In Mimi's ruimte klinkt een grommende grumble Korine haalt Amerikaanse droom onderuit Bliksemcarrière van een filmvrouw kunst cultuur 23 vrijdag 8 mei 1998 Onder regisseurs van superproducties kom je weinig vrouwen tegen. Mimi Leder baarde eind vorig jaar opzien door te debuteren met de grootschalige actiefilm The Peacemaker, met George Clooney in een 007-achtige hoofdrol. Een nog spectaculairder werkstuk komt op 20 mei in Nederlandse première: Deep Impact, een filmdrama waarin Morgan Freeman, Tia Leone en de rest van de wereld met angst en beven de inslag afwachten van een kolossale komeet. Een door Robert Duvall aangevoerd stel astronauten probeert het onheil te keren maar zal daar slechts half in slagen. Morgan Freeman (centraal) speelt een hoofdrol in Deep Impact. Filmregisseur Mimi Leder, het geheime wapen van Steven Spielberg. Aan een komeet doet ook de filmcarrière van Mimi Leder denken. Weinigen kenden haar een jaar geleden bij naam, maar in een verbluffend tempo heeft ze nu dus al twee superproducties afge leverd voor DreamWorks, de maatschappij van Steven Spiel berg. Die wist dat hij aan haar een onverschrokken vakvrouw had die bij tv-series als E.R. razend snel had leren werken. Tijd is im mers geld, en vooral tijdens film opnamen. Verder mocht het best 80 miljoen dollar kosten en werd Mimi alleen verzocht een beetje te bezuinigen op haar gebruik van krachttermen. Op de set van Deep Impact had ze de wind er stevig onder. Tijdens het draaien van de episode met as tronauten die springladingen aanbrengen op de onheilskomeet, werd het de acteurs niet toege staan zich telkens in en uit hun ruimtepakken te wurmen. Kostte te veel tijd. Wie voor een bepaald shot overbodig was, werd met pak en al uit de set gehesen en tegen het studioplafond geplakt, tot hij weer nodig was. Eén keer hebben ze acteur Blair Underwood per on geluk 's avonds laten hangen. Ze dachten dat hij al naar huis was. Behalve voor haar efficiency werd Mimi Leder tevens ingehuurd om dat men hoopte dat zij als vrouw in staat zou zijn een nominale spek takelfilm te voorzien van de ge voelige touches die mannelijke re gisseurs in dit genre doorgaans plegen te verwaarlozen. Mimi Leder: „Toen ik dit script in handen kreeg, ben ik er met de schrijvers nog eens aan gaan sleu telen om het emotioneler te ma ken. Want dat was voor mij de uit daging: de menselijke emoties net zo sterk maken als de 'speciale ef fecten'. Als het eind van de wereld in aantocht schijnt, wat zou je dan doen? Je neemt andere besluiten dan je anders gedaan zou hebben. Wat ik in zo'n geval zou doen? Films afmaken heeft dan geen zin meer, dus daar houd ik dan acuut mee op. Vervolgens zou ik alle res terende tijd doorbrengen met mijn familie. Veel naar het strand gaan en veel dansen vermoedelijk. En beginnen met roken." -Was Deep Impact een moeilijker klus dan The Peacemaker? „Veel moeilijker. Omdat The Pea cemaker slechts één rechtlijnig verhaal had. Deep Impact volgt drie verhalen door elkaar. Het zijn eigenlijk drie verschillende films. Ik heb ze ook los van elkaar opge nomen. Eerst heb ik alle scènes ge daan met Morgan Freeman als de president van Amerika, want hij was slechts acht dagen beschik baar. Vervolgens heb ik alle scènes gedaan met het ruimteschip en de astronauten die landen op de ko meet. Dat was veruit het lastigste onderdeel van de film, omdat het allemaal studiowerk betrof, alles kunstmatig. De acteurs hingen voortdurend aan elastische kabels die we later onzichtbaar moesten maken maar die nodig waren om de illusie van gewichtloosheid te creëren." Extreem zwaar „Normaal komt bij actiescènes al les op snelheid aan, hier moest het zo langzaam dat je er bijna bij in slaap viel. Gevoel van dynamiek moet dan worden gesuggereerd via een groter aantal shots, veel meer 'cuts' dan je normaal wense lijk zou vinden. FYsiek was het In de film Deep Impact proberen astronauten een komeet die de aarde dreigt te vernietigen, op een andere koers te brengen. voor alle betrokkenen extreem zwaar. De acteurs droegen plom pe, zware pakken waarin het smoorheet was, al zat er een soort airconditioning in. Alle communi catie verliep via microfoontjes en koptelefoontjes die in de helmen verwerkt zaten." „Daarna volgden de scènes met Tea Leoni, de paniek op aarde en het verhaal van twee verliefde teenagers. Een dergelijk draai- schema is het meest efficiënt maar maakt het wel extra lastig om goed gefocust te blijven op het ge heel. Als dat niet goed is gegaan, zul je dat pas merken bij het mon teren, wanneer de verschillende lijnen vervlochten moeten wor den. Zo merkte ik bij het monteren dat ik me aanvankelijk een reeks grappen had gepermitteerd die af breuk deden aan het geheel. Ik had te veel joligheid in de scène, waar in je na de komeetinslag een reus achtige vloedgolf op de Ameri kaanse kunst ziet afrollen." „Aanvankelijk had ik bovenop die vloedgolf nog een surfertje zitten. En er hing ook een luchtballon bo ven in de vorm van een walvis. Het was te gewild, te afleidend. Die vloedgolf zal het halve continent overspoelen en wordt dus veron dersteld je aan je stoel vast te na gelen van ontzetting. Daar helpt een vliegende walvis niet precies bijJaik weet wel dat een deel van het publiek dat soort rarigheidjes juist enig vindt, maar die lui moe ten dan maar naar die andere ko- metenfilm, Armageddon. Die zit er vast vol mee. Dat is echt een ac tiefilm met humor; schijnt het. Bij ons zit er ook wel wat humor in, maar in de grond is Deep Impact zeer serieus. Het gaat over het na derend einde van de wereld, het aftellen na een doodvonnis." -Het is voor het eerst dat we een zwarte acteur zien als president van de Verenigde Staten. Was dat een persoonlijke keuze van u? „Dat was een idee van producent Dick Zanuck. Ik wilde graag een zwarte astronaut, voor de rol van de veteraan die ooit op de maan was geweest. Maar er bestaan geen zwarte astronauten die ooit op de maan zijn geweest. Toen zei Dick: 'Waarom geen zwarte presi dent dan?' En ik zei: 'Gut! Ja!' Om preciezer te zijn: het kwam alle maal voort uit ons verlangen Mor gan Freeman erbij te hebben. En ik wilde Morgan niet omdat hij zwart is, maar omdat hij zo'n su bliem acteur is, zo intelligent en sympathiek." „Maar ik wilde er absoluut geen statement mee maken. Hoewel ik het ooit nog hoop te beleven dat we een zwarte president krijgen. Of een vrouw." -Als je een film maakt die zo zwaar moet steunen op bestaande of voorstelbare ruimtetechnologie en waarbij je rekening moet hou den met de ivetenschap, kan zoiets George Clooney en Nicole Kidman in The Peacemaker. dan leiden tot frustratie van de ar tistieke mogelijkheden? „Het is een belangrijk complice rende factor. Je probeert de dingen wetenschappelijk accuraat te to nen. Dus je stelt de vraag: hoe ziet dat eruit, een komeet die je in de stratosfeer van dichtbij kunt be kijken? Je doet research en het blijkt dat je moet uitkomen op een gigantisch rotsblok dat roteert en gehuld is in gaswolken. Dan komt er een wetenschapper en die zegt: 'Ja, maar die gassen moeten wit zijn'. Je probeert het met witte gassen, maar het ziet er niet uit. Dus maak je die gassen dan na tuurlijk in de kleur die je het meest bevalt." „Je bedenkt hoe gevaarlijk zo'n asteroïde eruit moet zien, sinister, gemeen. Je moet er een karakter voor invullen. En je hebt er een ge luid bi j nodig. Nou schij nt dat er in de stratosfeer helemaal niks te ho ren is, maar voor de film willen wij er toch een geluid bij. Je probeert wat geluiden uit en merkt dat je daar niet bang van wordt. Dus komt er uiteindelijk toch die lage grommende 'rumble' onder die volop onheil voorspelt. Je kiest in laatste instantie altijd voor wat het beste werkt. Het is tenslotte maar een film; verstrooiing." -Hoe heeft u het voor elkaar gekre gen, twee zulke superproducties zo kort achter elkaar op te nemen. „Ik houd van opschieten. Ik heb 20 jaar ervaring met tv-films achter de rug. Dat is de beste training die je kunt hebben. Ik was vorig jaar februari klaar met de opnamen voor The Peacemaker. De postpro ductie van die film overlapte de voorbereidingen van Deep Im pact. Dat was heel ingewikkeld en schizofreen. Ik zal het zo ook nooit meer doen. Maar het is mogelijk, blijkbaar, al zal ik het niemand aanbevelen. En ik weet wel zeker dat ik de rest van dit jaar geen steek meer uitvoer." Auschwitz Al is Mimi Leder er terecht trots op dat ze voor geen man ter wereld onderdoet als het op regisseren van actie en spektakel aankomt, ze wil die kwaliteiten niet zien als haar specialisme: „Ik wil geen ac tieregisseur worden genoemd en zeker geen actievrouw. Ik streef naar de reputatie van gewoon een goede regisseur. In mijn volgende film wil ik geen scènes met ver keerschaos, rampspoed of nucle aire wapens. Het liefst wil ik nu Sentimental Journey maken, een film over het leven van mijn ou ders. Mijn moeder heeft Ausch witz overleefd en mijn vader was een soldaat in het leger van gene raal Patton en nam deel aan de be vrijding van Buchenwald. Ze hebben elkaar pas na de oorlog ontmoet in New York. Het is een film over liefde en overleven." „Het basis-script werd twintig jaar geleden door mijn vader ge schreven. Die is regisseur geweest van low budget-films en heeft dit persoonlijke project nooit van de gixmd kunnen krijgen. Hij stierf een maand voordat ik startte met de opnamen voor The Peacema ker. Ik heb een broer die schrijver is en die me helpt bij de scenario bewerking en het rond krijgen van de financiering. Dit wordt echt een moeilijk project voor mij." Pieter van Lierop Dat was even flink schrikken, twee jaar geleden. De film Kids van fotograaf en regisseur Larry Clarke gaf een onverwacht hard beeld van de hedendaagse Amerikaanse jeugd, dat fel afstak tegen de brave highschool- series waarop de tv doorgaans trakteert. Nog maar amper de luier ontgroeide kinderen werken geestverruimende middelen in imponerende hoeveelheden naar binnen, hebben seks dat het een lieve lust is, en slaan vloeken uit die de creativiteit van een bootwerker ver te boven gaan. Ook Gummo, die dit jaar te zien was op het Rotterdams filmfestival, slaat diepe scheuren in het beeld van de American Dream. Dat de achterbuurten van de Verenigde Staten niet alleen door kansloze zwarte jongeren worden bevolkt, maar evengoed door blanke, is een nieuw gegeven in de filmwereld. T Terant woordelijk voor deze vi- V sie op de Amerikaanse samen leving is de 23-jarige Harmony Korine. Op 19-jarige leeftijd schreef hij het scenario voor Kids en drie jaar later nam hij met Gummo zelf de verfilming van zijn tweede script ter hand. Korine lijkt zo uit zijn eigen films te zijn gestapt. Niet alleen presenteert hij zich ongeschoren ep in haveloze kleding, hij vertoont tevens het hyperactieve gedrag van iemand die te lang van de verboden mid delen heeft gesnoept. Maar op een prettig-gestoorde manier, dat wel. Valse riedeltjes Als hij zich voortbeweegt slaat hij geluidjes uit die aan die van vroe gere computerspelletjes doen den ken. En wanneer hij een piano passeert kan die niet onbespeeld blijven. De tonen verraden dat Korine geen enkel talent voor het pianospel bezit, maar dat zal hem worst wezen: hij is gewoon derge lijke valse riedeltjes een plaats te geven in zijn filmwerk. „Ik ben gek op het geluid van slechte mu ziek. Ik heb voor Gummo ook heel wat op de meest belachelijke in strumenten zitten klooien. Zoals een trekharmonica voor kinde ren." -Zijn Kids en Gummo doemscena rio's of een pure weergave van de realiteit? „Geen van beide. Ik probeer films te maken die niet onder een noe mer zijn te vatten. In Gummo zit ten bijvoorbeeld zowel komische als tragische elementen. En de film is geen documentaire, maar ook weer niet een bij elkaar ver zonnen verhaal. Ik ben opgegroeid in het stadje dat in Gummo wordt getoond. Voor mij was het niet meer dan het vastleggen op film van een deel van de Amerikaanse maatschappijvan een subcultuur. Ik wilde de gezichten laten zien van de mensen die daar leven, evenals de dingen die daar gebeu ren. Zoals het in Gummo is, heb ik mijn jeugd beleefd. Ik zag mijn ou ders amper, was al als klein jonge tje op mezelf aangewezen. Ik wil niet zeggen dat de film volledig autobiografisch is, maar bijna el ke scène is gebaseerd op iets dat ik zelf heb meegemaakt of heb ge- -Moeten we Gummo beschouwen als een sociale waarschuwing? „Nee, zo zie ik de film niet. Ik geef geen zak om politiek, nooit gedaan ook. Het enige waar ik me mee be zighoud is het observeren van be paalde momenten en karakters in het dagelijks leven, om die later te kunnen omzetten in de taal van de cinema. Daarin probeer ik zo ob jectief mogelijk te zijn. Ik wil geen enkele conclusie trekken. Films die in welke vorm dan ook een po litieke boodschap bevatten zijn voor mij altijd een afknapper ge weest. Ik vind het alleen belang rijk om goed naar dingen te kijken en ze proberen te doorgronden." -Zowel Gummo als Kids lijken an ders een apocalyptische visie te bevatten. Ze tonen een wereld in ondergang, waarin alle 7iormen, waarden en toekomstperspectie ven zijn verdwenen... „Het is mooi dat je dat erin ziet. Maar ik denk dat je door non-poli tiek te zijn het meest politiek wordt. Door niemand van de hoofdpersonen in mijn films te veroordelen, worden ze een poten tieel object voorde politieke agen da van wie dan ook. Ik heb me er überhaupt nooit druk om gemaakt om een statement te maken. Nooit, nooit, nooit. Als mijn films wel die indruk geven, is dat omdat men sen het zelf zo voelen." -Je wilt toch niet zeggen dat Gum mo alleen voor amusement is ge maakt? „Zeker wel. Ik wil ook alleen maar entertainment maken. Vermaak is de enige respons waar ik op uit ben. Dat zou het doel in het alge meen van film moeten zijn, van ie der kunstwerk zelfs. Preken en po litieke boodschappen zijn zo saai. Met die motivaties zou ik nooit filmmaker willen worden. Ga dan de politiek in. Voor mij draait het altijd weer om entertainment. En als een film het oppervlakkige ni veau van pretentieloos vermaak passeert is dat mooi meegenomen. Maar, ter illustratie, de mooiste films zijn nog steeds die van Buster Keaton: die zijn het aller- vermakelijkst." -Sommige delen van Gummo ko men over als zeer authentiek. Hoe veel van je film is documentaire? „Niets! Ik heb een bloedhekel aan documentaires. Ik denk niet dat er in film zoiets als waarheid be staat. Op het moment dat je met een vraag iemand een camera in zijn gezicht duwt krijg je niet de waarheid, maar een performance. Ik wil alles, in esthetische zin al thans, zo echt mogelijk laten over komen. Voor Gummo heb ik alleen steeds dingen klaargezet en ver volgens de chaos uit zichzelf laten komen.Vaak legde ik gewoon een kleine camera op tafel en liet dan de mensen hun gang gaan. Voor je het weet zijn ze vergeten dat alles wat ze doen wordt opgenomen. Zo haal je het performance-element eruit en wordt het extreem voyeu ristisch." Keukenstoel „Ik wil bereiken dat de kijker zich afvraagt hoe het mij is gelukt een bepaald schouwspel op film vast te leggen. Zoals bij die scène in Gummo waarin een aantal men sen een keukenstoel aan gort slaat. Dat vind ik een van de meest fan tastische momenten. Er was een 35 mm-camera bij - zo'n grote jon gen die voor speelfilms wordt ge bruikt - terwijl die mensen zich volledig onbewust lijken van de nabijheid van dat ding. Ik vind het echt geweldig als ze dan zo'n in tens en gewelddadig tafereel weg geven." - Denk je met je werk een gat in het Amerikaanse filmaanbod te heb ben opgevuld? „Europeanen hebben het idee dat alles wat in New York of Los An geles gebeurt representatief is voor heel Amerika. Maar het me rendeel van de natie bestaat uit niet-geurbaniseerde gebieden. Zoals Tennessee, waar ik Gummo opnam. Ik denk dat in die regio's nu de interessantste verhalen zijn te vinden, omdat die nog cinema tografisch het meest ongerept zijn. Niet dat ik het leven daar wil ro mantiseren; ik wil het gewoon la ten zien." Marc Floor Harmony Korine (links) met regisseur Larry Clark, foto Eric Gaillard

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 23