Duitse euforie over auto-fusie De euro moet meer dan alleen maar een financiële waarde zijn Volkswagen lijkt nu toch BMW te verslaan in strijd om Rolls-Royce ING-schandaal nasleep van vuile vastgoedjaren Vakbonden blij met maatregelen Nedcar tegen hoge werkdruk economie Daimlertopman Schremmp roemt huwelijk met Amerikaanse Chrysler CAO distributie Albert Heijn economie wijzer Plan voor VOC-terrein Protest einde tax-free-winkel SHV heeft trek in schroothandel Van Dorp op Amerikaanse markt Veiling Aalsmeer investeert vrijdag 8 mei 1998 door Peter van Nuijsenburg en John Wanders BONN - 'Het is een in de hemel «esloten huwelijk', zei Daimler topman Schremmp gisteren over de fusie van zijn concern met de Amerikaanse autogigant Chrysler. Nu weten de werkne mers van Fokker wat het bete kent als Schremmp losbarst in liefdeslyriek, zijn 'lovebaby' moest tenslotte begraven wor den. Maar in Duitsland werd het nieuws met gejuich ontvangen. De aandelen Mommen gisteren op de Frankfurter beurs naar jrote hoogte. Politici van alle partijen, ondernemers en vak beweging zagen het als een 'positief signaal voor het indu strieland Duitsland', zoals de sociaal-democraat Mosdorf het formuleerde. Alleen een woord voerder van de ondernemings raad van Daimler in Stuttgart deelde niet in de euforie. „De fu sie levert zeker voordelen op, maar er blijven ook nog vragen open", zei hij. Die vragen be treffen de werkgelegenheid, hoewel Schremmp gisteren ver klaarde dat bedrijfssluitingen en ontslagen, niet in het ver schiet liggen. De auto-industrie beleefde gis teren de grootste onderne mingsfusie aller tijden. Daim ler. producent van onder meel de Mercedes, en Chrysler wor den samen het derde autocon cern van de wereld. Alleen Ge neral Motors en Ford zijn groter. Het nieuwe concern krijgt de naam Daimler-Chrysler en zal zijn hoofdkwartier in Stuttgart, zetel van Daimler Benz, en een directiefiliaal in Auburn Hills (Chrysler) in de VS hebben. Het wordt geleid worden door Schrempp en zijn collega van Chrysler, Robert Eaton. Het ge zamenlijke bedrijfskapitaal be draagt 166 miljard dollar. De aandeelhouders van Chrysler krijgen een belang van 43 pro cent in de nieuwe superonder neming, die van Daimler 57 procent. Al in 1999, worden be sparingen van 2,5 miljard mark verwacht, aldus Schrempp die de coup van zijn leven heeft ge pleegd. De omzet van de gezamenlijke onderneming wordt op meer dan 230 miljard mark per jaar geschat en in totaal 422.000 werknemers zullen per jaar meer dan 3,6 miljoen auto's, van personen- tot lichte vrachtwa gens, produceren. Die auto's verschijnen niet onder een nieu we, gezamenlijke naam, op de weg. Daimler blijft Daimler en Chrysler blijft Chrysler. Trend De fusie van Daimler en Chrys ler zou wel eens een trend in de auto-industrie kunnen ontkete nen, zeggen analisten. Eén van hen voorzag een 'reeks megafu- sies die de industrie op zijn kop zal zetten'. Ook andere Duitse autoproducenten proberen in middels via fusies of overnames hun positie op de oververzadig de markt te versterken. Zowel BMW als Volkswagen probeert momenteel de trots van Enge land, Rolls Royce, over te ne men. En General Motors en Ford hebben him oog laten val len op de Koreaanse autoprodu centen Daewoo en KLA Het-voordeel van de fusie is dat Chrysler vaste voet in Europa zal krijgen, waar het marktaan deel tot nog toe te verwaarlozen (1 procent) is. Hetzelfde geldt voor Daimlei-Benz in de VS. waar de Mercedes wel een sta tussymbool is, maar haar fabri kant op de markt nog steeds een figurant is. Maar het alles beheersende mo tief achter de megafusie is de globalisering. Zelfs reuzen als Daimler-Benz en Chrysler kun nen zich op de wereldmarkt niet zonder krachtenbundeling staande houden. Ideaal paar Financiële analisten in de VS beschouwen Chrysler en Daim- ler-Benz als een ideaal paar. Er is nauwelijks sprake van over lap. Terwijl Chrysler zich met zijn mini-vans (familiewagens), terreinwagens (Jeep) en pick-up trucks voornamelijk in het po pulaire marktsegment beweegt, opereert Daimler-Benz met zijn limousines en sedans (Merce des) in het duurste segment van de markt. De Amerikaanse ver koopcijfers van Mercedes zitten weliswaar in de lift, maar Daimler-Benz verwacht met een overname van Chrysler be tere afzetmogelijkheden op de grootste automarkt van de we reld. Een belangrijke vraag die op het oog moeilijk valt te beantwoor den, is of een transatlantische fusie als die tussen Chrysler en van onze redactie economie BORN - De vakbonden FNV Bondgenoten en De Unie zijn blij dat autofabrikant Nedcar in Born veranderingen wil door voeren in het sociaal beleid. Het plan van de leiding van Nedcar beoogt de betrokkenheid van werknemers te verbeteren. Lei dinggevenden krijgen trainin gen om zich meer dan voorheen als coach op te stellen. Uit eén enquête van de onderne mingsraad (OR) bleek vorige maand dat werknemers proble men hadden bij het opnemen van verlofdagen en met de stijl van leidinggeven. Ook zou de werkdruk op bepaalde afdelin gen onaanvaardbaar hoog zijn. Bestuurder J. Teuwen van De Unie is blij dat de leiding van Nedcar de problemen onder- AMSTERDAM - Bonden en di rectie van Albert Heijn zijn voor de 2.500 man distributieperso- neel een loonsverhoging van 3,5 procent overeengekomen. Het gaat om een CAO voor een jaar. Aan toeslagen voor het werken in avonden en weekeinden is niet geknabbeld. Wie vaker op zaterdag wil werken krijgt zelfs een hogere toeslag. Ook komt er Advertentie Daimler-Benz met enige sou plesse valt te realiseren, of dat de samenwerking spaak zal lo pen op twee sterk verschillende culturen. De ironie wil dat Chrysler nu in Duitse handen komt, terwijl de onderneming uit Detroit de peetvader is van de gedachte dat elke inwoner van de VS een auto van een Amerikaanse autofabrikant zou moeten kopen om de eigen auto-industrie overeind te hou den. Chrysler ging beginjaren tachtig zelf langs de rand van de afgrond. GPD kent. Hij betreurt het dat de maatregelen pas komen nadat de nood zo hoog is opgelopen. Naast maatregelen in het soci aalbeleid voert Nedcar normtij den in voordepröductie. Diebe- palen hoe lang de werknemer over een bepaalde handeling mag doen. Zo wil het bedrijf overbelasting van afdelingen voorkomen en de werkdruk evenwichtiger verdelen. Nedcar kwam begin maart in opspraak toen bleek dat een kleine groep medewerkers de werkvloer terroriseerde door allerlei vormen van criminali teit. Het ging onder meer om mishandeling, inbraak, dief stal, vernielingen en het dealen van drugs. Tot voor kort deed de bedrijfsleiding de criminali teitsproblemen af als 'een maat schappelijk verschijnsel'. ANP van onze redactie economie een studie naar het sparen van vrije dagen voor een langdurig verlof. Toch legt- FNV Bondge noten het CAO-resultaat met een neutraal advies voor aan de leden. De looneis was 3,75%. Een woordvoerster van FNV Bondgenoten wijst erop, dat het management gebruik kan ma ken van een optieregeling. Daarom was een hogere looneis voor het overige personeel ge rechtvaardigd. ANP Koningin Elizabeth H bekijkt op 7 maart van dit jaar haar speciaal omgebouwde Rolls Royce Phantom uit 1960. De wagen rijdt op milieuvriendelijk LPG. foto John Stillwell/AP van onze redactie economie LONDEN - Volkswagen (VW) lijkt alsnog de winnaar te worden in de strijd om over neming van de Britse fabrikant van luxe auto's Rolls-Royce. Vickers, het moeder concern van Rolls-Royce, liet donderdag weten zich niet te houden aan een eerder verkoopakkoord met BMW omdat VW aanzienlijk meer biedt. Volkswagen is bereid 430 miljoen pond sterling 1,4 miljard) in contanten neer te tellen voor RoÜs-Royce. Het bod van BMW bedroeg 340 miljoen pond 1,11 miljard). De aandeelhouders van Vickers moeten de overeenkomst met VW nog goedkeuren op een speciale vergadering op 4 juni. Het pokerspel om Rolls-Royce, waaron der ook het merk Bentley valt, leek vorige week woensdag te zijn beslecht. De direc tie van Vickers maakte toen bekend in te stemmen met het bod van BMW na een maand exlusief met het Beierse bedrijf te hebben onderhandeld. VW liet meteen weten zich daar niet bij neer te leggen. Maar de kansen van het concern om via een hoger bod toch nog te triomferen, wer den toen gering geacht. Het lijkt erop dat Vickers is gezwicht voor de druk van aandeelhouders die vonden dat de directie niet het onderste uit de kan haalde. VW heeft zwaar gelobbyd bij gro te institutionele aandeelhouders. De verrassende ommezwaai van Vickers zal hard aankomen bij BMW. Het bedrijf dacht op rozen te zitten omdat het moto ren levert voor het nieuwe Rolls-model Silver Seraph. Het dreigement daarmee te stoppen bij verkoop aan een andere auto producent denkt VW echter te kunnen pa reren. VW heeft Vickers laten weten 'bij voorkeur' motoren te betrekken in Groot- Brittannië. Die zouden kunnen komen van Vickers' dochterbedrijf Cosworth. BMW heeft nog wel een andere troef ach ter de hand. De fabrikant van vliegtuig motoren Rolls-Royce, die ooit onder het zelfde concern viel als de autoproducent en banden heeft met BMW, zegt de rechten te hebben op de merknaam. Het gebruik van de naam zou kunnen worden verbo den bij verkoop aan een buitenlandse par tij. BMW hoefde daarvoor niet te vrezen, maar VW mogelijk wel. BMW zei donderdag in een eerste reactie de leveranties aan Rolls-Royce inderdaad te stoppenbij verkoop aan VW. Over even tuele verhoging van het bod wilde het be drijf zich niet uitlaten. BMW heeft dat tot nu toe uitgesloten. VW liet weten de ver dere ontwikkelingen 'met vertrouwen' te gemoet te zien. RTR/ANP door Arjo Klamer Wat nu? Vorige week zater dag was een slechte dag voor euro-sceptici als ikzelf. Ondanks de grote risico's van een gemeenschappelijke munt voor een Europa dat in politiek en sociaal opzicht als los zand aan elkaar hangt, hebben de Europese leiders de invoering van de euro doorgezet. Een gedurfde beslissing was het zeker. Het was ook een his torische beslissing die zijn weerga niet heeft in de naoor logse geschiedenis van dit we relddeel. Alleen de val van de Muur zal in de geschiedenisboekjes meer aandacht krijgen, maar dat was een spontane gebeur tenis waarin politici een on dergeschikte rol speelden. Daarbij komt dat de euro een direct gevolg is van het neer halen van de Muur. Want voor de Fransen was de euro het middel bij uitstek om de macht van het herenigde Duitsland aanbanden te leggen. De Duit ser Kohl bleek bereid in het spel mee te doen, bevreesd als ook hij is voor de macht van zijn land. Dus nu zitten we met de euro opgescheept. Ik raakte gedeprimeerd toen ik aan het vooruitzicht probeerde te wennen. Troost Het was een magere troost dat de wijze waarop tot die euro werd besloten, duidelijk maakte waarom die munt geen lang leven beschoren is. Het probleem is dat de Europese Unie geen echte politieke unie is. Belangrijke beslissingen komen tot stand als precaire compromissen tussen vele na tionale belangen en prestiges van vooral Duitsland en Frankrijk. Stel eens voor dat de Neder landse provinciën ieder voor zich de macht zouden hebben van de lidstaten nu. Hoeveel gecompliceerder zou dat de politieke besluitvorming ma ken dan ze nu al is. Drente voelt zich achtergesteld en komt met een kandidaat voor procureur-generaal die Noord-Holland wel maar Zuid-Holland niet ziet zitten omdat' de laatste een eigen kandidaat naar voren schuift. In Nederland zou het kabinet de patstellingen die zo ont staan, nog kunnen doorbre- Een demonstrant duwt een enorme euro van piepschuim over een stel liggende collega-betogers tijdens een protest in Spanje. ken. Europa heeft zo'n machtslichaam niet. Daarom kon de benoeming van Dui- senberg als eerste president van de nieuwe Europese Cen trale Bank zo'n gênante verto ning worden. Dat de kandi daat nu al aangeeft dat hij er na vier jaar mee ophoudt -ge heel vrijwillig werd ons op het hart gedrukt!- is in strijd met de geest van het Verdrag van Maastricht en maakt hem daarmee een ongeschikte kan didaat. Maar Kok moest een Nederlander op die post krij gen en Duitsland wilde niet di rect een Fransman. Ramp Dit keer kwamen de Duitsers en Fransen tot elkaar. Lukt dat een andere keer niet dan is dat een ramp voor de euro. Een vervreemding tussen deze twee landen kan om de gekste redenen gebeuren, zoals een moord van een stel Duitsers in Frankrijk, een vernedering van de Franse president in een geschil, of onenigheid over buitenlandse politiek. Vooral dal laatste is niet onwaar schijnlijk gezien de specifiek Franse belangen in Frans Afrika en Arabische landen. Gebeurt er iets van dien aard in de komende 4 jaar dan zal Duitsland de kandidatuur van de Fransman Trichet als op volger van Duisenberg blok keren. De Franse president zal niet zwichten voor de pressie en zonder supranationale au toriteit (zoiets als een kabinet in Nederland) heeft Europa een conflict dat de euro juist had moeten vermijden. On dertussen voel ik me als een ge tuige van een huwelijk dat ge doemd is te mislukken, of als een werknemer van een bedrijf dat een hopeloze fusie aangaat met een ander bedrijf. Al heb ik geen fiducie in die euro. ik zou ook niet willen dat mijn voorspelling van een gro te mislukMng uitkomt. Dus wat te doen? De enige kans is, als de euro meer wordt dan een financieel verhaal. Het wordt hoog tijd dat de Europese Unie de sociale kwaliteit van Euro pa op haar agenda zet. Naast financiële doelen zoals een laag overheidstekort en een la ge inflatie, dienen de heren zich eens te concentreren op de foto Santiago Lyon/AP werkloosheid, de armoede, en de sociale ongelijkheid in Eu ropa. Jarenlang zijn we lastig geval len met die 3 procent als maxi mum voor het overheidste kort. Welnu, het doel zou nu moeten zijn minder dan 6 pro cent werkloosheid en minder dan 8 procent armoede. Dan kunnen we zien wat Europa de heren waard is. Een democra tisch Europa kan alleen ont staan als u en ik en alle andere Europese burgers Europees willen denken en werken. Beperk ik mij tot mijn eigen werkkring, dan stel ik voor dat ten minste één universiteit in ieder land een Europese uni versiteit wordt, met studenten en docenten vanuit heel Euro pa. In Nederland zou de Eras mus Universiteit Rotterdam een goede kandidaat zijn want Erasmus was per slot van re kening een echte Europeaan. Ik kan het niet helpen: het wordt hopen tegen beter we ten in. GPD Arjo Klamer is hoogleraar in de economie van kunst en cultuur aan de Erasmus Universiteit Rotter dam ROTTERDAM - De gemeente Rotterdam en de deelgemeente Delfshaven zijn erin geslaagd vier bedrijven en een beleg gingsmaatschappij geïnteresseerd te krijgen in de ontwikke ling van het voormalig VOC-terrein in Delfshaven. Een van de eerste zaken die wordt aangepakt is de restauratie van het VOC-gebouw zelf. Dat was tot enige jaren geleden nog volop in gebruik door Akzo, dat er onder andere biotex maak te. Voor de rest van het terrein hebben gemeente en deelgemeente een aantal stedebouwkundige kaders aangegeven. Als trekker denken de gemeente en deelgemeent e aan een her bouwd VOC-schip, bijvoorbeeld De Delft. Voor de hei-bouw van het schip heeft de gemeente tien miljoen gulden over. De resterende tien miljoen'moet van bedrijven komen. ANP PARIJS - Fransen die werkzaam zijn bij veerboten en de Ka naaltunnel hebben donderdag in Parijs treinen geblokkeerd en bij het ministerie van financiën gedemonstreerd uit protest tegen plannen om volgend jaar het taxfree-winkelen af te schaffen. De maatregel zal naar verwachting duizenden men sen hun baan kosten. Een woordvoerder van de vakbond CFDT zei dat betogers op het nabijgelegen Gare de Lyon twee uur lang een aantal hoge snelheidstreinen (TGV s) had tegengehouden. AP UTRECHT - Het Nederlandse concern SHV is in de markt om de schroothandel van het Duitse staalconcern Krupp over te nemen. Die recyclingactiviteiten zijn goed voor een jaarom zet van 800 miljoen mark. SHV is een van de grootste Nederlandse familiebedrijven, ge rund door de bekende Fenteners van Vlissingen. Eerder kocht SHV al de recyclingactiviteiten van Thyssen, Krupp's fusie partner in Duitsland. Krupp zette haar schrootactiviteiten aan het begin van het jaar in de etalage. ANP NIEUWEGEIN - De Van Dorp Despec Groep (kantoorartike len) gaat een samenwerkingsverband aan met het Canadese FSIS, een groothandel in computerartikelen. De joint venture zal zich vanuit Montreal en Miami op de Canadese en Zuid- Amerikaanse markt storten. Van Dorp Despec haalt tweederde van zijn omzet, ruim 500 miljoen, uit het buitenland. In Madrid heeft Van Dorp Despec onlangs een distributeur van agenda's overgenomen. Dit biedt volgens het bedrijf een goede uitvalsbasis voor de exploitatie van de Nederlandse Succes-, Rvam- en Trax- agenda. Het bedrijf uit Nieuwegein heeft in het eerste trimester van dit jaar definitief afstand genomen van de rode cijfers. De kantoorgroep voerde de nettowinst op tot ruim 4.4 miljoen. ANP AALSMEER - De Bloemenveiling Aalsmeer draaide in 1997 op volle toeren, blijkt uit het gisteren gepresenteerde jaarver slag. De veiling verhandelde gemiddeld 17 miljoen snijbloe men en 2 miljoen potplanten per dag en haalde een jaaromzet van ruim 2,8 miljard. Toch zijn de komende jaren forse in vesteringen nodig om de positie van de bloemenveiling veilig te stellen. In het jaar dat de veiling het 25-jarig jubileum yfert, besloot het bestuur 135 miljoen uit te trekken om het terrein uit te breiden. Verder steekt de veiling 65 miljoen in een nieuw bo vengronds transportsysteem. De veiling werkt ook aan een ondergrondse buizenverbinding met Schiphol. ANP door Raymond Peil AMSTERDAM - Het muisje van de vuile vastgoed-jaren, die in 1991-1992 ten einde liepen, blijkt een lange staart te heb ben. Gedupeerde beleggers van het ter ziele gegane ING Vast goed Fonds zijn bezig de handen ineen te slaan om pakweg 400 miljoen in rook opgegane gul dens terug te krijgen. In de jaren tachtig ging er een ware hausse van veelal kleine vastgoedfondsen naar de beurs. In de wilde jaren van het vuile vastgoed was er veel mogelijk. Goede kantoren en winkelcen tra waren vrij schaars, zodat de prijzen een tijdje de hoogte in schoten. Dit combinerend met de lage rente konden veel fonds- jes behoorlijke rendementen to nen zonder al te veel geld in de boeken. Het doorschuiven van een paar panden volstond vaak al voor prettige jaarcijfers. Zakken vullen De fondsjes waren veelal vehi kels waarmee zakenlieden van dubieus allooi hun zakken vul den. Via privé-BV's schoven zij winkel- of kantoorpanden door naar de fondsen, vaak voor een te hoge prijs. De beleggers die zich lieten verleiden door glan zende prospectussen en fabel achtig ogende cijfers en toe komstvoorspellingen betaalden hiervoor de rekening. Behalve dergelijke stan daardtrucs was het niet onge woon om met opgeschroefde taxaties de firfhnciële positie van de fondsen kunstmatig op te fleuren. In de boeken zag het er dan allemaal heel aardig uit, in feite werd de aandeelhouders een vals positief beeld voorge schoteld van hun belegging. Overdreveh prognoses van huuropbrengsten van leeg staande ruimtes waren gewoon. Duimschroeven Achter de schermen trokken vaak de grootaandeelhouders aan de touwtjes, al dan niet via stromannen of tussen-BV's. Omdat vooral kleine beleggers daarvan de dupe werden greep De Nederlandsche Bank (DNB). de toezichthoudster op beleg gingsfondsen, eind 1991 in. Rommelende fondsen als Rava- st, De Nieuwe Maasstad, West- Invest, Fortress, VHS (Verenig de Hollandse Sigaren), De Nieu we Innovest, Enhobel en Pays Bas Property Fund werden de duimschroeven aangedraaid. Bij een aantal fondsen stelde DNB een 'stille curator' aan om puin te ruimen, in sommige ge vallen kwam de zaak voor de rechter. Veel werd echter in der minne geschikt en zelfs vast goed-rotten met een lange staat van dienst kunnen zich eigen lijk niet herinneren dat er ooit een veroordeling uit is gekomen. De sanering voltrok zich uitein delijke vrij geruisloos, hoewel er in Nederland nog zeker gedu peerde beleggers moeten rond lopen die in deze affaires een forse veer hebben moeten laten. De branche zelf, ontevreden met haar slechte imago, droeg ook een steentje bij aan de sane ring. Grote, beursgenoteerde fondsen als VIB, Uni-Invest, Wereldhave en Rodamco vol doen nu aan de beurswetgeving en zij staan tevens onder toe zicht van DNB. Peperduur Bij het voormalige NMB Post bank Vastgoed Fonds, later on der de naam ING verder gegaan, lijken rommelende en sjoeme lende heden indertijd nogal veel ruimte te hebben gekregen. Vanaf 1990 liep er een aantal ambitieuze, prestigieuze en vooral prijzige projecten van stapel, die één ding gemeen had den: er was geen hond geïnteres seerd om een vierkante meter te huren. ING Bank vond het uiteindelijk haar plicht om de aandeelhou ders van het vastgoedfonds in 1994 uit te kopen. Na jaren met tientallen miljoenen verliezen en beleggers die hun aandelen aan de straatstenen niet kwijt konden omdat iedereen er met een grote boog omheen liep, nam de bank de stukken in voor 24,50 gulden per stuk en haalde het fonds van de beurs. Deze koopprijs kwam overeen met de werkelijke waarde van het onroerend goed (ongeveer 225 miljoen gulden) en zij lag dus de helft onder de prijs op basis waarvan veel beleggers, misleid door de kunstmatig op gehoogde winstcijfers, de aan delen hadden gekocht. Een lot dat aandeelhouders van een aantal andere sjoemel-fondsen overigens ook was beschoren. Sommige konden zelfs naar hun centen fluiten. GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 41