Hybride-Toy ota rijdt niet anders PZC Sterkere Twin Sparks voor Alfa Ligfietsers meten hun krachten Mini nog springlevend auto motorfiets 43 Combinatie elektrische en traditionele aandrijving zaterdag 23 mei 1998 De hybride auto lijkt de beste kansen te hebben om op korte termijn het alternatief voor de huidige auto met verbrandingsmotor te worden. Heel wat autofabrikanten werken aan dit aandrijfconcept, dat door een combinatie van elektrische en traditionele aandrijving nauwelijks vervuiling en een bijzonder laag verbruik biedt. En het eerste serie-rijpe product, de Toyota Prius, is inmiddels ook te koop, al is het voorlopig alleen maar op de Japanse markt. Toyota heeft echter enkele exemplaren naar Europa gehaald, waarmee we vorige week konden kennismaken. Onze demissionair milieumi nister Margreet de Boer was een maand geleden de eerste Euro peaan die rijervaring kon opdoen met een hybride auto, want Toyota bood haar aan om twee weken in een Prius te rijden. Vreemd genoeg besloot ze die ervaringen op de achterbank te willen verzamelen en haar door chauffeurs naar de verkiezingsbijeenkomsten te la ten rijden. En rapporteren over de rij eigenschappen zag ze ook niet zitten, zodat we over de kwalitei ten van deze revolutionaire auto in het ongewisse werden gelaten. Totdat Toyota ons in de gelegen heid stelde om zelf met de Prius te rijden. De techniek van de hybride-aan drijving van de Toyota Prius is zeer geavanceerd. De elektromo tor en de gewone verbrandings motor (in het geval van de Pi'ius een 1,5 liter benzinemotor) zitten samengebouwd onder de motor kap. Ze zijn beide aangesloten op een speciale automatische trans missie, waarbij een computer aan de hand van de rij-omstandighe den bepaalt welke motor er ge bruikt wordt. Dat kan alleen de elektromotor zijn als er bijvoor beeld erg langzaam wordt gere den, alleen de benzinemotor als er iets meer prestaties worden ge vraagd of beide motoren als de be stuurder volgas geeft. De elektromotor haalt zijn energie uit een compacte nikkel metaal- hydride (Ni-MH) batterij, die op zijn beurt wordt opgeladen door de benzinemotor als er niet zulke hoge prestaties worden gevraagd. De Toyota Prius is de eerste in serie geproduceerde hybride-auto. Bij de Toyota Prius vloeit er ook nog energie in de batterij tijdens het remmen, omdat de elektromo tor dan als generator wordt ge bruikt. 1 op 28 Door efficiënt om te gaan met bei de motoren verbruikt de Toyota Prius volgens de Japanse meetme thode maar de helft van de brand stof van een traditionele midden klasse auto. Dat is ongeveer 1 op 28. Daarnaast heeft de Prius veel schonere uitlaatgassen. De C02- uitstoot, die medeverantwoorde lijk wordt geacht voor het broei kaseffect, bedraagt slechts de helft. En de uitstoot van COHC en NOx bedraagt slechts tien procent van de in Japan toegestane maxi ma. Zulke geavanceerde techniek wekt hoge verwachtingen ten aan zien van het rijden in de Prius. Maar spektakel blijft uit tijdens onze eerste rit met deze hybride auto. De Prius is net zo'n 'instap pen en wegrijden'-auto als elke andere Toyota. Het starten van de auto gaat net als bij een normale auto, alleen schakelt de benzine motor kort na het staften weer uit als je niet vlot wegrijdt. Onze eerste manoeuvres uit het parkeervak geschieden geheel op de elektromotor. Pas als we iets meer gas geven tijdens het wegrij den, wordt de benzinemotor weer gestax-t en bijgeschakeld. Dat bij schakelen is niet voelbaar, maar het starten kun je wel horen met het raam open. Bij de eerste kruising remmen we af, wat niet echt soepel verloopt. De rem grijpt vrij abrupt aan en is als je wat zachter probeert te rem men niet makkelijk te doseren. Bovendien is er een licht gierend geluid te horen. Net als het moei lijke doseren is dat waarschijnlijk toe te schrijven aan de generator die de energie probeert terug te winnen. Als je bijna stil staat schakelt de benzinemotor weer uit. Voor een stoplicht of een drukke voor rangskruising sta je dus niet met lopende motor. Wegtrekken gaat de eerste meters op de elektromo tor, dan schakelt weer snel de ben zinemotor bij. De Toyota Prius is standaard voorzien van een lcd-beeld- schermpje voor het navigatiesys teem. Je kunt daar echter ook een schematische voorstelling van de hybride aandrijving op laten to nen, waarbij gekleurde pijlen la ten zien welke motor zijn kracht levert. Tijdens vlot accelereren kun je bijvoorbeeld zien dat de elektromotor en de benzinemotor samen voor de kracht zorgen. En als je wat gas terugneemt, wordt het overschot aan vermogen van de benzinemotor gebruikt om de batterij bij te laden. Tijdens het remmen geven groene pijlen die vanaf de wielen naar de batterij wijzen aan dat er energie terug vloeit. De capaciteit van de batterij is niet zo heel erg groot. Dat ontdek ten we toen we in de omgeving van Brussel even de snelweg namen. Bij een sterke stijging op de weg vanuit de Ardennen moesten we even plankgas rijden om de snel heid erin te kunnen houden. De elektromotor en de benzinemotor moesten enkele minuten volle kracht leveren, maar het elektri sche deel gaf er al snel de brui aan. De batterij was leeggetapt en zon der stroom waren we aangewezen op de 43 kW/58 pk van de benzine motor. Met vol ingetrapt gaspedaal wilde de Prius heuvelop niet harder dan 125 kilometer per uur en op de vlakke weg bleek even later dat de topsnelheid tot krap '140 km/h was teruggelopen. Terwijl de auto met beide motoren ingeschakeld toch tegen de 170 km/h kan halen. Op het dashboard lichtte een oranje lampje in de vorm van een schild pad op, om ons erop te wijzen dat de auto niet meer zo vlot kon zijn, Half vol Dat de batterij snel leeg was, heeft wellicht te maken met het feit dat de elektronica probeert om hem steeds ongeveer halfvol te houden. Dat is namelijk de beste conditie De Hyundai Excel heeft een facelift ondergaan. Een passagier kan plaatsnemen in deze McLaren Formule 1-wagen. Formule I De Formule I-renstal McLaren heeft een speciale tweezits Formule I-auto ontwikkeld. De auto is gebouwd om een passagier met de sensatie van het racen ken nis te laten maken. De coureur en de passagier zitten achter elkaar in de bolide en kunnen door mid del van een radioverbinding met elkaar communiceren. In de loop van dit jaar zal de auto voor het eerst met eenpassagier rijden. De ze rit wordt bij opbod verkocht. Nissan Serena Nissan heeft een speciale versie van de Serena ontwikkeld. De ruimte-auto krijgt de toevoeging Invitation II en is zowel technisch als qua uitrusting verfijnd in ver gelijking met de andere Serena's. De Serena Invitation II heeft on der meer twee schuifdeuren, cen trale deurvergrendeling met afstandsbediening, binnenver- lichting met vertraging en een uit- neembare hoedenplank. De met een 1,6 liter benzinemotor lever bare Serena Invitation II heeft ook een ander onderstel. De auto staat op 195/70 R 14-banden en de schokdempers zijn aangepast. De prijs is vastgesteld op 44.340 gul den. VW diesel Volkswagen ontwikkelt een direct ingespoten driecilinder dieselmo tor die speciaal geschikt is voor kleine auto's. De motor zal een in houd van 1,4 liter hebben en 55 kW/75 pk leveren. Uit technische oogpunt is de nieuwe motor zeer geavanceerd, want hij beschikt over een nieuwe hogedruk in- spuitsysteem (tot 2.000 bar) en een turbocompressor. Daardoor levert de relatief kleine motor bij 2.200 toeren een voor deze cilinderin houd erg hoog koppel van 195 Nm. In een auto van het formaat Polo verwacht Volkswagen met deze motor een gemiddeld verbruik van ruim 1 op 23 te verwezenlij ken. Andere motorversies met de ze nieuwe techniek zijn in ontwik keling. Hyundai Excel Hyundai heeft de Excel een face lift gegeven. Het uiterlijk van deze compacte middenklasser is aan gepast aan dat van de andere mo dellen. De meest in het oog lopen de vernieuwing is aan de voorkant te vinden, waar de motorkap een U-vormig profiel heeft gekregen en de grille is aangepast. Verder hebben de meeste modellen nieu we wielsierdeksel, die volgens Hy undai niet van lichtmetalen wie len te onderscheiden zijn. Wie toch liever echte lichtmetalen wielen heeft, kan driespaaks exemplaren als optie bestellen. In het interieur hebben grauwe, grijze bekledïngsstoffen plaats gemaald; voor fleurige en kleurige dessins. De uitrusting bleef op het oude niveau. Technische vernieu- voor een lange levensduur van de batterij. Toyota heeft berekend dat hij tussen de 150.000 en 200.000 kilometer zal meegaan en heeft er in elk geval 100.000 kilo meter of vijf jaar garantie op. Zo'n batterij is nu trouwens nog wel erg kostbaar, want hij kost zo'n 6.000 gulden. Verder zitten er in de Prius met uitzondeiing van de hybride aandrijfunit geen ex treem kostbare onderdelen. De auto is wel zo licht mogelijk ge construeerd met veel extra sterk staal en aluminium. Het gewicht van de Prius is met 1.240 kilogram dan ook redelijk binnen de perken gebleven. Daardoor is het wegge drag vergelijkbaar met dat van een gewone middenklasse auto. Speciale banden zorgen voor min der rolweerstand, maar ook voor iets minder grip in bochten. Toyota verkoopt de Prius sinds de cember vorig jaar in Japan. Per maand worden er zo'n 1.000 exemplaren gebouwd, maar al leen al in Japan is er belangstel ling voor een veel groter aantal. Daarom wordt met ingang van ju ni de productie opgevoerd tot 2.000 stuks. Ook dan is er voorlo pig geen zicht op dat de Prius naar Europa wordt geëxporteerd. Als Toyota een hybride auto expor teert is dat in eerste instantie naar Amerika, Europa komt pas daar na aan de beurt. En dat zal zeker niet meer deze eeuw zijn, heeft Toyota herhaalde malen ver klaard. Dat is erg jammer, want de Prius toont aan dat het hybride-concept al serie-rijp is. De auto rij dt als een normale middenklasse automo biel en de bezitter hoeft geen reke ning te houden met beperkingen. De Prius is alleen niet in staat om langdurig snel te rijden, maar daar is dit economische concept ook niet voor gemaakt. Mario Vos Alfa Romeo heeft verbeterde Twin Spark-motoren geïntroduceerd voor de 145- en 146-reeks. De motoren zijn sterker en soepeler dan hun voorgangers door de toepassing van een variabel inlaatspruitstuk. Een aantal jaren geleden kwam Alfa Romeo binnen de Fiat organisatie niet zo goed uit de verf. Daar kwam verandering in met de komst van nieuwe model len zoals de 145 en 146, de GTV en de Spider. Deze modellen luidden ook een nieuwe motorengeneratie in, gebaseerd op Fiat-machines, maar met typische Alfa Romeo- kenmerken zoals dubbele ontste king. Alfa Romeo bleef deze motoren verder ontwikkelen en presen teerde vorig jaar in de 156 sterkere uitvoeringen van 1,8 en 2,0 liter. Deze krachtbronnen, respectieve lijk 106 kW/144 pk en 114 kW/155 pk stei'k, zijn voorzien van zo'n beetje alle moderne snufjes die je op een motor kunt bouwen. Ze hebben vier kleppen per cilinder, dubbele ontsteking (Twin Spark), variabele nokkenas-timing ën dus ook nog een variabele inlaat. Vermogen Die vax'iabele inlaat zorgt ervoor dat de aangezogen lucht bij hogere toex-entallen een zo kox't mogelijke weg kan afleggen, waardoor liet maximale vermogen hoger uit valt. Bij lage toerentallen wordt ex- een klep in het inlaatspruitstuk gesloten, waardoor de lucht een veel langere weg moet afleggen. Dit is weer bevox-derlijk voor de trekkx-acht van de motor. Het re sultaat is dat deze nieuwe Twin Spark-motox-en niet alleen enkele pk's extra vex-mogen leveren, maar ook meer trekki-acht bij lage toe- wingen vonden plaats aan de ophanging van motoren en trans missies, die nu minder trillingen doorgeven. Verder zijn lichtge wicht, recyclebare kunststoffen gebruikt. De vernieuiode Hyundai Excel is er vanaf 20.995 gulden. Internet De RAI Vereniging is gestart met de AutoRAI op Internet. De site is de digitale versie van de bekende tweejaarlijkse tentoonstelling in Amsterdam. De informatie wox-dt direct aangeleverd door de impor teurs en fabrikanten. De internetsite van de AutoRAI biedt een compleet overzicht van alle nieuwe modellen van de auto merken. Daarnaast wordt er actu eel autonieuws getoond, informa tie over techniek en design en adressen van officiële merkdea lers. De digitale AutoRAI zal 365 dagen per jaar open zijn. Het adres is ■wivw.autorai.nl. x-entallen bieden. Dat merk je al tijdens de eerste meters met de 145 of 146 met deze motor. Hij is zeer soepel en trekt vanaf lage toeren tallen pittig weg. In absolute cij fers is de winst niet zo groot; zowel de 1,8 als 2,0 liter motor sprinten een tiende seconde sneller vanuit stilstand naar de 100 km/h (bij de 145 x-espectievelijkin 9,1 en 8,3 se conden, bij de 146 in 9,3 en 8,4 se conden). En de topsnelheid is ook enkele kilometers hoger Maar veel belangrijker is de wijze waarop die prestaties ex-uit ko men. De nieuwe Twin Sparks ieve- x~en hun kx-acht zo makkelijk en gaan zo enthousiast aan de slag dat je steeds de indruk hebt met een veel grotere motor ondei-weg te zijn. De nieuwe motox-en wor den zonder prijsvei'hoging in de 145 en 146 ingevoerd. De Alfa 145 1.8 L kost 38.950 gulden, de 2.0 Quadrifoglio 46.250 gulden. De 146 1.8 L kost 40.450 gulden en de 2.0 ti 47,450 gulden. 145 Junior De Alfa Romeo 145 heeft er ook nog een extx-a spox-tieve en betaal bare uitvoering bij, de Junior De ze versie is vooi-zien van de 1.4 li ter Twin Spark-motor, die 76 kW/103 pk levert. De auto is speci aal op sportief gebruik afgestemd. De zijskixts, spiegels, bum perspoilers en deur-hendels zijn in kleur van de cax-rossexie gespoten en hij heeft 195/50-banden op 15 inch lichtmetalen wielen. De 145 Junior krijgt ook andere intexieurbekleding en een met leer bekleed stuur en pookknop. De auto heeft trouwens ook de iets di rectere besturing van de 146 ti ge kregen. Vanaf juli is de Alfa 145 Junior leverbaar voor 33.500 gul den. De Alfa 146 TI kreeg een sterkere Twiix Spark-inotor. Lelystad staat het weekein de van 6 en 7 juni in het te ken van de ligfiets. De Neder landse Vereniging voor Human Powered Vehicles (NVHPV) höudt daar voor de tweede keer Cycle Vision, een intematio- naal treffen voor liefhebbers •van ligfietsen. Dat gebeuii in samenwerking met ligfietsfa- bxiek Flevobike in Dx-onten. Er zijn races te zien, er is een ten toonstelling en een beurs kan wox'den bezocht. Plaats van handeling is de testbaan van de Rijksdienst voor het Wegver keer vlak bij het vliegveld van Lelystad. Hoogtepunt is zaterdag om 12 uur een tijdrit van zes uur. Voor de deelnemer die de meeste ki lometers aflegt ligt aan de fi nish f 10.000 te wachten. De vo rige keer legde de winnaar 320 kilometer af, een gemiddelde van iets meer van 53 km/u. De ox-ganisatoren verwachten dat dit recox-d gebx-oken wox-dt, ge zien de deelnemers uit binnen- en buitenland, die met zèer la ge, gestx-oomlijnde ligfietsen aan de start komen. Het we- reld-uuxTecoi'd per ligfiets staat op 78 km/u. Zondag om 15 uur is er een spectaculaire afvalrace voor alle deelnemex-s. Op een over dekte beurs stallen de belang rijkste fabrikanten van ligfiet sen hun producten uit. Ook zelfbouwers zijn present. Uit proberen van diverse modellen is toegestaan. Op een beurs worden tweedehands ligfietsen en onderdelen verhandeld. Ontwikkeling Cycle Vision is in het leven ge roepen om de ontwikkeling van coirrfoxiabele, snelle, mens- aangedreven voex-tuigen te be- vordex-en. Het is de bedoeling dit evenement jaaxiijks in het eerste weekeinde van juni te houden, Rond het evenement wordt een speciaal ligfietsarrangement gepresenteerd om het publiek kermis te laten maken met zo wel de ligfiets als de px-ovincie Flevoland. Er wordt twee da gen op een ligfiets door Flevo land getoex-cl, inclusief twee overnachtingen in Lelystad- Haven in een hotel-pension of een tx-ekkershut op de camping, Dit arrangement is ook later in het jaar te boeken. Theo van der Kaaij De entree voor Cycle Visioii '98 be draagt vijf gulden. Per auto of fiets richting vliegveld Lelystad volgen, per openbaar vervoer bus 107 (Le lystad-Harderwijk). Vanaf de halte vliegveld rijdt een lig fietstaxi naar de testbaan RDW. Na bijna veex-tig jaar is de Mini nog altijd springlevend. Dat bewijst een speciaal model, dat Rover in samenwerking met het Nederlandse kledingmerk Lapagayo ontwikkelde. De Mini Lapagayo is geba seerd op de Cooper en wordt alleen geleverd in de kleur Tahiti Blue. In het interi eur zijn de stoelen en de achter bank bekleed met blauw leer en gele alcantara. De Mini heeft ook een elek- trisch bedienbaar zonnedak over de hele lengte van het dak en witte 12 inch lichtmetalen wielen. Verder is het interieur aangekleed met een notenhou ten dashboard en een houten pookknop. De Mini Lapagayo wordt alleen verkocht bij de importeur Rover Nederland in Vianen en kost 27.990 gulden. De Mini Lapagayo in de kleur Ta hiti Blue.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 43