Krabbé houdt van veilig drama Inval door de Noormannen Kijkje op de Oosterschelde De verstekeling is erg sympathiek Open tuinen Fossiele schelpen Tot welke resultaten jaren lange nijvere arbeid in de tuin kan leiden, is de komen de dagen te zien tijdens de Open Tuindagen op de Beve- landen en Walcheren. Tien tallen huistuiniers stellen hun hof open voor de bewonde ring door en ter inspiratie van andere liefhebbers. Negen Bevelanders stellen op do 18, vrij. 19, za. 20 en zo. 21 juni hun tuinen open voor publiek. Daarnaast kunnen liefhebbers terecht iri een: Schouwen-Duivelandse, een Zeeuws-Vlaamse en een Bel gische tuin. De meeste Beve- landse gaarden zijn op,die vier dagen te bezoeken van 10 tot 17 uur. De Schouwen- Duivelandse en Zeeuws- Vlaamse tuinen zijn op de zelfde tijden open, behalve op do. 18 juni. Op Walcheren zijn bezoekers op ruim twintig plaatsen wel kom op do. 18, vrij. 19 en za. 20 en 27 juni. Do. 10-21 uur, vrij. 16-21 uur, za. 10-17 uur. Een (fiets)kaart met alle adressen is af te halen in de tuin van de familie Vermaat, jMichaelsdreef 10 in Middel burg. Open Tuindagen in Zee land, donderdag 18 tot en met 21 juni en 27 juni, tientallen tuinen, vooral op de Bevelanden en Wal cheren. De Noormannen zijn terug: op zondag 21 juni vallen zij de Zeeuwse kust weer aan. In het voorjaar van 837 waren de Vikingen er ook al; toen voeren zij met hun snelle schepen het strand van Westenschouwen op. Het Instituut voor Natuurbe schermingseducatie en na- tuurinformatiepunt De Vluchtheuvel organiseren daarom op de langste dag van het jaar een Vikingentocht. Deze 'Noormannen-inval' be gint om zes uur 's morgens ter hoogte van strandpaal 14.654. De nagebootste Vikingeninval duurt ongeveer drie uur en voert als natuureducatieve, avontuurlijke wandeling van het Westenschouwse strand naar de Karolingische Burcht van Burgh-Haamstede. Deelnemers moeten zich ver zamelen bij trampoiinecen- trum Westerschouwen aan de Steenweg. Noormannen-inval, wan deling, zo 21 juni 6 uur, strand Westenschouwen. Aanmelden: 0111-652721. 171/m 23 juni Alhambra VLISSINGEN (0118-418810) Left Luggage. Do. 20u., vr.t/m zo. 19en 21.30 u., ma. en di. 20 u. Het magische zwaard. Zo. 14 u. The Full Monty Wo. en do. en ma en di.20 u., vr. l/m zo.19u. Air Bud, wo. za. en zo. 14 u. Mr, Magoo. Wo. 14 en 20 u., do. 20 ui, vr. 19 u., za.enzo. 14 en 19 u,, ma. en di. 20 u. Jackie Brown. Vr.t/m zo. 21.30 u. U.S. Marshals. Wo. 20 u., vr. t/m zo. 21.30 u. Flubber. Wo., za. en zo. 14 u. Titanic. Wo. t/m di. 19 u. Pippi Langkous. Wo. en za. 14 u. Cinema MIDDELBURG (0118-613482) Kleine Teun. Wo. 20.30 uur. De Verstekeling. Vr. 19.30 u., za. 22 u., ma. en di. 20.30 u. Wag the dog. Do. 20.30 u„ vr. 22 u., za. 19.30 u. woensdag 17 juni 1998 Grand THeater GOES (0113-215165) Seven years in Tibet. Do, 20 u., vr.t/m zo. 21.30 u. The Full Monty. Vr. t/m zo. 19 u. Pippi Langkous. Wo., za. en zo. 14 u. Titanic. Wo., ma. en di. 19.30 u. 't Beest GOES (0113-228142) Geen voorstellingen. De Koning HULST (0114-312030) Grease, wo. en do. 2G u., vr. 19.15 en 22 u., za. 14 en 19.15 u., zo. 16.15 en 19 u„ ma.endi.20u. Mr. Magoo. Wo. en do. 20 u., vr. 19.15 en 22 u., za. 14,19.15 en 22 u„ zo. 16.15,19 en 21.30 u., ma. en di, 20 u. Red Corner. Wo. en do, 20 u., vr. en za. 19.15 en 22 u-, zo. 19 en 21.30 u., ma. en di. 20 u. Jackie Brown. Vr. eri za. 22 ui/ zo. 21.30 u„ ma. 20 u. Deep Impact. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 19.15 en22u.,zo. 16.15,19en21,30u.,ma.endi.20u. U.S. Marshals. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 19.15 u., zo. 19 en 21.30 u.. dï,20u. Pippi Langkous. Za. 14 u., zo. 16.15 u. Mousehunt. Za. 14 u.,zo. 16.15 u. Titanic. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 20.30 u.,zo. 16.15 en 20 u., ma. en di. 20 u. Led el theater OOSTBURG (0117-452735/453377) Geen voorstellingen. Cinemactueei BERGEN OP ZOOM (0164-254886) Mr. Magoo. wo. 14 en 20 u„ do. 20 u., vr. 18.45 en 21.30 u„ za. 14,18.45 en 21.30 u., zo. 14, 16.15,18.45 en 21 30 u„ ma. en di.20 u. The Rainmaker. Wo. 20 u., vr. t/m zo. 21.30 u Deep impact. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 18.45 en 21.30 u.,zo. 16.15,18.45 en 21.30 u., ma. en di. 20 u. U.S. Marshals. Vr. en za. 18.45 u., zo. 16.15 en 18.45 u. Mousehunt. Wo., za. en zo. 14 u. Flubber (Ned. gesproken). Wo., za. en zo. 14 u. Sneak preview. Do. 20 u. Live Flesh.. Ma. en di. 20.30 u. Roxy BERGEN OP ZOOM (0164-233434) Spawn. Wo. en do. 20 u., vr. 21.30 u., za. 18.45 en 21.30 u., zo. 16.15 en 20 u., ma. en di. 20 u. Air Bud. Wo. 14 u., vr. 18.45 u.,za. 14 en 18.45 u., zo. 14en 16.15 u. Deep Impact. Wo. en do. 20 u., vr. 18.45 en 21.30 u., za. 21.30 u.,zo. 14en 20 u., ma. en di. 20 u, Pippi Langkous. Wo. en za.14 u. Op de Zeeuwse stranden zijn tussen de twee- en driehon derd soorten schelpen te vin den. De meeste daarvan zijn fossiele schelpen, die door de schurende werking van het water uit oude aardlagen zijn blootgelegd. De VW Domburg en Toeris tisch Centrum Oranjezon houden op zaterdag 20 juni de Fossiele Schelpendag. Deskundigen vertellen tij dens een excursie op het strand wat zij weten van de soms miljoenen jaren oude schelpen. Ook leggen ze uit hoe schelpen worden herkend en benoemd. De excursie is zowel voor beginners als ge vorderden interessant. In Zeeland zijn vooral bij Cad- zand en bij Domburg oude schelpen te vinden. Deelne mers aan deze excursie gaan het strand bij Domburg op. Aanmelden voor de tocht op 20 juni kan via telefoonnum mer 0118-581507. Fossiele Schelpendag, strand van Domburg, 10.45-16.30 uur. Als Brad Pitt en David Thewlis in 'Seven Years In Tibet' voor Oostenrijkers mogen door gaan en zich daartoe een ei genaardig accent in hun En gels aanmeten, accepteren wij dat ook zonder mokken. Het gegeven dat Maximilian Schell, Marianne Sagebrecht, Isabella Rosellini, Topoi en Krabbé rollen spelen van in Antwerpen belande Joden met vermoedelijk een Duitse of Oost-Europese achtergrond, geeft hen bovendien enig recht op een accent, in welke taal dan ook. Scène uit De Verstekeling. Een nuchtere, keurig getrouwde Rotterdamse zeemans vrouw die in de haven een exotische verstekeling oppikt en mee naar huis neemt, dat lijkt me geen alledaagse ge beurtenis. En nog minder als die verstekeling - die geen enkele Europese taal spreekt - afkomstig is van nou juist het schip waar haar echtgenoot aan boord moet blijven omdat er eerst nog even doorgevaren dient te worden naai Antwerpen. '8 dl©©ir PieSer Mam ELnerap Ariane Schluter speelt die vrouw - Katharina heet ze - echter met zo veel onopge smukte vanzelfsprekendheid dat je bereid bent het ongeloof op een laag pitje te zetten. De situatie wordt echter wel erg zonderling wanneer de logé, die Orazbaj heet en afkomstig blijkt uit Oezbekistan, zich niet helemaal lekker voelt in Katharina's flatje en daarom maar een tent bouwt op het balkon. Nog enigszins plausi bel hadden we dat kunnen vin den indien Orazbaj (gespeeld door Bekzod Mukhamedka- mirov) toevallig uit de Sahara afkomstig was geweest, maar regisseur Ben van Lieshout had ons in de eerste helft van zijn film De Verstekeling uit gebreid kennis laten maken met Oezbekistan en daar za gen we niemand in tenten wonen. Wel werd de levens standaard daar dusdanig de plorabel geïllustreerd dat Or- zabaj 's wens om zijn heil elders te zoeken zeer voorstelbaar is. Zijn geboortedorp beleeft een dramatische teloorgang als gevolg van het droog vallende Aralmeer. De eertijdse vissers gemeenschap is langzaam maar zeker 100 kilometer weg komen te liggen van het water en al blijft Orazbaj 's vader te gen beter weten in knutselen aan zijn boot, het ding lijkt ge doemd symbool te zijn van ab surde hopeloosheid. Hoe de zoon er ooit in geslaagd is vanuit hartje Azië op een schip naar Rotterdam te ko men - de bedoeling was Ameri ka te bereiken - vormt geen kost die Van Lieshout voor zijn verhaal van belang heeft ge acht. We komen Orazbaj pas weer tegen als de Maasstad be reikt is en hij de vertedering wekt van Katharina en de vriendschap van haar tienjari ge zoon. Een belangrijke fac tor voor de barmhartige op stelling van de vrouw is dat ze bij de Oezbeek de vertwijfe ling herkent waaraan zijzelf ook onderhevig is. Haar huwe lijk is net zo verzand als het Aralmeer en ook zij is beland op een kruispunt in haar leven Die twee moeten elkaar wel begripvol en troostrijk in de armen vallen, zoals geschiedt. Braaf De Verstekeling is een film die dramatische kwesties gedrukt wil brengen en verder niet overloopt van raffinement. D< Rotterdamse scènes zijn wat braaf en vlakjes uitgewerkt, naar de Oezbeekse scènes valt met meer interesse en genoe gen te kijken. Alle kans trou wens dat men in Oezbekistan de twee filmhelften precies omgekeerd zal waarderen. Wat boven alles treft in Van Lieshouts werkstuk is de lief de waarmee hij naar mensen kijkt en de mildheid die hij op brengt voor zelfs de zeeman die toch de nominale schurk is van het stuk. Voor het tot een bevredigend einde brengen van wat een heidens gecompli ceerde productie is geweest, dient de cineast bewonderd te worden. Voor de film zelf ver dient hij volle sympathie. De Verstekeling, vrijdag, zaterdag, maandag en dinsdag in Cinema Middel burg. Het IVN en De Vluchtheuvel houden vandaag (woensdag) een duin- en strandexcursie door de Verklikkerduinen en over het Verklikkerstrand bij Nieuw-Haamstede. Deelne mers krijgen uitleg over het ont staan van de duinen en hun flora en fauna. De tocht duurt van 13.30 tot 16.30 uur en begint bij duinovergang De Verklikker. Staatsbosbeheer verzorgt sa men met de Vlinderstichting voor zaterdag 20 juni een speci ale flora- en vlindertocht in na tuurgebied De Schotsman. Een natuurgids vertelt over het ge bied, de vlinders en de planten. De tocht begint om 14 uur op de parkeerplaats aan de Schots- mansweg bij de Veerse Dam. Aanmelden via 0113-371595. De Stichting Educatief Toerisme Oranjezon wijdt op vrijdag 19 ju ni een middagprogramma aan de benaming Tuin van Zeeland, die het schiereiland Walcheren ooit heeft gekregen. Historisch geograaf drs. A. de Klerk houdt een inleiding; daarna volgt een excursie met uitleg per touring car over Walcheren. Aanmel- dingen: 0118-581507. Het Zeeuws Biologisch Muse um houdtsamen metStaatsbos- beheer op zaterdag 20 juni een rondleiding in natuurreservaat Westhove. De wandeling van 22 tot 23.30 is onder leiding van een boswachter in het natuurge bied, waar vleermuizen, nacht vlinders en uilen wonen. Aan melden: 0117-306069. zwaarder dan de verschillen, speciaal als bovenop het oude leed weer nieuw leed gesta peld wordt. Dit is de kant van het verhaal waarmee Krabbé efficiënt weet te scoren. Voor open doel mag je bijna stellen, want wie heeft er ver weer tegen een hummel met grote blauwe kijkers die na vijf levensjaren eindelijk een keer 'kwak' gaat zeggen als hij een eend heeft gezien en vervol gens aan de Paastafel ineens een Hebreeuwse tekst repro duceert die aanvankelijk de tranen in de ogen brengt van zijn despotische vader, waarna het wurm toch weer op zijn fa lie krijgt omdat hij een paar steekjes had laten vallen. En zoals het afloopt met dit dap pere arme schaapdat doet nog meer harten breken. Sobere efficiency Krabbé dwingt zonder meer bewondering af voor de sobere efficiency waarmee hij deze kant van zijn tragedie uit de verf laat komen in een film die technisch en productioneel dik in orde is en zowel in at mosfeer als in straatbeelden perfect de jaren zeventig le vend weet te maken. Die Hol ly woodachtige professionali teit klinkt ook door in de prestaties van de acteurs van wie Isabella Rosselini als tede re maar volgzame chassidi sche huismoeder de meeste indruk maakt, terwijl ook Krabbé zelf als haar onver draagzame echtgenoot sterk overtuigt. Helaas eveneens Hollywood- achtig is de veilige, verzoenen de wijze waarop de levensstij len van chassidische en meer liberale joden naast elkaar worden getekend. Het is pre cies waarmee indertijd Syd ney Lumet de mist inging, toen hij 'Close To Eden' maakte, en Jei'emy Kagan in mindere ma te met 'The Chosen'. Ook in die films werd de vergaande into lerantie en het onuitstaanbare superioriteitsgevoel van de or thodoxen weg gezalfd, terwijl het volle pond van de aan dacht werd gegeven aan hun intellectualisme, godsvrucht en prachtige folklore. In Left Luggage wordt kinder- meisje-Laura Fraser geïntro duceerd als iemand die haar eigen joods-zijn had wegge stopt en die overloopt van vooroordelen jegens de pij penkrullendragers met zwarte hoeden en lange jassen. Maar door haar louterende ervarin gen in het chassidische gezin leert ze zichzelf als jodin te ac cepteren, gaat ze zich confor meren aan dat besef en komt dan ook tot een begripvolle verstandhouding met haar zonderlinge vader die einde loos in Antwerpen blijft gra ven naar een voor de oorlog verstopte koffer. Het is al te prachtig. En voor zo ver er nog iets van verzet blijft bestaan bij de montere kinder oppas tegen de tirannieke uitbarstingen van haar chassi dische werkgever, wordt laatstgenoemde door dit script in bescherming genomen met verwijzingen naar diens oor logstrauma's. En speciaal naar een verloren broertje dat het evenbeeld blijkt te zijn ge weest van het joch dat hij thans het leven zuur maakt, juist omdat hij zo ondraaglijk veel van hem houdt. Het is te gemakkelijk. Wat zou Krabbé te prijzen zijn geweest indien hij een link had durven suggereren tussen het hard vochtige fundamentalistische regime bij deze Antwerpse fa milie en de omstandigheid dat het ook in Israël speciaal de onbuigzame, 'rechthaberi- sche' orthodoxen zijn die de onverdraagzaamheid cultive ren en de vrede geen kans gun nen. Ook voor de jaren zeven tig was die samenhang al evident. Maar zulke verdie pende reflecties gaat Left Lug gage helaas nadrukkelijk uit de weg. Left Luggage, te zien in Al hambra Vlissingen. Melodramatisch Meer redelijkheid schuilt in het tegen Left Lugagge inge brachte bezwaar dat de film al te melodramatisch is uitgeval len. Want we hebben hier te maken met een verhaal dat - in elk geval in de manier waarop het door Krabbé wordt naver teld - zwaar op emoties in speelt en een uitdagende of zelfs maar prikkelende ratio nele benadering van de aange sneden thematiek uit de weg gaat. Zich baserend op Carl Fried- Laura Fraser in Left Luggage. Wie de Oosterschelde vanaf het deinende dek wil bekijken, kan op zon dag 21 juni inschepen voor een midzomer- nachtexcursie vanaf Zie- rikzee. Speciaal voor juni, de Zee- land-Natuurmaand, is er gezorgd voor een muzikaal en semble dat tijdens de rond vaart speelt. Mensen die toch liever overdag meegaan, kun nen zich opgeven voor een ex cursie 's morgens; tijdens die reis is er echter geen muziek. De deelnemers maken de ex cursie aan boord van de Fries land. Dit schip biedt ook faci liteiten voor mensen in een rolstoel- De dagexcursie duurt ongeveer vijf uur, de avondreis ongeveer vierenhalf uur. Hal verwege de tocht legt het schip aan bij Neeltje Jans. Daar krij gen de natuurliefhebbers tij dens een wandelexcursie van ongeveer anderhalf uur uitge legd, hoe de werkeilanden na de aanleg van de stormvloed kering ingrijpend zijn veran derd in een duingebied waar steeds meer planten en vogels voorkomen. Dagexcursie of midzomer- nachttocht Oosterschelde; zondag21 juni, vertrek om 11.00 uur of 18.00 uur vanaf de kade in Zierikzee. Infor matie en aanmeldingen: 010-2650296. foto archief Wim Riemens Eerder dit jaar werd Left Luggage warm ontvangen tij dens het Filmfestival van Berlijn. De jury bekroonde het regiedebuut van Jeroen Krabbé met een Blaue Engel, een troostprijs bestemd voor een Europese film die de Gouden en Zilveren Beren is misgelopen maar desondanks als ver dienstelijk mag worden aangemerkt. Van de zestig andere prijzen die in Berlijn werden uitgedeeld kwam ook nog een onderscheiding van Duitse filmhuisexploitanten bij Left Luggage terecht. Actrice Isabella Rosselini werd wel iswaar niet bekroond maar kreeg toch een eervolle ver melding. door Pieter van Lierop Dat Krabbé dik tevreden is met de buit uit Berlijn (die dus overigens niet vier maar slechts twee prijzen omvat) heeft hij dermate luidruchtig via de media laten weten, dat ten onrechte de indruk zou kunnen postvatten dat Left Luggage de grote overwinnaar van 'Berlijn' is geweest. Enige relativering is op zijn plaats, aangezien overspannen ver wachtingen slechts afbreuk kunnen doen aan de response die deze redelijk geslaagde film in de Nederlandse biosco pen hoopt te krijgen. In de internationale reacties op Left Luggage zijn ook de termen 'melodrama' en 'Euro pudding' gevallen. Met die laatste kwalificatie kritiseert men de eigenaardigheid dat het gaat om een in Antwerpen gesitueerd joods drama dat bevolkt wordt door Engelse, Duitse, Belgische en Neder landse acteurs met Engels als voertaal. Speciaal Angelsak sische critici ergeren zich dan groen en geel aan de accenten die ze te horen krijgen. Mij heeft het nauwelijks gestoord. mans boek 'Twee Koffers Vol' volgt het door Edwin de Vries geschreven scenario hoe in de jaren zeventig een filosofie studente uit een liberaal joods milieu als kindermeisje te rechtkomt in een familie van chassidische orthodoxen. Ze zou er gillend van weerzin zijn weggehold indien haar verte dering niet zou zijn gewekt door een vijfjarig broekplas- sertje dat nog nooit een woord heeft gesproken. De speciale band die groeit tussen het meisje (Laura Fraser) en de ukkepuk, vormt de as van het verhaal. Wezenlijk is hoe Krabbés film twee joodse levensstijlen naar elkaar toevlecht en laat zien hoe in beide omgevingen bijna wanhopig geworsteld wordt met de herinneringen aan een gruwelijk verleden. De over eenkomsten tellen uiteindelijk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 14