Rem op vaarsnelheid ongewenst Lopende band voor het zand Publiek waardeert Nazomer Festivals PZC Een Ierse muziekavond met Flairck als uitsmijter Minister Jorritsma wil Intercity voor Zeeland behouden Zeeuws Museum krijgt vijftien prenten van bouw Deltawerken zeeland 21 Alleen overleg helpt tegen hinder van snelle zeeschepen op Schelde kunst cultuur Terreinauto's Totaal Vernieuwd dinsdag 28 april 1998 door Wout Bareman TERNEUZEN - De hinder die de binnenvaart op de Wester- schelde ondervindt van de golf slag van zeeschepen moet niet worden aangepakt met een snelheidsbeperking. De loodsen op de zeeschepen en de schip pers dienen gewoon beter met elkaar te communiceren. Die conclusie trekken de regio Zeeland van de schippersver eniging Schuttevaer en de Re gionale Loodsen Corporatie Scheldemonden na overleg over de problemen die de zeevaart de binnenvaart bezorgt. De binnenschippers klagen al jaren steen en been over het ge dragvan de zeevaart op de Wes- terschelde. Zeeschepen halen er vaak snelheden van meer dan twintig mijl, omgerekend zo'n veertig kilometer per uur. Vol gens voorzitter H. Jongepier van de afdeling Walcheren van Schuttevaer ondervinden bin nenschepen steeds meer hinder van de golfslag en de zuiging, veroorzaakt door de 'snelheids duivels'. Het leidt regelmatig tot schade. Jongepier spreekt van levensgevaarlijke situaties. Maanden geleden al drong hij aan op snelheidsbeperkingen. Dat deden de afgelopen weken overigens ook de gebruikers van de haven van Walsoorden. De golfslag van te snel passerende zeeschepen leidt in het getij de- hevantje vaak tot grote proble men. Regiovertegenwoordiger J. de Vries van Schuttevaer en mana ger operaties M. Groothuis van het Loodswezen vinden snel heidsbeperkingen echter onver standig, 'zo die al politiek haalbaar zouden zijn'. In een ge zamenlijke verklaring wijzen ze erop dat de zaak daarvoor te ge compliceerd is. „Immers, som mige grote zeeschepen veroor zaken ook bij hogere snelheden weinig of geen hinderlijke golf slag, terwijl kleinere zeesche pen bij lagere snelheden soms al ernstige hinder kunnen veroor zaken." Zeemanschap Schippers moeten, vinden De Vries en Groothuis, beseffen dat de golven niet alleen worden veroorzaakt door de zeevaart, maar ook te maken hebben met het feit dat de Westerschelde een zeearm is. „Goed zeemanschap vereist dan ook dat binnensche pen waar nodig voorzien zijn van afdekkleden en raamblin- den, vooral wanneer ze laag op het water liggen." Wordt de hin der al veroorzaakt door de zee vaart, dan kan de schuld niet altijd op de loods worden ge schoven. De Vries en Groothuis: „Van een aantal schepen is, om dat zij veelvuldig op de Wester schelde varen, het vaargedrag en eventuele golfslag bij de loodsen bekend. Van andere schepen moet de 'loods het even tueel veroorzaken van hinder vaststellen wat, vooral in het donker, niet altijd eenvoudig is." Is er hinder dan komt het vaak voor dat de betrokken schipper de loods op het zeeschip niet rechtstreeks aanspreekt, maar bij een van de verkeersposten op de wal z'nbeklag doet. Geeft die post het advies'contact op te ne men met de loods - omdat er op .de Westerschelde geen regle mentaire maximumsnelheid is, kan de post zelf niets uitrichten - dan leidt dat tot frustraties. En dat uit zich meestal in het bezi gen van minder welvoegelij ke taal. Rechtstreeks Desondanks dringen Schutte vaer en het Loodswezen erbij de schippers op aan rechtstreeks contact te zoeken met het schip dat hinder heeft veroorzaakt. Loodsen die daar op een norma le wijze op gewezen worden, zijn best bereid hun snelheid aan te passen, verzekeren De Vries en Groothuis. Ze wijzen er overigens wel op dat binnenschepen die, ondanks getroffen maatregelen aan boord, toch schade oplopen door toedoen van passerende zeeschepen, daarvan uiteraard aangifte moeten doen. OUDDORP - De stichting Zee land 4x4 houdt haar jaarlijkse strandevenement op zaterdag 16 en zondag 17 mei bij de Brou- wersdam aan de Noordzeezijde. De stichting viert met het eve nement ook haar eerste lustrum. Deelnemers kunnen zich in schrijven op de dag zelf. De stichting onderhandelt met re gionale autodealers over een 4x4 -demonstratie De eerste van twee transportbanden die de bouwmaterialen voor de Westerscheldetunnel over honderden meters zullen aan- en af voeren. foto Charles Strijd door Wout Bareman TERNEUZEN - Het eerste deel van de im mense transportband loopt tot net in de Nieuw-Neuzenpolder bij Terneuzen. Ver genoeg om vrachtwagens er vol te gooien met zand voor de bouw. De transport band, die vanuit de voorhaven van de Ter- neuzense zeesluis over de dijk tot in de polder reikt, is tweehonderd meter lang en wordt de komende maanden met nog eens tweehonderd meter verlengd tot aan de gloednieuwe betonfabriek, waar al direct na de zomer met de bouw van de tunnel segmenten wordt begonnen. Om 'een voorraadje' te hebben. Per dag nemen de activiteiten op het zui delijke bouwterrein van de Westerschel detunnel toe. Via de grote noordelijke transportband worden straks enorme hoeveelheden zand en grint en andere bouwmaterialen (per schip aangevoerd) naar de betonfabriek verplaatst. Komend naj aar wordt iets zuidelij ker een begin ge maakt met de bouw van een transport band, die de gezuiverde boorspecie en an dere producten weer afvoert. De diepwandmachines die tot op een diepte van ruim twintig meter wanden hebben aangebracht, die de bouwput ('bouwkuip', zeggen de bouwers) als dij ken om een polder moeten beschermen, hebben het grootste deel van hun werk ge daan. In de tweede week van mei wordt begonnen met het ontgraven van de bouwkuip tot een diepte van ongeveer twintig meter. Komend najaar wordt ook begonnen met de bouw van de zogenaam de 'scheidingsfabriek', die de betoniet die wordt gebruikt bij hef boren van de tun nel, voor hergebruik moet scheiden van de overige specie. Daarnaast worden voor bereidingen getroffen voor de aanleg van de infrastructuur - waaronder een com pleet spoorwegemplacement - voor de aan- en afvoer van bouwmaterialen voor de tunnel. In het Duitse Schwanau beginnen de con touren van de twee tunnelboormachines zich inmiddels af te tekenen. Van de 'man tels' van de machines zijn inmiddels al stukken gereed. De voorbereidingen en bouw van die machines door de gespecia liseerde firma Herrenknecht worden op de voet gevolgd door medewerkers van Rijkswaterstaat en tunnelbouwer Kom- binatie Middelplaat Westerschelde. Op het zuidelijke bouwteiTein zijn ook de kantoren voor de bouwers gereed. Ze rui len hun bouwketen nu in voor een iets comfortabeler en permanenter werkplek. Ook de fundering voor het informatiecen trum aan de Willemskerkeweg is gelegd. Het centrum gaat, als alles volgens plan verloopt, in september open. En de tun nel? Projectleider Wim van de Linde van Rijkswaterstaat vanaf de bouwplaats: „We zitten goed op schema, zij het dat het een aangepast schema is." Dat wordt dus voorjaar 2003. door Harmen van der Werf en Richard Hoving ZIERIKZEE - De Zeeuwse In tercity is gered. Na PvdA-lijst- trekker W. Kok heeft ook VVD- minister A Jorritsma van Ver keer en Waterstaat zich voor be houd van de Intercity-verbin ding uitgesproken. Ook GPV- fractievoorzitter G. Schutte sprak zich gisteravond uit voor behoud van de Intercity voor Zeeland. Tijdens een WD-bijeenkomst in Zierikzee verklaarde Jorrits ma gisteravond dat zij het 'on voorstelbaar' zou vinden als de Intercity uit Zeeland zou ver dwijnen. Dat die gedachte wel eens is geopperd in een ont- werp-notitie van haar ministe rie, wuifde zij weg. „Het lastige is dat zulke dingen direct op straat liggen. Wij zijn inmiddels met het 280ste concept bezig", zei ze gekscherend. „En clat krijgt voorlopig niemand te zien." De laatste opmerking was onge- twijfeld bedoeld voor de oren van WD-gedeputeerde J. I. Hennekeij van verkeer, die in fe bruari naar buiten bracht dat de Intercity uit Zeeland zou ver dwijnen. Althans, dat stond in de ontwerp-notitie De derde eeuw spoor van Verkeer en Wa terstaat. Hennekeij was giste ren wat verlegen met de opmer kingen van Jorritsma, maar telde tegelijkertij d zijn zegenin gen. Jorritsma gaf de gevraagde toezegging en dat is niet onbe langrijk. Zij wil dolgraag terug keren op haar ministerie. De overheid moet verantwoor delijk blijven voor het openbaar vervoer in het héle land, om te voorkomen dat trein- en bus verbindingen in minder drukke gebieden en op rustige tijden verdwijnen, verklaarde de frac tievoorzitter van het GPV in de Tweede Kamer G. Schutte gis teravond op een verkiezingsbij eenkomst van zijn partij in Mid delburg. In het cultureel centrum van de Stichting Arduin zei Schutte dat meer marktwerking en min der overheidsbemoeienis in het openbaar vervoer niet per defi nitie verkeerd hoeft te zijn. „Maar het kan niet zo zijn dat een rekenmeester in Den Haag of Utrecht besluit dat de Interci ty uit Zeeland verdwijnt." De geruchten rond de verdwijning van de Intercity zijn voor Schut te de uitwassen van volledige marktwerking in het openbaar vervoer. „In een rustig gebied als Zeeland met een toenemend aantal oudere inwoners dat is aangewezen op het openbaar vervoer, is het absurd dat over het schrappen van zo'n belang rijke treinverbinding wordt ge sproken." Gehandicapten De bijeenkomst in Middelburg was de afsluiting van een werk bezoek van de GPV-voorman dat in het teken stond van open baar vervoer en gehandicapten zorg. Schutte was vol lof over de wijze waarop de Stichting Ar duin sinds een aantal jaren omgaat met de zorg voor ver standelijk gehandicapten in Zeeland. De nadruk die de in stelling legt op bevordering van de zelfstandigheid van gehan dicapten noemde hij een voor beeld voor de rest van Neder land. „In de bijna 25 jaar dat ik meeloop in de politiek heb ik zelden zo'n positief verhaal ge hoord uit de gezondheidssec tor." KEUKEN SHOWROOM ZO, DE VERBOUWING EN INRICHTING VAN ONZE SHOWROOM ZIT EROP. NU STAAN ER WEER 22 SPIKSPLINTERNIEUWE BEAUTY'S OPGESTELD. Kom kijken BouwCenter DeJager-Tolhoek Stanleyweg 2, Goes tel. 0113-24 66 00, B Deuren R Kasten 8 Keukens Tegels Sanitair si Alles voor bouw en interieur door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - De Zeeland Nazomer Festivals doen het goed. De laatste editie van de jaarlijkse culturele manifesta tie wordt in een evaluatie van het Zeeuws instituut voor zorg, welzijn en cultuur Scoop hoog gewaardeerd. Volgens onder zoeker dr. ir. B. van der Wouw is het publiek zeer tevreden en kan uit de publieksaantallen - in to taal 45.000 bezoekers - het aan deel van de toeristen daarin en de bestedingen door het publiek de conclusie worden getrokken dat de Zeeland Nazomer Festi vals een succesvolle combinatie zijn van cultuur en toerisme. Coördinator R. van Meijel van de Zeeland Nazomer Festivals zei maandagmiddag bij de pre sentatie van het onderzoeks rapport Cultuur en toerisme succesvol gecombineerd? heel blij te zijn met de conclusies. Gedeputeerde G. de Kok (cul tuur) sprak van rapportcijfers waarmee iedereen graag zou thuiskomen. „De uitkomsten zijn ronduit positief." Zijn collega J. van Zwieten (gedepu teerde van toerisme) relativeer de daarentegen het evaluatie rapport. „Als de doelstelling van de Zeeland Nazomer Festi vals is om veel toeristen naar Zeeland te trekken dan moeten we constateren dat die doelstel ling niet is gehaald." In opdracht van de provincie heeft Scoop vorig jaar septem ber en oktober een uitgebreid publieksonderzoek gehouden bij de Zeeland Nazomer Festi vals. Dat is een samenwerkings verband van tien organisaties die in totaal ruim honderd voor stellingen, concerten en ten toonstellingen organiseren. Bij 84 evenementen werden in to taal ruim vierduizend vragen formulieren ingevuld. Onderzoeker Van der Wouw ty peert de Zeeland Nazomer Fes tivals als 'een mêlee van klein schalige festivals, breed van opzet, gespreid over een groot geografisch gebied en over een lange periode'. Het brede pro gramma-aanbod trekt een breed publiek van verschillende leeftijden. Het opleidingsni veau van de bezoekers is over het algemeen hoog, maar lager dan bij vergelijkbare festivals elders in Nederland. Duidelijke bijdrage De Zeeland Nazomer Festivals leveren een duidelijke bijdrage aan de verlenging van het toe ristenseizoen in Zeeland. Vol gens Van der Wouw weet de cultuurmaand buiten het hoog seizoen een behoorlijke toeristi sche publieksstroom op gang te brengen. De bezoekers besteden aan entreegelden en consump ties in totaal ongeveer 1,9 mil joen gulden. Van Meijel voegde daaraan toe dat overnachtingen en bestedingen door de organi saties van de festivals nog niet eens in het onderzoek zijn opge nomen. De overnachtingen schat hij op enkele honderden, de bestedingen van de organisa tie bedragen dit jaar bijna twee miljoen gulden. Voor De Kok 'was de evaluatie aanleiding de ondernemers in de toeristisch-recreatieve bran che onderuit de zak te geven. Zij betitelden de afgelopen maan den tijdens ondernemerspanels de Nazomer Festivals als 'elitair gedoe', 'niet toegankelijk' en meer voor VIP's dan voor toeris ten. De Kok: „Het negatieve oordeel van de ondernemers is niet te rijmen met deze evalua tie. Het is zoals de ondernemers zelf zeggen: ze kennen hun eigen gasten niet goed en ook hun ei gen provincie niet. Hun uitla tingen zeggen meer over de on dernemers dan over de Zeeland Nazomer Festivals. Ze zouden zelf hun ondernemerschap moe ten verbeteren." Van Zwieten leek zich aange vallen te voelen door de verwij ten van De Kok en Van Meijel aan het adres van de toeristische ondernemers. Hij liet blijken niet onder de indruk te zijn van het bestedingsbedrag en het aantal bezoekers van buiten Zeeland. „Ik zou er wel voor zijn als de Zeeland Nazomer Festi vals nog meer zouden appelle ren aan de vraag van het pu bliek. We moeten öf het product veranderen öf de doelstelling dat we veel mensen van buiten Zeeland willen trekken." door Anouk Mommer MIDDELBURG - „Denk aan nummer zeven", zei de afge vaardigde van de Ierse ambas sade, mevrouw Headen, giste ren als inleiding van de Irish Music Night in de Stads schouwburg in Middelburg. Ze vertegenwoordigde Ierland tijdens de muzikale avond, die werd gehouden als eerbetoon aan de oud-president van Ier land, Mary Robinson. Het oud staatshoofd is nu hoge Com missaris van de Verenigde Na ties voor de mensenrechten. Ze krijgt op 4 mei de Four Free dom Medal uitgereikt. „Zeven is een belangrijk getal in de Ierse muziek en dans. Het is ook een mysterieus nummer. Een week heeft zeven dagen en de cyclus van de maan bestaat ook uit zeven dagen." Headen heette het publiek namens het Ierse volk hartelijk welkom en riep iedereen op om tijdens de optredens van de verschillende groepen aan nummer zeven te denken. Ook gedeputeerde G. de Kok (PvdA, Cultuur) sprak vooraf een wooordje. De orga nisatie maakte de toeschou wers er op attent dat ze niet verplicht waren te blijven zit ten. Er mocht gedanst worden in het gangpad. De benen kwamen echter niet van de vloer, al werd er voor de pauze af en toe aarzelend mee- geklapt met de Zeeuwse groep No Frontiers. Het optreden was een beetje rommelig. De stem van de Kloetingse zange- res was echter een sensatie. Warmzuiver en met een enorm volume. De enige andere muziekgroep die Ierse liederen zong was de Nederlandse groep Sorry Pa- ganini, „We zijn helaas niet met z'n zevenen", zei de band leider, inspelend op het verhaal van de Ierse afgevaardigde maar met vier mannen en een zangeres. Die telt echter voor drie.Met veel gevoel brachten ?ij een aantal Ierse liederen ten gehore. Vooral het a capella De groep Sorry Paganini tijdens het optreden in Middelburg. foto Lex de Meester nummer dat ze tegen het einde van hun optreden zongen, was heel gevoelig. „We spelen wat traditionele muziek uit de Ier se cultuur in Amerika en wat modernere ballads uit Ierland. We proberen een verbindig te maken tussen die twee conti nenten", aldus de bandleider. „We zingen over haat, liefde, overspel, kortom alles wat het huwelijk interesant maakt. Nadat de groep Damsa na nOg, voor de tweede keer een twee tal Ierse volksdansen had uit gevoerd kon men zich tijdens de pauze tegoed doen aan Ierse dranken. Voor deze gelegen heid werden er in de foyer Ierse whisky en Iers bier verkocht. Flairck Tijdens het tweede gedeelte van de avond was het podium aan Flairck. Zij spelen geen Ierse liederen, maar hun mu ziek is geïnspireerd door Ierse klanken. Flairck blijft een sen satie. Genieten van het begin tot het eind. Gevoelige en op zwepende muziekstukken werden gecombineerd met the aterstukjes. Bandleider Erik Visser liet de zangeres zweven en toen hij de doek van haar af trok, was ze verdwenen. De ac cordionist blies een melodie in haar mond. Dit was onderdeel van het nummer 'Sofia's voor spel'. Alle muzikanten speel den stuk voor stuk de sterren van de hemel en gezamenlijk klonken ze hemels. Een profes sionele show waar het publiek niet genoeg van kon krijgen. Prent Haringvliet III van Lense Elzinga, geschonken aan het Zeeuws Museum. door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - De Noord- Hollandse kunstenaar Lense Elzinga heeft het Zeeuws Muse um in Middelburg vijftien pren ten geschonken die hij maakte tijdens de bouw van de Delta werken. Drie ervan zijn perma nent tentoongesteld" in de hal van het museum. „Deze prenten zagen het licht te weinig", zegt Elzinga. „Alleen bij een over zichtstentoonstelling zou ik ze waarschijnlijk nog eens laten zien. Daarbij komt dat ik nu achtenzestig ben. Dan denk je: 'Goh, dat laat ik straks allemaal na. Waar komt dat dan terecht?' Dus ik heb een serie bij elkaar gezocht en naar het Zeeuws Mu seum gebracht. Dat is de plek waar ze thuishoren." Tijdens de uitvoering van het Deltaplan, van 1959 tot 1970, kregen drieëndertig kunste naars opdrachten van het Mi nisterie van Verkeer en Water staat om de Deltawerken in beeld te brengen. Elzinga was daar niet bij. „Ik kende wel een aantal van die kunstenaars en hoorde van hen waarmee ze be zig waren. Ik werk graag naar industriële beelden. Ik heb on der meer de Hoogovens en Euro poort uitgebeeld. Dus de Delta werken vond ik meteen een prachtig onderwerp." Uniek project „Ik heb de aanleg^ van nabij ge volgd. Ik mocht bijvoorbeeld mee in de bouwputten. Het is natuurlijk een uniek project ge weest, een wonder van con structie en techniek. Maar er zit ook ongelofelijk veel dynamiek in en kracht. Dat zijn elementen die in mijn werk altijd terugko men. Ik hou mij meestal bezig met bouwsels die door mensen gemaakt zijn. Het hele zachte vind je in mijn werk weinig te rug." Elzinga werkt vooral in hoog druk. Hij snijdt vormen uit kar ton of hardboard. In zijn bijna abstract aandoende composi ties werkt hij die in zwart-wit uit. Op zijn prenten over de werkzaamheden aan het Ha ringvliet, de Zeelandbrug en de stormvloedkering staan onder meer bouwputten, zandzuigers, sluizen en veranderde structu ren in het landschap afgebeeld. In 1988 was in het Zeeuws Mu seum de tentoonstelling Oog op de Deltaiverken te zien. Het Middelburgse museum beschikt over een uitgebreide collectie met kunstwerken over de Delta werken, waarin Elzinga tot dus ver ontbrak. „We hebben een aantal keren tegen hem gezegd dat we het zo jammer vonden dat hij daarin niet vertegen- woox'digd was", zegt conserva tor Hesther van den Donk. „Dat heeft hij kennelijk onthouden. Hij is geen Zeeuwse kunstenaar, dus normaal gesproken zouden we geen werk van hem verzame len. Vanwege het onderwerp waren we natuurlijk wel geïnte resseerd. En hij maakt erg mooi werk." J.C. van Schagen Bij de vijftien prenten heeft El zinga's vrouw nog drie bundels van de Walcherse dichter en beeldend kunstenaar J.C. van Schagen gedaan. „We hebben in het verleden regelmatig met hem samengewerkt", verklaart Elzinga. „Mijn vrouw zei: 'Als we dan toch naar Middelburg gaan, laten we die dan ook rhaar meenemen.We vonden het een prettig idee dat ze weer naar Zeeland teruggingen. Het land waar ze thuishoren. Inder daad."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 41