Regenbanden draaien nog maar één richting op Nieuwe krachtbron in Vectra Motorfiets als kunst auto motorfiets zaterdag 9 mei 1998 45 Gespierde dieselmotor Comfortabele chopper Kaart vol fietsideeën GG RZ179 Dat Aprilia met de Moto 6.5 een bijzondere motor op de markt zette, is algemeen bekend. De door industrieel vormgever Philippe Starck ontworpen tweevvieler scoorde wat betreft styling en kleurstelling hoger dan gemiddeld. Dat de tweewieler zich ook daadwerkelijk als kunstobject laat le nen, bleek onlangs toen de gemeente Hilversum besloot een geconserveerde '6.5' letterlijk voor paal te zetten op het Hilver- sumse Wagenmakersplein. De gemeente Hilversum plaatste in samenspraak met architect Bart Duvekot de door Starck ontworpen tweewieler op een roest vrijstalen paal. 's Avonds schijnt het effect overigens nog specta culairder te zijn dan al het geval is, want op het moment dat de stadsverlichting in werking treedt, worden bij de Aprilia gelijktij dig de koplamp en het achterlicht ontstoken. GPD De Yamaha XVS 650 Drag Star Classic is lang en laag en heeft een klas siek robuuste uitstraling. De dieselmotor gedraagt zich in de succesvolle Opel Vectra een beetje als laatbloeier. Toen de huidige editie van de Vectra in 1995 het licht zag, moesten notoire veelrijders het nog met een gedateerd 1,7 liter indirect ingespoten turbodieseltje doen. Diens 2,0 liter direct ingespoten opvolger kenmerkte zich weliswaar door meer beschaving en minder dranklust, maar kon door het nagenoeg gelijk gebleven vermogen evenmin tot grootse prestaties verleid worden. De gespierde Opel Vectra 2.0 DTI 16V heeft dan ook de schone taak om meer leven in de brouwerij te brengen. Met de nieuwe, sterkere en direct ingespoten turbodiesel brengt Opel leven in de Vectra-brouwerij. Echte choppers zijn indrukwekkend laag, ze glimmen je tegemoet en ze zijn lang. Heel lang soms, zoals bijvoorbeeld blijkt bij de Suzuki Intruder Legendary Classic. Die meet van kop lot kont zegge 2535 mm en is daarmee langer dan auto's als bijvoorbeeld de Mercedes Swatch. Ook de Yamaha XVZ 1300 A Royal Star is met een lengte van 2485 mm niet echt kort te noemen. Logisch dus dat het kleine zusje van de Royal Star, de 650 Drag Star Classic ook lang moet zijn. Want een tweewieler met een lengte van 2450 mm heeft bepaald niet de afmetingen van een all-round fiets. Dat zit dus wel snor. Maar er is meer waardoor de Yamaha XVS 650 zich met het predikaat 'chopper' mag tooi en. De Classic heeft eigenlijk alle eigenschappen die de Royal Star ook heeft: lang, laag, indrukwek kend, voorzien van massief klas sieke rondingen en lijnen en een opmerkelijk brede voorband. Bo vendien is het een 'softail' van het zuiverste water: de schokdemper is onzichtbaar en ligt onder het motorblok. Ook beide uitlaten van het type shotgun, de ver voor waarts geplaatste voetsteunen en het op de badkuipbrede tank ge monteerde informatie-unit pas sen in dit beeld. Om nog maar te zwijgen over de vreemde plaats van het contactslot en de op de achterste cilinder liggende choke hendel. Het strookt allemaal met het Amerikaanse voorbeeld, maar is gelukkig niet storend. Evenmin storend is de zit op het laag geplaatste brede zadel. Dat geeft bovendien goede steun aan de lendenen. Duidelijk is ook dat dit geen motor is voor mensen met korte armen Het stuur is niet al leen ver naar voren geplaatst maar ook nog eens vrij breed (1.135 mm). Voetsteunen Ook korte benen zijn uit den boze. De voetsteunen staan ver naar vo ren waardoor je automatisch in de onderuitgezakte chopperhouding valt. Maar in die houding ligt alles goed onder handbereik en heb je een onbelemmerd uitzicht op het fors uitgevoerde informatiepa neel. Daarop kan informatie wor den ingewonnen over de snelheid. Een viertal indicatielampjes com pleteren dit geheel. Maar toch niet helemaal: je ziet jezelf ook fraai vervormd gereflecteerd door het massief chromen omhulsel Al vanaf de eerste meters wordt duidelijk dat de Classic geen kop pelkanon is. Daar waar een Royal Star 55,2 kW/74 pk weet te combi neren met een koninklijk koppel van 112 Nm bij 3.500 tpm, moet de Classic genoegen nemen met min der. 24,4 kW/40 pk bij 6.500 tpm en een koppel van 51 Nm bij 3.000 tpm. En die verschillen merk je in de praktijk. Niet dat de luchtgekoelde viertakt V-twin geen schakelluie eigen schappen kent, het gaat allemaal wat minder bruusk. Die schakel luiheid blijkt trouwens ook als je de Classic in z'n hoogste (vijfde) versnelling 'afwurgt'. Tot grofweg 30 km/u is er geen vuiltje aan de lucht en pakt de brandstof-inge spoten twin heel soepel op. Een prettige bijkomstigheid is het ont breken van cardanreacties tijdens het schakelen. Niet al te schuin Door de lange wielbasis en de ge ringe grondspeling vergt het in sturen van bochten enige gewen ning. Bovendien moet je de motor niet al te schuin laten hangen; voordat je het weet. schrapen de laaggeplaatste voetsteunen over het asfalt. De remmen zijn des choppers. Hoewel de enkele schijf (298 mm) in het voorwiel voorzien is van een dubbelzuiger remklauw vergt remvertraging de nodige hand kracht. Ook in combinatie met de trommelrem achter duurt het even voordat de 215 kilo zware motor tot stilstand gekomen is. Maar wie eenmaal door heeft hoe de remei- genschappen eruitzien, zal onge twijfeld veel cruiseplezier kunnen beleven aan deze comfortabele, fraai afgewerkte chopper. De Classic kost af dealer ƒ17.250 en is daarmee duizend gulden duurder dan de eveneens leverba re 'gewone' Drag Star. Dat model is echter uitgerust met een 19 inch voorwiel en beduidend minder klassieke lijnen. Geheel in de lijn der traditie kunnen beide twee- wielers nog verder worden opge tuigd met 'Star Accessories' waar onder verchroomde handvatten, zadeltassen, leren tankcovers en een ruggensteuntje voor de passa gier, om er maar eens een paar te noemen. Ruud Vos De 2,0 liter direct ingespoten turbodieselmotor maakt deel uit van de Ecotec-familie en is vooralsnog de middelste loot aan de stam. De basis wordt gevormd door de in de Opels Astra en Vectra leverbare 2,0 liter Dl 16V die een vermogen van 60 kW/82 pk levert. De Opel Sintra wordt desgewenst aangespoord door de top of the li ne, een 2,2 liter DTI 16V met een maximum vermogen van 85 kW/115 pk. De Ecotec-diesels kenmerken zich door directe inspuiting en vier kleppen per cilinder. Verder zijn de drie diesels opgevrolijkt met een Garrett Tl5 turbolader, die de zaak nog eens extra aanmoedigt. De tweeliter DTI-krachtbron le vert een maximumvermogen van 74 kW/100 pk bij 4.500 toeren en een grootste trekkracht van 205 Nm tussen 1.600 en 2.750 toeren. Deze cijfers liegen er niet om en doen vermoeden dat de door deze motor aangespoorde Vectra wel eens een stuk rapper uit de start blokken komt dan zijn minder competente broeder. De Vectra 2.0 DTI 16V sprint in 13,0 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en stoomt maximaal door tot 195 km/h. De Vectra 2.0 Dl 16V blaast met respectievelijke scores van 15,5 seconden en 178 km/h zijn deuntje beduidend minder over tuigend. Interkoeler Het geheim van de smid zit in een hogere turbodruk en een interkoe ler voor de laadlucht. De interkoe ler koelt de inlaatlucht af voordat ze de verbrandingskamer binnen stroomt. Het voordeel is dat de dichtheid van de lucht toeneemt, waardoor een hoger inspuitvolu- me mogelijk gemaakt wordt. Dat leidt dus tot een betere verbran ding en dientengevolge tot meer power. Opel meldt dan ook niet zonder trots dat deze krachtbron over een groot nuttig koppelbereik be schikt. Zo is 90 procent van de maximale trekkracht (205 Nm) beschikbaar tussen 1.400 en 3.750 toeren. Het effect van deze sou plesse openbaart zich in de tussen- acceleratie van 80 tot 120 km/h. Een klusje dat de vierdeurs Vectra volgens zijn makers in 15,5 secon den klaart. Jammer genoeg kan de kracht bron niet tippen aan de bescha ving van de direct ingespoten tur bodiesels van Volkswagen. Zeker Bij banden voor sportieve auto's wordt steeds vaker een richtinggebonden profiel toegepast. Het is ook een van de kenmerken van de Uniroyal rallye 540, die het type 440 opvolgt. Ook het asymmetrisch profiel vindt steeds vaker toepassing. Het is te vinden bij een nieuwe winterhand van Continental, de moedermaatschappij van Uniroyal. De Uniroyal is direct leverbaar in Nederland, de winterhand volgt dit najaar. De verplichte draairichting van een band heeft belangrijke voordelen voor de af voer van water op het wegdek. Daarom heb ben de ontwerpers van de Uniroyal rallye 540 het aquaplaninggedrag van de nieuwe band ook aanzienlijk kunnen verbeteren. Metingen met de nieuwe regenband laten een tien procent kortere remweg zien ten opzich te van zijn voorganger (de rallye 440) en tien procent snellere x-ondetijden op een racecir- cuit. Afhankelijk van de breedte is het profiel in het midden voorzien van één of twee groe ven. Nieuw aan de rallye is ook het silicum- mengsel. Silicum zorgt voor een lagere rol- weerstand van de band en dus voor een lager verbruik. Maar meer nog dan al deze verbe teringen lijkt het Uniroyal Belt System (UBS) bij te dragen aan de gunstige eigen schappen van de rallye 540. UBS is de gor deltechniek die met een vlakke contour van de band zorgt voor een zeer gelijkmatige drukverdeling op de grond. Daarmee wordt de vei-vorming en als gevolg daarvan de op warming van de band tegengegaan. Grip De Uniroyal rallye 540 overtuigde tijdens een test op droge weg door voortx-effelijke grip, een eigenschap die zijn voorganger trouwens ook bezat. Uit de natweertest, waarbij vergelijking met concmrenten mo gelijk was, kwam de band ook prima naar vo ren. Goed nieuws is dat de nieuwe band niet duurder zal zijn dan zijn voorganger: De fa briek hanteex-t dezelfde prijs als voorheen. De Uniroyal rallye 540 past op vrijwel alle gangbare autotypen. In ons land wordt de winterhand nog steeds gezien als een band om veilig door de sneeuw te rijden. Dat is volgens Continental geheel onjuist. Want bij temperaturen van minder dan zeven graden celsius functioneren zo- merbanden al minder. Wintei'banden hebben meer grip op besneeuwde en bemodderde wegen en ze presteren dus bij lagere tempe raturen beter Om de prestaties van de de ContiWinterCon- tact TS 790 te optimaliseren heeft de Duitse fabrikant een ixieuw profiel, een nieuw la mellensysteem en een nieuw mengsel ont wikkeld. De ContiWinterContact TS 790 biedt de hoogst denkbare tractie op sneeuw, ijs en ook op nat wegdek. De TS 790 is ont wikkeld voor snelle en zwaardere wagens. Uitstekend Het profiel voor de nieuwe winterhanden van Continental kreeg een volledig nieuwe asymmetrische vorm. Tijdens eerste indruk ken blijkt de nieuwe ContiWinterContact TS 790 een uitstekende band te zijn. Accelere ren, remmen en sturen gaat bijna alsof er geen sneeuw- ligt. Continental presenteerde de nieuwe band aan het eind van het winter seizoen en de komende maanden heeft het dus geen zin om de band op de markt te bren gen. In het najaar is de band echter wel lever baar. Mario Vos De ContiWinterContact TS 790 biedt de hoogst denkbare tractie op sneeuw, ijs en ook op nat wegdek. bij een koude start nagelt de diesel er duchtig op los om pas bij kruis- snelheden èn na warmrijden naar de achtergrond te verdwijnen. Verder consumeerde de Vectra ge middeld 7,1 liter op 100 kilometer. Dat is natuurlijk een hartstikke nette score, maar tegelijkertijd minder spaarzaam dan de eerste en beste dieselgestookte Volkswa gen Passat. Ongewijzigd Behalve de komst van deze nieuwe kx-achtbx-on heeft de Vectra sinds zijn debuut maar bar weinig wijzi gingen ondergaan. Oké, er is in middels een Vectra Stationwagen in den lande, maar daar is de sedan niet op vooruitgegaan. Zo zit je dus nog steeds niet echt lekker in de middenklasse Opel. Het ont- bx-eken van een kantelstand op de bestuurdersstoel en de standaard afwezigheid van de stuurwielver stelling kunnen als belangrijkste boosdoenex-s worden aangewezen. Verder is de Vectra nog altijd voor zien van die vermaledijde buiten spiegels, die simpelweg te klein zijn om goed zicht te garanderen. Er is echter ook gewoon goed nieuws te melden. Opel is in een hardnekkige strijd verwikkeld met concurrenten als Ford, Peu geot en Volkswagen en heeft on langs een tweetal actiemodellen ontwikkeld om weer eens met ver se munitie te kunnen vlammen. De Vectra's Peaxi en Diamond zijn niet alleen aantrekkelijk geprijsd, maar steken tegelijkertijd royaal in de spulletjes. Zo is de Vectra 2.0 DTI 16V Pearl maar liefst 1200 piek voordeliger dan de 45.950 gulden kostende basisversie. Climate control Ten opzichte van de Vectra GL is de Peaxi echter nog eens voorzien van lichtmetalen velgen, hoofd- stexmen achterin, in caiTOSsexie- kleur gespoten bumperdelen en spiegelhuizen, toerenteller en elektiisch verstelbare en ver warmde buitenspiegels. De Opel Vectx-a 2.0 DTI 16V is een pleziexige en gunstig geprijsde auto met een prima uitrustingsni- veau. Bovendien is de sympathie ke Opel volop leverbaai-. Dat laatste kan een concux-rent als Volkswagen van haar Passat al vast niet beweren. Mario Vos Een blokje om, een flinke rit of een meerdaagse. Voor wie inspiratie zoekt om er met de fiets op uit te trekken is de jaarlijks verschijnende Fietsideeënkaart een schot in de roos. Voor maar 5,95 biedt deze kaart van de stichting Landelijk Fietsplatform een zee van aantrekkelijke mogelijkheden om het eigen land per fiets te verkennen. Het is een kaart barstensvol in formatie, weliswaar voorzien van een plattegrond, maar die is niet geschikt om routes mee te fietsen. Korte en lange fietsroutes met wegwijzers staan ruw aange geven om mensen op ideeën te brengen. Er zijn gedetailleerder kaarten nodig voor ondenveg, soms is te volstaan met het volgen van de bordjes. De kaart is een bundeling van alle beschikbax-e fietsinfoimatie. Or ganisaties die iets te maken heb ben met recreatief fietsen verleen den hun medewerking. Naast rondritten met wegwijzers voor gewone fietsen zijn er speciale routes voor ATB's. Ook de opstap plaatsen worden vermeld. Voor vakantiegangers zijn trekkers hutten aangegeven, NJHC-her- bergen en natuurvriendenhuizen van het Nivon, compleet met tele foonnummers om te reserveren. Fietsdagtochten van de NS wor den vermeld met de stations waar fietsen te huur zijn. De Fietsidee- enkaart is te koop bij kantoren van ANWB en VW. GPD Uiterlijk valt aan de Uniroyal Rallye 540 - opvolger van het type 440 - direct de richtingge bonden profieltekening op.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 47