Goedkope Porsche is een illusie Ford met rommelig interieur PZC Keuring must bij occasions Cougar getest Fraaie maar stijf geprijsde cabrio Motorrage is over hoogtepunt heen auto motorfiets 43 zaterdag 6 juni 1998 De Porsche 911 Carrera Coupé die Porsche-importeur Pon in Leusden laatst ter keuring kreeg aangeboden, zag er helemaal niet zo slecht uit, volgens de kersverse eigenaar. De monteurs dachten er anders over. De carrosserie leek onder een Intercity te hebben gezeten; de normaal gesproken potente boxer rochelde zwakjes en verloor olie als ware het de Niagara-watervallen. De eigenaar was genept met zijn Duitse import terwijl hij dacht de aankoop van zijn leven te hebben gedaan. „Ik kan er niet vaak genoeg op hameren", zegt Pon-verkoopleider Aart van Kooij. „Laat in alle gevallen je occasion keuren." Bij Porsche floreert de handel. Niet alleen verkocht de im portorganisatie meer nieuwe auto's dan ooit, maar ook de ge bruikte handel liep bij de officiële dealers in dat spoor mee. Vooral de 911 is populair. Ook autohandelaren trachten een graantje mee te pikken. De zater dageditie van een groot landelijk ochtendblad is elke week goed ge vuld met jongensdromen uit Stuttgart. Het overgrote deel van de handel komt via de grijze im port uit Duitsland. Zo'n duizend Porsches kwamen vorig jaar via het grijze circuit het land in. On geveer eenzelfde aantal kwam in '95 en '96 de grens over. „Duitsland begint aardig leeg te raken, net als België", concludeert Van Kooij. ,,De Carrera 3.2 die tot '89 is gebouwd, is er bijvoorbeeld nauwelijks nog te vinden. Terwijl dit model hier juist enorm popu lair is. Handelaren wijken al uit naar zuidelijker landen. Wat in Duitsland is overgebleven, is vaak rommel. Geen boekjes erbij, ach terstallig onderhoud, slecht gere pareerde schades. Iemand die in zo'n auto terechtkomt, kost het vaak een vermogen om 'm weer in goede staat te krijgen." Van Kooij schat dat in Nederland naast de officiële dealerorganisa tie twintig handelaren een boter ham verdienen met de verkoop van de Duitse sportwagen. „Ik ken er echt maar een paar waar ik zelf een auto zou kopen. In alle geval len adviseer ik een aankoopkeu ring, die wij hier kunnen uitvoe ren. De auto wordt dan niet alleen onder de loep genomen, maar de klant krijgt ook een reparatie-ad- vies inclusief de geschatte kosten. Want het is wel leuk als je bijvoor beeld weet dat het vliegwiel kapot is. Maar als niemand je vervolgens vertelt dat de reparatie 7,5 mille kost, weet je nog niets." Bij Pon kost een aankoopkeuring 352,50 inclusief btw. Hobby Porsche-handelaar Theo Jansen in De Wijk bij Zwolle is één van de 911-verkopers waar Pon-collega Aart van Kooij als particulier wél een auto zou kopen. Jansen zit al sinds '84 in 'het vak', na eerst De laatste luchtgekoelde Porsche 911, de Carrera 4S. werkzaam te zijn geweest in de psychiatrie. De verkoop van 911- jes is ooit als hobby begonnen. Zo als zovelen kocht ook hij zijn eer ste 911 'in the blind'. „Een appel groene 2.7 uit '76. Ik wist dat de motor achterin lag, maar daar was toen ook alles mee gezegd. Je koopt de 911 vaak uit emotie, en dat is het kardinale punt. Daar door zien potentiële eigenaren soms niet dat ze een kat in de zak kopen. Ze letten meer op een steenslagje op de kofferklep, ter wijl ze niet zien dat de olie uit de motor zeikt." Expertise hebben de Porsche- handelaar en zijn vrouw inmid dels genoeg vergaard. Jaarlijks zetten zij vanuit hun rustieke boerderij in De Wijk zo'n honderd gebruikte 911-jes weg. Daarmee zijn ze uitgegroeid tot één van de grootste Porsche-handelaren van Nederland. De klant heeft een keuze uit zo'n twintig auto's die stuk voor stuk bij Pon kunnen worden gekeurd. Jansen's handel komt voor het grootste deel nog steeds uit Duitsland. Hij heeft bij de oosterburen mensen voor zich werken die het land uitkammen, op zoek naar schadevrije auto's met controleerbare kilometer standen, voorzien van service boekjes die bij voorkeur niet zijn afgestempeld door het pompsta tion op de hoek. Geen garantie Maar zelfs een keurig afgestem peld boekje is niet altijd een ga rantie voor een échte 911, weet Porsche-specialist Ruts uit Vught. Hij kreeg onlangs een 911 Targa onder ogen waar alle beurten blij kens de stempels keurig tot '97 waren verricht. De stempels wa ren echter van een Duitse dealer die begin jaren tachtig failliet ging- Desondanks heeft Theo Jansen de ervaring dat een Duitse 911 door gaans beter is dan een Nederland se. „Hier hebben de auto's veel meer eigenaren gehad, terwijl we in Duitsland de auto vaak nog uit handen van de eerste eigenaar trekken. Duitsers onderhouden hun auto's meestal beter. De moto ren zijn gezonder doordat er lan gere afstanden mee worden afge legd. Ik heb dan ook liever een 911 met 200.000 Autobahn-kilome ters dan eentje met 100.000 kilo meters uit de Randstad. Door zijn oogharen heen herkent Jansen een goede 911 vaneen min der exemplaar. Soms zitten er on- derhoudsboekjes bij de auto die suggereren dat deze minder dan een ton heeft gereden, terwijl de auto een ander verhaal vertelt. „Bij doorgezeten stoelen ben ik gealarmeerd. Of een auto met wei nigkilometers, maar wel een die al zeven eigenaren heeft gehad of he lemaal is overgespoten. Dat rijmt niet met elkaar, dus laat ik zulke zeperds staan." Goedkoop Goedkope Porsches bestaan niet, weet de handelaar. Iets wat Van Kooij van Pon ook onderschrijft: „Geloof me: goedkope auto's van oude vrouwtjes die er alleen mee naar de kerk zijn gereden of 911'jes die jarenlang in een ver warmd schuurtje hebben gestaan zonder kilometers te hebben ge maakt, kom je maar zelden tegen. En wie zo'n 911 vindt, is spekko- per." Rein de Ruiter Met volumemodellen als de Escort en de Mondeo kan Ford momenteel geen potten breken. Maar voor de wat exclusievere producten zijn de vooruitzichten veel beter. De vorig jaar geïntroduceerde Puma sportcoupé ziet er smaakvol uit en kent vele maanden levertijd. En dat compacte model krijgt straks gezelschap van een wat grotere coupé, die eveneens de moeite waard is. Voor de naam koos Ford opnieuw een katachtige, de Cougar. De Ford Cougar heeft om te be ginnen al één belangrijke overeenkomst met de Puma: als je hem nu bestelt, wordt de auto pas begin volgend jaar afgeleverd. Dat komt bij de Puma vanwege de lange levertijd, maar bij de Cou gar omdat is besloten de officiële introductie in Europa uit te stellen tot januari 1999. Volgens Ford loopt de productie van de auto vertraging op, omdat er nog wijzi gingen worden doorgevoerd aan de afstemming van het onderstel. Op het laatste moment zouden de Amerikanen voor de straffere Eu ropese afstemming hebben geko zen. Daarnaast circuleert het hardnekkige gerucht dat de af werking van de in Amerika ge bouwde auto nog niet het vereiste niveau heeft bereikt. In elk geval leiden de productie problemen tot enkele maanden uitstel en dat zou betekenen dat de Cougar dan op hetzelfde moment in ons land geïntroduceerd zou Aan de voorzijde van de Cougar is de familiegelijkenis met de compactere Puma goed te zien. woi'den als de belangrijke nieuwe middenklasser Focus. Dat vond Ford niet zo'n goed idee en daarom werd besloten de marktintroduc tie tot begin volgend jaar uit te stellen. Mondeo Coupé Dat uitstel is best jammer, want de Cougar is een fraaie en plezierig sturende coupé. De driedeurs auto is eigenlijk de coupé-versie van de Ford Mondeo. Maar in plaats van een duidelijk afstamming van die middenklasser, koos Ford voor een sterk afwijkend uiterlijk. Daarbij maakten de ontwerpers opnieuw gebruik van het zogenaamde 'New Edge'-design, een opvallende combinatie van rondingen, scher pe lijnen en driehoekige vormen. Bij de Cougar past deze vormge ving, net als bij de Puma, bijzon der goed. En nu Ford het derde model volgens deze ideeën heeft vormgegeven, kun je ook zien dat er een duidelijke lijn in zit, zonder dat de auto's echt op elkaar lijken. Ford lijkt er op deze manier in te slagen een zeer herkenbaar uiter lijk te creëren. De Ford Cougar mag dan de cou pé-versie van de Mondeo zijn, hij is met een lengte 4,70 meter wél zo'n veertien centimeter langer. Die extra lengte wordt in het inte rieur zeker niet benut, want de Cougar is een echte 2+2, hetgeen betekent dat er ruimte is voor twee volwassen en twee kleinere kinde ren. De kofferbak heeft met 350 li ter wel een behoorlijke inhoud. Bovendien kan de achterbank worden neergeklapt. Rommelig Zo aardig als de vormgeving van de buitenkant van de Cougar is, zo rommelig is het interieur. Het dashboard ziet er op zich niet on aardig uit, maar er worden vier verschillende soorten kunststof gebruikt, met allemaal een ander oppervlak. Dat komt toch wat goedkoop over. De uitrusting is mooi compleet met onder meer airbags voor de bestuurder en de passagier, zij-airbags die ook het hoofd opvangen, ABS, aircondi tioning (die je ook wel nodig hebt met die gigantische ramen) en een audio-systeem. Maar de Cougar moet het toch overwegend hebben van zijn spor tieve eigenschappen. Daarvoor heeft Ford twee motoren paraat. Een wat tamme tweeliter vierci- linder met 9 6 kW /130pkeneen2,5 liter V6-motor met 125 kW/170 pk. Die laatste bezorgt de auto in elk geval de prestaties die bij het type auto horen. Accelereren van 0 tot 100 km/h duurt maar 8,6 se conden en een topsnelheid van 225 km/h behoort tot de mogelijkhe den. De Cougar paart deze prestaties aan een uitstekend weggedrag. Ford heeft een ingewikkeld ver haal over dat onderstel. De Cou gar is als Mondeo Coupé ontwik keld in Europa. Maar hij is als eerste gepresenteerd voor de Ame rikaanse markt als Mercury Cou gar. En Amerikanen hebben liever een wat slappere afstemming, die de richels in de snelwegen van dat land soepel opvangt. Voor Europa is er een wat stuggere demping gekozen en een directere stuur- overbrenging. En nu willen de Amerikanen plotseling de Euro pese afstemming hebben. Naar onze mening is een prima compro mis bereikt tussen weggedrag en comfort. Voor de Europese consument is het voorlopig nog wachten op de Cou gar. Daarom heeft Ford ook nog geen prijzen genoemd van de au to's. Maar naar alle waarschijn lijkheid zullen die niet al te ver bo ven de vergelijkbare uitvoeringen van de Mondeo komen te liggen. Dat betekent ruim 50.000 gulden voor de tweeliter en ruim 60.000 voor de 2.5 V6. Mario Vos Vierpersoons open auto's hebben een lange traditie bij Mercedes-Benz. Ze bestonden al voor de Tweede Wereldoorlog. Hoewel de markt er relatief klein voor is, blijkt er goed geld aan te verdienen. Zelfs in Nederland, waar de prijzen beginnen bij 114.950 gulden voor de meest recente open vierzitter van Das Haus, de CLK Cabriolet. De 75 exemplaren die dit jaar geleverd worden zijn al besproken. De CLK Cabriolet is gebaseerd op de CLK Coupé die Merce des-Benz vorig jaar introdu ceerde. Dit model is op zijn beurt weer gebaseerd op de C- klasse. Dit in tegenstelling tot de voorganger van de coupé en de cabriolet, die op de E-serie waren gebaseerd. Vreemd ge noeg heeft de CLK (ook als ca briolet) echter uiterlijk veel weg van de E, omdat de dubbe le koplampen daarvan zijn overgenomen. Mercedes-Benz heeft van de CLK Cabriolet een bijzonder smaakvolle auto gemaakt. In gesloten toestand is de auto al erg fraai; open ordt het er alleen maar beter op. Een ontsierende rolbeugel ontbreekt en de kap wordt netjes wegge vouwen on der een kunststof klep. De be diening geschiedt semi-auto- matisch. Dat betekent dat je het dak handmatig moet ont grendelen en even door het do de punt heen moet helpen. Daarna is de bediening auto matisch. Het onzichtbaar opbergen van het dak onder een klep, gaat al tijd ten koste van de koffer ruimte. De CLK Cabriolet heeft echter een flexibele op bergruimte. Daardoor is er in open toestand wat minder ruimte, omdat de kap dan in de kofferruimte ligt. Maar bij ge sloten kap komt er extra ruimte vrijDe bestuurder heeft dus de keuze tussen open rijden of ex tra bagageruimte. De CLK is één van de sterkste open auto's van het moment. Om te beginnen is bij het ont werpen van de coupé al reke ning gehouden met een cabrio let-model. Daarnaast zorgen carrosserieversterkingen voor een heel stijve constructie. De laatste trillingen worden er tenslotte uitgefilterd door spe ciale dempers. Het gevolg is dat je tijdens het rijden absoluut geen vibraties voelt. Zelfs op de slecht geasfalteerde wegen van Zuid-Italië, waar we de eerste indrukken met de cabriolet konden opdoen, gaf de carros serie geen krimp, Bekende motoren Mercedes-Benz levert de CLK Cabriolet met dezelfde moto ren als de coupé met uitzonde ring van de 4.3 liter V8-motor. De basis wordt gevormd dooi de tweeliter machine met 100 kW/136 pk. Deze motor is ei genlijk al vlot genoeg voor de auto, want hiermee sprint de open CLK in twaalf seconden vanuit stilstand naar de 100 km/h en haalt hij een topsnel heid van 204 km/h. Met de sterkere benzinemoto ren wordt het rijden echter wel een stuk leuker. De CLK 230 K met 2,3 liter compressormotor (142 kW/193 pk) gaat bijvoor beeld in 8,8 seconden naar de 100 km/h en haalt 230 km/h En de CLK 320 met 3,2 liter V6- motor (160 kW/218 pk) zit daar weer een stukje boven. Stan daard is op deze laatste versie trouwens een vijftraps auto maat, op de andere modellen moet daarvoor een meerprijs worden betaald. De rijeigenschappen van de CLK Cabriolet staan op een bijzonder hoog niveau. Er is een bijzonder goed compromis gevonden tussen een comforta bele vering en een sportief weg gedrag. Daardoor ben je onwil lekeurig sneller onderweg dan je denkt. Dat is zelfs in open toestand nog plezierig, want de rijwind heeft nauwelijks vat op de haardracht. In gesloten toe stand is de CLK opvallend stil. De cabrioletkap, die net als de rest van de auto bij specialist Karmann wordt gebouwd, fladdert niet en staat bijzonder strak over de auto gespannen. Tel je daar de complete uitrus ting van de auto met onder meer leren bekleding en elek trisch verstelbare stoelen nog eens bij op, dan heeft Merce des-Benz met de CLK Cabrio let een werkelijk voortreffelijk product gefabriceerd. Helaas moet men daarvoor flink in de buidel tasten. In Duitsland wordt de CLK Cabriolet na drukkelijk naast de open 3-se- rie BMW gezet. Maar die reeks begint in ons land prijstech- nisch ruim 35.000 gulden eer der bij ruim tachtig mille. Mario Vos Dankzij carrosserieversterkingen en speciale dempers voel je tij dens het rijden in de CLK Cabriolet van Mercedes-Benz absoluut geen vibraties. Zelfs op de slecht geasfalteerde wegen van Zuid- Italië, waar we de eerste indrukken met de wagen konden opdoen, gaf de carrosserie geen krimp. De motorrage is over haar hoogtepunt heen. Motoren worden steeds minder verkocht. De 'kleine dealers' worden het slachtoffer van de ze ontwikkeling en raken nu al vaak noodgedwongen hun dealerschap kwijt. Het landelijke motorrijdersverbond KNMV ziet dat de motormarkt voor een grondige verschuiving staat. Er is een omslag gekomen in de stijgende prijzen en er lijkt, net als in de autobranche, alleen nog plaats voor heel grote en heel kleine zaken. De importeurs spelen hierin een grote rol, Om in de dalende markt toch nog te kunnen blijven verkopen, worden er aan de grote dealers forse kortingen verleend. Hiertegen kun nen de kleinere zaken onmogelijk concurreren. De BOVAG vindt de huidige situatie serieus genoeg om er een perspec- tiefonderzoek naar te doen. Ketens van meerdere zaken en duizenden vierkante meters verkoopoppervlakte met honderden motoren in de showroom lijken de grote winnaars. De oorzaken voor de teruglopende belangstelling zijn divers: aan iedere modegril komt een einde, hard rijden kan bijna nergens meer en de ben zine wordt ook niet goedkoper. Daarnaast is een fase-rijbewijs inge voerd, waardoor nieuwe motorrijders niet direct op een zware motor fiets kunnen stappen. Zwaardere eisen Ook de steeds zwaardere eisen die aan kennis en vaardigheid van motor rijders worden gesteld vormen voor velen een beletsel om op te stappen. Bovendien blijkt uit een rapport van de SWOV dat motorrijders vijftien maal zoveel kans lopen om in het verkeer om het leven te komen als de gemiddelde verkeersdeelnemer. Jaarlijks overlijden ongeveer honderd motorrijders. GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 43