Provincie vraagt Rijk 1,1 miljard Met de ZeeCu wordt niet zuinig gedaan Kraamkliniek in Zierikzee gaat definitief dicht Gedeputeerde Staten sturen verlanglijstje naar komend kabinet Reclame wielerronde irriteert provincie DE RUITER FANOY Snelheidscontrole bij verkeerslicht wegens succes vaker toegepast Fietser valt in diepe kuil OR eist plaats voor medewerkers PSD op fiets-voetveer zeeuwse almanak Fiets MIDDELBURG - De provincie Zeeland heeft de komende vier jaar 1,1 miljard gulden van het Rijk nodig voor het behoud en de uitbouw van een duurzame economie. Dat schrijft het dage lijks provinciebestuur in het gisteren gepresenteerde Zeeuw se wensenlijstje voor de komen de kabinetsperiode. De verlangens zijn in de brochu re 'Voortvarend Zeeland', die in samenwerking met havenschap Zeeland Seaports is opgesteld, onderverdeeld in vier categorie- en: ontwikkeling van de econo mische mogelijkheden van de Westerscheldetunnel (433 mil joen gulden), ontwikkeling vi tale steden (485 miljoen gul den), vernieuwing van het landelijk gebied (170 miljoen gulden) en diversificatie regio nale economie (70 miljoen). De provincie, gemeenten en het be drijfsleven stellen tegenover het gewenste Rijksgeld een geza menlijke bijdrage van 457 mil joen gulden. Volgens gedeputeerde D. J. P. Bruinooge (PvdA, economie) is 'Voortvarend Zeeland' een aan vulling op het boekwerkje 'In vesteren in Zuid-Nederland loont', dat de commissarissen van de koningin in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg vo rige week in Den Haag aan de fractievoorzitters van devier [rote partijen overhandigden. ,Het is een zakelijke en financi ële onderbouwing van de speci fieke Zeeuwse wensen op met name het terrein van de econo mie en de ruimtelijk ordening." Tunnel Het provinciebestuur wijst, het komende kabinet erop dat de Westerscheldetunnel de twee belangrijkste havengebieden van Zeeland, het Sloegebied en de Kanaalzone, met elkaar zal verbinden. „Zaak is nu om de twee havengebieden tot excel lente vestigingsgebieden te ont- door Richard Hoving MIDDELBURG - Eens, maar nooit weer. Dat heeft de provincie laten weten aan de organisatie achter de wielerwedstrijd voor de Arjaan de Schip- per-trofee. Die organisa tie zou misbruik hebben gemaakt van de goedwil lendheid van de provincie om reclameborden voor de wielerkoers toe te staan langs Rijksweg A58. Op die borden stonden te veel en te grote reclamebood schappen. Reclameborden langs we gen in Zeeland zijn ner gens meer toegestaan, tenzij de provincie ont heffing verleent. Voor de Arjaan de Schip- per-trofee was een tijde lijke ontheffing verleend, omdat de organisatie ach ter die wielerkoers ook in het verleden altijd een vergunning aanvroeg. Hetzelfde geldt voor de Ronde van Midden-Zee land en de Stichting Het Werkend Trekpaard. Kwart De ontheffing is wel aan voorwaarden gebonden. Zo moet een kwart van de reclameborden worden gebruikt om het evene ment aan te kondigen. „Bij de borden van de Ar jaan de Schipper-trofee was dat zeker niet het ge val", aldus een mede werkster van de provin cie. „Je moest op je rem gaan staan om te lezen om welk evenement het ging." Eisen De provincie heeft de or ganisatie achter de wie lerkoers nu per brief een waarschuwing gegeven. Als de tijdelijke reclame borden volgend jaar weer niet aan de provinciale ei sen voldoen, worden ze zonodig op kosten van de provincie weggehaald. Volgens de medewerkster van de provincie voldoen de borden die inmiddels langs Rijksweg A58 zijn geplaatst voor de Ronde van Midden-Zeeland wel aan de voorwaarden. wikkelen zodat de investering in de Westerscheldetunnel (1,6 miljard gulden - red.) er dubbel en dwars uitkomt.In dat kader wordt er een bijdrage gevraagd voor de bouw van een tunnel on der het Kanaal van Gent naar Terneuzen bij Sluiskil (300 mil joen gulden), aanleg van de spoorlijn Axel-Zelzate (45 mil joen gulden), de bouw van een containerterminal in de Braak manhaven (4 miljoen gulden), intensievere benutting van de ruimte in het Sloegebied (4 mil joen gulden), aanpassing van de Sloe-spoorlijn inclusief de aan sluiting op de spoorlijn Bergen op Zoom-Antwerpen (75 mil joen gulden) en de aanleg van een pijplijn tussen Vlissingen en Woensdrecht (5 miljoen). In de categorie Ontwikkeling vitale steden vallen de heront wikkeling van het Stationsge bied in Middelburg en de aanleg van een aquaduct onder het Ka naal door Walcheren als onder deel van de Dammenroute (Veersedam-Middelburg). Hier voor wordt 320 miljoen gulden van het Rijk gevraagd. Voor de herontwikkeling van het terrein van de Koninklijke Schelde Groep in de binnenstad van Vlissingen moet de helft van het totale investeringsbedrag van 300 miljoen gulden uit Den Haag komen. Voor de verbete ring van oudere bedrijfsterrei nen in Goes, Vlissingen, Zierik- zee en Middelburg wordt een rijksbijdrage van 15 miljoen gulden gevraagd. Veerse Meer De Vernieuwing van het lande lijk gebied valt uiteen in de re constructie van Schouwen- Duiveland, Walcheren en West- Zeeuws-Vlaanderen (125 mil joen gulden) en een 'kwaliteits impuls' voor het Veerse Meer (45 miljoen gulden). „De recon structie is nodig om een nieuw evenwicht te zoeken tussen enerzijds de recreatiesector en anderzij ds de rust, ruimte en het open landschap", aldus de pro vincie. Om de recreatieve en economi sche betekenis van het Veerse Meer te behouden moeten onder meer de toeristische accommo daties in de omgeving worden verbeterd. De uitbreiding van de glastuin bouw in Zuid-Beveland is een van de twee proj ecten inde cate gorie Diversificatie regionale economie. Om tot een verdub beling van het areaal dat in het huidige streekplan is opgeno men (300 hectare) te komen wordt 15 miljoen gulden ge vraagd. De kosten van dit project wor den op 100 miljoen gulden ge schat. Voor het opzetten van een Energie Kennis Centrum aan Hogeschool Zeeland moet het Rijk 65 miljoen gulden (totale kosten 100 miljoen gulden) bij dragen. Burgemeester Asselbergs krijgt de eerste van 50.000 ZeeCu's van muntmeester C. van Draane. door Herre Steqenga UTRECHT - De ZeeCu is al een succes voordat hij in omloop wordt gebracht. In verband met de grote vraag naar het geldstuk, dat ter gelegenheid van 750 jaar stadsrechten van Zierikzee ver schijnt, was reeds besloten om er 50.000 in plaats van 30.000 te laten slaan. De Lions Club Sehouwen-Duiveland sluit niet uit dat dit aantal nog eens wordt verhoogd. Dat bleek gistermiddag bij de Nederlandse Munt in Utrecht, waar burgemeester J. J. P. M. Asselbergs van Sehouwen-Duiveland de eerste ZeeCu sloeg. Een Schouwen-Duivelandse delegatie toog gisteren per bus naar Utrecht om getuige te zijn van de ceremonie. Het was een simpele handeling: Asselbergs moest twee keer een knop indrukken en vervolgens was de eerste ZeeCu een feit. De munt werd meteen ingebracht in een 'certificaat van echtheid', om la ter alsnog aan de burgemeester te wor den overhandigd. Deze beloofde dat het ingelijste certificaat een ereplekje krijgt in het gemeentehuis in Zierikzee. Overigens mocht ontwerper Olivier Tieleman uit Ouwerkerk, ontwerper van de ZeeCu, een mimt slaan. Volgens muntmeester C. van Draane is dit een gewoonte bij de Nederlandse Munt. De ZeeCu is vijf gulden waard en geldt van 1 mei tot 1 januari 1999 als betaal middel op Sehouwen-Duiveland. De verspreiding is een initiatief van de Lions Club Sehouwen-Duiveland, die met het idee een goed doel wil dienen. De opbrengst van de munt gaat naar een bungalow voor gehandicapten in Bruinisse, die nodig opgeknapt en ge moderniseerd moet worden. De op brengst moet komen uit het 'versterven' van de munt. Overigens wordt de Zee- Cu vandaag met een geldtransportwa gen van Utrecht naar Sehouwen-Dui veland gebracht. De Nederlandse Munt vond het niet vertrouwd om het gezel schap 50.000 ZeeCu's mee tegevennaar Zeeland. „Dit transport is veel te waardevol", zei pr-man H. Groeneveld van de Lions Club. Relatiegeschenk De naam ZeeCu verwijst naar Zierik zee, de zee en Zeeland. En naar de ecu, de 'voorloper' van de euro. De Lions Club vond het te ver gaan om de her foto persbureau Het Sticht denkingsmunt 'Zeuro' te noemen. Van Draane toonde zich aangenaam verrast door de naam. „Ongelooflijk leuk dat de ecu nog even wordt opgerakeld", complimenteerde hij zijn gasten. „U toont zich echte Zeeuwen: een eigen lijn, een eigen beleid. En absoluut niet zuinig. De ZeeCu wordt in grote aantal len besteld." Een van de afnemers is de gemeente. Er zijn een aantal herden- kingsmunten gekocht om als relatiege schenk uit te geven, vertelde Assel bergs. De ceremonie werd besloten met een rondleiding door het historische ge bouw van de Nederlandse Munt. De Zeeuwse gasten zouden vooral kwart jes te zien krijgen, kondigde Van Draane vooraf aan. „Want daar is mo menteel een groot tekort aan." (Advertentie) In de VOF De Ruiter Fanoy zijn de activiteiten ondergebracht: van Boekhan del Fanoy, Boekhandel De Ruiter, Studieboekhandel De Ruiter Fanoy, Ho geschoolwinkel De Ruiter Fanoy en Van Benlhem Jutting Modern Anti quariaat. De Ruiter Fanoy is een sterk groeiend en innoverend bedrijf, waar i werken. Op 28 mei wordt Boekhandel Fanoy verplaatst naar De Drukkerij, winkel in woord, beeld en geluid aan de Markt in Middelburg. In De Drukkerij begint de VOF De Ruiter Fanoy ook een kantoorboekhandel en een CD-winkel. Boekhandel Fanoy zoekt: 1voor de afdeling literatuur/kunst: iemand met veel interesse voor moderne li teratuur; 2. voor de afdeling kiosk (entree van de winkel): een vlot persoon die naast de verkoop van tijdschriften mensen verwelkomt en wegwijs maakt; Kantoorboekhandel De Ruiter zoekt: iemand die vol enthousiasme kantoorartikelen kan verkopen uit ons voorname lijk particulier gerichte assortiment; Ear Eye Music zoekt: een echte muziekliefhebber die klanten goed kan adviseren; iemand die het to tale aanbod goed kan overzien of iemand met veel kennis van en liefde voor de klassieke muziek. Bij alle functies geldt dal zowel parttime en fulltime aanstellingen mogelijk zijn. Gezien de samenstelling van hel huidige personeelsbestand, vragen wij vooral jonge mensen te solliciteren. Sollicitaties uitsluitend schriftelijk, voor 2 mei te richten aan VOF De Ruiter Fanoy, t.a.v. de directie. Postbus 170,4330 AD Middelburg. door Harmen van der Werf MIDDELBURG - Camera's die bij verkeerslichten zowel de snelheid als het rijden door roodlicht signaleren, hebben een afschrikwekkend effect op automobilisten. Het aantal overtredingen op drie plaatsen op Walcheren waar zulke came ra's staan, is zo sterk gedaald, dat er meer van die camera's in Zeeland komen. De provincie denkt aan de Midden-Zeeland route van Goes naar Zierikzee. De gecombineerde roodlicht- en snelheidscamera's staan op Walcheren bij de verkeerslich ten in Vrouwenpolder, bij het kruispunt Westerzicht op de weg Vlissingen-Middelburg en bij het kruispunt Vrijburg op dezelfde weg. Op al die plekken is de gemiddelde snelheid fors gedaald. Bij het kruispunt Wes terzicht is het effect het grootst. Daar vinden ook van tevoren snelheidsmetingen plaats, op zeshonderd meter van de krui sing. Vroeger reden daar veertig van de honderd automobilisten te hard, nu nog vijftien. De camera's zijn geen kassucces (meer) voor justitie. Bij Vrou wenpolder rijden nog maar vier van de duizend motorvoertui gen te hard, bij Westerzicht ne gen, en bij Vrijburg zeven van de duizend. De camera's registre ren overigens pas een overtre ding bij een overschrijding van zeven kilometer per uur of meer. Door rood licht rijden gaat nog meer automobilisten blijkbaar te ver. Dat aantal ligt lager dan het aantal snelheidsovertredin gen: bij Vrouwenpolder drie op de duizend, bij Westerzicht en Vrijburg een op de duizend. Be stuurders worden ver van tevo ren gewaarschuwd voor de per manente controles. Voor zij de kruispunten .passeren, krijgen zij de boodschap 'U rijdt te hard' op een display te zien, als ze te hard rijden. Ook hangen er affi ches met de tekst 'Te hard door groen kost ook poen'. VLISSINGEN - Een 55-jarige Vlissinger is maandagochtend licht gewond geraakt toen hij op het fietspad van de Koude- kerkseweg in Middelburg in een één meter diepe kuil reed. De put was ontstaan door een lek in de hoofdwaterleiding. De man liep bij de val verwondingen op aan zijn gezicht. Zijn fiets raakte beschadigd. door Andries Molengraaf ZIERIKZEE - De kraamkliniek in Zierikzee blijft gesloten, ook nu gynaecoloog A H. Teeuw te rug is van ziekteverlof. Dat heeft J. C. Broertjes van de Raad van Bestuur van de Stichting Oosterscheldeziekenhuizen gis teravond gezegd. De huisartsen op Schouwen blijven daarom thuisbevallingen weigeren. De Raad van Bestuur 'kon niet anders', zegt Broertjes. „Uit het ziekteverlof van een van onze gynaecologen is gebleken dat we in Zierikzee de continuïteit van de tweedelijns verloskunde niet kunnen waarborgen. Het is beter de verloskunde op één plek goed te doen dan op twee plekken strompelend." Klini sche bevallingen blijven in het ziekenhuis in Goes gedaan wor den, dat net als het Zierikzeese ziekenhuis tot de Stichting Oos terscheldeziekenhuizen be hoort. De Raad van Bestuur is tot zijn besluit gekomen na ge sprekken met huisartsen, perso neel, de gemeente Sehouwen- Duiveland en de drie gynaecologen. „Ze vonden het allemaal heel jammer. Maar we kunnen niet anders." De kliniek zou in juni vanwege een verbou wing sowieso weer twee weken dicht moeten. De kraamkliniek werd vorig jaar ook al gesloten, om te be zuinigen. Na een storm van pro test ging de kliniek weer open. Een commissie van deskundi gen zou uitzoeken of definitieve sluiting verantwoord was; de kliniek zou zo lang open blijven. Toen Teeuw, een van de drie gy naecologen, vorige maand ziek werd, ging de kliniek alsnog vervroegd dicht. De huisartsen op Schouwen besloten daarop geen thuisbevallingen meer te doen, omdat zij dat niet meer verantwoord achtten. Bij pro blemen zouden de ziekenhuizen in Dirksland en Goes veel te ver weg zijn. Nu de sluiting gehand haafd blijft, blijven de huisart sen bij hun standpunt, aldus voorzitter D. E de Doelcler van de Districts Huisartsen Vereni ging. De artsen op Duiveland doen nog wel thuisbevallingen; voor hen is Dirksland net dicht bij genoeg. Advies De sluiting duurt in elk geval tot de commissie van deskundigen in mei of juni haar advies uit brengt. Teeuw, die zowel zijn spreekuur als zijn gynaecologi sche operaties in Zierikzee heeft hervat, is tegen sluiting. „Maar de Raad van Bestuur denkt daar anders over." Ook de onlangs opgerichte Actiegroep Zwange re Vrouwen is teleurgesteld. „Ik zal de Inspectie voor de Gezond heidszorg inseineh dat zij stap pen kan ondernemen. Zij staat achter ons", zegt J. Feytes van de actiegroep. Bij de Inspectie was gisteravond niemand voor commentaar bereikbaar. Man verwondt twee agenten bij vechtpartij met politie VLISSINGEN - De politie heeft zondagavond laat een 42-jarige Vlissinger aangehouden. De man, die zich verzette tegen zijn arrestatie, raakte daarbij licht gewond. Ook twee politiemen sen liepen lichte verwondingen op. De politie probeerde te bemid delen tussen twee ex-partners. De 39-jarige vrouw verklaarde dat zij door haar ex-was mis handeld. De man wilde niet vertrekken en begon te vechten met de politie. Met hulp van enkele gealar meerde extra agenten, lukte het om de Vlissinger over te brengen naar het politiebureau, waar hij werd ingesloten. Tegen de man, die gisteren weer is vrijgelaten, is proces-verbaal opgemaakt. Hij verklaarde dat zijn agressie ve gedrag het gevolg was van te veel alcohol. Binnenkort moet hij voor de rechter verschijnen. door Harmen van der Werf MIDDELBURG - Bij het toe komstige fiets-voetveer moet zoveel mogelijk personeel van de Provinciale Stoombootdien sten (PSD) aan het werk kun nen. Die eis heeft de onderne mingsraad van de PSD gisteren op het bordje van de provincie gelegd. Secretaris J. van der Horst verwees daarbij naar toe zeggingen die in het verleden zijn gedaan. De provincie zal het fiets-voet veer, dat vanaf 2002 of 2003 tus sen Vlissingen enBreskens gaat varen, openbaar aanbesteden. De PSD verdwijnt na de ope ning van de Westerscheldetun nel. Een particulier bedrijf gaat het fiets-voetveer exploiteren. Volgens het provinciebestuur is het niet duidelijk of aan die nieuwe vervoerder de eis kan worden gesteld PSD-personeel over te nemen. Uit juridisch on derzoek moet blijken of dat mo gelijk is. Driekwart De ondernemingsraad van de PSD vindt dat niet voldoende. De or wil de garantie van de pro vincie dat minstens driekwart van het nieuwe veerpersoneel uit PSD'ers zal bestaan. Het gaat vermoedelijk om ongeveer dertig arbeidsplaatsen. Or-se- crëtaris Van der Horst onder streepte gisteren zijn betoog in de statencommissie waterstaat en verkeer met verwijzingen naar standpunten die door Pro vinciale Staten en de Tweede Kamer zijn ingenomen. Daarin is sprake van tewerkstelling van PSD-personeel. De vraag is echter of deze toezegging op ge spannen voet staat met Europe se regelgeving, waar de provin cie zich bij de aanbesteding van het veer aan moet houden. Vrijwel alle politieke fracties in de statencommissie steunden het pleidooi van de PSD-onder nemingsraad, VVD-statenlid H. van Geesbergen tekende daar bij aan 'dat de kwaliteit van de PSD-medewerkers hen al aan trekkelijk maakt voor overna me door een particulier bedrijf'. Over het beoogde tarief voor voetgangers op het fiets-voet veer (2,75 gulden voor een en keltje) was iedereen tevreden. Minder enthousiast waren en kele Statenleden over het idee het tarief voor fietsen en brom fietsen over te laten aan de particuliere exploitant, wat be oordeeld zal worden bij de ver lening van de vergunning. Toch wierp niet één fractie een blok kade op. Het fiets-voetveer, waarvoor veel belangstelling bestaat bij het bedrijfsleven, wordt eind dit jaar of begin volgend jaar aan besteed. Een deel van de 350 PSD-werknemers zal ook bij de Westerscheldetunnel aan de slag kunnen, onder meer als kaartverkoper. De werkweek die deschoolin Goes voor haar leerlingeyi van de vijfde klas vioo heeft georganiseerd, levert enige praktische problemen op. De reis gaat naar Veere, van ivaaruit gedurende enkele dagen aardrijkskunde en biologie te velde zullen ivor- den gepraktiseerd. De 'be schikbaarheid van een ver voermiddel - lees: een fiets - is daarbij een noodzaak. Dat nu heeft tot boeiende dis cussies geleid in het gezin waarin die 17-jarige vwo- scholiere huist. Toen ze nog op de basisschool zat. was de tocht Goes-Veere (ongeveer 33 kilometer) voor een schoolkamp moeiteloos per fiets te overbruggen. Vijfjaar later blijkt die afstand een onoverkomelijk bezwaar. Of iemand maar zo vriendelijk wilde zijn haar en haar fiets per auto in Veere af te leve ren. Verwondering was haar deel. De volwassenen die haar huis delen, herinnerden er fijntjes aan dat ze elke week op de hometrainer in de fit ness-club vele kilometers wegtrapt, zodat ze toch over de conditie zou moeten be schikken om naar Veere te fietsen. Haar verweer: „Ja maar dat is binnen. Daar heb je nooit wind tegen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 17