Provincie vraagt Rijk 1,1 miljard
Met de ZeeCu wordt niet zuinig gedaan
Kraamkliniek in
Zierikzee gaat
definitief dicht
Gedeputeerde Staten sturen verlanglijstje naar komend kabinet
Reclame
wielerronde
irriteert
provincie
DE RUITER FANOY
Snelheidscontrole bij
verkeerslicht wegens
succes vaker toegepast
Fietser valt in diepe kuil
OR eist plaats voor
medewerkers PSD
op fiets-voetveer
zeeuwse almanak
Fiets
MIDDELBURG - De provincie
Zeeland heeft de komende vier
jaar 1,1 miljard gulden van het
Rijk nodig voor het behoud en
de uitbouw van een duurzame
economie. Dat schrijft het dage
lijks provinciebestuur in het
gisteren gepresenteerde Zeeuw
se wensenlijstje voor de komen
de kabinetsperiode.
De verlangens zijn in de brochu
re 'Voortvarend Zeeland', die in
samenwerking met havenschap
Zeeland Seaports is opgesteld,
onderverdeeld in vier categorie-
en: ontwikkeling van de econo
mische mogelijkheden van de
Westerscheldetunnel (433 mil
joen gulden), ontwikkeling vi
tale steden (485 miljoen gul
den), vernieuwing van het
landelijk gebied (170 miljoen
gulden) en diversificatie regio
nale economie (70 miljoen). De
provincie, gemeenten en het be
drijfsleven stellen tegenover het
gewenste Rijksgeld een geza
menlijke bijdrage van 457 mil
joen gulden.
Volgens gedeputeerde D. J. P.
Bruinooge (PvdA, economie) is
'Voortvarend Zeeland' een aan
vulling op het boekwerkje 'In
vesteren in Zuid-Nederland
loont', dat de commissarissen
van de koningin in Zeeland,
Noord-Brabant en Limburg vo
rige week in Den Haag aan de
fractievoorzitters van devier
[rote partijen overhandigden.
,Het is een zakelijke en financi
ële onderbouwing van de speci
fieke Zeeuwse wensen op met
name het terrein van de econo
mie en de ruimtelijk ordening."
Tunnel
Het provinciebestuur wijst, het
komende kabinet erop dat de
Westerscheldetunnel de twee
belangrijkste havengebieden
van Zeeland, het Sloegebied en
de Kanaalzone, met elkaar zal
verbinden. „Zaak is nu om de
twee havengebieden tot excel
lente vestigingsgebieden te ont-
door Richard Hoving
MIDDELBURG - Eens,
maar nooit weer. Dat
heeft de provincie laten
weten aan de organisatie
achter de wielerwedstrijd
voor de Arjaan de Schip-
per-trofee. Die organisa
tie zou misbruik hebben
gemaakt van de goedwil
lendheid van de provincie
om reclameborden voor
de wielerkoers toe te staan
langs Rijksweg A58. Op
die borden stonden te veel
en te grote reclamebood
schappen.
Reclameborden langs we
gen in Zeeland zijn ner
gens meer toegestaan,
tenzij de provincie ont
heffing verleent.
Voor de Arjaan de Schip-
per-trofee was een tijde
lijke ontheffing verleend,
omdat de organisatie ach
ter die wielerkoers ook in
het verleden altijd een
vergunning aanvroeg.
Hetzelfde geldt voor de
Ronde van Midden-Zee
land en de Stichting Het
Werkend Trekpaard.
Kwart
De ontheffing is wel aan
voorwaarden gebonden.
Zo moet een kwart van de
reclameborden worden
gebruikt om het evene
ment aan te kondigen.
„Bij de borden van de Ar
jaan de Schipper-trofee
was dat zeker niet het ge
val", aldus een mede
werkster van de provin
cie. „Je moest op je rem
gaan staan om te lezen om
welk evenement het
ging."
Eisen
De provincie heeft de or
ganisatie achter de wie
lerkoers nu per brief een
waarschuwing gegeven.
Als de tijdelijke reclame
borden volgend jaar weer
niet aan de provinciale ei
sen voldoen, worden ze
zonodig op kosten van de
provincie weggehaald.
Volgens de medewerkster
van de provincie voldoen
de borden die inmiddels
langs Rijksweg A58 zijn
geplaatst voor de Ronde
van Midden-Zeeland wel
aan de voorwaarden.
wikkelen zodat de investering
in de Westerscheldetunnel (1,6
miljard gulden - red.) er dubbel
en dwars uitkomt.In dat kader
wordt er een bijdrage gevraagd
voor de bouw van een tunnel on
der het Kanaal van Gent naar
Terneuzen bij Sluiskil (300 mil
joen gulden), aanleg van de
spoorlijn Axel-Zelzate (45 mil
joen gulden), de bouw van een
containerterminal in de Braak
manhaven (4 miljoen gulden),
intensievere benutting van de
ruimte in het Sloegebied (4 mil
joen gulden), aanpassing van de
Sloe-spoorlijn inclusief de aan
sluiting op de spoorlijn Bergen
op Zoom-Antwerpen (75 mil
joen gulden) en de aanleg van
een pijplijn tussen Vlissingen en
Woensdrecht (5 miljoen).
In de categorie Ontwikkeling
vitale steden vallen de heront
wikkeling van het Stationsge
bied in Middelburg en de aanleg
van een aquaduct onder het Ka
naal door Walcheren als onder
deel van de Dammenroute
(Veersedam-Middelburg). Hier
voor wordt 320 miljoen gulden
van het Rijk gevraagd. Voor de
herontwikkeling van het terrein
van de Koninklijke Schelde
Groep in de binnenstad van
Vlissingen moet de helft van het
totale investeringsbedrag van
300 miljoen gulden uit Den
Haag komen. Voor de verbete
ring van oudere bedrijfsterrei
nen in Goes, Vlissingen, Zierik-
zee en Middelburg wordt een
rijksbijdrage van 15 miljoen
gulden gevraagd.
Veerse Meer
De Vernieuwing van het lande
lijk gebied valt uiteen in de re
constructie van Schouwen-
Duiveland, Walcheren en West-
Zeeuws-Vlaanderen (125 mil
joen gulden) en een 'kwaliteits
impuls' voor het Veerse Meer (45
miljoen gulden). „De recon
structie is nodig om een nieuw
evenwicht te zoeken tussen
enerzijds de recreatiesector en
anderzij ds de rust, ruimte en het
open landschap", aldus de pro
vincie.
Om de recreatieve en economi
sche betekenis van het Veerse
Meer te behouden moeten onder
meer de toeristische accommo
daties in de omgeving worden
verbeterd.
De uitbreiding van de glastuin
bouw in Zuid-Beveland is een
van de twee proj ecten inde cate
gorie Diversificatie regionale
economie. Om tot een verdub
beling van het areaal dat in het
huidige streekplan is opgeno
men (300 hectare) te komen
wordt 15 miljoen gulden ge
vraagd.
De kosten van dit project wor
den op 100 miljoen gulden ge
schat. Voor het opzetten van een
Energie Kennis Centrum aan
Hogeschool Zeeland moet het
Rijk 65 miljoen gulden (totale
kosten 100 miljoen gulden) bij
dragen.
Burgemeester Asselbergs krijgt de eerste van 50.000 ZeeCu's van muntmeester C. van Draane.
door Herre Steqenga
UTRECHT - De ZeeCu is al een succes
voordat hij in omloop wordt gebracht.
In verband met de grote vraag naar het
geldstuk, dat ter gelegenheid van 750
jaar stadsrechten van Zierikzee ver
schijnt, was reeds besloten om er 50.000
in plaats van 30.000 te laten slaan. De
Lions Club Sehouwen-Duiveland sluit
niet uit dat dit aantal nog eens wordt
verhoogd. Dat bleek gistermiddag bij
de Nederlandse Munt in Utrecht, waar
burgemeester J. J. P. M. Asselbergs van
Sehouwen-Duiveland de eerste ZeeCu
sloeg.
Een Schouwen-Duivelandse delegatie
toog gisteren per bus naar Utrecht om
getuige te zijn van de ceremonie. Het
was een simpele handeling: Asselbergs
moest twee keer een knop indrukken en
vervolgens was de eerste ZeeCu een
feit. De munt werd meteen ingebracht
in een 'certificaat van echtheid', om la
ter alsnog aan de burgemeester te wor
den overhandigd. Deze beloofde dat het
ingelijste certificaat een ereplekje
krijgt in het gemeentehuis in Zierikzee.
Overigens mocht ontwerper Olivier
Tieleman uit Ouwerkerk, ontwerper
van de ZeeCu, een mimt slaan. Volgens
muntmeester C. van Draane is dit een
gewoonte bij de Nederlandse Munt.
De ZeeCu is vijf gulden waard en geldt
van 1 mei tot 1 januari 1999 als betaal
middel op Sehouwen-Duiveland. De
verspreiding is een initiatief van de
Lions Club Sehouwen-Duiveland, die
met het idee een goed doel wil dienen.
De opbrengst van de munt gaat naar
een bungalow voor gehandicapten in
Bruinisse, die nodig opgeknapt en ge
moderniseerd moet worden. De op
brengst moet komen uit het 'versterven'
van de munt. Overigens wordt de Zee-
Cu vandaag met een geldtransportwa
gen van Utrecht naar Sehouwen-Dui
veland gebracht. De Nederlandse Munt
vond het niet vertrouwd om het gezel
schap 50.000 ZeeCu's mee tegevennaar
Zeeland.
„Dit transport is veel te waardevol", zei
pr-man H. Groeneveld van de Lions
Club.
Relatiegeschenk
De naam ZeeCu verwijst naar Zierik
zee, de zee en Zeeland. En naar de ecu,
de 'voorloper' van de euro. De Lions
Club vond het te ver gaan om de her
foto persbureau Het Sticht
denkingsmunt 'Zeuro' te noemen. Van
Draane toonde zich aangenaam verrast
door de naam. „Ongelooflijk leuk dat
de ecu nog even wordt opgerakeld",
complimenteerde hij zijn gasten. „U
toont zich echte Zeeuwen: een eigen
lijn, een eigen beleid. En absoluut niet
zuinig. De ZeeCu wordt in grote aantal
len besteld." Een van de afnemers is de
gemeente. Er zijn een aantal herden-
kingsmunten gekocht om als relatiege
schenk uit te geven, vertelde Assel
bergs.
De ceremonie werd besloten met een
rondleiding door het historische ge
bouw van de Nederlandse Munt. De
Zeeuwse gasten zouden vooral kwart
jes te zien krijgen, kondigde Van
Draane vooraf aan. „Want daar is mo
menteel een groot tekort aan."
(Advertentie)
In de VOF De Ruiter Fanoy zijn de activiteiten ondergebracht: van Boekhan
del Fanoy, Boekhandel De Ruiter, Studieboekhandel De Ruiter Fanoy, Ho
geschoolwinkel De Ruiter Fanoy en Van Benlhem Jutting Modern Anti
quariaat. De Ruiter Fanoy is een sterk groeiend en innoverend bedrijf, waar
i werken.
Op 28 mei wordt Boekhandel Fanoy verplaatst naar De Drukkerij, winkel in
woord, beeld en geluid aan de Markt in Middelburg. In De Drukkerij begint de
VOF De Ruiter Fanoy ook een kantoorboekhandel en een CD-winkel.
Boekhandel Fanoy zoekt:
1voor de afdeling literatuur/kunst: iemand met veel interesse voor moderne li
teratuur;
2. voor de afdeling kiosk (entree van de winkel): een vlot persoon die naast de
verkoop van tijdschriften mensen verwelkomt en wegwijs maakt;
Kantoorboekhandel De Ruiter zoekt:
iemand die vol enthousiasme kantoorartikelen kan verkopen uit ons voorname
lijk particulier gerichte assortiment;
Ear Eye Music zoekt:
een echte muziekliefhebber die klanten goed kan adviseren; iemand die het to
tale aanbod goed kan overzien of iemand met veel kennis van en liefde voor de
klassieke muziek.
Bij alle functies geldt dal zowel parttime en fulltime aanstellingen mogelijk
zijn.
Gezien de samenstelling van hel huidige personeelsbestand, vragen wij vooral
jonge mensen te solliciteren.
Sollicitaties uitsluitend schriftelijk, voor 2 mei te richten aan
VOF De Ruiter Fanoy, t.a.v. de directie. Postbus 170,4330 AD Middelburg.
door Harmen van der Werf
MIDDELBURG - Camera's die
bij verkeerslichten zowel de
snelheid als het rijden door
roodlicht signaleren, hebben
een afschrikwekkend effect op
automobilisten. Het aantal
overtredingen op drie plaatsen
op Walcheren waar zulke came
ra's staan, is zo sterk gedaald,
dat er meer van die camera's in
Zeeland komen. De provincie
denkt aan de Midden-Zeeland
route van Goes naar Zierikzee.
De gecombineerde roodlicht- en
snelheidscamera's staan op
Walcheren bij de verkeerslich
ten in Vrouwenpolder, bij het
kruispunt Westerzicht op de
weg Vlissingen-Middelburg en
bij het kruispunt Vrijburg op
dezelfde weg. Op al die plekken
is de gemiddelde snelheid fors
gedaald. Bij het kruispunt Wes
terzicht is het effect het grootst.
Daar vinden ook van tevoren
snelheidsmetingen plaats, op
zeshonderd meter van de krui
sing. Vroeger reden daar veertig
van de honderd automobilisten
te hard, nu nog vijftien.
De camera's zijn geen kassucces
(meer) voor justitie. Bij Vrou
wenpolder rijden nog maar vier
van de duizend motorvoertui
gen te hard, bij Westerzicht ne
gen, en bij Vrijburg zeven van de
duizend. De camera's registre
ren overigens pas een overtre
ding bij een overschrijding van
zeven kilometer per uur of meer.
Door rood licht rijden gaat nog
meer automobilisten blijkbaar
te ver. Dat aantal ligt lager dan
het aantal snelheidsovertredin
gen: bij Vrouwenpolder drie op
de duizend, bij Westerzicht en
Vrijburg een op de duizend. Be
stuurders worden ver van tevo
ren gewaarschuwd voor de per
manente controles. Voor zij de
kruispunten .passeren, krijgen
zij de boodschap 'U rijdt te hard'
op een display te zien, als ze te
hard rijden. Ook hangen er affi
ches met de tekst 'Te hard door
groen kost ook poen'.
VLISSINGEN - Een 55-jarige Vlissinger is maandagochtend
licht gewond geraakt toen hij op het fietspad van de Koude-
kerkseweg in Middelburg in een één meter diepe kuil reed.
De put was ontstaan door een lek in de hoofdwaterleiding. De
man liep bij de val verwondingen op aan zijn gezicht. Zijn
fiets raakte beschadigd.
door Andries Molengraaf
ZIERIKZEE - De kraamkliniek
in Zierikzee blijft gesloten, ook
nu gynaecoloog A H. Teeuw te
rug is van ziekteverlof. Dat
heeft J. C. Broertjes van de Raad
van Bestuur van de Stichting
Oosterscheldeziekenhuizen gis
teravond gezegd. De huisartsen
op Schouwen blijven daarom
thuisbevallingen weigeren.
De Raad van Bestuur 'kon niet
anders', zegt Broertjes. „Uit het
ziekteverlof van een van onze
gynaecologen is gebleken dat
we in Zierikzee de continuïteit
van de tweedelijns verloskunde
niet kunnen waarborgen. Het is
beter de verloskunde op één
plek goed te doen dan op twee
plekken strompelend." Klini
sche bevallingen blijven in het
ziekenhuis in Goes gedaan wor
den, dat net als het Zierikzeese
ziekenhuis tot de Stichting Oos
terscheldeziekenhuizen be
hoort. De Raad van Bestuur is
tot zijn besluit gekomen na ge
sprekken met huisartsen, perso
neel, de gemeente Sehouwen-
Duiveland en de drie
gynaecologen. „Ze vonden het
allemaal heel jammer. Maar we
kunnen niet anders." De kliniek
zou in juni vanwege een verbou
wing sowieso weer twee weken
dicht moeten.
De kraamkliniek werd vorig
jaar ook al gesloten, om te be
zuinigen. Na een storm van pro
test ging de kliniek weer open.
Een commissie van deskundi
gen zou uitzoeken of definitieve
sluiting verantwoord was; de
kliniek zou zo lang open blijven.
Toen Teeuw, een van de drie gy
naecologen, vorige maand ziek
werd, ging de kliniek alsnog
vervroegd dicht. De huisartsen
op Schouwen besloten daarop
geen thuisbevallingen meer te
doen, omdat zij dat niet meer
verantwoord achtten. Bij pro
blemen zouden de ziekenhuizen
in Dirksland en Goes veel te ver
weg zijn. Nu de sluiting gehand
haafd blijft, blijven de huisart
sen bij hun standpunt, aldus
voorzitter D. E de Doelcler van
de Districts Huisartsen Vereni
ging. De artsen op Duiveland
doen nog wel thuisbevallingen;
voor hen is Dirksland net dicht
bij genoeg.
Advies
De sluiting duurt in elk geval tot
de commissie van deskundigen
in mei of juni haar advies uit
brengt. Teeuw, die zowel zijn
spreekuur als zijn gynaecologi
sche operaties in Zierikzee heeft
hervat, is tegen sluiting. „Maar
de Raad van Bestuur denkt daar
anders over." Ook de onlangs
opgerichte Actiegroep Zwange
re Vrouwen is teleurgesteld. „Ik
zal de Inspectie voor de Gezond
heidszorg inseineh dat zij stap
pen kan ondernemen. Zij staat
achter ons", zegt J. Feytes van
de actiegroep. Bij de Inspectie
was gisteravond niemand voor
commentaar bereikbaar.
Man verwondt
twee agenten
bij vechtpartij
met politie
VLISSINGEN - De politie heeft
zondagavond laat een 42-jarige
Vlissinger aangehouden. De
man, die zich verzette tegen zijn
arrestatie, raakte daarbij licht
gewond. Ook twee politiemen
sen liepen lichte verwondingen
op.
De politie probeerde te bemid
delen tussen twee ex-partners.
De 39-jarige vrouw verklaarde
dat zij door haar ex-was mis
handeld.
De man wilde niet vertrekken en
begon te vechten met de politie.
Met hulp van enkele gealar
meerde extra agenten, lukte het
om de Vlissinger over te brengen
naar het politiebureau, waar hij
werd ingesloten.
Tegen de man, die gisteren weer
is vrijgelaten, is proces-verbaal
opgemaakt.
Hij verklaarde dat zijn agressie
ve gedrag het gevolg was van te
veel alcohol. Binnenkort moet
hij voor de rechter verschijnen.
door Harmen van der Werf
MIDDELBURG - Bij het toe
komstige fiets-voetveer moet
zoveel mogelijk personeel van
de Provinciale Stoombootdien
sten (PSD) aan het werk kun
nen. Die eis heeft de onderne
mingsraad van de PSD gisteren
op het bordje van de provincie
gelegd. Secretaris J. van der
Horst verwees daarbij naar toe
zeggingen die in het verleden
zijn gedaan.
De provincie zal het fiets-voet
veer, dat vanaf 2002 of 2003 tus
sen Vlissingen enBreskens gaat
varen, openbaar aanbesteden.
De PSD verdwijnt na de ope
ning van de Westerscheldetun
nel. Een particulier bedrijf gaat
het fiets-voetveer exploiteren.
Volgens het provinciebestuur is
het niet duidelijk of aan die
nieuwe vervoerder de eis kan
worden gesteld PSD-personeel
over te nemen. Uit juridisch on
derzoek moet blijken of dat mo
gelijk is.
Driekwart
De ondernemingsraad van de
PSD vindt dat niet voldoende.
De or wil de garantie van de pro
vincie dat minstens driekwart
van het nieuwe veerpersoneel
uit PSD'ers zal bestaan. Het
gaat vermoedelijk om ongeveer
dertig arbeidsplaatsen. Or-se-
crëtaris Van der Horst onder
streepte gisteren zijn betoog in
de statencommissie waterstaat
en verkeer met verwijzingen
naar standpunten die door Pro
vinciale Staten en de Tweede
Kamer zijn ingenomen. Daarin
is sprake van tewerkstelling van
PSD-personeel. De vraag is
echter of deze toezegging op ge
spannen voet staat met Europe
se regelgeving, waar de provin
cie zich bij de aanbesteding van
het veer aan moet houden.
Vrijwel alle politieke fracties in
de statencommissie steunden
het pleidooi van de PSD-onder
nemingsraad, VVD-statenlid H.
van Geesbergen tekende daar
bij aan 'dat de kwaliteit van de
PSD-medewerkers hen al aan
trekkelijk maakt voor overna
me door een particulier bedrijf'.
Over het beoogde tarief voor
voetgangers op het fiets-voet
veer (2,75 gulden voor een en
keltje) was iedereen tevreden.
Minder enthousiast waren en
kele Statenleden over het idee
het tarief voor fietsen en brom
fietsen over te laten aan de
particuliere exploitant, wat be
oordeeld zal worden bij de ver
lening van de vergunning. Toch
wierp niet één fractie een blok
kade op.
Het fiets-voetveer, waarvoor
veel belangstelling bestaat bij
het bedrijfsleven, wordt eind dit
jaar of begin volgend jaar aan
besteed. Een deel van de 350
PSD-werknemers zal ook bij de
Westerscheldetunnel aan de
slag kunnen, onder meer als
kaartverkoper.
De werkweek die deschoolin
Goes voor haar leerlingeyi
van de vijfde klas vioo heeft
georganiseerd, levert enige
praktische problemen op. De
reis gaat naar Veere, van
ivaaruit gedurende enkele
dagen aardrijkskunde en
biologie te velde zullen ivor-
den gepraktiseerd. De 'be
schikbaarheid van een ver
voermiddel - lees: een fiets - is
daarbij een noodzaak.
Dat nu heeft tot boeiende dis
cussies geleid in het gezin
waarin die 17-jarige vwo-
scholiere huist. Toen ze nog
op de basisschool zat. was de
tocht Goes-Veere (ongeveer
33 kilometer) voor een
schoolkamp moeiteloos per
fiets te overbruggen. Vijfjaar
later blijkt die afstand een
onoverkomelijk bezwaar. Of
iemand maar zo vriendelijk
wilde zijn haar en haar fiets
per auto in Veere af te leve
ren.
Verwondering was haar deel.
De volwassenen die haar
huis delen, herinnerden er
fijntjes aan dat ze elke week
op de hometrainer in de fit
ness-club vele kilometers
wegtrapt, zodat ze toch over
de conditie zou moeten be
schikken om naar Veere te
fietsen. Haar verweer: „Ja
maar dat is binnen. Daar heb
je nooit wind tegen.