Noord-Ierse jeugd diep verdeeld Vragen over kinderarbeid PZC PZC Alleen de Parijse kei was er echt bij in '68 feiten en meningen 4 Hoop voor toekomst smoort in vooroordeel van verleden 22 mei 1948 vrijdag 22 mei 1998 Zalvende woorden genoeg van de politici over vrede in Noord- Ierland. President Cinton zei dat hij als 'Ierse protestant' uit zorg voor de toekomst van zijn dochter Chelsea bij het referendum over de vredesovereenkomst 'ja'zou aankruisen. Peter Robinson, de rechterhand van de fanatieke nee-activist dominee Paisley, grapte daarop dat hij juist bezorgd voor de toekomst van zijn dochter zou zijn als Clinton zich in Noord-lerland zou vertonen. Maar de jeugd speelde ondanks al die zorgen over de toekomst nauwelijks een rol tijdens de campagne in de aanloop naar het re ferendum vandaag over het vredesakkoord van Goede Vrijdag. Afgezien van een door de ja-campagne georganiseerdpopconcert voor zorgvuldig geselecteerde scholieren uit de betere wijken kre gen jongeren nauwelijks een stem. Piepen zij anders dan hun ou ders? Hans Geleijnse ging op onderzoek uit in protestantse en katholie ke armoedewijken, waar kinderen van jongsaf met geweld en vooroordeel moesten leren leven. Een portret van een getekende generatie. De Noord-Ierse jeugd is opgegroeid niet de dagelijkse aanwezigheid van gewapende Britse troepen in hun straat, foto Paul McErlane/AP door Hans Geleijnse Voor vijftienjarige Steven, een blond bleekneusje met helderblauwe ogen in een spits gezicht, is de wereld weinig gro ter dan Newtownard Street en directe omgeving in Oost-Bel- fast. Er was een keer een tripje naar Dublin met zijn ouders, maar zijn herinneringen aan dat hoogtepunt van een paar jaar geleden zijn behoorlijk ver vaagd. Nee, Steven houdt zich aan de waarschuwingen van pa en ma. Van de Ashfield school voor jon gens direct naar huis. Daar, in de protestantse volkswijk Bloom- field, trapt hij het liefst een bal letje met zijn vrienden tegen het decor van martiale muurschil deringen van de gewapende en gemaskerde verdedigers van Stevens protestantse identiteit. „Ulster Freedom Fighters, Ul ster Volunteer Force, IRA het is allemaal één pot nat", zegt Ste ven onverschillig. „Die muur schilderingen doen me niks. En hij bezweert me dat leven in Bel fast niet hetzelfde is als wonen in Beiroet. „Je moet uitkijken waar je heen gaat, niet in katho lieke wijken gaan zwerven. Maar ik denk dat er hier minder geweld is dan in grote steden als Londen". Steven moet deze woensdag avond de Europacup-finale op tv laten schieten. Met klasge noot Mark en de vriendinnen Michelle (15) en Sonya (17) van de Ashfield meisjesschool krijgt hij hulp bij het huiswerk van jongerenwerkster Judith Ray. De doem van de Titanic hangt over de wijk van 4500 mensen. De bouwer van deze catastrofa le oceaanreus, Harland and Wolfe, was er de belangrijkste werkgever, maar heeft in ruim tien jaar tijdhet aantal arbeids plaatsen van ruim vijfduizend naar 1700 moeten terugschroe ven. „Werkloosheid en alcoho lisme zijn hier de grootste pro blemen", zegt Judith. Steven en zijn vrienden proberen eraan te ontsnappen, maar velen lukt dat niet. Judith Ray praat er liever niet al te uitbundig over, maar het re servoir van werkloze jongeren is een dankbare bron voor de drie- letter-terreurgroepen UVF. UFF, LVF. „Ja, er wordt geron seld hier onder de jongeren, net zoals de IRA dat doet in de ka tholieke wijken", zegt Judith, en de moedeloze toon van haar stem spreekt boekdelen. Aan de katholieke westkant van de stad heet dat ronselen heel anders. „Wij maken de jongeren bewust van hun situatie", zegt net 17-jarige scholier Martin Keenan. Ik ontmoet hem in een vervallen fabriek in Conway Street, waar de jeugdorganisa ties van Sinn Fein kantoor houdt. Martin is sinds zijn veer tiende 'politiek actief' en praat de taal die zijn leiders dertig jaar geleden uitsloegen. „Wij zijn revolutionaire socialisten", zegt hij. „Op dit moment is er een wapenstilstand in onze strijd, maar als het nodig is ne men we de wapens weer op". Ik vraag of hij of zijn beweging in het kader van de internatio nale klassenstrijd geen nauwe contacten heeft met de verwor penen der aarde in protestants Oóst-Belfast. Met de Progres sieve Unionisten van David Er- vine bijvoorbeeld, die ook een rood hart hebben. Martin: „Af en toe. Maar dat zijn geen echte revolutionairen. Zij opereren onder het vaandel van de Britse bourgeoisie". Hoop Nee, Sinn Fein zoekt zijn bond genoten liever bij de 'vrijheids strijders' in het Spaanse Bas kenland of Catalonië. Het hoofdkwartier van de jongeren- club hangt vol met solidariteits- affiches, maar gelukkig blijft er nog ruimte over voor het portret van good old Che Guevara. Eens zal ook Ierland een socialisti sche volksrepubliek zijn, voor spelt Martin. Dit is het gezicht van Sinn Fein dat Adams en McGuinness niet meer naar buiten tonen. Het marxisme-leninisme van de ja ren zeventig heeft een democra tisch verfje gekregen maar de interne organisatie blijft het doel trouw. Er wordt gemobili seerd in het grauwe Belfast van de kansarmen, waar katholieke wijken als de Falls en Whiterock kampen met een werkloosheid die zelfs op basis van hét officië le werkloosheidspercentage van dik twintig (Martin: „Britse leugens, zeg maar gerust dik 70 procent") ruim twee keer zo hoog als in protestantse. Geen wonder dat Martin na drie jaar les politiek figuurzagen voor alles een revolutionaire op lossing heeft. In zijn leefwereld is bijvoorbeeld de politie - die durft zich in katholiek Belfast alleen maar te vertonen onder begeleiding van zwaarbewa pende Britse militairen - een 'corrupt voor 97 procent protes tants huurlingenkorps'. .Daarom ben ik ook voor buurt- politie", zegt 19-jarige Louise Beck in de katholieke armoe- wijk Ballymurphy. Dat is een eufemisme voor aan de IRA ged eerde 'ordebewaarders' die met knuppels voor lijfstraffen en in nog ernstiger gevallen het pis tool voor het populaire knie- schijfschieten, de buurt in het gareel houden. Het verschil tussen deze jonge ren en hun protestantse leeftij d- genoten in Bloomfield is opmer kelijk. Steven en zijn vrienden bijvoorbeeld weten absoluut niet wat de toekomst gaat bren gen. Wat ze, indien kiesgerech tigd, gestemd zouden hebben bij het referendum, geen idee. „Maar vrede komt er vast niet", zegt Mark. En Sonya: „Ik heb het aan mijn ouders gevraagd. die weten het ook niet". Martin en Louise daarentegen zijn zelf bewust. „We willen vrede, maar die zal er pas zijn als Ierland is verenigd", zegt Louise. Martin weet dat die hereniging onver mijdelijk is, de vredesovereen komst is slechts een 'tactische tussenstap'. Elk op hun manier zijn deze jon geren getekend door een van de meest onnodige conflicten in beschaafd West-Europa. Pro testantse Sonya weet ook waar om. Ze is dankzij hulporganisa ties een aantal keren naar het buitenland geweest, recentelijk naar Zweden. „Je stapt dan bui ten je eigen wereldje. Ik leerde jongens en meisje kennen die open waren, gewoon zeiden wat ze dachten. Die vertellen vreem den wat ik alleen tegen echte vrienden zou zeggen". Steven en Mark zeggen niets te gen katholieken te hebben. Hun ervaringen met leeftijdgenoten van 'de andere kant' beperken zich echter tot de 'cross-com- munity'-weekenden die hun school met enige regelmaat or ganiseert. „Best leuk, vaak aar dige jongens", zegt Steven, „maar ja, na het weekeinde ben je toch weer gewoon in je eigen wijk, bij je eigen mensen. Dat geeft een veilig gevoel". Ook katholiek-republikeinse Louise heeft niks tegen contac ten met protestanten. „Ons jeugdhonk heeft gezamenlijke projecten met bijvoorbeeld de protestantse Shankill-wijk. Maar zij blijven altijd Ieren met een Engels gezicht". Martin: „Ze zijn anders. Je moet niet vergeten, het gaat hier wel om een oorlog tussen Brits en Iers. Zij zullen een stap terug moeten doen. Alles was hier altijd Brits, nu zijn wij een keer aan de beurt". GPD door Wilfred Scholten Ze zijn nu hoogleraar, schrijf ster, gemeenteraadslid, do cent aan een kunstacademie en eentje is er zelfs minister van buitenlandse zaken geworden. Ooit, zo te zien lang geleden, waren ze jong, rebels en marxis tisch studentenleider, provo, 'feministies' (zo schreef je dat toen) en oprichter van een poli tieke vernieuwingsbeweging. Ze zijn van de generatie die heb ben geboft, want ze hebben - zeggen ze zelf - de leukste tijd van deze eeuw meegemaakt: mei 1968. Daarover spraken zij, woensdagavond in de Rode Hoed in Amsterdam. Hoewel, meegemaakt? Op de ge wetensvraag 'waar was je in mei '68', het hoogtepunt van de re volutie die de verbeelding aan de macht moest brengen, klin ken nogal kneuterige antwoor den. Terwijl in Parijs de barrica den werden opgeworpen en in Berlijn, Praag en Mexico de jon geren luidruchtig van zich lie ten horen, bleef het in Amster dam opvallend rustig. „Ik was thuismet mij n kind"zegt femi nistisch schrijfster Anja Meu- lenbelt. „Maar ik sprak ook geen Frans". Hans Righart, au teur van een dik boek over de 'eindeloze jaren zestig', is even van slag door de vraag en stot tert: „Eh, ik was veertien jaar, puber en eh... gefascineerd toeschouwer". Roel van Duijn, ex-Provo en ook toen al ge meenteraadslid, zat op Walche ren. Op een biologisch-dynami- sche boerderij. Minister Hans van Mierlo, toen tertijd de kersverse leider van D'66, nam ook al niet de trein naar de Franse hoofdstad. „Ik zat thuis en had telefonisch con tact met Parijs", zegt hij man haftig. „Met twee vrienden die er wel zaten". De enige in de zaal die er daadwerkelijk bij was, blijkt een Parijse kei te zijn die uit een straat gewrikt is. Hij ligt eenzaam te pronken. Moreel verval Het publiek, grijs en gezet, luis tert welwillend naar de leef tijdsgenoten. Af en toe wordt besmuikt gelachen om de idea len en rare fratsen van toen, ver voor de tijd van hypotheken en grachtenpanden. Een enkele jongeling valt te ontwaren, be nieuwd naar de sterke verhalen van dertig jaar geleden. Anti-communisten Het Amerikaanse. Huisvan Afgevaardigden heeft de. om- streden anti-communistenwet aangenomen. De wet geeft de Amerikaanse procureur-gehe- raa'l de bevoegdheid om ieder een die hij wil als communist en dus staatsgevaarlijk té be stempelen en te laten opsluit ten. De wet is een uitvloeisel van de 'rode vrees' die door de Verenigde Staten waart. Israël De Nederlandse regering be spreekt met andere landen of zij de nieuwe staat Israël zal erkennen. Studenten, hoogle raren en sommige Kamerleden dringen daarop aan. Discussieleider John Jansei van Galen, die er ook al niet bi was, wil steeds maar weten wal de erfenis van de jaren zestig is Wat is er allemaal veranderd ii die roerige jaren en wat merker, we daar nog van? Is het terechl dat die tijd de schuld krijgt vooi het huidige morele verval? Heef! WD-leider Bolkestein gelijk et is het dringen en duwen bij hel instappen van de trein een uit was van de verworvenheden van de jaren zestig? Hypocriet De historicus Righart wil er niet aan. In de j aren zestig was er een hoge moraliteit, sociale betrok kenheid was een deugd. Men was tegen de consumptiemaat schappij. Bolkestein is 'hypo criet', beweert Righart, want juist het neoliberalisme van de jaren negentig heeft de moraal verworpen en de consumptie met het welbegrepen eigenbe lang bevordert. Het gevolg: toe nemende normloosheid. „Het dringen en duwen voor de trein deuren behoort tot de triomf van het liberalisme van deze tijd". Anti-autoritair Anja Meulenbelt laat verveeld de discussie aan zich voorbij-I gaan als de heren spreken overj de erfenis van de flower-power- tijd, zoals de nieuwe anti-auto-| ritaire stijl van de bestuurders (Van Mierlo knikt heftig) „Vroeger had ik altijd een haak werkje bij me voor dit soort on deronsjes", spot Meulenbelt „Ik heb een heel ander verhaal. Er is nog steeds sprake van klas senverschil en uitbuiting. Maai dat mag je tegenwoordig niet meer zeggen". De feministe doelt vooral op de ongelijke ver deling in het huishouden tussen man en vrouw. Ze maakt heel wat ingeslapen radicalisme los. Righart: „Ik verbaas me ook dat er zo weinig afwijkende gelui den meer zijn". En: „Het kapita lisme is een stoomwals die alles kapot maakt". Maar de discussieleider wil te rug naar de verworvenheden van de jaren zestig. Van Mierlo weet er wel één: het paarse pol dermodel. „De arbeiders zijn mondig geworden, waardoor er in ons land overleg kon ont staan. In landen als Frankrijk nog steeds niet. Daar zijn arbei ders nog steeds kwaad op over heid en werkgevers". GPD Stukgesneden Een onbekende heeft in het Vlissingse Havendorp grote onrust veroorzaakt, door op straat bij kinderen op straat van achter met een scheermes de kleren stuk te snijden. In zes gevallen liepen de kinderen ook snijwonden op. De politie heeft een alleenstaande vrouw als verdachte aangehouden. Recordjaar Voor de fabriek De Vitrite in Middelburg is 1947 een re cordjaar geweest. Aan het eind van het jaar maakte het bedrijf drieënhalf miljoen gloeilam penhulzen per week. Er werd een winst geboekt van bijna een half miljoen gulden. door Gerard Chel Vanaf Hemelvaartsdag tot en met komende zondag wordt in ons land vier dagen gewandeld tegen kinderar beid. Met diverse lokale mani festaties wordt op veel plaat sen stilgestaan bij deze vorm van kinderuitbuiting. De mars begon donderdag in Den Haag en eindigt zondag op het Drie landenpunt in het Limburgse Vaals. Begin juni bespreekt deILO.de VN-organisatie voor arbeid, in Genève wereldwijde maatre gelen tegen kinderarbeid. Hieronder de tien meest gestel de vragen over kinderarbeid. 1Is er verschil tussen kinder arbeid en kinderwerk? Als kinderen van 14 jaar en jonger als goedkope arbeids krachten worden gebruikt, waarbij ze vaak de plaats van volwassenen innemen, en elke dag moeten werken, wordt van kinderarbeid gesproken. Be halve dat ze niet naar school gaan, hebben ze geen tijd om te spelen, huiswerk te maken of aan sport te doen. Ze kunnen zich op geen enkele wijze gees telijk of lichamelijk ontwikke len. Bovendien moeten deze kinderen vaak onder dwang werken, worden ze slecht be taald en zijn voor hen geen voorzieningen beschikbaar als ze ziek worden. Naar schatting gaat het daarbij wereldwijd om 250 miljoen kinderen. Kinderwerk is wat anders. Kinderen die wel naar school gaan, tijd hebben voor sport en spel, huiswerk kunnen maken, maar zo nu en dan thuis mee werken op de boerderij of in de winkel is algemeen internatio naal aanvaard. In ons land geldt dat bij voorbeeld ook voor een krantenwijk, folders rondbrengen en vakantiewerk. Zolang dat niet onder dwang gebeurt en er geen sprake is van uitbuiting, maakt niemand daar bezwaar tegen. Immers, het kind kan zich verder nor maal ontwikkelen. 2. Waarom wordt onderscheid gemaakt tussen extreme vor men van kinderarbeid? In principe is (bijna) iedereen het erover eens dat kinderen van 14 en jonger eigenlijk niet zouden hoeven te werken. Maar dit realiseren - als dat al lukt - duurt nog wel twee gene raties. Vandaar dat de interna tionale gemeenschap een aantal extreme vormen van kinderarbeid heeft gedefini eerd waaraan wel op korte ter mijn (lees: binnen een paar jaar) een einde moet komen. Kinderarbeid komt nog steeds veelvuldig voor, maar is niet simpelweg te verbieden. Hieronder vallen bij voorbeeld gevaarlijk werk (vuurwerkin dustrie, glasindustrie), zwaar werk (mijnbouw, steengroe ves), ongezond werk (chemi sche industrie, gieterijen), werken in de seksindustrie (pornografie, prostitutie), wer ken als slaaf. Kinderen mogen evenmin voor een leger gere kruteerd worden (kindsolda ten) en ook kinderhandel is verboden. 3. Waarom wordt niet alle kin derarbeid afgeschaft? Omdat er meestal geen alter natief is. Vaak moeten kinde ren uit ai-moede werken en geen werk betekent geen inko men, geen eten, geen dak boven het hoofd. Uit eerdere ervarin gen, onder meer bij het elimi neren van kinderarbeid in de tapijtindustiie in Bangladesh, bleek dat kinderen toch op zoek gingen naar een alterna tieve inkomstenbron en uitein delijk in de prostitutie terecht kwamen. In andere landen nam het aantal zwerf- en straatkinderen toe. En in veel Afrikaanse landen, waar door oorlog en aids tienduizenden kinderen wees zijn geworden, moeten ze wel werken om te overleven. Bovendien spelen culturele verschillen een rol. Dat heeft er al toe geleid dat niet iedereen 14 jaar als grens erkent. 4. Komt kinderarbeid alleen voor in ontwikkelingslanden? Nee, ook in westerse, geïndu strialiseerde landen komt kin derarbeid voor. Zelfs dicht bij huis, bij voorbeeld in Zuid-Eu- ropese landen als Portugal en Italië zijn schrijnende gevallen bekend van kinderen die ge dwongen worden te werken (druiven plukken, sinaasap- peloogst, schoenindustrie). Amerika kent vele jonge wer kers in de landbouw, hoofdza kelijk afkomstig van etnische minderheden. In voormalig Oost-Europa worden steeds meer kinderen in met name de seksindustrie gesignaleerd. En Japan kent sinds kort een hele wrange vorm van kinderar beid: jonge scholieren prosti tueren zich om aan extra geld te komen om dure merkkleding te kunnen kopen. 5. Komt kinderarbeid alleen voor in de exportindustrie? Integendeel, hoewel dat wel het meest zichtbaar is. Tapij ten, voetballen, (sport)kleding en souvenirs spreken immers onmiddellijk tot de verbeel ding. Maar geschat wordt dat in de zogenaamde 'informele sector' (zoals thuis- en straat werkers, horeca, landbouw ed.de meesten van de 2 5 0 mil joen kinderen werken. In India bij voorbeeld werkt slechts 15% van de kinderen in de ex- portindustrie.Deze 'informele sector' is bovendien dat het moeilijk te controleren is. 6. Is kinderarbeid een gevolg van armoede? Ja, over het algemeen wel, hoe wel zoals gezegd ook cultuur, religie en tradities een rol spelen. Wanneer ouders bij voorbeeld kinderen als 'oude dagsvoorziening' zien is het moeilijk, zo niet onmogelijk, foto Gerard Chel/GPD hen duidelijk te maken dat ze zich qua kindertal moeten be perken. Armoedebestrijding is dan ook een belangrijk wapen tegen kinderarbeid. Een hoger loon voor de ouders is daarbij van elementair belang. Immers, meer loon betekent ook meer kansen op toegang tot voorzie ningen als de school en de dok ter. Belangrijk is ook speciale programma's te ontwikkelen voor meisjes. Investeren in meisjes wordt in veel landen als 'onrendabel' gezien. 7. Wat kan het ivesten concreet doen? Tamelijk veel, alhoewel uitein delijk de kans op succes vooral wordt bepaald door het land zelf. Een voorwaarde bij het uitbannen van kinderarbeid is dat kinderen gratis onderwijs kunnen volgen. Ontwikke lingslanden hebben dringend behoefte aan scholen, school materialen en onderwijzers. Voor ex-kindarbeiders moeten opvangprogramma's komen en 'startende kleine zelfstandi gen' moeten financieel op weg worden geholpen. Verder moet er wetgeving komen. Dat bete kent een adequaat werkende wetgevende macht, een goed functionerend justitie- en poli tieapparaat. Ook daarbij is westerse steun onontbeerlijk. Het westen, tenslotte, kan poli tieke druk uitoefenen. 8. Moeten we producten die door kinderen zijn gemaakt, boycotten? Nee, dat heeft geen enkele zin. Een boycot kan er uiteindelijk toe leiden dat kinderen op straat komen te staan zonder alternatief. Zij zijn de dupe en niet de 'uitbuitende eigenaar'. Wat wel zin heeft, is bij de aan koop van productennadrukke- lijk navraag doen hoe het ge maakt is en of daarbij kinderen zijn betrokken. En voor 'kind- vrije' producten zouden gun stiger in- en uitvoertarieven kunnen gelden. De consument moet wel bereid zijn er meer voor te betalen, want een gezin in de Derde Wereld dat minder inkomen heeft als de kinderen niet meer mogen werken, moet daarvoor gecompenseerd wor den door de ouders een hoger salaris te betalen. 9. Is er voldoende politieke wil om kinderarbeid af te schaffen? Mondiaal gezien wel, maar op nationaal en lokaal niveau niet altijd. Immers, kinderen blij ven goedkope arbeidskrachten en met hun kleine, dunne vin gertjes kunnen ze werk doen dat volwassenen niet kunnen. Ze klagen niet, eisen weinig, hoeven geen snipperdagen, zijn niet verenigd, zijn fysiek zwak, en zijn makkelijk beïn vloedbaar. Vaak is het ook niet in het belang van de heersende kaste of politieke elite kinde ren mondig te maken, hen on derwijs te geven. Zo geldt in In dia bij voorbeeld nog steeds geen leerplicht. 10. Kent Nederland kinderar beid? Sinds het 'Kinderwetje van Van Houten' uit 1874, waarbij het werd verboden kinderen jonger dan 12 jaar telaten wer ken en de Arbeidswetgeving uit 1919, komt kinderarbeid in ons land nauwelijks voor. In de nieuwe Arbeidswetgeving uit 1996 zijn echter enkele verrui mingen aangebracht, bij voor beeld om kinderen van 13 en 14 de mogelijkheid te bieden wat bij te verdienen. Op dagen dat er geen school is mogen ze (overdag) zes uur werken, met een maximum van 12 uur per week. Dit geldt bovendien al leen voor licht, niet-industri- eel. werk. GPD Uitgever: W F. de Pagter Hoofdredactie: A. L Oosthoek A L. Kroon (adjunct) Centrale redactie Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel (0118)484000 Redactiefax. (0118) 470102 's avonds op zondag t/m vrijdag: vanaf 19.00 uur in het weekeinde: verwijzing via de telefonische boodschap op de kantoren Vlissingen: Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118) 484000 Fax. (0118)472404 Goes: Voorstad 22 4461 KN Goes Tel. (0113) 273000 Fax. (0113) 273010 Terneuzen: Axelsestraat 16 4537 AK Terneuzen Tel. (0115)694457 Fax. (0115) 620951 Axel: Nassaustraat 15 4571 BK Axel Tel. (0115) 568000 Fax. (0115) 561415 Hulst: 's Gravenhofplein 4 4561 AJ Hulst Tel (0114)373839 Fax (0114)373840 Zierikzee: Oude Haven 41 4301 JK Zierikzee Tel. (0111)454647 Fax. (0111)454659 Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8 00 tot 17.00 uur Zierikzee en Hulst: 8.30-17 00 uur Zaterdags in Vlissingen van 8.00 tot 10.30 uur Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV Wegener Arcade NV City OnLine Internet Postbus 18 4380 AA Vlissingen http://www.city.nl e-mail: pzcredcity1@pzc nl Bezorgklachten: 0800 - 0231231 of maandag t/m vrijdag: op de kantoren gedurende de openingstijden, zaterdags tot 14.00 uur: op de kantoren door de klacht in te spreken op de band of de verwijzing op te volgen Overlijdensadvertenties: tijdens kantooruren en uitsluitend maandag- t/m vrijdagavond van 20.30 tot 22,00 uur en zondagavond van 20.00 tot 22.00 uur- Tel. (0118) 484000 Fax(0118)470100 Abonnementsprijzen: per kwartaal 95,00; franco per post 125,50; per maand ƒ34,75; per jaar 366,50; franco per post 485,00, bij automatische afschrijving per termijn 1,50 korting; losse nummers maandag t/m vrijdag 1,75, zaterdag 2,50 p.st.; (alle bedragen inclusief 6 pc-t. btw), Postrek.nr3754316 t.n.v. PZC ab.rek. Vlissingen Advertentietarieven: 184 cent per mm; minimumprijs per advertentie 27,60; ingezonden mededelingen 2,5 x tarief, speciale posities: tarief op aanvraag; voor brieven bureau van dit blad 7.-meer(excl. 17,5 pet btw): volledige tarieven met contractprijzen op aanvraag; (alle advertentieprijzen exclusief 17,5 pet. btw) Giro: 35 93 00. Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant B V. Vlissingen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 4