Yin en en Jin Programma ^tin/AL nieuwe FES' MUZIEK ZATERDAG 20 JUNI 18.30 uur: Lezing van Joke Dame geti teld Het zingend lichaam. Met muziek voorbeelden. 19.30 uur: Concert van pianisteTomo- ko Mukaiyama, waarin een combina tie van avant-garde technieken, kostu mering en choreografie. Op het programma staan: Erik Satie: Embryons Desséchés. Rebecca Saunders: Mirror, mirror on the wall 1994). Frederic Rzewski: Winnsboro Cotton Mill Blues. Meredith Monk: Double Fiesta (1988). Galina Ustvolskaya: Piano Sonata nr6 (1988). ZONDAG 21 JUNI 20 uur: Inleiding door Helen Metze- laar. 21 uur: Muzikaal portret van compo niste Nederlandse Tera de Marez Oy- ens door een ensemble met Madeion Michel en Wynanda Zeevaarder (so praan), Monique Copper (piano), Wim Konink (marimba), Mieke van Vulpen (fluit). Jan Bartlema en Jacob Vlijm (gitaar). Op het programma staan: Sentenced to dream (1990). Nam San (1992). Ballerina on a cliff 1980). Three hymns (1979). Prazsky Hrad 1993). The narrow path (1996). VRIJDAG 26 JUNI 20 uur: Lezing van Hannah Bosma over Madonna. Met muziek en film beelden. ZATERDAG 27 JUNI 20 uur: Lezing van Thea Derks over en sembles van vrouwen. Met muziek voorbeelden. 21 uur: Concert van het Xenakis Strijk kwartet met moderne muziek uit Ko rea en Bulgarije. Op het programma staan: Jin Hi Kim: Nong Rock (1992). Soliste Jin Hi Kim op komungo. Jin Hi Kim: X4 for violin solo (1996). Soliste Mifune Tsuji. Natasha Bogojevich: Opus Alchymi- cum (1998). 22.30 uur: Improvisatieconcert door Jin Hi Kim op komungo en o.a Lorre Lynn Trytten op viool. WOENSDAG 1 JULI 20 uur: Lezing van Helen Metzelaarge- titeld Van huiskamer tot concertzaal overvrouwen in het Nederlandse mu ziekleven van vroeger tot nu. Met mu ziekvoorbeelden. 21 uur: Concert door het Xenakis En semble onder leiding van Diego Mas- son. Op het programma staan: Rebecca Saunders: Crimson - Molly's song 7(1995). Jin Hi Kim: Voice of Sigimse (1997). Soliste Jin Hi Kim op komungo. Annette Schliinz: Wenn schon die Flü- gel zerbrochen sind( 1990). Soliste Mi fune Tsuji op viool. Iannis Xenakis: Eonta (1963). Solist Geofrrey Douglas Madge op piano. 22.30 uur: Professor Fons Elders in ge sprek met Jin Hi Kim VRIJDAG 3 JULI 22 uur: Lezing van Hannah Bosma over vrouwenstemmen in de elektro nische muziek. Met muziekvoorbeel den. ZATERDAG 4 JULI 21 uur: Maiden Voyage Jazz Orches tra. Expressieve bigband-muziek van achttien man sterke groep, met onder anderen altsaxofonist Benjamin Her- Mifune Tsuji foto Camilla van Zuylen DiegoMasson foto Camilla van Zuylen Elisabeth Chojnacka foto archief Wim Riemens Programma van hettweeëntwintigste Festival Nieuwe Muziek in Middel burg. Alle activiteiten vinden plaats in het Centrum Nieuwe Muziek in de Klo veniersdoelen in Middelburg. DONDERDAG 18 JUNI 17 uur: Doorlopend buffet in de foyer van de Kloveniersdoelen. Daar is ook de Installatie van 256 Piezo-elemen- ten te zien en te beluisteren van com poniste Huba de Graaff. 17.30 uur: Welkom door voorzitter G.B. Schoenmakers van de Stichting Nieuwe Muziek Zeeland. 18 uur: Presentatie van de cd Psalm 122 van Willem Breuker, met onder meer muziek van het Middelburgse draaiorgel De twee Musketiers en vio liste Lorre Lynn Trytten. 19 uur: Inleiding over Psalm 122 door professor K.A. Deurloo. 20 uur: Opening van het festival door mevrouw J.C.E. Beiinfante, Tweede Kamerlid voor de PvdA. 21 uur: Concert van het pianoduo Post Mulder. Op het programma staan: Huba de Graaff: De Biggen weg (1995) voor twee piano's en synthetische ruisgeluiden. Natasha Bogojevich: Formes Diffé rents (1987/1997) voor twee piano's en clavecimbel. Met Annelie de Man op clavecimbel. Barbara Monk Feldman: Two piano's (1995). Sooran Jeong: Cross Over(1995). Amilcar Vasques Dias: Badim (1992). EricdeClerq: 7+7=3(1996). Maarten van Norden: Überbrettl (1998). VRIJDAG 19 JUNI 20 uur: Lezing van de Koreaanse com poniste Jin Hi Kim over haar eigen werk. Lorre Lynn Trytten foto Camilla van Zuylen 21 uur: Concert van Mifune Tsuji (vi ool), Frances-Marie Uitti (cello) en Ta- tiana Koleva (slagwerk). Op het programma staan: Mayke Nas: Nachtlicht (1998). Lorre Lynn Trytten: Nacky Zen Jive (1998). Barbara Monk Feldman: Pourun nua- ge violet (1998) en Verses for metal, wood and drums 1993). Jin Hi Kim: Agaat slice for trio (1998). Sonia Bo: Di scogli som mersi o nero- cupi (1998). Suzanne Sheppard: Suite for solo ma rimba (1985). Natasha Bogojevich: Lincertezza del poeta (1993). (de vijf eerstgenoemde componistes schreven hun werk speciaal voor dit Festival Nieuwe Muziek). Xenakis Ensemble man en trompettist Eric Vloeimans, onder leiding van saxofonist Paul Stocker. VRIJDAG 10 JULI 20 uur: Lezing van Petra van Langen over Christina van Zweden (1626- 1689). Met muziekvoorbeelden. 21 uur: Concert van Elisabeth Chojn acka op clavecimbel getiteld Women and men. Op het programma staan: foto Camilla van Zuylen Elibieta Sikora: Suite II (1993). Sofia Gubaidulina: Ritorno Perpetuo (1997). Michael Nyman: Elisabeth get's her way (1997). Betsy Jolas: Autour. Grant Nac Lachlau: 2 African pieces (1995). Hanna Kulenty: E forE (1994). Graziane Fiuzi: Expressivo (1996). Stephen Montaque: Phrygian Tucket (1995). ZATERDAG 11 JULI 20 uur: Lezing van Renee Timmers ge titeld Diamanda Gallas en Yoko Ono. Met muziekvoorbeelden. 21 uur: Concert van Lorre Lynn Trytten Strings Han Bennink (slagwerk). Ge- improviseerde muziek. Tegenstellingen bestaan niet voor Jin Hi Kim. Ze is als Koreaans meisje opgegroeid met Westerse muziek. Tegendraads als ze is, was dat voldoende reden om traditionele Koreaanse muziek te gaan studeren en een zeldzaam instrument te bespelen dat tot voor kort alleen door mannen ter hand werd genomen: de komungo. Als studierichtingen koos ze voor Koreaanse hofmuziek en volksmuziek, twee genres die ongeveer evenveel gemeen hebben als klassieke muziek en jazz. Vervolgens emigreerde ze naar New York om de oude muziek van het Verre Oosten te combineren met de nieuwe muziek van het Westen. Jin Hi Kim is de centrale componiste tijdens het tweeëntwintigste Festival Nieuwe Muziek. Verdeeld over drie concerten staan vier van haar werken op het programma. In twee daarvan bespeelt ze zelf de komungo. Ze houdt verder een lezing, wordt geïnterviewd en geeft een improvisatieconcert. donderdag 11 juni 1998 Vf »0> Door Kirns werk op het pro gramma te zetten, biedt Nieu we Muziek Zeeland haar publiek een reis aan naar het onbekende. Het werk van Iannis Xenakis of Sofia Gubaidulina mag misschien ook geen gemeengoed zijn, even min als het spel van pianisten als Tomoko Mukaiyama of Geoffrey Douglas Madge, maar van Jin Hi Kim is in grote Amsterdamse pla tenzaken zelfs geen album ver krijgbaar. Sterker nog: haar naam komt niet eens voor in hun compu ters of bestelgidsen en bij het ho ren ervan fronsen verkopers mee warig hun wenkbrauwen. Toch werkte ze met gerenommeerde - improviserende - musici als Elliott Sharp en Derek Bailey en schreef ze onder meer muziek voor het Kronos Kwartet. „Deleden van het Kronos Kwartet voelden zich niet op hun gemak toen ze mijn compositie Nong Rock gingen spelen", vertelt Kim. „De eerste repetitie wisten ze er geen raad mee. De tweede repeti tie begon de muziek ze te interes seren. De derde keer gingen ze het mooi vinden. Het is net als eten in een Koreaans restaurant. De eer ste keer zeg je: 'Wat heb ik nu op mijn bord liggen?' De tweede keer ga je alles proeven en de derde keer vind je het echt lekker. Die erva ring heb ik steeds weer als mijn muziek wordt uitgevoerd." Komungo Kim ging op dertienjarige leeftijd op de middelbare school Koreaan se muziek studeren. Ze is opge groeid in een samenleving die de Westerse cultuur als het summum van beschaving beschouwt. Rock muziek, jazzmuziek en klassieke muziek zijn genres die in Zuid- Korea hoog staan aangeschreven. Zozeer, dat van staatswege een National Highschool of Traditio nal Music in het leven is geroepen, om de traditionele Koreaanse mu ziek niet verloren te laten gaan. „Toen ik daar ging studeren, wist ik niets van instrumenten en ken de ik alleen Westerse muziek", zegt Kim. „Mijn vader spoorde me aan om iets bijzonders te doen. Ik besloot komungo te gaan spelen. Niemand in mijn klas deed dat. Het was een onbekend instrument dat, zeker in vroeger tijden, voor namelijk door mannen wex'd ge speeld." De komungo is een soort citer die stamt uit de viex-de eeuw. „Het ge luid van de komungo is erg zacht", verklaart Kim. „Het instrument werd vanouds in de huiskamer ge speeld en gebruikt voor meditatie. In orkesten zaten wel twintig ko- mungospelei's, anders was het ge luid niet te horen. Het spel op de komungo is langzaam, meditatief en abstract. Het instrument heeft zes zijden snaren die met een bam boestok worden aangeslagen. Daardoor is het mogelijk om zo wel stevig als gevoelig te spelen. Dat spreekt me nog steeds erg aan." Kim erkent dat ze altijd de neiging heeft gehad tegengestelde dingen te combineren. „De komungo werd gebruikt in de Koreaanse hofmuziek, maar ook in de volks muziek. Voor mij was dat reden al lebei de genres te bestuderen, ook al verschillen ze van elkaar als klassieke muziek en jazz. Derge lijke extremen heb ik daax-na altijd in mijn werk willen verenigen. Vrouwelijk en mannelijk. Het Oosten en het Westen. Yin en Yang." „Toen ik op het punt stond om naar de universiteit te gaan, besef te ik dat de Westerse cultuur in Korea op een voetstuk staat. Die is nummer één. Op school en op de universiteit worden ook de tradi tionele gebruiken wel ondexwe- zen, maar altijd wordt verteld dat ze minder zijn. Ik dacht: 'Waarom? Waarom wordt de traditie rxiet ge respecteerd? Waarom is de Kore aanse cultuur niet gelijkwaardig aan die uit het Westen?' Ik droom de dat ik ooit'muziek zou compo neren die beide zijden zou vereni gen. Wilde ik dat ooit kunnen, dan moest ik ook de Westerse muziek bestuderen. De klassieke en de he dendaagse. Vandaar dat ik naar New York ben verhuisd, om zoveel over de andere kant te leren dat ik genoeg zelfver-trouwen zou krij gen om die te mixen met mijn ei gen achtex-grond." De afgelopen vijftien jaar werkt Kim volgens het concept van de si gimse oftewel de levende tonen. Dat gaat ervan uit dat elke toon leeft en een eigen vorm heeft. Een muziekstuk is dan veeleer een on regelmatige vei"zameling van on derling verschillende tonen - vaak wel in herhalende reeksen - dan een melodisch en harmonisch ge heel. Het concept van levende tonen is nauw verwant met de filo sofie van het boeddhisme, sjama nisme en confucianisme. Kim: „In het Oosten heeft muziek een andere functie dan in het Wes ten. Voor Koreanen is de meeste Westerse muziek makkelijk te be grijpen, omdat er emoties mee worden uitgedrukt. Muziek maakt je aan het huilen of maakt je blij. In Azië is de functie van muziek veel filosofischer. Er wor den geen individuele menselijke gevoelens mee uitgedrukt, maar een universeel principe. Daarom is de muziek langzaam en ab stract. Het is niet de bedoeling om erop te dansen, het is eerder een vorm van meditatie. Met sjama- nistische muziek kunnen zelfs zie ken worden genezen. Voor Wester lingen is de Oosterse muziek dus veel moeilijker te begxdjpen dan andersom. Dat probeer ik met le zingen over het concept van de le vende tonen over te brengen. Ik stap niet op een podium met een houding van: 'Oké, laten we eens interessante geluiden maken.' Ik wil duidelijk maken waarom mijn muziek klirxkt zoals ze klinkt. Het publiek moet bereid zijn zich voor de gedachten erachter open te Jin Hi Kim: „In Azië is muziek eerder een vorm van meditatie." stellen. Wie van mijn muziek en tertainment verwacht, zal worden teleurgesteld." In de Westerse improvisatiemu- ziek herkent Kim het streven naar open structuren en het loslaten van hannonie en organische rit mes. Vandaar haar samenwerking met prominente improvisatox-en. „Veertig jaar geleden zou ik zijn weggehoond. Als ik nu mijn idee- en uitleg aan Westex-se muzikan ten, begrijpen ze waarmee ik bezig ben en raken ze geïnteresseerd. De tijd is geschikt voor een ontmoe ting tussen twee culturen." Kim vindt het wel grappig om te figux-e- ren op een muziekfestival dat de vx'ouw centraal stelt. „Die onder geschikte rol van de vrouw, dat is nou een typisch Westers probleem. In Azië, in Korea, heeft de vrouw altijd een belangrijke rol gespeeld in de kunst. In de sjamanistische cultuur is de vrouw een cultureel leider. Ze is het hoofd van het dorp. In het dagelijks leven waren Kore aanse vrouwen ook altijd onder geschikt aan de man, maar in de kunst en de muziek zijn ze nooit gediscrimineerd. Integendeel." „In Korea bekijken we alles vol gens het principe van Yin en Yang, positief en negatief, vrouwelijk en mannelijk. Yin is vrouwelijk, ont vankelijk, intuïtief en gexicht op samenwerking. Yang is mannelijk, agressief, rationeel en competi tief. In het Westen is de logica van Yang constant boven de chaos van Yin gezet. Dat heeft de cultuur uit balans gebracht. Ten opzichte van foto James McCaffry de Westerse muziek is de Aziati sche muziek Yin, vanwege de vrouwelijke energie. Misschien is het dus wel goed om daarnaar op zoek te gaan. Dan kan wellicht het evenwicht worden teruggevon den." Ernst Jan Rozendaal Een uitstekende introductie op het werk van Jin Hi Kim is haar cd 'Living tones', uitgebracht op het Amerikaan se label'00 Discs, nr: OO 24.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 13