Wissel bij Vrouwe in den Polder Project Stemmengolf slaat Bevrijdingsfestival over Kunstenaars uit alle delen van de wereld tonen in Goes hun poppen Hulster publiek loopt niet warm voor de Vlaamse Seatsniffers Tholen Kunststad vol exposities, muziek en oude wagenspelen óe zeeland vrijdag 1 mei 1998 13 Jubilerende restauranteigenares slaat met haar opvolgers nieuwe weg in Truck met Japanse vis bij vijvercentrum ondernemend zeeland kunst cultuur De Seatsniffers in Live Music Café De Schuur in Hulst. foto Charles Strijd door Barend Pelgrim HULST - „Snaren zijn als vrou wen, ooit moeten ze gaan", mee smuilt zanger/gitarist Walter Broes van de Seatsniffers, zijn reservegitaar inpluggend. Hoe wel de band zijn stinkende best doet om de ambiance er in te krijgen wil het vanavond niet zo. Niet dat het publiek de muzi kale inspanningen en hoog standjes niet waardeert, maar los komt het niet. „Misschien een beetje teveel gesmoord", grapt één der bandleden achter af, de volop aanwezige wiet- dampen opsnuivend. De Seatsniffers, wereldbe roemd in België, speelden woensdagavond in Live Music Café De Schuur in Hulst. Het is een groep die gespecialiseerd is in een oude bluesy rockabilly- stijl. Hun image klopt aan alle kanten: een viermansbezetting, vetkuiven, bassist met staande contrabas en voorzien van Bud dy Holly-bril, jaren-zestig- overhemden en energie te over. Maar ook de klank van de fifties en sixties wordt zo authentiek als mogelijk nagebootst. Hoewel de Seatsniffers het stempel bluesgroep opgedrukt hebben gekregen, laat de mu ziek van de band, die vorig jaar ook al concerteerde in Terneu- zen, zich niet vangen onder de noemer blues. De ene keer leunt hun muziek te sterk richting rockabilly terwijl het volgende nummer ingezet wordt op ska- wijze. Ook de country en wes tern is nooit ver weg, incidenteel wordt er zelfs geflirt met een surf-sound In Vlaanderen loopt de complete muziekscene met de band weg, vorig jaar speelde de groep zelfs met groot succes op het Bluesfestival in Peer. De Seatsniffers maken deel uit van een zeer sterke Antwerpse bluesscene, waartoe onder an dere ook de (inmiddels gesplit te) Electric Kings en Last Call behoren. Deze avond echter blijft het zelfs bij hun ultieme gooi- en smijtnummer 'Free Beer' kalmpjes. Spijtig Als bewijs van hun muzikale kunne wordt ter afsluiting'van de set de laatste single, de Fats Domino-fcover 'U.F.O.' .ge speeld. Zanger Broes trekt en zwiept als een bezetene aan de snaren van zijn gitaar, met.zijn voet ondertussen de effecten knoppen beroerend. Het ver mag niets; het publiek toont weliswaar zijn waardering voor de muzikale hoogstandjes, maar het enthousiasme, waar de groep bij een thuiswedstrijd in het eigen Vlaanderen altijd op kan rekenen, blijft uit. „Spijtig, want we spelen hier toch op nog geen 10 kilometer van België. Morgenavond spelen we in Rot terdam, laat ons hopen dat het dan wat meer spettert", ver zucht drummer Piet de Houwer. Nieuwpoort en haar man, sa men met chefkok John Net de langstdienenden in het bedrijf, zetten Vrouwe in de Polder voort. „Ons doel is - naast de vaste gasten - ook nieuw, jong publiek aan te spreken. Vrou we in den Polder moet een van hun vaste 'adresjes' worden waar ze heengaan om de prijs- kwaliteitverhouding", stelt Ans Langejan. De komende drie jaar blijft ze zeker nog gastvrouw en manager. Oprichter van Frid-d'Or weg na verkoop BERGEN OP ZOOM - Danisco Foods in Bergen op Zoom heeft C. W. Amels aangesteld als al gemeen directeur van Danisco Foods (B. T.) BV, waartoe de twee aardappelverwerkende fabrieken van Fri-d'Or in Ber gen op Zoom en Tilburg beho ren. Amels volgt algemeen di recteur A C. de Boef op. De I Boef, oprichter van Fri-d'Or in 1980, verkocht de fabrieken vorig jaar aan Danisco Foods. Na een jaar te hebben gefunc tioneerd onder eigenaarschap van Danisco besloot De Boef volgens marketingmanager C. Matthijs afstand te nemen van het bedrijf. Er werken 300 mensen bij Fri- d'Or. Danisco Foods Neder- j land telt 600 werknemers en omvat ook de producent van gebakken uitjes in Sint Maar- tensdijk en producent van diepvriesgroente en panklare maaltijden Groko in Zundert. Amels (49) was laatstelijk alge meen directeur van de coöpe- I ratie CTAV in Aalsmeer. De rubriek Onderne mend. Zeeland staat on der redactie van Claudia Sondervan. Vragen, tips en mededelingen kunnen schriftelijk worden aan geboden aan de redactie van de PZC, postbus IS, 4380 AA Vlissingen, of via fax 0118-470102. door Claudia Sondervan VROUWENPOLDER - Ans Langcjan-Nijenhuis viert een 1 verlaat zilveren jubileum als restauranteigenares. Ze mar keerde het jubileum met een nieuwe naam voor haar bedrijf op de Veer se Gat dam: Resto I Vrouwenpolder werd restau rant Vrouwe in den Polder, naar de oorspronkelijke naam van het dorp Onze Lieve Vrou we in den Polder. Een weinig coöperatieve aannemer zorgde Haringparty heft voortaan toegangsgeld GOES - De jaarlijkse Goese Haringparty wordt te massaal voor het uiteindelijke doel: za kelijke ontmoetingen in infor mele sfeer. Dat vindt het be stuur van de organisator van de party, de Stichting De Beste Maatjes. I Er kwamen de laatste jaren te I veel mensen op de party af om het karakter van een business- j to-business-ontmoeting vol te kunnen houden, meent het be stuur: Een toegangsprijs moet een selectie onder de bezoekers teweeg brengen, ii De toegangskaarten dienen te il voren besteld te worden en kos- j ten 12,50. Het geld wordt ge- I bruikt ter subsidiëring van een I goed doel in de Bevelandse re- j gio. Dat is dit jaar Ithaka kin- der- en jeugdpsychiatrie, on derdeel van Emergis uin Goes. Ithaka besteedt de gift aan een l zomerrecreatieprogramma voor de kinderen, ji De Haringparty, waarmee on dernemend Beveland jaarlijks I de nieuwe haring begroet op de binnenplaats van restaurant De Stadsschuur in Goes, vindt dit jaar plaats op woensdag 27 i mei tussen 17.00 en 20.00 uur. De party wordt georganiseerd t door zeven sponsors: aanne- I mingsbedrijf Adriaan de Kok I BV, Business travel Rosa, Era- I makelaar Faasse Faasse, no- tarissen Frantzen Van Sisse- 1' ren. Foto Verschoore, restau rant De Stadsschuur en uitzendbureau Vedior. ervoor dat de vernieuwings plannen voor het restaurant vorig jaar opgeschort moesten worden. Nu is het dan toch zover. Het interieur van het restaurant werd opener, het oudroze werd vervangen door petrolblauw, waartegen het kersenhouten meubilair en écru tafellinnen helder afsteken. Cherubijntjes en tierelantijnen passen Ans Langejan niet. „Ik houd van eenvoud, dat heeft een zekere klasse. Als het restaurant vol zit, is het beeld druk genoeg." De entree van het restaurant is verplaatst van de kop van het gebouw naar het midden van de lange gevel. Veerse Gatdam De 'rasechte tukkerse' kwam met haar man mee naar het wijdse Zeeland van diens ou ders. Het paar het het oog val len op de toen nog kale Veerse Gatdam. „De eerste drie jaar zijn we onafgebroken open ge weest. Enkel met oudjaar wa ren we dicht. Als ik nu zie dat jonge mensen acht maanden na de opening van hun zaak weer twee weken naar Club Med gaan... zij gaan blijkbaar an ders met financiële verplich tingen om." In het vierde jaar kon het restaurant worden ver groot met een aanbouw. Vrouwe in den Polder ligt mid den in een grote toeristische trekpleister, maar van de wa terrecreanten voor haar deur moet Langejan het niet heb ben. „Die verwachten een soort veredelde cafetaria, niet een echt restaurant. Onze gasten verkleden zich eerst thuis en komen dan om van het uitzicht te genieten." Ze is bezorgd om haar plekje op MIDDELBURG - Een vracht wagen met oplegger geladen met bakken vol koikarpers ar riveert vandaag, vrijdag, bij vijver- en aquariumcentrum en hoveniersbedrijf Lotus in Middelburg. De Japanse vijvervis is op de vrachtwagen te bewonderen en ook te koop. De ruim tweedui zend vissen komen van de im porteur Visplant te Numans- dorp. Dat bedrijf heeft de Koi-ex- press sinds Pasen op toer door Nederland. De vrachtwagen staat tot en met zaterdag 2 mei geparkeerd bij Lotus ter gele genheid van de officiële ope ning van dat vijvercentrum, af gelopen woensdag. Jan Vermeule van Lotus heeft in zijn eigen bakken nog eens drieduizend Koikarpers zwemmen. De vissen van Vis plant zijn gekweekt in Japan, bakermat van de Koi. Vermeu le heeft zowel Japanse als Isra ëlische Koi zwemmen. Israël heeft zich ontwikkeld tot de tweede Koispecialist naast Ja pan. Visplant is de grootste impor teur van Koivis in Nederland en werkt samen met diverse vijverspecialisten als Vermeu le. De truck werd ontwikkeld om verkopers die zelf niet zo'n grote voorraad vissen houden, gelegenheid te geven klanten meer keus te bieden. Lotus aan de Walcherseweg houdt open dagen op vrijdag 1 en zaterdag 2 mei. Ans Langejan-Nijenhuis van restaurant Vrouwe in den Polder ziet haar plekje op de Veerse Gatdam het liefst blijven zoals het nu is. foto Ruben Oreel andere lijkt. Het is net als met de binnensteden: het eigene verdwijnt overal." De laatste twaalf jaar leidde Ans Langejan het bedrijf al leen na het overlijden van haar man. Ze overwoog het laatste jaar het restaurant van de hand te doen, maar besloot nog aan te blijven om haar opvolger en haar bedrijf verder toe te rus ten voor de toekomst. Bianca de dam, die onderwerp blijft van toeristische ontwikkel- plannen. „Ik ben niet bang plekje over? Dat is beter voor Neeltje Jans, hier vijf minuten vandaan. Hiet is het landschap voor concurrentie, wel voor projectontwikkelaars en grootschaligheid. Wat blijft er met grote projecten van dit zo kwetsbaar. Ik kan me ook niet voorstellen dat mensen daar behoefte aan hebben: weer zo'n groot park dat op alle door Peter Urbanus THOLEN - „Ik voel me als een kind aan de vooravond van Sin terklaas", omschreef voorzit ster van de Kunstkring Tholen Stad Sarien Bout haar ge moedstoestand, tijdens de fees telijke opening van de manifes tatie 'Tholen Kunststad', donderdagmiddag op de Markt in Tholen. Vijftien beeldende kunstenaars uit Tholen expose ren gedurende drie dagen in ver schillende panden in de histori sche binnenstad van Tholen. De manifestatie wordt verleven digd door onder andere klassie ke kamermuziek en middel eeuwse wagenspelen. Wethouder W, van Kempen gaf om twee uur onder ruime be langstelling het officiële start sein voor het gebeuren. Vervol gens begaven alle deelnemende kunstenaars zich naar hun ex positieruimtes, die herkenbaar zijn aan klusters oranje ballon nen, de opening vond tenslotte plaats tijdens koninginnedag. Het weer was wat druilerig, maar bij een manifestatie waar bij het grootste gedeelte zich binnen afspeelt, kan dat een meevaller betekenen. De be langstelling viel donderdag middag in elk geval niet bepaald tegen. De exposities zijn onderge bracht in onder meer verschil lende woonhuizen, het oude stadhuis, het gebouw van de Protestantenbond en de toren van de Grote Kerk, zodat de be zoeker ook in de gelegenheid wordt gesteld zich te vergapen aan de oude geveltjes en interi- euren. Al deze gebouwen bevin den zich op korte afstand van de Markt. Het tentoongestelde werk omvat interieurkunst en keramiek, aquarellen, fotogra fie, quilt en patchwork, poppen, sculpturen, pentekeningen en schilderijen. (Advertentie) In tegenspraak met het nogal sombere beeld dat veel Zeeuwen van Tholen koesteren, is er zelfs enig naakt te zien, in de vorm van een mystieke dame met ont blote borsten op een van de schilderijen. Bij Sarien Bout, thuis valt, behalve van het werk van de schilderes Cora Bouw man, te genieten van klassieke kamermuziek van het ensemble van de voorzitster van Kunst kring Tholen Stad zelf. Op het pleintje achter de Gasthuiska pel wordt de middeleeuwse klucht 'Hoe de schout zichzelf aan de schandpaal bracht' een aantal keren opgevoerd door de Rederijkerskamer Eendracht, terwijl in het gebouw zelf kera miek en interieurkunst worden geëxposeerd. In de hal van het oude stadhuis hangen penteke ningen van onder andere oude gebouwen, gemaakt door Adri Boxhoorn, wier werk in de loop der jaren een zekere bekendheid heeft gekregen op Tholen. Ze is zeer te spreken over opzet van de manifestatie 'Tholen Kunst stad'. „We hebben hier onder ling een zeer hechte band. Ieder een heeft elkaar ook geholpen." Het idee voor dit evenement ontstond volgens Sarien Bout op 13 september vorig jaar, toen in Tholen Monumentendag werd gehouden. Er waren toen ook exposities van Thoolse beeldend kunstenaars in de bin nenstad, maar het publiek bleek ook de muziek enorm te waar deren. „Het houdt beweging in de zaak", vindt Bout. De te volgen route bij 'Tholen Kunststad' is vrij. De manifes tatie is vandaag nog te bezoeken van twee uur vanmiddag tot ne gen uur vanavond en zaterdag van half elf tot half vijf. De Ko ninklijke harmonie 'Concordia' zal zaterdagmiddag om half vijf het slotconcert verzorgen op de Markt. baS+r0^ Kape«e ,33438A0 UC\e,KP^5' ieieto°0 door Rolf Bosboom VLISSINGEN - De organisatie van het Bevrijdingsfestival, dat dinsdag 5 mei in Vlissingen wordt gehouden, heeft het on derdeel 'Stemmen voor Vrij heid' van het programma ge schrapt. Het bleek niet mogelijk te zijn om voldoende Zeeuwse koorleden op de been te bren gen. 'Stemmen voor Vrijheid' is een landelijk project. In het Vredes paleis in Den Haag brengen meer dan driehonderd zangers een speciaal gecomponeerd lied ten gehore. Bill van Dijk neemt het lied van hen over en 'brengt' het naar Amsteixlam. Er ver trekt ook een koor naar Utrecht, waar het lied wordt overgedra gen op andere koren, die op hun beuii de 'stemmengolf' voort zetten naar de festivals in hun provincie. Volgens organisator Klaas Overdam van het Bevrijdings festival in Vlissingen was het niet mogelijk om in Zeeland een compleet koor te formeren. Vooral het tijdsbeslag (heen en weer reizen naar Utrecht) en het feit dat voor veel mensen 5 mei geen vxtje dag is, gooiden roet in het eten. Ook andere provincies, zoals Groningen en Limburg, hebben moeite voldoende koor leden te vinden. Het Stemmen voor Vrijheid koor zou in Vlissingen van 20.15 tot 20.45 uur op het hoofdpodi um op het Bellamypark optre den. In plaats daai-van is de zan ger Louk ten Hacken, afkomstig uit Vlissingen, te zien en te ho ren van 20.15 tot 20.30 uur. Het optreden van Dynamic Joy is verplaatst van het Dijktheater naar het Bellamypark (20.30- 21.00 uur). De slotact van het festival, The Royal Dutch Disco Philharmonic, begint nu om 21.15 uur en duurt tot 23.00 uur. door Ernstjan Rozendaal GOES - Poppenmakers zijn geen kunstenaars maar am bachtslieden. Aan dat in Ne derland hardnekkige vooroor deel wil Yvonne Hoogesteger- Flipse uit Krabbendijke graag een ciixd maken. Op zaterdag 16 en zondag 17 nxei maakt zij van Goes een internationaal centrum voor poppenkunst. In de Grote Kerk lonen veertig kunstenaars uit alle delen van de wereld hun poppen. Hooge- steger: „Het is ruimtelijk werk, iedereen brengt zijn ei gen verhaal tot uitdrukking in een bepaalde vorm, zoals an dere kunsteixaars doen in brons, ijzer of op een doek. Waar zit dan het verschil met wat kunst wordt genoemd?" Het is de derde keer dat Hoo- gesteger een tentoonstelling van poppenkunst organiseert, maar niet eerder pakte ze het zo groot aan. De eerste twee edities vonden plaats in het Ambachtencentrum in Goes. „Ik heb negen jaar een weide plaats in Goes gehad. Ik noem de dat mijn winkeltje, omdat ik mijn werk daar ook liet zien. Toen ik het winkeltje definitief sloot, wilde ik als afsluiting een expositie organiseien. Dat was een succes. Zelfs vanuit Duitsland was er belangstel ling van de pers. Nu doe ik het voor de derde keer en voor het eerst in de Grote Kerk. Dat vTaagt natuurlijk een heel an dere opzet. Ik ben ook wel een beetje zenuwachtig." Art-show Aanvankelijk waren Hooge- stegers plannen nog grootser. „Ik wilde een echte art-show maken met sculpturen van hout, brons en keramiek. Het bleek nogal moeilijk dat van uit allerlei hoeken van de we reld hier naaitoe te b xengen. Dat is een kostbare zaak. Bij een aantal instanties was ik net te laat voor een subsidie aanvraag. Ik zie dat dus maar als een doel om naar te blijven streven." Wat Hoogesteger wel van de grond heeft getild is evengoed niet gering. Veertig kunste naars uit onder meer Neder land, Engeland, Duitsland, Oosteruijk, Italië, Japan en de Verenigde Staten tonen in to taal zo'n tweehonderdveeiüg objecten. „Ik werk samen met Father Love, van Yvonne Hoogesteger een organisatie in Duitsland", verklaart Hoogesteger. „Daar vindt eerst een expositie plaats en dan reizen de kunste naars met hun poppen door naar Nedexiand. Anders was het niet gelukt." Bij de Nederlandse kunstwe reld is de waardering voor het maken van poppen gering. Ten onrechte, meent Hoogesteger. „Er zijn natuurlijk veel men sen die uit hobbyisme poppen maken, maar bij de mensen die ik heb uitgenodigd is het kunst. In het buitenland staan hun poppen in bekende gale ries. Grote verzamelaars ne men het werk af. Een van mijn poppen is in New York gekocht door Demi Moore. De prijzen zijn er ook naar. Voor somnxig^ poppen moet tienduizend gul-- den worden betaald. Dat maakt het natuurlijk nog niet tot kunst. Wat het tot kunst maakt is dat het gaat om unie ke exemplaren, gemaakt door kunstenaars met een eigen stijl, een eigen visie en een ei gen verhaal. Hun ziel is erin vex-werkt." Voor het maken van poppen worden uiteenlopende materi alen gebruikt, zoals papier, textiel, papieiTnaché, klei, porselein, hout en allerhande soorten verf. Sommige ont- wei'pen zijn duidelijk geënt op de ouderwetse pop, andere verdienen eerder de benaming sculptuur. Er zijn onder meer Russische kunstenaars die his torische figuren uitbeelden, Engelsen die technieken uit de theaterkostumering gebrui ken bij het maken van poppen of poppenmakers die trauma tische erwaringen in een verha lende scène uitbeelden. Behal ve op poppen, legt een aantal kunstenaars zich ook toe op het maken van beesten, trol len, paddenstoelen of minia turen. Hoogesteger is zelf begonnen met het maken van'kunstpop pen na het zien van een ten toonstelling in het Belgische Essen. Ze nam les bij Marlaine Verhelst, een kunstenaar wier poppen liaar zeer aanspreken. „Zij heeft me een hoofdje en een handje leren maken. Daar na heb ik mij de xest zelf aan geleerd." Ze maakt nu twee sooxlen objecten, muizen en poppen. „Mijn poppen zijn melancholiek, ingekeerd, ge voelig. Zij diekken iets uit van ex-vai-ingen uit mijn jeugd. De muizen zijn juist extravexd en uitbundig. Dat zijn twee kan ten van mijn karakter die ik op deze manier allebei kwijt kan in mijn werk." Expositie kunstpoppen, Grote Kerk in Goes, za 16' mei van 10-17 uur en zondag 17 mei van 12 tot 17 uur De Rederijkerskamer Eendracht voert op het pleintje achter de Gasthuiskapel de middeleeuwse klucht 'Hoe de schout zichzelf aan de schandpaal bracht' op. foto Willem Mieras

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 13