Democratie met horten en stoten
PZC
GAL-rel rijp voor Spaanse doofpot
PZC
Principe
feiten en meningen
Eerste verkiezingen in Hongkong sinds de teruggave aan China
zaterdag 23 mei 1998
Morgen zullen in Hongkong de
eerste democratische verkiezin
gen voor de Wetgevende Raad
worden gehouden sinds die stad
iverd teruggegeven aan China na
een Britse bezetting van 156 jaar.
Onder het motto 'Oprecht, Open,
Eerlijkheeft de regering van de
Speciale Administratieve Regio
een enorme reclamecampagne
rond de verkiezingen gebouwd.
Maar hoe democratisch zijn de
verkiezingen eigenlijk?
door Jan van der Made
Bij de terminal van de Star Ferry met
haar groenwitte, ouderwetse boten
die al bijna een eeuw lang een verbin
ding vormen tussen Hongkong Eiland
en het schiereiland Kowloon, terrori
seert een schetterende luidspreker de
honderden passagiers die zich naar de
draaihekjes haasten. „Vecht tegen wer
keloosheid. Stem Democratische Par
tij!"
Niemand kijkt op. Het luide Kanton-
nees wordt onderbroken door het ge
piep van mobiele telefoons, klikkende
hakken, optrekkende autobussen en
gierende taxibanden. De campagne
voerders staan er wat beteuterd bij. Af
en toe drukken ze de voorbijgangers
een pamflet in de hand.
Thomas Ho is een van de campagne
voerders. „Wij concentreren ons op
werkeloosheid'', zegt hij. Volgens Ho is
het huidige werkloosheidscijfer van
3,9 procent hoog (een 'absolute piek'
volgens de South China Morning Post)
„Wij zijn daar niet aan gewend. Sinds
de over-name van Hongkong door Chi
na zijn werkgevers meer geneigd om
goedkope illegalen van het Chinese
vasteland aan te nemen. Niemand
denkt aan onze eigen bxxrgers, of aan de
economie van Hongkong."
Werkloosheid is slechts een van de the
ma's die negen politieke partijen en een
aantal onafhankelijke kandidaten
aansnijden om kiezers te winnen. An
dere onderwerpen zijn de buitensporig
hoge onroerend goedprijzen en het on
derwijs. Maar volgens Martin Lee, kan
didaat voor de Democratische Partij
voor het kiesdistrict Hongkong Eiland
zijn alle verkiezingsprogramma's het
zelfde.
„Waar het in feite om gaat is welke par
tij echt voor de burgers van Hongkong
zal opkomen als het om gevoelige
kwesties gaat als vrijheid van menings
uiting. Dat zijn wij. Dat weten de men
sen, en daarom zullen wij ook de meer
derheid van de zetels halen zondag'.
Een ambtenaar controleert een verkiezingsbureau in Hongkong.
Van de zetels althans die dii-ect verkies
baar zijn.
Want de 'Hongkongse democratie' is
een lachertje. Van de zestig zetels van
de Wetgevende Raad zullen er slechts
twintig door de 2,7 miljoen kiesgerech
tigden worden gekozen. Tien zetels
zullen worden aangewezen door een
(Peking welgezind) kiescomité van
achthonderdmensen. De overige dertig
zetels worden gekozen door 130.000
vertegenwoordigers van 28 beroeps
groepen uit onder andere de gezond
heidszorg, de textielindustrie en het
toerisme.
Waarom worden er drie verschillende
kiessystemen binnen een gecompli
ceerd geheel verenigd? De staatssecre-
taxis voor Constitutionele Zaken Mi
chael Suen, belast met de organisatie
van de verkiezingen: „Hongkong heeft
geen lange, democratische geschiede
nis zoals Nederland. In het begin tast je
een beetje in het duister. Je moet het
systeem vinden dat het beste bij de leef
gemeenschap past. Wij hebben nu de
eerste stap gezet. Kiezers moeten al
leen even een minuut of vijf nemen om
onze infomap door te nemen."
Maar volgens Martin Lee is het systeem
onnodig ingewikkeld en verloopt het
democratiseringsproces veel te lang
zaam, „Niemand begrijpt het. Rechters
hebben gevraagd wat ze kunnen doen
om mij te steunen. Zelfs zij begiïjpen
het systeem niet. De regering zegt dan
maar: kies maar wat, maakt niet uit
wat, zolang jè maar kiest."
Geen wonder dat de opkomst geschat
wordt op hooguit dertig procent. Als de
verkiezingen achter de rug zijn en de
zestig zetels van de Wetgevende Raad
ingevuld is de macht van de wetgevers
vrijwel nihil. „We kunnen iets zeggen
over toewijzing van geld. We kunnen
leden van de regering ter verantwoor
ding roepen. Maar we hebben niets,
nul, te zeggen als het aankomt op be-
leidmaken of het amenderen van wet
ten", aldus Martin Lee.
Hongkong's 'democratie' is jong. In
1985 werden de eerste verkiezingen ge
houden voor een miniem deel van de
Wetgevende Raad; het grootste deel
werd toen direct aangewezen door de
Britse gouverneur, die het beleid van
Hongkong bepaalt samen met de door
hem aangewezen Uitvoerende Raad.
foto Robyn Beck/AFP
Chris Patten, die in 1992 als laatste
gouverneur in Hongkong arriveerde,
stelde voor het democratische proces
een hogere versnelling te geven. Een
groter aantal zetels van de Wetgevende
Raad zou direct gekozen moeten wor
den. Verkiezingen in 1995 (waarbij
achttien leden van de Raad direct wer
den gekozen) zorgden voor een enorme
overwinning voor de Democratische
Partij onder leiding van Peking-criti-
cus Martin Lee. Maar Patten's plannen
stuitten op enorme weerstand vanuit
Peking.
Zetels
Een plan, de 'Doorgaande Trein', waar
bij zittende leden van de Wetgevende
Raad na de overname van Hongkong
hun zetels zouden behouden, werd
door Peking op losse schroeven gezet.
De Wetgevende Raad werd op 1 juli vo
rig jaar formeel ontbonden. Martin Lee
en de Democratische Partij verloren
hun zetels en de dagelijkse gang van za
ken werd waargenomen door een Pe
king welgezind 'Voorbereidend Comi
té'.
De baan van gouverneur werd overge
t
nomen door de (door Peking gesanctio
neerde) scheepsmagnaat T'ung Chi-
hua, die door zijn medewerkers met de
spionagefihn-achtige titel Sarce (Spe
cial Administrative Region Chief Exe
cutive) wordt aangeduid.
De verkiezingen van morgen markeren
een herstel in de breuk die het demo
cratisch proces had opgelopen. Naar
alle waarschijnlijkheid zullen Martin
Lee en zijn Democratische Partij op
nieuw een overweldigende meerder-
heid behalen van de twintig direct ge
kozen zetels. Grootste concurrent, van
de Democratische Partij is de Demo
cratische Alliantie ter Verbetering van
Hongkong (DAV), een pro-Peking
groep waarin formeel een 'Centraal
Comité', maar in feite alleen het voor
malige schoolhoofd Tsang Yok-sing de
lakens uitdeelt.
Tsang, die tijdens een interview in 1992
nog vol vuur over Marxistische concep
ten als klassenstrijd oreerde, lijkt zich
nu tot het kapitalisme bekeerd te heb
ben. ,We hebben voor het moment aan
vaard dat het kapitalistische systeem
in Hongkong niet mag veranderen", al
dus Tsang, die wel benadrukt dat er
'meer aan sociale voorzieningen' ge
daan zou moeten worden.
Stuurloos
Volgens Martin Lee zijn de pro-Peking-
groepen echter stuurloos en missen ze
een duidelijk verkiezingsprogramma.
„Voor de overname van Hongkong
lichtten ze al hun munitie op Chris Pat
ten en het koloniale bewind. Nu kriti
seren ze ons, de Democratische Partij.
Maar als we straks worden gekozen
kritiseren ze een systeem dat door Pe
king is gesanctioneerd. Dus weten ze
niet wat ze moeten doen. "De DAV mag,
volgens de opiniepeilingen, blij zijn als
ze met drie zetels wegkomen.
Volgens de stipuleringen van de Basis
wet zal het aantal direct gekozenzetels
van de Wetgevende raad in het jaar
2002 ovexlgens vermeerderd worden
tot 24 en bij de daarop volgende verkie
zingen in 2007 tot 30, oftewel de helft
van de raad.
Maar Mailin Lee vind dat nog steeds te
weinig: „We moeten toe naar directe
verkiezingen van alle zetels in de Wet
gevende Raad en ook moet de Sarce
door het volk worden gekozen. Het eni
ge wat het functioneren van de formule
'Eén Land, Twee Systemen' (de door
Deng Xiaoping verzonnen constructie
waarbij Hongkong de komende vijftig
jaar haar eigen kapitalistische systeem
mag behouden) kan garanderen is een
volledige democratie in Hongkong",
aldus Lee. GPD
De wens om tot een gekozen burgemeester te ko
men, leeft al jaren bij D66. Voor de beoogde co
alitiegenoten van deze partij heeft de discussie
rond de burgemeester de gemoederen nooit zo bezig ge-
houden. De wensen van D66 zijn altijd welwillend be
keken, maar het kabinet liet alles bij het oude.
Nu D66 de wens van de gekozen burgervader zo na
drukkelijk onderdeel wenst te maken van een nieuwre-
geerakkoord, zijn WD en PvdA bereid over de positie
van de burgemeester na te denken. Verdere handreikin
gen zijn er nog niet. De twee grote paarse partijen zien
het onderwerp niet als cruciaal voor de onderhandelin
gen over een nieuwe paarse regering.
Voor de WD geldt dat er over meer dualisme in de ge-,
meenteraad kan worden gesproken; de PvdA komt nog
eens over de brug met de mogelijkheid wethouders van
buiten de gemeenteraad te benoemen. Onderhandelaai!
Wallage wil het voorstel van de Rotterdamse burge
meester Peper om een proef te doen met de gekozen bur
gemeester in de grote steden welwillend bezien. Verder
dan dat komen de onderhandelaars op dit moment niet.
De vraag is of de bestuurlijke vernieuwing in de
meente voor D66 echt een breekpunt in de formatie
moet zijn. Onderhandelaar de Graaf toont zijn tanden.
Dat kan echter niet lang duren. Hij kiest een verkeerde
volgorde. Er zijn eerst heel wat meer en belangrijker
punten af te handelen. De economische groei, de lasten
verlichting, het nieuwe belastingstelsel, Schiphol,
volksgezondheid, criminaliteitsbestrijding; allemaal
zaken van groot belang waarbij D66 zich kan profile
ren.
In dat rijtje past zeker een onderwerp 'bestuurlijke ver
nieuwing in de gemeente'maar niet als breekpunt. Er
is nog weinig bekend over de effecten, die èen gekozen
burgemeester binnen de bestuurlijke verhoudingen te
weeg brengt. Voorstanders claimen een grote democra
tische legitimiteit. Tegenstanders vrezen een afname
van de bestuurlijke kwaliteit van de burgemeester. Wie
wil er nog op het pluche plaats nemen als de mogelijk
heid bestaat om na vier jaar weer afgeschoten te wor
den.
Overigens kunnen ook vraagtekens gezet worden bij de
mogelijkheid om wethouders van buiten de gemeente
raad aan te trekken. Voordeel zou kunnen zijn dat de in
houdelijke en bestuurlijke kwaliteit toeneemt; nadeel
is dat er minder animo kan ontstaan om in de gemeente
raad plaats te nemen. Het zicht op een wethouderszetel
wordt voor gemeenteraadsleden aanzienlijk minder.
Er is D66 veel aan gelegen om na jarenlange discussies
binnen de partij de gekozen burgemeester in de Grond
wet verankerd te krijgen. De slinkende achterban moet
een teken van daadkracht zien. De partij wil zich blijk
baar niet laten leiden door de veel grotere coalitiepart
ners. Enige realiteitszin zou D6 6 beterpassen. Er liggen
vraagstukken van aanzienlijk meer importantie op ta
fel.
Voetbalofficier
op zoek naar
creatieve aanpak
vandalisme
door Marcel Potters
Welke maatregel je ook
neemt tegen het voetbal
vandalisme, zegt de Utrechtse
voetbalofficier van Justitie mr.
B.W.J. Steensma, er zullen ook
altijd onschuldige mensen de
dupe van zijn. Oók bij het plan
van burgemeester Peper, die
groepen kwaadwillende sup
porters bijtijds wil 'isoleren' en
vasthouden.
„In zo'n groep kan iemand zit
ten die er niets mee te maken
heeft. Die zal dan slachtoffer
zijn van deze toch wel zeer for
se ingreep." Maar laat je ze lo
pen, zo leert de ervaring, dan
heb je óók slachtoffers, name
lijk de nietsvennoedende be
zoekers van een wedstrijd.
Steensma wijst er op dat de
Rotterdamse ideeën een wette
lijke basis vergen. En die is er
tot op heden niet. Zelf zegt hij
'vooralsnog' meer te voelen
voor het verder uitbouwen van
bestaande maatregelen.
Hij pleit voor maatwerk, voor
elke wedstrijd het juiste pak
ket. Zoals het instellen van een
'omgevingsverbod' voor al eer
der gesnapte relschoppers, zeg
maar een uitbreiding van het al
bestaande stadionverbod. Op
die manier voorkom je dat
moeilijke supporters in de
buurt van een stadion rond
hangen en voor problemen zor
gen.
Trouwens, ook met het stadi
onverbod zelf valt nog wel wat
de experimenteren. Vooral wat
betreft de daaraan gekoppelde
meldingsplicht, waarmee zo'n
verbod valt of staat.
„Bij strafrechtelijke stadion
verboden, dus door de rechter
opgelegd, heb je automatisch
die meldingsplicht. Dan moet
je je melden bij de politie, als er
een wedstrijd van je club wordt
gespeeld. Dat zou ook kunnen
bij civielrechtelijke stadion
verboden, dus door de KNVB
opgelegd.Je zou er wanhopig
van worden. Zeker met de toe
standen rondom de Amstel
Cup-finale nog vers in het ge
heugen. Toch niet, zegt Steens
ma. „Je moet creatief zijn. Al
hoewel het buitengewoon
triest blijft dat een stadion vol
mensen onder zo'n kleine
groep moet lijden. Die wordt
alleen maar groter, door aller
lei figuren die er omheen han
gen. Maar als ik het hopeloos
zou vinden, dan moet ik dit vak
niet meer uitoefenen." GPD
door Hans Heijt
De voormalige Spaanse pre
mier Felipe Gonzalez
wordt liever niet herinnerd aan
de laatste maanden van zijn re
geerperiode. Kort voor de ver
kiezingsnederlaag in maart
1996 kwamen Gonzalez en zijn
sociaal-democratische PSOE
in opspraak door de betrok
kenheid bij het doodseskader
GAL, dat tussen 1983 en 1987
ten minste 27 Baskische sepa
ratisten liquideerde. Het pro
ces tegen de verdachten van de
'smerige oorlog' begint op 25
mei. Gonzalez hoeft zelf niet in
de beklaagdenbank plaats te
nemen, maar moet op last van
het Spaanse Hooggerechtshof
wel als getuige opdraven.
Twee weken geleden deed een
enquête naar de populariteit
van de landelijke politici veel
.stof opwaaien in Spanje. Uit
het onderzoek bleek dat José
Borrel, het nieuwe boegbeeld
van de socialisten, en diens
voorganger Gonzalez op dit
moment favoriet zijn. Presi
dent José Maria Aznar van de
rechtse Partido Popular ein
digde op een derde stek.
De goede score van Gonzalez
was verrassend. Tweeënhalf
jaar eerder werd de socialisti
sche leider nog verguisd door
het merendeel van zijn landge
noten. „Ga naar de afdeling
nieuwe titels in een boekhan
del en je raakt niet alleen over-
tuigd van de slechtheid van
Gonzólez, maar ook van zijn
vernietigende uitwerking op
de ontbossing", stelde de
schrijver Manuel Rivas inder-
tijd sarcastisch vast.
Bewind
De Spanjaarden waren het
dertienjai-ige bewind van Gon-
zélez en de PSOE meer dan zat.
De economische groei stag
neerde, ruim twintig procent
van de beroepsbevolking zat
werkeloos thuis. Bovendien
was de PSOE in opspraak ge-
raakt door een lange reeks
schandalen. Vice-premier Alf
onso Gueira moest aftreden,
omdat zijn broer betrokken
was bij een corruptieschan
daal.
Luis Roldén, een andere ver
trouweling van Gonzalez en
directeur van de Guardia Civil,
raakte in opspraak omdat hij
smeergeld had ontvangen en
werd verdacht van betrokken
heid bij wapenhandel.
De grootste klap voor het soci
alistische machtsblok was de
onthulling van de GAL-affaire
in de zomer van 1995. Onder
zoeksrechter Baltasar Garzón
sa h m
Q&sV^t:
.%s,V
4%
Spanjaarden verzamelen zich op 9 mei in Puerto del Sol in Madrid om te protesteren tegen het geweld van de ETA.
foto Denis DoyIe/AP
bracht aan het licht dat GAL,
een geheimzinnige organisatie
die opereerde binnen de inlich
tingendiensten, politie en het
leger, in de jaren tachtig ten
minste 27 vermeende leden van
de Baskische afscheidingsbe
weging ETA vermoordde in het
zuiden van Frankrijk.
Bovendien zou GAL zich
schuldig hebben gemaakt aan
martelpraktijken. De doodses
kaders van GAL werden vooral
gefinancierd met geld dat af
komstig was uit geheime rege
ringsfondsen. Die financiële
bronnen werden tevens aange
sproken om politiemensen en
politici die hun steentje bij
droegen aan de operaties te be
lonen.
Vragen
Twee prangende vragen dron
gen zich na de onthulling van
de affaire op. Spanje had na de
dood van Franco in november
1975 vol overtuiging voor de
democratie gekozen. Hoe was
het mogelijk dat in zo'n kli
maat 'een smerige oorlog' werd
gevoerd? Ook de rol van Gon
zalez riep vragen op. Had hij
zich, zoals onderzoeksrechter
Garzon beweerde, schuldig ge
maakt aan het leiding geven
aan staatsterrorisme?
De beslissing om de GAL in te
zetten in een democratisch
Spanje had veel te maken met
de onmacht van de socialisti
sche regering om de ETA-ter-
reur op legale wijze de kop in te
drukkken. Het winnen van
zieltjes voor de doodseskaders
was geen enkel probleem, want
het Franco-appai'aat was on
voldoende gezuiverd van mili
tairen en politieagenten die het
met de mensenrechten niet zo
nauw namen.
Dat doodseskaders jarenlang
straffeloos hun gang konden
gaan en dat socialistische kop
stukken ongestoord geld uit de
GAL-pot op hun rekening
mochten bijschrijven is even
min verwonderlijk. Corruptie,
omkoping en vriendjespolitiek
zijn nog immer aan de orde van
de dag in Spanje. Het is gebrui
kelijk elkaar de hand boven het
hoofd te houden.
Door dat klimaat van hand- en
spandiensten was het ook niet
mogelijk duidélijkheid te krij
gen over de rol van Gonzalez in
de GAL-affaire. Aan de voor
avond van de de nationale ver
kiezingen eiste de Partido Po
pular dat de onderste steen van
het schandaal bovenkwam.
Aznar beloofde dat documen
ten van de geheime dienst over
GAL aan de rechter zouden
worden overgedragen.
De huidige pi-esident heeft ech
ter bakzeil gehaald. Het ope
nen van de beerput zou ook
voor de PP verkeerd kunnen
uitpakken. De kans was groot
dat ook gegevens over staats
terreur uit het pré-socialisti
sche tijdperk aan het licht zou
den komen. Een voor de PP
ongewenst scenario, want een
aantal kopstukken verdiende
eerder zijn sporen in het Fran-
co-regime.
Zat
Verder speelt mee dat de PP
nauwelijks nog politieke winst
kan halen uit de GAL-affaire.
De Spanjaarden zijn de moord
aanslagen van de ETA meer
dan zat. Ze constatei-en dat ook
de huidige regering niet bij
machte is om de Baskische af-
schei dingsbeweging met legale
middelen op de knieën te krij
gen: Het GAL-proces lijkt een
weinig enerverende gebeurte
nis te worden, nu noch de PP
van Aznar noch de PSOE van
Gonzalez en Borrel er belang
bij heeft de affaire tot op de bo
dem uit te zoeken.
De bekendste naam onder de
twaalf verdachten in het pro
ces is de voormalige minister
van Binnenlandse Zaken, José
Barrionuevo, wiens parlemen-
taix-e onschendbaarheid door
het Hooggerechtshof werd op
geheven. De aanklagers eisen
tegen Barrionuevo en Rafaël
Vera, voormalig hoofd van de
veiligheidsdienst straffen van
23 jaar.
In een verrassende zet besloot
het Hooggex-echtshof ook
Francisco Alvarez Gascos, de
vice-pi'emier van de regering
Aznar als getuige te dagvaar
den. Gascos beschuldigde
Gonzalez er in het verleden
meerdere malen van het brein
te zijn achter GAL. Het is ech
ter twijfelachtig of hij die be
schuldigingen voor het Hoog
gerechtshof gaat herhalen.
23 mei 1948
Staakt-het-vuren
De Veiligheidsraad van de Ver
enigde Naties heeft alle strij
dende partijen, in Israël
bevolen de vijandelijkheden te
staken. De Israëlieten hebben
gezegd dat ze daaraan zullen
voldoen, de arabieren hebben
nog niet gereageerd. Onder
tussen zijn de Amerikanen
boos, omdat Engeland de ara
bieren met wapens en militaire
hulp steunt.
Degenslikker
De wereldberoemde degen
slikker Mirin Dajo heeft toch
iets van zijn faam moeten inle
veren. Deze week moest hij
worden opgenomen met ver
wondingen aan de slokdarm,
nadat hij had geprobeerd een
degen van veertig centimeter
in te slikken. Hij is inmiddels
aan de beterende hand.
Tribunalen
De tribunalen in Goes, Ter-
neuzen, Zierikzee en Middel
burg worden gesloten. De kan
tonrechters ontfermen zich
over het nóg resterende deel
van het werk van de tribuna
len: het berechten van mensen
die van collaboratie van de
Duitse bezetters worden be
schuldigd.
Reddingsboot
Cadzand heeft een nieuwe red
dingsboot. De oude reddings
boot was in de oorlog verloren
gegaan. De nieuwemotorvlet
kan een vierkoppige beman
ning en twintig passagiers ver-
Uitgever:
W. F. de Pagter
Hoofdredactie:
A L. Oosthoek
A. L. Kroon (adjunct)
Centrale redactie
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
Tel (0118) 484000
Redactietax: (0118) 470102
's avonds op zondag t/m
vrijdag- vanaf 19.00 uur
in het weekeinde:
verwijzing via de
telefonische boodschap
op de kantoren
Vlissingen:
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
Tel. (0118) 484000
Fax. (0118)472404
Goes: Voorstad 22
4461 KN Goes
Tel. (0113) 273000
Fax. (0113) 273010
Ter neuzen: Axelsestraat 16
4537 AK Terneuzen
Tel. (0115) 694457
Fax. (0115) 620951
Axel: Nassaustraat 15
4571 BK Axel
Tel. (0115)568000
Fax. (0115) 561415
Hulst: 's Gravenhofplein 4
4561 AJ Hulst
Tel. (0114)373839
Fax (0114)373840
Zierikzee: Oude Haven 41
4301 JK Zierikzee
Tel. (0111) 454647
Fax. (0111)454659
Opening kantoren:
Maandag t/m vrijdag
van 8.00 tot 17.00 uur
Zierikzee en Hulst.
8.30-17.00 uur
Zaterdags in Vlissingen
van 8.00 tot 10.30 uur
Auteursrechten voorbehouden
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV Wegener Arcade NV
City OnLine Internet
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
http://www.city.nl
e-mail: pzcredcity1@pzc.nl
Bezorgklachten:
0800-0231231 of maandag
t/m vrijdag: op de kantoren
gedurende de openingstijden;
zaterdags tot 14.00 uur:
op de kantoren door de klacht in te
spreken op de band of de
verwijzing op te volgen
Overlijdensadvertenties:
tijdens kantooruren en
uitsluitend maandag-
t/m vrijdagavond van 20.30
tot 22.00 uur en zondagavond
van 20.00 tot 22.00 uur:
Tel. (0118) 484000
Fax(0118)470100
Abonnementsprijzen:
per kwartaal 95,00;
franco per post 125,50;
per maand 34,75;
per jaar 366,50,
franco per post 485,00;
bij automatische afschrijving
per termijn 1,50 korting;
losse nummers
maandag t/m vrijdag 1,75,
zaterdag 2,50 p.st.,
(alle bedragen inclusief 6 pet. btw);
Postrek.nr.- 3754316
t.n.v. PZC ab rek. Vlissingen
Advertentietarieven:
184 cent per mm; minimumprijs per
advertentie 27,60;
ingezonden mededelingen
2,5 x tarief;
speciale posities: tarief op aanvraag;
voor brieven bureau van dit blad
7,- meer(excl. 17,5 pet btw);
volledige tarieven met
contractprijzen op aanvraag;
(alle advertentieprijzen
exclusief 17,5 pet. btw)
Giro: 35 93 00, Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant B.V.
Vlissingen