Atlanta polijst zwarte muziek Op schoolpleinen ze halve oorlogen vechten uit Anita Meyer bezingt leven Nederlandstalig Motown in de jaren '90 kunst cultuur vrijdag 5 juni 1998 16 Filmregisseur Jacques Doillon en wreedheid D A Anita Meyer: „Misschien kom ik nog weieens met een Franstalig of gospel-album op de proppen." foto Patricia Steur Het Nederlands had nooit de voorkeur van Anita Meyer. Des te opvallender is haar nieu we album Dichter bij elkaar dat elf Nederlandstalige liedjes be vat. De zangeres noemt de 'op schudding' over haar muzikale ommezwaai wel lollig. „Ik houd er wel van om steeds op een andere manier voor de dag te komen. Wellicht kom ik nog eens met een Franstalig of zelfs een Gospel-album op de prop pen." Zingen in de Nederlandse taal heeft nooit Mëyers voorliefde gehad, maar ze heeft het even min uitgesloten. De aanzet was een tv-optreden ten bate van Het Rode Kruis, waarvoor Jan Rietman een bewerking van Céline Dions 'The power of the dream' schreef. „Uit die sa menwerking ontstond het idee een volledig Nederlandstalig album op te nemen. Al snel zijn we gaan spitten naar geschikte nummers", vertelt Meyer. Dichter bij elkaar bevat elf co vers. Anita Meyer (43) liet be kende hits van f avoriete zange ressen omvormen tot Neder landstalige, 'eigen' liedjes. Zo werd Beverly Cravens 'Promise me' vertaalt in 'Wacht op mij', 'The power of the dream' werd 'De warmte in je hart', Whitne}- Houstons 'Run to you' heet in Meyers versie 'Ik geef om jou' en 'Save the best for last' van Vanessa Williams werd 'Jij bent de liefste die er is'. „Dat laatste nummer gaat over vrijheid bin nen de relatie. Je kunt een eigen leven leiden en toch samen ge lukkig zijn." Ondanks de liefde in haar tek sten, maakte de zangeres zelf de afgelopen jaren een minder rooskleurige periode in haaf liefdesleven door. Haar echt scheiding werd bovendien breed uitgemeten in de 'vak pers'. Maar Mever is allesbe halve verbitterd of triest. „Als je jong bent, denk je dat je alles samen moet doen. Door de ja ren heen ben ik mij bewust ge worden van het Venus en Mars- verhaal. Mensen zijn altijd ver schillend. Je moet elkaar de ruimte gunnen om af en toe al leen te zijn, je terug te trekken. Ook dat is liefde." De tegenslagen ten spijt wilde Anita Meyer ook geen puur ne gatief klinkende cd maken. „Vaak gaan mensen hun leed uitgebreid bezingen. Ik wilde dat pertinent niet doen." De doorgewinterde vocaliste zag er streng toe op toe dat de tek sten geloofwaardig bleven. „Een vrouw van mijn leeftijd kijkt toch anders tegen het le ven aan dan een zangeresje van in de twintig. Het hoeft niet al leen maar vrolijk en positief te klinken. Het zijn echt 'mijn' liedjes geworden. Dat. het co vers zijn hoeft helemaal geen nadeel te zijn. Als mensen zeg gen: 'Ik ken dat liedje, maar ik weet niet meer waarvan' ervaar ik dat als een mooi compli ment," Diep dal Tien jaar geleden stond Anita Meyer drie keer voor een uit verkocht AHOY', waar zij top hits als 'The alternative way' en 'Why tell me why' zong. Dat succes is onmogelijk te evena ren, maar dat ervaart Meyer al lerminst als een 'diep dal'. „Je moet realistisch zijn en dat ben ik, ook in die hectische periode, altijd gebleven. Ik heb zodanig geprofiteerd varï die topjaren dat ik nu kan doen wat ik leuk vind." Haar voorlaatste album, 'A song can change your life' (1996), deed het aardig, maar werd zeker geen verkoopknal ler. Die tijd is voorbij, realiseert Meyer zich. „Je kunt niet ruim twintig jaar continue aan de top meedraaien. Niet elke cd kan goud worden." Het florerende bedrijf 'Anita Meyer' draait tegenwoordig een tandje lager. „Ik ben rusti ger geworden. Natuurlijk was Het leuk om populair te zijn, maar nu beleef ik alles veel be wuster. De afgelopen vijftien jaar waren heel hectisch. Nu doe ik vooral dingen die ik zélf leuk vind en waarvan ik volop kan genieten." Toch begint het 'weer te kriebe len' en wordt een nieuwe thea tertournee voorzichtig in de steigers gezet. Discotheken en clubs zijn definitief verleden tijd. „Dat is nu het domein van jonge zangeressen als Trijntje Oosterhuis en Anouk." Haar twaalfjarige dochter houdt Meyer alert op hedendaagse muziektrends. „Toen ze vier was, dacht ze nog dat iedere moeder zong. Ze is zo gewend aan mijn zangcarrière. Zelf is ze uiteraard met hele andere muziek bezig. Ik ben nu een maal geen Spice Girl." Berrit de Lange Lamont Ball droomt hardop van de dag waarop zijn werkgever LaFace Records net zo beroemd zal zijn als de merknaam Coca-Cola. Of het ooit zover zal komen? Zeker is dat de 25-jarige Ball deel uitmaakt van een uitermate succesvolle lokale industrie die een nieuwe dimensie toevoegt aan het snelgroeiende Atlanta. De swingende hoofdstad van de Amerikaanse staat Georgia ontwikkelt zich in hoog tempo tot het Mekka van de populaire 'zwarte' muziek. „Het is net als met de goudkoorts", stelt Ball. „Vanuit het hele land komen ze hier naartoe in de hoop miljonair te worden." uitoéfenen op Amerikaanse muzi kanten, songwriters en producers. De groei van Atlanta's muziekin dustrie werd indirect juist gesti muleerd door de zuigkracht van Los Angeles en New Ybrk. meent Lamont Ball. „De muziekindu strie in Los Angeles en New York is volkomen oveivoerd en verza digd. Het is buitengewoon moei lijk daar als onbekend talent je naam te vestigen, zeker als je zwart bent". Hier in Atlanta is er nog hoop voor nieuwkomers, ver zekert hij. „Ze kunnen in betrek kelijke rust hun werk doen, zonder te worden afgeleid. En Atlanta heeft alles te bieden wat ze nodig hebben om hun werk naar behoren te kunnen doen." Halfgod Ball waarschuwt dat er geen foto's gemaakt mogen worden in de vleugel waar zijn baas Antonio 'L.A' Reid kantoor houdt. L.A Reid, de onbetwiste peetvader van Atlanta's muziekindustrie, geniet in deze stad het aanzien van een halfgod. Afkomstig uit het mid- westen van de VS richtte Reid sa men met zijn wereldberoemde partner Kenny 'Babyface' Ed monds in 1989 in Atlanta het label LaFace Records op. Nog datzelfde jaar brachten de twee hun jonge platenmaatschappij onder de pa raplu van BMG/Arista Records. Het artistieke en commerciële suc ces van LaFace werkte als een magneet op andere zwarte produ cers en songwriters. Ook zij kwa men naar Atlanta. „Dankzij L.A Reid en Babyface Edmonds zijn heel wat mensen hier in de omge ving miljonair geworden", zegt Ball. Er klinkt ontzag door in zijn stem. Waarom kozen Reid en Edmonds voor Atlanta? Atlanta's geografi sche ligging speelde een rol. De hoofdstad van Georgia is een ver keersknooppunt met een groot en modern vliegveld, wat deze stad voor ondernemingen van velerlei aard interessant maakt. Atlanta is ruim van opzet en ondanks haar explosieve groei overwegend groen gebleven. De huren en de grondprijzen zijn betaalbaar in vergelijking tot de prijzen die in New York en Los Angeles ge vraagd worden. En Atlanta is 'hot'; de stad kreeg de afgelopen jaren mede dankzij de komst van de Olympische Spelen 'momen tum'. Voor Reid en Edmonds teide ver der mee dat Atlanta al 25 jaar wordt geleid door zakenlieden en bestuurders van Afrikaans-Ame rikaanse origine. De geboortestad van dominee Martin Luther King kent een krachtige zwarte struc tuur. De academische opleidingen in Atlanta behoren tot de beste zwarte universiteiten en colleges van de VS. „Al je vriendenzijnrol- modellen", zegt Ball. „Als je veel succesvolle zwarte mensen in je omgeving hebt, geeft je dat als zwarte inwoner van dit land veel zelfvertrouwen De artiesten en overige medewer kers van platenmaatschappij La Face zijn zonder uitzondering van Afrikaans-Amerikaanse afkomst. De gepolijste hits van LaFace sco ren overigens even goed bij zwart als blank, zoals dat dertig jaar ge leden ook gold voor de hits van platenmaatschappij Motown. Tussen 1990 en 1998 denderden vanuit Atlanta zeventig singles de Amerikaanse top-10 binnen. Der tiensongs drongen door tot de fel begeerde nummer 1 positie van best verkochte cd-single in de VS. De meiden van T.L.C. werden een van LaFace's grootste marketing successen, met ruim tien miljoen verkochte exemplaren van hun cd 'CrazySexyCool'. Ook ging de af gelopenjaren een imposante reeks Grammy Awards - de 'Oscars' voor de muziekindustrie - richting Atlanta. Bestaat er zoiets als een Atlanta- sound? Niet echt, meent Ball. Want daarvoor zijn er inmiddels teveel verschillende producers en platenmaatschappijen actief in de stad. Je zou volgens hem hoog stens kunnen zeggen dat de zwarte muziek uit Atlanta enigszins her kenbaar is aan de veelal gepolijste afwerking. Het is muziek met een hoogglans laklaag, zegt hij Producers en songwriters uit At lanta wekten met hun successen onder meer de belangstelling van megasterren als Madonna, Mi chael Jackson en Mariah Carey. De energie van Atlanta's zwarte mu ziekindustrie lijkt echter vooral gericht op het ontdekken en bege leiden van jong talent. Ball: „Als je talent hebt en bereid bent om hard te werken, dan vind je hier in At lanta mensen die j e op weg kunnen helpen." John Wanders Aan de wanden van het be scheiden kantoor van platen maatschappij LaFace in Buck- head, 'het Beverley Hills van Atlanta', lacht het succes je in goud en platina tegemoet. De mu ren vormen een eregalerij voor de sterren uit de stal van LaFace: Boys II Men, Puff Daddy, T.L.C., Babyface, Usher, Toni Braxton, Lil' Kim, Outkast, En Vogue, Xs- cape, Blackstreet, Total, Dru Hill en Tony Rich. Hun cd's werden enorme verkoopsuccessen. Op een platina cd van de soundtrack voor de film 'The Bodyguard' staat ge graveerd dat ervan dit ene schijfje 26 miljoen exemplaren over de toonbank gingen. De hedendaagse betekenis van Atlanta voor de in de Afrikaans- Amerikaanse gemeenschap ge wortelde muziekindustrie is ver gelijkbaar met de rol die Detroit in de jaren zestig speelde als 'Soul City, USA'. Atlanta is onmisken baar uitgegroeid tot het 'Motown' van de jaren negentig. De kunstre dactie van The New York Times omschreef dit verschijnsel onlangs als een van de merkwaar digste ontwikkelingen die de mu ziekindustrie de laatste tien jaar doormaakte; zeker gezien de im mense zuigkracht die de metropo len Los Angeles en New York De jongens van Outkast, de succesvolle rap-groep uit Atlanta. Vervreemding, dood en emotioneel isolement zijn constanten in het werk van de Franse cineast Jacques Doillon. Zijn nieuwste film Ponette, met een prachtige titelrol van de vierjarige Victoire Thivisol, lijkt de weg naar een iets groter publiek te banen. ebuterend in de vroege japen zeven- tig, maakte Jacques Doillon naam met stilistisch sobere, sterk dialoogge- richte relatiestudies van Franse midden klasse milieus. Het typische Doillonper- sonage is ontheemd, vaak beland in een relatie waar het machtsevenwicht zoek is, en nooit helemaal opgewassen tegen de complicaties van het moderne leven. Gaandeweg verlegde Doillon zijn aan dacht naar portretten van jongeren, zoals 'Le Jeune Werther', over de zelfmoord van een jongen, en de pogingen van zijn klas genoten om die dood een plek te geven. Dood en de verwerking van rouw is ook de inzet van Ponette. De titelrol wordt ge speeld door Victoire Thivisol. Doillon ontdekte Thivisol na bestudering van vi deointerviews met j onge kinderen. Op ba sis van die maandenlange research, uitge voerd door een team van medewerkers, organiseerde hij workshops met de kinde ren die in zijn ogen het meest uitgespro ken waren in hun meningen en fantasieën. Naar welke kwaliteiten was hij op zoek? „Victoire viel me op omdat ze geestelijk volwassener was dan leeftijdsgenootjes. Vervolgens moet je aftasten of zo'n kind de film ook graag met je wil maken. Er moet een vertrouwensband ontstaan; daar kun je aan werken, maar een kind moet dat vertrouwen ook geven. Ik heb Victoire gekozen omdat ze in staat was emoties over te dragen. Dat is moeilijk te bepalen als een kind zo klein is, maar dat is wel de essentie; ik zocht naar een be paalde stijl van acteren." Spelletjes Die keuze is uitstekend uitgepakt. Thivi sol speelt een memorabele rol als meisje, wier moeder is omgekomen in een auto ongeluk. Een film lang zien we hoe de kleuter die dood een plek in haar leven probeert te geven. Niet via de weg van ac ceptatie, maar door verzet tegen Het lang- zaam doordringende besef dat ze haar moeder misschien nooit zal terugzien. Met de camera op ooghoogte, neemt Doil lon de kijker mee in haar belevingswe reld. Evenals in zijn karakterstudies van vol wassenen gaan zijn protagonisten weinig zachtzinnig met elkaar om. Speelkame raadjes begrijpen nog wel dat Ponette verdrietigis en proberen te troosten, maar maken haar spelenderwijs ook het mik punt van wrede spelletjes. Hartverscheu rend is het moment waarop een vriendin netje Ponette voor de voeten werpt dat ze haar moeder heeft vermoord. „Ik heb mezelf niet willen censureren", stelt Doillon. „Als onderdeel van mijn voorbereiding heb ik scholen bezocht en werd daar geconfronteerd met de harde verhoudingen tussen kinderen onderling, en de wrede spelletjes die worden ge speeld. Op schoolpleinen worden, soms zonder dat je het ziet, halve oorlogen ge voerd. Als kinderen niet naar school wil len, of leerproblemen hebben, is dat vaak omdat ze niet zijn opgewassen tegen die onderlinge hardheid." „In films wordt die wreedheid vaak afge vlakt, wordt een wex-eld voorgespiegeld die lieflijker is. Vrijwel alle dialogen in Ponette zijn gebaseerd op wat ik zelf ge- Victoire Thivisol (4), bekroonde hoofdrolspeelster uit de film Ponette van Doillon. hoord en gezien heb en ik heb eindeloos geluisterd. Als sommige scènes weerstan den oproepen, omdat ze inderdaad hard zijn, dan moet dat maar. Dit is de eerlijk ste film die ik over de jeugd had kunnen maken." Rel De regie van zijn jonge spelers die geen dialogen konden lezen is sterk. De ac- teerscènes mogen dan de indruk wekken dat ze al improviserend tot stand zijn ge komen, ze zijninwèrkelijkheidgebaseerd op vrijwel volledig uitgeschreven dialo gen, die woord voor woord werden gere peteerd. Tijdens de opnames gaf Doillon voortdurend aanwijzingen, die later in de geluidsmontage weer werden weggefil- terd. Voor haar vertolking van haar zware rol werd Victoire Thivisol op het filmfestival van Venetië, door een jury onder voorzit terschap van Roman Polanski, bekroond met de prijs voor beste actrice. En daar mee was ook een publicitaire rel van for maat geboren. Ridicuul om een vierjarig kind te prefereren boven actrices die het métier beheersen en tot meer in staat zijn dan het louter opvolgen van regieaanwij zingen, meenden critici. Kon de cineast die kritiek gezien de prestaties van Thivi sol nog naast zich neerleggen, harder werd hij geraakt door de suggestie dat de ze zware rol voor de jonge actrice wellicht emotionele schade zou veroorzaken. De cineast wijst op de uitgebreide begelei ding. „Ik heb Victoire tijdens de opnames laten begeleiden door een psycholoog en heb met haar, en alle andere kinderen die acte ren in deze film, afgesproken dat ze op ie der moment mochten stoppen. We hebben goed voor haar gezorgd, ze heeft haar rol subliem gespeeld en hopelijk houdt ze er geen schade aan over. Victoire was geluk kig voor ze de film maakte, ze heeft geno ten van de opnamen en ze wil nu graag een nieuwe film met me maken. Ik heb met die kritiek leren leven, maar vind de aan dacht wel hypocriet. Ter voorbereiding van mijn nieuwe film praat ik met kinde ren die in aanraking zijn gekomen met justitie. Vaak zijn het kinderen die op jon ge leeftijd mishandeld zijn en grote emo tionele schade hebben opgelopen. Het zou beter zijn als mijn critici zich zorgen zou den maken om de kinderen die het echt slecht hebben. Maar de treurige werke lijkheid is dat deze ellende door de meeste Fransen gewoon wordt geaccepteerd, als of het een normaal onderdeel is van de moderne samenleving." René R. Kastelein foto John Wanders Lamont Bell van LaFace Records. VL bes rek r< RO Go dei Tw jar 24- koi spf ter ter gei inl scl Tij hu XI Uil sol br sli scl Dt Rc Di kc

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 16