Tweede zeesluis onontkoombaar boeren nauwer
4 weken Omleidingen zorgen voor ergernis
Provincie betrekt
bij natuurbeheer
Maria ontvangt eer in Aardenburg
Ziekenhuis in Goes
en Zierikzee krijgt
3,5 specialist erbij
Bouw in Terneuzen vergt twee miljard en moet rond 2010 klaar zijn
VOOR 15,00
Kritiek milieubeweging
op situatie bij Dapemo
zeeuwse almanak
Nood
n"
ZEEUWS-VL
woensdag 3 juni 1998
door Wout Bareman
GENT - Rond 2010 moet het
sluizencomplex van Terneuzen
er een tweede zeesluis bij heb
ben. Misschien duren de proce
dures en de uiteindelijke bouw
langer, en wordt het uiterlijk
2013, maar blijft die pakweg
140.000-tonssluis uit, dan zal
dat enorme gevolgen hebben
voor de Zeeuws-Vlaamse en
Vlaamse Kanaalzone. Op dat
moment verspeelt het bedrijfs
leven miljarden guldens aan in
komsten en worden minstens
6800 arbeidsplaatsen bedreigd.
Auto schept
zesjarige in
Terneuzen
TERNEUZEN - Een 58-jarige
automobilist uit Terneuzen zag
maandagavond bij het achter
uitrijden op de Markt in Terneu
zen een zesjarig jongetje uit het
Duitse Mönchen-Gladbach
overliet hoofd.
Het kind werd per ambulance
overgebracht naar streekzie
kenhuis De Honte. Daar bleek
het met de verwondingen van
het jongetje wel mee te vallen.
Met een flinke bult op zijn hoofd
en wat schaafwonden op de be
nen kon hij de reis naar huis
aanvangen.
Terneuzenaar
overleden na
val van ladder
GEERTRUIDENBERG - Een
45-jarige man uit Terneuzen is
dinsdag dodelijk verongelukt.
Hij viel van een hoge ladder tij
dens werkzaamheden aan een
schip op een werf in Geertrui-
denberg. De bemanning van een
ter assistentie geroepen trau
mahelikopter kon geen hulp
meer bieden.
De kosten van de bouw van een
nieuwe zeesluis bedragen zo'n
twee miljard, een drastische
aanpak van het Kanaal Gent-
Terneuzen vergt nogeens min
stens 2,5 miljard gulden meer.
De bouw van een tweede zee
sluis naast de huidige 80.000-
tonssluis die in 1968 in gebruik
werd genomen, is onontkoom
baar. Met de ontwikkeling van
industrieterreinen als de Axelse
Vlakte/Autrichepolder en het
Kluizendok voor ogen, ligt de
bouw van een veel grotere, nieu
we zeesluis voor de hand. „Ge
beurt dat niet dan zal de scheep
vaartactiviteit op het Kanaal
Gent-Terneuzen in de toekomst
zeker afnemen", verzekerde ir.
R. Vereecke dinsdag in Gent,
waar de uitkomsten van de stu
die naar de haalbaarheid van
een tweede zeesluis én de aan
passing van het Kanaal Gent-
Temeuzen werd gepresenteerd.
De huidige zeesluis zal de ko
mende j aren steeds vaker buiten
gebruik moeten worden gesteld
in verband met steeds omvang
rijkere onderhoudsbeurten. Bo
vendien maakt de aanwezig
heid van één te kleine en verou
derde sluis de havens van Gent
en Terneuzen uiterst kwetsbaar.
De top-capaciteit is al bereikt
en groei is nauwelijks nog mo
gelijk. Waar andere havens in
West-Europa stevig groeien,
blijft Gent daardoor achter.
Medio 2000
De onderzoekers gaan er nu van
uit dat medio 2000 een akkoord
'zou kunnen worden bereikt'
tussen de twee landsregeringen
over de bouw van de nieuwe
zeesluis, de kostenverdeling en
het vervolgtraject. En dat ver
volg is niet onbelangrijk. De
deskundigen kiezen voor een
variant van een zogenaamde
'gelichterde Cape-Size-sluis'
(een sluis met een lengte van 500
meter, een breedte van 62 meter,
een diepte van 18,3 meter, ge
schikt voor een tonnage van
110.000 tot 140.000 tons-sche-
pen) in combinatie met een ka
naalaanpassing op het niveau
van de Panamax-schepen, die
van het niveau zijn van de
'mammoets' die nu via de huidi
ge sluis kunnen schutten.
Een sluis op de groei dus, maar
wel rekening houdend met toe
komstige kanaalverbreding en -
verdieping. En met de nodige
aanpassingen van het Kanaal
Gent-Terneuzen én de bruggen
van Sas van Gent en Zelzate én
de tunnel van Zelzate, die so
wieso moet 'zakken' om de gro
tere schepen probleemloos te la
ten passeren. Wordt voor ruime
re bemetingen gekozen, dan
moeten ook bochten zoals bij
Sluiskil en Sas van Gent worden
aangepast, De kanaalbruggen
van Sas van Gent en Zelzate -
die van Sluiskil wordt ooit ver
vangen door een tunnel - moe
ten worden verhoogd of ver
breed.
Kosten
Over de verdeling van de kosten
liet niemand van de stuurgroep
die de beleidsanalytische studie
begeleidde, zich dinsdag duide
lijk uit. Havenschepen D. Ter-
mont van Gent sprak liever van
een 'historisch moment' en bur
gemeester drs. R. C. E. Barbé
van Terneuzen liet niet na bij
herhaling te benadrukken dat
de grotere sluis 'nét zo belang
rijk is voor de verdere ontwik
keling van de haven van Terneu
zen, als voor die van Gent' en.dat
daarom nog maar eens goed
moet worden gekeken naar de
kostenverdeling.
Bij de vorige sluis- en kanaal-
werken. in de jaren zestig, was
de verhouding België-Neder-
land 80-20 procent (Nederland
draaide op voor de onderhouds
kosten), nu zou Nederland wei
eens grotere belangen kunnen
hebben, die dan ook financieel
vertaald moeten worden. De
voorstellen gaan nu naar de
Vlaamse deelregering en rich
ting ministerie van Verkeer en
Waterstaat. Met het dringende
verzoek snel knopen door te
hakken. Liefst nog vóór 2000,
want de procedures en andere
voorbereidingen nemen zeker
zes jaar in beslag en de bouw
minstens vijfjaar.
door Mieke van der Jagt
GOES - Het Oosterseheldezie-
kenhuis is voorlopig uit de fi
nanciële problemen en ook de
ruzie met het ministerie is bijge
legd. Per 1 januari 1998 krijgt
het ziekenhuis er 3,5 specialist
bij en de middelen om die speci
alistenplaatsen op te tuigen
mag het ziekenhuis met terug
werkende kracht vanaf 1 janua
ri 1996 bij het budget voegen.
Dat alles in ruil voor 41 bedden,
26 in Goes en 15 in Zierikzee, die
minister Borst al eerder uit het
budget schrapte.
Over die bedden en het aantal
specialistenplaatsen maakten
het ziekenhuis en het ministerie
van Volksgezondheid al langer
ruzie. De teruggang met 41 bed
den vocht het ziekenhuis aan
omdat het verzorgingsgebied
van het Oosterscheldezieken-
huis (Bevelanden en Schouwen)
geheel verantwoordelijk is voor
de bevolkingsgroei in Zeeland.
Onlangs kreeg het ziekenhuis op
dat stuk van zaken van de Raad
van State gelijk. Over de specia
listenplaatsen zou morgen, don
derdag, een zitting van de Raad
van State plaatshebben, waar
bij het ziekenhuis met hetzelfde
argument een goede kans van
slagen zou hebben gehad.
In plaats van naar de Kroon te
gaan, staken de Raad van Be
stuur van het Ziekenhuis, de
CZ-groep en de provincie de
koppen bij elkaar en formuleer
den een voorstel. De bedden
mag de minister hebben maar
dan moet uitbreiding van de
medische staf met 3,5 specialist
worden toegestaan. De minister
is daarmee akkoord gegaan.
Vele tientallen kerkgangers brachten met bloemen en licht hulde aan Maria.
door Pascalle Cappetti
AARDENBURG - Onze Lieve Vrouwe met
de Inktpot is dinsdag met kleurige boe
ketten omringd. De tientallen, zo niet
honderden brandende kaarsjes werpen
een sprookjesachtig schijnsel op het
Christuskind op de arm van zijn moeder.
De kerkgangers die zich de dag na Pink
steren in de rooms-katholieke kerk in
Aardenburg hebben verzameld, willen
met deze hulde van bloemen en licht Ma
ria eren. Dat het op de kop af 725 jaargele-
den is dat Aardenburg een bedevaartstad
van grote naam werd, is een aardige bij
komstigheid. Meer nog komen ze om met
z'n allen 'het leven' te vieren.
Het jubileum is voor bisschop M. Muskens
wél een mooie aanleiding om eens voet in
de Aardenburgse kerk te zetten en kennis
te maken met de gelovigen uit West-
Zeeuws-Vlaanderen. De leden van De
Zonnebloem in West-Zeeuws-Vlaande-
ren, de Katholieke Bond voor Ouderen,
bewoners van verpleeghuis De Stelle uit
Oostburg, begeleiders en andere belang
stellenden, zo'n vierhonderd in totaal,
luisteren dan ook met volle aandacht naai
de door hem verzorgde mis. Zijn aanwe
zigheid wordt als een teken van bemoedi
ging beschouwd.
Processie
Muskens houdt zich aanvankelijk strak
aan de bijbelteksten die bij de eucharis
tieviering horen, maar komt halverwege
de dienst vanachter het altaar te voor
schijn om zich persoonlijk tot de aanwezi
gen te richten. Hij herinnert hen aan de
betekenis Vhn de Heilige Geest als bron
van leven, die via de engel Gabriël in Ma
ria is 'neergedaald', die ons Jezus heeft ge
schonken, die de Heilige Geest vervolgens
doorgaf aan zijn apostelen. „Wij zijn ge
boren en geschapen om het leven waar te
maken. Door de eucharistie ontvangen
wij het leven van Jezus. Ondanks onze ge
breken, tekortkomingen, ziekten, een
zaamheid en pijn, ook voor de kerk, het
geloof en de moeilijkheden in de kerk,
putten we hieruit kracht om verder te
foto Charles Strijd
gaan en om te laten zien dat wij niet bij de
pakken neerzitten." Begin vijftiende
eeuw, toen Aardenburg op het toppunt
van zijn roem was, namen honderden
mensen deel aan de kilometerslange pro
cessie daags na Pinksteren. De kerkgan
gers, onder wie ook een groep niet-katho-
heken, wagen zich daar niet meer aan. Zij
trekken ter afsluiting van de mis - met
Muskens voorop - een voor een langs het
befaamde Mariabeeld.
W. Dierick, een van de organisatoren,
toont zich na afloop dik tevreden over de
opkomst. Volgens hem was Muskens zelfs
zo enthousiast dat hij spontaan toezegde
volgend jaar terug te komen. Een groep
uit het Belgische Tielt toonde belangstel
ling om in juni volgend jaar in Aarden
burg een eigen bedevaart te organiseren.
Vanwege andere verplichtingen was de
bisschop niet meer in de gelegenheid om
conferentiecentrum De Elderschans te
bezoeken, waar de leden van de Zonne
bloem bijeenkwamen. Wel ging hij nog
even bij restaurant De Jonge Leeuw langs
voor een praatje met de Stelle-bewoners.
Talrijke wegwerkzaamheden veroorzaken verkeerschaos
(eenmalig binnen zes maanden)
JA, ik wil:
een proefabonnement van
4 weken voor 15,00
een abonnement. De eerste twee
weken ontvang ik de krant
gratis.
Daarna wil ik betalen:
per maand met automatische
afschrijving a 33,25
per kwartaal met
automatische afschrijving
a 93,50
Voorletters:
Straat:
Telefoon:
Stuur deze bon op in een open
enveloppe, zonder postzegel, naar:
PZC, afdeling abonnementen
Antwoordnummer 123
4380 VB Vlissingen.
Bellen gaat snellen 0800-0231231
door Sheila van Doorsselaer
TERNEUZEN - Nieuwe roton
des, nieuw asfalt op de weg en
bruggen en sluizen die dringend
reparatie behoeven. Het lijkt er
wel op dat iedere Zeeuws-Vla
ming deze zomer minstens vijf
kilometer moet omrijden wil hij
de gewenste locatie bereiken.
Op tijd komen is er al helemaal
niet meer bij. Overal prijken de
bekende okergele pijlen en om
leidingsborden. Files op de an
ders zo snelle sluiproutes zijn
het gevolg. Om van andere er
gernissen nog maar te zwijgen.
Vanaf vrijdagavond wordt de
brug bij Sas van Gent zeven we
ken afgesloten. Vorig jaar was
het de beurt aan cle brug bij
Sluiskil, maar nu krijgt het Sas-
se brugdek nieuw asfalt. Fiet
sers en voetgangers kunnen het
kanaal over met een pontje, au
tomobilisten kunnen de stad be
reiken via Sluiskil of Zelzate.
Wie dacht dat de werkzaamhe
den op het traject Zaamslag-
Terneuzen van de N61 eindelijk
afgerond zijn, heeft het mis.
Vanaf volgende week maandag
wordt het verkeer opnieuw om
geleid zodat de laatste hand
gelegd kan worden aan de asfal
tering. Gestreefd wordt het
grootste knelpunt, de kruising
Guido Gezellestraat/N61, open
te houden.
Asfalteringswerkzaamheden bij Vogelwaarde.
Ook het traject tussen Rapen
burg-Tol en Zaamslagveer en
het baanvak Zaamslag/Kraag-
brug wordt de weg van een nieu
we slijtlaag voorzien. Automo
bilisten moeten zeker tot en met
9 juni hun weg zoeken via om
leidingen rond Axel en Hulst.
West-Zeeuws-Vlaanderen ont
komt eveneens niet aan de
werkzaamheden. De N61 tussen
Biervliet en IJzendijke komt
ook aan de beurt om onder han
den genomen te worden. Tussen
8 en 19 juni zal het verkeer om
geleid worden via Philippine. In
september begint Rijkswater
staat aan het laatste gedeelte
van de grootschalige wegwerk
zaamheden en wel het traject
tussen Schoondijke en Bres-
kens, dat lijdt onder spoorvor
ming. In Terhole start na het af
ronden van de werkzaamheden
foto Charles Strijd
op de N61 de aanleg van een ro
tonde. De Terneuzense mid-
densluis zal vanaf aanstaande
maandag tot 15 augustus ge
stremd zijn voor alle verkeer.
Daarna geldt de stremming al
leen nog voor vrachtverkeer.
Met de vakantieperiode in het
vooruitzicht lijkt Rijkswater
staat de werkzaamheden niet zo
handig gepland te hebben. De
toeristenstroom komt dan bijna
zeker vast te staan op de omlei
dingswegen die niet voorzien
zijn op zoveel verkeer. „Asfalte
ren vraagt om mooi weer dus
moeten we de werkzaamheden
wel in deze tijd van het jaar
plannen", zegt J. Cappon,
plaatsvervangend woordvoer
der van Rijkswaterstaat
Zeeuws-Vlaanderen. „Met het
toeristenseizoen kunnen wij
dan geen rekening houden.
Door een goede bewegwijzering
proberen we het verkeer zo goed
mogelijk in goede banen te lei
den. Maar ja, automobilisten
hebben nou eenmaal altijd wat
te klagen", zegt Cappon.
Niet alleen Rijkswaterstaat is
verantwoordelijk voor de over
last. Ook de provincie doet met
het project Duurzaam Veilig een
flinke duit in het zakje. Door het
aanleggen van twee rotondes
tussen Potjes en Groede is het
bijna onmogelijk Nieuwvliet
binnen te komen. In het wild ge
plaatste stoplichten en grind-
weggetjes moeten ervoor zorgen
dat daar het verkeer niet hele
maal vastloopt. Volgens Rijks
waterstaat zal het met de ver
keerschaos wel meevallen als
reizigers zich houden aan de of
ficiële omleidingroute aangege
ven met de genummerde bor
den. Het zelf uitstippelen van
een sluiproute via polderwegen
wordt door Rijkswaterstaat af
geraden.
door Ben Jansen
MIDDELBURG - Het dagelijks
provinciebestuur wil boeren
nauwer betrekken bij het na
tuurbeheer in Zeeland. Op basis
van natuurpacht of overeen
komsten voor de inseharing van
vee kunnen boeren een bijdrage
leveren aan het natuurbeheer
van bestaande natuurbescher
mingsorganisaties. De laatste
blijven overigens eindverant
woordelijk voor het beheer.
Ook hebben Gedeputeerde Sta
ten verwachtingen van nieuw
rijksbeleid op dit gebied, het zo
genaamde particuliere beheer.
Uitgangpunt hiervan is dat de
boer eigen grond laat inrichten
als natuurgebied. Voor de waar
devermindering geeft het Rijk
een vergoeding, net als voor het
beheer van de aangelegde na
tuur.
Een passage met deze inhoud
heeft het dagelijks provinciebe
stuur op aangeven van de LTO-
raad Zeeland toegevoegd aan
het sociaal-economisch be
leidsplan voor de periode 1998-
2002. De LTO-raad had in cle in
spraak op het plan naar voren
gebracht dat agrarisch natuur
beheer ook door boeren moet
kunnen worden uitgevoerd en
niet alleen door organisaties die
natuurgebieden beheren.
Verduidelijkingen
De reacties die twintig instan
ties hebben geleverd op het soci
aal-economisch beleidsplan,
hebben Gedeputeerde Staten
niet genoopt tot ingrijpende bij
stellingen van het plan. Hier en
daar zijn wat verduidelijkingen
aangebracht en is de tekst aan
de actuele stand van zaken aan
gepast. Zo staat in de nieuwste
versie van het plan dat de koop
krachtontwikkeling bij Duitse
toeristen nauwgezet zal worden
gevolgd. Dat Duitse vakantie
gangers minder geld te spende
ren hebben, uit zich in een
korter verblijf en minder beste
dingen per persoon per dag. Ook
geeft de provincie zich er reke
ning van dat de kampeersector
onder druk is komen te staan.
Na opmerkingen van onderne
mersorganisaties heeft het da
gelijks provinciebestuur beslo
ten in het sociaal-economisch
beleid op te nemen dat de be
trokkenheid van het bedrijfsle
ven bij de verbetering van
oudere bedrijventerreinen van
belang is.
Activiteitenplan
Het sociaal-economisch be
leidsplan, dat 10 juli aan de orde
komt in de Staten van Zeeland,
wordt jaarlijks in een zoge
naamd activiteitenplan uitge
werkt. Het plan voor 1998
omvat 58 punten, zoals de op
stelling van een promotie- en
acquisitieplan voor de glastuin
bouw. In overleg met cle land
bouworganisaties zal worden
nagegaan wat de rol van de pro
vincie kan zijn om de sociale
positie van de agrarische bevol
king onder de aandacht te bren
gen.
Gedeputeerde Staten zullen
zich nadrukkelijker gaan bezig
houden met de Grevelingen (in
verband met het herstel van de
teelt van de Zeeuwse oester), de
Voordelta (in verband met de
aanwijzing als natuurgebied) en
de Westerschelde (in verband
met de toenemende betekenis
voor de visserij).
In het hoofdstuk recreatie en
toerisme kondigt het dagelijks
provinciebestuur aan dat het
projectenbureau van het Pro
vinciaal Bureau voor Toerisme
Zeeland voorbereidingen zal
treffen voor een imagocampag
ne. GS gaan verder met hun be
leid in de verschillende Zeeuwse
regio's gemeenten te stimuleren
een gezamenlijke visie te ont
wikkelen op het gebied van be
drijventerreinen.
door Lianne Sleufjes
DEN HAAG - De Zuid-Hol
landse Milieufederatie en de
Stichting Natuur en Milieu vin
den dat afvalverwerker Dape
mo WW in Rotterdam nog
steeds in gebreke blijft. Volgens
de milieuorganisaties heeft het
bedrijf niet alle vereiste vergun
ningen en deugt de administra
tie nog niet.
Externe accountants hebben de
ministers M. de Boer (VROM) en
A Jorritsma (Verkeer en Water
staat) gerapporteerd dat Dape
mo zijn leven had gebeterd. De
administratie was in orde zodat
de overheid kan controleren
welk afval er binnenkomt en
hoe het wordt verwerkt.
Dapemo werkt volgens de Mi
lieufederatie en Natuur en
Milieu nog steeds met een ge-
doogbeschikking. Het huidige
aanname- en verwerkingsbe
leid is niet goedgekeurd, aldus
de twee in een brief aan de
Tweede Kamer.
Niet in orde
Er had in april een plan inge
diend moeten worden maar dat
is niet gebeurd. Bovendien is
een vergunningsaanvraag uit
1996 nog steeds niet in behande
ling genomen. Er lopen nog een
aantal beroepszaken over de
geldende vergunningen en op
een deel van de wijzigingsbe-
sluiten. Het accountantsrap
port geeft volgens de milieuor
ganisaties geen antwoord op de
vraag of de vergunningen goed
worden nageleefd.
Dapemo, tot voor kort een doch
ter van Verstraete Verbrugge
in Terneuzen.- kwam vorig jaar
in opspraak. De administratie
was een puinhoop, personeel
was niet allemaal even be
kwaam en er stonden volle
tanks op het terrein.
De Boer en Jorritsma zegden het
bedrijf dè wacht aan. Vóór 1 juli
1997 moest het bedrijf de zaak
verbeterd hebben, anders volg
den er gerechtelijke procedures.
Volgens de accountants had Da
pemo de zaak op 1 juli vorig jaar
net op orde en zat er een stijgen
de lijn in.
Dapemo kocht vier jaar geleden
de failliete boedel van Tank-
cleaning Rotterdam op. TCR
maakte een janboel van de af
valverwerking; het bedrijf
streek dikke subsidies op maar
dumpte het afval in plaats van
het milieuvriendelijk te verwer
ken.
G. de Kok leidt
toezicht op
natuurherstel
Westerschelde
MIDDELBURG - Het dagelijks
provinciebestuur heeft gedepu
teerde G. de Kok (PvdA natuur
beheer) voorgedragen als voor
zittervan de commissie die moet
gaan toezien op de voortgang
van het natuurherstel langs de
Westerschelde.
De instelling van een Voort
gangscommissie komt voort uit
de bestuursovereenkomst Na
tuurcompensatieprogramma
Westerschelde die het Rijk, de
provincie, betrokken gemeen
ten en waterschappen eind fe
bruari van dit jaar onderteken
den.
De overige leden van de com
missie zijn de Vlissingse wet
houder L. C. Poppe-de Looff
(namens de gemeenten) en R.
Woudstra van het ministerie
van Landbouw, Natuurbeheer
en Visserij (LNV). De kandidaat
namens de waterschappen is
nog niet bekend.
Gezocht: Jonge Helden! Met
enige regelmaat liiidt de uit
gever van deze krant de
noodklok.
Een deel van de lezers trof af
gelopen zaterdag de jongste
oproep op de deurmat of in de
brievenbus aan.
Het hoofd van het Vlissingse
gezin, dat nooit één klacht
over de bezorging heeft, nam
er schouderophalend kennis
van. „Dat zal wel loslopen",
zei hij tegen zijn vrouiv en
vertrouwde de noodkreet
aan de stapel oud-papier toe.
Misschien had hij dal beter
niet kunnen doen. Alles wat
er dinsdagochtend ver
scheen, maar geen krant.