Tweede zeesluis onontkoombaar boeren nauwer 4 weken Omleidingen zorgen voor ergernis Provincie betrekt bij natuurbeheer Maria ontvangt eer in Aardenburg Ziekenhuis in Goes en Zierikzee krijgt 3,5 specialist erbij Bouw in Terneuzen vergt twee miljard en moet rond 2010 klaar zijn VOOR 15,00 Kritiek milieubeweging op situatie bij Dapemo zeeuwse almanak Nood n" ZEEUWS-VL woensdag 3 juni 1998 door Wout Bareman GENT - Rond 2010 moet het sluizencomplex van Terneuzen er een tweede zeesluis bij heb ben. Misschien duren de proce dures en de uiteindelijke bouw langer, en wordt het uiterlijk 2013, maar blijft die pakweg 140.000-tonssluis uit, dan zal dat enorme gevolgen hebben voor de Zeeuws-Vlaamse en Vlaamse Kanaalzone. Op dat moment verspeelt het bedrijfs leven miljarden guldens aan in komsten en worden minstens 6800 arbeidsplaatsen bedreigd. Auto schept zesjarige in Terneuzen TERNEUZEN - Een 58-jarige automobilist uit Terneuzen zag maandagavond bij het achter uitrijden op de Markt in Terneu zen een zesjarig jongetje uit het Duitse Mönchen-Gladbach overliet hoofd. Het kind werd per ambulance overgebracht naar streekzie kenhuis De Honte. Daar bleek het met de verwondingen van het jongetje wel mee te vallen. Met een flinke bult op zijn hoofd en wat schaafwonden op de be nen kon hij de reis naar huis aanvangen. Terneuzenaar overleden na val van ladder GEERTRUIDENBERG - Een 45-jarige man uit Terneuzen is dinsdag dodelijk verongelukt. Hij viel van een hoge ladder tij dens werkzaamheden aan een schip op een werf in Geertrui- denberg. De bemanning van een ter assistentie geroepen trau mahelikopter kon geen hulp meer bieden. De kosten van de bouw van een nieuwe zeesluis bedragen zo'n twee miljard, een drastische aanpak van het Kanaal Gent- Terneuzen vergt nogeens min stens 2,5 miljard gulden meer. De bouw van een tweede zee sluis naast de huidige 80.000- tonssluis die in 1968 in gebruik werd genomen, is onontkoom baar. Met de ontwikkeling van industrieterreinen als de Axelse Vlakte/Autrichepolder en het Kluizendok voor ogen, ligt de bouw van een veel grotere, nieu we zeesluis voor de hand. „Ge beurt dat niet dan zal de scheep vaartactiviteit op het Kanaal Gent-Terneuzen in de toekomst zeker afnemen", verzekerde ir. R. Vereecke dinsdag in Gent, waar de uitkomsten van de stu die naar de haalbaarheid van een tweede zeesluis én de aan passing van het Kanaal Gent- Temeuzen werd gepresenteerd. De huidige zeesluis zal de ko mende j aren steeds vaker buiten gebruik moeten worden gesteld in verband met steeds omvang rijkere onderhoudsbeurten. Bo vendien maakt de aanwezig heid van één te kleine en verou derde sluis de havens van Gent en Terneuzen uiterst kwetsbaar. De top-capaciteit is al bereikt en groei is nauwelijks nog mo gelijk. Waar andere havens in West-Europa stevig groeien, blijft Gent daardoor achter. Medio 2000 De onderzoekers gaan er nu van uit dat medio 2000 een akkoord 'zou kunnen worden bereikt' tussen de twee landsregeringen over de bouw van de nieuwe zeesluis, de kostenverdeling en het vervolgtraject. En dat ver volg is niet onbelangrijk. De deskundigen kiezen voor een variant van een zogenaamde 'gelichterde Cape-Size-sluis' (een sluis met een lengte van 500 meter, een breedte van 62 meter, een diepte van 18,3 meter, ge schikt voor een tonnage van 110.000 tot 140.000 tons-sche- pen) in combinatie met een ka naalaanpassing op het niveau van de Panamax-schepen, die van het niveau zijn van de 'mammoets' die nu via de huidi ge sluis kunnen schutten. Een sluis op de groei dus, maar wel rekening houdend met toe komstige kanaalverbreding en - verdieping. En met de nodige aanpassingen van het Kanaal Gent-Terneuzen én de bruggen van Sas van Gent en Zelzate én de tunnel van Zelzate, die so wieso moet 'zakken' om de gro tere schepen probleemloos te la ten passeren. Wordt voor ruime re bemetingen gekozen, dan moeten ook bochten zoals bij Sluiskil en Sas van Gent worden aangepast, De kanaalbruggen van Sas van Gent en Zelzate - die van Sluiskil wordt ooit ver vangen door een tunnel - moe ten worden verhoogd of ver breed. Kosten Over de verdeling van de kosten liet niemand van de stuurgroep die de beleidsanalytische studie begeleidde, zich dinsdag duide lijk uit. Havenschepen D. Ter- mont van Gent sprak liever van een 'historisch moment' en bur gemeester drs. R. C. E. Barbé van Terneuzen liet niet na bij herhaling te benadrukken dat de grotere sluis 'nét zo belang rijk is voor de verdere ontwik keling van de haven van Terneu zen, als voor die van Gent' en.dat daarom nog maar eens goed moet worden gekeken naar de kostenverdeling. Bij de vorige sluis- en kanaal- werken. in de jaren zestig, was de verhouding België-Neder- land 80-20 procent (Nederland draaide op voor de onderhouds kosten), nu zou Nederland wei eens grotere belangen kunnen hebben, die dan ook financieel vertaald moeten worden. De voorstellen gaan nu naar de Vlaamse deelregering en rich ting ministerie van Verkeer en Waterstaat. Met het dringende verzoek snel knopen door te hakken. Liefst nog vóór 2000, want de procedures en andere voorbereidingen nemen zeker zes jaar in beslag en de bouw minstens vijfjaar. door Mieke van der Jagt GOES - Het Oosterseheldezie- kenhuis is voorlopig uit de fi nanciële problemen en ook de ruzie met het ministerie is bijge legd. Per 1 januari 1998 krijgt het ziekenhuis er 3,5 specialist bij en de middelen om die speci alistenplaatsen op te tuigen mag het ziekenhuis met terug werkende kracht vanaf 1 janua ri 1996 bij het budget voegen. Dat alles in ruil voor 41 bedden, 26 in Goes en 15 in Zierikzee, die minister Borst al eerder uit het budget schrapte. Over die bedden en het aantal specialistenplaatsen maakten het ziekenhuis en het ministerie van Volksgezondheid al langer ruzie. De teruggang met 41 bed den vocht het ziekenhuis aan omdat het verzorgingsgebied van het Oosterscheldezieken- huis (Bevelanden en Schouwen) geheel verantwoordelijk is voor de bevolkingsgroei in Zeeland. Onlangs kreeg het ziekenhuis op dat stuk van zaken van de Raad van State gelijk. Over de specia listenplaatsen zou morgen, don derdag, een zitting van de Raad van State plaatshebben, waar bij het ziekenhuis met hetzelfde argument een goede kans van slagen zou hebben gehad. In plaats van naar de Kroon te gaan, staken de Raad van Be stuur van het Ziekenhuis, de CZ-groep en de provincie de koppen bij elkaar en formuleer den een voorstel. De bedden mag de minister hebben maar dan moet uitbreiding van de medische staf met 3,5 specialist worden toegestaan. De minister is daarmee akkoord gegaan. Vele tientallen kerkgangers brachten met bloemen en licht hulde aan Maria. door Pascalle Cappetti AARDENBURG - Onze Lieve Vrouwe met de Inktpot is dinsdag met kleurige boe ketten omringd. De tientallen, zo niet honderden brandende kaarsjes werpen een sprookjesachtig schijnsel op het Christuskind op de arm van zijn moeder. De kerkgangers die zich de dag na Pink steren in de rooms-katholieke kerk in Aardenburg hebben verzameld, willen met deze hulde van bloemen en licht Ma ria eren. Dat het op de kop af 725 jaargele- den is dat Aardenburg een bedevaartstad van grote naam werd, is een aardige bij komstigheid. Meer nog komen ze om met z'n allen 'het leven' te vieren. Het jubileum is voor bisschop M. Muskens wél een mooie aanleiding om eens voet in de Aardenburgse kerk te zetten en kennis te maken met de gelovigen uit West- Zeeuws-Vlaanderen. De leden van De Zonnebloem in West-Zeeuws-Vlaande- ren, de Katholieke Bond voor Ouderen, bewoners van verpleeghuis De Stelle uit Oostburg, begeleiders en andere belang stellenden, zo'n vierhonderd in totaal, luisteren dan ook met volle aandacht naai de door hem verzorgde mis. Zijn aanwe zigheid wordt als een teken van bemoedi ging beschouwd. Processie Muskens houdt zich aanvankelijk strak aan de bijbelteksten die bij de eucharis tieviering horen, maar komt halverwege de dienst vanachter het altaar te voor schijn om zich persoonlijk tot de aanwezi gen te richten. Hij herinnert hen aan de betekenis Vhn de Heilige Geest als bron van leven, die via de engel Gabriël in Ma ria is 'neergedaald', die ons Jezus heeft ge schonken, die de Heilige Geest vervolgens doorgaf aan zijn apostelen. „Wij zijn ge boren en geschapen om het leven waar te maken. Door de eucharistie ontvangen wij het leven van Jezus. Ondanks onze ge breken, tekortkomingen, ziekten, een zaamheid en pijn, ook voor de kerk, het geloof en de moeilijkheden in de kerk, putten we hieruit kracht om verder te foto Charles Strijd gaan en om te laten zien dat wij niet bij de pakken neerzitten." Begin vijftiende eeuw, toen Aardenburg op het toppunt van zijn roem was, namen honderden mensen deel aan de kilometerslange pro cessie daags na Pinksteren. De kerkgan gers, onder wie ook een groep niet-katho- heken, wagen zich daar niet meer aan. Zij trekken ter afsluiting van de mis - met Muskens voorop - een voor een langs het befaamde Mariabeeld. W. Dierick, een van de organisatoren, toont zich na afloop dik tevreden over de opkomst. Volgens hem was Muskens zelfs zo enthousiast dat hij spontaan toezegde volgend jaar terug te komen. Een groep uit het Belgische Tielt toonde belangstel ling om in juni volgend jaar in Aarden burg een eigen bedevaart te organiseren. Vanwege andere verplichtingen was de bisschop niet meer in de gelegenheid om conferentiecentrum De Elderschans te bezoeken, waar de leden van de Zonne bloem bijeenkwamen. Wel ging hij nog even bij restaurant De Jonge Leeuw langs voor een praatje met de Stelle-bewoners. Talrijke wegwerkzaamheden veroorzaken verkeerschaos (eenmalig binnen zes maanden) JA, ik wil: een proefabonnement van 4 weken voor 15,00 een abonnement. De eerste twee weken ontvang ik de krant gratis. Daarna wil ik betalen: per maand met automatische afschrijving a 33,25 per kwartaal met automatische afschrijving a 93,50 Voorletters: Straat: Telefoon: Stuur deze bon op in een open enveloppe, zonder postzegel, naar: PZC, afdeling abonnementen Antwoordnummer 123 4380 VB Vlissingen. Bellen gaat snellen 0800-0231231 door Sheila van Doorsselaer TERNEUZEN - Nieuwe roton des, nieuw asfalt op de weg en bruggen en sluizen die dringend reparatie behoeven. Het lijkt er wel op dat iedere Zeeuws-Vla ming deze zomer minstens vijf kilometer moet omrijden wil hij de gewenste locatie bereiken. Op tijd komen is er al helemaal niet meer bij. Overal prijken de bekende okergele pijlen en om leidingsborden. Files op de an ders zo snelle sluiproutes zijn het gevolg. Om van andere er gernissen nog maar te zwijgen. Vanaf vrijdagavond wordt de brug bij Sas van Gent zeven we ken afgesloten. Vorig jaar was het de beurt aan cle brug bij Sluiskil, maar nu krijgt het Sas- se brugdek nieuw asfalt. Fiet sers en voetgangers kunnen het kanaal over met een pontje, au tomobilisten kunnen de stad be reiken via Sluiskil of Zelzate. Wie dacht dat de werkzaamhe den op het traject Zaamslag- Terneuzen van de N61 eindelijk afgerond zijn, heeft het mis. Vanaf volgende week maandag wordt het verkeer opnieuw om geleid zodat de laatste hand gelegd kan worden aan de asfal tering. Gestreefd wordt het grootste knelpunt, de kruising Guido Gezellestraat/N61, open te houden. Asfalteringswerkzaamheden bij Vogelwaarde. Ook het traject tussen Rapen burg-Tol en Zaamslagveer en het baanvak Zaamslag/Kraag- brug wordt de weg van een nieu we slijtlaag voorzien. Automo bilisten moeten zeker tot en met 9 juni hun weg zoeken via om leidingen rond Axel en Hulst. West-Zeeuws-Vlaanderen ont komt eveneens niet aan de werkzaamheden. De N61 tussen Biervliet en IJzendijke komt ook aan de beurt om onder han den genomen te worden. Tussen 8 en 19 juni zal het verkeer om geleid worden via Philippine. In september begint Rijkswater staat aan het laatste gedeelte van de grootschalige wegwerk zaamheden en wel het traject tussen Schoondijke en Bres- kens, dat lijdt onder spoorvor ming. In Terhole start na het af ronden van de werkzaamheden foto Charles Strijd op de N61 de aanleg van een ro tonde. De Terneuzense mid- densluis zal vanaf aanstaande maandag tot 15 augustus ge stremd zijn voor alle verkeer. Daarna geldt de stremming al leen nog voor vrachtverkeer. Met de vakantieperiode in het vooruitzicht lijkt Rijkswater staat de werkzaamheden niet zo handig gepland te hebben. De toeristenstroom komt dan bijna zeker vast te staan op de omlei dingswegen die niet voorzien zijn op zoveel verkeer. „Asfalte ren vraagt om mooi weer dus moeten we de werkzaamheden wel in deze tijd van het jaar plannen", zegt J. Cappon, plaatsvervangend woordvoer der van Rijkswaterstaat Zeeuws-Vlaanderen. „Met het toeristenseizoen kunnen wij dan geen rekening houden. Door een goede bewegwijzering proberen we het verkeer zo goed mogelijk in goede banen te lei den. Maar ja, automobilisten hebben nou eenmaal altijd wat te klagen", zegt Cappon. Niet alleen Rijkswaterstaat is verantwoordelijk voor de over last. Ook de provincie doet met het project Duurzaam Veilig een flinke duit in het zakje. Door het aanleggen van twee rotondes tussen Potjes en Groede is het bijna onmogelijk Nieuwvliet binnen te komen. In het wild ge plaatste stoplichten en grind- weggetjes moeten ervoor zorgen dat daar het verkeer niet hele maal vastloopt. Volgens Rijks waterstaat zal het met de ver keerschaos wel meevallen als reizigers zich houden aan de of ficiële omleidingroute aangege ven met de genummerde bor den. Het zelf uitstippelen van een sluiproute via polderwegen wordt door Rijkswaterstaat af geraden. door Ben Jansen MIDDELBURG - Het dagelijks provinciebestuur wil boeren nauwer betrekken bij het na tuurbeheer in Zeeland. Op basis van natuurpacht of overeen komsten voor de inseharing van vee kunnen boeren een bijdrage leveren aan het natuurbeheer van bestaande natuurbescher mingsorganisaties. De laatste blijven overigens eindverant woordelijk voor het beheer. Ook hebben Gedeputeerde Sta ten verwachtingen van nieuw rijksbeleid op dit gebied, het zo genaamde particuliere beheer. Uitgangpunt hiervan is dat de boer eigen grond laat inrichten als natuurgebied. Voor de waar devermindering geeft het Rijk een vergoeding, net als voor het beheer van de aangelegde na tuur. Een passage met deze inhoud heeft het dagelijks provinciebe stuur op aangeven van de LTO- raad Zeeland toegevoegd aan het sociaal-economisch be leidsplan voor de periode 1998- 2002. De LTO-raad had in cle in spraak op het plan naar voren gebracht dat agrarisch natuur beheer ook door boeren moet kunnen worden uitgevoerd en niet alleen door organisaties die natuurgebieden beheren. Verduidelijkingen De reacties die twintig instan ties hebben geleverd op het soci aal-economisch beleidsplan, hebben Gedeputeerde Staten niet genoopt tot ingrijpende bij stellingen van het plan. Hier en daar zijn wat verduidelijkingen aangebracht en is de tekst aan de actuele stand van zaken aan gepast. Zo staat in de nieuwste versie van het plan dat de koop krachtontwikkeling bij Duitse toeristen nauwgezet zal worden gevolgd. Dat Duitse vakantie gangers minder geld te spende ren hebben, uit zich in een korter verblijf en minder beste dingen per persoon per dag. Ook geeft de provincie zich er reke ning van dat de kampeersector onder druk is komen te staan. Na opmerkingen van onderne mersorganisaties heeft het da gelijks provinciebestuur beslo ten in het sociaal-economisch beleid op te nemen dat de be trokkenheid van het bedrijfsle ven bij de verbetering van oudere bedrijventerreinen van belang is. Activiteitenplan Het sociaal-economisch be leidsplan, dat 10 juli aan de orde komt in de Staten van Zeeland, wordt jaarlijks in een zoge naamd activiteitenplan uitge werkt. Het plan voor 1998 omvat 58 punten, zoals de op stelling van een promotie- en acquisitieplan voor de glastuin bouw. In overleg met cle land bouworganisaties zal worden nagegaan wat de rol van de pro vincie kan zijn om de sociale positie van de agrarische bevol king onder de aandacht te bren gen. Gedeputeerde Staten zullen zich nadrukkelijker gaan bezig houden met de Grevelingen (in verband met het herstel van de teelt van de Zeeuwse oester), de Voordelta (in verband met de aanwijzing als natuurgebied) en de Westerschelde (in verband met de toenemende betekenis voor de visserij). In het hoofdstuk recreatie en toerisme kondigt het dagelijks provinciebestuur aan dat het projectenbureau van het Pro vinciaal Bureau voor Toerisme Zeeland voorbereidingen zal treffen voor een imagocampag ne. GS gaan verder met hun be leid in de verschillende Zeeuwse regio's gemeenten te stimuleren een gezamenlijke visie te ont wikkelen op het gebied van be drijventerreinen. door Lianne Sleufjes DEN HAAG - De Zuid-Hol landse Milieufederatie en de Stichting Natuur en Milieu vin den dat afvalverwerker Dape mo WW in Rotterdam nog steeds in gebreke blijft. Volgens de milieuorganisaties heeft het bedrijf niet alle vereiste vergun ningen en deugt de administra tie nog niet. Externe accountants hebben de ministers M. de Boer (VROM) en A Jorritsma (Verkeer en Water staat) gerapporteerd dat Dape mo zijn leven had gebeterd. De administratie was in orde zodat de overheid kan controleren welk afval er binnenkomt en hoe het wordt verwerkt. Dapemo werkt volgens de Mi lieufederatie en Natuur en Milieu nog steeds met een ge- doogbeschikking. Het huidige aanname- en verwerkingsbe leid is niet goedgekeurd, aldus de twee in een brief aan de Tweede Kamer. Niet in orde Er had in april een plan inge diend moeten worden maar dat is niet gebeurd. Bovendien is een vergunningsaanvraag uit 1996 nog steeds niet in behande ling genomen. Er lopen nog een aantal beroepszaken over de geldende vergunningen en op een deel van de wijzigingsbe- sluiten. Het accountantsrap port geeft volgens de milieuor ganisaties geen antwoord op de vraag of de vergunningen goed worden nageleefd. Dapemo, tot voor kort een doch ter van Verstraete Verbrugge in Terneuzen.- kwam vorig jaar in opspraak. De administratie was een puinhoop, personeel was niet allemaal even be kwaam en er stonden volle tanks op het terrein. De Boer en Jorritsma zegden het bedrijf dè wacht aan. Vóór 1 juli 1997 moest het bedrijf de zaak verbeterd hebben, anders volg den er gerechtelijke procedures. Volgens de accountants had Da pemo de zaak op 1 juli vorig jaar net op orde en zat er een stijgen de lijn in. Dapemo kocht vier jaar geleden de failliete boedel van Tank- cleaning Rotterdam op. TCR maakte een janboel van de af valverwerking; het bedrijf streek dikke subsidies op maar dumpte het afval in plaats van het milieuvriendelijk te verwer ken. G. de Kok leidt toezicht op natuurherstel Westerschelde MIDDELBURG - Het dagelijks provinciebestuur heeft gedepu teerde G. de Kok (PvdA natuur beheer) voorgedragen als voor zittervan de commissie die moet gaan toezien op de voortgang van het natuurherstel langs de Westerschelde. De instelling van een Voort gangscommissie komt voort uit de bestuursovereenkomst Na tuurcompensatieprogramma Westerschelde die het Rijk, de provincie, betrokken gemeen ten en waterschappen eind fe bruari van dit jaar onderteken den. De overige leden van de com missie zijn de Vlissingse wet houder L. C. Poppe-de Looff (namens de gemeenten) en R. Woudstra van het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij (LNV). De kandidaat namens de waterschappen is nog niet bekend. Gezocht: Jonge Helden! Met enige regelmaat liiidt de uit gever van deze krant de noodklok. Een deel van de lezers trof af gelopen zaterdag de jongste oproep op de deurmat of in de brievenbus aan. Het hoofd van het Vlissingse gezin, dat nooit één klacht over de bezorging heeft, nam er schouderophalend kennis van. „Dat zal wel loslopen", zei hij tegen zijn vrouiv en vertrouwde de noodkreet aan de stapel oud-papier toe. Misschien had hij dal beter niet kunnen doen. Alles wat er dinsdagochtend ver scheen, maar geen krant.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 49