Regenbanden draaien
nog maar één richting op
Nieuwe krachtbron in Vectra
Motorfiets als kunst
auto motorfiets zaterdag 9 mei 1998 45
Gespierde
dieselmotor
Comfortabele chopper
Kaart vol
fietsideeën
GG RZ179
Dat Aprilia met de Moto 6.5 een bijzondere motor op de markt
zette, is algemeen bekend. De door industrieel vormgever
Philippe Starck ontworpen tweevvieler scoorde wat betreft styling
en kleurstelling hoger dan gemiddeld.
Dat de tweewieler zich ook daadwerkelijk als kunstobject laat le
nen, bleek onlangs toen de gemeente Hilversum besloot een
geconserveerde '6.5' letterlijk voor paal te zetten op het Hilver-
sumse Wagenmakersplein.
De gemeente Hilversum plaatste in samenspraak met architect
Bart Duvekot de door Starck ontworpen tweewieler op een roest
vrijstalen paal. 's Avonds schijnt het effect overigens nog specta
culairder te zijn dan al het geval is, want op het moment dat de
stadsverlichting in werking treedt, worden bij de Aprilia gelijktij
dig de koplamp en het achterlicht ontstoken. GPD
De Yamaha XVS 650 Drag Star Classic is lang en laag en heeft een klas
siek robuuste uitstraling.
De dieselmotor gedraagt
zich in de succesvolle
Opel Vectra een beetje als
laatbloeier. Toen de huidige
editie van de Vectra in 1995
het licht zag, moesten notoire
veelrijders het nog met een
gedateerd 1,7 liter indirect
ingespoten turbodieseltje
doen. Diens 2,0 liter direct
ingespoten opvolger
kenmerkte zich weliswaar
door meer beschaving en
minder dranklust, maar kon
door het nagenoeg gelijk
gebleven vermogen evenmin
tot grootse prestaties verleid
worden. De gespierde Opel
Vectra 2.0 DTI 16V heeft dan
ook de schone taak om meer
leven in de brouwerij te
brengen. Met de nieuwe, sterkere en direct ingespoten turbodiesel brengt Opel leven in de Vectra-brouwerij.
Echte choppers zijn indrukwekkend
laag, ze glimmen je tegemoet en ze
zijn lang. Heel lang soms, zoals
bijvoorbeeld blijkt bij de Suzuki
Intruder Legendary Classic. Die meet
van kop lot kont zegge 2535 mm en is
daarmee langer dan auto's als
bijvoorbeeld de Mercedes Swatch. Ook
de Yamaha XVZ 1300 A Royal Star is
met een lengte van 2485 mm niet echt
kort te noemen. Logisch dus dat het
kleine zusje van de Royal Star, de 650
Drag Star Classic ook lang moet zijn.
Want een tweewieler met een lengte van
2450 mm heeft bepaald niet de
afmetingen van een all-round fiets. Dat
zit dus wel snor.
Maar er is meer waardoor de
Yamaha XVS 650 zich met
het predikaat 'chopper' mag tooi
en. De Classic heeft eigenlijk alle
eigenschappen die de Royal Star
ook heeft: lang, laag, indrukwek
kend, voorzien van massief klas
sieke rondingen en lijnen en een
opmerkelijk brede voorband. Bo
vendien is het een 'softail' van het
zuiverste water: de schokdemper
is onzichtbaar en ligt onder het
motorblok. Ook beide uitlaten van
het type shotgun, de ver voor
waarts geplaatste voetsteunen en
het op de badkuipbrede tank ge
monteerde informatie-unit pas
sen in dit beeld. Om nog maar te
zwijgen over de vreemde plaats
van het contactslot en de op de
achterste cilinder liggende choke
hendel. Het strookt allemaal met
het Amerikaanse voorbeeld, maar
is gelukkig niet storend.
Evenmin storend is de zit op het
laag geplaatste brede zadel. Dat
geeft bovendien goede steun aan
de lendenen. Duidelijk is ook dat
dit geen motor is voor mensen met
korte armen Het stuur is niet al
leen ver naar voren geplaatst maar
ook nog eens vrij breed (1.135
mm).
Voetsteunen
Ook korte benen zijn uit den boze.
De voetsteunen staan ver naar vo
ren waardoor je automatisch in de
onderuitgezakte chopperhouding
valt. Maar in die houding ligt alles
goed onder handbereik en heb je
een onbelemmerd uitzicht op het
fors uitgevoerde informatiepa
neel. Daarop kan informatie wor
den ingewonnen over de snelheid.
Een viertal indicatielampjes com
pleteren dit geheel. Maar toch niet
helemaal: je ziet jezelf ook fraai
vervormd gereflecteerd door het
massief chromen omhulsel
Al vanaf de eerste meters wordt
duidelijk dat de Classic geen kop
pelkanon is. Daar waar een Royal
Star 55,2 kW/74 pk weet te combi
neren met een koninklijk koppel
van 112 Nm bij 3.500 tpm, moet de
Classic genoegen nemen met min
der. 24,4 kW/40 pk bij 6.500 tpm
en een koppel van 51 Nm bij 3.000
tpm. En die verschillen merk je in
de praktijk.
Niet dat de luchtgekoelde viertakt
V-twin geen schakelluie eigen
schappen kent, het gaat allemaal
wat minder bruusk. Die schakel
luiheid blijkt trouwens ook als je
de Classic in z'n hoogste (vijfde)
versnelling 'afwurgt'. Tot grofweg
30 km/u is er geen vuiltje aan de
lucht en pakt de brandstof-inge
spoten twin heel soepel op. Een
prettige bijkomstigheid is het ont
breken van cardanreacties tijdens
het schakelen.
Niet al te schuin
Door de lange wielbasis en de ge
ringe grondspeling vergt het in
sturen van bochten enige gewen
ning. Bovendien moet je de motor
niet al te schuin laten hangen;
voordat je het weet. schrapen de
laaggeplaatste voetsteunen over
het asfalt.
De remmen zijn des choppers.
Hoewel de enkele schijf (298 mm)
in het voorwiel voorzien is van een
dubbelzuiger remklauw vergt
remvertraging de nodige hand
kracht. Ook in combinatie met de
trommelrem achter duurt het even
voordat de 215 kilo zware motor
tot stilstand gekomen is. Maar wie
eenmaal door heeft hoe de remei-
genschappen eruitzien, zal onge
twijfeld veel cruiseplezier kunnen
beleven aan deze comfortabele,
fraai afgewerkte chopper.
De Classic kost af dealer ƒ17.250
en is daarmee duizend gulden
duurder dan de eveneens leverba
re 'gewone' Drag Star. Dat model
is echter uitgerust met een 19 inch
voorwiel en beduidend minder
klassieke lijnen. Geheel in de lijn
der traditie kunnen beide twee-
wielers nog verder worden opge
tuigd met 'Star Accessories' waar
onder verchroomde handvatten,
zadeltassen, leren tankcovers en
een ruggensteuntje voor de passa
gier, om er maar eens een paar te
noemen.
Ruud Vos
De 2,0 liter direct ingespoten
turbodieselmotor maakt deel
uit van de Ecotec-familie en is
vooralsnog de middelste loot aan
de stam. De basis wordt gevormd
door de in de Opels Astra en Vectra
leverbare 2,0 liter Dl 16V die een
vermogen van 60 kW/82 pk levert.
De Opel Sintra wordt desgewenst
aangespoord door de top of the li
ne, een 2,2 liter DTI 16V met een
maximum vermogen van 85
kW/115 pk.
De Ecotec-diesels kenmerken zich
door directe inspuiting en vier
kleppen per cilinder. Verder zijn
de drie diesels opgevrolijkt met
een Garrett Tl5 turbolader, die de
zaak nog eens extra aanmoedigt.
De tweeliter DTI-krachtbron le
vert een maximumvermogen van
74 kW/100 pk bij 4.500 toeren en
een grootste trekkracht van 205
Nm tussen 1.600 en 2.750 toeren.
Deze cijfers liegen er niet om en
doen vermoeden dat de door deze
motor aangespoorde Vectra wel
eens een stuk rapper uit de start
blokken komt dan zijn minder
competente broeder. De Vectra 2.0
DTI 16V sprint in 13,0 seconden
vanuit stilstand naar 100 km/h en
stoomt maximaal door tot 195
km/h. De Vectra 2.0 Dl 16V blaast
met respectievelijke scores van
15,5 seconden en 178 km/h zijn
deuntje beduidend minder over
tuigend.
Interkoeler
Het geheim van de smid zit in een
hogere turbodruk en een interkoe
ler voor de laadlucht. De interkoe
ler koelt de inlaatlucht af voordat
ze de verbrandingskamer binnen
stroomt. Het voordeel is dat de
dichtheid van de lucht toeneemt,
waardoor een hoger inspuitvolu-
me mogelijk gemaakt wordt. Dat
leidt dus tot een betere verbran
ding en dientengevolge tot meer
power.
Opel meldt dan ook niet zonder
trots dat deze krachtbron over een
groot nuttig koppelbereik be
schikt. Zo is 90 procent van de
maximale trekkracht (205 Nm)
beschikbaar tussen 1.400 en 3.750
toeren. Het effect van deze sou
plesse openbaart zich in de tussen-
acceleratie van 80 tot 120 km/h.
Een klusje dat de vierdeurs Vectra
volgens zijn makers in 15,5 secon
den klaart.
Jammer genoeg kan de kracht
bron niet tippen aan de bescha
ving van de direct ingespoten tur
bodiesels van Volkswagen. Zeker
Bij banden voor sportieve auto's wordt steeds
vaker een richtinggebonden profiel toegepast.
Het is ook een van de kenmerken van de Uniroyal
rallye 540, die het type 440 opvolgt. Ook het
asymmetrisch profiel vindt steeds vaker
toepassing. Het is te vinden bij een nieuwe
winterhand van Continental, de
moedermaatschappij van Uniroyal. De Uniroyal
is direct leverbaar in Nederland, de winterhand
volgt dit najaar.
De verplichte draairichting van een band
heeft belangrijke voordelen voor de af
voer van water op het wegdek. Daarom heb
ben de ontwerpers van de Uniroyal rallye 540
het aquaplaninggedrag van de nieuwe band
ook aanzienlijk kunnen verbeteren.
Metingen met de nieuwe regenband laten een
tien procent kortere remweg zien ten opzich
te van zijn voorganger (de rallye 440) en tien
procent snellere x-ondetijden op een racecir-
cuit.
Afhankelijk van de breedte is het profiel in
het midden voorzien van één of twee groe
ven. Nieuw aan de rallye is ook het silicum-
mengsel. Silicum zorgt voor een lagere rol-
weerstand van de band en dus voor een lager
verbruik. Maar meer nog dan al deze verbe
teringen lijkt het Uniroyal Belt System
(UBS) bij te dragen aan de gunstige eigen
schappen van de rallye 540. UBS is de gor
deltechniek die met een vlakke contour van
de band zorgt voor een zeer gelijkmatige
drukverdeling op de grond. Daarmee wordt
de vei-vorming en als gevolg daarvan de op
warming van de band tegengegaan.
Grip
De Uniroyal rallye 540 overtuigde tijdens
een test op droge weg door voortx-effelijke
grip, een eigenschap die zijn voorganger
trouwens ook bezat. Uit de natweertest,
waarbij vergelijking met concmrenten mo
gelijk was, kwam de band ook prima naar vo
ren.
Goed nieuws is dat de nieuwe band niet
duurder zal zijn dan zijn voorganger: De fa
briek hanteex-t dezelfde prijs als voorheen.
De Uniroyal rallye 540 past op vrijwel alle
gangbare autotypen.
In ons land wordt de winterhand nog steeds
gezien als een band om veilig door de sneeuw
te rijden. Dat is volgens Continental geheel
onjuist. Want bij temperaturen van minder
dan zeven graden celsius functioneren zo-
merbanden al minder. Wintei'banden hebben
meer grip op besneeuwde en bemodderde
wegen en ze presteren dus bij lagere tempe
raturen beter
Om de prestaties van de de ContiWinterCon-
tact TS 790 te optimaliseren heeft de Duitse
fabrikant een ixieuw profiel, een nieuw la
mellensysteem en een nieuw mengsel ont
wikkeld. De ContiWinterContact TS 790
biedt de hoogst denkbare tractie op sneeuw,
ijs en ook op nat wegdek. De TS 790 is ont
wikkeld voor snelle en zwaardere wagens.
Uitstekend
Het profiel voor de nieuwe winterhanden
van Continental kreeg een volledig nieuwe
asymmetrische vorm. Tijdens eerste indruk
ken blijkt de nieuwe ContiWinterContact TS
790 een uitstekende band te zijn. Accelere
ren, remmen en sturen gaat bijna alsof er
geen sneeuw- ligt. Continental presenteerde
de nieuwe band aan het eind van het winter
seizoen en de komende maanden heeft het
dus geen zin om de band op de markt te bren
gen. In het najaar is de band echter wel lever
baar.
Mario Vos
De ContiWinterContact TS 790 biedt de
hoogst denkbare tractie op sneeuw, ijs en ook
op nat wegdek.
bij een koude start nagelt de diesel
er duchtig op los om pas bij kruis-
snelheden èn na warmrijden naar
de achtergrond te verdwijnen.
Verder consumeerde de Vectra ge
middeld 7,1 liter op 100 kilometer.
Dat is natuurlijk een hartstikke
nette score, maar tegelijkertijd
minder spaarzaam dan de eerste
en beste dieselgestookte Volkswa
gen Passat.
Ongewijzigd
Behalve de komst van deze nieuwe
kx-achtbx-on heeft de Vectra sinds
zijn debuut maar bar weinig wijzi
gingen ondergaan. Oké, er is in
middels een Vectra Stationwagen
in den lande, maar daar is de sedan
niet op vooruitgegaan. Zo zit je
dus nog steeds niet echt lekker in
de middenklasse Opel. Het ont-
bx-eken van een kantelstand op de
bestuurdersstoel en de standaard
afwezigheid van de stuurwielver
stelling kunnen als belangrijkste
boosdoenex-s worden aangewezen.
Verder is de Vectra nog altijd voor
zien van die vermaledijde buiten
spiegels, die simpelweg te klein
zijn om goed zicht te garanderen.
Er is echter ook gewoon goed
nieuws te melden. Opel is in een
hardnekkige strijd verwikkeld
met concurrenten als Ford, Peu
geot en Volkswagen en heeft on
langs een tweetal actiemodellen
ontwikkeld om weer eens met ver
se munitie te kunnen vlammen. De
Vectra's Peaxi en Diamond zijn
niet alleen aantrekkelijk geprijsd,
maar steken tegelijkertijd royaal
in de spulletjes. Zo is de Vectra 2.0
DTI 16V Pearl maar liefst 1200
piek voordeliger dan de 45.950
gulden kostende basisversie.
Climate control
Ten opzichte van de Vectra GL is
de Peaxi echter nog eens voorzien
van lichtmetalen velgen, hoofd-
stexmen achterin, in caiTOSsexie-
kleur gespoten bumperdelen en
spiegelhuizen, toerenteller en
elektiisch verstelbare en ver
warmde buitenspiegels.
De Opel Vectx-a 2.0 DTI 16V is een
pleziexige en gunstig geprijsde
auto met een prima uitrustingsni-
veau. Bovendien is de sympathie
ke Opel volop leverbaai-.
Dat laatste kan een concux-rent als
Volkswagen van haar Passat al
vast niet beweren.
Mario Vos
Een blokje om, een flinke rit of een
meerdaagse. Voor wie inspiratie
zoekt om er met de fiets op uit te trekken
is de jaarlijks verschijnende
Fietsideeënkaart een schot in de roos.
Voor maar 5,95 biedt deze kaart van de
stichting Landelijk Fietsplatform een
zee van aantrekkelijke mogelijkheden
om het eigen land per fiets te verkennen.
Het is een kaart barstensvol in
formatie, weliswaar voorzien
van een plattegrond, maar die is
niet geschikt om routes mee te
fietsen. Korte en lange fietsroutes
met wegwijzers staan ruw aange
geven om mensen op ideeën te
brengen. Er zijn gedetailleerder
kaarten nodig voor ondenveg,
soms is te volstaan met het volgen
van de bordjes.
De kaart is een bundeling van alle
beschikbax-e fietsinfoimatie. Or
ganisaties die iets te maken heb
ben met recreatief fietsen verleen
den hun medewerking. Naast
rondritten met wegwijzers voor
gewone fietsen zijn er speciale
routes voor ATB's. Ook de opstap
plaatsen worden vermeld. Voor
vakantiegangers zijn trekkers
hutten aangegeven, NJHC-her-
bergen en natuurvriendenhuizen
van het Nivon, compleet met tele
foonnummers om te reserveren.
Fietsdagtochten van de NS wor
den vermeld met de stations waar
fietsen te huur zijn. De Fietsidee-
enkaart is te koop bij kantoren van
ANWB en VW. GPD
Uiterlijk valt aan de Uniroyal Rallye 540 - opvolger van het type 440 - direct de richtingge
bonden profieltekening op.