Vakbond heeft wat uit te leggen Vrouw morrelt aan mannelijk beeld economie PZC Lege schappen straks taboe in supermarkt economie donderdag 11 juni 1998 Minder winst voor Efteling Akzo 40 procent in Courtaulds Xsara's terug voor airbag Landbouw spuit meer gif Philips stoot klantenservice af Na jarenlang verzet nu steun voor privatisering van WAO en WW economie wijzer Bedrijfswagen kan zuiniger KAATSHEUVEL - Het attractiepark de Efteling heeft de winst vorig jaar met 12 procent zien dalen tot 7,6 miljoen gul den. De omzet steeg met ruim 4 procent naar bijna 135 mil joen. De lagere winst is volgens het bedrijf een gevolg van extra af schrijvingen, reorganisatie en tegenvallend weer in het hoog seizoen. Het park ontving vorig jaar drie miljoen bezoekers. Dat waren er iets meer dan het jaar ervoor. De nieuwe attractie Vogel Rok en de uitbreiding van het sprookjesbos moeten voor meer bezoek zorgen. Ook verwacht het park positieve effecten van langere openingstijden en ex tra aandacht voor marketing. De Efteling rekent tevens op meer omzet van het hotel en de golfbaan. ANP ARNHEM - Akzo Nobel heeft inmiddels de hand weten te leg gen op 39,8 procent van de aandelen van het Britse chemische bedrijf Courtaulds. De directie van het Nederlands/Zweedse concern is niet onte vreden met dit resultaat, omdat dit in enkele dagen bereikt is. Gebi-uik makend van de lagere koers heeft Akzo Nobel zelf 9,98 procent op de beurs ingekocht. Aandeelhouders met een totaal belang van 29,8 procent hebben bindende toezeggin gen gedaan en tevens heeft het management, met een belang van 0,02 procent, zich vastgelegd op verkoop aan Akzo Nobel. Akzo Nobel wil uiteindelijk meer dan 90 procent in handen hebben om het bod gestand te doen. ANP AMSTERDAM - Citroen Nederland roept 3958 bezitters van een Xsara terug naar de garage om de airbag aan de bestuur derszijde te controleren. Dit gebeurt naar aanleiding van een recente botsproef met kleinere middenklassers. Uit die test bleek dat de airbag van de Xsara na een flinke klap niet naar behoren werkte. De garages controleren de montage van de bedieningsmodu lator die de standaard bestuurdersairbag moet aansturen. De extra beurt moet voorkomen dat de airbag in extreme geval len een fractie te laat opent. ANP DEN HAAG - Het gebruik van bestiijdingsmiddelen in de landbouw en tuinbouw is vorig jaar gestegen. In totaal werd er 10.397 ton ingezet om gewassen te vrijwaren van ziekten en plagen. In 1996 was dat nog 9532 ton. Dit blijkt uit cijfers van Nefyto, de belangenorganisatie voor de Neder landse agrochemische industrie. Gestegen is vooral het gebruik van fungiciden, bestrijdings middel tegen schimmels, van 3624 ton naar 4356 ton. Van een daling was sprake bij insecticiden, onkruidverdelgers en grondontsmettingsmiddelen. ANP WASHINGTON - Philips gaat zijn klantenservice uitbeste den bij het Amexikaanse bedrijf Sitel. Philips en Si tel hebben een contract afgesloten voor vijf jaar. Het houdt in dat Sitel midden volgend jaar overal ter wereld over dertien telefooncentrales zal beschikken met 1100 tele fonisten om informatie, advies en hulp te bieden over produc ten van het concern. Philips krijgt per jaar rond dezestien miljoen telefoontjes met vragen van consumenten. Tot dusverre heeft het bedrijf zijn eigen klantenservice-apparaat gehad. Volgens een zegsman van Sitel betekent deze nieuwe aanpak een aanzienlijke ver betering voor de klanten, omdat Sitel op het gebied van klan tenservice is gespecialiseerd. Het zal Philips ook kosten be sparen. ANP door Evelien de Jager BUSSUM - De mededeling 'uitverkocht' moet verdwijnen uit de supermarkten. Fabrikanten van levensmiddelen en de taillisten slaan de handen ineen om lege schappen uit de winkels te bannen. Elektronisch bestellen, beter bevoorra den en gegevens uitwisselen over de wen sen van de consument moeten de levens middelenbranche binnen een paar jaar 1,5 miljard gulden omzet opleveren. En tevreden klanten die, naar men hoopt, meer en vaker boodschappen komen doen. Koudwatervrees speelt industxie en han del nog parten. Want voor de samenwer king is het nodig in eikaars keuken te kij ken en dat ligt erg moeilijk. Maar een paar 'grote jongens' als Unilever, Heine- ken, Douwe Egberts, Albert Heijn en De Boer Unigro hebben het voortouw geno men en samenwerking loont de moeite, zo blijkt uit een aantal proefprojecten. Die 1,5 miljard gulden kan weliswaar nog niet direct worden opgeteld bij de 40 miljard die vorig jaar in de levensmidde lenbranche werd besteed. „Maar dat er de komende jaren geld te verdienen is, is zeker", is de optimistische visie van R. van Solt directievoorzitter van Albeit Heijn Winkelbedrijven. Het winkelend publiek gedraagt zich grillig. De klant krijgt wel meer te beste den, maar hij steekt de extra guldens niet per definitie in extra boodschappen. Uit eten, theaterbezoek of vakanties staan ook hoog op de prioriteitenlijst. De consument gaat meer en meer zijn ei gen gang en dat baart de levensmidde lensector zorgen. De koek in de levens middelenbranche is ondertussen wel verdeeld. Afsnoepen van eikaars markt aandeel lijkt het enige waar het om gaat. De samenwerking tussen handel en in dustrie is er nu op gericht de koek te ver groten. En dat kan maar op één manier: klanten lokken. Met precies het goede as sortiment en de juiste service. Efficient Consumer Response (ECR) is het toverwoord. Dat is een aantal 'trucs' waarmee fabrikanten en supermarkten zo listig mogelijk kunnen inspelen op de wensen van het winkelend publiek. Dat eist het ene moment eenvoud, het andere moment luxe, betaalbare prijzen, kwali teit, verse producten en een steeds geva rieerder assortiment. Maar de schappen in supermarkt zijn niet van elastiek en de ruimte voor uitbreiding of voorraden is beperkt. Dus staat de klant regelmatig voor een leeg schap en lopen de super markten vele miljoenen aan omzet mis. Remedie Beter en sneller bevoorraden is een reme die. Maar dan moeten in rap tempo gege vens worden uitgewisseld. Hoeveel kuip jes boter zijn er langs de kassa gegaan en hoeveel boterklanten komen er nog? Hoeveel kan de fabriek er leveren en hoe snel? Het doorbellen van zo'n bestelling is ouderwets en bovendien tijdrovend. Belangrijkste onderdeel van ECR is dan ook het elektronisch uitwisselen van ge gevens en dat begint meteen bij het afre kenen. Het kuipje boter dat langs de kas sa gaat, wordt meteen weer besteld. Het aantal fabrikanten, groothandels en winkels dat op die elektronische levens middelen-snelweg is aangesloten, groeit ondertussen voorzichtig. De voordelen zijn talrijk, menen de fa brikanten en supermarkten die zich het afgelopen jaar aan elkaar hebben ge waagd op het gebied van bijvoorbeeld voorraadbeheer en logische inrichting van het schap. Slim bestellen leidde tot lagere kosten. Het aantal controles en voorraden nam af. Ook de consument profiteert. Zo onder vonden De Boer Unigro en Friesche Vlag dat door beteren sneller leveren de houd baarheid van bijvoorbeeld koffiemelk toenam. Omdat de flesjes eerder in de winkel staan, heeft de Mant langer pro fijt van de houdbaarheidstermijn. Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel het overkoepelend orgaan van de super markten denkt dat de samenwerking tussen industrie en handel uiteindelijk ook leidt tot daling van de prijzen. De ECR-deelnemers wagen zich daar echter nog niet aan. GPD door Arjo Klamer Vrouwen en economie gaan gewoonlijk niet samen. De kans dat u, die dit leest, een vrouw bent, is klein. Mannen le zen nu eenmaal vooral de eco nomiepagina's (na de voor- en sportpagina's) en vrouwen lezen liever over cultuur en mode. Het aantal vrouwen in economische topposities blijft gering. Op de beurs zie je ze nauwelijks. Je zou zeggen dat de economie man nenzaak is. Dat is natuurlijk niet zo. Het gaat in de economie over bedrijvigheid, werk en welvaart en dat zijn zaken waar vrouwen minstens zo veel be lang bij hebben als mannen. Gelukkig begint dit onvrouwe lijke beeld van de economie te veranderen. Dit dankzij vrou wen. Een belangrijk resultaat van de feministische beweging is dat meer vrouwen dan ooit be langstelling hebben gekregen voor het mannelijke vak econo mie. Het aantal vrouwelijke stu denten in de economie is de af gelopen jaren drastisch toege nomen. Vorige maand nog mocht aan de universiteit van Wageningen een econome (Hen- riëtte Maassen van den Brink) zich in een toga hullen. Na de radicale tijdgedurende de jaren zeventig, roept feminisme gauw negatieve associaties op van vrouwen die erop uit zijn mannen klein te maken. Femi nistische economie roept wel licht gelijksoortige associaties op. Die zijn evenwel onterecht. Feministische economie is een vrij recente beweging van voor al vrouwelijke economen om aandacht te vestigen op de rol van vrouwen in de economie. Die aandacht was zonder meer nodig. Zo lang mannen naar on ze economie keken, zagen ze over het hoofd wat vrouwen in die economie presteerden. Zij hielden alleen rekening met het werk dat betaald werd en dat was tot niet zo lang geleden vooral mannenwerk. Het waren de vrouwen die erop wezen dat vrouwen zeker de helft van alle arbeid in dit land verrichten door thuis te werken en voor kinderen en ouders te zorgen. De mannenblik leidde tot het merkwaardige resultaat dat de gemeten economische activiteit zou afnemen wanneer een man zijn huishoudster trouwde. De huishoudster zou hetzelfde werk blijven doen (zoals boenen en koken), alleen werd het nu niet meer betaald en werd het dus niet meer gerekend als eco nomische activiteit. De feministische economie maakt verder een belangrijk punt van de ongelijke beloning van mannen en vrouwen voor gelijksoortig werk. Zolang vrouwen overheersen in een be roep als de verpleging hebben ze weinig te verwachten in termen van beloning. Neemt het aantal UTRECHT - Bedrijfswagens besparen zes procent brandstof als ze zijn voorzien van Eco- drive, een apparaat dat zowel snelheid als toerental begrenst. Alleen al door de brandstofbe sparing van zes procent verdie nen bedrijven binnen een jaar de kosten van de Ecodrive terug, zo blijkt uit onderzoek dat No- vem, de Nederlandse onderne ming voor energie en milieu, heeft laten verrichten. De Ecodrive is geschikt voor al le auto's en alle brandstoffen. Een schermpje laat zien of een bestuurder zich houdt aan de snelheid en het toerental. Gaat hij binnen vijf minuten te vaak in de fout, dan grijpt de Eco drive in door de maximumsnel heid tijdelijk te verlagen. Novem verwacht dat door - de Ecodrive ook de kosten van on derhoud en schades afnemen, Advertentie vooral als de chauffeurs ook nog training in rijstijl krijgen. Na der onderzoek moeten de exacte effecten daarvan nog aantonen. Invoering van snelheidsbegren zers op alle lichte trucks en be stelwagens zou volgens een stu die van het Centrum voor Ener giebesparing een besparing van 200 miljoen gulden per jaar op leveren. Ook verminderen de onveiligheid in het verkeer en de uitstoot van uitlaatgassen. Het aantal bestelwagens is in Nederland de laatste jaren fors gestegen. Novem verwacht dat die trend zich voortzet. Maatre gelen om het milieu te sparen en de verkeersveiligheid te vergro ten worden door de groei van het wagenpark grotendeels teniet gedaan, stelt Novem. Algehele invoering van de Ecodrive ver wacht de organisatie niet op korte termijn. ANP door Sylvia Marmelstein DEN HAAG - De vakbeweging heeft wat uit te leggen. Dat rea liseert Agnes Jongerius, be stuurder bij de vakcentrale FNV zich als geen ander. Eerst ver kondigt de FNV jarenlang dat ze radicaal tegen privatisering van de sociale zekerheid is. Nu on dertekent de vakcentrale plot seling een akkoord waarin staat dat de WW en de WAO uitge voerd mogen worden door com merciële bedrijven, verzeke raars dus. „Maar we hebben de boel zo afgetimmerd dat er voor werknemers geen gevaren meer op de loer liggen", zweert Jon gerius. Zij heeft namens de FNV onder handeld over het unieke ak koord dat dinsdag is afgesloten door de sociale partners (werk gevers- en werknemersorgani saties). Dat is een ware door braak in de privatisering van de sociale zekerheid. Voor het eerst sinds de jaren vijftig zijn sociale partners het eens wie werkne mers mag keuren voor een uit kering, de administratie daar van mag doen en de bedragen op de bankrekeningen mag stor ten. Het akkoord is bedoeld als advies aan het nieuwe kabinet. Niet voor niks heeft de vakbe weging zich lang verzet. „Als bedrijven winst maken op de uitvoering van de WAO en de WW, worden werknemers daar van de dupe", legt Jongerius uit. „Neem bijvoorbeeld de WAO- keuringen. Voor bedrijven is het aantrekkelijk om een contract Agnes Jongerius af te sluiten met een uitkerings- fabriek die zoveel mogelijk werknemers goedkeurt. Want sinds de privatisering van de ziektewet moeten werkgevers zelf een jaar lang het salaris doorbetalen. Werknemers moe ten dan dus toch komen werken, ook al zijn ze ziek." Schuld Ook WW'ers kunnen de dupe worden van de commercie. Stel dat iemand bij een op winst ge richt bedrijf aanklopt voor een WW-uitkering. „Voor het be drijf levert het financieel voor deel op om deze persoon af te wijzen. Sinds de nieuwe wet Boeten en Maatregelen, krijgt iemand die verwijtbaar werk loos is geen WW-uitkering meer. De verzekeraar zal dus veel te makkelijk zeggen dat het schuld van de aanvrager is dat hij geen werk meer heeft. Die gevaren hebben de sociale partners nu ingeperkt. De uit voering van de WAO en de WW mag in handen komen van com merciële bedrijven. Die uitke- ringsfabrieken worden echter in tweeën gedeeld: een commer ciële poot en een afdeling die geen winst mag maken. „De keuring van WAO'ers en de be slissing of iemand een WW-uit- kering krijgt, moet onderge bracht worden bij de afdeling die geen winst kan maken. Die moet onder onafhankelijk toe zicht worden gesteld. Het stor ten van de uitkeringen, het zoe ken van nieuwe banen voor werklozen en de administratie mag wel worden overgelaten aan de commerciële poot van de uitkeringsfabrieken", zegt Jon gerius. Veel verder Dat plan gaat veel verder dan wat het kabinet voor ogen had. Dat wilde een nog striktere scheiding tussen op winst ge richte activiteiten en publieke taken. De keuringen moesten worden ondergebracht in één groot bedrijf dat voor het hele land de keuringen zou doen. „Dat is niet gezond", stelt Jon gerius. „Zo'n enorme bureau cratische reus in keuringsland zien we helemaal niet zitten. De uitkeringsfabrieken kunnen dat best zelf." Als de boel dan toch geprivati seerd moet worden van de poli De FNV was tijdens deze demonstratie in 1995 tegen verlaging van de uitkeringen nogmordicus tegen privatisering van sociale verzeke ringen. foto Roland de Bruin/GPD tiek, dan maar meteen op een goede manier, luidt de mening van sociale partners. Dat is ook de reden waarom werkgevers en werknemers met elkaar aan de onderhandelingstafel zijn ge kropen. Het kabinet wilde ei genlijk alleen de werkgevers een rol in het spel toebedelen. Die zouden zelf mogen kiezen met welke uitkeringsfabriek zij een contract afsluiten. De vak beweging zou dan buiten spel staan. Stokje „Dat is van de gekke", reageert Jongerius. „De werknemers be talen ook mee aan de premies en mogen niet eens beslissen wat er met hun centen gebeurd." Daar willen sociale partners een stok- je voor steken. Debonden willen in CAO's regelen wie in welke bedrijfstak de uitkeringen en keuringen gaat doen. „Op die manier blijft de boel overzichte lijk en dus controleerbaar. Volgens Jongerius levert de nieuwe indeling van de sociale zekei'heid zelfs voordeeltjes op. „Als commerciële bedrijven werklozen aan een baan moeten helpen, zullen zij zich keihard inspannen. Ze moeten immex"s concurreren met andere uitke ringsfabrieken. Nu liggen uit voerders er niet wakker van als een werkloze nog een dagje lan ger in een kaartenbak blijft staan. Dat geldt ook voor het weer aan het werk helpen van gedeeltelijk arbeidsongeschik ten." Bonuskaart Enige obstakel is nog het beheer van de administratie. Als verze keraars de werknemersverze keringen gaan uitvoeren, ko men ze in het bezit van allerlei geheime gegevens over het ziek teverleden van de werknemers. Die informatie willen ze maar al te graag gebruiken bij het aan gaan van bijvoorbeeld levens verzekeringen. Zo kunnen de verzekeraars hogere premies vragen van mensen die een ziek te onder de leden hebben. Socia le partners pleiten dan ook voor een strikte scheiding van be standen. „Anders wordt het echt een zootje", zegt Jongerius. „Via de werknemersverzekeringen kunnen verzekeraars namelijk ook te weten komen wat een werknemer verdient en wan neer hij een salarisverhoging heeft gehad. Het zou toch vreemd zijn als de wei'knemers elke maand een op maat gesne den aanbieding van een vex-ze- keringsmaatschappij in de bus lm j gen, bijvoorbeeld voor x-echtsbijstand. Dan zou het net zo gaan als bij de Albert Heijn Bonuskaart. Dat mag nooit ge- beux-en." GPD Economie lijkt een mannenzaak. Vrouwen zie je nauwelijks op de beurs. foto Phil Nijhuis/GPD mannen in de verpleging toe, dan gaat ook de beloning om hoog. Dankzij het werk van fe ministische economen worden beleidsmakex-s alerter op de dis- cx-iminatie van vrouwen in de ax-beidsmarkt. Een ander be langrijk resultaat van de femi nistische economie is de toene mende aandacht voor zorg. Zo als gezegd, hadden mannen al leen oog voor zorg wanneer er voor betaald wordt. Feministi sche economen zoals de Ameri kaanse Nancy Folbre, en de Ne derlanders Henriëtte Maasen van den Brink en Irene van Sta veren laten duidelijk zien dat zorg een andere behandeling vereist dan een normale econo mische dienst. Terwijl de mannelijke econo men het vooral hebben over in dividuen die op eigen belang uit zijn, betogen zij dat zox-g te ma ken heeft met intermenselijke relaties, met wedex-kexigheid dus, en daax-om grotendeels bui ten de marlet omgaat. Mensen zorgen voor elkaar zonder dat ex- een som geld tegenover staat. Een dergelijke vorm van zorg is een waarde op zich; het is de ba sis van intermenselijke relaties die zo belangrijk zijn voor een gezonde economie. Inmiddels hebben ook veel mannelijke economen oog ge kregen voor de betekenis van de wex-eld buiten de geregistreex-de economie om. Het gevolg is dat mannelijke politici als Rosen- möller, Marijnissen en Wijers nu volop bezig zijn met de proble matiek van de verdeling tussen zox-g en werk. Opmerkelijk is ook de inbreng van feministische economen in ontwikkelingslanden. De man nelijke economen die zich met ontwikkelingswerk bezighiel den, hadden sterk de neiging zich op het werk van mannen te concentreren. Was er geld te verdelen, dan ging dat naar mannen. Feministische economen wezen er evenwel op dat in veel ont wikkelingslanden het belang rijke werk door vrouwen wordt gedaan. Zij halen bijvoorbeeld het water en verbouwen het land, terwijl de mannen met el kaar over politiek praten. Geef geld aan de mannen en er komen gebouwen waar ze beter kunnen praten. Geef het geld aan vrou wen en er komen watexputten en instrumenten voor de land bouw. Het ligt zo voor de hand, nu we dit weten. Maar er kwamen fe ministische economen bij kij ken om daarachter te komen. Kox-tom: feministische econo mie is wezenlijk. GPD. Arjo Klamer is hoogleraar in de eco nomie van kunst en cultuur aan de Erasmus universiteit.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 7