wortelt op Texel Nilsson Laat NuffSaid maar schuiven Antwerps collectief verenigt alle stijlen ALBUM TOP 10 vervolg van pagina 12 Grote Prijs De Grote Prijs van Zeeuws-Vlaanderen wordt voor de tweede keer gehouden. De Grote Prijs is een wedstrijd voor amateur popgroepen, waarvoor vijftien Zeeuws-Vlaarri- se bands zich inschreven. De vijf beste bands betreden het strijdperk: Swans on grass, Dow- Jeska, Stormtroepers en Lords of disaster. Ledeltheater, Oostburg, 20.00 uur. Gregoriaans ,Het Basiliekkoor uit Hulst geeft een speciaal concert met Gregoriaanse liederen. Tijdens het concert worden delen uit de vierde en negende mis en paas-en pinksterzangen ten gehore gebracht. vr. Willibrordusbasiliek, Hulst, 20.00 uur. Surrender De Zeeuwse bands Arausal en Surrender tre den op de vooravond van de wegraces op het Kanaalcircuit op in het rennerskwartier. Arausal is een coverband met rock- en funk- nummers uit de jaren, zeventig, tachtig en ne gentig. Surrender wordt wel de Zeeuwse Nor maal genoemd en brengt stevige nummers in dialect. Feesttent loswal, Wemeldinge, 20.30 uur. B.U.Z. Elements Het vijf muzikanten sterke gezelschap Ele ments staat centraat tijdens een Tribal Gathe ring. Het gezelschap maakt louter gebruik van het traditionele blaasinstrument van de aborigi nals, de didgeridoo, en percussie, vr. Kalashnikov, Terneuzen, 21,00 uur. HexAFest Het Hex A Fest bestaat naast live-op tredens uit video- en bandperformari- ces. Het Terneuzense jongerencentrum Kalashni- kov staat twee dagen in het teken van muzikan ten en kunstenaars uit de alternatieve scene. Zie elders deze pagina. za. en zo. Culture Shop, Terneuzen, 12.00 uur. za. en zo. Kalashnikov, Terneuzen, 16.00 uur. Big band De Big Band van de Zeeuwse Muziekschool treedt op tijdens Goes En-Passant. De Big Band varieert niet alleen in muziekstijl maar ook in leeftijd, zo spelen er tieners, maar ook veertigers in mee. za. Grote Kerk, Goes, 14.00 uur. Nieuwe Muziek Tomoko Mukaiyama geeft een concert tijdens het Festival NieuweMuziek. De pianiste speelt Mjrrir, mirror on the wall van Rebecca Saunders en Sonata van Sofia GubaL dulina. 's Middags is er een discussie. za. Kloveniersdoelen, Middelburg, 14,00 en 21.00 uur. Kinderen Vijftien Zeeuwse kinderen nemen deel aan het Vara Kindersongfestival. De beste gaat naar de landelijke finale in Hoo- geveen. De presentatie is in handen van Henk Westbroek. •za. Markt,Middelburg, 16.00 uur. De Zeeuwse band B.U.Z. geeft haar eerste op treden. De band, onstaari uit de Vlissingse rockforma tie Jeuk, heeft een Nederlandstalig repertoire. De viermansformatie bestaat uit drummer Rik lingier, gitarist Geert van Enckevort, zanger Swen Barg en bassist Jack van der Steen. vr. Panta Rhei, Vlissingen, 21.00 uur. Nieuwe Muziek Het trio Mifune Tsuji, Frances-Marie Uitti en Tatiana Koleva treedt op tijdens de tweede dag van het Festival Nieuwe Muziek. Tsuji (viool), Uitti (cello) en Koleva (slagwerk) brengen nieuwe composities van Mayke Nas, Lorre Lynn Trytten, Barbara Monk-Feldman, Jin Hi Kim en Sonia Bo. vr. Kloveniersdoelen, Middelburg, 21.00 uur. Mannenkoor Het Smalstads Mannenkoor uit Sint-Maar tensdijk werkt mee aan een zangavond. Er worden deze avond vooral geestelijke liede ren gezongen.Jos Vogel bespeelt het orgei. za. Nieuwe Kerk, Middelburg, 19.30 uur. Midzomernachtfestival Het tweede Zeeuws-Vlaams Midzomernacht festival is grootser van opzet dan het voor gaande. Ingrediënten voorhetfestival dit jaarzijn blues, acid-jazz.funkensalsa. Medewerking verlenen de Belgische formatie Jazzylipsy, de Neder landse bands thé Dudes, Santusa en Borderline en de Engelse John Wooley and friends. za. Centrum, Sint-Jansteen, 19.30 uur. Woüfert Proms Muziekvereniging Advendo Wolphaartsdijk houdt het muziekspektakel de Wolfert Proms. Naast Advendo werken mee hel Noord-Beve- lands Mannenkoor, defolkgroep Sorry Pagani- ni en slagwerker Eddy Kaaisteker. za. Dorpshuis de Griffioen, Wolphaartsdijk, 20.00 uur. Bloemenconcert Het Zeeuws Vocaal Ensemble geeft een bloe menconcert. Het concert vindt plaats ïn het kader van deZee- land Natuurmaand.Harpiste Lenie de Meij ver leent medewerking. De werken hebben te ma ken hebben met bloemen, insekten en vogels. Drie composities van Kees van Eersel op ge dichten van Ida Gerhardt, Rutger Kopland en Harmen Wind beleven tijdens dit concert hun première. za. Geerteskerk, Kloetinge, 20,00 uur. Musica Sacra Het kamerkoor Musica Sacra geeft een con cert. Het gezelschap staat onder leiding van Hans Jansen. Jan Hage bespeelt het orgel. za. Grote of Sint Nicclaaskerk, Brouwersha ven, 20.00 uur. La Chose la Chaise Het Vlaamse ensemble La Chose la Chaise voert twee Franse stukken uit de zeventiende eeuw uit. Het vocale en instrumentale gezelschap onder leiding van A. Heirrnan brengt Mors Sauiis et Jonathae van M.Charpentieren Les fontaines de Versailles van M. de Lalande. Het laatste werk, over de zonnekoning, wordt voor de eer ste keer in Nederland uitgevoerd. za. Hervormde kerk, Oostburg. 20.30 uur. Manhuistuin Het wekelijkse Manhuistuinconcert komt voor rekening van de fanfare Euphonia uit Goes. Het repertoire loopt van klassiek tot modem. zo. Manhuistuin, Goes, 12.00 uur. Herman Brood Ter gelegenheid van de opening van een expo sitie van zijn werktreedt Herman Brood op met zijn band Wild Romance. Naast de opening vandetentoonstellingen het optreden zal Brood zich ook aan het tekenen zetten. zo. Café De Post, Goes, 14.30 uur. Grandpa Nick Van de sessie van de Grandpa Nick Sessieband worden opnamen gemaakt voor een cd. Verschillende gastmuzikanten verlenen mede werking aan dit project. zo. Theatercafé Schuttershof, Middelburg, 17.00 uur. Nieuwe Muziek De eerste week van het festival Nieuwe Mu ziek wordt afgesloten met het Concertportret Tera de Mares Oyens. j Voor het voetlichttreden de sopraan Marianne Kweksilber, pianiste Monique Copper, marim- baspeierWim Kóriink, fluittiste Mieke van Vul pen en de gitaristen Jan Bartlema en Jacob 1 Vlijm. Voorafgaand aan het concert houdt He- len Metselaar een inleiding. zo. Kloveniersdoelen. Middelburg, 20,00 uur. iiTi l o door Gert Meijer Brian Wilson De erfenis van de Beach Boys (lees: Bri an Wilson) is bij bands als de High Lla mas, Stereolab en Air in goede maar voor sommigen wellicht iets te futuris tische handen. En dus werd het voor Wilson de hoogste tijd om zelf eens de handen uit de mouwen te steken. Ima gination (Giant/BMG) is de derde solo plaat in tien jaar, maar de eerste waar op hij zo nadrukkelijk naar zijn eigen Pet Sounds-verleden verwijst. Alle in strumentjes van toen zijn weer uit de kast gehaald: moog, farfisa maar voor al een keur aan blaas- en percussie-in strumenten; het speelgoed zeg maar waarmee Brian destijds de typische surfsound van de Beach Boys op z:n kop zette. Tot enthousiasme van de cri tici, maar tot onbegrip van zijn broers. Nu haalt Brian zijn gram, en hoe geda teerd Imaginations soms misschien ook klinkt, de vrolijkheid van de weelderi ge liedjes met zijn luchtige melodietjes maakt alles goed. Het album is opge dragen aan Brians overleden broer Carl, aan wie Brian ook refereert in 'Lay Down Burden', het hoogtepunt van het album. Het is alleen zo jammer dat diezelfde Carl nooit iets van zijn maffe broer begrepen heeft en er nu de kans niet meer voor krijgt. Symposium Als we het over Britpop hebben: Sym posium klinkt op het mini-debuut One Day At A Time als de ultieme versmel ting van Oasis en Radiohead. Goeie bedjes, maar op z'n tijd ook wat avon tuur. Op de eerste echte cd On The Out side (Infectious/BMG) wordt die belof te maar gedeeltelijk ingelost. Er staan inderdaad weer een aantal liedjes met een onweerstaanbare melodie op, maar uiteindelijk ontbreekt toch het echte avontuur. Maar een zanger die in het ene nummer 'The Answer To Why I Ha te You' zingt en in het volgende 'Why Don't You Love Me?' (Bury You) is de weg vast een beetje kwijt. Met Third Party. Fear And Theft (Beg gars Banquet/PIAS) laten The Beekee pers horen dat er nog best variatie in Britpop is aan te brengen. Het album bevat een voortreffelijke en redelijk originele mix van indie-gitaarpop en rock 'n roll, met pompende ritmes, felle gitaariffjes en mooie melodieuze koor tjes. Dat levert aanstekelijke liedjes op als Eyeballed, Killer Cure en Catgut, waarmee The Beekeepers een eigen tijdse invulling geef t aan het begrip po- werpop. Nilsson: Stevig gefundeerde poprock. Wat iemand kennelijk het eerst moet weten van de pop groep Nilsson is dat de leden van Texel komen. De platen maatschappij kan maar niet genoeg benadrukken dat de muzikanten die men net onder z'n hoede heeft genomen, eilandbewoners zijn. Want die afkomst moet de groep een eigen gezicht geven in het overdadige popaanbod. Muzi kanten die op een eiland wonen, klinken wereldvreemder dan hun collega's uit de Randstad. Zou je denken. Maar die regel geldt in ieder geval niet voor Nilsson. door Harry de Jong Deze groep onder aanvoering van de zingende boerendoch ter Marieke Eelman verraadt op z'n debuut-cd dat men weet wat er in de wereld te koop is. Marieke beschikt over een krachtige stem en heeft samen met haar mede-bandleden een repertoire bijeen geschreven van stevig gefundeerde po prock. En trouwens, wie Ma rieke en haar kornuiten gaat zoeken op Texel, zal ze niet vinden. Want de muzikanten wonen tegenwoordig in Alk maar. Ploeteren en zweten om als muzikant het hoofd boven wa ter te houden. Dat is wat zan geres Marieke Eelman, gitarist Pinie, toetsenist Oscar Bremer, bassist Wilco Witte en drum mer JJ Zegel de afgelopen zes jaar hebben gedaan. Marieke: „Er zijn zoveel bands, de con currentie is moordend. En als onbekende groep blijft het een hele klus om aan optredens te komen. Een keer per maand op de planken is te weinig om je te ontwikkelen. Je kunt wel al tijd repeteren, maar je moet het resultaat ook aan een pu bliek laten horen." Eigen gezicht Marieke had van jongsaf een sterke drang om op een podi um te klimmen. „Ik zong eerst in een paar coverbands. Want die zijn er zat in de kop van Noord-Holland en op Texel. Je hebt op dat eiland een jaarlijks terugkerend popfestival van regionale groepjes. En dan hoor je enorm veel covers. Maar als je serieus door wilt gaan, kom je uiteindelijk te recht bij het spelen van eigen materiaal. Want daarmee kun je een eigen gezicht laten zien. Maar ik heb in ieder geval wel veel geleerd van het zingen in die coverbands." Samen met Pinie. Oscar, Wilco en JJ zette Marieke dan ook snel de volgende stap op het muzikale pad: onder de naam Nilsson werd er driftig ge knutseld aan een repertoire van eigen liedjes. „We zijn al lemaal opgegroeid op Texel en we kennen elkaar door en door", aldus Marieke. Haar ei gen wieg stond op een boerde rij- „Ja, ik ben een rasechte boe rendochter. Maar wel eentje voor wie muziek altij d heel be langrijk is geweest. Ik heb drie zussen en een broer en we zijn van kindsaf bezig geweest met plaatjes draaien en meezin gen. De Stones, de Beatles, U2. Mijn ouders zijn ook grote mu ziekliefhebbers, dus het is al lemaal op een heel natuurlijke manier op ons afgekomen. Chrissie Hvnde van de Preten- ders werd mijn grote voor beeld. Ik wilde net zo stoer op een podium staan als zij. Haar act vond ik ronduit indruk wekkend." Marieke was achttien toen ze Texel verliet om in Amsterdam voor grafisch ontwerpster te gaan studeren. „Ik had geen enkele moeite om me in de stad aan te passen, maar het platte land zal altijd blijven trekken. Op Texel woonde ik midden in de polder en dat bepaalt een beetje je latere leven. Die pol der is een beeld dat nooit meer van mijn netvlies verdwijnt. Daarin liggen mijn roots. Maar toch. Ik zit nu een aantal jaren in Alkmaar en als ik te rug zou gaan naar Texel om er te wonen, zou ik waarschijn lijk teleurgesteld worden. Om dat ik dan iets zoek wat er niet meer is." Naar huis ,Ik heb op dit moment het ge voel dat ik niet meer op Texel hoor. Maar mijn hele familie zit er nog, dus ik kom er vaak op bezoek. Het is allemaal een beetje tegenstrijdig, maar als ik op de boot naar het eiland zit, heb ik het gevoel: nu ga ik weer naar huis. De andere jon gens van de band kennen dat gevoel ook maar al te goed." „Of onze muziek het eilandge voel uitstraalt? Ergens wel", vindt Marieke. „Als ik in een tekst een bepaalde sfeer wil uitdrukken en ik doe mijn ogen dicht, dan komen er beel den van zand, zee en wind. En niet van straten, stenen en hui zen. Dat is het plattelandsge- voel wat altijd weer in mij bo ven komt." Nilsson, zaterdag op het Any wavefestiva I in Zierik- zee. „Het speciale aan Cinerex is dat we een crossover brengen. We zitten tussen de rock, pop en house in. Mensen die van een bepaald genre op onze cd houden, kijken nu misschien op een andere manier naar de rest van de nummers. Die waarderen ze daardoor mis schien beter. Suggestie is volgens Smits een belangrijk onderdeel van Ci nerex. We beelden onszelf een filmscène in en maken daar muziek bij. Hoe het afloopt, weten we zelf meestal niet als we aan een nummer beginnen. Op deze plaat zijn een heleboel sferen en ideeën verzameld die in ons leven al gedurende en kele jaren omwille van onze liefde voor muziek een rol spe len. Tricky was qua sfeer een groot voorbeeld toen hij zijn eerste plaat uitbracht. Nu zijn we zelf een stuk verder, omdat we niet vastplakken aan een genre." Smits noemt de contemporai ne muziek verkalmd. „De room is van de soep af, zoals ze in België zeggen. We zoeken nu naar andere lichtingen. Daar om hebben we deze cd ook ge maakt. Er moest een soort ont moetingspunt komen waar de house, rock en pop bij elkaar komen. Op dit gebied zijn we een riendsetter. Dat denk ik wel. We maakten deze muziek al voordat de platen van ge lijkgestemden als Portishead en Tricky uitkwamen." Cinerex wil de luisteraar het idee geven dat de muziek niet met computers gemaakt is. „Het is geplakt, geëdit enzo, maar de muziek moet zo na tuurlijk mogelijk overkomen. Onze werkwijze is dat we eerst dingen gaan zoeken. Het is een grote zoektocht door duizen den cd's naar sferen. Zo van: als we dat en dat met elkaar combineren, komt dat er uit," Het debuutalbum van de Antwerpse dance/pop-act Cinerex komt uit op 22 juni. Concerten (samen met Die Anarchistische Abendun- derhaltung): vandaag (woensdag) Paradiso, Am sterdam. NuffSaid Dacht ik toch werkelijk altijd dat ik het enige vreemde was, wat Goes heeft voortgebracht, blijkt er zowaar een merkwaardig bandje vandaan te ko men. Wat heet merkwaardig: Nuff Said heeft voor het debuut Red (Roadrun- ner) zo te horen een poging gedaan de platenkast van pa te plunderen, maar is bij de C blijven steken en toen naar har dere dingen gaan luisteren. Dus horen we Beatles (New Cake) en Crosby, Stills. Nash Young, maar ook een hoop metal-achtige dingen, die er aan de hand van een enkel punk-nummer (Not The Way It Is) tussen gelast wor den. Naadloos zelfs, waaruit je mag concluderen dat deze rommelpot dankzij een overmaat aan leuke liedjes uitstekend verteerbaar is. Genoeg ge zegd, laat die Zeeuwen maar schuiven. 1. Total Touch: This way (V 2. Jantje Smit: Het land van mijn dromen (3) 3. Acda De Munnik: Acda De Munnik (6) 4. Titanic: Original soundtrack (2) 5. The Smashing Pumpkins: Adore (5) 6. Madonna: Ray of light (4) 7. Anouk: Together alone (7) 8. K's Choice: Cocoon crash (9) 9. Emma Shapplin: Carmine meo (16) 10. Vengaboys: Up down (23) tussen haakjes de notering van vorige week ^^amen^^jng^tichtjng^eg^o^O^^^ Kelvin Smits, een van de twee spelbepalers van het Ant werpse dance/pop-collectief Cinerex, houdt duidelijk niet van valse bescheidenheid. „Cinerex wordt de hipste band van België. Daar ben ik van overtuigd. We zullen ook de beste zijn. We kunnen alle genres aan. We zullen altijd blijven veranderen, zodat we niet vastgepind kunnen worden op één genre. Dat is het eigene van Cinerex." Het debuutalbum van Cinerex Exit all areas en DJ-optreden Amsterdam moeten deze zomer zijn ambities helpen waarmaken. My Velma Die Jan Leyers. Beweert doodleuk dat hij alles tussen 1969 en 1996 graag overslaat: „Je had I Am The Walrus en toen kwam OK Computer." En dat zegt de man die in de jaren tachtig met Soul- sister tamelijk pretentieloze pop (The Way To Your Heart en zo) maakte. Mis schien dat hij die schande nu wil weg spoelen en het moet gezegd; dat lukt 'm heel aardig met zijn nieuwe bandje Mv Velma en het debuut Exposed (Mercu ry). Leyers is de zanger/gitarist van dit Belgische trio, dat grossiert in heerlijke gitaarliedjes met sterke melodieën. Va riatie volop: de ene keer laat My Velma haar meeslepende, romantische kant horen, het volgende moment is er het rauwe randje dat de emotie zo mooi weergeeft. Flarden toetsen en een en kele viool makèn het sfeerbeeld com pleet. My Velma ziet zich zo te horen het liefst als de Belgische Radiohead. Daarvoor missen ze nog teveel het ver rassingseffect, maar het begin is er. De muziek van Cinerex is filmisch en dansbaar. foto Zomba door René Megens DJ en producer Smits heeft lang moeten wachten voordat Exit all areas uitgebracht kon worden. Dat krijg je er van als je andere musici samplet en de rechthebbenden om toestem ming moet vragen om de brok jes muziek te integreren in je eigen werk. Exit all areas is ei genlijk al twee jaar klaar. Smits en zijn maat Sebastien 'Bobo' Kalonji hebben veel tijd nodig gehad om de ge bruikte samples te 'clearen'. Hex A Fest Het Terneuzense jongerencen trum Kalashnikov is zaterdag 20 en zondag 21 juni het domein van muzikanten en kunstenaars uit de alternatieve scene van Nederland, Engeland en Duits land. Het zo gedoopte Hex A Fest bestaat uit optredens en vi deo- en bandperformances. Het alternatieve feest sluit aan op de negen undergroundfesti- vals die de afgelopen jaren door de Stichting Hahamandad in Ka lashnikov werden georgani seerd. Zoals gebruikelijk vormt een optreden van de Hexable Workforce de kern. Het muziek en theatercollectief uitZeeuws- Vlaanderen wordt voor de gele genheid versterkt met acht gas ten uit verschillende artistieke hoeken. Onder hen de Berlijnse gitarist en liedjesschrijver Harry Coltello, zijn landgenoot Erich Able (toetsen), frontman Sjors de Kuyt van de Middelburgse formatie 110 Volt Lovers en gita rist Ferre Daneels van de Ter neuzense band Spranks. Hex A Fest begint zaterdag om 12 uur met een 'breakfastshow' in de Culture Shop van Haha- mandad-initiatiefnemer Leo van de Velde aan de Weststraat in Axel. Vier uur later start het pro gramma in Kalashnikov, met on der meer een video-optreden van de Engelse artiest Expose your Eye en een concert van de Duitse punkband Die Tracktor. Tachtig procent van de sam ples is afgevoerd. Een aantal samples heeft Cinerex op nieuw laten spelen door bij voorbeeld Die Anarchistische Abendunderhaltung, het kwartet waarmee Cinerex op treedt. „Op die manier hebben we het sample-probleem voor een groot deel omzeild. Sommige artiesten hadden onmogelijke eisen. De advokaat van Henry Mancini eiste honderd procent van de rechten tot aan het ein de der tijden en doorheen het heelal, zo stond het echt in het contract. En we moesten 250.000 Belgische franks per honderdduizend verkochte exemplaren betalen. Count Basie is er ook af. Twee compo sities zijn helemaal verdwe nen, omdat de samples de nummers bepaalden. Van de dertien samples zijn er twee overgebleven. Eentje van Charles Mingus en eentje van Monie Love." Smits typeert de muziek van Cinerex als filmisch, maar dansbaar. „Ik vind Exit all are as eigenlijk een popplaat. Bij gebrek aan een betere bena ming. De meeste mensen noe men onze muziek triphop, maar ik vind het geen triphop. Het was onze bedoeling om een zeer uiteenlopende cd te ma ken. Ik ben geen voorstander van platen waarop alle num mers hetzelfde klinken door gebrek aan variatie in tech niek, stem en genre. Eigenlijk wilde ik een verzamel-cd uit brengen. We hebben onze ver sie gemaakt van dertig jaar popmuziek. Het is in feite een fin de siècle-plaat. We probe ren zoveel mogelijk stijlen aan te raken en zoveel mogelijk in vloeden in de muziek te ver werken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 13