Reisopera viert overwinning op het leven Danstheater Telder met de aardappelen op tafel Forellenfarm deint zachtjes 3 junit/m 9 juni Muis en Leeuw Muis en Leeuw spelen de nieuwe productie Muis en Leeuw op verjaardag. Het project is opgezet in samenwerking met kip co en is bedoeld voor kinderen die eens op een andere manier hun verjaardag willen vie ren. De jarige mag zijn lievelingsliedje uit het repertoire van Muis en Leeuw kiezen en dat wordt speciaal aan het feestvarken opgedra gen. wo. Arsenaaltheater, Vlissingen, 14.00 u. Sim Bolus Poppentheater Sim Bolus speelt de nieuwe voorstelling Opa's geheim. Het verhaal gaat over opa Bram die in een piep klein bejaardenhuisje woont. Zijn vrouw Marie is er niet meer, maar elke dag komt Freekje, z'n kleinzoon op bezoek en samen hebben ze veel pret. Bi j het bekijken van foto's van vroeger ont dekt Freekje opa's geheim... De rol van opa wordt gespeeld door Hans van der Haar, die te vens de poppen manipuleert. Elles Punt deed de regie. Voor volwassenen en kinderen vanaf 5 jaar. wo. Eigen theater in Ambachtscentrum, Goes, 14.00 u. DavidAmram De Amerikaanse jazzmusicus David Amram treedt op in een muziek- en poëzieprogramma. Het programma bevat muziek, poëzie en proza, afwisselend en gecombineerd gebracht door David Amram, Douglas Brinkley, John Tytell, Ron Whitehead en anderen die op uitnodiging van het Roosevelt Study Center deelnemen aan de door het studiecentrum georganiseerde conferentie over de Beat Culture (3-5 juni). Da vid Amram werd bekend doorzijn muzikale be geleiding van de Amerikaanse schrijver Jack Kerouaetijdens het eerste Jazz-Poétry Reading van On the Road in 1957 in New York, Amram is een veelzijdige pianist. Hij schreef en dirigeer- - de onder meer filmmuziek, wo. Kloeveniersdoelen, Middelburg, 20.30 u. Meerminnenfeest Clown Coco treedt op tijdens het Meerminnen- feest. Naast het clownsoptreden staat het Meermin- nenbal op het programma met optredens van Guus Meeuwis Vagant, de Havenzangers, One Two Trio en Harry Slinger, allen onder steund door de Sunny Boys, za. Feesttent, Waterlandkerkje, vanaf 14.00 u. Openluchtspektakel Het oproer van Zierikzee is een muzikaal open luchtspektakel. Aan dit historische spel over het oproerdat zich in 1472 in Zierikzee afspeelde, doen meer dan 100 toneelspelers mee. za. Havenplein-Oude Haven, Zierikzee, 21.00 u. De Zot De Zot speelt Nieuwe kleren van de keizer, een solovoorstelling van Reint Laan. De familievoorstelling is geschikt iedereen vanafvier jaar. Reint brengtditaloude sprookje in een nieuw jasje. Hij speelt alle rollen. Franki Anderson regisseerde de voorstelling. Deze voorstelling is een preview. De première is op het Moderne Clownsfestival zaterdag 28 en zondag 29 juni in Amsterdam, zo. Multi Functioneel Centrum (MFC), Zierik zee. 15.00 u. Mini-concert Rinus Goedhart, saxofoon, en Adri Karman, piano geven een concert in de reeks mini-con certen. Dit concert, dat ongeveer een half uur duurt, vindt plaats in het kader van het Lange Jan-pro ject. do. Koorkerk (ingang Wandelkerk), Middel burg, 15.00 u. Carillon bespeling Stadsbeiaardier Kees van Eersel bespeelt het carillon in de toren van het Veerse stadhuis. Kees van Eerse! is stadsbeiaardier van Veere en 'Zierikzee. Deze carillonebespeling maakt deel .'uit van een reeks concerten die in de maanden -juni tot en met september gegeven worden door verschillende beiaardiers, do. Toren stadhuis, Veere, 15.00 u. Schelde Jazz Festival Het Schelde Jazz Festival in Terneuzen begint meteen lezing door J. Bernlef en muziek van Jan Menu en zijn band, De schrijver Bernlef gaat in gevecht met de Ne derlandse Jazzformatie Dig d'Diz met de Zeeuws-Vlaamse bariton-saxofonist Jan Me nu. (Zie voorpagina van dit katern). do. Porgy Bess, Terneuzen, 20,15 uur Drie koren In de Vlissingse Sint Jacobskerk treden vrij dagavond drie koren op: De Ruyterstadsin- gers, het Barbershopkoor The Sea Sound Sin gers en hetScheldeloodsenkoor. vr. Sint Jacobskerk, Vlissingen, 20 u. Jazzweekend Het jazzweekend in Bergen op Zoom begint met een schoolconcert en Brussels Jazz Or chestra en Raise the Roof in de avonduren. Het schoolconcert wordt gegeven door leerlin gen van groep zeven. De kinderen hebben een rap geschreven die zij tijdens het concert uit voeren. Het Brussels Jazz Orchestra brengt een eigentijds repertoire met speciaal voor deze bezetting gearrangeerde stukken en werken van onder andere Thad Jones, Bob Brookmey- er. Bill Holman en Peter Herbolzheimer. Het ze venmansorkest Raisethe Roof speelt funk, jazz, hiphop en rockdance. vr. De Stoelemat. Bergen op Zoom, 10.30 u. vr. Festivaltent op Grote Markt, Bergen op Zoom, 21.00 u. Panta Rhei De tweede Panta Rhei Unplugges cd wordt ge presenteerd tijdens een spetterend concert. Op het programna staan optredens van band die meewerkte aan de cd. Na afloop daarvan staat een optreden van Powerplay onder lei ding van Jan van der Meij op het programma, vri. Panta Rhei, Vlissingen, 19.00 uur Schelde Jazz Festival Het Schelde Jazz Festival in Terneuzen gaat de vervolg agenda zie pagina 13 woensdag 3 juni 1998 Danstheater Telder gaat aan tafel met de Aardappeleters. Reinbert de Leeuw, dirigent, pianist en componist, geldt als een van de voornaamste pleitbezorgers van de heden daagse muziek. 'Voor een uitvoering van een stuk is het wel zo aardig als de componist nog leeft.' Deze weken toert hij door Nederland met Ligeti's spektakelstuk Le Grand Macabre. Met de Nationale Reisopera, maar ook met zijn eigen Schönberg en ASKO ensembles. 'Dit stuk viert de overwinning van het leven, de dood wordt te kijk gezet: kan het nog optimistischer?' door Herman Haverkate Nee, een ontoegankelijk stuk is het niet. Reinbert de Leeuw, met een glas bier in de hand op een terras in Enschede, gaat er eens goed voor zitten. 'Veel mensen denken vaak: O een modern stuk, dat zal wel moei lijk zijn. Nou, ik kan je verze keren: als er iets voor een groot pubhek toegankelijk is en op een hele dix-ecte manier weet te boeien, dan is het wel Le Grand Macabre van Ligeti. Kijk eens hier, wie een avond belcanto wil, kan beter niet komen. Maar wie een avond muziektheater wil zien met al les erop en eraan, wordt op zijn wenken bediend.' Le Grand Macabre is een ab surdistische opera, als het al een opera is. Het is een stuk over de ondergang van de we reld, de liefde en het leven. De Hongaarse componist Gyórgi Ligeti schreef het in de jaren zeventig, en het had vrijwel onmiddellijk succes. 'Het is muziektheater van het zui verste soort, met uitgesproken humoristische en groteske kanten. De opera als zwaar wichtig muzikaal genre, als vehikel voor grote gedachten, woi-dt geparodieerd. Dat be gint eigenlijk al direct: een ou verture voor twaalf auto claxons, dat is een statement. Het pubhek krijgt onmiddel lijk onder de neus gewreven dat het hier om wat anders gaat dan de klassieke opera.' De Leeuw zag het stuk in Pa rijs. Een geweldige ervaring. 'Het publiek stond op de ban ken.' Ligeti, inmiddels een goede vriend, was er zelf ook. Na de voorstelling werd hij op straat omhelsd. 'Ikben met hem gaan eten. De mensen kwamen spontaan op hem af. Voor een hedendaagse compo nist is dat iets heel bijzonders. Het ontx-oerde mij ook. Com poneren in deze tijd, met de last van al die eeuwen muziek geschiedenis op je mg, is on noemelijk zwaar. Door de mo derne techniek, de cd's en cd- spelers, zijn de meesterwei-ken uit het verleden als het ware pemianent aanwezig. Het valt niet mee om met al die groot heden te concuiTeren.' Vulkanisch Ligeti is een van de componis- ten die De Leeuw met zijn en sembles 'volgt'. Px-aktisch elk stuk werd door het Schönbex-g Ensemble en ASKO Ensemble de afgelopen jaren uitgevoerd. 'Hij is een van de componisten bij wie je altijd nieuwsgierig blijft naar het volgende stuk. Ligeti weet je telkens weer te vex-rassen. Hij is ook een bui- tengewooix boeiende figuur. Ongemeen kritisch - een ramp soms voor de uitvoerders van zijn muziek - maar ook heel zelfkritisch. Wars van dogma's en altijd volstrekt en volledig zichzelf. Van dat soort types hou ik. Een man met een ge schiedenis ook: geboren in Hongarije, ooggetuige van de Nazi-terreur en de Stalin-pe- Reinbert de Leeuw, dirigent van de Nationale Reisopera. riode, gevlucht naar het Wes ten en daarna helemaal opge nomen door de Duitse cultuur In zijn xnuziek hoor je terug wat hij allemaal heeft opgezo gen. Muziek met een bijna vul kanisch temperament die je Bij de nieuwe voorstelling van Beeldend Danstheater Tel der komen de aardappelen op tafel. Op een reusachtige ta fel (14 bij 2,5 meter op 2,5 meter hoogte) vertelt het Arn hemse gezelschap al dansend en spelend het verhaal van een kleine gemeenschap op het platteland. Met De aard appeleters zet Telder de traditie voort om voorstellingen in de buitenlucht te spelen. Rondom de 'toneeltafel' zit het publiek, op houten stoeltjes aan houten tafels. En mocht het regenen, er zijn plastic regencapes. door Ellen Leijser Drie jaar geleden verhuisden beeldend kxinstenaar Pieter van de Pol en choreogx-afe Pau la Walta naar een boerderij in Arnhem-Zuid. Walta: „Wij hebben een hele mooie deel. Dus al snel ontstond het idee om daar een voorstelling te houden. Ik wilde iets doen met het thema platteland. De sfeer vangen van de buitenlucht. Laten zien hoe mooi dat kan zijn." En als je samenwoont met een beeldend kunstenaar kom je vanzelf uit bij het schil derij 'Aardappeleters' van Vincent van Gogh. In 1883 keerde de schilder tenxg naar het huis van zijn oudei's. De twee jaar die hij dooximacht in het Brabantse Nuenen worden beschouwd als de belangrijkste periode van zijn Hollandse tijd. Som bere kleuren en gedrukte stemmingen overheersen dan het werk van Van Gogh. Uit die periode stamt ook 'Aardappel eters'. Hij schilderde dit we reldberoemde werk in 1885. Het schilderij wordt onder meer bewonderd vanwege de sterke sociale betrokkenheid bij de ondexxlrukten van de sa menleving die er uit spreekt. Walta: „Je kunt de sfeer op het schilderij als knus ervaren, maar ook als zeer beklem mend." Juist die tegenstelling was het uitgangspunt voor de nieuwe voorstelling. Het plat teland heeft immers vele kan ten, vindt Walta. „Het is heel mooi, heel x-omantisch, het geeft mij een gevoel van vrij heid. Maar aan de andere kant moet je er keihard werken, en ben je in een kleine gemeen schap op elkaar aangewezen. Als je je niet aanpast aan de re- gels van die gemeenschap, hg je eruit. Neem nou de Veluwe, een prachtig gebied, waar je kunt genieten van de vrijheid van de mooie natuur. Het is al leen heel gesloten, er woi'den heel erg veel pomoblaadjes vei-kocht, Die tegenstelling, dat fascineert me enox-m. Individuen Walta: „Het lijkt een homoge ne groep, de spelei's. Maar ik wil iets laten zien van hun in dividuele verlangens, wensen en dromen. Ik hoop ook dat het publiek aan het einde van de voox'stelling kijkt naar acht in dividuele spelex-s, in plaats van een groep mensen." Telder laat zich niet zo makke lijk in een hokje duwen. Hoe wel dans de discipline is die aan de basis ligt van de voor stellingen, zijn beeldende kunst en muziek even belang rijke pijlers. „Maar ik verdeel het zelf niet zo in vakjes. Pietex en ik vullen elkaar wat dat be treft goed aan. We vinden vrij wel hetzelfde mooi. Hij is na tuurlijk geen danser en ik ben geen beeldend kunstenaar, maar we reagex-en op elkaar." Voordat de première van De aardappeleters plaatsheeft, reist Telder eerst nog naar Lis sabon. Het ministex-ie van Algemene Zaken heeft het ge zelschap uitgenodigd met de vorige productie 'Stex-k water' Nedex-land cultux-eel te verte genwoordigen tijdens de we reldtentoonstelling Expo 1998 (thema: Oceanen) in Portugal. Vorig jaar oogstte Telder veel lovende kx-itieken met deze voorstelling. Van der Pol ont wierp hiervoor een adembene mend mooie iglo, bestaande uit tienduizend zakjes gevuld met water. Walta bedacht een chox-eograiïe die in de iglo wordt gedanst. 'Sterkwater' is van 28 tot en met 30 mei zes maal te zien. Beeldend Danstheater Tel der met De aardappeleters op 3,4 en 5 juli in Arnhem, 17 t/m 25 juli Over het IJ- Festival Amsterdam (pre mière). altijd weer herkent als onmis kenbaar de muziek van Lige- ti.' Veel van wat Ligeti in zijn be wogen leven maakte, zit in Le Grand Macabre. De opera, ge baseerd op een libretto van de Vlaamse expressionistische toneelschrijver Michel de Ghelderode, speelt in een fic tieve wereld genaamd Breu- ghelland. Een wereld die ver dacht veel lijkt op de wex-eld van de twintigste eeuw, vol van angsten, corx-uptie en machts wellust maar tegelijk bruisend van vitaliteit en levenslust. De Leeuw: 'Het lijkt allemaal heel negatief en zwart, maar uiteindelijk overwint het le ven. De ondergang van de we reld wordt aangekondigd, maar gaat op het laatste mo ment niet door. De figuur van de dood wordt letterlijk te kakken gezet: dat is heel opti mistisch. De bekende regis seur Peter Sellars heeft on langs in Salzburg een nogal sombere lading gegeven aan het stuk, maar dat is naar mijn idee overdreven. Dit stuk bruist juist van het leven. Er valt heel veel te lachen. Het staat haaks op de doodsdrift en zwarte gevoelens die de opera sinds de negentiende eeuw zijn gaan kenmerken. Ligeti breekt met een lange traditie van angst voor de dood. Hij pleit voor het leven. Als je maar drinkt en liefhebt, is het leven eindeloos. Het lief despaar dat aan het begin van de opex-a verschijnt, is er aan het einde nog steeds. Van al die somberheid over het naderen de einde van de wereld hebben ze niets gemerkt. Ze hebben gewoon de liefde bedx-even.' Schril Zelf voerde hij de opera van Ligeti nog niet eerder uit. 'Ik kende het stuk, maar had het nog nooit gedaan. Al langer had ik een afspraak met de Reisopera om eens een keer iets te doen. De gelegenheid eivoor kwam met Le Grand Macabre. Het is echte theater- muziek, heel dicht bij de han deling. Schril, snerpend en vol extremiteiten. Zonder dat the aterbestanddeel is het eigen lijk niet uit te voeren. Ik ben daarom heel blij met de samenwerking met de Reis opera. Ik vind het van moed getuigen om zo'n stuk te pro grammeren. Het is bovendien een première voor Nedex-land. Daar mag je met recht trots op zijn.' Zelf komt Reinbert de Leeuw, voormalig Notenkraker en criticaster van de ingeslapen Nederlandse muziekcultuur, nauwelijks meer aan compo neren toe. 'Ik heb er de tijd niet voor, en wellicht ook niet de kracht. Als componist moet je wel heel sterk zijn om het in deze tijd te redden.' Ook het pianospelen, toch het 'kunstje' waarmee hij het concertpu bliek aan zijn voeten kreeg, foto Werner Rauwerdink schiet er de laatste tijd steeds vaker bij in. 'Het dirigeren eist me hele maal op. Als ik iets doe, wil ik I het ook goed doen. Op de piano speel ik geen nieuwe program- ma's meer. Nog wel Satie, dat blijft me toch achtex-volgen. li mis de piano wel. Gewoon even achter die vleugel bezig f zijn met muziek: dat is toch hel f; mooiste wat er is. Maar het le-1 ven gaat zoals het gaat. Ik heb i de dingen nooit gezocht, ze zijn gekomen. Dat ik nu bijna uitsluitend dirigeer, is iets wat vanzelf is gegaan. Je begint een keer bij toeval - met een groepje conservatoriumstu denten - en dat dendert maai- door.' Nationale Reisopera met Ligeti's Le Grand Macabre: Amsterdam Stadsschouw burg 8 en 9 juni, Den Haag 13 juni. De forellen springen bijna op je bord in de haven van Breskens. Daar ligt namelijk sinds een aantal jaren de 'Forellenfarm', een tot viskweekbedrijf omgebouwde 'middenschiptanker' met de naam Evelijn. In de ruimen is een visrokeri j en op het achterdek een 'petit restaurant'. Maar mijn stekje op een zonnige dag is het dakterras met panoramisch uitzicht over de haven, de Westerschelde en de drukte bij de vismijn. door Rien van Reems De Forellenfaim is onlangs in an dere handen overgegaan. Nieuwe eigenaar is de familie Van Renterg- hem. Die zet het bedrijf op de oude voet voort. Zeeforel en zalmforel zijn de voornaamste vissoorten die in de met netten afgesloten 'bun nen' aanboord worden gekweekt. Vooral de zalmforel is een gewilde vissoort en de exemplaren die aan boord van de Evelijn worden ge rookt, vinden gretig aftrek. Je kunt ze in het restaurant of op het dak terras verorberen maar ook vacu- xxm verpakt mee naar huis nemen. De kaart van de Forellenfarm is niet groot en staat vanzelfsprekend in het teken van de zelfgekweekte vis. Dat begint al bij de koude voor gerechten die in prijs vax-iëren van 15.- (toast met gerookte zeeforel) tot 24,50 (Forellenfarm Schotel met frietjes). Een zeevruchtencock tail kost 17,50 en een garnalen- cocktail kost hetzelfde evenals gai-- nalen in tomaat, die ik bestel op het dakterras. Ik krijg er verse, warme toast en boter bij. Met een koele Westmalle Tripel beleef ik een vol maakte middag daar in het zonne tje, terwijl de hitte wordt getem perd door een licht briesje uit zee. Forellenfarm Visserijhaven Breskens Tel. 0117-3 S3158 In seizoen zeven dagen per week geopend, buiten seizoen op woensdag dicht Keuken op van 12.00 tot 21.00 uur Geen creditcards, nog geen pinmogelijkheid Rolstoel: bij laag water niet mogelijk Kinderen: aparte menuutjes Waar je ook kijkt zie je water, 350 graden in het rond. Een boot die de haven verlaat veroorzaakt een beetje deining en het drijvend res taurant beweegt rustig mee op de golfjes. Het geeft de maaltijd een bijzonder cachet. Zeeziek word je er niet van. Er passeert een vrachtschip en wat verder naar buiten scheren zeilbo ten over het water. De meeste jach ten liggen afgemeerd, veel onaan trekkelijk plastic maar hier en daar ook een juweeltje van houtbouw en stoere werkboten. Op zatex-dagmoi-gen is het restau rant al om zeven uur- open, want dan komen de bux-en, opvarenden van de visboten, op de koffie voor zij het ruime sop kiezen. Achter me ligt de vismijn met het visserijmu seum, Er komen ouders met kinde ren naar de forellen kijken en bene den drinken watex-kanthewoners rustig hun biertje aan de met netten opgefleurde toog. De kaart vermeldt vi jf soepen en is kennelijk afgestemd op de eetlust van sportvissers, want er staat zelfs ei'wtensoep 6,50) bijSoep van de dag kost 4,50 en het duurst is de vissoep (ƒ9,-). Wanne voorgerechten zijn gebak ken mosselen in kruidenboter 16,-) en gebakken scampi's (ƒ21,50). Er zijn achttien visgerechten met vispotje (f 25,00) als één van de spe cialiteiten. Vex-der verschillende bei'eidingen van zalmf orel en zee- forel, schol, mosselen en kabeljauw. Gebakken Zeetong tegen dagprijs. Wie geen vis lust heeft keus uit vier vleesgerechten, waaronder bief- stuk en schnitzel. De kinderen kun nen kiezen uit vier menuutjes van ƒ8,50 tot 10,-. Mijn Forellenfarm Schotel 22,50) bestaat uit allerlei soorten gerookte vis: poon en zalmforel uit eigen rokerijeen sprotje, stukje pa ling, zalm, heilbot en garnaaltjes met een'cocktailsausje op de rand. plus sla en veel verse toast en volko- renbotei'hammen. Er is een mime keuze speciaalbie- ren en op de wijnkaart domineren de witte wijnen, waaronder Fnxits de Mer van Louis Sipp 27,50).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 12