Goedkope
Porsche is
een illusie
Ford met rommelig interieur
PZC
Keuring must
bij occasions
Cougar
getest
Fraaie maar stijf
geprijsde cabrio
Motorrage is over
hoogtepunt heen
auto motorfiets
43
zaterdag 6 juni 1998
De Porsche 911 Carrera Coupé die Porsche-importeur
Pon in Leusden laatst ter keuring kreeg aangeboden,
zag er helemaal niet zo slecht uit, volgens de kersverse
eigenaar. De monteurs dachten er anders over. De
carrosserie leek onder een Intercity te hebben gezeten; de
normaal gesproken potente boxer rochelde zwakjes en
verloor olie als ware het de Niagara-watervallen. De
eigenaar was genept met zijn Duitse import terwijl hij
dacht de aankoop van zijn leven te hebben gedaan. „Ik kan
er niet vaak genoeg op hameren", zegt Pon-verkoopleider
Aart van Kooij. „Laat in alle gevallen je occasion keuren."
Bij Porsche floreert de handel.
Niet alleen verkocht de im
portorganisatie meer nieuwe
auto's dan ooit, maar ook de ge
bruikte handel liep bij de officiële
dealers in dat spoor mee. Vooral de
911 is populair.
Ook autohandelaren trachten een
graantje mee te pikken. De zater
dageditie van een groot landelijk
ochtendblad is elke week goed ge
vuld met jongensdromen uit
Stuttgart. Het overgrote deel van
de handel komt via de grijze im
port uit Duitsland. Zo'n duizend
Porsches kwamen vorig jaar via
het grijze circuit het land in. On
geveer eenzelfde aantal kwam in
'95 en '96 de grens over.
„Duitsland begint aardig leeg te
raken, net als België", concludeert
Van Kooij. ,,De Carrera 3.2 die tot
'89 is gebouwd, is er bijvoorbeeld
nauwelijks nog te vinden. Terwijl
dit model hier juist enorm popu
lair is. Handelaren wijken al uit
naar zuidelijker landen. Wat in
Duitsland is overgebleven, is vaak
rommel. Geen boekjes erbij, ach
terstallig onderhoud, slecht gere
pareerde schades. Iemand die in
zo'n auto terechtkomt, kost het
vaak een vermogen om 'm weer in
goede staat te krijgen."
Van Kooij schat dat in Nederland
naast de officiële dealerorganisa
tie twintig handelaren een boter
ham verdienen met de verkoop
van de Duitse sportwagen. „Ik ken
er echt maar een paar waar ik zelf
een auto zou kopen. In alle geval
len adviseer ik een aankoopkeu
ring, die wij hier kunnen uitvoe
ren. De auto wordt dan niet alleen
onder de loep genomen, maar de
klant krijgt ook een reparatie-ad-
vies inclusief de geschatte kosten.
Want het is wel leuk als je bijvoor
beeld weet dat het vliegwiel kapot
is. Maar als niemand je vervolgens
vertelt dat de reparatie 7,5 mille
kost, weet je nog niets." Bij Pon
kost een aankoopkeuring 352,50
inclusief btw.
Hobby
Porsche-handelaar Theo Jansen
in De Wijk bij Zwolle is één van de
911-verkopers waar Pon-collega
Aart van Kooij als particulier wél
een auto zou kopen. Jansen zit al
sinds '84 in 'het vak', na eerst
De laatste luchtgekoelde Porsche 911, de Carrera 4S.
werkzaam te zijn geweest in de
psychiatrie. De verkoop van 911-
jes is ooit als hobby begonnen. Zo
als zovelen kocht ook hij zijn eer
ste 911 'in the blind'. „Een appel
groene 2.7 uit '76. Ik wist dat de
motor achterin lag, maar daar was
toen ook alles mee gezegd. Je
koopt de 911 vaak uit emotie, en
dat is het kardinale punt. Daar
door zien potentiële eigenaren
soms niet dat ze een kat in de zak
kopen. Ze letten meer op een
steenslagje op de kofferklep, ter
wijl ze niet zien dat de olie uit de
motor zeikt."
Expertise hebben de Porsche-
handelaar en zijn vrouw inmid
dels genoeg vergaard. Jaarlijks
zetten zij vanuit hun rustieke
boerderij in De Wijk zo'n honderd
gebruikte 911-jes weg. Daarmee
zijn ze uitgegroeid tot één van de
grootste Porsche-handelaren van
Nederland. De klant heeft een
keuze uit zo'n twintig auto's die
stuk voor stuk bij Pon kunnen
worden gekeurd. Jansen's handel
komt voor het grootste deel nog
steeds uit Duitsland. Hij heeft bij
de oosterburen mensen voor zich
werken die het land uitkammen,
op zoek naar schadevrije auto's
met controleerbare kilometer
standen, voorzien van service
boekjes die bij voorkeur niet zijn
afgestempeld door het pompsta
tion op de hoek.
Geen garantie
Maar zelfs een keurig afgestem
peld boekje is niet altijd een ga
rantie voor een échte 911, weet
Porsche-specialist Ruts uit Vught.
Hij kreeg onlangs een 911 Targa
onder ogen waar alle beurten blij
kens de stempels keurig tot '97
waren verricht. De stempels wa
ren echter van een Duitse dealer
die begin jaren tachtig failliet
ging-
Desondanks heeft Theo Jansen de
ervaring dat een Duitse 911 door
gaans beter is dan een Nederland
se. „Hier hebben de auto's veel
meer eigenaren gehad, terwijl we
in Duitsland de auto vaak nog uit
handen van de eerste eigenaar
trekken. Duitsers onderhouden
hun auto's meestal beter. De moto
ren zijn gezonder doordat er lan
gere afstanden mee worden afge
legd. Ik heb dan ook liever een 911
met 200.000 Autobahn-kilome
ters dan eentje met 100.000 kilo
meters uit de Randstad.
Door zijn oogharen heen herkent
Jansen een goede 911 vaneen min
der exemplaar. Soms zitten er on-
derhoudsboekjes bij de auto die
suggereren dat deze minder dan
een ton heeft gereden, terwijl de
auto een ander verhaal vertelt.
„Bij doorgezeten stoelen ben ik
gealarmeerd. Of een auto met wei
nigkilometers, maar wel een die al
zeven eigenaren heeft gehad of he
lemaal is overgespoten. Dat rijmt
niet met elkaar, dus laat ik zulke
zeperds staan."
Goedkoop
Goedkope Porsches bestaan niet,
weet de handelaar. Iets wat Van
Kooij van Pon ook onderschrijft:
„Geloof me: goedkope auto's van
oude vrouwtjes die er alleen mee
naar de kerk zijn gereden of
911'jes die jarenlang in een ver
warmd schuurtje hebben gestaan
zonder kilometers te hebben ge
maakt, kom je maar zelden tegen.
En wie zo'n 911 vindt, is spekko-
per."
Rein de Ruiter
Met volumemodellen als de
Escort en de Mondeo kan Ford
momenteel geen potten breken.
Maar voor de wat exclusievere
producten zijn de vooruitzichten
veel beter. De vorig jaar
geïntroduceerde Puma sportcoupé
ziet er smaakvol uit en kent vele
maanden levertijd. En dat compacte
model krijgt straks gezelschap van
een wat grotere coupé, die eveneens
de moeite waard is. Voor de naam
koos Ford opnieuw een katachtige,
de Cougar.
De Ford Cougar heeft om te be
ginnen al één belangrijke
overeenkomst met de Puma: als je
hem nu bestelt, wordt de auto pas
begin volgend jaar afgeleverd.
Dat komt bij de Puma vanwege de
lange levertijd, maar bij de Cou
gar omdat is besloten de officiële
introductie in Europa uit te stellen
tot januari 1999. Volgens Ford
loopt de productie van de auto
vertraging op, omdat er nog wijzi
gingen worden doorgevoerd aan
de afstemming van het onderstel.
Op het laatste moment zouden de
Amerikanen voor de straffere Eu
ropese afstemming hebben geko
zen. Daarnaast circuleert het
hardnekkige gerucht dat de af
werking van de in Amerika ge
bouwde auto nog niet het vereiste
niveau heeft bereikt.
In elk geval leiden de productie
problemen tot enkele maanden
uitstel en dat zou betekenen dat de
Cougar dan op hetzelfde moment
in ons land geïntroduceerd zou
Aan de voorzijde van de Cougar is de familiegelijkenis met de compactere Puma goed te zien.
woi'den als de belangrijke nieuwe
middenklasser Focus. Dat vond
Ford niet zo'n goed idee en daarom
werd besloten de marktintroduc
tie tot begin volgend jaar uit te
stellen.
Mondeo Coupé
Dat uitstel is best jammer, want de
Cougar is een fraaie en plezierig
sturende coupé. De driedeurs auto
is eigenlijk de coupé-versie van de
Ford Mondeo. Maar in plaats van
een duidelijk afstamming van die
middenklasser, koos Ford voor een
sterk afwijkend uiterlijk. Daarbij
maakten de ontwerpers opnieuw
gebruik van het zogenaamde 'New
Edge'-design, een opvallende
combinatie van rondingen, scher
pe lijnen en driehoekige vormen.
Bij de Cougar past deze vormge
ving, net als bij de Puma, bijzon
der goed. En nu Ford het derde
model volgens deze ideeën heeft
vormgegeven, kun je ook zien dat
er een duidelijke lijn in zit, zonder
dat de auto's echt op elkaar lijken.
Ford lijkt er op deze manier in te
slagen een zeer herkenbaar uiter
lijk te creëren.
De Ford Cougar mag dan de cou
pé-versie van de Mondeo zijn, hij
is met een lengte 4,70 meter wél
zo'n veertien centimeter langer.
Die extra lengte wordt in het inte
rieur zeker niet benut, want de
Cougar is een echte 2+2, hetgeen
betekent dat er ruimte is voor twee
volwassen en twee kleinere kinde
ren. De kofferbak heeft met 350 li
ter wel een behoorlijke inhoud.
Bovendien kan de achterbank
worden neergeklapt.
Rommelig
Zo aardig als de vormgeving van
de buitenkant van de Cougar is, zo
rommelig is het interieur. Het
dashboard ziet er op zich niet on
aardig uit, maar er worden vier
verschillende soorten kunststof
gebruikt, met allemaal een ander
oppervlak. Dat komt toch wat
goedkoop over. De uitrusting is
mooi compleet met onder meer
airbags voor de bestuurder en de
passagier, zij-airbags die ook het
hoofd opvangen, ABS, aircondi
tioning (die je ook wel nodig hebt
met die gigantische ramen) en een
audio-systeem.
Maar de Cougar moet het toch
overwegend hebben van zijn spor
tieve eigenschappen. Daarvoor
heeft Ford twee motoren paraat.
Een wat tamme tweeliter vierci-
linder met 9 6 kW /130pkeneen2,5
liter V6-motor met 125 kW/170
pk. Die laatste bezorgt de auto in
elk geval de prestaties die bij het
type auto horen. Accelereren van 0
tot 100 km/h duurt maar 8,6 se
conden en een topsnelheid van 225
km/h behoort tot de mogelijkhe
den.
De Cougar paart deze prestaties
aan een uitstekend weggedrag.
Ford heeft een ingewikkeld ver
haal over dat onderstel. De Cou
gar is als Mondeo Coupé ontwik
keld in Europa. Maar hij is als
eerste gepresenteerd voor de Ame
rikaanse markt als Mercury Cou
gar. En Amerikanen hebben liever
een wat slappere afstemming, die
de richels in de snelwegen van dat
land soepel opvangt. Voor Europa
is er een wat stuggere demping
gekozen en een directere stuur-
overbrenging. En nu willen de
Amerikanen plotseling de Euro
pese afstemming hebben. Naar
onze mening is een prima compro
mis bereikt tussen weggedrag en
comfort.
Voor de Europese consument is het
voorlopig nog wachten op de Cou
gar. Daarom heeft Ford ook nog
geen prijzen genoemd van de au
to's. Maar naar alle waarschijn
lijkheid zullen die niet al te ver bo
ven de vergelijkbare uitvoeringen
van de Mondeo komen te liggen.
Dat betekent ruim 50.000 gulden
voor de tweeliter en ruim 60.000
voor de 2.5 V6.
Mario Vos
Vierpersoons open auto's
hebben een lange traditie
bij Mercedes-Benz. Ze
bestonden al voor de Tweede
Wereldoorlog. Hoewel de
markt er relatief klein voor is,
blijkt er goed geld aan te
verdienen. Zelfs in Nederland,
waar de prijzen beginnen bij
114.950 gulden voor de meest
recente open vierzitter van Das
Haus, de CLK Cabriolet. De 75
exemplaren die dit jaar
geleverd worden zijn al
besproken.
De CLK Cabriolet is gebaseerd
op de CLK Coupé die Merce
des-Benz vorig jaar introdu
ceerde. Dit model is op zijn
beurt weer gebaseerd op de C-
klasse. Dit in tegenstelling tot
de voorganger van de coupé en
de cabriolet, die op de E-serie
waren gebaseerd. Vreemd ge
noeg heeft de CLK (ook als ca
briolet) echter uiterlijk veel
weg van de E, omdat de dubbe
le koplampen daarvan zijn
overgenomen.
Mercedes-Benz heeft van de
CLK Cabriolet een bijzonder
smaakvolle auto gemaakt. In
gesloten toestand is de auto al
erg fraai; open ordt het er alleen
maar beter op. Een ontsierende
rolbeugel ontbreekt en de kap
wordt netjes wegge vouwen on
der een kunststof klep. De be
diening geschiedt semi-auto-
matisch. Dat betekent dat je
het dak handmatig moet ont
grendelen en even door het do
de punt heen moet helpen.
Daarna is de bediening auto
matisch.
Het onzichtbaar opbergen van
het dak onder een klep, gaat al
tijd ten koste van de koffer
ruimte. De CLK Cabriolet
heeft echter een flexibele op
bergruimte. Daardoor is er in
open toestand wat minder
ruimte, omdat de kap dan in de
kofferruimte ligt. Maar bij ge
sloten kap komt er extra ruimte
vrijDe bestuurder heeft dus de
keuze tussen open rijden of ex
tra bagageruimte.
De CLK is één van de sterkste
open auto's van het moment.
Om te beginnen is bij het ont
werpen van de coupé al reke
ning gehouden met een cabrio
let-model. Daarnaast zorgen
carrosserieversterkingen voor
een heel stijve constructie. De
laatste trillingen worden er
tenslotte uitgefilterd door spe
ciale dempers. Het gevolg is dat
je tijdens het rijden absoluut
geen vibraties voelt. Zelfs op de
slecht geasfalteerde wegen van
Zuid-Italië, waar we de eerste
indrukken met de cabriolet
konden opdoen, gaf de carros
serie geen krimp,
Bekende motoren
Mercedes-Benz levert de CLK
Cabriolet met dezelfde moto
ren als de coupé met uitzonde
ring van de 4.3 liter V8-motor.
De basis wordt gevormd dooi
de tweeliter machine met 100
kW/136 pk. Deze motor is ei
genlijk al vlot genoeg voor de
auto, want hiermee sprint de
open CLK in twaalf seconden
vanuit stilstand naar de 100
km/h en haalt hij een topsnel
heid van 204 km/h.
Met de sterkere benzinemoto
ren wordt het rijden echter wel
een stuk leuker. De CLK 230 K
met 2,3 liter compressormotor
(142 kW/193 pk) gaat bijvoor
beeld in 8,8 seconden naar de
100 km/h en haalt 230 km/h En
de CLK 320 met 3,2 liter V6-
motor (160 kW/218 pk) zit daar
weer een stukje boven. Stan
daard is op deze laatste versie
trouwens een vijftraps auto
maat, op de andere modellen
moet daarvoor een meerprijs
worden betaald.
De rijeigenschappen van de
CLK Cabriolet staan op een
bijzonder hoog niveau. Er is
een bijzonder goed compromis
gevonden tussen een comforta
bele vering en een sportief weg
gedrag. Daardoor ben je onwil
lekeurig sneller onderweg dan
je denkt. Dat is zelfs in open
toestand nog plezierig, want de
rijwind heeft nauwelijks vat op
de haardracht. In gesloten toe
stand is de CLK opvallend stil.
De cabrioletkap, die net als de
rest van de auto bij specialist
Karmann wordt gebouwd,
fladdert niet en staat bijzonder
strak over de auto gespannen.
Tel je daar de complete uitrus
ting van de auto met onder
meer leren bekleding en elek
trisch verstelbare stoelen nog
eens bij op, dan heeft Merce
des-Benz met de CLK Cabrio
let een werkelijk voortreffelijk
product gefabriceerd. Helaas
moet men daarvoor flink in de
buidel tasten. In Duitsland
wordt de CLK Cabriolet na
drukkelijk naast de open 3-se-
rie BMW gezet. Maar die reeks
begint in ons land prijstech-
nisch ruim 35.000 gulden eer
der bij ruim tachtig mille.
Mario Vos
Dankzij carrosserieversterkingen en speciale dempers voel je tij
dens het rijden in de CLK Cabriolet van Mercedes-Benz absoluut
geen vibraties. Zelfs op de slecht geasfalteerde wegen van Zuid-
Italië, waar we de eerste indrukken met de wagen konden opdoen,
gaf de carrosserie geen krimp.
De motorrage is over haar hoogtepunt heen. Motoren worden steeds
minder verkocht. De 'kleine dealers' worden het slachtoffer van de
ze ontwikkeling en raken nu al vaak noodgedwongen hun dealerschap
kwijt.
Het landelijke motorrijdersverbond KNMV ziet dat de motormarkt
voor een grondige verschuiving staat. Er is een omslag gekomen in de
stijgende prijzen en er lijkt, net als in de autobranche, alleen nog plaats
voor heel grote en heel kleine zaken. De importeurs spelen hierin een
grote rol, Om in de dalende markt toch nog te kunnen blijven verkopen,
worden er aan de grote dealers forse kortingen verleend. Hiertegen kun
nen de kleinere zaken onmogelijk concurreren.
De BOVAG vindt de huidige situatie serieus genoeg om er een perspec-
tiefonderzoek naar te doen. Ketens van meerdere zaken en duizenden
vierkante meters verkoopoppervlakte met honderden motoren in de
showroom lijken de grote winnaars.
De oorzaken voor de teruglopende belangstelling zijn divers: aan iedere
modegril komt een einde, hard rijden kan bijna nergens meer en de ben
zine wordt ook niet goedkoper. Daarnaast is een fase-rijbewijs inge
voerd, waardoor nieuwe motorrijders niet direct op een zware motor
fiets kunnen stappen.
Zwaardere eisen
Ook de steeds zwaardere eisen die aan kennis en vaardigheid van motor
rijders worden gesteld vormen voor velen een beletsel om op te stappen.
Bovendien blijkt uit een rapport van de SWOV dat motorrijders vijftien
maal zoveel kans lopen om in het verkeer om het leven te komen als de
gemiddelde verkeersdeelnemer. Jaarlijks overlijden ongeveer honderd
motorrijders. GPD