Moyland heeft ook oog voor vergeten schilders Muziek om in te lijsten Von Waldmüller bis Warhol 18 19/20 25 26 Frank Duveneck: Mannenhoofd. wordt versterkt door rode kleur accenten. Couture is wederom een schilder die in zijn eigen tijd veel aanzien genoot, maar met het verstrijken van de jaren eixigszins in de verge telheid raakte. Zijn grootste ver dienste is wellicht zijn leermees terschap. Anselm Feuerbach, Puvis de Chavanne en Edouard Manet waren zijn leerlingen. Dorpsstraatje Een andere ontdekking betreft 'Het dorpsstraatje' van Helmuth Liesegang (1858-1945). Deze do cent aan de kunstacademie van Düsseldorf legde zich voornanre- lijk toe op atmosferische schilde rijen, die verwantschap hebben met het Hollandse impx-essionisme van de Haagse School. Lange tijd is gedacht dat het tafereel aan zijn fantasie ontsproot. Dat klopt niet: de afgebeelde poort en huizen be staan vandaag de dag nog steeds, in het vlak bij Moyland gelegen Kleef. De 'opsporing' werd be moeilijkt doordat de huizen te genwoordig een verdieping extra hebben en omdat de plek van de in 1938 afgebrande synagoge dienst doet als parkeerplaats. De titel van het schilderij is gewijzigd in 'Kleve: Am blauen Himmel'. Het gaat ovexigens meer dan goed met het museum dat pas een jaar geleden zijn pooiden opende, de directie heeft niets te klagen. Tot nu toe hebben circa 170.000 men sen de weg naar het slot weten te vinden. Dat is veel meer dan ge dacht. Hoewel er nog geen onder zoek is gedaan naar het aantal Ne derlandse bezoekers, staat wel vast dat de Nederlandse markt een belangrijke factor is voor Schloss Moyland. Vooral in het weekeinde staat de parkeerplaats voor een derde vol met Nederlandse auto's. Ellen Leijser Expositie: Von Waldmüller bis Warhol. Schilderijen uit de negentiende en twintigste eeuw van het Von der Hey- dt-Museum, Wuppertal - tot 26 juli in Museum Schloss Moyland. Bedburg- Hau. Open: dagelijks van 10 tot IS uur, vrijdags tot 21 uur. Begeleidendprogramma: 28 mei om 20 uur - Wuppertal und die Kunst, lezing door Dr. Sabine Fehlemann; 4 juni om 20 uur: Rondleiding door Hans van der Grinten; IS juni om 20 uur: Rondlei ding met speciale aandacht voor de landschappen. Het was op een stralende zomerdag in 1953. In hun kleine boerderij in Kranenburg, vlak over de grens bij Nijmegen, hielden de boerenzoons Hans en Frans- Joseph van der Grinten een solotentoonstelling van Joseph Beuys. Harald Seiler, de toenmalige directeur van het Von der Heydt-Museum in Wuppertal, kwam kijken en was zo onder de indruk van het vroege werk van Beuys, dat hij aansluitend een deel ervan in zijn eigen museum toonde. Hans van der Grinten kan het zich nog goed herinneren. Met graagte vertelt hij over die eerste ontmoeting. Een ontmoeting die de basis vormt voor de tentoonstelling die de komende maanden in het bijgebouw van het sprookjesachtige Schloss Moyland plaatsheeft. Want de verzameling van de broers groeide uit tot een collectie waar menig museum spontaan van zou likkebaarden: meer dan 60.000 kunstwerken, waaronder vierduizend van Beuys. De boerderij maakte plaats voor een kasteel. Het indruk wekkende slot, gelegen tussen Kleef en Kalkar, stamt oorspron kelijk uit de veertiende eeuw, maar is regelmatig 'aangepast' aan de mode van de tijd. In de na dagen van de Tweede Wereldoor log werd Moyland ernstig bescha digd. Tot ver in de jaren tachtig stond het kasteel er mistroostig bij. In 1987 is een begin gemaakt met de restauratie en tien jaar en 65 miljoen D-mark later heeft de vex'zameling van de Van der Grin- tens dan eindelijk het onderdak gekregen dat het verdient. Ook het Joseph Beuys Archief is in het kas teel gehuisvest. Het kasteel kent een vaste museale opstelling, het bijgebouw is de lo catie voor de wisseltentoonstel lingen. Drie maanden lang is daar dus nu Von Waldmüller bis Warhol te zien, een expositie van meer dan 180 schilderijen uit de negentien de en twintigste eeuw. Sabine Fehlemann, de huidige directeur van het Wuppertalse museum, is verrukt met het overzicht; opgeto gen loopt ze van schildei-ij naar schilderij. Het museum in het Ruhrgebied kampt met ruimtege- brek. De werken die in Moyland worden getoond zijn uit het depot gehaald. Van der Grinten is vol lof over de homogeniteit van de collectie van het Wuppertalse museum. Het geeft een bijzonder aardig beeld van de ontwikkelingen in de kunst van de laatste twee eeuwen. Be ginnend bij een portret van Ferdi nand Georg Waldmüller, een be langrijke vertegenwoordiger van de Weense Biedermeier tot aan het portret van Hubert Tioost dat PopArt-kunstenaar Andy Warhol in 1980 schilderde. Verwacht echter geen tentoonstel ling met louter grote namen. Werk van minder bekende of in de ver getelheid geraakte kunstenaars wordt getoond in x-elatie tot schil derijen van onder meer Wassily Kandinsky, Maurice de Vlaminck, Otto Dix en Edouard Manet. Dat gegeven sluit naadloos aan bij een van de uitgangspunten van het verzamelbeleid van de gebroeders Van der Grinten. Voor hen staat niet zozeer de bekendheid van de Maurice De Vlaminck: Drie huizen, circa 1900. kunstenaar voorop, maar vooral de kwaliteit van diens werk. Gorter Arnold Marc Gorter (1886-1933) is typisch zo'n schilder die bij le ven veel aanzien genoot. Zo was hij betrokken bij de oprichting van de Amsterdamse kunste naarssociëteit Arti et Amicitae. Gorter was een jaar of zes ouder dan Piet Mondriaan, met wie hij naar buiten trok om landschappen te schilderen. Vooral het vlakke waterrijke gebied rondom Am sterdam was voor hem een belang rijke bron van inspiratie. Terwijl de ontwikkeling van Mondriaan niet te stuiten leek en hij al bezig was met het stileren van zijn land schappen, bleef Gorter de schilde rijen maken die hij altijd al schil derde. Hij bleef de Haagse School- stijl trouw. Door niet mee te doen met de avantgarde vervaagde zijn bekendheid. Het gesnuffel in het Wuppertalse depot heeft geleid tot - in ieder ge val - twee nieuwe inzichten. Uit onderzoek is gebleken dat een aan Anselm Feuerbach toegeschreven schilderij in werkelijkheid is ver vaardigd door Thomas Couture (1815-1879). Het niet gedateerde schilderij stelt ook geen priester voor zoals lang is verondersteld, maar een jonge diaken. Van Couture is in Moyland even eens een prachtig naakt te zien. Een jonge vrouw ligt op een sofa. De ingetogen houding wordt be nadrukt door haar afgewend ge zicht. Het licht wordt het helderst weerkaatst op haar onderlijf, dat levert een fraai contrast op dat Op de 'Greatest Hits' van John Denver in 1973 staat een foto waarop hij zijn fans onder een cowboyhoed een zoete glimlach zendt. Op de expositie Pop in beeld levert dat een hemelsbreed contrast op met de trendsettende hoezen uit 1967. Warhol bedacht dat jaar een banaan voor 'The Velvet Underground and Nico' en het duo Blake-Haworth een collage voor 'Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band' van The Beatles. 'Gewone' foto's raakten niet in onbruik, maar de beeldcultuur rond pop beleefde vanaf 1967 zo'n enorme creatieve explosie dat de arme Denver nu zelfs een beetje lachwekkend oogt. Volgens kunsthistoricus Ulco Mes, een van de samenstellers van deze expositie in het Noordbrabants Museum, kiezen de cd-producenten van tegenwoordig nog maar al te vaak voor de makkelijkste oplossing en beperken zich voor de verpakking tot een foto: „Roem is maar voor weinig bandjes weggelegd, zodat ze daarmee kosten willen besparen.'" Hij heeft geen hoge pet op van het huidige aanbod: „Negentig procent is ronduit pulp." Voor Pop in beeld is uit 5000 exemplaren een selectie van 550 hoezen gemaakt die aan de hoogste kwaliteitseisen moesten voldoen. Ze werden aangeleverd door- verzamelaars, undergroundgroepen, platenmaatschappijen en instellingen als het Nationaal Pop Instituut. Daarop wordt vooral volop geëxperimenteerd met gemanipuleerde foto's, zeefdrukken, tekeningen, schilderijen en typografie, al dan niet in Osdorp Posse, 1997. gecombineerde toepassingen. De rest van het materiaal op deze expositie bestaat uit ontwerptekeningenoorspronkeli j ke foto's, driedimensionale objecten, videoclips, cd-roms en internetsites. Om versnippering door het grote aantal muzikale hoofd- en substromingen te voorkomen is gekozen voor een heldere ordening in thema's als gemengde technieken, censuur, engagement, tekenen en schilderen en fotografie. Voor Nederlandse vormgevers en muzikanten is een aparte afdeling ingeruimd. Opvallend fenomeen vanaf de jaren zestig zijn de nauwe banden van veel popmuzikanten met film- en kunstacademies. Dat leverde veel hoesontwerpen op waarbij schilderijen, tekeningen en strips het uitgangspunt vormen. Popartiesten als David Bowie, Bryan Ferry en Jim Morrison volgden zelf opleidingen aan kunst- en filminstituten. Bekende Nederlandse voorbeelden zijn Peter te Bos, Herman Brood, Henk Hofstede en Fay Lovsky. Een grote verrassing op deze expositie zijn de schitterende originele tekeningen van Gerald Scarfe voor 'The Wall' van Pink Floyd. In de themagroep 'Door en naar kunstenaars' is opnieuw Andy Warhol present, dit keer met de geruchtmakende ritssluiting op 'Sticky Fingers' van de Rolling Stones. Daar hangt ook de hoes voor 'Speaking in Tongues' van de Talking Heads naar een ontwerp van de befaamde beeldend kunstenaar Robert Rauschenberg en Richard Hamiltons minimal art-hoes voor het 'witte' album van The Beatles uit 1968. Huiveringwekkend Dankzij de opmars van de techniek werd het op een gegeven ogenblik mogelijk foto's en tekeningen te scannen en vervolgens te combineren en manipuleren. Het resultaat is soms huiveringwekkend, zoals bij het met pinnen doorboorde gezicht van Debbie Harry op 'Kookoo'Intrigerend is de cd-hoes van 'Pop 1997' van U2, waarop de gezichten van de groep vaag zijn vervormd. De originele 'gewone' foto's van Anton Corbijn hangen er op groot formaat naast en die zijn zo mooi dat het bijna jammer is dat de ontwerper van de cd-hoes ermee 'aan de haal' mocht. Verder zijn er ook veel hoezen die een surrealistische sfeer ademen, zoals 'The pious Bird of Good Omen' van Fleetwood Mac (tnet een zwangere non) en 'Lone Rhino' van Adrian Belew (met een rinoceros met vogel op zijn rug die naar de muzikant staat te luisteren). Curieus is de themagroep met hoezen die ooit onderhevig waren aan censuur, al dan niet van de platenmaatschappijen zelf. Waarom de blote dames op 'Electric Ladyland' van The Jimmy Hendrix Experience niet konden, lijkt nu alleen nog maar voorstelbaar op de Veluwe. Datzelfde geldt voor de hoes die John Lennon ontwierp voor de lp 'Yesterday and Today', waarop hij The Beatles als slagers aankleedde. Bedoeld als parodie op de Pop Art draagt het viertal bebloede schorten, hakmessen en hompen vlees. Dat oogt zeker niet fris, maar dat hun platenmaatschappij deze hoes al na een dag uit de handel nam, wekt alsnog verbazing. Pop in beeld presenteert bovendien een ruime selectie videoclips van MTV. De videoclip begon in 1975 aan een doorbraak met 'Bohemian Rhapsody' van Queen en is een niet meer weg te denken fenomeen in de popcultuur. Madonna, The Rolling Stones, U2, David Bowie, de Beastie Boys, Prince, Michael Jackson, Queen en vele anderen trekken voorbij en dat is goed voor veel jeugdsentiment. Francoise Ledeboer Expositie: Pop in beeld. De visuele cultuur rond popmuziek vanaf 1967- Noordbrabants Museum (Veriversstraat 41, Den Bosch), t/m 5 juli. Geopend dinsdag t/m vrijdag van 10 tot 17 uur en op zaterdag, zondagen feestda gen van 12 tot 17 uur. Rogi Wieg hoopt nog steeds beroemd te worden Speels Nederlands van Hafid Bouazza Eau-de vie: Oscar Wilde Jeugdboek: Paulus en de eikelmannetjes De holocaust |S volgens Roman Frister Ian McEwan speelt met het toeval Filmmaker Korine kiest voor entertainment Bryn Terfel zingt een duivelse Scarpia Jingles uit de oude doos House krijgt erkenning in de Kunsthal Kelten veroveren Nederland Clannad wordt ooit traditie Aarzelende Chopin bij Soerjadi

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 17