Hulp van De Zakenlift succesvol Opperhuid en schors raken elkaar in werk van Landsaat PZC Hoop voor de Jazz na 2000 Nieuw informatiecentrum uitvaarten Project schooluitval Zeeuws-Vlaanderen rdlü zeeland 23 Project Syntens ondersteunt veertig jonge innovatieve bedrijven ondernemend zeeland kunst cultuur vrijdag 5 juni 1998 door Claudia Sondervan MIDDELBURG - Marketing- wijs, kostenbewust, perso- neelsdeskundig en vooral ge rustgesteld voelen startende ondernemers zich die mee draaien in het ondersteunden- de project De Zakenlift. Het coaching- en ondersteunings programma voor nieuwe en vernieuwende bedrijven draait nu één jaar bij Syntens in Mid delburg, waarin IMK en Inno vatiecentrum gefuseerd zijn. De Zakenlift verstrekt indivi duele coaching, voorlichting over aspecten van bedrijfsvoe ring en brengt starters bij el kaar om ervaringen uit te wis selen. Daarnaast kan deelname aan het project financiers wat geruster maken - er is een oogje in het zeil. Coördinator Heike Maat heeft nu veertig bedrij ven in zijn Zakenlift zitten; vijftien tot twintig kandidaten heeft hij moeten afwijzen, vaak wegens van de eis tot vernieu wende activiteiten. Mede daar om bestaat een groot deel van de bedrijven uit zakelijke dienstverleners, met name op technisch vlak. Aan die beschrijving voldoet ook Eric Kivits. Zijn bedrijf Mechatron Engineering in Nieuwerkerk is nu even oud als Zakenlift in Zeeland. Kivits le vert productiebedrijven oplos singen voor het verhelpen van hobbels of het doorvoeren van verbeteringen in het produc tieproces. Het constructiewerk daarvoor laat hij door andere bedrijven uitvoeren. Ook haalt hij assistentie bij projecten op detacheringsbasis bij andere bedrijven. Die afhankelijkheid van toeleveranciers vergt een strakke regie, wil hij naar af spraak leveren bij zijn op- De rubriek Onderne mend. Zeeland staat on der redactie van Claudia Sondervan. Vragentips en mededelingen kunnen schriftelijk worden aan geboden aan de redactie van de PZC, postbtis 18, 4380 AA Vlissingen, of via fax 0118-470102. drachtgevers. Hij beschouwt de Zakenlift als toetssteen: „Je vraagt je als eenmansbedrijf altijd af of je het wel goed doet. Ze zijn heel sterk in marketing aanpak. Zij benadrukten het belang van onderscheiding, zetten me aan om keuzen te maken. Ik leerde ook dat een bepaalde arrogantie niet past: 'de klanten weten me wel te vinden'. Ik moest met mijn be nen op de grond. Dat had zon der coach langer geduurd." Komende tijd vraagt Kivits van de Zakenlift steun bij zijn 'luxeproblemen': „Kostenbe heersing. Hoe werf je personeel en blijf je toch flexibelIk kreeg vorige week een flinke order, ik heb iemand nodig die mee werkt." Kivits zoekt een kun dige in werktuigbouw of elek tronische besturingstechniek, die heel zelfstandig werken kan en een brede blik heeft. De bedrijfsmogelijkheden in de jonge gemeente Schouwen- Duiveland vind Kivits mager. „Het is droevig gesteld met huisvestingsmogelijkheden. Makelaars bieden contracten voor vijf jaar - daar kan je als starter niet mee leven." Op ei gen initiatief vond hij onder dak in het eermalig gemeente huis van Nieuwerkerk. Groei Een plek daar werd het snel groeiende Bever Innovaties in Noordgouwe echter gewei gerd. „De gemeente wil het ge bruiken als archiefruimte", weet Remko Delfgauw. Veel be grip voor dat standpunt heeft hij niet, gezien het twaalf vier kante meter kleine tuinhuis in Noordgouwe dat hem, zijn kompaan Michel de Brabander en hun werknemer nu enkel ter beschikking staat. Bever Inno vaties ontwikkelde een met in telligente elektronica aange stuurd prijzenbord, waarmee benzinestations van Fina aan de weg de brandstofprijzen aangeven. Bever Innovaties verzorgt ook het onderhoud van de installaties. Ook maakt het bedrijf speciale elektroni sche attributen voor spelshows op televisie. Daarnaast werkt Bever Innovaties 'aan een licht- netmodem waarmee over enkele honderden meters een dataverbinding gelegd kan worden zonder dat er nieuwe kabels de bodem in hoeven. De groei van het bedrijf geeft ruimte voor nieuwe werkne mers, maar eerst is een groter pand noodzakelijk. Bever Innovaties stapte in ja- nuari dit jaar, anderhalf jaar oud, in de Zakenlift. „We wer den benaderd en dachten: dat is het!" Delfgauw noemt de ge ruststelling na contact met col lega-starters belangrijk. ,,Je leert dat jouw twijfels in elk ge val nonnaal zijn." Met name de begeleiding in personeelspro- blematiek acht hij belangrijk voor de toekomst van Bever In novaties. Het bedrijf is tijdens de bedrijvencontactbeurs Con- tacta, dit najaar in de Goese Zeelandhallen, te vinden in het Zakenlift-paviljoen. Uitvaartverzorger Wim de Groot in zijn nieuwe bedrijfsonderkomen aan de Veerseweg in Middelburg. foto Ruben Oreel door Claudia Sondervan MIDDELBURG - Een doods kist met beschilderingen of gouden en zilveren ashanger- tjes aan een ketting of in een stolp - dat zijn enkele van de noviteiten die te vinden zijn in het nieuwe Informatiecentrum Begrafenissen en Crematies, dat vandaag, vrijdag, opent aan de Veerseweg in Middel burg. Daar heeft uitvaartverzorging De Groot-De Kam haar nieuwe vestigingsplaats gevonden, na zeventien jaar vanuit een woonhuis gewerkt te hebben. Het langerekte pand, eertijds nog een melk- en groentehan- del, werd opgedeeld in drieën: het woonhuis van eigenaren Wim en Won de Groot-de Kam, de garage voor de trouw- en volgauto's eh de showroom met kantoren waar het informatie centrum gevestigd is. Bij de on derneming hoort tevens het rouwcentrum in Dauwendaele. In het informatiecentrum heeft Yvon de Groot ruimte om men sen te spreken en kunnen be zoekers zich informeren over de mogelijkheden die de nieu we wet op de teraardebestel ling biedt, zoals het thuis be waren van de as na crematie. Diverse voorbeelden van doodskisten en umen zijn in het centrum te zien, in de tuin achter het centrum heeft steen houwer Johan Zandee voor beelden van grafstenen staan. Open dagen Het centrum houdt open dagen vandaag, vrijdag, tussen 16 en 20 uur en morgen, zaterdag, van 10 tot 16 uur. Dan zijn er presentaties van Johan Klaas sen over rouwdrukwerkBloe- menhuis Orchidee, het CMO over hun werk in het verzorgen van overledenen in ziekenhui zen en bejaardenhuizen, Axent Aegon over uitvaartpolissen, notaris G. Herwig over akten van erfrecht en testamenten, J. Outermans over uitvaartre- portages en Ellen Kortenbouw, Middelburgse studente aan de kunstacademie in Breda laat zien hoe zij kisten beschilderen kan. Zaterdag 6 juni is er ook een maatschappelijk werkster aanwezig die informeert over hulp bij rouwverwerking. door Marcel Modde TERNEUZEN - De gezamenlij ke Zeeuws-Vlaamse gemeenten willen in samenwerking met het ROC Westerschelde in Terneu- zen en aanverwante organisa ties een project opzetten dat als nog voorziet in de opvang van schooluitvallers. Als gevolg van de Wet Educatie en Beroepson derwijs dreigt een groep jonge ren van zestien en zeventien jaar (nog partieel leerplichtig) tus sen wal en schip te vallen. In Zeeuws-Vlaanderen gaat het om zo'n veertig jongeren, voor wie geen weg terug is naar het reguliere onderwijs. Tot voor kort waren er voor deze groep verschillende opvangmogelijk heden. Door wijziging van de wet kunnen die echter niet meer worden gefinancieerd. Het mi nisterie van Onderwijs ging er aanvankelijk vanuit dat het nieuwe systeem sluitend zou zijn en geen uitval meer moge lijk is. Dat pakt in de praktijk echter anders uit. Reden waarom de minister een extra pakket maatregelen heeft voorgesteld aan de Tweede Ka mer, teneinde de uitvallers uit het voortgezet onderwijs bin nenboord te houden. Volgens burgemeester en wethouders Stoelendans in restaurants bij Jazzfestival in Terneuzen TERNEUZEN - De restaurants Brasserie Hotel Tollenique en Golden Tulip Hotel l'Eseaut in Terneuzen houden zaterdag 6 juni ter gelegenheid van het Schelde Jazz Festival een zoge heten jazz walk diner. Het bijzondere aan het menu is dat tussen de vier gangen door van etablissement moet worden veranderd. Bij dit loopje tussen restaurant Tollenique en Hotel l'Eseaut worden de jazzliefheb bers annex dinergasten bege leid door een swingend orkest. Ook op beide locaties spelen bands, met muziek uit de tijd van de 78-toeren plaat. Tijdens de maaltijd speelt in Tollenique The Blue Rythm 4 en is in l'Es eaut het ensemble Plus Four te horen. van centrumgemeente Terneu zen is het niet verstandig op de initiatieven uit 'Den Haag' te wachten, omdat de veertig Zeeuws-Vlamingen (van wie het overgrote deel uit Terneu zen) ieder moment buiten de boot dreigen te vallen. Startkwalificatie Het beleid is erop gericht dat ie dere jongere het onderwijs met een zogeheten startkwalificatie verlaat. Lukt dat niet, dan moe ten ze op één of andere manier worden opgevangen om nog grotere problemen in de toe komst te voorkomen, zo merken B en W nadrukkelijk opIn over leg met verschillende instanties uit het werkveld (scholen, Arbeidsvoorziening en de Stichting Werkdoel) is daarom gekozen voor de opzet van een doelgericht projectplan Opvang Schooluitval. Het plan kan gedeeltelijk wor den betaald met geld uit het Eu ropees Sociaal Fonds. Het ROC en de gemeente Terneuzen beta len het restant van respectieve lijk 130.000 en 40.000 gulden. Voor deelnemende jongeren uit een andere gemeente wordt per persoon duizend gulden in reke ning gebracht. Plet voorstel wordt donderdag 11 juni be sproken in de commissie finan ciën en onderwijs. De openbare vergadering begint om 19.30 uur. (Advertentie) STRATEGISCHE KEUS VAN ACTIEVE ONDERNEMER feliciteert: familie Timmerman- Corleis met de opening van kantoren en dienstencentrum "De Tol" COORDINATOR BEDRIJVEN 01 13 249618 Onderzoek kans cultureel festival Zuid-Nederland VEERE - Zuid-Nederland wil zich cultureel sterker profile ren. De provincies Zeeland, Noord-Brabant en Limburg en de steden Maastricht, Eindho ven, Den Bosch en Tilburg over wegen daarom gezamenlijk een Festival voor Zuid-Nederland op te zetten. Het bureau LaG- roup, dat is ingehuurd om een haalbaarheidsonderzoek uit te voeren, heeft daarover donder dag in Veere een 'brainstorm sessie' gehouden met vertegen woordigers van de drie provincies en de vier gemeen ten. De sessie was onderdeel van het Bestuurlijk Overleg Cultuur Zuid-Nederland dat bij toer beurt door een van de deelne mers wordt georganiseerd. Deze keer was Zeeland aan de beurt. Gedeputeerde G. de Kok (cul tuur) deelde donderdagmiddag mee dat twee thema's het over leg hadden gedomineerd: de culturele profilering van Zuid- Nederland er\ de haalbaarheid van een grootschalig festival. De profilering is een wens van staatssecretaris A Nuis. Hij wil dat alle Nederlandse regio's waarmee hij een cultuurconve nant heeft gesloten - dus ook Zuid-Nederland - een duidelijk cultureel profiel opstellen. Dat moet vóór de volgende conve nantsperiode, die in 2001 in gaat, geregeld zijn. Volgens De Kok heeft Zuid-Nederland een jaar geleden met het rapport 'Kleur bekennen' al een aanzet gegeven. De nadere uitwerking wordt nu vroeg ter hand geno men, omdat de Raad voor Cul tuur zich daar volgend jaar waarschijnlijk over wil buigen. Promoten De Kok: „In overleg met werk gevers en werknemers heeft Zuid-Nederland besloten zich zelf te promoten als sterke eco nomische regio met groeimoge lijkheden. Wij vinden dat daar ook een duidelijk cultureel pro fiel bijhoort." Een van de ele menten in zo'n profiel zal de re latie met Vlaanderen zijn, aldus De Kok, want wat de drie pro vincies onder meer bindt is dat ze aan België grenzen. Een dui delijke profilering van Zuid- Nederland kan ook worden be reikt met een festival dat in om vang wellicht een tegenhanger kan worden van het Holland Festival.Een periode waarin het festival zou moeten plaatsvin den of een startjaar is daarom nog niet bekend. Wel ligt voor de hand dat het gaat om een combi natie of samenwerking van be staande festivals. J. Bernleff (rechts), met naast hem Jan Menu met twee leden van zijn trio. foto Charles Strijd doorTrees van Herpen TERNEUZEN - Haalt de Jazz de 21e eeuw? Met die vraag ge steld door J. Bernlef en mogelijk beantwoord door Jan Menu en zijn trio hoopten de literaire stichting Prometheus en het Schelde Jazz Festival donder dagavond zowel de literatuur als de jazzliefhebber naar Porgy Bess te halen. Verstokte lezers die ook muziekminnaars zijn vormen kennelijk een kleine, maar aandachtige groep. Bemlef ging in de lezing van zij n essay in op de prangende vraag of er nog een toekomst is voor de Jazz in het cybertijdperk. Refe rerend aan andere auteurs die slechts een achterwaartse be weging in de ontwikkeling van deze muziek constateren, ont waart hij ook bij hemzelf enige somberheid. Onmiddellijk rela tiveert hij dat overigens weer door zich af te vragen of hij door zijn leeftijd niet toegeeft aan nostalgie. Aan de hand van anecdotes in Skandinavische jazzclubs illustreert hij de be labberde huidige uitvoering van zijn geliefde jazz. Dan duikt hij in de geschiedenis om te conclu deren dat de ware jazz door mu zikanten is gemaakt, niet door componisten- Verwonderlijk is dat niet want de jazz spruit voort uit een ongeletterde be volkingsgroep In Amerika, de bakermat van de jazz, werden op den duur de mu sici geschoold. De komst van de grammofoonplaat maakte re productie mogelijk. Die twee ontwikkelingen zorgden voor een ommekeer. Jazz werd een product van de conservatoria, net als klassieke muziek. Des ondanks werd de jazz door mo- Borden met gedichten van kinderen langs de kust VLISSINGEN - Drie ge dichtborden van twee jeugdige dichters zullen maandagochtend in Vlis singen worden onthuld. De dichters, Marit Ub- achs (11 jaar) en Anne- Marth Kuilder (12 jaar) van de Klim-op basis school te Wijchen zullen maandag rond 9.00 uur de borden op wandelprome nade het Nollehoofd ont hullen samen met wet houder L. C. Poppe-de Looff. Langs de gehele kust wor den maandag meer dan honderd borden met ge dichten van kinderen over de zee worden onthuld. Dat gebeurt in alle 26 Ne derlandse kustgemeen- ten. De gedichten zijn ge schreven voor het poëzie- projeet Dichter Bij Zee. derne klassieke componisten als Strawinski grof en oninteres sant gevonden. Bemlef betoog de dat juist die imperfectie de ziel van de jazz is. „Het gaat om de expressie en creativiteit van een specifieke persoon op een bepaald instrument. De klassie ke muziek daarentegen vraagt om afgebakende precisie." In een mooie beeldspraak voegde hij eraan toe: „Zo is de jazz een ontdekkingstocht, de klassieke muziek een verzorgde reis." „Op de vraag of er een toekomst is voor de Jazz in de 21e eeuw is geen simpel ja of nee te geven, maar om met de bioloog D.Hillenius te spreken: een bloeiperiode komt voort uit een onopvallende zijtak. Het hybri dische, kakafonische panorama van de huidige jazz met al zijn joodse, Caraibische en electro- nische invloeden, doet denken aan de veelstromige oorsprong van weleer. Mogelijk dat uit die brede delta een klein onopval lend beekje uitgroeit tot een nieuwe stroming", eindigde de schrijver hoopvol. Na de pauze gaven Jan Menu, Maarten van Grinten en Jan Voogd, verenigd onder de naam 'Dig d'Diz', deze hoop vleugels. In lange ononderbroken takes lieten ze alle mogelijkheden van hun instrumenten horen. Op de voorste rij zat Bernlef- Sigaret na sigaret stak hij op om zo een bijdrage te leveren aan de door hem zo gewaardeerde rokerige sfeer van de jazzclubs uit ver vlogen tijden. doorTrees van Herpen PHILIPPINE- In de Burgerzaal van het stadshuis van Sas van Gent zijn vanaf morgen, zater dag, vier dagen lang schilderij en te zien van Hans Landsaat. De Amsterdamse kunstenaar woont en werkt een deel van het jaar op een afgelegen plekje in de buurt van Philippine. Het idee voor deze tentoonstelling is afkomstig van de onlangs over leden wethouder L. Marquinie. Zijn opvolgster E. Spuessens verricht zaterdag om half elf de opening. „Hans Landsaat heeft geen tele foon", luidt de mededeling uit het stadhuis van Sas van Gent. Met een gedetailleerde routebe schrijving op zak ga ik op goed geluk naar Philippine. Via een kasseienweg Belgie in, even la ter langs een tweede grenspaal er weer uit. Dan is daar de smal le, stijle dijk. In de stortregen van dat moment wordt de klop op de atelierdeur prompt beant woord. Met een vanzelfspre kendheid alsof het een afspraak betrof, neemt de schilder alle tijd voor een gesprek. Zelfs de voor de expositie al ingepakte werken worden uit het plastic gehaald. Hans Landsaat werd voor de oorlog geboren in Amsterdam. Familieleden van zijn Vlissing- se moeder zochten tijdens de he vigste strijd op Walcheren een veilig heenkomen in het Am sterdamse, vaderloze gezin. Na de oorlogsjaren werd het stadse bleekneusje Hans zomers gast- (Advertentie) Hans Landsaat, die de komende dagen exposeert in het gemeentehuis van Sas van Gent: „De reflectie op de landschappelijke omgeving is het onderwerp van al mijn werk." foto Charles Strijd <je¥»9e' vrij onthaald bij de Vlissingse verwanten „Dikwijls liep ik naar de aanlegplaats van de veerboot en droomde over die lonkende overkant." Toch is het toeval dat Landsaat nu een pied-a-terre in Philippine heeft. „Maar dat is een te lang verhaal. Mijn atelier is een oud vissers huisje. Waar nu allemaal pol derland is was voorheen water. Het woonhuis is een houten Zweedse noodwoning. Toen ik mijn semi-permanente verblijf bij de gemeente ging regelen kwam ik in contact met wethou der Marquinie. Hij opperde het idee om een tentoonstelling van mijn werk te houden in het Sas- se gemeentehuis." Gedichten Landsaat volgde de opleiding vrije grafiek aan het instituut voor kunstnijverheidonderwijs - de huidige Rietveld Academie - in Amsterdam. Veel van zijn grafische werk is uitgevoerd door de Kelpra-Studio in Lon den. die uitsluitend voor kun stenaars werkt. De aankopers van de prestigieuze Tate-Galle- ry kochten meermalen werk van Landsaat. Een reis naar Londen blijkt echter niet nodig; Lands aat haalt in zijn huis in Philippi ne enkele juweeltjes van boeken tevoorschijn- Samen met zijn vrouw runt hij de kleine uitge verij Derby Pier. Van zijn hand verschenen 'Onbestemd' en 'Het verleden droomt'. Twee prach tig verzorgde uitgaven op mooi geschept papier, dubbel gebon den met monochrome lino's in een sobere typografie. Helmut Levy schreef de gedichten in 'Het verleden droomt', Lands aat maakte zelf de teksten voor 'Onbestemd' Derby Pier is niet zomaar een naam. Hans Landsaat heeft een bijzondere band met Australië, waar die pier te vindep is. Zijn vrouw groeide er op. Zij wilde af en toe terug naar het land van haar j eugd en zo maakte de kun stenaar kennis met een conti nent waarover hij zegt: „Je ruikt en proeft daar het oeroude. Ik dacht dat de polders van Philip pine wijds waren. Maar in het landschap hier is overal de men senhand te herkennen. In Au stralië is nog pure natuur, lege woestijn. Het verhaal van cap tain Charles Sturt die een bij voorbaat tot mislukking ge doemde expeditie naar een bin nenzee ondernam heeft mij tot veel kunstwerken geïnspireerd. Sturt komt steeds terug in mijn schetsen als een met stenen ge vulde man. De reflectie op de landschappelijke omgeving is het onderwerp van al mijn werk." Bij het bekijken daarvan valt op dat de Australische schilderijen groter van formaat en anders van kleur en licht zijn dan de Zeeuws-Vlaamse. „Dat spreekt voor zich", is het korte commen taar. Een dag later komt telefo nisch de aanvulling. ..Joseph Brodsky beschrijft het verschil in natuurbeleving tussen de Eu ropeaan en anderen. Bij het zien van een boom is er voor de eerste een ruisen van associaties en resteert alleen weemoed. De an deren, zoals ik in Australië, er varen het zien van een boom als de ontmoeting van gelijken, de aanraking van opperhuid en schors. In verbijstering blijft de mens achter. Dat is mijn natuur beleving in Australië, dat laat ik zien." Papier prikken Hans Landsaat leeft van zijn kunst. In de stedelijk musea van Amsterdam en Schiedam zijn zijn doeken opgenomen in de permanente collecties. Drie ga leries verspeid over het land vertegenwoordigen zijn belan gen. Landsaat is bestuurlijk be trokken bij het kunstleven van de hoofdstad. „Maar ik heb me nooit laten verleiden om neven activiteiten te doen die je gees telijk zo in beslag nemen dat je niet meer toe komt aan creatieve arbeid. Dan zou ik nog liever papier gaan prikken in het Von delpark." Openingstijden van de expositie in hel stadhuis van Sas van Gentza. 10.30-12.00 uur en 13.30-17.00 uur. zo. 13.30-17.00 uur, ma. 19.00-21.00 uur, di. 13.30-17.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 49