straatbeeld Moderne politiezorg is oude wijn in nieuwe zakken PZC reportage 26 zaterdag 23 mei 1998 RUDEN RIEMENS Bij de politie heeft iedereen de mond vol over 'gebiedsgebonden politiezorg'. Anderen spreken weer over 'zorg op maat'. Onlangs presenteerde de politie 25 projecten, zowel in de steden als in dorpen, die vallen onder de zo geroemde nieuwe werkwijze. In veel gevallen wordt opnieuw het wiel uitgevonden. Zelden zij n in Nederland zo veel promi nente ordebewaarders bij elkaar ge weest. De gehele Nederlandse politie- en justitietop is er, aangevuld met tientallen burgemeesters. In totaal meer dan drie honderd mensen, vrijwel allemaal van het mannelijk geslacht en met een blanke huidskleur. En natuurlijk allemaal keurig in het pak. Een bezoeker van buiten 'het milieu' valt op als een eskimo tussen de pinguïns. Al die hoge ambtenaren zijn naar Nijme gen afgereisd om op een congres te leren van welke moderniteiten de Nederlandse politie zich tegenwoordig bedient. Ieder zichzelf respecterend korps presenteert een succesvolle nieuwe werkwijze. In een grote zaal kijkt het hele gezelschap naar een nieuwe film, getiteld 'Wouten in de Wijk'. De documentaire gaat over de revolutionaire werkwijze van de Utrecht- se politie, waar agenten zowaar de straat op gaan. Ze bemiddelen bij ruzies en leg gen contacten met burgers, wijkorganen, scholen en andere instellingen in een buurt. De film duurt een half uur en we zien niets dat de ouderwetse wijkagent twintig jaar geleden niet ook al deed. Al leen de mountainbike wijkt af van de ou derwetse dienstfiets. Daverend applaus Na afloop volgt een daverend applaus van driehonderd mannen die vrijwel allemaal al langer dan 25 jaar in het vak zitten en dus (moeten) weten dat zojuist opnieuw het wiel is uitgevonden. Er is ook al een benaming voor deze nieuwe werkwijze: 'gebiedsgebonden politiezorg'. Dat bete kent niets anders dan mensen inzetten waar ze het meest nodig zijn, en dan zo ef fectief mogelijk. Een wijsheid die iedere ondernemer in de wieg al kent. „Ja inderdaad, het lijkt veel op wat vroe ger de wijkagent deed" erkent H. de Jong, districtschef in het westen van Rotter dam. Niettemin klapt hij hard mee. Hij is op dit congres om een andere 'nieuwe' werkwijze toe te lichten: Zero Tolerance, een uit Amerika overgewaaide methode. In de probleemwijken van New York be gon de politie een offensief tegen de totale verloedering. Voor alles wat niet mocht werd een bekeuring uitgeschreven of een arrestatie verricht. De touwtjes werden heel strak aangehaald; de politie pikte werkelijk niets meer. Sindsdien is er in de ze buurten een spectaculaire daling van alle vormen van criminaliteit. De filosofie achter de methode is dat door de strenge aanpak vergane nonnen en waarden wor den hersteld. De organisator van deze exclusieve bij eenkomst, 'Het Nederlands Politie Insti tuut' (NPI) in Den Haag, wilde graag een nationale vorm van Tolerantie Nul pre senteren, en dus doopte het NPI een actie tegen drugsoverlast in de Rotterdamse wijk Spangen tot de Nederlandse variant van het Amerikaanse Zero Tolerance. Districtschef De Jong, die de leiding had over de actie, vertelt zijn gehoor dat de Amerikaanse vakbroeders aanzienlijk harder en tegen veel meer uitwassen op treden dan de Nederlandse dienders. De actie in Spangen was ook geen initiatief van de overheid, zoals in New York, maar van de bevolking. Er moest iets gebeuren omdat de bewoners zelf de talloze drug spanden, dealers, runners en Franse drugskopers te lijf gingen. Een opstand dreigde. Daarom begon de politie een gerichte ac tie tegen illegale horeca, auto's met Fran se kentekens en alles wat daar omheen hing. En als een drugsrunner op een scoo tertje zijn middelvinger px'ovocerend te gen een agent in de lucht stak, kreeg hij 150 gulden boete. Het was Tolerantie Nul voor een groep die het te bont had ge maakt, maar de rest van Spangen bleef door het rode licht rijden en lopen, tegen de muur pissen, het vuil vooitijdig buiten zetten, muziek te luid spelen en de auto hinderlijk parkeren. Nonnen en waarden bleven dezelfde. De Nederlandse vox-m van Tolerantie Nul was naar beleving van de bewoners niets anders dan op een nor male wijze de wet handhaven, zoals dat altijd zou moeten gebeuren. Laag pitje De Jong erkent dat. Hij heeft ook het ster ke vermoeden dat het toch redelijke suc ces van de actie vooral te danken was aan de extra cellen die Justitie beschikbaar stelde, waardoor negentig van de honderd ergste raddraaiers konden worden opge Een van de moderne vormen van gebiedsgebonden politiezorg: de agent de wijk in, net als vroeger. sloten. De criminaliteit in de wijk daalde met de helft, het aantal woninginbraken ging van tweeduizend naar achthonderd, van de tweeduizend junks zijn er nog maar vijfhonderd over en het aantal drug spanden daalde van 150 naar 29. Het is nu tijd voor de volgende fase. U x-aadt het al: tijd voor 'gebiedsgebonden politiezorg', de 'oude-nieuwe' wijkagent uit de Utrechtse film moet in Spangen verder voor rust en orde zorgen. In de praktijk betekent dat natuurlijk ook dat er minder politie op straat is en dat de overlast weer toeneemt. „We moeten in derdaad oppassen dat we niet opnieuw terrein verhezen", zegt De Jong. Het blijkt in de praktijk onmogelijk in Span gen de vrij soepele Nederlandse variant van Zero Tolerance voox't te zetten. De Jong: „Het beleid zoals we dat voerden is niet vol te houden. We kregen extra agen ten uit andere gebieden, maar die moesten natuuiiijk na verloop van tijd weer terug. Dat is in wezen de valkuil. Vergeet niet dat het gewone werk ook doorgaat". Handhavingsteams Ook de politie in Den Haag scheimde eni ge tijd geleden met een succesproject. De residentie is trots op de 'handhavings teams'. Als voorbeeld geldt de wijk Val- kenbos, waar de bewoners uit 35 Verschil- lende cultxxren komen. Precies zoals in Spangen ging de politie hier vijf j aar gele den de wijk in na scherpe bewonerspro testen over overlast. „We zagen te veel du re auto's met antennes door de wijk rijden waarvan de bestuui'dei's nog geen krantenwijk hadden gelopen", zegt A Schagen, nu directeur van de buux-tont- foto CeesZorn wikkelingsmaatschappij Valkenbos/Re- gentessekwartier. Hij is verbaasd dat de Haagse politie het project in Valkenbos als een succes presenteex'de. De teams, waarin de politie nauw samen- werkt met andere instanties, gingen vijf jaar geleden de illegale gokhuizen, ka- merverhuurders en dx-ugsdealers te lijf. Op koi*te termijn was dat succesvol, net als in Spangen. Maar ook hier zit de klad er nu in. Te veel mensen begrijpen inmid dels dat de toezichthouders (Melkertba- nen), waarop het project voor een groot deel steunt, geen enkele bevoegdheid hebben. De sticker die op de te vroeg bui ten gezette vuilniszak wordt geplakt maakt geen enkele indruk meer. Er volgt toch geen boete. Schagen: „De toezichthouders vex-dienen te weinig en hebben te weinig bevoegdhe den. En over de politie ben ik niet tevre den. Er zijn veel te weinig agenten op straat. We hebben hier een politiebureau met 150 mensen, van wie er toch honderd op straat zouden moeten zijn. De chef zegt zelf dat hij alleen nog maar op straat komt om een broodje te kopen. Er wordt niet in gegrepen bij kleine delicten, die toch heel veel overlast veroorzaken. Dat is de zwakte van het hele systeem. De toezicht- houdex's zouden de bevoegdheid moeten hebben om zelf te mogen bekeuren voor kleine delicten. De politie is daar weer te gen, en dat begxijp ik niet. Het zou ze toch alleen maar ontlasten? Het zou de toe zichthouders ook motiveren en boven dien zouden hun vooruitzichten beter moeten zijn. Nu gaat het de verkeerde kant op." Helaas komen de goedbedoelde initiatie ven onder druk te staan door onvoldoende personeel. En dat is een bekend geluid, vooral in politieland. Voor de Amster damse hoogleraar staats- en bestuurs recht, prof. mr. drs. F. Michiels, is er niets nieuws onder de zon. Hij was voorzitter van een commissie die het toezicht van de staat op tal van ten-einen onderzocht. Dat onderzoek resulteerde in een kritisch rap- port, getiteld Handhaven op Niveau. Michiels: „Het toezicht in Nederland is op tal van terreinen onder de maat. Niet al leen bij Justitie, politie en rechterlijke macht moet meer personeel komen, maar er is bijvooi'beeld ook behoefte aan meer arbeids-, milieu- en ondexwijsinspec- teurs. Over de hele linie moet er geld bij, want er is nu te weinig pex-soneel voor een brede handhaving van de wet. Geldnood De hoogste baas van het ministex-ie, secre- taris-generaal Borghouts vindt echter, dat 'het wel eens zou kunnen zijn dat we voor veel minder geld dan wordt ge vraagd meer veiligheid krijgen'. Aantrek kelijke taal voor ministers, die nu een maal altijd in geldnood zitten. Borghouts maakt zich zorgen over de wens van de politietop voor meer mensen. De misdaadcijfers zakken immers, dus waar klagen we eigenlijk over? 'De poli tietop houdt onvoldoende of zelfs geheel geen rekerxing met de recente cijfers', zei Borghouts onlangs in een politievakblad. Maar in Europa staat Nederland op de dertiende plaats wat betreft het aantal agenten per honderdduizend inwojiers. En dat is betrekkelijk weinig. Dirk Mellema

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 26