Clannad koestert Gaelic-traditie Kelten overspoelen Nederland Soerjadi houdt Chopin klein PZC Ierse muziek en verhalen Couperus terug aan Buitenhof kunst cultuur 26 vrijdag 8 mei 1998 WibiSoerjadi. foto Roland de Bruin Wibi Soerjadi heeft laten weten zijn optredens in Nederland op een laag pitje te zetten om zich te kunnen con centreren op nieuwe uitdagin gen in het buitenland. Hij heeft voor zijn fans andere bronnen: zijn jongste cd was koud in de handel of hij was al 'goud'. Lo gisch. De pianist die menig cri ticus tegen zich in het harnas jaagt door vooral zijn publiek te willen plezieren, heeft via zijn eigen website op Internet de vaste klanten gevraagd wat zij graag op een volgende cd zouden willen horen. Lichtelijk voorspelbaar luidde het ant woord: Chopin. Maar wat valt er nog voor nieuws te melden over een com ponist wiens werk al door zo velen voor hem is opgenomen? Toch nog veel. Zo blijft zijn Po lonaise no.6 Opus 53 overeind naast die van een Cherkassy of Horowitz. Hij legt hier en daar mooie accenten en laat waar mogelijk de piano lekker zin gen. Anders dan de bedachtzame Barenboim, de kleurrijke ro mantische Joa Pires en de net niet te gepassioneerde Kissin toont hij zich met rappe vingers in de nocturnes 7 en 8 een sub tiel minnaar. De Grande Valse Brillante nr. 3 opus 34 nr. 2 klinkt mooi langzaam met hiel en daar een mooi in de hand ge houden versnelling of juist een vertraging die de spanning op voert. Hij houdt het spel klein, haast aarzelend. Anders dan de vloeiende klanken van bij voorbeeld Kissin in dat stuk. Rubinstein is hier rijker, omdat hij de melancholie een glimlach geeft. Het lijkt er op dat de jonge ro manticus Soerjadi in de lang zamere stukken op zijn best is, daarmee ruimte latend voor zijn virtuositeit. Zijn lezing van de Fantasie-Impromptu is daarom een hoogtepunt op zijn nieuwste en misschien best ge lukte cd. Helaas detoneert de Minutenwals. Het is een re cordpoging die eindigt op 1 mi nuut 32. Hier verslaat de virtu oos de zanger. Hans Visser Wibi Soerjadi plays Chopin - Phi lips 462 224-2. De Tuschinski-bioscoop aan het Buitenhof in Den Haag is weliswaar nooit dicht geweest, maar toch is er zondag 10 mei een feestelijke heropening. Niet met een nieuwe film, maar met de vertoning van een door schrijfster Yvonne Keuls gemaakte compilatie van de dertig jaar oude televisieserie naar Louis Couperus' Boeken der kleine zielen. Met die op het eerste gezicht wat vreemd lijkende keus, wil Tuschinski-theatermanager Jan Willem van der Ree een hom mage in stijl brengen aan Den Haag. Aanleiding is de verbou wing van het bioscoopcomplex waar eigenaar Pathé het cafége deelte liet verdwijnen, het kassa gedeelte centraler stelde en een grotere entree creëerde. „Een in stijl unieke bioscoop in Neder land", vindt Van der Ree, „en daarbij hoorde een heropening in stijl. Waarbij we een aantal ac teurs uitnodigen en de deur open zetten voor de geinteresseerde Ha genaars." Hij vroeg Yvonne Keuls een flinke stap terug te maken in de tijd en nog eens door de tien delen van haar bewerking van Couperus' boek te bladeren. De schrijfster maakte een samenvatting van twee uur, die ze op 10 mei (aan vang 11.00) uur zelf zal inleiden en die in grootbeeld wordt geprojec teerd. „Ik wist niet wat ik zag, toen ik die banden van de NCRV weer door keek", zegt ze. „De kwaliteit is echt schitterend. De NCRV heeft de ampexbanden op video overge zet en het is een genot om al die grote acteurs weer te zien. Jose phine van Gasteren, Ank van dei- Moer, Ellen Vogel, Caro van Eyck, Eric Schneider, Luc Lutz. En het is een verademing als je ziet hoe je toen voor de televisie nog een scè ne van tien minuten kon maken. Met alle aandacht voor details, een oogopslag, een handgebaar. Een benadering die je vandaag niet meer ziet. Ik heb echt weer ademloos zitten kijken." Niet compleet Overigens was die tiendelige serie niet meer compleet. Yvonne Keuls vertelt dat de toenmalige BRT de serie uit 1969 overnam en dat men in Brussel vlak voor de uitzending ontdekte dat in deel negen Eddie Merckx met grote snelheid over het beeld fietste. Weg oud Den Yvonne Keuls: „Ik zie ons nog zit ten." Haag, weg Couperus. Yvonne Keuls: „Ik ben toen halsoverkop samen met Ellen Vogel naar Brus sel gegaan, waar we voor de televi sie deel negen dan maar naverteld hebben." Toen ze de opdracht tot de drama tisering van Boeken der kleine zie len kreeg stond Yvonne Keuls aan het begin van haar schrijversloop baan. Ze denkt nu met een licht gevoel van verbazing aan die tijd terug. „Ongelooflijk dat ik dat werk toen zomaar in m'n eentje mocht doen. Ik had al een aantal eenacters voor de Haagse Corne- die geschreven. En ik vermoed dat Paid Steenbergen mijn naam toen heeft genoemd bij David Koning, destijds hoofd drama van de NCRV-televisie." Brandweer Yvonne Keuls: „Ik zat er na dertig jaar opeens weer midden in. Ik zie ons nog zitten, David Koning en regisseur Johan de Meester. Hele maal Couperus, in Des Indes. waar alle acteurs langs kwamen voor de audities. Nee, zei ik dan eigenwijs, je moet niet die actrice nemen voor de rol van Floortje van Nagel, maar die. En er werd nog naar ge luisterd ook." Even geen Hollywood dus in Tu- schinski aan het Buitenhof, maar Haagse nostalgie. Yvonne Keuls denkt met een zucht terug aan de tijd dat er voor literaire drama producties voor de televisie nog geen water bij de wijn hoefde te worden gedaan. „Een sprookje was het", zegt ze. Bert Jansma Den Haag, Tnschïnski-bioseoop: Cou perus-compilatie, zondag 11 uur. Clannad ondertussen wel een beetje is afge dreven van de traditionals waar hij naar verwijst. „Het is allemaal een natuurlijke ontwikkeling. We zijn in de loop der tijd on ze eigen muziek gaan componeren en over vijftig jaar worden onze liedjes weer be schouwd als traditionele Ierse folk." Inspirerend De composities voor het album Landmarks zijn gemaakt in een landhuis even buiten Dublin. Een stulp met uitzicht over de baai van de stad. De leden van Clannad hadden dat huis voor een jaar gehuurd om zich hele maal op de nieuwe plaat te kunnen concen treren. „Het uitzicht was heel inspirerend", vinden Ciaran, Noel en Padraig achteraf. „We zagen niet alleen de baai. maar ook bossen en elke avond kwam er wel een vosje aan de deur. „Toen we in dat huis trokken, hadden we nog helemaal geen idee hoe die nieuwe nummers moesten klinken. We waren hele maal blanco, maar na verloop van tijd kwam de inspiratie vanzelf. We zagen van uit ons huis bijvoorbeeld een brug, waar de mensen vroeger de schepen met immigran ten uitzwaaiden. De tranen die daar vergo ten zijn, hebben ons geïnspireerd tot het schrijven van een song. Zo kwamen we op het idee om allerlei herkenningspunten in de omgeving te nemen en daar een liedje van te maken. Er staat bijvoorbeeld een instru mentaal nummer op de plaat waarvoor de pub model heeft gestaan waar we vroeger na een opname altijd kwamen. Allemaal Landmarks voor ons." „Het is de eerste keer dat we op deze manier gewerkt hebben. Er was ook helemaal geen druk van buiten af. Maar we zijn nu dan ein delijk in een positie dat we ons wel even te rug kunnen trekken zonder dat we ons druk hoeven maken of er wel genoeg geld binnen komt. Niet dat geld ooit belangrijk voor ons is geweest. Daarom zijn we niet in deze bu siness gestapt. Het gaat ons nog altijd om de muziek. En hoe ouder we worden, hoe meer we onze tradities koesteren." Harry de Jong Paddy en Maire, Aine en Altan. Stuk voor stuk zingen ze over hun vaderland, het mooie, mooie Ierland. Dat doen ze al jaren, eeuwen eigenlijk. De namen wisselen, de liefde blijft en de nostalgie. Zelfs de oudste verhalen verwijzen naar een wereld van nog langer geleden. Wat blijft is de mist, zijn de groene heuvels, de jagende luchten en natuurlijk Het Kleine Volkje dat in de aarde woont, maar de zaken bovengronds haarscherp in de gaten houdt. Zingen over het mooie, mooie Ierland, over jagende luchten en groene heuvels: het natuurgebied Giant Causeway bij Busmills. De klanken van de Ierse folkgroep Clannad zorgen al jaren voor verdeeldheid in kringen van muziekliefhebbers. Sommigen vinden het 'new-age-achtig gezang om bij in slaap te sukkelen'. Anderen noemen het gouden keeltje van zangeres Maire Brennan een sleutel 'om even te ontsnappen aan de werkelijkheid en weg te dromen naar romantische oorden'. Hoe het ook zij, de muziek van Clannad kabbelt voort als een beekje in een bijna vlak landschap. Ook hel recent verschenen album Landmarks is geen uitzondering op die regel. Maire (spreek uit: Moja) neuriet sereen voor zich uit en beroert af en toe de harp. Haar broer en ooms ondersteunen haar met tal van oorspronkelijke muziekinstrumenten zonder daarbij ook maar eenmaal flink uit de slof te schieten. Geen indringer, geen onder drukker of bemoeial heeft het wezen van Ierland kunnen verove ren. Geweld lijkt beslissend, goe de smaak en cultuur hebben een langere adem. En kijk, wat hebben we nu opeens op het Europese con tinent, nadat de Verenigde Staten al overstag zijn gegaan? Een Kelti sche Golf: a Celtic Wave. Wat de Ieren zelf in him melancholie nooit voor mogelijk hebben gehouden, dreigt ze nu, ondanks zichzelf, te overkomen: Ierland verovert de wereld. Ze doen dat op de manier zoals de oude barden deden: met muziek en verhalen, op muziek gezet. Ze doen het niet expres. Of het moet zijn dat de toegenomen welvaart ook de Ieren zelfbewuster heeft gemaakt. Maar dan nog. Een voor waarde is dat er een publiek is, mensen buiten Ierland in dit ge val, die ontvankelijk zijn voor toonsoorten, teksten en een be paalde sfeer. Nu was er altijd al een publiek. Komen The Dubliners naar Ne derland - en dat doen ze ieder jaar - dan zitten alle-grote zalen vol. Het is een feest en vooral een feest van herkenning. The Chieftains kunnen met iedere cd die ze uit brengen, en dat doen ze vaak, al leen al in Nederland rekenen op een verkoop van 10.000. Jim Mc. Cann kwam vorig jaar naar Ne derland, zong en overwon. Clan nad heeft zijn eigen clan. Maiy Black, een megastar in Ierland kreeg onder meer het Utrechtse Vredenburg vol. Het is een ontwikkeling die de pla tenmaatschappijen tot nadenken stemt en tot handelen brengt. Bij Dureco staan, en zo heet het ook in de folders aan de platenzaken en de omroepen, de komende maan den in het teken van 'de betere Ier se folkmuziek.' Er komen ruim 20 cd's uit. begeleid door een promo tiecampagne. In augustus zullen Ierse muzikanten, gesponsored door bierfabrikant Guinness, op folkfestivals in Nederland laten horen wat ze kunnen. The Dubliners....volle zalen in Nederland.... Huib Bergman is product mana ger bij Dureco. Hem is ook opge vallen dat de zalen iedere keer vol zitten wanneer The Dubliners naar Nederland komen, endatisal vele jaren zo. Conclusie: Daar is een markt. Bergman: „Ons kwam ter ore dat The Dubliners van plan waren een live-cd uit te brengen. Wij hebben toen aangeboden ons met de productie te bemoeien en dat aanbod werd ons in dank afge nomen. Vervolgens werden we benaderd door kleine maatschap pijen die Keltische muziek uit brengen. Of we ook niet iets voor hun konden doen. We hebben daarover nagedacht, maar we hebben uiteraard vooral geluis terd naar wat ze te bieden hadden. En wat je dan hoort aan kwaliteit, aan muzikaliteit... Natuurlijk ken je The Chieftains, The Fureys, maar dan ga je naar Ierland. Je hoort de muziek in de pubs, je be zoekt muziekstudio's. En je gaat voor de bijl." „Je hoort hoeveel die mensen van hun land houden. Je merkt de gastvrijheid. Je ziet de openheid van de mensen en je ervaart dat er nog van het goede mens in de mens wordt uitgegaan, met veel bier en whisky, dat zeker. Maar er heerst een sfeer die je tot deemoed stemt. Ik betrapte mezelf er op dat ik dacht: was het bij ons in Neder land ook nog maar zo. En dan ben je precies in de stemming van de nostalgie die de muziek daar weergeeft." Overzicht En zo komt het dat er nu in Neder land een aardig overzicht ver krijgbaar is van wat in de laatste twintig jaar in Ieiiand op plaat en cd is gezet. De lijst wordt aange voerd door een beeld van een over- zichts-cd, een samplei-, waarop de woxdels van de hedendaagse Ier-se muziek heel goed te horen zijn. Maar er zijn grenzen. Ierse arties ten die over de gi-ens van het tx-adi- tionele gingen, zijn slechts spaar zaam vertegenwoordigd. Zo valt Clannad wel terug te ho ren, maar alleen met nummers uit hun beginperiode toen de gi'oep nog heel dicht bij de volksmuziek stond van het graafschap waar ze zijn geboren, Donegal. Kwestie van marketing wellicht. Maar er zijn andere platenmaatschappij en. BMG bijvooi-beeld zweert bij Clannad anno nu met al zijn uitlo- pei's aan creatieve Keltische gees ten. Bovendien was de groep daar al onder contract. Net zo goed als The Chieftains. Niettemin heeft de maatschappij graag een pakketje cd's uitge bracht, aangeleverd door de moe dermaatschappij in de Verenigde Staten. Wat dacht u van: 'Daugh ters of the Celtic Moon', met in de hoofdrol de Ierse harp, 'Celtic Re quiem', met als toevoeging: 'Whis ky- en open haardmuziek in opti ma forma' en 'Celtic Book of Days' van de Amerikaan David Arkens- tone, 'een document dat bij geen enkele liefhebber van Keltische muziek mag ontbreken'. Albert Gi'oot Oonk is productma nager bij BMG: „Wij kregen op eens dat pakket uit de VS aangele- verd. Voorafgaande daaraan leek het ons een goed idee om bij de nieuwe cd van Clannad, 'Land marks', gratis een overzichts-CD te doen met wat er nieuw op de markt is. Clannad heeft een tame lijk groot publiek in Nederland. Bij die bron moet je beginnen. Ik bedoel: bij de huidige radiosta tions, hoeveel het er ook zijn, hoef je met dit soort muziek niet aan te komen." Platenmaatschappij Oreade heeft al vanaf haar oprichting geen en kele illusie gehad over de weg tot succes via radiostations. Ze heeft zich gespecialiseerd in New Age- muziek, oude volksmuziek, na tuurgeluiden, kortom alles wat de muziekafdeling van het waren huis Oibibio, van Albert Heijns neefje, heeft gx-oot gemaakt. Hedda Janssen, project manager bij Oi'eade: „Wij merken een lichte stijging in de vraag naar Keltische muziek. Het is een trend die vorig jaar in de Verenigde Staten heel duidelijk was. Maar ja, toen kwam de Kerst en toen was Angels, enge- lenmuziek, je van het. Dat zag je in Nederland ook bij Blokker. Geen ballen, maar engelen in de kei'st- boom. En als ai-tikelen in hoge ma te bij Blokker, de Hema en de Mai'skramer hangen, dan weet je het zeker: dit is iets dat, laten we zeggen, in brede lagen leeft." Vertraging „Er zit altijd een vertraging in tus sen wat in de VS gebeurd en hier. In Amerika was voor de opgang van de engel de Keltische muziek heel erg in. Misschien dat die trend nu toch nog ovex-waait. De New Age- gedachte wordt meer gemeengoed en dan bedoel ik niet alleen de zweverige kanten die er aan zit ten." „Je hoort nu zelfs minister De Boer zeggen: 'We moeten onthaas ten'. Zo'n uitspi'aak doet een poli ticus niet voor niets. Daar moet een voedingsbi'on voor zijn, een signaal dat is opgevangen. Maar hoe moeten mensen dat doen? Je ziet een zoeken in oude leefstijlen, in de mystiek die daar bestond. De sf eer, de vex'halen en de muziek die er bij horen. Het verbaast me niet zo dat de Ierse muziek weer op gang maakt. De Kelten mogen weer. Hoewel, even tussen ons gezegd en gezwe gen: wij dachten dat de Kabouters het dit seizoen helemaal zouden gaan maken..." Els Smit Hoewel Clannad altijd maar weer meer van hetzelfde aflevert, zijn broer Ci aran, zus Maire en him ooms Noel en Padraig Duggan gedreven muzikanten die voor de volle honderd procent achter hun muziek staan. Voor hen is de afgelegen streek Donegal in het noordwesten van Ier land nog altijd een uiterst rijke muzikale voedingsbodem. De familie woont dan wel in Dublin, maar beschikt over een fraaie tweede stulp in Donegal. Zee, bergen, bos sen, het is er allemaal voorhanden. En er wordt nog heel traditioneel oud-Iers (Gaelic) gesproken. Een streek waar de Brennans en de Duggans zich al vele gene raties lang thuis voelen. Ze zingen daarom ook nog steeds in het Gaelic en je moet de muzikanten nageven dat ze daarin heel standvastig zijn. Want het is hen maar al te vaak voorgehouden dat je als artiest, met die taal niet ver komt. Maar Clannad wil een traditie trouw blijven. „In de pub van onze pa in Donegal hebben we door de jaren heen de mooiste liedjes ge hoord. Gezongen in het Gaelic door stokou de bezoekers", aldus Ciaran Brennan. „Ook onze grootoudei's hebben tientallen songs aan ons doorgegeven. Die hebben we alle maal op banden vastgelegd. We zijn dus ei genlijk een beetje de schatbewaarders van oude Gaelic-songs. Elk jaar met kerst kun je ons in de pub van onze pa in Donegal vin- Clannad: Over vijftig jaar worden onze liedjes weer beschouwd als traditionele Ierse folk. den. We zingen dan alle traditionele liedjes die we kennen voor wie het maar wil horen. Meestal is ook Enya van de pailijWant zij is tenslotte Maix-e's zuster en hoort ook bij de familie. Ze heeft zelfs nog een paar jaar in Clannad gezongen." Ciaran gaat er eens goed voor zitten in zijn kamer in het Amsterdamse American Ho tel. Zijn zus is hem gesmeerd naar Hilver sum, voor een televisie-opname. Geen nood. Als straks Noel en Padraig binnenstuiven om alle bier uit de koelkast te plunderen, is er geen wouw die hen vermanend kan toe spreken. Want de heren hebben het liefst dat een interview een soort Iers feestje wordt. Ciaran ontkent trouwens dat de muziek van

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 26