Zeeuws bruin en wit is echt niet meer genoeg Jazzfestival Terneuzen zindert en dampt Zomer in Zeeland gevangen op het vlas zeeland week 24 Spelen op straat voor veilige oversteekplaats straatnaam heestER- UJSTMEG Statige laan aan een statige buitenplaats maandag 8 juni 1998 door Ben Oerlemans Bladerend door een oud foto boek zegt de 52-jarige Piet Filius uit Yerseke: „Mijn groot ouders, die hebben hard moeten werken." Vergeelde kiekjes van de oude bakkerij trekken voor bij. „In 1926 kwamen mijn opa en oma vanuit Goes hiernaar toe. Er waren toen veertien bak kers in Yerseke. De concurrentie was moordend en ze hebben zich voor ieder dubbeltje kapot moeten werken, dag en nacht. Als ze moe waren sliepen ze even in op een stoel, maar daarna was het hophophop weer verder. Er moest eten op tafel komen en zonder hard werken kwam dat er niet." Filius haalt herinneringen op aan vroeger. Toen het brood nog aan huis bezorgd werd tot in de polders achter Kruiningen toe. „Als het dan gesneeuwd had, moest je met een slee vol brood naar de boerderij en. Gelukkig is met de mechanisatie van tegen woordig het werk fysiek lichter geworden, maar we blijven hard werken." Momenteel runt Filius samen met zijn vrouw, broer en zoon de bakkerij annex winkel aan het Kerkplein in Yerseke. „De moeilijkheden van vroeger zijn er niet meer, maar tegenwoordig zijn er andere hindernissen. Kleine zelfstandigen hebben het zwaar nu. Het is moeilijk oproeien tegen grootwinkelbe drijven." Ook de Europese regelgeving speelt veel winkeliers parten. Filius: „Alles moet goed geconserveerd worden, met apar te koelingen voor bonbons en er worden hoge eisen gesteld aan de ver vaardiging van de produkten. Op de ze manier kan ik de klanten garande ren dat, mocht er iets gebeuren dankzij een van mijn gebakjes, de schuld niet bij mij ligt. Maar de investeringen hiervoor zijn hoog. De melkboer in Yerseke scheidt ermee uit. Hij moest meer dan twee ton besteden aan verbete ringen in het kader van de nieu we regels. Nu gaat hij maar een paar jaar eerder met pensioen." Uitnodigend De winkel is open en uitnodi gend. Helder licht en frisse kleuren. „Dit is niet alleen om aan de regels te voldoen, maar ook om klanten te trekken." Die zijn tegenwoordig eer der geneigd om naar de super markt te gaan. Fi lius geeft ze geen ongelijk. „Je hoeft daar maar één keer in de rij te staan en hebt alles onder één dak. Albert Heijn heeft heus wel in de gaten dat hij met goede etenswaar meer klanten naar de winkel trekt. Vroeger was de broodkwaliteit daar slecht, maar ze hebben een inhaalslag gemaakt en de klant weet dat. Die zal eerder geneigd zijn om mijn winkel voorbij te lopen." Kwaliteit is daarom het tover woord. Filius: „We proberen hier heel erg klantgericht te werken. Altijd vernieuwen en nieuwe produkten van hoge kwaliteit te leveren. Twintig jaar geleden had je al een goede zaak als je alleen Zeeuws bruin en wit bakte. Tegenwoordig maakt mijn broer verschillende soorten brood en leg ik me toe op banket. We bakken voor speciale .gele genheden als bruiloften en ver jaardagen. In de toekomst wil len we een traiteurservice op poten zetten voor mensen die moeten overwerken en we den ken ook aan een lunchroom. Maar de klant kijkt vooral of je goede kwaliteit levert, dan is hij bereid om bij mij in de winkel langer in de rij te staan Verhuizing De vernieuwingsdrift is ook de levensader van het berdrijf ge weest. „Mijn opa had een winkel in de Kerkhoekstraat. Met al die bakkers in het dorp konden we moeilijk het hoofd boven water houden", gaat hij verder. "Op een dag heeft hij dit pand ge kocht. Het is de beste zet uit de geschiedenis van het bedrijf ge weest. We zitten hier midden in het dorp en hebben altijd aan loop. Van de veertien bakkers in het dorp zijn er nog maar twee over. Vader Filius voerde een andere verandering in. Hij ging met de concurrenten om de tafel zitten om het tijdrovende brood bezor gen af te schaffen. „Dat was ge woon gekkenwerk", gaat de bakker verdei: „Iedereen zat als een broedse kip op de klanten en probeerde bij elkaar de vliegen af te vangen. Dan zag je dat er drie bakkers naar drie boerde rijen in de polder reden. Drie auto's op straat. Mijn vader is daar radicaal mee gestopt. Dat was een grote stap, want we raakten meteen veertig procent van onze klanten kwijt. Maar aan de andere kant heeft het ons geen windeieren gelegd. Ver voerskosten werden niet meer gemaakt en we konden zo meer tijd en aandacht aan het pro- dukt zelf besteden, waardoor we weer nieuwe aanloop kre gen." Filius vindt het een voordeel dat Oprichter Pieter Cornelis Filius (met snor) met zoon Pieter Hendrik (voorgrond) in de bakkerij, begin deze eeuw. reproductie Willem Mieras zijn zaak in Yerseke is gevestigd. „Er zit veel geld in het dorp hier. Mensen zijn eerder bereid om geld aan kwaliteitsprodukten te besteden. Maar ik zie in bijvoor beeld Kloetinge of Rilland dat kleine winkeliers op de fles gaan. De mensen daar pakken een keer per week de auto naar Goes of Bergen op Zoom om in de supermarkt in te kopen. Wat dat betreft is Yerseke een ideaal dorp om een kleine zaak te heb ben. Mijn winkel is ook een soort ontmoetingsplaats voor veel Yersenaren, heeft een sociale functie dus." Maar Filius levert niet alleen in Yerseke zelf. „In de loop der tij den heb ik een klantenbestand opgebouwd wat zo ongeveer de Streetparade in de Noordstraat en salsa de Cuba van Banda 21 op de Markt. foto's Charles Strijd door Marcel Modde TERNEUZEN - Zou het wel, zou het niet? Liefhebbers van jazzmuziek en de aanverwante gezelligheid zaten zaterdag in Terneuzen niet zoals je eigenlijk hoort te zitten op het Schelde Jazz Festival. Ongedwongen, tijdloos, zonder de minste pre tentie iets anders te willen on dernemen dan vanaf het terras de muziek opslurpen. Vooral niet nadat het als een lopend vuurtje door de stad ging dat de politie de organisatie, horeca en uitbaters van kraampjes in het centrum had gewaarschuwd voor extreem zwaar weer dat op komst was. Blikken wisselden halverwege de middag zenuwachtig tussen podium en het steeds donker wordende wolkendek. Zij die echt niets wilden missen van het zigeuneurorkest van Janos Csiskos, nestelden zich onder het fraaie zeildak van de nieuwe sponsor. De zogeheten Bloe- menwerf op de Markt zou eigen lijk vooral dienstdoen als grand-café. Het even verderop staande Duvel-Droomschip was bedoeld als 'podiumtent'. In verband met de slechte weersomstandigheden had de festivalorganisatie echter be sloten de optredens te concen treren onder de grootste van de twee afdakjes. Daar was het dus dringen geblazen. Het dagpodi um in zijstraat van de Markt was uit voorzorg verplaatst naar jazzclub Porgy Bess. Het deed de glans van het 27ste Schelde Jazz Festival allemaal een beetje vervagen. Veel bezoe kers beperkten zich - zeker de zaterdag - tot een snelle rond gang langs de verschillende po dia in het stadshart. En dat ter wijl het programma van deze editie zo veelbelovend was. De opzet van Schelde Jazz gold als breder dan ooit tevoren dankzij de hernieuwde samenwerking met de Stichting Bluespromo- tion Zeeuws-Vlaanderen en het aanhaken van jongerencentrum Kalashnikov. Jazz (oude en tal van moderne stijlen) bleef de hoofdmoot, maar de salsa de Cuba en de me rengue zijn zo zachtjes aan ele menten die ook niet meer mogen ontbreken op een feest voor het ganse volk. Dat bleek nog eens duidelijk toen de rechtstreeks uit Havan na ingevlogen salsa-formatie Banda 21 het bedompte klimaat voorzag van passende klanken. Plotsklaps bleek Terneuzen ook te beschikken over getalenteer de salsa-dansers, wat het gevoel op de Markt pardoes in een tro pische nacht te zijn beland nog eens versterkte. Het was lette- lijk dampen. Al helemaal in de verschillende cafés her en der in de binnenstad waar live-mu- ziek als gratis tractatie op de kaart stond. De crème de la crème van de jazz was natuurlijk gereserveerd voor Porgy Bess. En juist op dat wereldpodium bewezen saxofonist David Sanchez en zijn Puertoricaans quintet dat de band tussen jazz en Caribi sche muziek heel nauw luistert. Net als de Braziliaanse formatie Mócleim na hen. Gisteren kreeg het buitenfesti val de kans alsnog wat van z'n oude glorie te herwinnen. Het door Trees van Herpen AXEL-De Pools-Duitse kun stenares Margarethe Rudolph verblijft enkele maanden per jaar in het land van Axel. Af gaande op de heldere kleuren van haar in het streekmuseum geëxposeerde werk, moeten dat zomermaanden zijn: veel zon nig geel, hard blauw en fel groen. De tentoonstelling omvat twin tig olieverfschilderijen op lin nen en twintig schetsen in olie verf op papier, gemaakt tussen 1975 en verleden jaar. Hoewel de doeken niet zijn gedateerd, lijkt er een langzame overgang te ontdekken van figuratieve naar meer abstracte weergave. Het landschap is de voornaam ste inspiratiebron voor Marga rethe Rudolph. Menselijke figu ren ontbreken geheel. Het lijnenspel van haar landschap pen concentreert zich voorna melijk op het horizontale vlak. Slechts op één doek, dat dan ook als titel 'Figuratief' meekreeg, kiest ze prominent voor een ver ticale compositie. In twee naast Ritme I en n. foto Charles Strijd elkaar hangende werken - 'Zonsopgang' en 'Zonsonder gang' - is een opwaartse en een neerwaartse beweging te zien. Zo zijn er nog enkele verwante werken die als tweeluik aange merkt kunnen worden. De lij nen worden van het ene in het andere schilderij doorgetrok ken, de genummerde titels zijn identiek. Contouren Rudolph durft het aan om hele vlakken van het witte linnen on beschilderd te laten met scherpe contouren als resultaat. Dat zijn veelal de werken waarin ze pri maire kleuren gebruikt. Tegen gesteld daaraan zijn de doeken die volledig beschilderd zijn. Door de veel fletsere pasteltin ten en de vloeiende lijnen doen ze eerder aan aquarellen den ken. Ook de onderwerpkeuze is hele gemeente Reimerswaal en stukken van Beveland beslaat. We hebben een goede naam in de regio. „Als Filius het niet heeft, heeft niemand het", zeggen ze hier." Geur In de bakkerij geurt het naar brood en banket. „Dagelijks vers", besluit Filius, „maar als je die apparatuur van nu be kijkt. Met een paar drukken op de knop heb je bij wijze van spreken al een brood. Mijn ou ders en grootouders stookten nog op takkenbossen. Wat dat betreft is het allemaal stukken beter nu en gaan we hoopvol de toekomst in. Mijn zoon is er klaar voor." door Roelf Reinders De wijkwethouder had be loofd er aandacht aan te be steden. Maar wat gebeurt er? Niks. Nog steeds is de Nassau- laan in Middelburg een drukke racebaan. Daarom doet de Wijkvereniging Nieuw-Middel- burg ook dit jaar weer mee aan de Nationale Straatspeeldag. Woensdagmiddag hoeven kin deren heel even, voor een half uurtje, niet bang te zijn voor au to's op de Nassaulaan. Die moe ten even omrijden. Dan kan Straatnaam: Heesterlustweg Schuddebeurs met twee foto's Gerda den Hartog van Wijkver eniging Nieuw-Middelburg de wethouder, een andere dit keer, laten zien dat er nu echt een vei lige oversteek moet komen. „Het is voor kinderen echt heel gevaarlijk om de Nassaulaan over te steken", zegt Den Har tog. „Er is een soort vluchtheuvel die als oversteekplaats is bedoeld. Maar kinderen herkennen het niet als een plaats om over te steken. Bovendien is die heuvel veel te hoog. Laatst is er nog een man uit z'n rolstoel gevallen." De vluchtheuvel dwingt auto mobilisten een bocht te maken. Maar volgens Den Hartog neemt niemand echt gas terug. „Mijn dochter van tien durft al alleen naar het centrum te fiet sen. Maar ze vindt het helemaal niet erg als ik mee ga om haar veilig de Nassaulaan te laten oversteken. Dat vindt ze een en ge straat." De Nassaulaan is een weg die verkeer vanuit het centrum van Middelburg naar de Veerseweg naar Veere leidt. Aan de ene kant van de straat staan flats, aan de andere klant staan twee scouting-gebouwen en het wijkgebouw Het Trefpunt. Elke avond zijn er activiteiten. Ou ders laten volgens Den Hartog met angst en beven hun kinde ren gaan. Nieuw-Middelburg gebruikt de Nationale Straatspeeldag al ja ren om aandacht te vragen voor onveilige verkeerssituaties voor kinderen. Tijdens de speeldag van vorig jaar bi'acht wijkwet houder Bruinooge een bezoek aan de Nassaulaan. „Hij zei dat hij er aandacht aan zou beste den". zegt Den Hartog. „In de wijktafel heb ik hem er nog naar gewaagd maar andere zaken hadden zijn aandacht. We pro beren het nu weer. maar met wethouder Brakman van ver keer." Den Hartog wol dat er een dui delijk zichtbaar zebrapad komt dat 's avonds door felle lampen wordt verlicht. „Kinderen we ten wat een zebrapad is. Ze heb ben geleerd dat ze daar moeten oversteken. Een zebrapad is een kleine ingreep die echt niet veel geld hoeft te kosten." Tijdens de anderhalf uur dat de Nassaulaan is afgesloten, gaan kinderen straattekenen, touw tjespringen en verkeersborden maken. „De kinderen vinden het hartstikke spannend om eventjes te doen wat anders niet kan. Het geeft een machtig ge voel. Het verkeer moet eindelijk eens voor hen wijken. Omrijden langs de Prinses Margrietstraat. Daar komt anders geen kip langs en groeit het gras tussen de stenen." Gerda den Hartog van de Wijkvereniging Nieuw-Middelburg met haar dochter Fay. foto Dirk-Jan Gjeltema middagprogramma op de zes verschillende locaties lokte ve len toch nog uit hun huizen en was het eindelijk 'vertrouwd' dringen op de terrassen. De Ra dio Kings op het bluespodium aan de Westkolkstraat toonden zich ware ambassadeurs van het festival. Hun kunsten aan de noordelijk poort van Terneuzen deed nog heel wat toevallige passanten besluiten tot een tus senstop. anders: 'Vulkaan-fantasie', 'Et- na' en 'Genesis'. In vitrines hangen de schetsen gemaakt op grofkorrelig papier, wat een speciaal effect geeft. Meer dan in de schilderijen komt hier een herkenbaar land schap tot leven. Akkers en stop pelvelden die in het Zeeuws- Vlaamse land terug te vinden zijn, kleurige wolkenpartijen boven een donkere zee. Type rend voor de streek zijn de vlas akkers. Ook op enkele van de schilderijen zijn die te zien. Vooral in de meer geabstraheer de 'Vlasoogst' is het stralende zonlicht gevangen. Dat kan al leen zichtbaar zijn geweest op een stralende zomerdag. Tot 27 juni te zien iti Streekmuseum 'Hei land van Axel', geopend van woensdag tot en met zaterdag tus sen 13.30 en 17.00 uur door Inge Heuff Schuddebeurs was vroeger het 'buiten' van de gegoede burgerij. In de lommerrijke om geving werden in de eerste helft van de 17e eeuw vele buitenhui zen gebouwd met illustere na men als Het Huis in 't Bosch, Zeerust, De Haan, Rust en Werk, De Vetpot, Landlust, Stadswijk en Buitenzorgen. De ze huizen zijn verdwenen maar het landgoed Heesterlust be staat nog steeds. Het statige huis ligt omgeven door bomen aan de, hoe kan het bijna an ders, Heesterlustweg. Deze weg die in de zomer onder een groen bladerdak ligt, verbindt de Kloosterweg met de Donkere- weg en had als oorspronkelijke naam Moolenburgsweg. De buitenplaats Heesterlust da teert uit het midden van de 18e eeuw. Tot die tijd was het terrein gewoon bouwland. Hendrik de Groot uit Zierikzee het het landgoed aanleggen. Hij gaf de buitenplaats de naam Bosch- lust. Pas in de 19e eeuw kreeg het de naam waaronder we het nu kennen. Aan de andere kant van de Heesterlustweg ligt de boerderij die vroeger bij Huize Weelzicht hoorde. Weelzicht was oor spronkelijk een hofstede van de toenmalige Zierikzeese burge meester Mr. Johan Boeijf. Hij liet de boerderij in het midden van de 18e eeuw deels inrichten als buitenplaats en gaf er de naam Weelzicht aan. Schudde beurs heeft twee welen en de grootste ligt vlak bij deze bui tenplaats. Bombardement Weelzicht werd in 1944 onher stelbaar gebombardeerd. Al leen de zwarte monumentale schuur overleefde de bommen. Het achterste deel van Weel zicht, de boerderij, is na de be vrijding herbouwd; het huis zelf niet. De tuin van de boerderij wordt sinds enkele jaren in juni drie dagen opengesteld voor be langstellenden. Dit jaar is dat mogelijk op 19, 20 en 21 juni. Over de Heesterlustweg werd in 1915 het tracé van het eilande- lijke trammetje aangelegd. Die tram liep van Zierikzee via Brouwershaven naar Burgh. Oorspronkelijk was de route langs de andere kant van Schuddebeurs aangelegd. Maar daar moest de tram de helling van het dijkje nemen bij het toenmalige postkantoor, later bakkerij De Regt, aan de St. Joostweg. Omdat de tram nogal eens moeite met die dijk had, vooral als de rails in de winter bevroren waren, werd besloten het tracé te verleggen. Vanaf dat moment reed de tram over de Heesterlustweg, wat een voor spoedige rit ten gevolge had. Bij de kruising van de Heester lustweg en de Donkereweg werd een betonnen abri gebouwd, met een soort perronnetje om makkelijker in de tram te stap pen. Maar dat is allang vergaan en de Heesterlustweg is nu weer gewoon een mooie, groene laan. De Heesterlustlaan heette, voor het naar het gelijknamige buiten huis vernoemd werd, Moolenburgsweg. foto Willem Mieras

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 25