Tuinmarkt sterke groeier j Scoop moet ambities nog waarmaken $NVFKL PZC Boekingscentrale vakanties succes GOES zeeland vrijdag 24 april 1998 1 5 ondernemend zeeland Rapport Groene Miljarden: Steen en beton worden trendartikel Vlaamse patat in geheim vet in Middelburg in detail Nieuw Zeeuws welzijnsbolwerk streeft naar omwenteling De rubriek Ondeme- mend Zeeland staat on der redactie van Claudia Sondervan. Vragen, tips en mededelingen kunnen schriftelijk worden aan geboden aan de redactie van de PZC, postbus 18, 4380 AA Vlissingen, of via fax 0118-470102. Tabaksdivisie Philip Morris sterk gegroeid door Claudia Sondervan BERGEN OP ZOOM - Philip Morris Companies Inc., met onder meer een vestiging in Bergen op Zoom, heeft in 1997 stevige groei doorgemaakt. Het geconsolideerde jaarverslag meldt een omzetgroei met 4,1 procent tot 72 miljard dollar. De nettowinst over het afgelo pen jaar bedroeg ruim zes mil jard dollar. De omzet van de ta baksdivisie van Philip Morris nam binnen de Verenigde Sta ten toe met 8,2 procent, buiten de Verenigde Staten steeg de omzet 9,3 procent. Het concern is de nummer één van de wereld in verpakte con sumentengoederen. Het is we reldwijd marktleider in de ta baksindustrie, de nummer twee in voedingsproducten en de nummer drie onder de brou werijen. De internationale ta baksdivisie van Philip Morris rapporteert over 1997 een re cordcijfer. Er werden buiten de VS 711,5 biljoen sigaretten verkocht, 7,8 procent meer dan in 1996. Ook in Nederland boekte het concern een omzetgroei. In to taal houdt het tiental merken van het concern 13,6 procent van de internationale markt vast. Volgens Philip Morris groeit de sigarettenmarkt nog steeds, met name in de gemeng de tabakssigaretten waar de merken van het concern in con curreren. Marlboro, het sterk ste merk van het concern, groeide vorig jaar vijf procent in omzet en heeft wereldwijd een marktaandeel van zes pro cent. L&M, wereldwijd het derde sterkste merk, toonde een omzetgroei van negen pro cent. Ook de merken Parlia ment, Bond Street en Chester field lieten stevige groei zien, meldt het jaarverslag. In Bergen op Zoom is de groot ste productievestiging van si garetten voor het concern in Europa gevestigd. Er werken 1700 mensen, onder wie ruim driehonderd Zeeuwen. door Claudia Sondervan VLISSINGEN - De Neder landse particuliere tuinmarkt is in de afgelopen drie jaar ge groeid van 2,4 miljard naar een omvang van 3,1 miljard gul den. Elk jaar groeit de sector met tien procent. De consu ment raakt onder invloed van klus- en tuintelevisieprogram- ma's en -tijdschriften steeds bedrevener in de tuin en wordt daardoor kritischer in zijn aankopen. Dat staat in het onderzoeks rapport Groene Miljarden 1997 van de vereniging Belangenbe hartiging Tuinbranche (VBTB) in Bunnik. Het rapport is een actualisering van de eerste be schrijving van de tuinbranche die in 1994 is gemaakt. De cij fers zijn verzameld bij produ centen en toeleveranciers van consumententuinartikelen en zijn getoetst bij marktonder zoeksbureaus. Het gemiddelde huishouden in Nederland geeft 460 gulden per jaar uit aan tuin of balkon. Daarvan gaat 78 procent op aan bouwmaterialen en deco raties. Naar beplanting gaat slechts 22 procent. Vorig jaar werd er 6 7 2 milj oen gulden aan groenproducten, van graszode tot kerstboom, omgezet. In 1994 was dat 566 miljoen gul den. Eenj arige planten en vaste perkplanten zijn met respec tievelijk 22 en 19 procent de sterkste groene groeiers. De grootste groeiers in de tuin- verkopen zijn steen/beton (20 procent) en decoraties (7 pro eent). Die twee zorgen samen voor een omzet van 839 miljoen gulden. Sierbestrating is een trendproduct geworden waar mee de consument zich kan on derscheiden en daar heeft hij geld voor over. De leveranciers spelen hierop in met steeds meer vormen en kleuren. De jarenlange hausse in de ver koop van aardewerken potte- rie vlakt wat af, hoewel deze groep nog steeds tien procent per jaar groeit. Nu zijn grote formaten en afwijkende vor men actueel. Riet in de tuin, een trend van enkele jaren terug, is weer passé. De tuinmeubelen nemen der tien procerrfvan de tuinbeste- dingen voor rekening: 411 mil joen gulden. Opvallend is dat veel mensen twee sets bezitten: één voor de sier en één om te ge bruiken. Het kunststof verliest hierterrein aanmetaal en hout. Warme kleuren, natuurlijke uitstraling en comfort hebben de voorkeur. Wit blijft sterk in het goedkope marktsegment, groen is als altijd gewild, blauw is de trendldeur en ivoor- en zandkleur zijn in op komst. Voor hout zijn pastels en whitewash modieus. Water in de tuin blijft goed ver kopen. Sproei- en besproei- ingsapparatuur met toebeho ren worden steeds beter verkocht. De vijver blijft popu lair, al begint de markt verza- Bas Bouwense bakt zijn frites naar Oud Vlaams recept: „Zelfs in België wordt het steeds minder zo gedaan." door Claudia Sondervan MIDDELBURG - De Vlaamse fritten van weleer worden vanaf vandaag gebakken aan de Langeviele in Middelburg. Door een Vlaming, die echter al een achttal jaren geleden in Nederland belandde. Bas Bou wense leidt De Vlaamse Patat, een afhaal- zaakje dat zich specialiseert in de 'echte Vlaamse frites'. Die onderscheiden zich volgens Bouwense door hun omvang - dikker dan doorsnee. Maar wat dé patatten echt Vlaams maakt is het frituurvet. „Dat halen we uit België, ergens dicht bij de Franse grens. Het is erg moeilijk te krij gen. Buiten België al helemaal niet.Waai de fritten precies in gefrituurd worden, onthult Bouwense niet. „Geheim van de kok. Geen ossewit, er zit wel wat dierlijk vet in. We bereiden het in de zaak verder. Het geeft de frites een wat zoetere smaak." digd te raken. Particuliere vijverbezitters lijken zich te professionaliseren. Tekenend is de aankomende trend van grotere vijvers en de grotere keuze voor vijverfolie in plaats van voorgevormde kunststof bakken. Pompen en fonteinen worden steeds meer toegepast, mede doordat waterpartijen zonder vijver steeds belangrij ker worden. foto Lex de Meester Bouwense is bij zijn weten de enige in de provincie die de frites bakt naar oud Vlaams recept. „In België zelf wordt het ook steeds minder gedaan op deze manier. Wellicht omdat er je er zelf ook nog het een en ander aanmoet doen voor het gebruiks klaar is." Bouwens laat de patat - vanzelf sprekend in nostalgische papieren puntzak - vergezeld gaan van klassieke ei- ermayonaise of een bijzonder sausje, zoals 'sauce Andaluz'. Eigenaar J. Tjia van de Pearle optiek aan de Noordstraat in Terneuzen haalt autocoureur Boy Zentveldt. (18) zaterdag 25 apidl naar de markt in Terneu zen. Het teamlid van Automo tive Systems deelt daar tussen 12.00 en 17.00 uur handteke ningen uit bij zijn race-auto. Zentveldt's bezoek staat in het teken van het Heilige Koe- weekeinde dat Terneuzen be leeft, met braderie, kinderker- mis, kartracing, oldtimershow en oogmetingen en voorlich ting over het belang van goed zien in het verkeer door Veilig Verkeer Nederland en de poli tie en brandweer. Vitrite loopt titel Fabriek van het jaar 1997 mis MIDDELBURG - De titel Fa briek van het jaar 1997 is aan de neus van Vitrite Middelburg voorbij gegaan. Dal' Trucks werd bedeeld met de eretitel in de tweede aflevering van de verkiezing die internationaal management-adviesbureau AT Kearney houdt. VN O-N CW-voorzitter Hans Blankert reikte de prijs uit tij dens het seminar manufactu ring excellence in a globalizing economy in wetenschaps- en technologie-expositiecentrum New Metropolis in Amster dam. In de verkiezing wordt na de ti- telwinnaar geen tweede of der deplaats aangemerkt. Vitrite is zeer geïnteresseerd in het rap port over de vergelijkingen die tussen de drie genomineerden zijn uitgevoerd en op welke punten Daf zakelijk sterker werd bevonden, zegt H. Dijk stra van de Middelburgse lampvoetenfabrikant. door Jacques Cats VLISSINGEN- De vakantie- boekingscentrale Zeeland draait als een tierelier. Vorig j a a r werd een omzet van zes mil - joen gulden behaald: Het lande lijke netwerk van negen samen werkende centrales verwacht dit jaar met de omzet de 40 mil joen te zullen passeren. Deze cijfers werden donderdag- bekend gemaakt tijdens het zil veren feest van de Zeeuwse boe kingscentrale, de eerste in het land. De gelegenheid werd te vens aangegrepen om het schei dende hoofd van het instituut, Matthey De Muijncks-Hoves- tadt, tevens adjunctdirecteur van het Bureau voor Toerisme Zeeland, uitbundig lof toe te zwaaien voor haar stimulerende rol. „Je hebt een stevig funda ment voor ons achtergelaten", sprak directeur drs, F. L. J. M. Jansen van Toerisme en Recrea tie complimenterend. Samen met Rudi ter Heide, di recteur van het Toeristisch Bu reau Zeeland, en ir. A H. Zwart van Marktplan Adviesgroep ging hij nader in op de ontwik keling en groeikansen van de vakant-ieboekingscentrales, waarvan de Zeeuwse eenheid inmiddels tien vrouwelijke werkkrachten telt die een rijk gevarieerd pakket aan ver- blijfsaccommodaties aanbie den. Het landelijk samen'werkings verband staat aan de vooravond van het uitventen van een nieuw product, dat het label 'VW-va- kanties' zal gaan voeren en af nemers kwaliteit, degelijkheid en gevarieerdheid in keuze moet gaan opleveren. Daarnaast dient het gemak waarmee va kantieverblijven in eigen land vastgelegd kunnen worden cen traal te staan. Volgens Jansen wordt met dat streven geloo- chenstraft dat het gemakkelij ker zou zijn een vakantie op Mallorca te boeken dan bij wijze van spreken in Vlissingen. De vakanti eboekingscentrales zul len in hun aanbod wel moeten meegroeien met de wensen van de wispelturige consument, die een steeds hogere kwaliteit ver wacht en nieuwe avonturen wil aangaan. Beroepstoerist Ter Heide betitelde Matthey Hovestad als een gedreven me dewerkster, een echte expert ook, die toerisme als beroep had en nu beroepstoerist wordt. „Een boeiende baan die nooit verveelt", vatte de vertrekkende adjunctdirecteur van de toeris tische organisatie samen. Hove stad voorspelde dat wat zolang haar winkel was geweest nog volop mogelijkheden heeft om verder te groeien. Op de bijeen komst in het Vlissïngse hotel Ai-ion bestond tevens gelegen heid om kennis te maken met haar opvolger, J. R. de Reus. Reddingstations houden zaterdag 2 mei open dag WESTKAPELLE - Alle red dingsstations van de Koninklij ke Nederlandse Redding Maat schappij zijn op zaterdag 2 mei geopend voor het publiek. In Zeeland en op Goeree- Overflakkee gaat het om de sta tions in Westkapelle, Bui'ghsluis, Ouddorp, Stellen dam, Cadzand en Breskens. Be zoekers krijgen informatie over het werk van de reddingsbriga des, kunnen de boothuizen be zichtigen, demonstraties bekij ken en als het weer het toelaat een tochtje maken met een red dingsboot. De open dag duurt van 10.00 tot 16.00 uur. (Advertentie) AA ARK' 9.00 TOT 17.00 uur ZEELANDHALLEN ZONDAG DE GEZELLIGST? ROMMELMARKT MAN NEDERLAND \C~- door Henk Postma U| MIDDELBURG-Een jongeda me die door een verrekijker 0 tuurt. Het trendy ogend beeld- e' merk waarmee de nieuwe pro- 61 vinciale welzijnsorganisatie Scoop zich in de kijker probeert te spelen, moet duidelijk ma ken dat de Zeeuwse samenle- )p' ving scherp in beeld is. Sceptici /n kunnen er wat anders in zien: dat het instituut, waarin het provinciebestuur jaarlijks meer dan zes miljoen gulden in- =l vesteert, slechts wijdse einders 11 bestudeert. Machten en krach- ten waarop je geen vat krijgt wanneer je, zoals Scoop in het vaandel heeft staan, 'met beide voeten stevig in de Zeeuwse 1 klei blijft staan'. Scoop legt zich toe op 'ontwik- keling en ondersteuning van organisaties op het gebied van zorg, welzijn en cultuur in Zee- land'. Afgelopen week, ruim een kwartaal na de oprichting, presenteerde het nieuwe insti- ij, tuut dan eindelijk het visite kaartje. Dat gebeurde met een ie officiële opening van de behui- zing waarin het zich half janu ari nestelde: het voormalig zie- iokenfondskantoor op de locatie Achter de Houttuinen in Mid- n delburg. Dat gebouw werd bij die gelegenheid Scoopera ge- doopt. Voorzitter M. Beinema, afkomstig uit de christen-de mocratische politiek, legde uit dat die naam voor 'omwente- ling' staat. Scoop, daar komt het op neer, wil de Zeeuwse sa- menleving radicaal verande- e ren. Streven Er is in ieder geval al veel aan gedaan dat nijver streven vast te leggen in hedendaags jargon: n bedrijfsorganisatorische vak taal waarmee tegenwoordig d ook welzij nsmakelaars hun ei handelswaar een 'marktge- ,i richt' aanzien trachten te ge- ei ven. Een ontwerpbureau is in gehuurd om de Scoopfilosofie in een glimmend jasje te steken, k Het doel van de revolutie lijkt al met al wat onderbelicht te 01 blijven. Kort en goed komt dat neer op: alles moet 'effectiever', en bovenal 'efficiënter'. Scoop is het sluitstuk van een reorganisatieproces dat al in de jaren tachtig door het provin ciebestuur in gang werd gezet. De politiek dwong fusies af tus sen tientallen organisaties die zich identiteitgebonden, semi- ambtelijk of particulier be kommerden om welzijn, zorg of cultuur. Enerzijds omdat daar van kwaliteitsverbetering- werd verwacht, anderzijds om dat daarmee milj oenen guldens per jaar konden worden bezui nigd. Uiteindelijk resteerden elf organisaties, waar al met al nog zo'n zestig mensen werk ten. Die werden begin dit jaar opgeheven en samengevoegd tot wat nu als Stichting Scoop door het leven gaat. Scoop wil 'een bijdrage leveren aan de kwaliteit van de Zeeuw se samenleving', 'lazen de geno digden die bij de officiële ope ning van de Scoopera aanwezig mochten zijn. Hoe? Scoop 'ini tieert en begeleidt daartoe zin volle vernieuwingsprocessen', vervolgde de uitnodiging. Maar het gaat natuurlijk om de ma nier waarop dat soort slogans invulling krijgt. Wat dat betreft moet Scoop zich nog bewijzen. Van concrete nieuwe projecten is nu, bijna vier maanden na de start van het instituut, nog nauwelijks iets vernomen, laat staan dat resultaten zichtbaar zijn. Maar, verzekert directeur D. van den Bout, de medewer kers zijn 'druk in de weer om projecten te formuleren en ac tiviteiten te benoemen'. „Dat gaat. in nauwe samenspraak met het veld." De Scoopera mag geen ivoren toren zijn. Want zonder steun van het publiek is een revolutie niet te winnen. Overal waar Scoop het voortouw neemt, ge beurt dat pas nadat het oor te luisteren is gelegd bij de men sen om wie het gaat. Scoop werkt niet op eigen houtje, maar in samenspraak met maatschappelijke groeperin gen, gemeenten en 'participe rende burgers'. En daarbij geldt: eerst goed luisteren, daarna plannen ontwikkelen, en vervolgens waarborgen dat betrokkenen op eigen kracht met de opgedane kennis en er varingen voort kunnen gaan. Dat althans is het streven. Niets nieuws. We hebben het al eerder gehoord. Het is precies organisaties leidt niet vanzelf tot een geoliede nieuwe ploeg, waarin alle neuzen één kant op staan", zo heet het. „Scoop staat voor de niet geringe taak om de huidige 'kruiwagen vol kikkers' om te vormen tot een samenhangend team waarin eensgezindheid heerst over doelen, werkwijzen, professio nele vaardigheden en de wijze waarop we elkaar daarop aan spreken." Er wordt dan ook een 'planmatige aanpak' aange kondigd om te komen tot een 'professionaliserings- en cul tuuromslag'. Dat betekent in vesteren in opleiding, training en communicatie. De ingrijpende reorganisaties waarmee het subsidiërend pro vinciebestuur de afgelopen ja ren de welzijnssector opzadel de, begonnen ooit met een onderzoek door een organisa tie-adviesbureau. Dat consta teerde dat sleutelfiguren in de Zeeuwse samenleving met el kaar omgaan in een sfeer van 'ons kent ons', een wereldje waarin groeps- of persoonlijke belangen en voorkeuren vaak prevaleren boven het streven naar zo goed mogelijke kwali teit. Belangenverstrengeling, was één van de sleutelwoorden Er wordt in Zeeland nog steeds met veel dubbele petten op ge werkt, ook binnen Scoop. Om maar eens wat te noemen: di verse Scoopmedewerkers ma nifesteren zich als kopstukken binnen politieke partijen, vaak zelfs als VLissings, Oostburgs of Middelburgs gemeenteraads lid. Babbelcircuit Scoop-directeur Van den Bout zucht eens diep wanneer hij met dat soort bedenkingen wordt geconfronteerd. Om ze daarna resoluut weg te wuiven. „Och, al dat soort bedenkin gen. Ja, die hoor je in het Zeeuws babbelcircuit. Als je daar in blijft hangen, dan ga je somberen, of raak je aan de drank. Waar het om gaat is pro fessionaliteit. Hoe professio neel ben je om belangen die je vertegenwoordigt van elkaar te scheiden? Ik ga ervan uit dat mijn medewerkers professio neel genoeg zijn om belangen verstrengeling tegen te gaan." de werkwijze van het ouder wetse, verguisde, en daarom in het begin van de jaren tachtig vrijwel overal van de kaart ge veegde samenlevingsopbouw werk. Wisselwerking Nieuwer, maar in het maat schappelijk verkeer al sinds jaar en dag de gewoonste zaak van de wereld, is het streven van Scoop 'meerwaarde' te ha len uit samenwerking met an deren: wanneer uiteenlopende instanties met hun activiteiten op elkaar inspelen, kan meer worden bereikt dan wanneer ze gescheiden optrekken. Anders gezegd: welzijn, zorg, cultuur, onderwijs, wonen, werken en vrije tijd, het heeft allemaal met elkaar te maken. Instanties die slechts oog wensen te heb ben voor één van die terreinen, staren zich blind. Daarom wil Scoop projecten van de grond tillen waarin instanties die qua werksoort verschillen 'in actie ve wisselwerking' met elkaar treden. Eén van de centrale vragen die speelt: hoe motiveer je burgers, met name ook jeugdigen, al lochtonen en andere 'achter standsgroepen' mee te doen aan activiteiten die hun omge ving leefbaarder maken? Die vraagzou natuurlijk ook omge draaid kunnen worden: hoe werk je aan een samenleving waarin ook jeugdigen en men sen uit 'achterstandsgroepen' zichzelf herkennen, en zich naar eigen aard kunnen ont plooien. Maar zo'n vraag past niet wanneer moet worden uit gegaan van de kille wetten van effectiviteit en efficiëntie. Er zijn zo nog wel meer aan dachtspunten: 'aanbodge stuurde zorg' moet plaatsma ken voor 'vraaggestuurde zorg'. Ook dat kan anders wor den gezegd: niet het belang van de instelling, maar de behoefte van de klant staat voorop. Een ander paradepaardje: 'preven tie en interventie'. Bedoeld wordt: problemen in een zo vroeg mogelijk stadium onder kennen en verhelpen. Er moet nogal wat gebeuren wil Scoop al die ambities waarma ken. Of, zoals het instituut dat zelf zegt: „Deze positionering vraagt om een professionele benadering van de innovatie- taak." Scoopmedewerkers 'moeten zich thuis voelen in de rol van professioneel adviseur, begeleider en procesmanager'. Zij moeten in staat zijn 'effici ent en effectief sturing te geven aan complexe veranderings trajecten'. Dat is veel gevraagd van medewerkers die tot voor kort nog werkten bij 'traditio neel' functionerende, 'in zich zelf gekeerde' instellingen, zoals Scoop dat zelf uitdrukt. Anders gezegd: er wordt ern stig rekening mee gehouden dat menig Scoopmedewerker niet gewend is verder te kijken dan de eigen neus lang is. Kikkers In een intern document, opge steld naar aanleiding van een begin februari gehouden werk conferentie, wordt de 'feitelij ke situatie' dan ook allerminst geruststellend genoemd. „Sa menvoeging van elf bestaande Met de voeten in de Zeeuwse klei en de blik op de einder gericht streeft Scoop vernieuwing na in de wereld van 'zorg, welzijn en cultuur'.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 15