Platzak, maar vol goede moed Molieres Tartuffe is kolkend bloed PZC Theater moet vrijhaven voor onderzoek zijn Tanghe voelt zich thuis in Utrecht kunst cultuur vrijdag 24 april 1998 sbw 20 Tien jaar Schouwburg Rotterdam proza V Carel Alons, directeur van de Rotterdamse Schouwburg....theater niet vrijblijvend... foto Jaap Rozema De directeur van de tien jaar bestaande Rotterdamse Schouwburg heeft geglunderd op de dag dat de Amsterdamse krant Het Parool zijn theater verhief tot eerste podium van het land. Maar tegelijkertijd ook gerelativeerd. In de kunsten is er wel degelijk concurrentie, maar toch geen sprake van een Feyenoord-Ajax-sfeer. Zo veel artistiek leiders als het RO Theater in tien jaar tijd versleet, zo weinig schouwburgdirecteuren kwamen en gingen. Carel Alons (48) kwam van Arnhem naar Rotterdam als adjunct en moest al snel de fakkel overnemen van de zieke Krijn Boon. Een interview over de theatersituatie in Nederland. Belgische Blauwe Maandag Com pagnie) kon er alleen maar komen omdat de Rotterdamse Schouw burg en de ingel en de Vooruit in België risicodragend ja hebben gezegd tegen een heel vaag plan. Er zijn momenten geweest dat ik dacht: jongens dit gaat mis. Vier of vijf acteurs liepen van de ene op de andere dag weg, de regisseur had momenten van: ik ga naar India, ik ga alleen nog maar bidden. „Wat we proberen is een soort ba lans tot stand te brengen; een be trouwbaar theater met uitstra ling, met de grote zaal als huis voor RO Theater en Scapino en onze keus uit het repertoire van de grote gesubsidieerde gezelschappen. In de kleine zaal spelen bezoekcijfers nauwelijks een rol. Daar gaat het primair om makers een kans te ge ven." „Als er al iets van waar is dat schouwburgdirecteuren risico loos programmeren dan is dat veel meer een gevolg dan een oorzaak. Het heeft te maken met de manier waarop de podiumkunst in dit land is georganiseerd. Aanbod en afname zijn te veel gescheiden, vooral wat de geldstromen betreft. De aanbodkant zit voor honderd procent bij het rijk, terwijl de ge meente verantwoordelijk is voor de afname. De lokale overheid denkt: ik zet een schouwburg neer, zorg dat er wat mensen in kunnen werken, maar laat de nationale overheid er maar voor zorgen dat er voorstellingen plaatsvinden. Een schouwburgdirecteur kan in dit land dus niet veel meer doen dan zo goed mogelijk kiezen uit het aanbod en nauwlettend de buurman volgen. Functionarissen „Als ze de bemiddelaars meer middelen geven zal dat conse quenties hebben voor de kwaliteit van die functionarissen, want dan wordt het weer interessant om op zo'n plek te zitten. Het zou goed zijn als er artistieke ondernemers komen, niet op alle theaters, want we zijn het meest dichtbebouwde schouwburgland ter wereld, maar op de belangrijkste plekken. Er zal meer gezonde concurrentie ontstaan, scherpere profilering, meer specialiseren, meer honore ren van plaatselijke initiatieven, meer aanboren van regionale sponsorbronnen. Door het centra listische beleid is de onderneme- ningsgezindheid bij de provincies en de gemeenten ontmoedigd." Speciale relaties met groepen of- individuele artiesten, daar is de- schouwburg sterk in. De hobby's van Alons zijn Anne Teresa De Keersmaeker, Jan Fabre, Blauwe Maandag Compagnie. Zit daar niet het gevaar in dat ze uw zaal gaan claimen „Ik heb geen relaties die een ande re dimensie hebben dan een op recht geloof in de belangrijkheid van een maker of een gezelschap. Op het moment dat ik dat niet meer vind. houdt het dus ook op. Er zit nog wel een andere kant aan deze medaille. Door zo'n relatie kun je mensen in moeilijke perio des ondersteunen. Anne Teresa, Jan Fabre, Jan Lauwers hadden nooit de ontwikkeling kunnen doormaken als er niet diverse plekken in Europa waren geweest di e hen van het begin af aan had den gesteund met co-producties. Hans Maas ontwaken en Afspraak met een ei land. Pieter Waterdrinker. Danslessen (De Arbeiderspers, 235 blz., 34,90). Het debuut van Pieter Waterdrinker (1961) is een klas siek verhaal over het verlies van onschuld. Een boek over liefde en over het in stand houden van een familiebedrijf. Otto de KatMan in de verte (Van Oorschot, 108 blz., 26,50). Man in de verte bestaat uit een snoer van herinneringen. Zijn leven lang al is de verteller een reiziger. Waar hij ook is, overal brengen de in drukken die hij opdoet herinne ringen boven. Erik Vlaminck: De portretten- trekker (Wereldbibliotheek, 175 blz., 34,50). Vierde roman van dè zesdelige cyclus waarmee Erik Vlaminck een gezicht geeft aan een Vlaanderen dat over luttele ja ren samen met deze eeuw defini tief tot het verleden behoort. Is het nog wel leuk om schouw burgdirecteur te zijn? Theater raakt uit. „Theater zal er altijd zijn. Het unieke, niet herhaalbare moment. Dat je de schmink ruikt, dat je ook dingen mis ziet gaan, die span ning. Ik denk dat er steeds meer behoefte is samen met anderen van iets te genieten. Theater is meer dan kennisnemen van iets, zoals met tv of bioscoop. Het is bij uitstek een plek, een vrijhaven, waar je zonder codes en conven ties dingen met elkaa r kunt onder zoeken." Jongeren denken daar anders over, zij gaan liever naar de bioscoop. „Het is niet waar dat jongeren het theater massaal de rug toekeren. In de kleine zaal is steeds meer to neel dat jongeren aanspreekt. Wat niet wil zeggen dat er niet meer kunnenkomen. We hebben met z'n allen misschien wat te lang ach terover geleund, gedacht van: we maken een foldertje en dan komen de mensen wel. Er is meer nodig, je moet de loper uitleggen, creatie ver zijn in het bereiken van groe pen, niet- alleen de jongeren. We moeten netwerken van ambassa deurs opbouwen en wat vaker het eigen gebouw uit, de scholen in, de bedrijven." Mensenwerk Waarom het theater niet nog veel meer gemoderniseerdChris Der- con van museum Boijmans zei tij dens het Filmfestival in Rotter dam dat alles in elkaar over begint te lopen, het museum is bezig een soort bioscoop te worden.Nodig meer multimediale tovenaars uit. „Er zijn theatermakers die onder zoeken welke mediatechnieken op toneel kunnen worden gebruikt, maar zelf heb ik het gevoel dat het doodlopende wegen zijn. Hypes genoeg, iedereen loopt er even achteraan, maar de makers zijn meestal snel weer verdwenen, te rug naar de film of de disco. Risicoloos Er zijn ook jonge acteurs die zeg gen dat ze niet aan de bak komen, omdat schouwburgdirecteuren in Nederland risicoloos programme ren. „In het woord risicoloos herken ik mezelf niet. Ten Oorlog (mara thonreeks van alle koningsdra ma's van Shakespeare door de G.L. Durlacher: Met haat valt niet te leven (Meulenhoff, 200 blz., 39,90, geb. 55,-) Krantenstuk ken over- en gesprekken met G.L. Durlacher gebundeld. Met onder meer interviews door Adriaan van Dis, Cherry Duyns, Wim Kayzer, Stephan Sanders, Ageeth Scherp huis en PZC-redacteur Jan van Damme. Durlacher overleed in juli 1996. Irmtrud Wojak en Lore Flepner, red.\ 'Lieve kinderen..' (Bert Bak ker, 260 blz., 39,90). Brieven die de joodse vluchtelingen Adele en Wilhelm Halberstam in de jaren 1939-1943 bijna dagelijks vanuit Amsterdam schreven aan hun dochter en haar gezin in Chili. Ilse Starkenburg: De blinde vlek op de kaart (De Arbeiderspers, 119 blz., 29,90), In de verhalen in dit prozadebuut vormen kleine alle daagse voorvallen het uitgangs punt. Ilse Starkenburg schreef eerder de dichtbundels Verdwaald Bij Molière (1622-1673) reikt de poging van Tartuffe om de getrouwde Elmire te verleiden niet verder dan aanminnige woorden. Met als klap op de amoureuze vuurpijl dat Tartuffe niet in de armen van de door hem zo felbegeerde vrouw belandt, maar dat hij pijnlijk geconfronteerd wordt met haar echtgenoot Orgon. Om Tartuffe op dit kwalijke slippertje te kunnen betrappen heeft Orgon zich op aandringen van zijn eega onder de tafel verstopt. In de enscenering van de Vlaam se regisseur Dirk Tanghe bij de Paardenkathedraal in Utrecht wordt het een complete en hevige neukpartij van Marie-Louise St- heins en Pieter Embrechts. Welis waar nagebootst, maar met een van begeerte en veroveringszucht overkokende passie. Gevraagd aan Dirk Tanghe waarom dit zo heftig moet, reageert hij quasi ver bijsterd: „Wat moet ik in deze tijd met een verleidingsscène die niet meer behelst dan een handkus „Ik wil diep, diep, diep in Molière graven. En niet zo van: Dirk Tanghe doet 'Tartuffe' als een klassieker, of als een museumstuk. Molière is als toneelschrijver pur sang. Puur bloed! Kolkend bloed is dit stuk! Het is burgeroorlog in de familie Orgon! Daarom wil ik dat de acteurs gepassioneerd spe len en dat ze net als ik midden in het stuk staan. Ik heb bewust ge kozen voor een mooie, jonge Tar tuffe en niet voor een oudere man of zo. Ik wil de voorstelling heel sensueel maken. Het stuk heeft immers ook te maken met de eeu wige spanning tussen ouderdom en jeugd." Vervuld „Molière is een van mijn geliefde schrijvers. Ikken zijn werk al van af mijn zestiende toen ik nog op de middelbare school zat, vanaf die tijd ben ik helemaal vervuld van hem. Molière is voor mij gelijkMo- zart. Ik heb al eerder stukken van hem gedaan, zoals 'De Vrek' en 'Le Bourgeois Gentilhomme'." Met de figuur Tartuffe heeft Mo lière de hypocrisie in godsdienst zaken en blinde verheerlijking van 'religieuze dogma's aan de kaak willen stellen. De berooide Tartuffe is door de vermogende Orgon in huis gehaald. Onder het mom van godsvruchtigheid pro beert hij op alles en iedereen greep te krijgen. Dirk Tanghe be schouwt Tartuffe echter niet uit sluitend als een verpersoonlij king van het kwaad. „Ik zie hem ook als een eenzame jongen, die niets heeft en daarom alles wil. Ik heb geen sympathie voor hem, maar ik begrijp hem wel. Wat Orgon doet: zijn vrouw en kinderen helemaal in de steek laten, omdat hij zo in de ban is geraakt van zo iemand als geen stuk maken op bevel. En als ik met een voorstelling bezig ben, dan geef ik me meer dan tweehon derd procent. Maak ik alles daar aan ondergeschikt. Daarom vind ik theater soms iets verschrikke lijks. Ga ik liever met mijn vrouw en drie kinderen op reis, nieuwe dingen ontdekken. Toch kan ik niet zonder theater. Ik denk voort durend aan theater en ik zie alles in het teken van theater. 'Tartuffe' is inmiddels al mijn 49ste voor stelling." Hechte club Als artistiek leider voelt Dirk Tanghe zich momenteel „zeer goed bij de Paardenkathedraal. Heel de boel draait hier nu als nooit te voren. Er is veel onderling begrip en waardering voor elkaar. Via de 'Wereldverbeteraar' van Thomas Bernhard en nu met 'Tar tuffe' zijn we een hechte club ge worden: de bende van Tanghe. Ik heb ook nieuwe mensen ontdekt met wie ik graag werk: Jack Wou- terse, Genio de Groot, Pieter Em brechts. Hierna ga ik De Burger mansbruiloft van Brecht doen." Dan weer met stemverheffing: „Want Brecht is niet passéBrecht moet weer gespeeld worden! 'Tartuffe' wordt uitsluitend als lo- katieproject in het theater van de Paardenkathedraal vertolkt. Het speelgedeelte is met behulp van decorstukken uit de voordien door hem geregisseerde 'Le Bourgeois Gentilhomme' omgebouwd tot een barokke en weelderig uitzien de zaal. Er wordt in historische kostuums gespeeld. „Ik wou weer iets van barok. Ik plaats anachro nismen in het stuk. Het zijn men sen van nu en toch zie je geen tele foons of televisie. Wel maak ik gebruik van filmische muziek. Dat past er heel goed bij. Bij het lezen van de tekst heb ik wel een be paald idee wat ik met het stuk wil, maar ik ga nooit uit van een com pleet uitgewerkte tekstanalyse. Mijn dramaturgie zit in mijn hoofd en in mijn kloten. Max Smith Tartuffe. Theater de Paardenkathedraal, Veeartsenijstraat 155 Utrecht, t/m 30 mei (di t/m za) 20.30 uur. (30 apr, 23 en 29 mei geen voorstelling). Zo 26 apr 15.00 Nader toege licht, informatief programma rondom Mo lière met intervieius en videofragmenten. Hard voor weinig. Die van de werkvloer afkomstige klaagkreet zou Bonecrushin' in haar bio kunnen bijschrijven. De meest lovende recensies en talloze bejubelde optredens hebben de Rotterdamse hiphopband immers nog niet kunnen brengen waar ze al jaren van droomt. Dus zijn er best frustraties te melden, maar de liefde voor vernieuwende muziek overheerst nog altijd. „We gaan gewoon stug door, in de hoop dat na zeven magere jaren de zeven vette snel zullen aanbreken," verwoordt frontman Brigadier Dog (ofwel Marijn Sevens) het actuele groepsgevoel dat zojuist nieuw elan is ingeblazen met de lancering van de single 'Flatbroke'. Bonecrushin' gaat stug door Dat alleen is al een opkikkend wapenfeit. Maar helemaal een spannend avontuur is het ge worden dankzij de vervaardigde jolige videoclip, waarin onder an deren Regilio Tuur, de Fontanel!! 's en nog heel veel andei-e winkelen de figuranten op ludieke wijze het geld uit de zak wordt wordt ge klopt. Zoals de titel van die verse kans- kaart al doet vermoeden heeft Bo necrushin' maar van de nood een deugd gemaakt. Nagenoeg plat zak werden de laatste spaarcenten gestoken in deze 'dubbele' pro ductie in eigen beheer die bijvoor beeld bij TMF plus een hele rits re gionale radiozenders geregeld aan bod komt. „Heteerste rondje reac ties is overwegend positiefEr zijn belangrijke mensen in Hilversum die enthousiast zijn, maar daar staat weer tegenover dat we de po wer missen van een grote platen- Bonecrushin'niet in een hokje... maatschappij. Het blijft dus een beetje vechten tegen de bierkaai, waarbij je het vooral moet hebben van de sympathie die je opwekt door met zo weinig middelen tot zo'n leuk resultaat te komen," be kent andere vocalist Mack (een verbastering van Erik Mackink). Bonecrushin' draait al geruime tijd op basis van de aanhoudende muzikale progressie die het ener gieke zestal zelf herhaaldelijk constateert. Want nadat na twee albums de banden met haai' pla tenfirma werden verbroken kwam de band ook nog eens zonder ma nagement te zitten. Aldus op zich zelf teruggeworpen werd er na tuurlijk best wel eens aan kappen gedacht, maar altijd kwam toch weer de speelvreugde bovendrij ven, vertelt Brigadier Dog (31). „Aan leuke ideeën hebben we dan ook eigenlijk nooit gebrek, het is eerder de zakelijke begeleiding waar het tot op heden steeds aan heeft geschort. Als je tot twee keer toe moet meemaken dat je plaat zomaar twee jaar op de plank blijft liggen, dan kun je niet zeg gen dat je mazzel hebt. Zeker niet als de betreffende directeur je eerst heeft wijsgemaakt dat je je zwembad al kunt bestellen." Rob Niemantsverdriet De ongrijpbare pechduivel moet ook de hand hebben gehad in het kwijtraken van een vaste belan genbehartiger. „Het is in feite te krom voor woorden dat je een hele dikke map met positieve bespre kingen kunt overleggen, maar zonder boekingsagent zit, waar door je alles zelf moet blijven doen. Dat kan allemaal wel, maar al dat regelwerk gaat wel ten koste van de tijd die je aan de muziek zou willen besteden." De lange 'looptijd' van Bonecrus hin' is intussen wellicht ook een hinderende factor, erkent Briga dier Dog. „Op een gegeven mo ment word je voor de buitenwacht natuurlijk een soort fossiel en merk je gewoon dat men je als zo danig tegemoet treedt. Zo kun je op een aantal festivals niet meer terecht, omdat je nu eenmaal geen beginnende band meer bent, maar heb je tegelijkertijd te weinig ge scoord om als publiektrekker te worden gevraagd." Metropolis Als schoolvoorbeeld van een enor me gemiste kans als beloftevolle nieuwkomer, noemen beide woordvoerders spontaan Metro polis. „Nu komen we daar waar schijnlijk niet meer te staan, om dat we al te lang bezig zijn," zegt Mack. „Aan de andere kant, toen we pas naar buiten traden en van alle kanten te horen kregen dat we lekker eigenzinnig tekeer gingen wilde de programmeur ons ook al niets van ons weten." Brigadier Dog neemt over: „Me tropolis zou juist evenzeer een po dium voor lokaal talent moeten zijn, maar dat wordt nu klein en achteraf gepresenteerd. In de trant van 'Zie je wel dat we ook daarvoor wat doen'. Het .is van eenzelfde discriminatie als wan neer j e het festival zou gaan opzet ten met aparte speelplekken voor negers, homo's en lesbiennes. Kortom, alles zou gewoon door en naast elkaar moeten staan. Eerst een bekendere naam als pakweg The Jungle Brothers, dan weer een nieuwe Rotterdamse act en ga zo door. Op die manier wordt het ook voor het publiek veel interessan ter, lijkt me." Louis du Moulin Bonecrushin' treedt zondag 26 april op in Rotown Rotterdam en vrijdag S mei in Nighttoivn tijdens de Rockrotonde. Scène uit Molières Tartuffe in de Utrechtse Paardenkathedraal. Tartuffe, dat vind ik vreselijk! En dat hele gezin smeekt: alsjeblieft kom tex-ug en laat ons niet in de steek! Veel in dit stuk is terug te brengen tot liefde." Hij schreeuwt het uit: „Heel veel liefde!!!" Na een koi"te adempauze: „Ik heb het eind zoals Molière dat waar schijnlijk onder di'uk van Lode- wijk de Veertiende heeft geschre ven, veranderd. Het stuk mocht eerst niet opgevoerd worden." „Via Tartuffe wil ik ook universele emoties en gedragscodes van men sen laten zien. Ik breng dit stuk niet als waarschuwing. Ik ben niet belerend. Ook niet politiek of maatschappelijk geëngageerd. Ik ben emotioneel geëngageerd! Daarom heb ik geen vaste theater taal. Ik werk ook niet met symbo liek; dat woord haat ik zelfs. Ik ben een romantische jongeling, die al les vanuit zijn pei'soon laat spre ken. Ik wil dat het theater een be- le-ve-nis is; een be-roe-ring en een ont-roe-ring," zegt hij elkeletter- gTeep beklemtonend. ,Ik heb nog nooit een stuk gedaan, dat ni et door mij gekozen is. Ik kan Dirk Tanghe regisseei*t Tartuffe: „Ik kan niks met een handkus." foto Jetta Ernst

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 20