Wissel bij Vrouwe in den Polder
Project Stemmengolf slaat
Bevrijdingsfestival over
Kunstenaars uit alle delen van de
wereld tonen in Goes hun poppen
Hulster publiek loopt
niet warm voor de
Vlaamse Seatsniffers
Tholen Kunststad vol
exposities, muziek
en oude wagenspelen
óe
zeeland vrijdag 1 mei 1998 13
Jubilerende restauranteigenares slaat met haar opvolgers nieuwe weg in
Truck met Japanse
vis bij vijvercentrum
ondernemend zeeland
kunst cultuur
De Seatsniffers in Live Music Café De Schuur in Hulst.
foto Charles Strijd
door Barend Pelgrim
HULST - „Snaren zijn als vrou
wen, ooit moeten ze gaan", mee
smuilt zanger/gitarist Walter
Broes van de Seatsniffers, zijn
reservegitaar inpluggend. Hoe
wel de band zijn stinkende best
doet om de ambiance er in te
krijgen wil het vanavond niet
zo. Niet dat het publiek de muzi
kale inspanningen en hoog
standjes niet waardeert, maar
los komt het niet. „Misschien
een beetje teveel gesmoord",
grapt één der bandleden achter
af, de volop aanwezige wiet-
dampen opsnuivend.
De Seatsniffers, wereldbe
roemd in België, speelden
woensdagavond in Live Music
Café De Schuur in Hulst. Het is
een groep die gespecialiseerd is
in een oude bluesy rockabilly-
stijl. Hun image klopt aan alle
kanten: een viermansbezetting,
vetkuiven, bassist met staande
contrabas en voorzien van Bud
dy Holly-bril, jaren-zestig-
overhemden en energie te over.
Maar ook de klank van de fifties
en sixties wordt zo authentiek
als mogelijk nagebootst.
Hoewel de Seatsniffers het
stempel bluesgroep opgedrukt
hebben gekregen, laat de mu
ziek van de band, die vorig jaar
ook al concerteerde in Terneu-
zen, zich niet vangen onder de
noemer blues. De ene keer leunt
hun muziek te sterk richting
rockabilly terwijl het volgende
nummer ingezet wordt op ska-
wijze. Ook de country en wes
tern is nooit ver weg, incidenteel
wordt er zelfs geflirt met een
surf-sound In Vlaanderen loopt
de complete muziekscene met
de band weg, vorig jaar speelde
de groep zelfs met groot succes
op het Bluesfestival in Peer.
De Seatsniffers maken deel uit
van een zeer sterke Antwerpse
bluesscene, waartoe onder an
dere ook de (inmiddels gesplit
te) Electric Kings en Last Call
behoren. Deze avond echter
blijft het zelfs bij hun ultieme
gooi- en smijtnummer 'Free
Beer' kalmpjes.
Spijtig
Als bewijs van hun muzikale
kunne wordt ter afsluiting'van
de set de laatste single, de Fats
Domino-fcover 'U.F.O.' .ge
speeld. Zanger Broes trekt en
zwiept als een bezetene aan de
snaren van zijn gitaar, met.zijn
voet ondertussen de effecten
knoppen beroerend. Het ver
mag niets; het publiek toont
weliswaar zijn waardering voor
de muzikale hoogstandjes,
maar het enthousiasme, waar de
groep bij een thuiswedstrijd in
het eigen Vlaanderen altijd op
kan rekenen, blijft uit. „Spijtig,
want we spelen hier toch op nog
geen 10 kilometer van België.
Morgenavond spelen we in Rot
terdam, laat ons hopen dat het
dan wat meer spettert", ver
zucht drummer Piet de Houwer.
Nieuwpoort en haar man, sa
men met chefkok John Net de
langstdienenden in het bedrijf,
zetten Vrouwe in de Polder
voort. „Ons doel is - naast de
vaste gasten - ook nieuw, jong
publiek aan te spreken. Vrou
we in den Polder moet een van
hun vaste 'adresjes' worden
waar ze heengaan om de prijs-
kwaliteitverhouding", stelt
Ans Langejan. De komende
drie jaar blijft ze zeker nog
gastvrouw en manager.
Oprichter van
Frid-d'Or weg
na verkoop
BERGEN OP ZOOM - Danisco
Foods in Bergen op Zoom heeft
C. W. Amels aangesteld als al
gemeen directeur van Danisco
Foods (B. T.) BV, waartoe de
twee aardappelverwerkende
fabrieken van Fri-d'Or in Ber
gen op Zoom en Tilburg beho
ren. Amels volgt algemeen di
recteur A C. de Boef op. De I
Boef, oprichter van Fri-d'Or in
1980, verkocht de fabrieken
vorig jaar aan Danisco Foods.
Na een jaar te hebben gefunc
tioneerd onder eigenaarschap
van Danisco besloot De Boef
volgens marketingmanager C.
Matthijs afstand te nemen van
het bedrijf.
Er werken 300 mensen bij Fri-
d'Or. Danisco Foods Neder- j
land telt 600 werknemers en
omvat ook de producent van
gebakken uitjes in Sint Maar-
tensdijk en producent van
diepvriesgroente en panklare
maaltijden Groko in Zundert.
Amels (49) was laatstelijk alge
meen directeur van de coöpe- I
ratie CTAV in Aalsmeer.
De rubriek Onderne
mend. Zeeland staat on
der redactie van Claudia
Sondervan. Vragen, tips
en mededelingen kunnen
schriftelijk worden aan
geboden aan de redactie
van de PZC, postbus IS,
4380 AA Vlissingen, of
via fax 0118-470102.
door Claudia Sondervan
VROUWENPOLDER - Ans
Langcjan-Nijenhuis viert een
1 verlaat zilveren jubileum als
restauranteigenares. Ze mar
keerde het jubileum met een
nieuwe naam voor haar bedrijf
op de Veer se Gat dam: Resto
I Vrouwenpolder werd restau
rant Vrouwe in den Polder,
naar de oorspronkelijke naam
van het dorp Onze Lieve Vrou
we in den Polder. Een weinig
coöperatieve aannemer zorgde
Haringparty
heft voortaan
toegangsgeld
GOES - De jaarlijkse Goese
Haringparty wordt te massaal
voor het uiteindelijke doel: za
kelijke ontmoetingen in infor
mele sfeer. Dat vindt het be
stuur van de organisator van de
party, de Stichting De Beste
Maatjes.
I Er kwamen de laatste jaren te
I veel mensen op de party af om
het karakter van een business-
j to-business-ontmoeting vol te
kunnen houden, meent het be
stuur: Een toegangsprijs moet
een selectie onder de bezoekers
teweeg brengen,
ii De toegangskaarten dienen te
il voren besteld te worden en kos-
j ten 12,50. Het geld wordt ge-
I bruikt ter subsidiëring van een
I goed doel in de Bevelandse re-
j gio. Dat is dit jaar Ithaka kin-
der- en jeugdpsychiatrie, on
derdeel van Emergis uin Goes.
Ithaka besteedt de gift aan een
l zomerrecreatieprogramma
voor de kinderen,
ji De Haringparty, waarmee on
dernemend Beveland jaarlijks
I de nieuwe haring begroet op de
binnenplaats van restaurant
De Stadsschuur in Goes, vindt
dit jaar plaats op woensdag 27
i mei tussen 17.00 en 20.00 uur.
De party wordt georganiseerd
t door zeven sponsors: aanne-
I mingsbedrijf Adriaan de Kok
I BV, Business travel Rosa, Era-
I makelaar Faasse Faasse, no-
tarissen Frantzen Van Sisse-
1' ren. Foto Verschoore, restau
rant De Stadsschuur en
uitzendbureau Vedior.
ervoor dat de vernieuwings
plannen voor het restaurant
vorig jaar opgeschort moesten
worden.
Nu is het dan toch zover. Het
interieur van het restaurant
werd opener, het oudroze werd
vervangen door petrolblauw,
waartegen het kersenhouten
meubilair en écru tafellinnen
helder afsteken. Cherubijntjes
en tierelantijnen passen Ans
Langejan niet. „Ik houd van
eenvoud, dat heeft een zekere
klasse. Als het restaurant vol
zit, is het beeld druk genoeg."
De entree van het restaurant is
verplaatst van de kop van het
gebouw naar het midden van
de lange gevel.
Veerse Gatdam
De 'rasechte tukkerse' kwam
met haar man mee naar het
wijdse Zeeland van diens ou
ders. Het paar het het oog val
len op de toen nog kale Veerse
Gatdam. „De eerste drie jaar
zijn we onafgebroken open ge
weest. Enkel met oudjaar wa
ren we dicht. Als ik nu zie dat
jonge mensen acht maanden na
de opening van hun zaak weer
twee weken naar Club Med
gaan... zij gaan blijkbaar an
ders met financiële verplich
tingen om." In het vierde jaar
kon het restaurant worden ver
groot met een aanbouw.
Vrouwe in den Polder ligt mid
den in een grote toeristische
trekpleister, maar van de wa
terrecreanten voor haar deur
moet Langejan het niet heb
ben. „Die verwachten een soort
veredelde cafetaria, niet een
echt restaurant. Onze gasten
verkleden zich eerst thuis en
komen dan om van het uitzicht
te genieten."
Ze is bezorgd om haar plekje op
MIDDELBURG - Een vracht
wagen met oplegger geladen
met bakken vol koikarpers ar
riveert vandaag, vrijdag, bij
vijver- en aquariumcentrum
en hoveniersbedrijf Lotus in
Middelburg.
De Japanse vijvervis is op de
vrachtwagen te bewonderen en
ook te koop. De ruim tweedui
zend vissen komen van de im
porteur Visplant te Numans-
dorp.
Dat bedrijf heeft de Koi-ex-
press sinds Pasen op toer door
Nederland. De vrachtwagen
staat tot en met zaterdag 2 mei
geparkeerd bij Lotus ter gele
genheid van de officiële ope
ning van dat vijvercentrum, af
gelopen woensdag.
Jan Vermeule van Lotus heeft
in zijn eigen bakken nog eens
drieduizend Koikarpers
zwemmen. De vissen van Vis
plant zijn gekweekt in Japan,
bakermat van de Koi. Vermeu
le heeft zowel Japanse als Isra
ëlische Koi zwemmen. Israël
heeft zich ontwikkeld tot de
tweede Koispecialist naast Ja
pan.
Visplant is de grootste impor
teur van Koivis in Nederland
en werkt samen met diverse
vijverspecialisten als Vermeu
le. De truck werd ontwikkeld
om verkopers die zelf niet zo'n
grote voorraad vissen houden,
gelegenheid te geven klanten
meer keus te bieden. Lotus aan
de Walcherseweg houdt open
dagen op vrijdag 1 en zaterdag
2 mei.
Ans Langejan-Nijenhuis van restaurant Vrouwe in den Polder ziet haar plekje op de Veerse Gatdam
het liefst blijven zoals het nu is. foto Ruben Oreel
andere lijkt. Het is net als met
de binnensteden: het eigene
verdwijnt overal."
De laatste twaalf jaar leidde
Ans Langejan het bedrijf al
leen na het overlijden van haar
man. Ze overwoog het laatste
jaar het restaurant van de hand
te doen, maar besloot nog aan
te blijven om haar opvolger en
haar bedrijf verder toe te rus
ten voor de toekomst. Bianca
de dam, die onderwerp blijft
van toeristische ontwikkel-
plannen. „Ik ben niet bang
plekje over? Dat is beter voor
Neeltje Jans, hier vijf minuten
vandaan. Hiet is het landschap
voor concurrentie, wel voor
projectontwikkelaars en
grootschaligheid. Wat blijft er
met grote projecten van dit
zo kwetsbaar. Ik kan me ook
niet voorstellen dat mensen
daar behoefte aan hebben:
weer zo'n groot park dat op alle
door Peter Urbanus
THOLEN - „Ik voel me als een
kind aan de vooravond van Sin
terklaas", omschreef voorzit
ster van de Kunstkring Tholen
Stad Sarien Bout haar ge
moedstoestand, tijdens de fees
telijke opening van de manifes
tatie 'Tholen Kunststad',
donderdagmiddag op de Markt
in Tholen. Vijftien beeldende
kunstenaars uit Tholen expose
ren gedurende drie dagen in ver
schillende panden in de histori
sche binnenstad van Tholen. De
manifestatie wordt verleven
digd door onder andere klassie
ke kamermuziek en middel
eeuwse wagenspelen.
Wethouder W, van Kempen gaf
om twee uur onder ruime be
langstelling het officiële start
sein voor het gebeuren. Vervol
gens begaven alle deelnemende
kunstenaars zich naar hun ex
positieruimtes, die herkenbaar
zijn aan klusters oranje ballon
nen, de opening vond tenslotte
plaats tijdens koninginnedag.
Het weer was wat druilerig,
maar bij een manifestatie waar
bij het grootste gedeelte zich
binnen afspeelt, kan dat een
meevaller betekenen. De be
langstelling viel donderdag
middag in elk geval niet bepaald
tegen.
De exposities zijn onderge
bracht in onder meer verschil
lende woonhuizen, het oude
stadhuis, het gebouw van de
Protestantenbond en de toren
van de Grote Kerk, zodat de be
zoeker ook in de gelegenheid
wordt gesteld zich te vergapen
aan de oude geveltjes en interi-
euren. Al deze gebouwen bevin
den zich op korte afstand van de
Markt. Het tentoongestelde
werk omvat interieurkunst en
keramiek, aquarellen, fotogra
fie, quilt en patchwork, poppen,
sculpturen, pentekeningen en
schilderijen.
(Advertentie)
In tegenspraak met het nogal
sombere beeld dat veel Zeeuwen
van Tholen koesteren, is er zelfs
enig naakt te zien, in de vorm
van een mystieke dame met ont
blote borsten op een van de
schilderijen. Bij Sarien Bout,
thuis valt, behalve van het werk
van de schilderes Cora Bouw
man, te genieten van klassieke
kamermuziek van het ensemble
van de voorzitster van Kunst
kring Tholen Stad zelf. Op het
pleintje achter de Gasthuiska
pel wordt de middeleeuwse
klucht 'Hoe de schout zichzelf
aan de schandpaal bracht' een
aantal keren opgevoerd door de
Rederijkerskamer Eendracht,
terwijl in het gebouw zelf kera
miek en interieurkunst worden
geëxposeerd. In de hal van het
oude stadhuis hangen penteke
ningen van onder andere oude
gebouwen, gemaakt door Adri
Boxhoorn, wier werk in de loop
der jaren een zekere bekendheid
heeft gekregen op Tholen. Ze is
zeer te spreken over opzet van
de manifestatie 'Tholen Kunst
stad'. „We hebben hier onder
ling een zeer hechte band. Ieder
een heeft elkaar ook geholpen."
Het idee voor dit evenement
ontstond volgens Sarien Bout
op 13 september vorig jaar, toen
in Tholen Monumentendag
werd gehouden. Er waren toen
ook exposities van Thoolse
beeldend kunstenaars in de bin
nenstad, maar het publiek bleek
ook de muziek enorm te waar
deren. „Het houdt beweging in
de zaak", vindt Bout.
De te volgen route bij 'Tholen
Kunststad' is vrij. De manifes
tatie is vandaag nog te bezoeken
van twee uur vanmiddag tot ne
gen uur vanavond en zaterdag
van half elf tot half vijf. De Ko
ninklijke harmonie 'Concordia'
zal zaterdagmiddag om half vijf
het slotconcert verzorgen op de
Markt.
baS+r0^ Kape«e ,33438A0
UC\e,KP^5' ieieto°0
door Rolf Bosboom
VLISSINGEN - De organisatie
van het Bevrijdingsfestival, dat
dinsdag 5 mei in Vlissingen
wordt gehouden, heeft het on
derdeel 'Stemmen voor Vrij
heid' van het programma ge
schrapt. Het bleek niet mogelijk
te zijn om voldoende Zeeuwse
koorleden op de been te bren
gen.
'Stemmen voor Vrijheid' is een
landelijk project. In het Vredes
paleis in Den Haag brengen
meer dan driehonderd zangers
een speciaal gecomponeerd lied
ten gehore. Bill van Dijk neemt
het lied van hen over en 'brengt'
het naar Amsteixlam. Er ver
trekt ook een koor naar Utrecht,
waar het lied wordt overgedra
gen op andere koren, die op hun
beuii de 'stemmengolf' voort
zetten naar de festivals in hun
provincie.
Volgens organisator Klaas
Overdam van het Bevrijdings
festival in Vlissingen was het
niet mogelijk om in Zeeland een
compleet koor te formeren.
Vooral het tijdsbeslag (heen en
weer reizen naar Utrecht) en het
feit dat voor veel mensen 5 mei
geen vxtje dag is, gooiden roet in
het eten. Ook andere provincies,
zoals Groningen en Limburg,
hebben moeite voldoende koor
leden te vinden.
Het Stemmen voor Vrijheid
koor zou in Vlissingen van 20.15
tot 20.45 uur op het hoofdpodi
um op het Bellamypark optre
den. In plaats daai-van is de zan
ger Louk ten Hacken, afkomstig
uit Vlissingen, te zien en te ho
ren van 20.15 tot 20.30 uur. Het
optreden van Dynamic Joy is
verplaatst van het Dijktheater
naar het Bellamypark (20.30-
21.00 uur). De slotact van het
festival, The Royal Dutch Disco
Philharmonic, begint nu om
21.15 uur en duurt tot 23.00 uur.
door Ernstjan Rozendaal
GOES - Poppenmakers zijn
geen kunstenaars maar am
bachtslieden. Aan dat in Ne
derland hardnekkige vooroor
deel wil Yvonne Hoogesteger-
Flipse uit Krabbendijke graag
een ciixd maken. Op zaterdag
16 en zondag 17 nxei maakt zij
van Goes een internationaal
centrum voor poppenkunst. In
de Grote Kerk lonen veertig
kunstenaars uit alle delen van
de wereld hun poppen. Hooge-
steger: „Het is ruimtelijk
werk, iedereen brengt zijn ei
gen verhaal tot uitdrukking in
een bepaalde vorm, zoals an
dere kunsteixaars doen in
brons, ijzer of op een doek.
Waar zit dan het verschil met
wat kunst wordt genoemd?"
Het is de derde keer dat Hoo-
gesteger een tentoonstelling
van poppenkunst organiseert,
maar niet eerder pakte ze het
zo groot aan. De eerste twee
edities vonden plaats in het
Ambachtencentrum in Goes.
„Ik heb negen jaar een weide
plaats in Goes gehad. Ik noem
de dat mijn winkeltje, omdat
ik mijn werk daar ook liet zien.
Toen ik het winkeltje definitief
sloot, wilde ik als afsluiting
een expositie organiseien. Dat
was een succes. Zelfs vanuit
Duitsland was er belangstel
ling van de pers. Nu doe ik het
voor de derde keer en voor het
eerst in de Grote Kerk. Dat
vTaagt natuurlijk een heel an
dere opzet. Ik ben ook wel een
beetje zenuwachtig."
Art-show
Aanvankelijk waren Hooge-
stegers plannen nog grootser.
„Ik wilde een echte art-show
maken met sculpturen van
hout, brons en keramiek. Het
bleek nogal moeilijk dat van
uit allerlei hoeken van de we
reld hier naaitoe te b xengen.
Dat is een kostbare zaak. Bij
een aantal instanties was ik
net te laat voor een subsidie
aanvraag. Ik zie dat dus maar
als een doel om naar te blijven
streven."
Wat Hoogesteger wel van de
grond heeft getild is evengoed
niet gering. Veertig kunste
naars uit onder meer Neder
land, Engeland, Duitsland,
Oosteruijk, Italië, Japan en de
Verenigde Staten tonen in to
taal zo'n tweehonderdveeiüg
objecten. „Ik werk samen met
Father Love, van Yvonne Hoogesteger
een organisatie in Duitsland",
verklaart Hoogesteger. „Daar
vindt eerst een expositie
plaats en dan reizen de kunste
naars met hun poppen door
naar Nedexiand. Anders was
het niet gelukt."
Bij de Nederlandse kunstwe
reld is de waardering voor het
maken van poppen gering. Ten
onrechte, meent Hoogesteger.
„Er zijn natuurlijk veel men
sen die uit hobbyisme poppen
maken, maar bij de mensen die
ik heb uitgenodigd is het
kunst. In het buitenland staan
hun poppen in bekende gale
ries. Grote verzamelaars ne
men het werk af. Een van mijn
poppen is in New York gekocht
door Demi Moore. De prijzen
zijn er ook naar. Voor somnxig^
poppen moet tienduizend gul--
den worden betaald. Dat
maakt het natuurlijk nog niet
tot kunst. Wat het tot kunst
maakt is dat het gaat om unie
ke exemplaren, gemaakt door
kunstenaars met een eigen
stijl, een eigen visie en een ei
gen verhaal. Hun ziel is erin
vex-werkt."
Voor het maken van poppen
worden uiteenlopende materi
alen gebruikt, zoals papier,
textiel, papieiTnaché, klei,
porselein, hout en allerhande
soorten verf. Sommige ont-
wei'pen zijn duidelijk geënt op
de ouderwetse pop, andere
verdienen eerder de benaming
sculptuur. Er zijn onder meer
Russische kunstenaars die his
torische figuren uitbeelden,
Engelsen die technieken uit de
theaterkostumering gebrui
ken bij het maken van poppen
of poppenmakers die trauma
tische erwaringen in een verha
lende scène uitbeelden. Behal
ve op poppen, legt een aantal
kunstenaars zich ook toe op
het maken van beesten, trol
len, paddenstoelen of minia
turen.
Hoogesteger is zelf begonnen
met het maken van'kunstpop
pen na het zien van een ten
toonstelling in het Belgische
Essen. Ze nam les bij Marlaine
Verhelst, een kunstenaar wier
poppen liaar zeer aanspreken.
„Zij heeft me een hoofdje en
een handje leren maken. Daar
na heb ik mij de xest zelf aan
geleerd." Ze maakt nu twee
sooxlen objecten, muizen en
poppen. „Mijn poppen zijn
melancholiek, ingekeerd, ge
voelig. Zij diekken iets uit van
ex-vai-ingen uit mijn jeugd. De
muizen zijn juist extravexd en
uitbundig. Dat zijn twee kan
ten van mijn karakter die ik op
deze manier allebei kwijt kan
in mijn werk."
Expositie kunstpoppen, Grote
Kerk in Goes, za 16' mei van 10-17
uur en zondag 17 mei van 12 tot 17
uur
De Rederijkerskamer Eendracht voert op het pleintje achter de Gasthuiskapel de middeleeuwse klucht
'Hoe de schout zichzelf aan de schandpaal bracht' op. foto Willem Mieras