Koelverse maaltijd moet hufterproof zijn Zoet is grote favoriet Waarom zou men sterven als er salie in de tuin staat? PZC tafel en trend zaterdag 6 juni 1998 41 Modevakschool voor allochtonen Opmars van het simpele koken Het is een prachtige plant in de kruidentuin, fors en weelderig voorzien van lang werpige groenachtige grijze, zachtfluwelen blaadjes, en als hij gaat bloeien steekt hij fier de lange aren met paarsblauwe bloempjes de lucht in, om- zoemd door de bijen. Dat is de salie (salie officinalis) die zijn naam ontleent aan het Latijnse 'salvere', genezen. Een 'herba sacra', heilig kruid in de Oud heid en Middeleeuwen. De Romeinen dronken een sa- lie-aftreksel tegen slangenbe ten, maar ook als een soort toni cum tegen slapte, lusteloosheid en om de levensgeesten weer op te wekken en dat doet men nog steeds op Kreta en in andere de len van Griekenland. Door ge regeld salie-thee te drinken hoopt men van een gezonde ou derdom te kunnen genieten. De medische school van Salerno, een grote autoriteit in de Mid deleeuwen, ging nog verder: „Waarom zou men sterven als men salie in de tuin heeft?", was één van haar regels. Als huismiddel tegen alle mo gelijke kwalen, van verkoud heid tot cholera, van constipa tie tot epilepsie, werd salie nog eeuwenlang gebruikt. Ook ver wacht men ervan dat het de spieren zou versterken en de ze nuwen kalmeren. Dit laatste zou dan de reden zijn dat men een ietwat suf en energieloos mens later een Jan Salie zou gaan noemen. Het was Karei de Grote, die zo veel nuttige Middellandse- Zeeplanten naar West-Europa heeft laten komen en aanplan ten, die de salie naar de krui dentuinen van zijn pachtboer- derijen en de kloosters bracht. Creatieve broeder-koks zullen toen echter zeker geïnspireerd zijn door de pittige, warme geur van de blaadjes, en aan broeder-tuinman gevraagd hebben om die niet alleen voor de apotheek te bestemmen, maar ook voor de keuken. In vele Middeleeuwse recepten voor sauzen, soepen, salades, wordt salie gebruikt in de naar onze begrippen toen overdadi ge kruidenmengsels. Dankzij Hollandse kooplieden is de sa lie later in China terechtgeko men, en daar al gauw naar waarde geschat - vooral om de medische kwaliteiten. Voor één pond salieblaadjes betaalden de Chinezen graag vier pond goede Chinese thee. Sint-Jan Salie behoort tot de geurige munt-familie. Men kan de blaadjes zowel vers als ge droogd gebruiken en het is heel goed mogelijjk de blaadjes zelf te drogen. Volgens oud geloof moeten ze geplukt worden met Sint Jari, 24 juni, kort na de langste dag - een magische dag. Men plukt ze aan de steeltjes, bindt bosjes bij elkaar en hangt die op in de schaduw, liefst waar het een beetje tocht. De gedroogde blaadjes worden in een goed gesloten potje be waard. Koop liever geen gema len salie; gemalen kruiden heb ben aroma verloren. Er zijn vele manieren om salie te gebruiken. Als thee op de Griekse manier als kalmerend middeltje, eventueel met wat honing. Men kan het ook. in een zakje gebonden, aan de kraan onder de waterstroom hangen voor een heerlijk kalmerend bad. Het schijnt ook te helpen tegen ongemakkken van de menopuze. Op het Franse plat teland gelooft men heilig in sa- lie-wijn: 60 g gedroogde salie een week laten trekken op een fles zoete wijn, zoals Banyuls of Muscat de Frontigan, en dan el ke dag na de hoofdmaaltijd een glaasje drinken. Voor al diege nen die 'het niet meer zien zit ten'. Keuken Omdat het een kalmerend kruid is, past het in de keuken bij vette gerechten. Bij gans (in de buik een paar blaadjes), maar helaas, wie eet er nog gans en waar kun je in ons ver der zo rijk voorziene land nog een goede gans kopen? Dan maar bij een varkenskarbona de of rollade. Enkele blaadjes mee laten braden en/of stoven. Ook bij de iets zoetige smaak van lever past de kruidigheid van salie heel goed, even de le ver met de blaadjes inwrijven. Nu de tuinboontjes weer lok ken, zou men ook enkele verse salieblaadjes kunnen meeko ken - heel verrassend. De oude Engelse keuken kent een heerlijke uien-saliesaus, erg goed bij een flink stuk var kensvlees. Een grote ui fijnhak- ken evenals vier salieblaadjes, even in kokend water leggen, laten uitlekken en met 50 g droog broodkruin, peper en zout heel zachtjes een kwartier in boter bakken, en met bouil lon tot sausdikte verdunnen. En in de Italiaanse provincie Emilia-Romagna kent men een eenvoudig, maar heerlijk spa- ghetti-gerecht: spaghetti op de gewone manier koken, klontje boter erdoor. Enkele plakken 'pancetta' (dat heerlijke Itali aanse buikspek) bakken met een paar verse salieblaadjes, fijnhakken en dit door de spa- hetti roeren - ten slotte gerasp te Parmezaanse of pecorino er over. Géén sloten saus, maar de eigen smaak van de spaghetti, verlevendigd met spek. salie en kaas. Wina Bom Amina El Boukmiri, eigenaresse van de eerste Nederlandse modevak school voor allochtonen. foto Roland de Bruin Een zwart gesluierde vrouw zit voorovergebogen aan een lange tafel. Supergeconcentreerd, in een doodstille ruimte, tekent Hayat (22) patronen op een doorschijnend wit vel. Met dezelfde precisie ontwerpt haat- buurvrouw een kindertuinbroekje. hun mannen, maar ik werk aan hun ontwikkeling. Net als alle an dere migranten zijn ook wij naar Europa gekomen om iets te leren". 'Sheherazade' in Amsterdam is de enige allochtone modevakschool in Nederland. Het idee was eenvoudig geboren. „Vrouwen die oorspronkelijk uit derde-wereldlanden komen, kun nen heel goed naaien. Ieder huis in Marokko heeft zijn eigen naaima chine, maar vrouwen worden daar niet professioneel opgeleid. Mo derne technieken, zoals bijvoor beeld kleding ontwerpen op de computer, kunnen ze nu hier le ren". Na de eenjarige opleiding, die ruim 1100 gulden kost, kunnen de gediplomeerden een baan zoeken als verkoopster in „een van de be tere modehuizen" of een eigen boetiek met zelfgemaakte mode beginnen. Carine Neefjes Glurend door de etalageruit lijkt 'Sheherazade' in Am sterdam-Oost niet meer dan een eenvoudig naaiatelier. Bij binnen komst blijkt echter het tegendeel; de Marokkaanse Amina El Bouk miri runt hier een modevakschool met als voornaamste doel alloch tone vrouwen achter de naaima chine vandaan te halen. „Vrouwen worden hier opgeleid tot coupeu se, lerares of costumière. Alloch tone vrouwen moeten niet zelf weer achter die naaimachine krui pen om naadjes te stikken, dat hebben ze in het land van her komst lang genoeg gedaan. Be grijp me goed, ik zit dames hier niet op te stoken, ook niet tegen Koelverse maaltijden zijn 'booming business', als je de opgewonden marketingverhalen mag geloven. Feit is dat de maaltijden in de supermarkten bijna wekelijks meer schapruimte opeisen. Maar de kost gaat nog voor de baat uit, stelt directeur Jeen Visser van Fanofinefood uit Oosterwolde. Sinds vorig jaar beweegt de salade- en sauzenfabrikant zich op de koelversmarkt. Een smakelijk verhaal over koelverse tjap tjoy, marktpenetratie, nieuwe Chinese borrelhapjes en 'hufterproof' bereidingswijzen. Grote woks pruttelen op het vuur. Brokken kipfilet ver dwijnen in de pan, de Chinese kok snijdt de kruiden fijn. „Eerlijk vlees", zegt Chang Yong Lai. De directeur van Asia Choice is trots op zijn geesteskind, dat hij samen met zijn broer heeft opgezet. We kelijks verlaten 30.000 tot 35.000 oosterse maaltijden het bedrijfje in het Gelderse Heteren, bestemd voor het koelvak in de supermarkt en KLM-vliegtuigen op routes naar het Verre Oosten. Fanofinefood (FFF), producent van salades, sauzen en maaltijden, kwam in Heteren terecht dankzij de overname van maaltijdenpro ducent Profood in Oldenzaal. Pro- food en Asia Choice werkten al samen. Voordat de oosterse maal tijden in eigen keuken werden be reid, togen koks van Asia Choice een maal per week naar Oldenzaal om daar hun etenswaren te fabri ceren. In mei vorig jaar werd het eigen bedrijfje geopend, Fano heeft een minderheidsaandeel. „Zij doen de smaak, wij de organi satie", vat Visser de combinatie samen. Hij ziet een mooie toe komst voor de koelverse maaltij den in het verschiet liggen, maar relativeert al te enthousiaste ge luiden. „Iedereen denkt dat er in deze sector goud wordt verdiend, maar daar is geen sprake van. Er zijn meer dan twintig fabrikanten en als je alles bij elkaar optelt spe len ze misschien net quitte." De jongste cijfers van onderzoeks bureau Nielsen, dat de omzetten in de detailhandel bijhoudt, leren dat de koelverse maaltijden nu goed zijn voor een omzet van ƒ120 miljoen. „Dat is dus precies twee keer niks", zegt Visser, „vooral als je bedenkt dat dat bedrag is geba seerd op de consumentenprijs". Onmiskenbaar Maar de groei is onmiskenbaar. Dat is ook de reden dat salade- en sauzenfabrikant Fano de maaltij- denmarktweeris opgegaan. „Tien jaar geleden hebben we, samen met Albert Heijn, geprobeerd de markt open te breken. Pastage rechten, Chinese maaltijden. Maar er zat te weinig vooruitgang De consument is rijp voor de gemaksvoeding. In de supermarkten eisen de koelverse maaltijden bijna wekelijks meer schapruimte op. in, dus na een jaar of drie zijn we er weer uitgestapt. We waren te vroeg." In feite heeft Profood de afgelopen jaren de kastanjes uit het vuur ge haald. „Dat waren echte onderne mers, die demogelijkheden onder kenden. Alleen hebben ze wel acht jaar met verlies gedraaid", aldus Visser. De consument lijkt nu ech ter rijp voor het fenomeen. „Je ziet dat de gemaksvoeding op rukt. Heel belangrijk is de verrui ming van de winkeltij den geweest Vanaf dat moment hebben wij een flinke stijging in de verkoop ge constateerd. Je hebt natuurlijk steeds meer tweeverdieners, die op weg naar huis even langs de su permarkt rijden en dan complete maaltijden meenemen, die ze al leen maar hoeven op te warmen." Verse Nielsen-cijfers illustreren de opmars. Tot begin december 1997 bedroeg de omzetgroei 31 procent, vergeleken met het jaar daarvoor. Een uitsplitsing naar verschillende soorten maaltijden toont aan dat de Italiaanse pasta's wat minder in trek zijn: de groei ligt daar op 20 procent. De Hol landse en oosterse gerechten doen het bovengemiddeld met een plus van 40 procent. Smaak Chang verklaart het succes met één woord: smaak. „Die is met sprongen verbeterd, door nieuwe technieken. De gerechten die wij nu maken kunnen de vergelijking met een goede afhaal-Chinees doorstaan." Dat nog niet de ver fijnde smaak van een topkeuken wordt gehaald - Chang is mede-ei genaar van het Nijmeegse restau rant Orient Plaza, met twaalfhon derd zitplaatsen een van de grootste in het land - komt door dat de maaltijden langere tijd ver hit moeten worden om enkele we ken bewaard te kunnen worden. Vers voedsel De maaltijden moeten 'hufter proof' zijn, noemt Dirk van der Werf dat. De plantmanager van de FFF-fabriek in Emmen houdt we kelijks een oogje in het zeil bij Asia Choice. „Je moet niet onderschat ten hoe de consument met het pro duct omgaat. Het is vers voedsel. Een onderbreking in de koelketen kan onnodige groei van bacteriën veroorzaken. Wij hebben de zaak tot in de supermai'kt goed in de hand, maar daarna ontstaan de grootste risico's. Er moet een bar- rière ingebouwd worden." „Moet je nagaan wat er hartje zo mer kan gebeuren als de bood schappen in de fietstas gaan en de klant nog even wat andere bood schappen doet. Hij beseft de geva ren gewoon niet. Het probleem is dat je bacteriën met het blote oog niet ziet"aldus Van der Werf.Wij zeggen wel eens: het zouden eigen lijk olifanten moeten zijn." Ook de omstandigheid dat de kant-en-klare maaltijden in abso lute aantallen gezien nog maar mondjesmaat aftrek vinden, bete kent dat ze een i'edeli j ke ti j d houd baar moeten zijn. De belangrijkste doelstelling is dan ook „het imago van de koelverse maaltijd te ver beteren. Miljoenen mensen moe ten ze gaan eten, in plaats van de beperkte groep nu." Als de groep eters groeit, neemt de oixxzetsnelheid toe, kan de houd baarheidstermijn wat terugge schroefd worden en dat komt de smaak weer ten goede. De markt moet de komende jaren groeien naar 300 ixiiljoen tot 500 mil joen. Visser twijfelt er niet aan dat dat gebeurt. Hij kijkt verlekkex-d naar de markten in de Verenigde Staten en Engeland. „Daar liggen ze ver op ons voor." Want het is onomstotelijk vastge steld: de tijd die mensen in de keu ken staan neemt af. Twintig jaar geleden was het dagelijks gemid deld 45 minuten, zegt Vissei', in 1995 een kwai'tier en vorig jaar 8 minuten. „Dat komt door de toe nemende individualisering. Als pa 's avonds thuis komt zijn de kinde ren alweer naar de voetbaltx-ai- ning en staat moe op punt van ver trek voor een vergadering. Dan neemt de animo af om lang in de keuken te staan." De keukens worden weliswaar steeds luxer, maar hooguit in de weekeinden wordt er nog echt gekokkereld. Spel „Dat past ons wel", glimlachen Visser en Van der Werf. Dat hun business booming woixlt, daar twijfelen ze niet aan. Chang ziet dan ook kansen om wat exclusie vere Thaise, Japanse of Indonesi sche maaltij den in de supermarkt- schappen te leggen. „We moeten de mensen wat opvoeden", zegt hij. „We hebben wel honderd ver schillende recepten voor lekkere oosterse maaltijden." En binnen- kox-t is de markt vast ook rijp voor Chinese boiTelhapjes als gefri tuurde Wan Tan, in plaats van de eeuwige bitterbal. Wie nu niet meespeelt in dit spel om de knikkers, mist straks wel licht de doorbraak naar het grote publiek. Vandaar dat Fanofine food, dochteronderneming van Koninklijke Smilde in Heeren veen (1200 medewerkers, omzet in 1996-650 miljoen), begin '97 Pro food overnam. Inmiddels sieit het eigen topmerk Abee, vooral be kend van de bakjes met salades voor toastjes, de gerechten in het koelvak. Profood blijft gehand haafd als B-merk. Grote woks Fanofinefood maakt zich op voor de slag om de koelversmarkt. De huidige productie van 150.000 maaltij den per week zal flink wor den opgevoei'd, en ook de ajarn ketjap, foe yong hai en saté babi uit Heteren moet in grotere hoe veelheden gemaakt worden. In Thailand zijn grote woks besteld, die de koks in staat stellen tiental len kilo's groente en vlees te roer bakken. Het zal allemaal een slag groter en industriëler moeten. Desalniette min houdt Chang wel vast aan de ox-iginele bereidingswijze van zxjn gerechten. „Gewoon bakken of roerbakken, dat proefje direct. En ook aan het langzaam laten in trekken van de kruiden valt wei nig te versnellen. Dat moet zijn tijd hebben." „Het gaat er nu om een merk in de markt te zetten", zegt Visser. „Let op mijn woorden: over een paar jaar vind je bij de grote super- markten tachtig of meer verschil lende koelvexse maaltijden. Daar willen wij bij zijn." Maarten Pennewaard Producenten van etenswaren geven kapitalen uit om te achterhalen aan wat voor lekkers het publiek zijn centjes wil uitge ven. Onderzoekers willen weten waar consumenten van dromen, hoe ze zich gedragen en waarom. De vraag is echter of die onder zochte mensen allemaal zeggen wat ze denken. Niettemin gaan hapjesfabrikanten zich gretig te buiten aan de dikke rapporten van slimme marktonderzoekers. Een koekjesfabrikant heeft heel recent ons 'snackgedrag' onder zocht. Daaruit blijkt dat het zoe te tussendoortje nog altijd favo- ïïet blijkt. Ruim twee derde van de Nedexianders kiest liever voor zoet dan voor hartig. De meesten smikkelen tussen de maaltijden graag snoep, koekjes of iets an der zoetigs. Velen doen dat wel drie tot vijf keer per dag - vrou- wen beleven trouwens meer van die stoute 'snackmomenten' dan mannen. Waarom we dan wel snoepen is ook terdege onderzocht. En ja wel, diiekwart van de mensen zegt dat ze het lekker vinden. An- deren hebben gewoon honger of willen een extra energiestoot. Vrouwen snoepen ook wel uit vei-veling of als ze een rothumeur hebben. Vrouwen houden trou- wens meer van zoet dan mannen, en als vrouwen hartig snoepen grijpen ze het liefste naar chips. Schuldgevoel Prettig voor de koekjesfabrikant om dat allemaal te weten. Helaas blijkt er door dat snackgedrag ook sprake van een schuldgevoel te zijn. Dat wordt veroorzaakt door de angst om dik te worden. Volgens het ondei'zoek van de koekjesfabrikant voelt meer dan de helft van de vrouwen zich schuldig over het eigen snoepge- drag. Bij mannen leeft dat schuldgevoel veel minder. De meeste mensen weten heus wel dat ze te veel snoepen. Dat wat ze eten te vet is of te veel sui ker bevat. En dat snoepen niet gezond is weten alle dikkerds ra zend goed. Een volwassen vrouw heeft da gelijks genoeg aan 7 5 gram vet en zeker niet meer dan 50 gram sui ker. Voor een volwassen man zijn van beide 20 gram meer absoluut voldoende. Toch eet de gemiddel de man elke dag 30 gram te veel vet, en de gemiddelde vrouw 20 gram te veel. Daarbij gaan we jaarlijks meer suiker eten. Steeds meer teveel dus. De gemiddelde Nederlander snoepte vorig jaar wel 35 kilo. In heel Eux'opa snoepen wij zelfs de meeste koekjes en taartjes. Geen wonder dan ook dat we, ondanks dat schuldgevoel, steeds dikker wox'den. Het zou zo mooi zijn voor de koekjesfabrikant als hij de mens heid kon laten snoepen zonder dat gevoel van zondigheid. Tegen de onderzoeker zegt de helft van de mensen liever een product met minder vet te willen kopen. Maar doen ze dat ook? Mensen doen lang niet altijd wat ze zeggen. Aan onszelf en aan de onderzoeker beloven we dat we voortaan minder zullen snacken, en om de hoek trekken we een kroket of candybar. Alle voedingskundigen en fabri kanten proberen al jarenlang te vergeefs ons vet-armer te laten eten. Hoewel driekwart van de Nederlandei's meent dat een minder vet product niet minder lekker hoeft te zijn, blijven we volharden in ons overmatig vet- gedrag. brikant bedacht iets nieuws en met succes, want de producten worden prima verkocht. De truc van deze koekjesfabri kant houdt in dat hij in vette let ters op de verpakking afdrukt hoeveel procent van zijn hapje 'vetvrij' is. 100 gram gewone cho coladebiscuit bevat 24 gx-am vet, dus volgens Bartjens is ruim 75 px'ocent van zo'n gewoon koekje vetvrijDe vetarme variant bevat 13,5 gram vet. Op de verpakking ervan staat '85% vetvrij'. Gewel dig, denkt de schuldbewuste snoeper. Maar hoe verhoudt zich het vet-zoetgehalte? Als die schuldbewuste snoeper vijf gewone chocoladebiscuitjes eet, krijgt hij 16 gram vet binnen. Snoept hij de vetarme variant dan is dat 8 gram vet. Dat scheelt de helft, maar helpt het echt? Want in de vijf gewone koekjes zit 17 gram suiker; en in de vetar me meer: 20 gram. Chemisch Die vetarme chocoladebiscuit van Go Ahead xoiikt minder lek ker, heeft zeker niet de geur van een smakelijk koekje. Het baksel is harder en voelt niet prettig in de mond. Even een plak gewone cake snoepen - hij smaakt lekker en bevat 8 gram suiker en 12,5 gram vet. Go Ahead maakt in hetzelfde gewicht een mini-cake met karamel. Die bevat 12,7 gram suiker en slechts 1,5 gram vet. De verpakking juicht '94% vetvrij'. Dat cakeje is beslist niet lekker en de mierzoete karamel ruikt en smaakt nogal chemisch. Wie dagelijks vijf stoute 'snack- momenten' kent, lust vast niet vijf keer zo'n vetvrije, met kunst middelen gebakken mini-cake. Die grijpt naar boterbabbelaars of naar een zondige zak friet. Martin van Huijstee De koekjesfabrikant van het on derzoek maakt nu ook minder vetrijk lekkers. 'Go Ahead!' he ten die px'oducten, wat zoveel wil zeggen als 'tast maar gretig toe en eet er flink van!' De slimme fa- Vrouwen, zo blijkt uit onderzoek, houden meer dan mannen van zoete tussendoortjes. Als ze hartig snoepen, grijpen ze het liefst naar chips. Op de foto Madonna als zoetekauw, foto Ray Stubblebine/Reuters

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 41