Kunst en bier samen bij The Palace Brothers r Pure schoonheid op het bordje Een brief aan de toekomst PZC Variaties op de vinaigrette De Provence is één grote markt Eerste serie Brood Bier tafel en trend 43 zaterdag 9 mei 1998 Twee vrienden, tevens buren. De een eigenaar van een cd-zaak, de ander handelaar in speciaalbier. Samen zaten ze in de kroeg en al drinkend en pratend werd het idee geboren om nieuwe speciale bieren uit te brengen, in flessen waarvan de etiketten door kunstenaars ontworpen worden. Inmiddels is de eerste serie Brood Bier uit, en de flessen zijn niet aan te slepen. Het idee ontstond in het café. „De markt voor speciaalbier vergrijst. Dat komt door het imago van oude kloosters en paters", zo filosofeerden Richard van der Veen en E wald Arts in de kroeg. De eerste is in het dagelijks leven ei genaar van de Amsterdamse cd- zaak Boudisque, een grote naam in het alternatieve circuit. De tweede is eigenaar van bierdistri buteur Bier en Co. Dat moet anders kunnen, rede neerde het tweetal, en zo ontstond het idee om The Palace Brothers op te richten, een bedrijf dat zich zou toeleggen op het op de markt brengen van speciaalbier waar ook de groep tussen de twintig en de dertig in geïnteresseerd is. De naam is niet toevallig gekozen: beide wonen in de Paleisstraat in Amsterdam en het café waar het idee geboren werd heet Het Paleis. Ardennen Het bleef niet bij een idee: er werd contact gezocht met (bekende en minder bekende) kunstenaars en met bierbrouwer Du Bocq, een kleine brouwer in de Belgische Ar dennen. Vanaf het begin van deze maand is bij de onafhankelijke slijterijen de eerste serie verkrijgbaar: Brood Bier, in twee soorten, namelijk De eerste serie Brood Blond en Amber. Brood Blond en Brood Amber. In een beperkte oplage: met iedere soort zijn 4200 flessen gevuld. Die flessen zijn een vermelding waard. Ze hebben een inhoud van 0,75 liter en de beide etiketten zij n ontworpen door Herman Brood. Het zijn geen conventionele, pa pieren etiketten: de kunstwerken zijn in de fles gebrand. The Palace Brothers hopen uiter aard dat de flessen, door hun ex clusiviteit, collector's items wor den en de eerste tekenen lijken daar ook op te wijzen. Van der Veen: „We horen van de slijters dat ze nog nooit een speciaalbier heb ben gehad dat meteen zo goed liep. De distributeur is alle flessen al kwijt, ze staan nu allemaal bij de slijters. Op verzoek van de horeca wordt het wat lichtere Brood Blond binnenkort ook per vat ge leverd, zodat het in de cafés getapt kan worden." Het is de bedoeling dat er iedere twee maanden nieuwe flessen om het Brood Bier heen komen, zodat een echte liefhebber een hele serie kan sparen. De prijs is met twaalf gulden vijftig per fles wat aan de hoge kant, geeft ook Van der Veen toe. „Dat komt door de contracten met de kunstenaars en door het speciale procédé van het maken van de etiketten. Het zijn vooral leuke flessen om cadeau te doen." De flessen kunnen nog zo mooi ontworpen zijn: het gaat natuur lijk vooral om wat er in zit. Wat dat betreft lijkt het wel goed te zitten met Brood Blond en Amber. Het Blond zit een beetje in de hoek van Duvel en Judas: stevige bieren met een friszure smaak. Het alcohol percentage is met 6,5 procent wel wat lager dan de twee genoemde bieren, en Brood Blond is dan ook wat minder zwaar op de hand. Ook is de smaak iets minder rijk: meer een doordrinkbier. Verraderlijk Ook het Amber drinkt lekker door, en dat is verraderlijk, want dit bier heeft wel een percentage van boven de acht. Het is opmerkelijk zwaarder en zoeter dan het Blond, maar niet zo stroperig als bijvoor beeld een triple. Het is eerder frui tig, zoals een kriek. Beide bieren zijn door Du Bocq speciaal voor de Naast het Brood Bier zijn The Pa lace Brothers met nog een nieuwe serie bezig. Hierbij staan jonge kunstenaars centraal. Binnenkort verschijnt de eerste aflevering: Red Eye, waarvoor het etiket ont worpen wordt door Ottograph. Deze kunstenaar doet onder meer het artwork voor de nieuwe Ne derlandse popformatie Junkie XL, en maakte eerder naam met hoesontwerpen in de gabber- house-scene. Voor iedere nieuwe fles in deze se rie brouwt Du Bocq een nieuw bier. Over Red Eye wil Van der Veen alvast wel verklappen dat het een straf brouwsel wordt: „Te gen de tien procent." Menno Pols Amandelmousse met radijs, avocado en zalmeitjes. foto Carl Lapeisse Gelei van rauwe kreefteneitjes, olie van schaaldieren, zwarte peper, grof zout en een takje hazelaar. foto Carl Lapeisse In elk geval op papier heeft Ar nold Hanbuckers, befaamd kok uit België, van koken kunst gemaakt. De perfecte foto's van zijn 66 amuses en verfijnde voor gerechtjes in het door hem sa mengestelde 'Exquise Hapjes' zij neen lust voor het oog. Zijn re putatie doet vermoeden dat ze in zijn restaurant Auberge De Her borist in Brugge ook de tong zul len strelen, maar de bedoeling van dit kostbare werk is dat men zelf aan de slag gaat. Dat zal niet altijd meevallen. Dat wil zeggen: technisch kan zelfs de wat minder geschoolde amateur kok met de receptuur wel uit de voeten. Het zijn de ingrediënten die in een aantal gevallen ernsti ge tot haast onoverkomelijke problemen opleveren. Waar bij voorbeeld bemachtigt een stadsbewoner het 'witte haar van veevoedennaïs' of hoe komt men in plattelandsstreken, ver van de culinaire supermarkt, aan 'scheermesj es en vernisschelpen'. Trouwens waar haalt een mens zo gauw engelwortel, zuivere inkt van inktvis, brave hendrik, citroengras of saffloerolie van daan. Trekken we de min of meer on haalbare recepten af, laten we ook onze ethische bezwaren te gen ganzenlever zwaar wegen en zien we niet op tegen de aanschaf van een Noorse vrouwtjeskreeft alleen voor de eitjes, dan blijven er toch nog zeker een dertig plaatjes van gerechtjes over. Die moeten naar de opvatting van Hanbuckers voor het aan tafel gaan als een ouverture worden opgediend. Er mag vooraf hoog uit een droge, witte wijn, liever nog een blanc-de-blancs cham pagne, maar het allerliefst een licht parelend watertje worden gedronken. Roken is absoluut ta boe. Die Hanbuckers is een eigenzin nige passiekok. Eerder schreef hij al 'Verfijnde kookkunst' en 'De kookkunst van een herbo rist'. Hij geeft niks, zegt hij, om sterren en onderscheidingen, be langrijk vindt hij de eerlijke smaak van zijn uit dagverse in grediënten bereide schotels en de ontroering van oog en tong. Daar kunnen degenen die er de prijs van zijn boekwerk voor over heb ben ook goede sier mee maken. Reinier Hopmans Exquise Hapjes, Arnold Hanbuckers; uitgeverij Lannoo/ Schuyt Co; ISBN 90 803795 3 0; f79,50. Haar receptenrepertoire strekt zich uit van de zonovergoten Mediterranée via het Verre Oosten met z'n markthapjes tot de vurige 'chacha' van Mexico. Maar Dressings en Marinades, het nieuwe kookboek van Hilaire Walden over klassieke en nieuwe smaakmakers, begint met een elementaire Franse vinaigrette en mayonaise. Op basis van deze twee dres sings - de beroemdste ter we reld - zijn talloze variaties te be denken. Alleen al het gebruik van verschillende soorten olie en azijn, vruchtensappen als citroen, li moen en sinaasappel en verschil lende soorten mosterd zorgen er voor dat de smaak van een product wordt geaccentueerd - of juist ver andert. En niet te vergeten van kruiden, specerijen, knoflook en sjalotjes. Dank zij de populaire Engelse schrijfster, die meer dan dertig kookboeken op haar naam heeft staan, kan het maken van een dressing (bijna) niet meer misluk ken. Les nummer één is een dres sing ongeveer dertig minuten van tevoren te maken zodat de smaak zich kan ontwikkelen. Voeg om verkleuring te voorkomen de krui den pas op het laatste moment toe en klop de op een vinaigrette geba seerde dressings voor gebruik nogmaals door.Marinades hebben de functie ongekookt voedsel smakelijker te maken en ze voor uitdrogen te behoeden, terwijl ze vlees, wild, gevogelte en in minde re mate vis malser maken. Er zijn vloeibare marinades die een zuri ge vloeistof als basis hebben (wijn, azijn, yoghurt, vruchtensap), ter wijl pastamarinades dikke meng sels zijn die gelijkmatig over het te De lokroep van de lente laat de uitgeverswereld niet onberoerd. Ook dit voorjaar verschijnt een hausse aan kookboeken over zuidelijke, warme streken waar de zon al tijd lijkt te schijnen. Een ervan is Markten in de Provence, een culinaire reis door Zuid-Frank rijk van Patricia Wells: een kookboek annex reisverslag dat is geschreven uit hartstocht voor deze markten. Met de weidse, blauwe hemel en de sti-alende zon als decor stijgt winkelen op een Proven- Waalse markt uit boven 'ge woon' boodschappen doen, constateert de verfranste En gelse: „Hier gelden nog de oude waarden als kwaliteit, versheid en een smaakvolle presenta tie." Wells keuze is gevallen op ze ven markten, voor elke dag één, variërend van de markt in Bon- nieux, een dorpje van een paar honderd zielen tot de markt in het Parijs van het zuiden: Aix- en-Provence. Op maandag be gint ze in Cadenet. op woens dag is ze in Saint-Rémy (de fa voriete markt voor de aanschaf van olijven en noten en de enige plek waar kersen 'op azijn' worden verkocht) om op zon dag te eindigen in l'Isle-sur-la- sorgue'; ook bekend als het mekka voor liefhebbers van antiek. Voor wie niet genoeg heeft aan deze culinaire rond leidingen staat aan het eind van elk hoofdstuk een lijst van de vele andere markten in het be schreven gebied. Slenterend langs de kramen maak je kennis met al het goede van de Provence. Om te begin nen met restaurants die een be zoek waard zijn, met de plaat selijke bevolking, met wijnen van de Luberon. aardbeien uit Carpentras, meloenen uit Cavaillon, maar ook met gei tenkaas, honing en 'herbes de Provence': het traditionele mengsel van gedroogde Pro- ven^aalse kruiden. Maar het ware Provence-gevoel overvalt je pas bij het doornemen van de streekrecepten die Wells prijs geeft. De oogst van een ochtend 'markten' levert zinnenprikke lende gerechten op als groene- knoflooksoep van jonge knof- lookbollen, kwartel met bos uitjes op croutons, tapenade en kersen met sabayon brulé. Wijnroutes In Provence, een reisgids voor wijn- en fijnproevers ligt het accent niet zozeer op eten als wel op drinken. Wijnschrijver Hubrecht Duijker onthult de genoegens van de Rhone en de Provence. Hij proeft niet alleen de wijn van deze streken, maar schetst ook een beeld van de ge schiedenis en cultuur van het desbetreffende gebied. In beide uitgaven staan gedetailleerde kaarten van de wijngaarden en de te volgen wijnroutes, aanbe velingen op het gebied van producenten en kelders die bezocht kunnen worden en toe ristische trekpleisters in de om geving. Wie van plan is het Rhöne-gebied of de Provence te bezoeken vindt ook hotel- en restaurantsuggesties in Duij- kers reisgids. Hoewel kort van stof geven deze een goed beeld van de plaatselijke horeca. Ellen Scholtens Provence'; uitgeverij De Lantaarn, Amsterdam; f 39,90. 'Provence, een reisgids voor wijn- en fijnproevers uitgeverij Het Spectrum. Utrecht:f 34,90. Een kistje met Proven^aalse producten. grillen, roosteren of te bakken product worden verdeeld. Hier door trekt de smaak in het voedsel en worden vlees of vis malser. Tij dens het bakken vormt de pasta bovendien een beschermend laag je dat na het roosteren vaak in een krokant en geurig korstje is veran derd. Ellen Scholtens Dressings en marinades; uitgeverij Ti- me-Life/De Lantaarn. Amsterdam; f29,90. We weten best veel over het verleden. Musea, archieven en bibliotheken puilen uit van de feitenkennis. Maar hoe onze voorouders nu echt leefden, hoe zij hun dag vulden, wat zij dachten, hoopten, voelden... daarover weten we eigenlijk bitter weinig. En dat moet veranderen, vindt de stichting Brieven aan de Toekomst, een samenwerkingsverband van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur, het Meertens Instituut, het Nederlands Openluchtmuseum en PTT Post. Daarom is voor 15 mei een project gepland waarbij de hele Nederlandse bevolking wordt opgeroepen een brief te schrijven 'aan de toekomst.' Bedoeling is dat de brieven over alledaagse dingen gaan, ge beurtenissen waar we amper bij stilstaan: hoe onze werk- of schooldag eruit ziet, naar welke tv-programma's we kijken, waai en hoe we boodschappen doen of een verjaardag vieren... Het zijn juist die 'gewone' dingen die een beeld geven van onze samenleving in een bepaalde periode. En dat beeld ontbreekt nogal eens in de geschiedenisboeken „Voor mensen vroeger waren veel gewoonten en gebruiken waar schijnlijk zo vanzelfsprekend dat ze er niet bij nadachten. En het dus ook niet opschreven." schrijft Ine ke Strouken, voorzitter van de Stichting Brieven aan de Toe komst, in een speciale lesbrief die voor het 15-mei-project is samen gesteld. „Maar ook wij bewaren vooral de dingen die niet gewoon zijn. Denk maar na. Waar maak je foto's van? Van de vakantie en van de kinderen als die nog klein zijn. De dingen die je elke dag doet, zo als wakker worden, kopje koffie drinken, in de file staan, eten ko ken en 's avonds op de bank voor het slapen gaan nog even naar het Journaal kijken, worden niet vast gelegd voor later." Geheimen In de brieven aan de toekomst mag dat allemaal wel. Het is zelfs mo gelijk om aan het papier geheimen toe te vertrouwen die voor de hui dige generaties verborgen moeten blijven. Simpel door boven de brief het getal '50'of'100'te zetten kan de schrijver aangeven dat de brief pas over 50 of 100 jaar toe gankelijk is voor onderzoek. En wie helemaal anoniem wil schrij ven mag dat ook doen. De schrijver bepaalt welke taal hij of zij gebruikt. Een goede brief schrij f j e immers het best in de taal die je het best beheerst (zelfs brail le is mogelijk). Wie niet van lange epistels houdt mag ook een strip maken, of een tekening. Om vol gende generaties een nog comple ter beeld te geven is het mogelijk iets bij te voegen, een boodschap penlijstje bij voorbeeld, of een pasfoto of foto van je huis. Zuurvrij Deelname is niet aan leeftijds grenzen gebonden. Kinderen zijn even vrij om mee te doen als men sen die al bijna een hele eeuw heb ben geleefd en over een schat aan herinneringen beschikken. Alle stukken die binnenkomen worden, veilig verpakt in zuur vrije enveloppen, opgeborgen in het Nationaal Archief van het Da gelijks Leven anno '98, waareoor inmiddels al een hele afdeling is ingericht bij het RJ. Meertens In stituut. Het project belooft een succes te worden. Ineke Strouken: 'Vele duizenden hebben hun medewer king al toegezegd; historische ver enigingen, lokale organisaties bibliotheken, educatieve instel lingen en ruim 200 burgemeesters hebben toegezegd te zullen schrij- Zelfs hele families of clubs werken aan een persoonlijk document, dat hen letterlijk onsterfelijk zal ma ken. 'Want', meent Ineke Strou ken, 'dit is natuurlijk een unieke mogelijkheid om een eigen plek te veroveren in de vaderlandse ge schiedenis.' Speciale postzegel Wie op 15 mei een brief aan de toe komst wil schrijven kan deze fran keren met een speciaal uit te geven postzegel van 80 cent. De brieven, die (tenzij ze anoniem worden ver stuurd) ondertekend dienen te zijn met de eigen naam, moeten tevens vermelden of de schrijver man of vrouw is, diens geboortedatum ge boorteplaats, burgerlijke staat, woonplaats en beroep. Ze kunnen worden gestuurd naar: Brieven aan de Toekomst, Postbus 15598, 3503 AZ Utrecht. Een e-mail kan eveneens: brieven@openluchtmu- seum.nl. Kitty van Gerven

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 45