kunst cultuur Galka was geheime kracht achter Die Blaue Vier Jawlensky's vriendenkring $lPi§ÉÉ!>' vrijdag 22 mei 1998 Christie Hofmeester leeft volgens eigen tijdrekening Nieuwe lente voor literair tijdschrift Optima Eau-de-vie: Louis- Ferdinand Céline Kiran Desai, nieuw schrijftalent uit India De beste reisverhalen uit 1997 Kunstgras: De voetbalmatch van Louis Davids Alex van Warmerdam hoort thuis in het hoofdprogramma van Cannes Rockacademie maakt van Tilburg de eerste popstad van Nederland Nalatenschap van Hendrik de Vries ligt te verpieteren Catrien Ariëns fotografeerde de Nederlandse zondag Jawlensky Feininger Klee Kandinsky Galka (Emmy) Scheyer, 1940. foto Alexander Hanmid Het gelaat van de vriendin van de Rus Alexej von Jawlensky werd op tientallen achtereenvolgende schilderijen steeds meer een ikoon. Die 'mystische koppen', uitlopend in abstracties, waren het boeiendste deel van zijn expositie in 1994 in Boijmans Van Beuningen. Wie was die vriendin? Dat is het thema van een tentoonstelling in Düsseldorf Uit diverse collecties zijn daartoe van de schilders Feininger, Jawlensky, Kandinsky en Klee werken bijeengebracht die zelden of nooit in Europa getoond zijn. Het is een waar feest. Sommige mensen zetten zich met hart en ziel in voor het propageren van mo derne kunst. Ze kopen of verkopen werk waar nog een publiek voor gewonnen moet worden. Een markant voorbeeld was Emmy Scheyer, enig kind van een conservenfabrikant te Braunschweig. Ze reisde veel en schilderde in een impressio nistische trant totdat ze in 1915, op een expositie te Lausanne, ondersteboven raakte van een schilderij van de voorma lige Russische officier Jawlensky. Ze zocht de kunstenaar op en trok in bij hem en zijn vriendin, de schilderes Marianne von Werefkin. Dat werd het begin van een blijvende verbintenis waar Marianne geen deel aan had. In de j aren twintig werd Duitsland geteis terd door een ontstellende inflatie. In no vember 1923 was de dollar al 4,2 biljoen mark waard, zodat wie het maar kon in buitenlandse valuta vluchtte. Naar kunst taalden nog maar weinig mensen. Geen wonder dat kunstenaars droomden van Amerika als afzetgebied. De gretige Em my Scheyer had intussen de naam Galka (torenkraai) aangenomen waarmee Jaw lensky haar karakteriseerde. Op haar in stigatie verenigde de schilder zich met en kele collega's in een expositiegroep die zich de 'Blauwe vier' noemden. Blaue Reiter Die vrienden waren Feininger, Kandins ky en Klee. Met de naam 'Blue four' herin nerden Klee en Kandinsky aan de groep 'Der blaue Reitér' waar ze in München toe hadden behoord. Galka ging met veel kunst in haar bagage in 1924 naar de VS om voor de 'Blauwe Vier' te ijveren. Lyonel Feininger, die in 1887 uit New York naar Hamburg was gekomen om muziek te studeren, voorspelde dat ze in de VS moeilijk gehoor zou krijgen. Maar Galka had in 1921 op een expositie te Wiesbaden al20 Jawlensky's verkocht. Ze was ervan overtuigd dat ze ook in Ameri ka zou slagen. Dat viel aanvankelijk bar tegen. Ze stuur de gegevens over de Blauwe Vier aan 600 universiteiten en 400 musea en was ver baasd dat ze niet één antwoord kreeg. In haar onderhoud voorzag ze met het geven van kunstlessen. Vooral bij kinderen had ze succes. Met haar vriendin Gela, de vrouw van de beeldhouwer Archipenko Lyonel Feininger: Glasschervendoek, 1927. beproefde ze haar geluk aan de Westkust. In San Francisco bracht ze kinderen vrije expressie bij en ze won aanzien in een be perkte culturele kring. Zo kon het gebeu ren dat de Oakland Gallery haar in 1928 afvaardigde naar een congres te Praag. Terug in de VS, vestigde ze zich in Holly wood om onder filmsterren en -magnaten haar geluk als kunsthandelaarster te be proeven. Ze had de tijd niet mee, want in 1929 leden de rijken verliezen door de grote beurskrach. Het schatrijke echt paar Louise en Walter Arensberg bleef voor de strop gespaard. De echtelieden bezaten een belangrijke verzameling nieuwe kunst uit Europa. In New York hadden zij in het centrum van de Dada- beweging verkeerd. Toen Galka met hen in contact kwam, kreeg ze eindelijk de kansen waar ze op had gehoopt. Het huis van Arensberg was een ontmoetingspunt voor intellectuelen. Het fungeerde als een venster op de moderne kunst in de Oude Wereld. Men kreeg daar oog voor de Blau we Vier. Galka maakte veel werk van contacten. In 1930 reisde ze naar Bah. Haar vriendin Gela Archipenko leefde daar destijds met de schilder Walter Spies. Galka keerde van dat bezoek terug met een grote collec tie Balinese kunst die ze in de VS introdu ceerde. Het jaar daarop knoopte ze nauwe betrekkingen aan met Diego Rivera en diens vrouw Frida Kalho. Nadat ze gena turaliseerd was als Amerikaanse waagde ze een bezoek aan het door Hitier en ande re ellende bedreigde Europa. In Parijs ontmoette ze onder anderen Duchamp, Brancusi, De Chirico en Mondriaan. Hollywood Opgelucht kwam Galka terug in Ameri ka. Ze was weliswaar niet gefortuneerd, maar kon toch het casco van een huis la ten bouwen door de bevriende architect Richard Neutra. Veel van het interieur bracht ze eigenhandig tot stand. Ze had een mooi uitzicht over Hollywood. Hier ontving zij in haar woning annex toon zaal verzamelaars en filmsterren onder wie Greta Garbo. Foto's geven in de ten toonstelling een indruk van het huis en de gasten. Terwijl ze nu in eigen huis lezingen en ex posities kon houden, moest ze met be perkte geldmiddelen woekeren. Ze deed zelf het huishouden en repareerde buk kend en zwoegend de straat 'zodat de da mes met hun limousines voor de deur kon den komen.' Al gauw merkte ze dat de meeste filmmensen een conservatieve smaak hadden als het om beeldende kunst ging. De 'gangster' Edward G.Robinson kon ze evenmin als klant winnen als Billy Wilder, Charles Laughton, Mariene Dietrich en Greta Garbo die op bezoek kwamen. Een uitzondering was de regis seur Josef von Sternberg, die onder meer 18 beelden van Archipenko bezat. Juist door het geleidelijk toenemende succes van haar propaganda kreeg ze des tijds concurrentie van andere handela ren. Niet al 'haar' kunstenaars bleken toen loyaal. Daarbij kwam dat sommige verzamelaars liever elders kochten dan bij de ongehuwde immigrante. In 1938 kreeg ze een ernstig auto-ongeluk. In 1945 is ze overleden aan kanker. Haar ver zameling heeft ze aan de universiteit van Califormè vermaakt. Deze is nu de trots van het Norton Simon Museum te Pasade na in Californië. Paul Klee: Galka als handpop, 1922. Het museum Kunstsammlung Nord- rhein-Westfalen te Düsseldorf bezit een uitstekende verzameling werken van Paul Klee. In 1960 heeft het land namelijk 88 stukken tegelijk gekocht uit de verza- meling-Thompson. Een keus uit die Ame rikaanse verzameling is ook te zien ge weest in het Haags Gemeentemuseum. Dat probeerde - tevergeefs - geld bijeen te krijgen voor de aankoop van enkele stuk ken. Het museum Boijmans Van Beunin gen bezit wel werken van de Blauwe Vier, maar vooral van Feininger kan men al leen in het buitenland een goede indruk krijgen. De expositie in Düsseldorf omvat ook fotowerk van deze kunstenaar. De bedrijvigheid van Emmy Scheyer is net als die van Peggy Guggenheim van nog ongeschat belang geweest voor zowel dsskennis van nieuwe Europese kunst in de VS als voor de vernieuwing van de Amerikaanse kunst. De expositie en het catalogusboek geven daar veel bijzonder heden over. In één zaal hangen kleine wer ken die de vier kunstenaars elkaar ge schonken hebben. Voor die uitwisseling was Paul Klee de centrale figuur. Soms beantwoordde een schilder zo'n geschenk met een eigen werkje waarin hij naar stijl of motief reageerde op wat hij had ont vangen. Jawlensky was zo arm dat hij de geschenken te gelde moest maken. Dolf Welling Expositie: Die Blaue Vier - Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf, Grabbe- platz 5. Dagelijks (behalve maandag) 10-18; vrijdag tot 20uur; tot 28 juni. Catalogus DM 45. Paul Klee: Er was eens een kind dat nooit wilde, 1920. Jawlensky: Mythische kop.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 23