De duivel heeft geen leeftijd Herinnert u zich deze nog? PZC Bryn Terfel zingt Scarpia in Tosca House in Kunsthal kunst cultuur 25 vrijdag 8 mei 1998 hoofd van de politie in Rome geen regels, hij creëert ze en gelooft zelfs dat het goed is wat hij doet." ..Het verhaal gaat dat hij destijds in Rome niet minder dan 40.000 mensen heeft la ten vermoorden. Intellectuelen, revolu tionairen. Sidderend van angst lag Rome aan zijn voeten, zoals de stad later juichte toen hij dood was. Echt een rol om eens lekker je tanden in te zetten. Vooral de tweede akte is groots. Dan groeit zijn ja loezie, dan voelt hij dat zij hem niet wil en dus zól hij haar hebben „Scarpia heeft ook stijl, houdt van mooie kleren en meubels. Een wijnkenner, een connaisseur. Trots als een pauw. En zo mag ik hem ook laten zien. De kostuums zijn in deze productie daarom enonn be langrijk. Toch is deze Tosca qua uiterlijk heel sober. Ik houd daar wel van. Hoe sim peler het decor, hoe beter de zangers tot hun recht komen." „Een jaar geleden dacht ik nog dat ik te jong was voor deze rol, maar later zag ik in dat het kwaad, de duivel, geen leeftijd kent en dus heb ik de rol aangenomen en begon ik zes maanden geleden aan mijn huiswerk. Samen met mijn zangeleraar, mijn coach Italiaans en met mijn repetitor John Fischer in New York, die vroeger hier in Amsterdam zat." „Daarnaast ben ik de biografie van Tito Gobbi gaan lezen. Hij heeft de Tosca meer dan duizend keer gespeeld en ontdekte toch steeds iets nieuws aan zijn rol. Deze Tosca is daarmee een leerproces waarin ik mij voor 101 procent inzet. Ik ken nu de betekenis van elk woord, elke noot." Chailly Het is voor Terfel niet alleen zijn debuut als Scarpia en zijn eerste optreden bij De Nederlandse Opera, het is ook zijn eerste samenwerking met Riccardo Chailly en het Koninklijk Concertgebouworkest. „Ik heb nog weinig belcanto gezongen, maar hij vangt dat op als een leraar. Hij weet precies wat hij zegt. Weet hoe en waar je moet ademen, hoe je het ritme be zit van je moet laten nemen. Hoe de men sen in het werk op elkaar moeten reage ren, maar hij ziet ook waar je in deze rol te ver kunt gaan. Hij heeft me geleerd dat als je toont hoe zeer Scarpia zich inhoudt, die rol ook sterker wordt Hij kent de Tosca van binnen en van buiten." En het orkest? „Chailly heeft een repetitie geschrapt, hij vond dat het orkest te goed werd." De titelrol wordt gezongen door de Ame rikaanse Catherine Malfitano. Samen stonden ze op de Salzburger Festspiele in de legendarisch geworden uitvoering van Salomé. Zij in de titelrol, hij als Johannes de Doper, wiens kop uiteindelijk moet rol len. „We hebben die productie overal ter wereld gespeeld. Mijn rol was klein, maar heel intens. En weer is zij het die maakt dat ik sterf. „Weet je, opera is het mooiste wat er is. Daar ga je naartoe op de eerste afspraak met je nieuwe vriendin. Nadat je natuur lijk eerst lekker hebt gegeten, Italiaans uiteraard. Ik ben daarom de Italianen diep dankbaar dat ze voor ons de opera, dat theater met al die verschillende disci plines, hebben uitgevonden," Hans Visser Opera Tosca:Muziektheater. Amsterdam. Naar het toneelstuk 'La Tosca'van Victonen Sardou. Door De Nederlandse Opera. Met Catherine Malfitano /Nelly Miricioiü (17 mei), Richard Margison, Bryn Terfel e.v.a.; Koor van de Ne derlandse Opera; Koninklijk Concertgebouw orkest o.l.v. Riccardo Chailly. Te zien: S. 10,12, 15,17,19, 22 mei. Nog niet eens zo gek lang geleden verzamelde Bryn Terfel op allerlei zangcompetities eerste prijzen. Nu reist de bas/bariton uit Wales vrijwel onafgebroken langs de grote operahuizen van de wereld en vragen de grote dirigenten hem voor hun cd-opnamen. De komende weken speelt hij bij De Nederlandse Opera in Tosca de rol van de duivelse Scarpia. En net als bij de inmiddels legandarische Salomé-productie uit Salzburg, staat de Amerikaanse Catherine Malfitano tegenover hem in de titelrol. „En weer is zij het die maakt dat ik sterf." Terf el strekt het reusachtige lichaam en werpt vanuit de verlaten foyer van het Amsterdamse Muziektheater een blik naar buiten waar de stad zich koestert in de zon. Peinzend stelt hij vast: „Eigenlijk zijn alle operahuizen hetzelfde. Ze produ ceren opera's en verkopen kaartjes. Maar in Amsterdam ligt dat anders. Ik werk hier prettig met veelal jonge enthousiaste mensen. Vanaf de portier tot aan de top. En Amsterdam. Sinds woensdag zingt de bas/bariton Bryn Terfel bij De Nederlandse Opera in Amsterdam de mannelijke hoofdrol in Puccini's Tosca. Het drama waarin de operadiva Tosca probeert haar geliefde Cavaradossi te redden uit de handen van Scarpia, het wrede hoofd van de Romein se politie. Terfel werd geboren in 1965. „In Wales, het land van de Kelten, van de folk-zang, de koren en harpspelers. Dus geen opera achtergrond. Mijn vader was boer: scha pen en koeien. Mijn moeder werkte op een school voor gehandicapte kinderen. Lang heb ik geaarzeld wat ik zelf voor toekomst zou kiezen. Ik wilde in elk geval geen boer worden: ik wist hoe hard mijn vader altijd moest werken. Iets met sport doen op tele visie, misschien. Maar toen ik eens bij mijn moeder op school voor die kinderen kwam zingen, zag ik hoe gelukkig die daardoor werden. Ik merkte hoe muziek muren tussen mensen kan slechten en zo begon ik aan allerlei zangwedstrijden mee te doen." „Van mijn eerste prijzengeld kocht ik nieuwe voetbalschoenen en een kaartje om op Old Trafford mijn club Manchester United te zien spelen. Zingen werd pas belangrijk toen ik besloot auditie te doen voor de Guildhall in Londen." Kinderen Nu heeft hij maar te kiezen uit aanbiedin gen van de Scala, The Metropolitan, Co- vent Garden en noem de grote operahui zen maar op. „Maar dat betekent ook dat ik voor mezelf regels moet stellen. Bij voorbeeld dat ik moet stoppen als ik 45 ben. Dan is het mooi geweest, dan wil ik wilt natuurlijk geen muur optrekken. In tegendeel. Plezier in het zingen moet je delen. Muziek is geschreven om te worden uitgevoerd. Dus zing ik alles wat mij ligt: variatie kruidt het leven." „Ik heb opgetreden met Tom Jones en Puccini is mij net zo lief als Mozart. Waar om zou ik wel Schubert zingen en geen Disney? Alle componisten hebben van el kaar geleerd. Wat heeft Andrew Lloyd Webber niet overgenomen van Puccini? Toch heeft zijn succes de Britse muziek op een hoger niveau gebracht. Het is een nieuwe standaard. Muziek moet barrières slechten, ook tussen genres." Een mooi voorbeeld daarvan is zijn twee jaar geleden verschenen cd met songs uit musicals van Rodgers en Hammerstein. Hij grijnst: „Die zal nu wel in het archief liggen." Maar toch, een gelikt klinkende cd die in de verste verte niet doet denken aan het beest Scarpia dat hij deze weken in Amsterdam zingt. „Ik heb ook in 'Hoffmanns Vertellingen' van Offenbach en in Strawinsky's 'The Rake's Progress' de minder sympathieke rollen gehad. Ieder mens heeft wel iets slechts. Maar Scarpia is een verhaal apart. Een elegant sadist, die met Tosca een spel speelt van kat en muis. Of liever nog: van leeuw en muis. Hij volgt als Bryn Terfel: Opera is typisch iets om met je nieuwe vriendin naar toe te gaan. foto Hana Chlala tijd hebben voor andere dingen en vooral mijn kinderen. Want je leeft maar één keer." Zijn gezin is daarom net even bij hem ge weest. „We zijn naar de Efteling geweest. Mooier dan al die Disneyparken in Parijs, Japan en Amerika. Anderhalf uur hebben we door het Sprookjesbos gelopen. Mijn zoontje van drieënhalf vond het geweldig. Hij kon zo maar kijken in het huis van Roodkapje en hij heeft Sneeuwwitje en de zeven dwergen gezien." Het genot van de illusie, als in de opera? „Eigenlijk wel, lekker anderen het werk laten doen om je in een heel andere wereld te laten kijken. Maar ga nooit meteen na een dag werken naar de opera. Zorg dat je eerst een paar uur goed slaapt. Want in de zaal zit je altijd comfortabel en de ver warming staat er altijd hoog, dus voor je weet lig je daar te slapen. Ook ik ben schuldig. Toen ik in Londen voor het eerst naar Madam Butterfly ging, had ik een lange schooldag achter de rug. Zodoende wist ik na afloop niet hoe Cio-cio-San zelfmoord pleegde." Het is de tweede keer dat Terfel in Am sterdam optreedt. Jaren geleden speelde hij onder John Eliot Gardiner in een half scenische uitvoering van Mozarts 'Le Nozze di Figaro'. „Een prachtige jonge rolbezetting, mooie zaal en een heerlijke opkomst langs die lange trappen. Ik zou daar graag nog eens een recital geven, maar de agenda laat dat tot nu toe niet toe." Variatie Hij zou dan 'gewoon' Schubert willen zin gen en Schumann. „Maar ook repertoire dat een beetje de komische kant opgaat, dingen die je puur om het plezier zingt. Je Goed nieuws voor de liefhebbers van de zeezenders uit de jaren zestig en zeventig. Er is een collage verschenen van herkenningsmuziekjes van radioprogramma's uit die tijd. Een huzarenstukje, want het heeft drie jaar geduurd voordat alle rechthebbenden waren opgespoord. De cd bevat onder meer tunes van illustere programma's als Koffietijd met Tineke, Driemaster, Veronica's Tipparade. Maar ook langs de Lijn en Tros Nachtwacht tetteren voorbij. Het genootschap voor radiojingles en -tunes is er verantwoordelijk voor. De cd is de hitparade inmiddels binnengedrongen. Tunes worden ze genoemd. Obscure in strumentale nummers, vaak met veel blaasinstrumenten. In de jaren zestig en zeventig leken i-adiomakers niet zonder te kunnen. Het was de tijd dat Nederland nog twee tv-zenders had en een draadom roep. Drie piratenschepen op de Noordzee zorgden voor muzikale afleiding die jon geren aansprak. Discjockeys werden ra zend populair. De tune was him muzikale handtekening. Wie in die periode probeerde achter de herkomst van de herkenningsmuziekjes te komen, stuitte op een muur van ge heimzinnigheid. Er zijn veertigers die nog steeds zoeken naar het bombastische in tro van Veronica's Top 40 uit de jaren ze ventig. Of dat muziekje van de Dik ('hallo fans') voor Mekaar show. Fanmail Lex Harding, Rob Out, Jan van Veen, Fer ry Maat en Tineke hadden in de jaren ze ventig en status die vergelijkbaar is met die van Henny Huisman en Katja Schuur man nu. Compleet met fanmail en hand tekeningenjagers. Benno Roozen, een van de oprichters van het twee jaar oude Genootschap van Ra diojingles en -tunes, was in die tijd nog een puber. „Je keek huizenhoog op tegen die disc jockeys. Hoe populairder de pro gramma's waren, hoe meer vraag er was naar de herkenningstunes. Maar als je er naar vroeg, ving je bot. Er werd heel ge heimzinnig over gedaan." En daardoor ontstond een netwerk van radiofans dat zelf aan het speuren ging. Ze kwamen erachter dat de tune van Ve ronica's hitparade oorspronkelijk was ge koppeld aan een Amerikaanse politiese rie. En dat labadaba-daba-koortje van Tinekes 'Koffietijd' uit Zweden kwam. Tunes werden cult. In de muziekbladen als Muziek Express en het Veronicablad werden in tientallen advertenties tunes gevraagd en aangeboden. Roozen zelf werd in 1974 door het virus gegrepen. „Ik liep over de plaatselijke braderie en hoorde de herkenningsmu- ziek van 'Vaak 's ochtends', een radiopro gramma bij de Tros. Toen ik de titel een maal wist ben ik maanden op zoek geweest naar dat singletje. Maar het lukte uiteindelijk wel. Zo is mijn jacht op ra diotunes begonnen." Roozen is inmiddels 23 jaar ouder en heeft De Kunsthal in Rotterdam gaat deze zomer als eerste kunstin stelling in Nederland uitgebreid aandacht besteden aan de vader landse dance housecultuur. De Rotterdammers Isis Vaandrager en Ted Langenbach en Amsterdam mers Ruud van der Peijl en Micha Klein zijn de gastconservatoren van de tentoonstelling Streetwise, die op 4 juli begint. Ook verschijnt erop initiatief van de Kunsthal een cd met toonaangevende tracks uit de afgelopen tien jaar met alleen Ne derlandse muziek. „Geen enkele kunstinstelling in Ne derland heeft tot nu toe aandacht besteed aan die jongerencultuur, terwijl we het toch hebben over een belangrijk fenomeen. Tien jaar par ty, dance en house is iets wat in een museum getoond mag worden", al dus Wim Pijbes van de Kunsthal De cd wordt uitgebracht in samen werking met platenmaatschappij Play It Again Sam en wordt samen gesteld door muziekcriticus Gert van Veen. Er is gekozen voor alleen Nederlandse muziek. Kopers krij gen een compilatie op cd en een bij behorend naslagwerk. „Alles tus sen Poing en Two Unlimited, en dan de wereldwijde kassuccessen. De cd neemt de functie over van een cata logus", zegt Pijbes. De Nederlandse partycultuur zal in beeld worden gebracht aan de hand van onder meer de flyers voor de diverse fees ten zoals die in de steden worden verspreid, de kleding, geluidseffec ten en partyenscenering. Dit alles zal worden gepresenteerd in een aantal stijlkabinetten in de Design Galerij van de Kunsthal. „Ook de pilletjes zullen worden getoond", zegt Pijbes. De deelnemers aan de tentoonstel ling zijn onder meer kunstenaars, muzikanten, ontwerpers, fotogra fen en computerkids. „Dat is juist zo kenmerkend aan die wereld", meent Pijbes. „Dat ze zich de ene keer als stylist profileren en de an dere keer als vee-jav. Ze doen van alles, zijn net zo makkelijk mode ontwerper als muzikant." De overzichtstentoonstelling laat de ontwikkelingen zien van de afge lopen tien jaar met beelden van par ty's in onder meer Soul Kitchen en de Roxy in Amsterdam tot feesten in Lelystad en het HAL-gebouw in Rotterdam. De expositie duurt tot en met 20 september. Evelien Baks naar eigen zeggen alle deuntjes die hem intrigeerden wel opgespoord. Inmiddels had hij Jelle Boonstra uit Zwolle ontmoet. Het zoeken naar jingles (korte, gezongen aankondigingen) en tunes werd gestruc tureerd. „We werken nu al jaren aan een nationaal archief met jingles en tunes." In de begintijd stuitte het duo bij de om roepen, de discjockeys en de jingleprodu centen, nog vaak op argwaan. „Men dacht dat we er geld mee wilden verdienen. Om dat we dat verhaal steeds de wereld uit moesten helpen, hebben we in 1995 het genootschap opgericht. Officieel is het al lemaal niet, we zijn er nooit voor bij de no taris geweest, maar het werkte wel. Nadat we een paar keer geïnterviewd waren in het vakblad voor omroeppersoneel gin gen alle deuren voor ons open. We moch ten zelfs in omroeparchieven speuren. In middels hebben we een digitaal archief van ruim 1500 uur jingles en tunes." Herauten Het idee om een cd uit te brengen is al drie jaar oud, zegt Roosen. „Maar omdat het allemaal van die obscure muziekjes zijn heeft het ontzettend veel tijd gekost om de rechthebbenden te vinden." Nu is-ie er dan. En, verrassend, de schijf kwam bin nen in de top 30 van verzamelalbums. Tu nes blijken ook anno 1997 nog veel leef tijdsgenoten van Roozen en Boonstra aan te spreken. „Eigenlijk is de cd niet echt af", zegt Roozen. „Het intro van Veronica's Top 40 ontbreekt. Met al die trompetjes erin. We hebben 'm in ons archief, maar de recht hebbenden zijn nog niet opgespoord. We zoeken verder. Want als het aan ons ligt komt er nog een cd." Een psychologische verklaring voor het vele trompet- en saxofoongeschetter in de verschillende tunes heeft Roozen inmid dels ook. „Dat gaat terug naar de Middel eeuwen, naar de herauten. Die kondigden belangrijke berichten altijd aan met trompetgeschal Het geeft aan hoe de radiomakers in die tijd over zichzelf dachten. Gerard van Engelen Het Genootschap radiojingles en Tunes is te vinden op Internet: www.jingleiaeb.com. Rob Out Lex Harding Het zendschip van radio Veronica.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 25