Bedrijfsleven paait klanten met Oranje Wubbo Ockels wil in de ruimte groeien Zakendoen op Franse tribunes V' 4 s' reportage 27 s zaterdag 6 juni 1998 De doorsnee voetballiefhebber volgt het wereldkampioenschap voetbal thuis voor de buis of in het café. Want de kaartjes voor de wedstrijden in Frankrijk zijn even duur als schaars. Het kapitaalkrachtige zakenleven vertrekt wel massaal naar de Franse stadions. Voor ondernemers is het WK meer dan een eenvoudig potje voetbal. Het is de ideale gelegenheid om klanten en leveranciers te paaien. Wedstrijden vormen het decor van zakelijke onderhandelingen. „Je hoopt dat er iets van de Oranjeglans afstraalt op je bedrijf." r'. s fSMv ,m' s Voor Willy van de Kerkhof is het scoren geblazen deze zomer. De voormalige middenvelder van PSV en Oranje mag dan allang zijn gestopt met professioneel voetbal, aan het wereldkampioenschap verdient hij nog veel geld. Het adviesbu reau Willy van de Kerkhof Partners is gespecialiseerd in 'relatiemarketing', een term die de Helmonder met de grootste vanzelfsprekendheid uitspreekt. Van de Kerkhof helpt bedrijven bij het onder houden van de contacten met eminente relaties. En voetbal is daarvoor een uitge lezen mogelijkheid. „Het werkt absoluut"aldus Van de Kerk hof. „Er wordt wat gegeten en uiteraard gedronken. Een wedstrijdje kan bij een contractbespreking wel degelijk helpen." Om drinkebroers en schuine moppen hoe ven de zakenmannen niet verlegen te zit ten, want Van de Kerkhof heeft een tiental oud-internationals uit de jaren zeventig ingeschakeld als begeleiders. En die heb ben een reputatie op te houden. Protesten Het WK in Frankrijk is voor relatiemar- keteer Van de Kerkhof toch geen eenvou dig klusje. De Franse organisatie wist ondanks een storm van protesten en ver ontwaardiging in het Europees parlement een groot deel van de toegangskaartjes voor de thuismarkt te behouden. De KNVB kreeg voor de eerste groepswed strijd tegen België slechts 6285 kaartjes toegewezen, voor het duel met Zuid-Ko- rea 6330 en voor de laatste wedstrijd te gen Mexico moest de bond het doen met 2346 kaartjes. De leden van de suppor tersclub Oranje mogen de helft van de toegangsbewijzen verdelen, de rest gaat naar de spelers, de bestuurders van de KNVB en de elf sponsors van Oranje. De mogelijkheid voor niet-Fransen om telefonisch alsnog enkele kaartjes te be machtigen liep uit op een fiasco. Het tele foonverkeer in Europa was uren van de kaart, doordat het hoofdkwartier in Pa rijs slechts een handjevol telefonistes had ingeschakeld voor de miljoenen bellers. Willy van de Kerkhof wist de chaos te om zeilen. „Ik heb via mijn contacten in het buitenland zo'n 600 kaartjes voor elke wedstrijd gekregen. Alle bonden krijgen voor elke wedstrijd een aantal toegangs bewijzen. Maar Zuid-Afrika is helemaal niet geïnteresseerd in Nederland tegen België. Die kaaiden heb ik dus." Selectief Zo zijn veel meer bedrijven op creatieve wijze aan kaarten gekomen om-relaties te fêteren. Maar de ondernemingen klagen nog steeds steen en been over het beschik bare aantal. Met de gastenlijsten moet se lectief woi'den omgesprongen. Alleen de echt grote vissen mogen mee. Maar die krijgen dan ook wat. Geen bedrijf wil vol staan met een bezoek aan een wedstrijd alleen. Voetbal lijkt van ondergeschikt belang in het programma voor de zo gekoesterde gast. Eten, drinken en uit stapjes zijn minstens zo belangrijk. Ac countantsbureau Coopers Lybrand (sponsoi-) doet cultureel en troont de uit verkoren relaties mee naar Versailles. Te- lecombedrijf Libertel gaat met de gasten winkelen in Parijs. Philips pakt het seri euzer aan en koppelt aan de WK de pre sentatie van de nieuwe slow-motion ca mera. Wie niet zelf een programma in elkaar wil timmeren, huurt Van de Kerkhof in. Af hankelijk van de activiteiten brengt de oud-international 1.500 tot 6.000 gulden in rekening, per persoon. In totaal maken 21 bedrijven gebruik van de diensten van Van de Kerkhof. „Het gaat dan om grote verzekeraars, banken en aannemers", zegt hij. Per onderneming gaan gemid deld zo'n 28 mensen mee met de oud-voet baller. Politici staan niet op de gastenlijs ten. „Daarmee is het slecht zakendoen." Twee jaar geleden, bij de Europese kam pioenschappen voetbal in Engeland, ont stond ophef over de uitnodiging van met name lokale politici. Verscheidene wet houders gingen toen mee als gast van aan nemersbedrijven, waardoor hun integri teit in twijfel werd getrokken. Philips, dat behalve sponsor van de KNVB ook geldschieter voor het hele toernooi is, zal met gasten uit de hele we reld aanwezig zijn in Frankrijk. Volgens woordvoerder Jeremy Cohen van het elektronicaconcern is het de ideale ma nier om de relatie met klanten en toeleve rancier te verstevigen. „Het is altijd goed om het sociale met business te combine ren." Voetbal is volgens veel bedrijven een ide aal instrument om een band te creëren met klanten en leveranciers. „Iedereen heeft er een mening over, vooral mannen. En de zakenwereld is toch een mannen wereld", stelt Co de Ruyter, hoofddocent marketing aan de Universiteit van Maas tricht. Relatiemanagement is tegenwoor dig noodzaak, weet hij. „Zeker in de dienstveiiening lijken alle producten op elkaar, de kwaliteit verschilt nauwelijks. Als bediijf moet je het dan hebben van de binding met je klanten, afnemers of leve ranciers. Het gaat om de emotionele waarde die een bedrijf kan toevoegen. Het Oranjegevoel past daar perfect in." Onbetaalbaar Contacten zijn onbetaalbaar in het be drijfsleven. Maar niemand kan berekenen hoeveel het onderhouden van relaties daadwerkelijk oplevert. Contracten wor den niet gesloten op de tribune. Maar de bedrijven gokken erop dat de klant na een sportief uitje met warme gevoelens aan hen terugdenkt en - wie weet - nog eens een order plaatst. Zo niet, dan is er geen man overboord. De kosten van een WK- trip blijven 'peanuts' voor multinatio nals. Bovendien zijn ze fiscaal aftrekbaar. Een bedrijf met veeleisende klanten kan niet ontkomen aan het WK. Zo draait Li bertel op verzoek een programma af. Het telecom-bedrijf gaat met 100 gasten naai de eerste drie wedstrijden van Oranje. „In eerste instantie waren we dat niet van plan. Iedereen gaat naar het WK en Liber tel wil anders zijn. Maar onze klanten ble ven vragen of wij ook naar Frankrijk gin gen. Dus we konden er eigenlijk niet omheen", vertelt woordvoerder Arie de Zeeuw. „Op zo'n trip leer je elkaar beter kennen. Daarna pak je makkelijker de te lefoon als er iets is." Los van de prestaties van het Nederlands elftal belooft de Li- bertel-trip gezellig te worden. De gasten Oud-voetballer en columnist Jan Mulder spreekt tijdens de Europese kampioenschappen van 1996 in Engeland gasten van sponsor Nationale Nederlanden toe. foto Leo Vogelzang Ook politici als de Belgische premier Dehaene en zijn Nederlandse collega Kok grijpen soms een voet balwedstrijd aan om informeel zaken te kunnen bespreken. foto Philippe Lebeau krijgen allemaal een potje oranje schmink en een oranje jack. „Iedereen in dezelfde outfit. Daardoor vallen rangen en stan den weg." Ahold, de moedermaatschappij van Al- bert Heijn, ziet echter niets in het meesle pen van relaties naar het voetbalveld. Het onderhouden van contacten en netwer ken mag volgens de Zaanse multinational niet afhangen van een 'sportevenement dat eens in de vier jaar plaatsvindt'. „Wij willen daar elke dag mee bezig zijn." De grootgrutter blijft ook in dit verband op de kleintjes en de principes letten. Vanuit het concern is het verboden om op uitno diging van leveranciers of afnemers naar het WK af te reizen. „Daarvoor zijn de be langen te groot. Wij houden die contacten liever eenvoudig en overzichtelijk." De culinaire, culturele en zakelijke rela tiereisjes naar het WK hebben met liefde voor voetbal weinig te maken, meent ook marketingdeskundige De Ruyter. „De echte voetballiefhebber ruikt liever gras dan biefstuk." Jan Steines, voorzitter van de Supportersclub Oranje, is dan ook helemaal niet te spreken over het grote aantal kaarten voor de netwerkende be drijven. „Maar ja, dat is het gevolg van de manier waarop de kaarten zijn verdeeld. De Europese Commissie kon er niks aan doen en wie ben ik dan? Voetbal is belang rijk in de zakenwereld. Dat houd je niet tegen. Maar op de golfbaan zijn ze ook za kelijk in de weer. zeggen ze altijd. Ik heb liever dat ze daar hun contacten onder houden, dan hoeven ze de stoelen van sup porters niet bezet te houden." Het mag de Oranje pret echter niet druk ken. Let op de woorden van Steines: Oranje komt heel ver. „We worden we reldkampioen." Frank Hendrickx en Evelien de Jager Neergesabeld door grijze pakken en log bureaucratisch denken. Als verlamd nam Wubbo Ockels het strenge oordeel van de Europese ruimtevaartorganisatie, de ESA, in ontvangst. De lidstaten zeiden keihard 'nee' tegen Ockels' plannen om een buitenaardse kolonie op de maan te vestigen. Maar de 52- jarige ex-astronaut blijft zijn dromen en loyaliteit aan Europa koesteren. „Ik ben mijn tijd gewoon ver vooruit." Ockels in totaal nodig. Maar het eerste fi nanciële steuntje in de rug van vijftien miljoen werd hem in Parijs resoluut ge weigerd. ,Ik noem dit geen beslissing, maar een on geluk. Een politieke blunder, Het moet van de ESA angst voor het nieuwe en het onbekende zijn. Mijn voorstel werd in een soort begrafenisstemming als een hamer stuk behandeld. Ik heb niet eens wat kun nen zeggen." De maangrond zit vol natuurlijke rijk dommen en zou volgens Ockels in de toe komst van grote betekenis voor de aarde kunnen zijn. Als lanceerplatform voor verdere reizen in het heelal en als leveran cier van delfstoffen en brandstof. Het on langs ontdekte water in een krater op de zuidpool zou een nieuwe bron van energie kunnen zijn. „Precies op de plek waar ijs gevonden is, de Piek van het Eeuwige Licht, hadden wij in 1994 al een robotdorp voor weten schappelijk onderzoek gepland. Weer een Op zoek naar rust en vooral privacy huurde Wubbo Ockels een vliegtuigje om vanuit de lucht de perfecte woonplek te vinden. Het was een jaar na zijn plotse linge 'benoeming' tot Bekende Nederlan der in 1985. Als eerste man uit de Lage Landen vloog Ockels 112 keer rond de aarde in een Amerikaanse spaceshuttle. De roem eiste zijn tol. „Ik was zeven avon den per week op het j ournaal en stond elke dag in de krant." In Aerdenhout - bomen, villa's en nog meer bomen - vonden Ockels en zijn gezin hun schuilplaats voor de buitenwereld. Om bij te komen van een grootse en ingrij pende ervaring. Het leven is voor een as tronaut na een reis door de zwarte duis ternis met de maan als lichtkaars nooit meer hetzelfde. Zo ook voor Wubbo Ockels. „Je begrijpt pas de waarde van iets, als je het verliest. Zo voelde dat in de ruimte. Door weg te gaan van de aarde, realiseerde ik me pas dat ik er thuishoor. Nederland was in der tig seconden voorbij, maar toch was het een zeer emotioneel moment. Alsof je een spannend jetset-leven leidt en plotseling in de oude dorpsstraat loopt waar je als jongen opgroeide. Daar kun je het mee vergelijken. Het gevoel dat hoewel je er aan ontstegen bent, je wortels liggen op die kleine, blauwe, kwetsbare bol." Blunder Na zijn avontuur in de ruimte kreeg Ocke ls, van oorsprong kernfysicus, een baan als wetenschappelijk medewerker bij de vestiging van de European Space Agency (ESA) in Noordwijk. Daar ontwikkelde hij het Euromoon 2000 plan: de eerste stappen naar een Europese basis op de maan. Vierhonderd miljoen gulden heeft Wubbo Ockels: „Om te overleven moeten we verticaal groeien, de ruimte in." foto Rob Keeris schot in de roos, dacht ik toen nog. Maar de vondst beïnvloedde de beslissing van de ESA blijkbaar niet." „Als een persoonlijke afwijzing zie ik het absoluut niet. Ik heb gewoon tragisch ge lijk. Over tien jaar vindt de ESA het jam mer dat ze mijn plannen niet ten uitvoer brachten, als blijkt dat Amerika of Japan ons voor is. Moeten we weer 'ja en amen' tegen de Verenigde Staten zeggen. Het enige wat ik mezelf nu behoorlijk verwijt, is dat ik dacht dat het weldenkende, innovatieve mensen waren. Geen klein geestige bureaucraten die puur rationele beslissingen nemen op grond van beleids stukken en nota's. Waarschijnlijk had ik een andere strategie moeten volgen. Eten tjes met invloedrijke politici hebben en door heel Europa verhaaltjes houden. Maar daar had ik het te druk voor. Ik dacht gewoon dat het niet zo moeilijk zou zijn. Net als toen ik twintig jaar geleden solliciteerde op de functie van astronaut. Op het moment dat ik de brief op de bus deed, wist ik dat ik het zou wordenter-wijl er tweeduizend sollicitanten waren. Nu dacht ik ook: 'Dit is binnen!' Niet dus. Weet je wat een ES A-gedelegeerde in Pa rijs aan me vroeg? Is het wetenschappelijk interessant genoeg, die maan? Hallo, leest u wel eens kranten, dacht ik. De maan is voor ons van onschatbare waarde." Kracht Het gaat Ockels niet alleen om de prakti sche voordelen van de maan. Zijn interes se gaat veel dieper. „De aarde is geen beschermd park met een Chinese muur eromheen. Om te overleven moeten we verticaal groeien, de ruimte in. We moeten naar buiten. Het gaat om dromen en dur ven. Je intelligentie gebruiken om dmgen op te lossen. Dat is de kracht van de mens. En daar houd ik zelf ook van. Ik kies in de natuur de moeilijk begaanbare paden en niet de makkelijkste weg. Voor mij is het leven als een legpuzzel: ingewikkeld, maar als je je hersens gebruikt, past uit eindelijk alles. Dat is mijn grootste fasci natie: dat alles past." „Ons lichaam hoort thuis op de aarde. Het leven is absoluut aards: onze ritmiek, het lopen, bewegen, ruiken, voelen. In '85 had ik decassette 'Rocketman' van Elton John meegenomen, maar dansen in de ruimte lukt niet, Verder dan iets wat op de Ween- se wals lijkt, kwam ik niet. In de ruimte zouden we geen prettig leven leiden. Maar- geestelijk kunnen we wel in de ruimte groeien. De mens streeft altijd naar iets hogers, ook letterlijk gezien. Via robots, satellieten en 'virtual reality' treden we buiten de paden van de aarde. Onze geest kan op de maan aanwezig zijn, zonder dat ons lichaam daar is. Telepresence heet dat. Ergens zijn zonder er te zijn. Dat klinkt misschien wat vaag voor de oudere generatie. Mijn hoop vestig ik op de nieu we generatie. Die is er al zo aan gewend niet door een raam naar buiten te kijken, maar de wereld via het venster van de te levisie en de computer te verkennen. Zij staan open voor nieuwe ideeën." Eenzaam Ockels bevindt zich, net als bij zijn ruim tereis, op eenzame hoogte als het gaat om zijn visie voor de toekomst. Europa laat hem een beetje in de steek. Zijn vechtlust en loyaliteit ten opzichte van Europa lij ken na de kater van Parijs enigszins misplaatst. Wordt het tijd de villa in Aer denhout te verruilen voor een luxe appar tement in Houston? Tussen 1980 en '86 verbleef Ockels al geruime tijd in het Mekka van de ruimtevaartindustrie in de Verenigde Staten om daar onder andere de training voor astronaut te volgen. „Vroeger was ik een echte Amerika-freak. Onlangs was ik in Los Angeles en vertelde daar over mijn Euromoon project. Het en thousiasme dat je dan over je heen krijgt. Eén man begon er meteen Disneyattrac- ties bij te bedenken. Mijn plannen had ik daar zo van de grond gekregen. Het is nog steeds het land van de onbegrensde moge lijkheden. Helaas is de culturele moraal van de Amerikanen nogal laag. Alles draait om macht, status en geld. Dat ligt mè niet zo." „De laatste tijd denk ik ook wel eens: waarom zou ik Europa nog willen helpen? Het is echt een dilemma. Hoe nu verder? Als het zo doorgaat, kunnen we de tent in Noordwijk wel sluiten. Maar ik ga verder. Misschien is het uit plichtsbesef, trots of heeft het te veel emotionele waarde. Ik ben en blijf toch Europeaan." Judith Flier

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 27