wortelt op Texel
Nilsson
Laat NuffSaid maar schuiven
Antwerps collectief
verenigt alle stijlen
ALBUM TOP 10
vervolg van pagina 12
Grote Prijs
De Grote Prijs van Zeeuws-Vlaanderen wordt
voor de tweede keer gehouden.
De Grote Prijs is een wedstrijd voor amateur
popgroepen, waarvoor vijftien Zeeuws-Vlaarri-
se bands zich inschreven. De vijf beste bands
betreden het strijdperk: Swans on grass, Dow-
Jeska, Stormtroepers en Lords of disaster.
Ledeltheater, Oostburg, 20.00 uur.
Gregoriaans
,Het Basiliekkoor uit Hulst geeft een speciaal
concert met Gregoriaanse liederen.
Tijdens het concert worden delen uit de vierde
en negende mis en paas-en pinksterzangen ten
gehore gebracht.
vr. Willibrordusbasiliek, Hulst, 20.00 uur.
Surrender
De Zeeuwse bands Arausal en Surrender tre
den op de vooravond van de wegraces op het
Kanaalcircuit op in het rennerskwartier.
Arausal is een coverband met rock- en funk-
nummers uit de jaren, zeventig, tachtig en ne
gentig. Surrender wordt wel de Zeeuwse Nor
maal genoemd en brengt stevige nummers in
dialect.
Feesttent loswal, Wemeldinge, 20.30 uur.
B.U.Z.
Elements
Het vijf muzikanten sterke gezelschap Ele
ments staat centraat tijdens een Tribal Gathe
ring.
Het gezelschap maakt louter gebruik van het
traditionele blaasinstrument van de aborigi
nals, de didgeridoo, en percussie,
vr. Kalashnikov, Terneuzen, 21,00 uur.
HexAFest
Het Hex A Fest bestaat naast live-op
tredens uit video- en bandperformari-
ces.
Het Terneuzense jongerencentrum Kalashni-
kov staat twee dagen in het teken van muzikan
ten en kunstenaars uit de alternatieve scene.
Zie elders deze pagina.
za. en zo. Culture Shop, Terneuzen, 12.00 uur.
za. en zo. Kalashnikov, Terneuzen, 16.00 uur.
Big band
De Big Band van de Zeeuwse Muziekschool
treedt op tijdens Goes En-Passant.
De Big Band varieert niet alleen in muziekstijl
maar ook in leeftijd, zo spelen er tieners, maar
ook veertigers in mee.
za. Grote Kerk, Goes, 14.00 uur.
Nieuwe Muziek
Tomoko Mukaiyama geeft een concert tijdens
het Festival NieuweMuziek.
De pianiste speelt Mjrrir, mirror on the wall van
Rebecca Saunders en Sonata van Sofia GubaL
dulina. 's Middags is er een discussie.
za. Kloveniersdoelen, Middelburg, 14,00 en
21.00 uur.
Kinderen
Vijftien Zeeuwse kinderen nemen deel aan het
Vara Kindersongfestival.
De beste gaat naar de landelijke finale in Hoo-
geveen. De presentatie is in handen van Henk
Westbroek.
•za. Markt,Middelburg, 16.00 uur.
De Zeeuwse band B.U.Z. geeft haar eerste op
treden.
De band, onstaari uit de Vlissingse rockforma
tie Jeuk, heeft een Nederlandstalig repertoire.
De viermansformatie bestaat uit drummer Rik
lingier, gitarist Geert van Enckevort, zanger
Swen Barg en bassist Jack van der Steen.
vr. Panta Rhei, Vlissingen, 21.00 uur.
Nieuwe Muziek
Het trio Mifune Tsuji, Frances-Marie Uitti en
Tatiana Koleva treedt op tijdens de tweede
dag van het Festival Nieuwe Muziek.
Tsuji (viool), Uitti (cello) en Koleva (slagwerk)
brengen nieuwe composities van Mayke Nas,
Lorre Lynn Trytten, Barbara Monk-Feldman,
Jin Hi Kim en Sonia Bo.
vr. Kloveniersdoelen, Middelburg, 21.00 uur.
Mannenkoor
Het Smalstads Mannenkoor uit Sint-Maar
tensdijk werkt mee aan een zangavond.
Er worden deze avond vooral geestelijke liede
ren gezongen.Jos Vogel bespeelt het orgei.
za. Nieuwe Kerk, Middelburg, 19.30 uur.
Midzomernachtfestival
Het tweede Zeeuws-Vlaams Midzomernacht
festival is grootser van opzet dan het voor
gaande.
Ingrediënten voorhetfestival dit jaarzijn blues,
acid-jazz.funkensalsa. Medewerking verlenen
de Belgische formatie Jazzylipsy, de Neder
landse bands thé Dudes, Santusa en Borderline
en de Engelse John Wooley and friends.
za. Centrum, Sint-Jansteen, 19.30 uur.
Woüfert Proms
Muziekvereniging Advendo Wolphaartsdijk
houdt het muziekspektakel de Wolfert Proms.
Naast Advendo werken mee hel Noord-Beve-
lands Mannenkoor, defolkgroep Sorry Pagani-
ni en slagwerker Eddy Kaaisteker.
za. Dorpshuis de Griffioen, Wolphaartsdijk,
20.00 uur.
Bloemenconcert
Het Zeeuws Vocaal Ensemble geeft een bloe
menconcert.
Het concert vindt plaats ïn het kader van deZee-
land Natuurmaand.Harpiste Lenie de Meij ver
leent medewerking. De werken hebben te ma
ken hebben met bloemen, insekten en vogels.
Drie composities van Kees van Eersel op ge
dichten van Ida Gerhardt, Rutger Kopland en
Harmen Wind beleven tijdens dit concert hun
première.
za. Geerteskerk, Kloetinge, 20,00 uur.
Musica Sacra
Het kamerkoor Musica Sacra geeft een con
cert.
Het gezelschap staat onder leiding van Hans
Jansen. Jan Hage bespeelt het orgel.
za. Grote of Sint Nicclaaskerk, Brouwersha
ven, 20.00 uur.
La Chose la Chaise
Het Vlaamse ensemble La Chose la Chaise
voert twee Franse stukken uit de zeventiende
eeuw uit.
Het vocale en instrumentale gezelschap onder
leiding van A. Heirrnan brengt Mors Sauiis et
Jonathae van M.Charpentieren Les fontaines
de Versailles van M. de Lalande. Het laatste
werk, over de zonnekoning, wordt voor de eer
ste keer in Nederland uitgevoerd.
za. Hervormde kerk, Oostburg. 20.30 uur.
Manhuistuin
Het wekelijkse Manhuistuinconcert komt voor
rekening van de fanfare Euphonia uit Goes.
Het repertoire loopt van klassiek tot modem.
zo. Manhuistuin, Goes, 12.00 uur.
Herman Brood
Ter gelegenheid van de opening van een expo
sitie van zijn werktreedt Herman Brood op met
zijn band Wild Romance.
Naast de opening vandetentoonstellingen het
optreden zal Brood zich ook aan het tekenen
zetten.
zo. Café De Post, Goes, 14.30 uur.
Grandpa Nick
Van de sessie van de Grandpa Nick Sessieband
worden opnamen gemaakt voor een cd.
Verschillende gastmuzikanten verlenen mede
werking aan dit project.
zo. Theatercafé Schuttershof, Middelburg,
17.00 uur.
Nieuwe Muziek
De eerste week van het festival Nieuwe Mu
ziek wordt afgesloten met het Concertportret
Tera de Mares Oyens.
j Voor het voetlichttreden de sopraan Marianne
Kweksilber, pianiste Monique Copper, marim-
baspeierWim Kóriink, fluittiste Mieke van Vul
pen en de gitaristen Jan Bartlema en Jacob
1 Vlijm. Voorafgaand aan het concert houdt He-
len Metselaar een inleiding.
zo. Kloveniersdoelen. Middelburg, 20,00 uur.
iiTi l o
door Gert Meijer
Brian Wilson
De erfenis van de Beach Boys (lees: Bri
an Wilson) is bij bands als de High Lla
mas, Stereolab en Air in goede maar
voor sommigen wellicht iets te futuris
tische handen. En dus werd het voor
Wilson de hoogste tijd om zelf eens de
handen uit de mouwen te steken. Ima
gination (Giant/BMG) is de derde solo
plaat in tien jaar, maar de eerste waar
op hij zo nadrukkelijk naar zijn eigen
Pet Sounds-verleden verwijst. Alle in
strumentjes van toen zijn weer uit de
kast gehaald: moog, farfisa maar voor
al een keur aan blaas- en percussie-in
strumenten; het speelgoed zeg maar
waarmee Brian destijds de typische
surfsound van de Beach Boys op z:n
kop zette. Tot enthousiasme van de cri
tici, maar tot onbegrip van zijn broers.
Nu haalt Brian zijn gram, en hoe geda
teerd Imaginations soms misschien ook
klinkt, de vrolijkheid van de weelderi
ge liedjes met zijn luchtige melodietjes
maakt alles goed. Het album is opge
dragen aan Brians overleden broer
Carl, aan wie Brian ook refereert in
'Lay Down Burden', het hoogtepunt
van het album. Het is alleen zo jammer
dat diezelfde Carl nooit iets van zijn
maffe broer begrepen heeft en er nu de
kans niet meer voor krijgt.
Symposium
Als we het over Britpop hebben: Sym
posium klinkt op het mini-debuut One
Day At A Time als de ultieme versmel
ting van Oasis en Radiohead. Goeie
bedjes, maar op z'n tijd ook wat avon
tuur. Op de eerste echte cd On The Out
side (Infectious/BMG) wordt die belof
te maar gedeeltelijk ingelost. Er staan
inderdaad weer een aantal liedjes met
een onweerstaanbare melodie op, maar
uiteindelijk ontbreekt toch het echte
avontuur. Maar een zanger die in het
ene nummer 'The Answer To Why I Ha
te You' zingt en in het volgende 'Why
Don't You Love Me?' (Bury You) is de
weg vast een beetje kwijt.
Met Third Party. Fear And Theft (Beg
gars Banquet/PIAS) laten The Beekee
pers horen dat er nog best variatie in
Britpop is aan te brengen. Het album
bevat een voortreffelijke en redelijk
originele mix van indie-gitaarpop en
rock 'n roll, met pompende ritmes, felle
gitaariffjes en mooie melodieuze koor
tjes. Dat levert aanstekelijke liedjes op
als Eyeballed, Killer Cure en Catgut,
waarmee The Beekeepers een eigen
tijdse invulling geef t aan het begrip po-
werpop.
Nilsson: Stevig gefundeerde poprock.
Wat iemand kennelijk het eerst moet weten van de pop
groep Nilsson is dat de leden van Texel komen. De platen
maatschappij kan maar niet genoeg benadrukken dat de
muzikanten die men net onder z'n hoede heeft genomen,
eilandbewoners zijn. Want die afkomst moet de groep een
eigen gezicht geven in het overdadige popaanbod. Muzi
kanten die op een eiland wonen, klinken wereldvreemder
dan hun collega's uit de Randstad. Zou je denken. Maar
die regel geldt in ieder geval niet voor Nilsson.
door Harry de Jong
Deze groep onder aanvoering
van de zingende boerendoch
ter Marieke Eelman verraadt
op z'n debuut-cd dat men weet
wat er in de wereld te koop is.
Marieke beschikt over een
krachtige stem en heeft samen
met haar mede-bandleden een
repertoire bijeen geschreven
van stevig gefundeerde po
prock. En trouwens, wie Ma
rieke en haar kornuiten gaat
zoeken op Texel, zal ze niet
vinden. Want de muzikanten
wonen tegenwoordig in Alk
maar.
Ploeteren en zweten om als
muzikant het hoofd boven wa
ter te houden. Dat is wat zan
geres Marieke Eelman, gitarist
Pinie, toetsenist Oscar Bremer,
bassist Wilco Witte en drum
mer JJ Zegel de afgelopen zes
jaar hebben gedaan. Marieke:
„Er zijn zoveel bands, de con
currentie is moordend. En als
onbekende groep blijft het een
hele klus om aan optredens te
komen. Een keer per maand op
de planken is te weinig om je te
ontwikkelen. Je kunt wel al
tijd repeteren, maar je moet
het resultaat ook aan een pu
bliek laten horen."
Eigen gezicht
Marieke had van jongsaf een
sterke drang om op een podi
um te klimmen. „Ik zong eerst
in een paar coverbands. Want
die zijn er zat in de kop van
Noord-Holland en op Texel. Je
hebt op dat eiland een jaarlijks
terugkerend popfestival van
regionale groepjes. En dan
hoor je enorm veel covers.
Maar als je serieus door wilt
gaan, kom je uiteindelijk te
recht bij het spelen van eigen
materiaal. Want daarmee kun
je een eigen gezicht laten zien.
Maar ik heb in ieder geval wel
veel geleerd van het zingen in
die coverbands."
Samen met Pinie. Oscar, Wilco
en JJ zette Marieke dan ook
snel de volgende stap op het
muzikale pad: onder de naam
Nilsson werd er driftig ge
knutseld aan een repertoire
van eigen liedjes. „We zijn al
lemaal opgegroeid op Texel en
we kennen elkaar door en
door", aldus Marieke. Haar ei
gen wieg stond op een boerde
rij-
„Ja, ik ben een rasechte boe
rendochter. Maar wel eentje
voor wie muziek altij d heel be
langrijk is geweest. Ik heb drie
zussen en een broer en we zijn
van kindsaf bezig geweest met
plaatjes draaien en meezin
gen. De Stones, de Beatles, U2.
Mijn ouders zijn ook grote mu
ziekliefhebbers, dus het is al
lemaal op een heel natuurlijke
manier op ons afgekomen.
Chrissie Hvnde van de Preten-
ders werd mijn grote voor
beeld. Ik wilde net zo stoer op
een podium staan als zij. Haar
act vond ik ronduit indruk
wekkend."
Marieke was achttien toen ze
Texel verliet om in Amsterdam
voor grafisch ontwerpster te
gaan studeren. „Ik had geen
enkele moeite om me in de stad
aan te passen, maar het platte
land zal altijd blijven trekken.
Op Texel woonde ik midden in
de polder en dat bepaalt een
beetje je latere leven. Die pol
der is een beeld dat nooit meer
van mijn netvlies verdwijnt.
Daarin liggen mijn roots.
Maar toch. Ik zit nu een aantal
jaren in Alkmaar en als ik te
rug zou gaan naar Texel om er
te wonen, zou ik waarschijn
lijk teleurgesteld worden. Om
dat ik dan iets zoek wat er niet
meer is."
Naar huis
,Ik heb op dit moment het ge
voel dat ik niet meer op Texel
hoor. Maar mijn hele familie
zit er nog, dus ik kom er vaak
op bezoek. Het is allemaal een
beetje tegenstrijdig, maar als
ik op de boot naar het eiland
zit, heb ik het gevoel: nu ga ik
weer naar huis. De andere jon
gens van de band kennen dat
gevoel ook maar al te goed."
„Of onze muziek het eilandge
voel uitstraalt? Ergens wel",
vindt Marieke. „Als ik in een
tekst een bepaalde sfeer wil
uitdrukken en ik doe mijn
ogen dicht, dan komen er beel
den van zand, zee en wind. En
niet van straten, stenen en hui
zen. Dat is het plattelandsge-
voel wat altijd weer in mij bo
ven komt."
Nilsson, zaterdag op het
Any wavefestiva I in Zierik-
zee.
„Het speciale aan Cinerex is
dat we een crossover brengen.
We zitten tussen de rock, pop
en house in. Mensen die van
een bepaald genre op onze cd
houden, kijken nu misschien
op een andere manier naar de
rest van de nummers. Die
waarderen ze daardoor mis
schien beter.
Suggestie is volgens Smits een
belangrijk onderdeel van Ci
nerex. We beelden onszelf een
filmscène in en maken daar
muziek bij. Hoe het afloopt,
weten we zelf meestal niet als
we aan een nummer beginnen.
Op deze plaat zijn een heleboel
sferen en ideeën verzameld die
in ons leven al gedurende en
kele jaren omwille van onze
liefde voor muziek een rol spe
len. Tricky was qua sfeer een
groot voorbeeld toen hij zijn
eerste plaat uitbracht. Nu zijn
we zelf een stuk verder, omdat
we niet vastplakken aan een
genre."
Smits noemt de contemporai
ne muziek verkalmd. „De
room is van de soep af, zoals ze
in België zeggen. We zoeken nu
naar andere lichtingen. Daar
om hebben we deze cd ook ge
maakt. Er moest een soort ont
moetingspunt komen waar de
house, rock en pop bij elkaar
komen. Op dit gebied zijn we
een riendsetter. Dat denk ik
wel. We maakten deze muziek
al voordat de platen van ge
lijkgestemden als Portishead
en Tricky uitkwamen."
Cinerex wil de luisteraar het
idee geven dat de muziek niet
met computers gemaakt is.
„Het is geplakt, geëdit enzo,
maar de muziek moet zo na
tuurlijk mogelijk overkomen.
Onze werkwijze is dat we eerst
dingen gaan zoeken. Het is een
grote zoektocht door duizen
den cd's naar sferen. Zo van:
als we dat en dat met elkaar
combineren, komt dat er uit,"
Het debuutalbum van de
Antwerpse dance/pop-act
Cinerex komt uit op 22 juni.
Concerten (samen met Die
Anarchistische Abendun-
derhaltung): vandaag
(woensdag) Paradiso, Am
sterdam.
NuffSaid
Dacht ik toch werkelijk altijd dat ik het
enige vreemde was, wat Goes heeft
voortgebracht, blijkt er zowaar een
merkwaardig bandje vandaan te ko
men. Wat heet merkwaardig: Nuff Said
heeft voor het debuut Red (Roadrun-
ner) zo te horen een poging gedaan de
platenkast van pa te plunderen, maar is
bij de C blijven steken en toen naar har
dere dingen gaan luisteren. Dus horen
we Beatles (New Cake) en Crosby,
Stills. Nash Young, maar ook een
hoop metal-achtige dingen, die er aan
de hand van een enkel punk-nummer
(Not The Way It Is) tussen gelast wor
den. Naadloos zelfs, waaruit je mag
concluderen dat deze rommelpot
dankzij een overmaat aan leuke liedjes
uitstekend verteerbaar is. Genoeg ge
zegd, laat die Zeeuwen maar schuiven.
1. Total Touch: This way (V
2. Jantje Smit:
Het land van mijn dromen (3)
3. Acda De Munnik:
Acda De Munnik (6)
4. Titanic:
Original soundtrack (2)
5. The Smashing Pumpkins:
Adore (5)
6. Madonna: Ray of light (4)
7. Anouk: Together alone (7)
8. K's Choice: Cocoon crash (9)
9. Emma Shapplin:
Carmine meo (16)
10. Vengaboys: Up down (23)
tussen haakjes de notering van vorige week
^^amen^^jng^tichtjng^eg^o^O^^^
Kelvin Smits, een van de twee spelbepalers van het Ant
werpse dance/pop-collectief Cinerex, houdt duidelijk
niet van valse bescheidenheid. „Cinerex wordt de hipste
band van België. Daar ben ik van overtuigd. We zullen ook
de beste zijn. We kunnen alle genres aan. We zullen altijd
blijven veranderen, zodat we niet vastgepind kunnen
worden op één genre. Dat is het eigene van Cinerex." Het
debuutalbum van Cinerex Exit all areas en DJ-optreden
Amsterdam moeten deze zomer zijn ambities helpen
waarmaken.
My Velma
Die Jan Leyers. Beweert doodleuk dat
hij alles tussen 1969 en 1996 graag
overslaat: „Je had I Am The Walrus en
toen kwam OK Computer." En dat zegt
de man die in de jaren tachtig met Soul-
sister tamelijk pretentieloze pop (The
Way To Your Heart en zo) maakte. Mis
schien dat hij die schande nu wil weg
spoelen en het moet gezegd; dat lukt 'm
heel aardig met zijn nieuwe bandje Mv
Velma en het debuut Exposed (Mercu
ry). Leyers is de zanger/gitarist van dit
Belgische trio, dat grossiert in heerlijke
gitaarliedjes met sterke melodieën. Va
riatie volop: de ene keer laat My Velma
haar meeslepende, romantische kant
horen, het volgende moment is er het
rauwe randje dat de emotie zo mooi
weergeeft. Flarden toetsen en een en
kele viool makèn het sfeerbeeld com
pleet. My Velma ziet zich zo te horen het
liefst als de Belgische Radiohead.
Daarvoor missen ze nog teveel het ver
rassingseffect, maar het begin is er.
De muziek van Cinerex is filmisch en dansbaar. foto Zomba
door René Megens
DJ en producer Smits heeft
lang moeten wachten voordat
Exit all areas uitgebracht kon
worden. Dat krijg je er van als
je andere musici samplet en de
rechthebbenden om toestem
ming moet vragen om de brok
jes muziek te integreren in je
eigen werk. Exit all areas is ei
genlijk al twee jaar klaar.
Smits en zijn maat Sebastien
'Bobo' Kalonji hebben veel
tijd nodig gehad om de ge
bruikte samples te 'clearen'.
Hex A Fest
Het Terneuzense jongerencen
trum Kalashnikov is zaterdag 20
en zondag 21 juni het domein
van muzikanten en kunstenaars
uit de alternatieve scene van
Nederland, Engeland en Duits
land. Het zo gedoopte Hex A
Fest bestaat uit optredens en vi
deo- en bandperformances.
Het alternatieve feest sluit aan
op de negen undergroundfesti-
vals die de afgelopen jaren door
de Stichting Hahamandad in Ka
lashnikov werden georgani
seerd. Zoals gebruikelijk vormt
een optreden van de Hexable
Workforce de kern. Het muziek
en theatercollectief uitZeeuws-
Vlaanderen wordt voor de gele
genheid versterkt met acht gas
ten uit verschillende artistieke
hoeken. Onder hen de Berlijnse
gitarist en liedjesschrijver Harry
Coltello, zijn landgenoot Erich
Able (toetsen), frontman Sjors
de Kuyt van de Middelburgse
formatie 110 Volt Lovers en gita
rist Ferre Daneels van de Ter
neuzense band Spranks.
Hex A Fest begint zaterdag om
12 uur met een 'breakfastshow'
in de Culture Shop van Haha-
mandad-initiatiefnemer Leo van
de Velde aan de Weststraat in
Axel. Vier uur later start het pro
gramma in Kalashnikov, met on
der meer een video-optreden
van de Engelse artiest Expose
your Eye en een concert van de
Duitse punkband Die Tracktor.
Tachtig procent van de sam
ples is afgevoerd. Een aantal
samples heeft Cinerex op
nieuw laten spelen door bij
voorbeeld Die Anarchistische
Abendunderhaltung, het
kwartet waarmee Cinerex op
treedt.
„Op die manier hebben we het
sample-probleem voor een
groot deel omzeild. Sommige
artiesten hadden onmogelijke
eisen. De advokaat van Henry
Mancini eiste honderd procent
van de rechten tot aan het ein
de der tijden en doorheen het
heelal, zo stond het echt in het
contract. En we moesten
250.000 Belgische franks per
honderdduizend verkochte
exemplaren betalen. Count
Basie is er ook af. Twee compo
sities zijn helemaal verdwe
nen, omdat de samples de
nummers bepaalden. Van de
dertien samples zijn er twee
overgebleven. Eentje van
Charles Mingus en eentje van
Monie Love."
Smits typeert de muziek van
Cinerex als filmisch, maar
dansbaar. „Ik vind Exit all are
as eigenlijk een popplaat. Bij
gebrek aan een betere bena
ming. De meeste mensen noe
men onze muziek triphop,
maar ik vind het geen triphop.
Het was onze bedoeling om een
zeer uiteenlopende cd te ma
ken. Ik ben geen voorstander
van platen waarop alle num
mers hetzelfde klinken door
gebrek aan variatie in tech
niek, stem en genre. Eigenlijk
wilde ik een verzamel-cd uit
brengen. We hebben onze ver
sie gemaakt van dertig jaar
popmuziek. Het is in feite een
fin de siècle-plaat. We probe
ren zoveel mogelijk stijlen aan
te raken en zoveel mogelijk in
vloeden in de muziek te ver
werken.