blues alleen Niet b I I I Live heeft Lou Reed genoeg power Bailey blaast alsof hij z 'n tanden poetst ALBUM TOP 10 tweede dag in met Piet Noordijk, Jazzy Five en het nachtconcert Tribute to Johnny Meyer Dutch Swing College Band. Piet Noordijk brengt met zijn eigen kwartet, trompettist Benny Bailey en het strijkkwartet van Ernö Oléh een ode aan Charlie 'Bird' Par ker. Tijdens het nachtconcert spelen de Belgi sche accordeonist Rony Verbiest, tubaspeler, bassist en arrangeur Jose Fontaine en een stel professionele Belgische jazzmusici muziek uit de tijd dat de Amsterdamse jazzmusicus John- nyMeyeropnamen maakte met de Dutch Swing College Band. vr. Zuidlandtheater. Terneuzen, 20.00 u. vr. Porgy Bess, Terneuzen, 24.00 u. The Kids Enkele bands spelen een try out tijdens The Kids are allright. Tijdens daze Kids are allright-avonden worden beginnende bands in de gelegenheid gesteld zich aan het publiekte presenteren, vr. De Piek, Vlissingen, 21.00 uur Transtech no Brogum staat deze avond in het teken van een Transtechnonight. Het is de bedoeling dat dj Armand Hesseima- nia iedereen uit zijn dak laat gaan. vr Brogum, Zierikzee, 21,00 u. Jeugd festival Tijdens het Nationaal Jeugd Festival en Taptoe 1998 strijden jeugdkorpsen van harmonie, fan fare, brass-, drum- en showband om de lande lijke titel. Sinds enkele jaren is Vlissingen het vaste decor voor het enige Nationale Jeugdfestival in Ne derland. Jeugdkorpsen van harmonie, fanfare, brass-, drum- en showband doen mee aan de wedstrijd. za. Stadhuisplein, Vlissingen, 11.20 u. za. Stadhuisplein, Vlissingen, 20.00 u. Jazzweekend Een supersessie onder leiding van Paul Spoel- stra is de start van de tweede dag van het Berg se Jazzweekend. 's Middags staat de Heineken Street Parade op het programma en de festivaldag wordt 's avonds besloten met een kroegentocht, za. diverse locaties in Bergen op Zoom, vanaf 13.30 u. Schelde Jazz festival Het Schelde Jazz Festival in Terneuzen heeft zowel optredens zowel buiten als binnen. Op het programma staan namen als John Whi te's Bigband, David Sanchez Quintet. Scat cats, en Hexable Workforce, za. Tal van lokaties, Terneuzen, 14.00 u. O nda De Brassband Onda geeft een concert met ge varieerd werk. De band staat onder leiding van Ronny de Rooy. za. Fort Rammekens, Ritthem, 15.30 uur. ■v Schubert concert Het christelijk gemengd koor God is mijn Lied geeft een Schubert-concert. Het opvallendste werk is Mi: jams Siegesge- sang van Schubert. De Zuid-Bevelandsesq- v praan Willy Feytel en de Rotterdamse pianiste Sylvia Schijve werken hieraan mee. Een sa mengesteld mannenkoor met leden uit Wal cheren, België en Oost- en West-Zeeuws- Vlaanderen verzorgt samen met Sylvia Schij- ve, Willy Feytel en de bas-bariton Leen Dekker de rest van het concert, za. Samen-op-Weg-Kerk, Breskens, 20.00 u. The Vipers Rockband The Vipers treden op tijdens een Schuurfeest. De vijf man sterke Gentse rock- en blues cover band speelt rythm 'n blues, rock en blues. s za. minicamping De Rusen, Wemeldinge, 20.00 k JammaTamma 1C De Groningse skaband JammahTammah heeft een concert. De band brengt een muzikale explosie van t energie met ska, Poolse polka's, pret-punklie- deren, Spaanse smartlappen en Jamaïcaanse ritmes. za.'t Beest, Goes, 21.00 u. et The Bob Color 5- The Bob Color verzorgt een concert met in het voorprogramma Silly Putty. De band, die al tien jaar een eigen plaats heeft in de Nederlandse pop, bestaat uit een stel 'wil- a debrassen'die niet in een muzikaal vakje te a( plaatsen zijn. Zekeris dat hun repertoire, dat in-. middels al op vier verschillende cd's is uitge bracht, een mix is van zwoele soul, opgefokte funk en trashy rock 'n' roll. Het concert van The Bob Color wordt voorafgegaan door Silly Put- r ty. ookal een band die zich niet laat binden door een bepaalde stijl of vorm. za. Brogum, Zierikzee, 22.00 u. Groovability De band Groovability speelt soul- en funk- danceclassics. Groovability bestaat uit conservatoriumstu- - denten die de Middelburgse drummer Alvin Manuhuwa rond zich verzameld heeft. De band speelt bekende soul-en funkclassics uit dë ja ren zestig tot en met negentig, za. De Piek, Vlissingen, 22.00 u. Jazzweekend Een oecumenische Jazzdienst en optredens van diverse orkesten vullen de laatste d3g van het Bergse jazzweekend. The DeafQuartle Jazzband, The Sweet Inva sion en zangeres Deborah J. Carter verlenen medewerking aan de jazzdienst. De rest van de dag treden nationale en interna tionale orkesten op met een programma vol bop, jive, en oude (zwarte) jazz. zo. Sint Gertrudiskerk, Bergen op Zoom, 10.00 zo. fcstivaltent Bergen op Zoom, 11.15 uur Oog in oog Fluittist Cees Veerman en organist Sietze van Wijgerdsn geven in het kader van de serie Oog in oog met Bach een concert. Veerman studeerde fluit aan de conservatória in Rotterdam en Den Haag. Hij volgde meester- cursussen enis als docent verbonden aan mu ziekscholen op Goeree-Overflakkee en in de Hoekse Waard. Hij verleent regelmatig mede werking aan kamermuziekconcerten. Tijdens dit concert voert hij een meerdelige fiuitsonatë uit in E-Dur. Van Wijgerden studeerde orgel, docerend en uitvoerend musicus, kerkmuziek en muziekwetenschappen. Hij is als organist verbonden aan de hervormde gemeente in Re- nesse. Hij bespeelt het uit 1882 stammende Oberlinger orgel in dé Jacobuskerk. Zijn aan deel in dit concert zal bestaan uit een koraalbe werking en een groot preludium en fuga in G grote terts. zo. Jacobuskerk, Renesse, 11.00 u. Koffieconcert Brassband Geduld Overwint geeft een koffie concert. Het concert is georganiseerd in samenwerking met het Streekmuseum West Zeeuws Vlaande ren zo. Hervormde kerk, IJzendijke, 11.30 d. Manhuistuinconcert Muziekvereniging De Echo treedt op in de serie Manhuistuinconcerten. De Echo, een fanfare uit Wilminadorp. bestaat uit veertig leden en staat onder leiding van Ad van Nieuwenhuyze. zo. Manhuistuin Goes, 12.00 uur. Schelde Jazz Het Schelde Jazz Festival wordt besloten met optredens in de openlucht en in Porgy Bess. Op het programma staat bands uit binnen-en buitenland met diverse jazzstijlen. zo. Markt en andere straten, Terneuzen, 14.00 zo. Porgy Bess, Terneuzen, 16.00 u. Busted De Zeeuwse blues- en rockformatie Busted treedt op tijdens de kermiskoers. Busted speelt onbekende covers van bekende artiesten als WallerTrout, Omar, Joe Cocker en Buddy Guy en Nederlandse composities, zo. Kermiskoersterrein, Ovezande, 15.00 u. BSUR De band BSUR geeft een unplugged concert. BSUR staat onder leiding vanzanger-gitaristen tekstschrijver Gert de Meijer en brengt melodi euze songs ten gehore, waarbij de gitaartech niek van De Meijer voor een verrassende in breng zal zorgen. zo. Brooklyn, Middelburg, 17.00 uur. Benny Bailey onlangs tijdens een Trumpet Summit in het Am sterdamse Concertgebouw. foto Arnold Parre 1. Total Touch: This way (-) 2. Madonna: Ray of light (2) 3. Celine Dion: Let's talk about love 1) 4. Titanic: Original soundtrack (7) 5. Eros Ramazzotti: Eros (3) 6. Anouk: Together alone (5) 7. Emma Shapplin: Carmine meo (4) 8. Lenny Kravitz: 5 (8) 9. Jantje Smit: Het land van mijn dro men (81) I 10. Frans Bauer: Wat ik je zeggen wil| iussen haakjes de notering van vorige week woensdag 3 juni 1998 The Radio Kings zijn een live-band bij uitstek. Enige ironie is Michael Dinallo en zijn maten niet vreemd. Want de gitarist uit Boston speelt in een band die zich The Radio Kings noemt. En dat terwijl ze een soort blues en rootsmuziek maken waaraan de meeste radiomakers, ze ker de Nederlandse 3FM-dictators, een broertje dood hebben. „Ik zou willen dat we de koningen van de radio waren. Het type muziek dat we spelen is echter niet echt populair. Veertig jaar geleden was het dat wel. Ik betreur dat de tijden zijn veranderd, want ik zou graag grote hits hebben." door René Megens Maar Dinallo kan er niets aan veranderen en hij klaagt niet over airplay. Het kan nog slechter. „In de Verenigde Sta ten zijn The Radio Kings wel veel te horen op college-radio. En met onze nieuwe plaat wor den we ook veel op mainstream rock roll-sta- tions gedraaid." Dinallo is zeer trots op de twee eerste cd's van The Radio Kings. „Het zijn goede al bums, maar Money road, is de eerste die echt klinkt als The Radio Kings. Voor het eerst zijn Brian en ik onze invloeden ontstegen. De liedjes komen nu van onszelf, terwijl we op de eerste twee platen ons be wogen in het spoor van mensen als Little Milton en B.B. King. Het is een natuurlijke evolu tie." De platen die Little Milton maakte voor het legendarische label Sun Records hebben een oerdrang die Dinallo en zijn co-componist Brian Temple- ton zeer aanspreekt. „En B.B. King is van grote invloed op mijn gitaarspel. Het werk dat hij in de jaren vijftig opnam, is de beste elektrische blues die er is. Hij zette een standaard. Mijn gitaarspel is een combi natie van alle dingen die ik ge hoord heb. Ik ben een enorme fan van de gitaristen B.B. King, Muddy Waters en Robert Jr. Lockwood." Het kwaliteitrijke Money road kent een aangename diversi teit. Dat komt omdat The Ra dio Kings niet alleen op blues gefixeerd zijn. „Ik ben bij voorbeeld een grote liefhebber van traditionele country, rockabilly en countryblues. Al die verschillende stijlen ko men terug in onze muziek. In 1991 zijn we begonnen als een bluesband. Naar mijn mening zullen The Radio Kings wel al tijd een bluesband blijven, ook al is Money road meer een rootsalbum. Zelfs de roots ge oriënteerde nummers op Mo ney road hebben een sterke blues-basis. Blues kun je he- dentendage breed zien. Het gaat niet alleen om Little Wal ter en Freddy King. Tegen woordig is Hank Williams zelfs blues. George Jones ook." Macho Een Nederlandse band waar mee The Radio Kings ver wantschap hebben is L' Atten tat. Veel vaker worden ze op een lijn gesteld met The Fa bulous Thunderbirds. „Door die vergelijking met The Fa bulous Thunderbirds zijn we zeer gevleid. Ik ben een grote fan van Jimmie Vaughan. Zijn gitaarspel behoort tot het bes te wat je deze tijd kunt krijgen. Als kwartet met een mondhar monica-speler loop je trou wens al snel de kans om met The Fabulous Thunderbirds vergeleken te worden. Vooral de originele bezetting van die band was klasse." Het speciale aan The Radio Kings is in de ogen van Dinallo het eclecticisme van het kwar tet. Dat komt er van als je van zoveel verschillende soort mu ziek houdt. Een ander sterk punt vindt Dinallo de kwali teit van de composities. The Radio Kings zijn in zijn optiek een groep met liedjes. Dit in te genstelling tot bands die al leen maar solo's spelen. „Muziek moet een verhaal ver tellen. We zingen over onze er varingen, over hoe wij de we reld zien. En soms gaan ze ook over de bluesmuzikant zelf. Over zijn macho-kant. Het cli ché luidt dat bluesmusici macho-types zijn. Of dat waar is, valt te bediscussiëren. Ik denk dat veel bluesmusici een macho-imago koesteren. Dat zit er een beetje ingebakken. In de ogen van veel mensen kun j e beter een klootzak en een schurk zijn, dan iemand die iets relevants te zeggen heeft. Soms zijn wij echter zelf ook een beetje macho," conclu deert Dinallo lachend. Kenners typeren The Radio Kings als een uitstekende live band. Dinallo: „Overal ter we reld kijken mensen anders naar onze optredens. Het ver schil tussen een concert van The Radio Kings in Nederland en in de Mississippi-delta is dat de mensen in Mississippi een concert meer benaderen als een partijtje waarop ze ple zier kunnen maken. Het is een uitlaatklep. In Europa komt het publiek meer voor de mu ziek zelf. (Het trio The Radio Kings, be staande uit Brian Templeton, zang, harmonica en accorde on, Michael Dinallo, gitaar en- Bob Christina, drwtis, wordt tijdens het concert in Terneu zen aangevuld met. bassist Ste ve Norris.) Concert Radio Kings: zon dag 7 juni op het Schelde Jazzfestival in Terneuzen, 16.00 uur. door Gert Meijer Tricky Tricky wordt nooit als de pionier van de triphop gezien, maar was al betrok ken bij het verrassende debuut 'Blue Lines', dat Massive Attack in 1991 uit bracht. Bovendien is zijn eigen debuut 'Maxinquae' uit '95 minstens zo revo lutionair door de experimentele sa menvoeging van eigentijdse stijlen als dub, rock. jungle, wereldmuziek en hiphop. Ook op zijn derde album An gels With Dirty Faces (Island/Mercury) laat Tricky niet met zich spotten. Waar veel van de Bristol-exponenten in het kielzog van Portishead voor een poppy aanpak hebben gekozen, klinkt Tricky misschien wel meer trippy dan ooit. Een stuk duidelijker zijn z'n teksten. Record Companies is een regelrechte aanklacht tegen achtereenvolgens handwapens en de connectie tussen platenlabels en gangstarappers: 'Re cord companies love when them kill themselves it boost up the record sa les'. Gitarist Marc Ribot en P.J. Harvey zijn de bekendste gasten op dit album. Net als Tricky geluidsfreaks, en echt temmen konden ze hem dan ook niet. Tegen het einde slaat Tricky namelijk een beetje door, zoals in het a-ritmi- sche, onnavolgbare 'Talk To Me' of het ogenschijnlijk in een timmerfabriek opgenomen 'Tear Out My Eyes'. Het ge- fröbel met geluidscollages en samples 'gaat dan ten koste van de songs, maar dat krijg je als je graag de Pink Floyd van de jaren negentig wil zijn. Lou Reed Lou Reed heeft z'n definitieve live-al bums natuurlij kal lang gemaakt. Bijna vijfentwintig jaar geleden zelfs, met eerst 'Rock 'n Roll Animal' en een jaar later 'Lou Reed Live', overigens opna mes van hetzelfde concert. Zo weerga loos als die albums zijn. zo weerzin wekkend klinken latere live-registra ties als 'Take No Prisoners' en 'Live In Italy". De laatste is alweer zo'n vijftien jaar oud en dus vond ome Lou het de hoogste tijd worden voor een nieuw li ve-album. En het moet gezegd, Perfect Night Live In London {Reprise/Warner Music) voegt wel iets toe aan eerder bühne-werk. In de eerste plaats omdat Lou als geluidsfreak alles heeft gedaan om zijn akoestische gitaar een perfect geluid te bezorgen (hij raakt er zelf niet over uitgepraat in de inlay en noemde het amplified purity) en in de tweede plaats omdat veel van de nummers enigszins aangepast werden aan de se- mi-akoestisclie setting daar in Londen. Niet altijd met het gewenste resultaat (hij zingt soms net zo staccato als Drs. P. en 'Perfect Day' heeft bepaald niet de gevoeligheid van het origineel) maar verderop, bijvoorbeeld in de trits 'Vi cious/Busload Of Faith/Kicks', weet hij voldoende power en dynamiek aan de dag te leggen om te boeien. Ridge Creek Drippers Onder de naam The Original Harmony Ridge Creek Drippers houdt zich te genwoordig Mark Olson schuil, de man die ooit The Jayhawks gezicht gaf. Zijn stem maakt dit album dan ook zo her kenbaai; maar de muziek is een stuk in getogener dan destijds bij The Jay hawks. Het trio dat deze Drippers vormt (met onder anderen Olsons vrouw Victoria Williams) bedient zich uitsluitend van akoestische instru menten, waarbij banjo, riool en mond harmonica een hoofdrol vervullen. Lieve folk-liedjes vaak. met een mooie melodie, die het echter op den duur toch afleggen tegen de grotere intensi teit en verscheidenheid van The Jay hawks. De relatief korte tijdsduur (pre cies 32 minuten) is dan ook precies lang genoeg om tevreden te zijn met de te rugkeer van Mark Olson op het cd- front. Peter Green deelt met zijn bandlid Ni- gel Watson uit de Splinter Group een passie voor het werk van Robert John son. Dus is het verschijnen van The Ro bert Johnson Songbook (Dureco) van dit gelegenheidsduo niet zo'n vreemde zaak. Jammer is wel dat de nummers afwisselend worden gezongen door Green en Watson, want waar de eerste met zijn breekbare stem het repertoire van Johnson iets karakteristieks geeft klinkt Watson toch wel erg gewoont jes. Smashing Pumpkins Ik beweer nog wel eens dat de beste bands zich onderscheiden van de rest door het onverwachte. Door op tijd het blikveld te verruimen, in plaats van ge makkelijk het succes te kopiëren. Als ik die bewering wil volhouden zou ik weg moeten zijn van Adore (Hut/Virgin), het nieuwe album van de Smashing Pumpkins. En. je voelt 'mal aankomen, dat is niet zo. Op Adore overheersen piano, akoestische gitaar en de ingeto gen stem van Billy Corgan. Natuurlijk zijn er de hardere momenten, zoals in de prima single 'Ava Adore' of het met een lichte technobeat opgevrolijkte 'Appels Oranjes' (inderdaad, op z'n Nederlands!), maar die momenten zijn niet zo veelvuldig en bovendien is het. verschil niet zo schril als we van bij voorbeeld Mellon Collie gewend wa ren. De Smashing Pumpkins klinken hier meer dan ooit als een solo-avon tuur van Billy Corgan, die de ernstige behoefte voelt om zijn slechte ervarin gen in de liefde in intieme liedjes te ver woorden. Zo verstild, of zeg maar ge rust sloom, als in 'To Sheila', 'Crestfal len', 'Shame', 'For Martha' of 'Blank Page' gebeurt het niet overal, maar ook in het wat steviger werk overheerst net iets te vaak steriliteit en ontbreekt net iets te vaak de spanning. Kortom, een typisch geval van een kabbelplaat Maar ja. ik had het kunnen weten na tuurlijk. Want niet elke verandering is per definitie een verbetering. gebouw stond hij onlangs nog naast veteraan Clark Terry en youngster Roy Hargove. Het maakt Benny niets uit. Naast gastoptredens had hij tot voor kort een kwintet met de Kroa tische saxofonist Domagoy Ralasic. Hij schuwt moeilijke projec ten ook niet. Samen met de Ita liaanse klarinettist en tenor saxofonist Daniel D'Agaro wijdde hij een speciaal pro gramma aan de werken van te norist Don Byas, die tot zijn dood in 1972 in Amsterdam woonde. In 1994 werden Byas' composities op het North Sea Jazz Festival ten gehore ge bracht. Slagwerker Eric Ineke, die voor de 23e keer optreedt op North Sea en in Terneuzen ook van de partij is, zegt het altijd leuk en spannend te vinden Benny Bailey te begeleiden. Al staat bij Piet Plays Bird het re pertoire vast, Bailey speelt nooit dezelfde solo's, zegt Ine ke. Met gedempte trompet speelt Bailey lange lijnen die op onverwachte momenten grillige kronkels maken. Ineke stelt dat Bailey blaast met het gemak waarmee een ander zij n tanden poetst. Knipoog Daarnaast brengt hij, met een knipoog naar Armstrong, songs ten gehore. Ineke vindt dit met name voor het publiek wel leuk. Maar het gevaar ligt op de loer dat Benny op Piet's feestje het middelpunt wil zijn Aan de andere kant jut dat Noordijk ook weer op Het resultaat: twee licht ontvlam bare karakters die elkaar met noten bestrijden met het pu bliek vaak als winnaar. En daar gaat het tenslotte om. Concert: Piet Noordijk en Benny Bailey, vrijdag 5 ju ni, Schelde Jazzfestival, Terneuzen, 20 uur. De tegenwoordig in Amsterdam wonende Amerikaanse trompettist Benny Bailey (72) is de bijzondere gast op de jubileumtournee Piet Plays Bird van altsaxofonist Piet Noordijk. De tournee voor dit seizoen wordt afgesloten in Terneuzen. door Arnold Parre Twintig concerten met volle zalen zitten er dan op En als klap op de vuurpijl volgt er nog een optreden op de ope ningsdag van het North Sea Jazz Festival, vrijdag 10 juli De formule is steeds hetzelfde: voor de pauze is Noordijk te beluisteren met het strijk kwartet Ernoh Olah. Mooie kamermuziek die herinnerin gen oproept aan Piet's voor beeld en inspirator Charlie Parker. Het is sterk gearran geerde muziek waarmee de altklank van Noordijk mooi contrasteert. Na de pauze is het tijd voor debeboppers. Het vuurtje wordt dan vaak aan gewakkerd door trompettist Benny Bailey, die het muzikale beest in Piet Noordijk los maakt. Benny Bailey is een prachtige tegenstrever en me dekompaan omdat de trom pettist qua stijl ongrijpbaar is. Muzikaal kan hij niet in een vakje gestopt worden. Benny Bailey heeft het staartje van de swingperiode, de bloei van de bebop maar ook het couveuse kind free jazz van dichtbij meegemaakt. Al die stijlen beheerst hij met een groot gemak. Benny is ook goed ingevoerd in de Neder landse jazzwereld. In de jaren zestig speelde hij vaak als gastsolist mee in Boy Edgar's Big Band met het gemak waar mee een ander zijn tanden poetst. Daar ontmoette hij Piet Noordijk. Samen met Piet zat hij ook in het orkest van Oliver Nelson dat zangeres Rita Reys begeleidde, dat was oktober 1965. Bailey maakte toen deel uit van de Francy Boland-Kenny Clarke Big Band. „Maar die tijd is voorbijvoorgoed voor bij verzucht hij van achter de telefoon in Amsterdam-Oost. „Maar soms wordt de klok weer teruggezet net zoals nu met Piet Noordijk." Het toeval wil dat de trompet tist een dezer dagen na 25 jaar zangeres Genie van der Kley begeleidt, de weduwe van Boy Edgar. Die hernieuwde ken nismaking met de zangeres brengt het onderwerp naar de tijd dat Bailey vaak jamde in de Sheherazade in Amster dam. Na een lange avond en nacht zat hij dan weer een paar uur later okselfris achter de bladmuziek bij Boy's Big Band of het Metropole Orkest. Met weemoed maar ook veel vuur praat hij over de jaren zestig. Benny Bailev begon zijn loop baan bij de bands van Jay McShann, Count Basie en Dizzy Gillespie. In 1947 kwam Bailey voor het eerst met Dizzy naar Europa. Toen wist hij al dat hij terug wilde komen. In Europa lag het terrein van de jazz goeddeels braak, er was veel belangstelling voor deze muziekvorm. Van 1948 tot 1953 was Bailey een van de stersolisten van de ongekend populaire Lionel Hampton Big Band. In die band zat hij in de trompetsectie met onder meer Quincy Jones, de latere succes volle orkestleider. Bij een be zoek aan Zweden schreef Quincy Jones een aantal jaren later de compositie Meets Ben ny Bailev. In de jaren zestig vestigde de trompettist zich in Europa en werkte vervolgens met de Amerikanen Eric Dolphy, Les McCann en maakte hij deel uit van de Francy Boland-Kenny Clarke Big Band en tal van studio-orkesten. Europa was zijn werkterrein. Bailey woon de achtereenvolgens in Italië, Frankrijk en Zweden. Terug In de jaren zeventig en tachtig verdwijnt Bailey wat uit de be langstelling. Maar nu is hij weer terug. De laatste jaren is hij vaak eregast op diverse Trumpet Summit's, de ont moetingsplaatsen van jazz- trompettisten tijdens de grote festivals. In het Amsterdamse Concert-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 13