Luchtmacht krijgt nieuw werkpaard Boem, daar gaat weer een Scud-raket PZC Joint Strike Fighter volgt F-16 op reportage 29 zaterdag 23 mei 1998 Rond het begin van de volgende eeuw zal Nederland een opvolger voor de F-16 Fighting Falcon moeten bestellen. Er zijn wel een paar Europese kandidaten, maar voor het moderne spul wordt toch vooral naar de VS gekeken. De F-16 heeft niet het eeuwige leven. Het toestel vliegt al bijna twintig j aar in Nederlandse dienst en kan na een mo dernisering nog ruim tien jaar mee, maar dan moet het werkpaard van de Konink lijke Luchtmacht toch echt worden ver vangen. En niet alleen in Nederland, ook bij andere luchtmachten die hun lucht verdediging hebben opgebouwd rond dit Amerikaanse gevechtsvliegtuig. Juist de wereldwijde behoefte aan een op volger van de F-16 Fighting Falcon en in mindere mate de F-18 Hornet komt als ge roepen voor de def ensietop aan het Haag se PleinEn niet in de laatste plaats omdat Uncle Sam tot de categorie 'behoeftigen' behoort. Met Amerikaanse deelname woi'dt de productie astronomisch, daalt de stuksprijs en zijn het onderhoud en de training gegarandeerd. Zo ging het met de F-16 en zo zal het ook gaan met de opvol ger van de F-16, de Joint Strike Fighter JSF) die rond de eeuwwisseling gaat vlie gen. Nederland heeft zich voor tien miljoen gulden ingekocht in het JSF-programma en sedert vorig j aar zetelt dan ook kolonel Jouke Eikelboom in de kantoren van het Joint Strike Fighter Program nabij Was hington. Inkopen in de ontwikkeling be tekent niet dat het JSF-toestel ook zal worden aangeschaft, zo bezweert men bij Defensie vroom, maar niemand die het zelf gelooft. De Eurofighter, de Franse Rafale, de Zweedse JAS 39C/D en de F- 18E/F Super Hornet zijn over tien jaar 'oude beestjes' die het afleggen tegen de moderne JSF. Kolonel Eikelboom is met 2500 vlieguren F-16 vlieger in hart en nieren. In de zomer van 1995 leidde hij het Nederlandse squa dron F-16's dat met andere NAVO-landen de Bosnische Serviërs naar de onderhan delingstafel bombardeerde. In de hitte van de strijd leerde hij de sterke en zwak ke kanten van de F-16 kennen. De F-16 wordt weliswaar gemoderniseerd (in jar gon: de 'midlife update' of MLU), maar dan nog. Het einde van een tijdperk is aangebroken. Eikelboom heeft net de Defensiestaf ge rapporteerd over de JSF. Hij is immers de ogen en oren van Defensie in het hol van de leeuw. ,,Met de modernisering van de F-16 worden de mogelijkheden van de toestellen enorm uitgebreid, bijvoorbeeld in de luchtverdediging met de AMRAAM- radargeleide raketten. Maar het toestel houdt zijn beperkingen. Zo kunnen we na de modernisering bij aanvallen op grond doelen nog steeds slecht opereren bij slecht weer. De nieuwe F-16 's kunnen hun bommen met laser naar hun doelen lei den, en dat is een verbetering, maar laser priemt niet door wolken en regen. De JSF wordt daarom uitgerust met bommen die met behulp van satelliet navigatie hun doel kunnen vinden. Bezuinigen Met alle politieke partijen die om het hardst om bezuinigingen roepen, is het nog onduidelijk hoeveel nieuwe jacht vliegtuigen zullen worden besteld, maar bij Defensie gaat men voorshands uit van 150 nieuwe toestellen die tussen 2010 en 2020 worden afgeleverd. Totale kosten: rond de twaalf milj ard gulden. - De tijd dat dat hele bedrag moest worden gecompenseerd met Amerikaanse orders in Nederland is voorbij. Geen compensa tie maar participatie, is het devies van Economische Zaken aan de vaderlandse defensie-industrie. Den Haag investeert 150 miljoen gulden in de ontwikkeling van de opvolger van de F-16. Sprekend tijdens een f eestbij eenkomst van Fokker en Lockheed Martin zei minister van eco nomische zaken Wijers dat deze investe ring de Nederlandse vliegtuigindustrie concurrerend moet houden. Als de Amerikaanse regering uiteindelijk de order vergeeft aan Boeing of Lockheed, de twee vliegtuigbouwers die dingen naar de mega-order, dan moet de Nederlandse industrie onmiddellijk kunnen insprin gen, is de nieuwe filosofie. Het Neder landse bedrijfsleven tast, in de woorden van de directeur van de belangenvereni ging van de Nederlandse defensie-indu strie NIID Hans Dibbetz, nu nog de moge lijkheden af bij Boeing en Lockheed Martin. Bedrijven als Fokker Aviation en Delft Sensor Systems hebben inmiddels contacten gelegd in de VS, maar het is nog te vroeg voor de grote deals. Inmiddels is wel al voor een kleine tien miljoen gulden aan JSF-orders binnengehaald. Honderdvijftig JSFs voor de Nederland se luchtmacht is een hoop, maar niets ver geleken bij wat Uncle Sam van plan is. Ei kelboom over de Amerikaanse ambities: „Bij de JSF gaat het om een 'familie van vliegtuigen'. Een luchtmachtversie, een marine-versie die op een vliegdekschip moet kunnen landen en een mariniers versie die verticaal moet kunnen landen en stijgen. Dat is in het verleden ook ge probeerd, maar dat ging niet goed. De techniek was nog niet zo ver. Nu kan het wel. De overheid wil nu ook niet meer in detail bepalen hoe het vliegtuig moet worden gebouwd." Het Pentagon wil dat de hand op de knip wordt gehouden. De JSF voor de marine moet en zal 38 miljoen dollar kosten, de mariniersversie 35 miljoen en de lucht machtversie 28 miljoen dollar. 'Slechts' acht miljoen meer dan de nieuwste F-16. De prijs die wordt betaald voor een rela tief lage stuksprijs, is dat de JSF niet alles kan. Dat hoeft ook niet, redeneert men. Een alleskunner is peperduur en andere vliegtuigen kunnen de lacunes opvullen. Vliegtuigbouwers eri de krijgsmachtde len hebben evenwel de natuurlijke nei ging vliegtuigen zoveel mogelijk op te igen. Niet verwonderlijk dus dat het Pen tagon eind vorige maand liet weten dat de kosten uit de hand dreigden te lopen en dat met harde hand zou worden ingegre pen. Het Pentagon wil driehonderd JSFs om de F-18 op de vliegdekschepen te ver vangen, 642 JSFs voor het korps mai'i- niers en 2036 JSFs voor de luchtmacht. In het JSF-kantoor gaat men er vanuit dat de JSF-productie met alle exportorders wel eens de vijfduizend kan halen (een to tale order van zo rond de vierhonderd mil jard gulden). Eikelboom: „De JSF zal technologisch een heel ander vliegtuig worden dan de F- 16. De onderdelen worden verkleind, de JSF zal ook zeker een Stealth-achtig toe stel worden. Stealth betekent dat je jezelf onzichtbaar maakt voor de vijandelijke radar en infrarood. Maar daarnaast wil je ook iets doen aan je eigen uitstraling. Als je niet te zien bent op de radar of door in- frarood-zoekers en j e straalt wel van alles uit, dan heb je er nog niets aan. Dan kan de tegenstander je met grote luisterantennes alsnog opvangen, De radar van de JSF moet dus heel wat slimmer worden dan die van de F-16. Ons nieuwe vliegtuig moet zijn missies kunnen uitvoeren zon der actief signalen uit te zenden. Het toe stel moet dus informatie over doelwitten van andere systemen als satellieten en AWACS-radar en controlevliegtuigen kunnen vex-za melen." Handzaam De radar wordt dus beter, maar er is meer. De JSF moet ook een handzaam vliegtuig worden. Makkelijk te repareren en beter in te zetten voor taken op het gebied van crisisbeheersing. Eikelboom hierover: „Met de JSF kunnen we ons sneller ver plaatsen en opereren vanaf verre locaties. We hebben namelijk minder logistieke steun nodig. Kijk naar onze huidige vlieg operaties boven Bosnië. We hebben op de Italiaanse basis Villafranca behoorlijk wat spullen nodig om de F-16's te onder houden. Daar willen we zoveel mogelijk van af." Nieuwe tijden, nieuwe taken. Crisisbe heersing in verre gebieden, uitschakelen van vijandelijke Scud-raketten in woes tijnen, de JSF moet er bij uitstek geschikt voor zijn. Eikelboom, die als squadronlei der de Servische granaten rond zijn F-16 zag ontploffen: „Als je kijkt naar crisisbe heersing, dan is het duidelijk dat exacte doelopsporing steeds belangrijker wordt. Dat is operationeel gezien een van de be langrijkste redenen om nu naar een op volgervan de F-16 te kijken. We waren in Bosnië heel succesvol met onze F-16's, maar je moet dat wel in verhouding zien. De doelen die ons werden toegewezen, warenniet altemoeilijk en niet te dichtbij huizen." Nedei'land heeft zich voor tien miljoen gulden 'ingekocht' in het JSF-program ma, maar de Joint Strike Fighter is en blijft een Amerikaans programma. Toch luisteren de Yanken wel naar de Holland se wensen, benadrukt kolonel Eikelboom. „Wij hebben veel ervaring. Je moet na tuurlijk met een goed idee komen, maar dan word je wel degelijk serieus genomen. We hebben bijvoorbeeld de geluidspro ductie aangekaart. Wij willen in dit dicht bevolkte land niet teveel lawaai maken met onze vliegtuigen." Martijn Delaere In de hitte van De Peel bekwamen Ne derlandse, Amerikaanse en Duitse militairen zich in de kunst van het neer halen van ballistische raketten. Scud- raketten gevuld met chemische wapens en zenuwgassen zijn het gevaar van de volgende eeuw, zo redeneert men. Een vijandelijke Scud-raket komt onze kant op. Zojuist is het gevaarte gelan ceerd in het imaginaire Shetland. Op het grote scherm in het militaire zenuwcen trum volgen we nauwkeurig de baan van de ballistische raket, die, laten we dat hopen, tijdig wordt onderschept. Opeens zien we dat zowel een Nederlandse Pa triot-eenheid als een fregat de Scud in het vizier heeft gekregen. Ze 'tracken' de Scud, klinkt het geruststellend. De com puter doet verder het werk. 'Boem' roept luitenant Bart van der Graaff opeens. De Scud heeft het niet gehaald. Het zweet loopt de luitenant tappelings over het gezicht. Het is vreselijk wai"m vandaag op de luchtmachtbasis De Peel, waar dezer dagen de immense luchtver dedigingoefening 'Joint Project Optie Windmill 3' (JPOW-3) wordt afgewerkt. Eigenlijk wel toepasselijk, want voor hetzelfde geld hadden de mannen en vrouwen van de vaderlandse Patriot en Hawk-raketten en Stingers in de verzen gende hitste van de Koeweitse woestijn gestaan om op verzoek van de Amerika nen Saddam Hoesseins Scud's uit de lucht te halen bij een treffen tussen de VS en Irak. Wat tijdens de Golfoorlog van 1991 niet lukte, namelijk de explosieve lading van de Scud's vernietigen, zou nu wel zijn ge lukt, zo klinkt het in De Peel zelfverze kerd. Plaatsvervangend basiscomman dant ovei'ste Alex Peters: „DeScudS wa ren gemaakt van pisbakkenstaal. Als de raket werd geraakt, werden de brok stukken aparte doelen voor de radar. Het was dus eigenlijk onmogelijk om de ex plosieve lading te vinden. Maar sinds de Golfoorlog hebben we niet stilgezeten. Door verbeteringen van de radar bij voorbeeld kunnen we nu wel de explosie ve kop vernietigen. Als straks de nieuwe PAC-3 raketten zijn ingevoerd, kunnen we zelfs de explosieve kop frontaal ra ken. Dan namelijk wordt de raket van voren, waar de explosieve kop zit, aan gepakt." Omwonenden Vandaag worden weer dertig ballistische raketten (gesimuleerd) afgeschoten en moeten Nederlandse, Amerikaanse en Duitse eenheden ze uit de lucht, of in het geval van deze oefening, van het scherm plukken. „De omwonenden zouden het niet waarderen als we hier Patriots gin gen lanceren, of als er Scud's zouden worden afgevuurd", merkt de Ameri kaanse kolonel Robert Belton op. Com putersimulatie is goedkoper, je kunt het overal doen en wat basiscommandant kolonel Ruud van Dam betreft, komen de simulatietechnieken prima overeen met de ervaringen van het echte schieten. Zonder Amerikaanse steun zou deze oe fening niet van de grond zijn gekomen, is de stellige overtuiging van majoor Ha makers van de Haagse staf van de lucht macht. De Yanken, die er versteld van staan dat ze in dat kleine Nederland een partner hebben gevonden, steken mil joenen dollars in deze oefening. Uit ei genbelang, want bescherming van eigen troepen en steden staat nog steeds hoog in het Amerikaanse vaandel geschreven. Ronald Reagan in het zadel of niet. 'oertuig brengt Hawk-raketten naar een lanceerinrichting. foto Marcel Antonisse Washington heeft voor het eerst het mo biele JTAGS-gevechtsleidingstation overzee gestuurd. In dat station komt de informatie binnen van een spionage-sa- telliet. die speciaal voor 'Joint Project Optic Windmill' in een andere baan is ge bracht. De satelliet-communicatie is zo geheim dat Nederlandse luchtmachtmi- htairen niet welkom zijn in het Ameri kaanse commandocentrum. „Ik begrijp dat wel", verzucht overste Peters. „Zo lang we maar de informal® krijgen die we nodig hebben. En dat is prima voor el kaar. Waar de Duitsers nog weieens voor een dichte deur komen, komen wij bin nen. Boeing 747 De Yanken laten dit keer ook een omge bouwde Boeing 747 meedoen die met een laserstraal ballistische raketten uitscha kelt. Althans, in de computer. Het vlieg tuig moet nog worden gebouwd, en wie weet wat ervoor technische en financiële problemen om de hoek komen kijken, maar de militairen hebben maar vast een voorschotje genomen op de technische mogelijltheden van de volgende eeuw- .Ver van het gekiioel in met talloze com puters gevulde lokalen, staan de com- mandobakken voor de Patriots intussen netjes opgesteld op de in onbruik ge raakte landingsbaan van De Peel. De wizzkids achter de computerschermen in het controlestation moeten vandaag de Duitse basis Ramstein beschermen. Ze zitten met de vinger aan de knop om de raketten te lanceren. Alles gesimu leerd, wel te verstaan. De inwoners van Stuttgart of Baden-Baden zijn waar schijnlijk onwetend van de zorgen die Bonn zich om hen maakt. Ballistische ra ketten met een bereik van duizend kilo meter en opgesteld in Noord-Afrika bestrijken al het zuiden van Europa, tac tische ballistische raketten met een be reik van drieduizend kilometer kunnen doelen in Duitsland vernietigen. Juist die j oekels zij n moeilij k te pakken. In het laatste deel van hun vluchtbaan hebben ze een enorme snelheid en vallen ze bij kans loodx-echt naar beneden. „Niets is de Duitsers teveel bij deze oefe ning", beaamt majoor Hamakers. Beoe Het tijdelijk controle- en informatiecentrum van de internationale luchtverdedigingsoefening die deze maand in de Peel wordt gehouden. foto Marcel Antonisse fenen de Nederlanders en Amerikanen vooral het neerhalen van Scud's en het vernielen van hun lanceerinrichtmgen, de D uitsers willen vooral weten hoe ze de burgeBbevolking het best kunnen waar schuwen. Voor basiscommandant kolo nel Ruud van Dam is de bedreiging voor West-Europa niet het meest actuele pro bleem, maar „een gx'oot deel van het grondgebied van de NAVO kan wel wor den bestreken met texreurwapens." Om 'Joint Project Windmill 3' meer te la ten zijn dan alleen een computeroefe ning, jagen ver buiten ons zicht Neder landse F-16's en Amerikaanse F-15's op de Scud-lanceerders én hun verzorgende eenheden. Heb je de opslagplaatsen van de Scud-x-aketten te pakken, dan hoef je niet meer op jacht te gaan naar, wat tij dens de Golfoorlog heette te zijn, een speld in een hooiberg. Om de F-16 pilo ten iets te zoeken te geven, slepen de Duitsers met een echte Scud-inrichting door Denemarken. Een erfenis van de Oost-Duitsers. Martijn Delaere

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 29