering van het loodswezen betrekken, Het ka binet wil de monopoliepositie van het loodswezen doorbreken en concurrentie invoeren zodat ook andere aanbieders op de markt kunnen komen. Computerdief steelt administratie bedrijf in Goes GOES - Maandagavond tussen 18.45 uur en 19.00 uur zijn twee computers gestolen bij een be drijf aan de Stanleywegte Goes. Op die computers wordt de ad ministratie van het bedrijf bij gehouden. Omstreeks het tijdstip van de inbraak is bij het bedrijf een verdachte personenauto gesig naleerd. De Goese politie zoekt getuigen die rond die tijd iets bijzonders hebben gezien. De arbeiders bij dat Vlissing-. se bedrijf zien zich de laatste tijd geconfronteerd met een steeds grotere stapel werk die, naar het lijkt, met steeds minder mensen moet worden verricht. Vakanties, compen satiedagen en ziekte eisen hun tol. Nu hebben de werknemers, zoals dat in een democratisch bedrijf hoort, diverse verte genwoordigingen die in situ atie als deze aan de bel kunnen trekken. Deze afge vaardigden hadden vorige week dus een vergadering be legd om eens grondig over de werkdruk te praten. Helaas, de vergadering is uit gesteld: er was nog te veel werk te doen om er over te praten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 37