nieuwe MUZIEK Vrouwen in de avant-garde 11 mm Mm w W donderdag 11 juni 1998 Vrouwen in de avant-garde is het thema van het tweeëntwintigste Festival Nieuwe Muziek dat volgende week donderdag begint. Alle activiteiten vinden dit keer plaats in Middelburg. Van 18 juni tot en met 11 juli is vooral in de weekenden de Kloveniersdoelen in Middelburg het toneel van voornamelijk muziek van en door vrouwen. Niet vanuit een idee van positieve discriminatie, maar eigenlijk aansluitend bij de doelstelling volgens welke de Stichting Nieuwe Muziek Zeeland al bijna dertig jaar werkt: onbekende en avontuurlijke muziek van hedendaagse componisten onder de aandacht brengen. Want nog steeds wordt muziek van vrouwelijke componisten maar zelden uitgevoerd. Het komende Festival Nieuwe Muziek biedt acht wereldpremières en twaalf Nederlandse premières van stukken die door vrouwen zijn geschreven. In deze bijlage van de PZC interviews met componisten en musici, het volledige programma en verschillende antwoorden op de vraag of een festival met muziek van vrouwen wel zinvol is. Frances-Marie Uitti foto Malcolm Crowthers Lucas Vis, directeur van het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam en dirigent, wil eerst iets duidelijk maken. „Vrouwen in de avant-garde, dat vind ik een volstrekt idioot thema. Mijn eerste neiging was dan ook daar geen woord aan vuil te maken. Anderzijds nodigt het mij uit van alles en nog wat over die kwestie te zeggen. Misschien is het dus toch een goed thema. Omdat het mensen uitdaagt." J-9£,"lÖÖ Jin Hi Kim Het thema van het tweeëntwin tigste Festival Nieuwe Mu ziek in Middelburg roept gemeng de reacties op. En veel wagen. Is het niet erg trendy? Heeft het soms iets te maken met positieve discri minatie en leidt het daarom niet de aandacht af van waar het om gaat: avontuurlijke en kwalitatief goe de muziek? Werkt het niet ave rechts, door vrouwen in een hoek te zetten en niet gelijkwaardig te behandelen aan mannen? Toch verbleken die twijfels bij de belangrijkste vraag die - zeker bij leken en doorsnee muziekliefheb bers - opkomt bij het thema 'Vrou wen in de avant-garde': Wie zijn dat dan? En, kijkend naar het pro gramma van het festival waarin ruim dertig stukken van vrouwe lijke componisten zijn opgeno men: Waarom is dit werk zelden of nooit te vinden in de de seizoens brochures van orkesten, ensem bles en concertzalen? Ofte wel: Waarom wordt dit werk bijna nooit uitgevoerd? Punt van dis cussie of niet, de komende weken staan in Middelburg in ieder geval werken van hedendaagse vrouwe lijke componisten in de etalage. In de muziekwereld spelen man nen nog steeds de eerste viool. Een bekende vrouwelijke componist is net zo zeldzaam als een bekende wouwelijke schaker of architect. Niemand durft te beweren dat dit genetisch bepaald is en dat is ook onzin. Want is het niet zo dat meis jes veel vaker musiceren dan jon gens? In aanleg moeten de wil en het talent dus aanwezig zijn, maar wat gebeurt er onderweg? Waarom haken zoveel vrouwen af? Muziekscholen Een globaal onderzoekje bevestigt dat op de muziekscholen in de vier grote steden in Nederland meisjes de overhand hebben (57 om 43 Op de Zeeuwse Muziekschool is het verschil nog duidelijker. Daar is 64 procent van de leerlingen een meisje. De omslag vindt plaats als het musiceren een beroep dreigt te worden. Onder de leerlingen op de conservatoria in Rotterdam, Den Haag en Amsterdam zijn mannen in de meerderheid (gemiddeld on geveer 45% vrouwen). De studierichting compositieleer is overduidelijk meer in trek bij het mannelijk geslacht: in Den Haag is het precentage vrouwen dat leert componeren 36, in Am sterdam slechts 19. De kunstenbond van de FNV laat weten dat van haar musicerende leden 32 procent vrouw is. Bij de CNV ligt dat op 29 procent. Van docenten aan muziekscholen is ongeveer de helft - maar slechts een op de zes directeuren - vrouw. Uit de geschiedenis blijkt dat meisjes altijd veel meer muziekles hebben genoten dan jongens, stelt muziekwetenschapper Helen Metzelaar. De afgelopen twintig jaar deed zij veel onderzoek naar de positie van vrouwen in de klas sieke muziek. Metzelaar: „Muziek hoorde bij de opvoeding van een welgesteld meisje. Ze moest kleren kunnen naaien, jam kunnen maken en een aardig potje piano kunnen spelen. Een kind met muzikaal talent kon aan het eind van de vorige eeuw vanaf twaalf jaar meteen fulltime muziekles krijgen. Dat gebeurde op muziekscholen die gerund wer den door de Maatschappij ter Be vordering der Toonkunst. Aan het eind van zo'n opleiding kreeg je een onderwijsbevoegdheid. Het overgrote deel van de gediplo meerden was van het vrouwelijk geslacht en de diploma's betroffen voornamelijk zang, piano en viool. Blaasinstrumenten waren tot vijf tig jaar geleden taboe. Het uiter lijk van meisjes mocht tijdens het musiceren niet veranderen. Dus geen bolle wangen, trompetlippen en opgezwollen aderen in de nek. Tegenwoordig zijn koper en slag werk nog altijd vooral het domein van mannen." Dat vrouwen in muzikale beroe pen zijn ondervertegenwoordigd, is een gevolg van maatschappelij ke conventies uit het verleden, denkt ook directeur Matthieu Meijs van de Zeeuwse Muziek school. „In de kerken waren geen functies voor vrouwen weggelegd, ook geen muzikale functies. Zelfs alten en sopranen in het koor zijn eeuwenlang door jongens gezon gen, niet door vrouwen. In opera's zongen castraten de vrouwenrol len." Onzeker Het zou Meijs niet verbazen als muziek die Clara Schumann schreef onder de naam van haar man werd uitgebracht. Belle van Zuylen verkleedde zich zelfs als man om te kunnen componeren, vertelt Vis. „Gelukkig zijn we dat tijdperk ontstegen. Steeds meer vrouwen gaan componeren. Die ongelijkheid heeft een maat schappelijke oorzaak. Veel ouders redeneren nog steeds dat hun zoon een goede baan moet vinden en hun dochter een goede man. Muziekwetenschapper en radio maker Thea Derks bevestigt dat. Ze studeerde enkele jaren geleden af met een scriptie over de erken ning van ensembles die door vrou wen zijn opgericht. „Tot aan de puberteit draaien meisjes volop mee op-muziekscholen. Maar dan worden ze geconfronteerd met hun vrouw-zijn en worden ze on zeker. Ik kan me dat wel voorstel len. Meisjes worden door hun om geving minder gestimuleerd om musicus of componist te worden. Jongens krijgen in dat opzicht meer aandacht. Als dat idee thuis met de paplepel is ingegoten, blij ven vrouwen meestal onzeker. Ze vinden het moeilijk aandacht voor zichzelf te vragen. Een man rede neert: 'Wat ik doe is de moeite waard.' Een vrouw niet. Ze gaat te weinig met haar werk de boer op. Ik heb dat zelf in het verleden ge merkt als leider van een popgroep. Ik kon niet zeggen dat ik geen aan dacht kreeg omdat ik een vrouw was, want ik wist hoe ik me moest presenteren. Maar dat is zeld zaam." Volgens Meijs worden vrouwen en mannen gelijk behandeld als in de muziekwereld banen worden ver geven. Kwaliteit is het enige selec tiecriterium om in een orkest te komen. Vis erkent dat er soms sprake is van scepsis ten opzichte van vrou wen. „Als ik dat merk, ageer ik daartegen. Dat is een vooroordeel en daarvan dient men zich te ont houden. "Maar hij wijst ook op po sitieve ontwikkelingen. „In het Noord-Hollands Philharmomsch Orkest zaten zoveel vrouwelijke strijkers dat wel eens de vraag werd opgeworpen of het geen tijd werd een man aan te nemen. Ei genlijk zijn dat soort zaken totaal niet van belang. Een vrouw baart een kind en een man verwekt het, dat is het enige verschil tussen die twee. De mooiste vorm van eman cipatie is als mannen van vrouwen leren en vrouwen van mannen en ze vervolgens in de beroepswereld gelijkwaardig aan elkaar zijn. Maar ik zou er nooit voor kiezen dat via speciale thema's te be werkstelligen. Dat roept mis schien discussie op en dat is goed, maar bij concerten hoort het te gaan om de inhoud van de muziek. Niet over het geslacht van de com ponist. Dat is grote onzin." Voor Derks is dat te simpel gerede neerd. Volgens haar is ook het ge drag van geëmancipeerde mannen vaak ongemerkt seksistisch. „Nie mand zal dat van zichzelf toege ven, maar dat geldt ook voor dis criminatie. Alleen, wie heeft nou werkelijk veel zwarte of Marok kaanse vrienden? Zo gaat het ook met vrouwen in de muziekwereld. Een compositie van een vrouw moet beter zijn dan die van een man om uitgevoerd te worden. Mankeert er iets aan dan wordt al snel gezegd: 'Tja, het is ook van een vrouw.' Een man krijgt meer clementie. Daarvan wordt gezegd dat hij nog wat jong is of dat hij het stuk nog wat moet bijschaven. Als een vrouw haar mond opendoet, vinden mannen dat het een wijf is met haar op de tanden. Een man die dat doet, is een fijne, krachtige figuur. Het zijn die intuïtieve reac ties die de ongelijkheid in stand houden." „De kaders van de muziekwereld worden nog steeds door mannen bepaald. Als zij iets willen organi seren of ze hebben iemand nodig dan denken ze toch allereerst aan hun vrienden en dat zullen vaak mannen zijn. Dat zal altijd ont kend worden. Iemand als Reinbert de Leeuw zegt: 'Iedereen die met een goede partituur aankomt wordt gespeeld.' Feit blijft dat er toch behoorlijk wat goede vrou welijke componisten zijn, maar daarvan is vrijwel niets te horen op de radio en in de concertzalen." Het blijft een raadselachtig pro bleem. Niemand van de onder vraagden denkt een verschil te kunnen horen tussen de composi tie van een man of een vrouw. Tus sen composities bestaan alleen verschillen in kwaliteit. Des te schriller is de constatering dat stukken van vrouwen zo weinig worden uitgevoerd, want er is ook niemand die beweert dat zij niet in staat zijn eenzelfde niveau te be reiken als mannelijke componis ten. Ruim tien jaar bestaat in Amster dam de Stichting Vrouw en Mu ziek. Die is opgericht om de aan dacht te vestigen op muziek van \Touwen. Onbekendheid is de be langrijkste oorzaak van het gerin ge aantal uitvoeringen, aldus co ordinator Tineke Cordesius. „Die onbekendheid is geen onwil van mannen. Ensembles zijn vaak aangenaam verrast als zij kennis maken met de kwaliteit van com posities door vrouwen. Wij vinden niet dat de muziek van vrouwen per se uitgevoerd moet worden. Wij vinden het alleen zonde als goede muziek, van hetzelfde ni veau als veel dingen die wèl wor den uitgevoerd, niet boven water komt en niet op de podia en de ra dio te horen is. Het is een onbe kend gebied en daarom is extra in formatie nodig." Ideale kapstok Een festival met het thema 'Vrou wen in de avant-garde' juicht Cor desius dan ook toe. „De kwaliteit moet voorop staan. Afgezien daarvan zijn duizendenéén the ma's te verzinnen. Dat is verstan dig, anders hangt een programma als los zand aan elkaar. Dit is zo'n thema, net als 'Madrigalen' of 'Muziek uit Engeland'. Het is een ideale kapstok om informatie aan op te hangen en het verleent een programma structuur, waardoor het aantrekkelijker wordt." Derks: „Het Festival Nieuwe Mu ziek zet gewoon een keer de schijnwerper op een sector van de muziekwereld die wel bestaat, maar waarvan maar weinigen op de hoogte zijn. Dat heeft alles te maken met de netwerken in de muziekwereld. Er is weinig aan dacht voor dingen buiten de Randstad en er is weinig aandacht voor vrouwen. Voor dit festival is dat dus een dubbele handicap. Er is niet voor de gemakkelijkste weg gekozen." Douwe Eisenga en Ernst Jan Rozendaal

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 11