Kleine Teun schittert in marge van filmfestival Tilburg wordt paradijsje voor popliefhebber Cannes looft Nederland kunst cultuur vrijdag 22 mei 1998 27 Vanuit het toonaangevende Franse filmblad Positif is het een onbegrijpelijke misser genoemd dat het Festival van Cannes de Nederlandse film Kleine Teun niet tot de competitie heeft toegelaten. Alex van Warmerdams vierde film werd gepresenteerd in het weliswaar bijna net zo eervolle nevenprogramma Un Certain Regard maar voor de hoofdprijzen staat men daar buitenspel. Ruim de helft van de competitiefilms hebben we nu gehad en daartussen zaten er minstens zes die minder zijn dan Kleine Teun. De Nederlandse filmers zitten, zo valt speciaal in het buitenland vast te stellen, stevig in de lift. Er worden Oscars gewonnen en ook op festivals worden bij de vleet onderscheidingen weggesleept. Het Filmfestival van Chicago - het groot ste van de VS - zal in oktober zelfs een ex tra deelprogramma wijden aan de 'Dutch awakening'. Alleen in Cannes worden Nederlandse speelfilms nu al 23 jaar stel selmatig uit het hoofdprogramma ge weerd. Van Warmerdams jongste presta tie was bij uitstek geschikt geweest om die merkwaardige traditie te doorbreken. Toch is een officiële presentatie in Un Cer tain Regard al heel wat en de dames van het promotiebureau Holland Film had den er een mooi aanknopingspunt mee voor het organiseren van een feestje ter verdere prikkeling van buitenlandse inte resse voor onze nationale cinema. Maar wat een pech; de hele week schijnt de zon, maar de Hollandse borrel vond plaats in precies de twee uur dat Cannes werd ge teisterd door een apocalyptische wolk breuk. Plaats des onheils was een paviljoen waar normaliter de gasten met het glas in de hand ontspannen over het strand kunnen uitzwermen, maar waar we nu steeds dichter op elkaar la-open onder een zeild oeken dak waarin de bollingen van verza melend hemelwater vervaarlijke afme tingen begonnen aan te nemen. Te ver aan de buitenkant stond de Turkse festival- mevrouw die zulke mooie dingen verno men zei te hebben over De Poolse Bruid en die met haar verwaterende make-up en gestaag inzakkend kapsel zelf steeds meer ging lijken op een Poolse bruid. Stijlvolle aanval Te zeer in het midden bevond zich de me neer die overdacht de Scandinavische rechten voor Kleine Teun te kopen en - toen een stuk zeildoek het begaf - moest ontdekken dat hij van de ene seconde op de andere geen droge draad meer aan zijn lijf had. Ik stond een meter van het stort bad vandaan met een bijna leeg glas wod ka dat in diezelfde seconde weer helemaal leek bijgevuld. En waren het regendrup pels of heuse tranen die te ontwaren waren op de gezichten van de dames van Holland Film? Allemaal dachten we aan Leonardo DiCaprio die na alle nattigheid van de Titanic 21 miljoen dollar toucheert om in zijn volgende film een seriemoorde naar te spelen. Alex van Warmerdam verklaarde dat hij zich altijd al beter op zijn gemak gevoeld heeft op het minder dramatische Festival van Venetië. Desondanks nam hij intus sen met voldoening kennis van de lovende kritiek die 's werelds meest invloedrijke vakblad Variety aan Kleine Teun heeft besteed. De Nederlandse cineast wordt geprezen als „een originele observator van bizar menselijk gedrag die niet bang is om ze nuwen te raken met zijn scabreus gevoel voor humor". En dan gaat het verder met: „De film is uitgedacht tot in de kleinste details. De geestigheid en hechte greep van deze schrijver-regisseur wijkt geen moment en veroorzaakt een stijlvolle aanval op de wankele instituties van hu welijk en gezin.Hoor je het ook eens van een ander. De internationale lancering van Kleine Teun, begeleid door dit soort klaroengeschal, zal ongetwijfeld opmer kelijke gevolgen krijgen in de rest van de wereld. Ook Marleen Gorris gaat trou wens lekker. Terwijl in Amerika haar Vir ginia Woolf-verfilming Mrs. Dalloway nog steeds uitstekend loopt, is in Cannes haar volgende project aangekondigd. Het wordt een Nabokov-verfilming: The Luz- hin Defence, over een rondreizend schaakgenie. De Amerikaanse 'major' Paramount heeft zich al verzekerd van de Amerikaanse rechten van deze Brits- Franse co-productie. De menigte is in afwachting van de aan komst van de sterren tijdens het eenen- vijftigste filmfestival van Cannes. foto Eric Gaillard/Reuters moment al weer werkt, zal overigens de Nederlandse actrice Famke Janssen mee spelen. Het komt zelden voor dat een 'Bond girl' zo doorstoot, want ze heeft in middels ook al met Robert Altman ge werkt in The Gingerbread Man. Schlemiel Scène uit de speelfilm Kleine Teun van Alex van Warmerdam, die in Cannes grote waardering oogst maar niet in aanmerking komt voor de competitie om de hoofdprijzen. Vlnr: Annet Malherbe, Alex van Warmerdam en Ariane Schluter. Rob Houwer gaat volgend jaar de Maar ten 'tHart-roman Het Woeden Der Gehele Wereld verfilmen onder de titel The Fury, als Brits-Duitse co-productie. Regisseur wordt Michael Verhoeven die in Duitsland net zo fameus is als bij ons zijn naamgenoot Paul, met wie Houwer trou wens eveneens vergaande overeenstem ming bereikt zegt te hebben voor een Nederlandse productie. Hun vroegere ca- merman Jan de Bont heeft inmiddels een eigen productiemaatschappij opgericht in Hollywood, onder de naam Blue Tulip, en werkt aan drie projecten voor waar schijnlijk andere regisseurs dan hijzelf. Zeg dus niet dat in het half dozijn in Can nes dagelijks verschijnende businessbla- den de Nederlanders geen rol spelen. Het faillissement van de Haagse filmverhuur der Concorde is ook hier nieuws. Maar ei genaar Robert Wijsmueller zit gewoon en als vanouds onder zijn eigen peperdure 'display' op het terras van hotel Carlton champagne uit te delen. Want het faillis sement betrof slechts één uit meerdere werkmaatschappijen. Het betekent wel iswaar het rechtenverlies van circa 200 (voornamelijk oude) titels, Concorde blijft gewoon in zaken en de nieuwe Woody Allen-film Deconstructing Harry wordt zijn eerstvolgende première. In de film, waaraan Woody Allen op dit Maar het meeste nieuws makende Neder landse belang blijft Polygram (75 Phi lips), dat waarschijnlijk op korte termijn de verkooponderhandelingen afrondt met de Canadese whiskymaker Seagram. De gevolgen van die deal zouden immens kunnen zijn, omdat Seagram al eigenaar is van de Amerikaanse 'major studio' Uni versal. Universal zit nu nog in UIP met zijn bui ten-Amerikaanse belangen gekoppeld aan Paramount en MGM, tot verklaard ongenoegen van Europees Commissaris Karei van Miert. Samen met Steven Spielbergs DreamWorks kan Universal straks via Polygram aanlanden in Europa op een manier die dan niet meer op ge spannen voet verkeert met de Europese wetgeving. De vraagprijs van Philips is naar verluidt 12 miljard dollar. En dan te bedenken dat de filmtak van Polygram ontstond door het opkopen van het winkeltje van Piet Goedings, bioscoopeigenaar aan de Am sterdamse Haarlemmerdijk met ook nog wat kunstfilms in portefeuille. Piet speel de vroeger graag de rol van schlemiel maar geniet al weer enige jaren-van een miljoenenfortuin in Zwitserland. In Can nes zien we hem niet meer rondsloffen, met een ijsje in de hand, foeterend over de Nederlandse overheid die al die filmhui zen subsidieert terwijl hij moet krimpen van de honger. Pieter van Lierop Een rockacademie, een immens popbolvverk met drie zalen, repetitieruimtes, een giftshop en in de toekomst zelfs een rockmuseum: Tilburg zal vanaf dit najaar, wanneer het zogeheten Popcluster zijn deuren opent, popstad nummer één in Nederland zijn. Menige wereldstad kan jaloers zijn op het popbolwerk dat het enige nieuwbouw- popcomplex van dat formaat in Europa is. De contouren van wat Nederlands grootste popbolwerk moet worden, zijn al duidelijk zichtbaar. De gangen, de drie zalen, de entree; het skelet van het Pópcluster in Tilburg staat er. Komend najaar zal het grote popcentrum, dat in totaal meer dan 14 miljoen gulden heeft gekost, zijn deuren openen. In het Popcluster komen drie concertza len voor respectievelijk 2200, 400 en 250 bezoekers. De laatste zaal zal als onder komen fungeren voor stedelijk jongeren centrum Batcave. Tevens komt er in het complex een servicedesk voor Tilburgse popmuzikanten en komen er repetitie ruimtes, studio's, een giftshop, een ticket service en lokalen voor workshops, clinics en cursussen. In de kelder komt een grote fietsenstalling, bovenin het pand zijn productieruimtes en kantoren gepland. De gemeente Tilburg heeft 8 miljoen in het complex geïnvesteerd, de rest wordt door de overige drie instellingen opge bracht. Jaarlijks zullen er zo'n 400 activi teiten georganiseerd worden, waarbij zo'n 200.000 bezoekers verwacht worden. Tilburg bevestigt met het Popcluster dat het een voorbeeldfunctie bekleedt in Ne derland. Zo was Tilburg de eerste Neder landse stad met een toeristische fietsrou te. Ook het Tilburgse bestuursmodel, waarbij gemeentelijke diensten zelfstan dig opereren met eigen budgetten, wordt gezien als een experiment dat navolging verdient. Vandaag de dag leggen beleids makers en concertzaaldirecteuren vanuit het hele land werkbezoeken af aan Til burg, omdat ze alles willen weten over de totstandkoming van het Popcluster. En er zijn nogal wat gemeentes die rondlopen met ambitieuze plannen om de lokale popscene van een nieuwe impuls te voor zien. In Utrecht wil Tivoli een poppodium met twee zalen aan Muziekcentrum Vre- denburg vasthouwen en ook Nijmegen, Rotterdam, Breda en Eindhoven streven naar schaalvergroting. Popmuziek blijkt eindelijk serieus genomen te worden als cultuuruiting. Paradepaardje Dat juist in Tilburg een popcentrum van een dergelijk kaliber verrijst, vindt de kersverse Popcluster-directeur Martin van Ginkel, voormalig directeur van het Rotterdamse Dunya-festival, niet eens zo vreemd. „Tilburg is niet alleen een stad met veel studenten en jongeren, het is te vens een stad met een regiofunctie. Bo vendien is Tilburg een voormalige textiel stad met een geheel eigen karakter. Van# oudsher hebben hier relatief veel arbei ders gewoond. Vandaag de dag ei-vaar je de sporen uit dat verleden. Tilburgers hebben een voorkeur voor niet al te hoog drempelige cultuuruitingen. Het is niet verstandig om hier een grootschalig ope racomplex te bouwen, aan een popcom plex is wel behoefte." Van dat immense popcomplex is de grote zaal het absolute paradepaardje. Het is een multifunctionele zaal, die maximaal 2200 bezoekers kan herbergen, maar door afsluiting van de balkons en het achterste gedeelte van de zaal verkleind kan wor den tot een capaciteit van respectievelijk 1700 of 800. Het Popcluster is tot stand gekomen dooi de gezamenlijke inzet van jongerencen trum Batcave, concertzaal 't Noorderligt, popservicebureau De MuziekKanten- Winkel en de gemeente Tilburg. Het is het enige nieuwbouw-popcomplex van dat formaat in Europa. Wereldsteden als Londen, Parijs en Praag kunnen jaloers zijn op een dergelijk prachtig geoutilleerd centrum dat speciaal is toegesneden op rock-, pop- en dancemuziek. Frank van Iersel, ex-medewerker van het Noorder ligt en vanaf het begin betrokken bij het Popcluster, is zichtbaar in zijn nopjes met het nieuwe centrum. „Het Popcluster maakt deel uit van de plannen voor het Veemarktkwartier. Dit buurtje, op loop afstand van de horecagelegenheden in het centrum, krijgt een grondige facelift. Je krijgt hier vlakbij een rockacademie, een hbo-opleiding waar je opgeleid kunt wor den tot popmuzikant, geluidstechnicus of producer. Verder bestaan er plannen voor een rockmuseum en voor een complex met gelijkgestemde winkels. Hier gaat het in de toekomst allemaal gebeuren." Logische stap Vreemd genoeg is het Popcluster niefcont- staan doordat Tilburg een nijpend tekort had aan voorzieningen voor popmuzi kanten en -liefhebbers. Van Iersel ziet het Popcluster niet zozeer als een uit nood ge boren initiatief als wel een logische stap vooruit. Het feit dat de drie instellingen - Batcave, de MuziekKantenWinkel en Noorderligt - de krachten hebben gebun deld en zijn opgegaan in het Popcluster, hebben slechts deels te maken met huis vestingsproblemen. Batcave, een jongerencentrum dat naast een popprogramma een heel scala aan ac tiviteiten organiseert - feesten, alterna tieve karaoke-shows, bierestafettes - had de afgelopen jaren een zwervend bestaan. De MuziekKantenWinkel had wel eigen ruimtes, hoewel die voor verbetering vat baar waren, 't Noorderligt is, sinds het in 1984 werd opgericht door Stichting De Veulpoepers, in de loop der jaren uitge groeid tot een van de vier grote poppodia in Nederland. Het pand in een voormalige bioscoop in het centrum had slechts één zaal met een capaciteit van duizend be zoekers. „Met de twee andere instellingen zijn we in 1990 rond de tafel gaan zitten met de vraag hoe de situatie in Tilburg verbeterd zou kunnen worden", zegt Van Iersel. „Er ontstonden initiatiefgroepen en projectgroepen, waarbij de gemeente een actieve rol heeft gespeeld. Op het mo ment zijn er 140 vrijwilligers en 28 vaste krachten actief om het Popcluster tot een succes temaken." Rockacademie Het nieuwe complex biedt mogelijkheden om bijzondere projecten en festivals te or ganiseren. „In 1999 gaat in Tilburg lang zaam de rockacademie van start", zegt di recteur Van Ginkel. „Op termijn komen hier 600 muziekstudenten. Met dat poten tieel kan het hier een gigantisch broeinest worden. En omdat we meerdere zalen ter beschikking hebben, die tegelijkertijd ge bruikt kunnen worden, kunnen we hier festivals organiseren. Omdat we oefen ruimtes en studio's binnen het pand hebben, kunnen we eigen producties rea liseren. We willen meer zijn dan een door geefluik." De komende jaren zal de gemeente garant staan voor tien a vijftien procent van de exploitatie. Van Ginkel heeft er alle ver trouwen in dat het popcentrum het met dat gemeentelijke aandeel zal redden. ,,Ik zie het als een grote uitdaging om het Pop cluster rendabel te krijgen met een pro duct dat niet per definitie rendabel is. Dat vergt de nodige creativiteit, inzet en alert- herd. De popwereld verandert snel. Het is onze taak om op tijd op die veranderingen in te spelen." Mark Roos Meer informatie over het Popcluster op http: www.popcluster.nll Het popcluster-in-aanbouw in Tilburg, het enige nieuwbouw-popcomplex in Europa. foto Mark Prins

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 27