Waterschapskantoor stuk duurder Allochtone muziek van eigen bodem PZC Rijkswaterstaat pakt sluizen aan Laatbloeier Dik de Koning durft nu gitaarconcert aan zeeland 19 Nieuwbouw kost anderhalf miljoen gulden meer dan beraamd Archeologische expo Lezing door ds. Hans Stolp Scholen doen mee aan Junior Hartdag kunst cultuur donderdag 16 april 1998 door Conny van Gremberghe TERNEUZEN - Het nieuwe kantoorgebouw voor de gefu seerde Zeeuws-Vlaamse water schappen gaat anderhalf mil joen gulden meer kosten dan in eerste instantie door het Be stuurlijk Overleg van de drie schappen was geraamd. In totaal vragen de dagelijkse besturen van de waterschappen aan de algemene vergaderingen een krediet van 14,3 miljoen gulden beschikbaar te stellen voor de bouw van het kantoor gebouw. Voor die prijs krijgen de fusie schappen wel een extra voorzie ning bij het gebouw, namelijk MIDDELBURG - Ds. Hans Stolp, die via de IKON landelij ke bekendheid kreeg als radio- en tv-pastor, spreekt zondag in de Middelburge Stadsschouw burg over 'Ontmoeting met en gelen' (10.30 uur). Van de schrij ver/publicist verschenen er naast boeken over bijna dooder varingen en het nieuwe tijds- denken titels als 'Nu de engelen zijn teruggekeerd' en 'Wat enge len voor mij doen'. Deze boeken staan model voor het thema. MIDDELBURG - Ongeveer 25 Zeeuwse basisscholen doen op woensdag 22 april mee aan de tweede Junior Hartdag van de Nederlandse Hartstichting. Bo- venbouwleerlingen krijgen die dag op een speelse wijze voor lichting over gezond leven. „Kinderen op de basisschool le ven over het algemeen vrij ge zond en bewegen is voor hen de gewoonste zaak van de wereld"', aldus de GGD-Zeeland. Als kinderen eenmaal naar het voortgezet onderwijs gaan lukt het vaak niet zo goed om vol doende te blijven bewegen. De Junior Hartdag wordt inge luid met een televisieprogram ma dat om 9.30 uur op TV2 be gint. een parkeergarage met ruimte voor 120 auto's, die deel uit zal maken van het totale complex. Daarnaast is in de totaalprijs ook de vloerbedekking, de keu kenvoorzieningen, de zonwe ring, het klimaatbeheersings systeem en de terreininrichting inbegrepen. De ontwerpen voor het nieuwe gebouw, dat verrij st op het voor malig De Hoop-terrein in het centrum van Terneuzen, zijn in middels klaar. In het bouwplan is ook een aantal aanvullende eisen, die ten dele door het per soneel werden aangedragen, verwerkt. Project-ontwikke laar Nico Boussen uit Terneuzen heeft het bouwplan de voorbije weken financieel vertaald en het Bestuurlijk Overleg een kos tenplaatje voorgelegd. Het be drag dat Boussen bepaald heeft komt volgens de waterschaps bestuurders aardig overeen met hetgeen de externe adviseur van de schappen berekend heeft. Overeenkomst Het Bestuurlijk Overleg heeft dan ook kortgeleden ingestemd met het laatste ontwerpplan en de daarbij horende kostenra ming. Het is nu de bedoeling dat de project-ontwikkelaar de schappen op korte termijn een turnkey-overeenkomst voor- legd. Om deze overeenkomst te kunnen sluiten moeten de drie algemene besturen van de schappen deze maand wel de benodigde middelen beschik baar stellen voor de verwezen lijking van de bouwplannen. Ook moet er geld zijn vrijge maakt voor de projectbegelei ding door het ingenieursbureau Bravenboer en Scheers. In to taal gaat het dan om 14,3 mil joen gulden, waarvan 13,8 mil joen gulden bestemd is voor de eigenlijke bouw. Het Bestuurlijke Overleg wil dat de uitrusting van het nieuwe complex van begin af aan opti maal is. Reden om de algemene besturen nu reeds te vragen een krediet van 1,5 miljoen gulden beschikbaar te stellen voor au tomatiseringsdoeleinden. Daarnaast worden de algemene vergaderingen ook nog verzocht om alvast een half miljoen gul den opzij te zetten voor de waterschapsverkiezingen in Zeeuws-Vlaanderen in 1999. Hoewel het nieuwe kantoorge bouw wat duurder uitvalt dan in eerste instantie werd ge raamd kan de bouw nog steeds gerealiseerd worden binnen de voorwaarden van het fusiecon venant. De hogere bouwkosten zullen uiteindelijk leiden tot iets hogere huisvestingskosten voor het nieuwe schap, maar het dagelijks bestuur van het wa terschap De Drie Ambachten gaat er vooralsnog niet van uit dat de hogere investeringen zul len leiden tot hogere tarieven. Het algemeen bestuur van de Drie Ambachten buigt zich woensdag 22 april over de bouwzaken. De vergadering wordt gehouden in cultureel centrum De Halle in Axel en be gint om 14.00 uur. door Pascalle Cappetti AARDENBURG - Erwtentaart met vlees en gevogelte of ge roosterde duif met kruidenmay onaise waren tweeduizend jaar geleden ware lekkernijen voor de Romeinen. Zij hielden van lekker eten. Op het menu prijkte bijvoorbeeld ook brood met melk, honing en peper: een vari ant op ons wentelteefje. De ge rechten en andere staaltjes van de Romeinse kookkunst staan centraal in de seizoenstentoon stelling 'Wild zwijn, bier en wijn' in het Gemeentelijk Ar cheologisch Museum in Aar denburg. De expositie biedt een verras send beeld van de lekkernijen, tafelmanieren, kookgewoonten en keukeninrichting in die tijd. Zo kan de bezoeker leren cïat voedselproducten uit deze streek naar alle delen van het Romeinse rijk werden 'geëxpox-- teerd'. Menapische ham van wild zwijn ging naar Rome, bier was geliefd bij de soldaten in le gerplaatsen aan de Rijn en zout kwam in praktisch elke keuken wel van pas. Het archeologisch museum pakt vanaf 26 april uit met een presentatie van het eten en drinken in Romeins Aarden burg. Gastheren zijn Asterix en Obelix, die vooral met de uit spraak 'Rare j ongens die Romei nen!' faam maakten. Hun verhalen en dan met name de maaltijden die zij nuttigden, vormen de rode draad door de tentoonstelling, De expositie geeft niet alleen meer inzicht in wat er werd gegeten en gedron ken, maar ook in hóe het eten werd klaargemaakt. Voor de ge legenheid zijn in het museum twee keukens ingericht: de een van het Aardenburgse platte land, de ander van een huis in de stad. Vooral in de laatste is goed te zien dat de Romeinen gesteld waren op comfort, luxe en lek ker eten. De tentoonstelling wordt zater dag 25 april officieel geopend door D. De Prins, presentator van het Vlaamse culinaire ra dioprogramma Bistro en Co, en een Romeins soldaat. De Prins houdt vanaf 14.00 uur tevens een voordracht over de gastro nomie in de Romeinse tijd. Van af 26 april is de expositie tot 30 september te bezichtigen. Ook het streekmuseum in IJzen- dijke springt in op de gezamen lijke activiteiten van zes musea rond het thema eten en drinken, met in het museumweekeinde op 18 en 19 april zijn de exposi ties 'Aloys Dellaert, een apar- ten' en 'Uit Oma's keuken'. De Grevelingensluis bij Bruinisse krijgt eind oktober een opknapbeurt. fotoPieterHonhoff door Harmen van der Werf MIDDELBURG - Vier sluizencomplexen van Rijkswaterstaat Zeeland krijgen dit jaar een onderhoudsbeurt. Het gaat om de Krammersluizen in de Philipsdam, de Kreekraksluizen in het Schelde-Rijnka- naal, de sluizen bij Hansweert en de Gre velingensluis bij Bruinisse. Het onder houd wordt zo snel mogelijk uitgevoerd door dag en nacht én zeven dagen in de week door te werken, maar overlast is on vermijdelijk. Als eerste is tussen half april en half juni één van de kolken van de jachtensluis bij de Krammersluizen aan de beurt. Als het erg druk wordt, zal Rijkswaterstaat ple zierjachten mét de beroepsvaart schutten door één van de grote sluiskolken. Die worden in oktober gestremd voor groot onderhoud. De zuidelijke sluiskolk gaat dan dicht voor zeven dagen en de noorde lijke kolk gedurende vijf dagen. Bij Hansweert gaat het niet om onder houd. Daar wordt van 4 mei tot en met 8 mei één van de sluiskolken gestremd voor een inspectie. Meeste overlast De meeste overlast voor de binnenvaart is in september te verwachten. Rijkswater staat laat die maand de oostkolk van de Kreekraksluizen in het Schelde-Rijnka- naal onder handen nemen. Dit werk duurt twintig dagen. De Kreekraksluizen krij gen nadien nog drie keer bezoek van aan nemers. Zij zijn in november drie dagen bezig in de oostelijke kolk en vijf dagen in de westelijke.'De westelijke kolk is in de cember nog eens drie dagen gestremd. Rekening houdend met de watersport laat Rijkswaterstaat de Grevelingensluis bij Bruinisse eind oktober aanpakken. Die is in die tijd vijf dagen volledig gestremd, waardoor er geen verkeer over het water mogelijk is tussen het Grevelingenmeer en de Oosterschelde. Rijkswaterstaat zal de scheepvaart zes weken voor de werken beginnen nog nauwkeurig informeren over de te ver wachten overlast. (Advertentie) Ook mooi zonder beeld. Geen televisie bevat zo veel exclusieve techniek als de BeoVision MX 7000 van Bang Olufsen. Dat ziet u en dat hoort u zodra u 'm aanzet. Maar daarvoor al hebt u gecon stateerd dat er maar één TV is die u mooi vindt als hij uit staat. 3 jaar garantie BANG OLUFSEN AXEL Electro World Van Cadsand Bang Olufsen Center, Stationsstraat 7. GOES Van den Berge Audio Video Bang Olufsen Center, Gasthuisstraat 2-4. MIDDELBURG Expert Kamperman, Lange Noordstraat 20. ST. JANSTEEN Weemaes Electro World, Hoofdstraat 7. TERNEUZEN El. Techn. Installatiebureau Verlinde, Axelsestraat 25. VUSSINGEN Audio Video Design Louis Hemelaar, Spuistraat 82 OOIT KIEST U VOOR MOOIST doorErnst Jan Rozendaal BURGH-HAAMSTEDE - Ko mende zomer speelt hij vijfen twintig jaar gitaar. Toch geeft hij komende zaterdag pas zijn eerste solo-concert, in de Be- waerschole in Burgh-Haamste- de. „Ik ben een laatbloeier", zegt gitarist en muziekleraar Dik de Koning uit Zierikzee. „Het heeft lang geduurd voor dat ik zo vergroeid was met het instrument dat ik ervan over tuigd was dat ik het aankan. Nu leef ik heel ontspannen naar dat concert toe. Anders was hel mis schien een te zware belasting geweest." De Koning speelt op een klassie ke of Spaanse gitaar. Hij speelt er zowel melodieën op als bege leidingsakkoorden voor de zang van zichzelf of anderen. Tijdens zijn concert zal hij de gitaar uit sluitend klassiek bespelen. „Ik heb nog even getwijfeld of ik ook liedjes zou zingen, maar ik heb besloten dat niet te doenDe laatste jaren manifesteer ik me steeds vaker als troubadour. Als ik les geef, is dat voor tweederde de Boudewijn de Groot-gitaar, zoals ik dat altijd noem, en één derde klassiek gitaar. Als ik voor mezelf speel, ligt de ver houding precies andersom." Het mooie van de gitaar is vol gens De Koning de stilte tussen de noten. „De toon wordt gebo ren en sterft meteen weer, an ders dan bijvoorbeeld bij de vi ool of de cello. Zelfs bij de harp, met zijn grotere klankkast, blij ven de noten langer klinken. Het fijne aan de gitaar is verder dat je hem gemakkelijk mee kunt nemen. Heb je geen piano, hup, pak je een gitaar. Want het is toch een instrument met een volle klank, veel voller dan bij voorbeeld de blokfluit. Verder is het een instrument waarop je heel zacht kunt spelen. Laat op de avond hinder je de buren er niet mee. Uiteindelijk is het na tuurlijk toch de klank waar ik opval." De Koning speelt sinds zijn vijf tiende gitaar. „Ik begon met het idee: 'Als ik vijf akkoorden kan spelen dan kan ik wat kamp liedjes begeleiden.' Maar ik vond het steeds leuker. Tijdens een vakantie in Engeland ont dekte ik een elpee met klassieke gitaax-muziek van Alirio Diaz. Dat was een ongelofelijk ge schenk. Ik vond dat ontzettend mooi. Nog steeds is hij mijn grootste voorbeeld. Hij is in middels ver in de zeventig, maar zijn spel is zo fris. Alsof hij het zo uit zijn mouw schudt. Ik ben eerst zelf klassieke gitaarmu ziek gaan naspelen, toen op les gegaan in Rotterdam en op een gegeven moment bleek het con servatorium binnen mijn moge lijkheden te liggen. Dat ben ik toen gaan doen, ook in Rottex- dam." Er ging een wereld voor hem open, vertelt De Koning, zoals nu vaak voor mensen die zijn gi taarspel beluisteren. „De klas sieke gitaarmuziek is niet zo be kend. Mensen zijn verbaasd wat je allemaal uit een gitaar kunt toveren. Het instrument in nu eenmaal bekender van Toppop dan uit de klassieke muziek. In de klassieke wereld wordt zelfs een beetje op de gitaar neerge keken, net als op de accordeon. Het instrument is te volks. Er hebben te weinig topcomponis ten voor geschreven. Volgens mij komt dat omdat ze de gitaar niet goed genoeg kenden, niet wisten welke mogelijkheden het instrument bood om voor te componeren." De Koning voert zatex'dag com posities uit van onder anderen Robert de Visee, Augustin Bar rios en Antonio Lauro, mensen die speciaal voor de gitaar heb ben geschreven, maar ook transcripties van stukken van onder anderen John Dowland enJohann Sebastian Bach. „Het is eigenlijk een chronologisch programma van 1536 tot nu. Al leen Bach komt drie keer terug in het programma, zoals hij ook altijd in mijn leven terugkomt. Bach is mijn favoriete compo nist. Als van hem geen muziek voor gitaar zou bestaan, had ik een ander instrument gekozen. Zijn muziek blijft boeien. Na twintig jaar zijn zijn composi ties nog even interessant als wanneer je ze net leert kennen. Zijn muziek is zeer gevarieex-d en geniaal van opbouw." Gitaarconcert Dik de Koning, zater dag 18 april in de Beivuerschole in Burgh-Haamstede, aanvang: 20 uur. foto Pieter Honhoff Organisatie Bevrijdingsfestival zoekt bands met een achterban in Zeeland door Anouk Mommer VLISSINGEN - „Je moet het zo dichtbij mogelijk zoeken", zegt Alex Soplantila van de Stich ting Scoop. Om mensen bij het het Bevrijdingsfestival te be trekken, moet je zorgen dat ze zich erin kunnen herkennen. „Het heeft geen zin om een Chi leense band of een theatergroep uit Rusland in Vlissingen te la ten optreden. Die hebben geen achterban in Zeeland." Soplantila is vex-ant woordelijk voor de optredens op het podi um van het Festival Cultureel Gekleux'd tijdens het Bevrij dingsfestival in Vlissingen. Met de keuze van de bands heeft hij rekening gehouden met de etni sche groeperingen in Zeeland. De belangrijkste bevolkings groepen zijn op het podium van Cultureel Gekleurd vertegen woordigd. Op de Marokkaanse band Cheb Laid Berkani na komen alle 'Cultureel Gekleurde' groepen uit Zeeland. „We hebben in Zee land geen enkele Marokkaanse band", verklaart Soplantila. „Maar we hebben hier wel veel Marokkanen." Een van de grootste gx-oepen allochtonen in Zeeland zijn volgens de Scoop- medewerker Turken en Marok kanen. Daarom heeft de organi satie van het festival een Ma rokkaanse band uit Antwerpen gecontracteerd. te betx'ekken. Er is bijna geen mooiere manier dan een goede stem en mooie muziek om men sen te bereiken", aldus Kax-am- zadeh. „De Koerdische Folkloregroep Koma Helim draagt de Koerdi sche cxxltuur uit", aldus de voor zittervan de Koerdische Vereni ging in Middelburg Remzi Celik, De groep bestaat uit acht jongens en meisjes die elkaar kermen uit Turkije. De dansei's en muzikanten zijn ook lid van de Koerdische Vereniging. „Vanwege de Koerdische nor- men en waarden; vanwege het Koerd zijn", vertelt Celik. Hij ziet de vervaging van nox"- men en waarden en het indivi dualisme als een groot nadeel van de Nederlandse cultuur. De voorzitter woont zelf al zestien jaar in Zeeland. Het bevalt hem hier redelijk, maar hij zou gx-aag in een vrij en veilig Koerdistan wonen. „Ik verlang naar mijn eigen wortels." Bahasa Tanah De eigen cultuur is ook belang rijk voor de leden van de Moluk se bandlnalo. Inalo betekent De Berg in de oude Molukse taal, Bahasa Tanah. „Als je op een van onze eilanden, Ceram, op het strand komt zie je een berg. Je kunt er omheen, je kunt er overheen, maar die bex-g staat ex-. Wij heten Inalo, want dat we een oude taal hebben valt niet te ontkennen. Dat wij als tweede generatie Molukkers hier zijn, dat staat als een bex-g", legt tekst- en muziekschrijver Josef Tahitu uit. De groep zingt in de oude taal, die de oex-taal van de Molukkers is, en in het Moluks-Maleis. Ta hitu: „We zingen in de oude taal omdat muziek universeel is. Het mag niet uitmaken in welke taal je zingt, de muziek die je speelt zou de mensen moeten raken. Liefde De groep uit Oost-Souburg zingt over de liefde. „Liefde voor ons land, liefde voor onze ouders en liefde in het alge meen", vertelt Tahitu. „Onze gedachte was om eigen muziek te brengen. We doen vooral geen covex-s. De liedex-en moeten ook akoestisch op zichzelf kunnen staan, zonder dat er een band achter hoeft. Ook dat staat er als een berg." Typisch voor Moluk se muziek is volgens hem de me lancholie, die in hun liederen ook duidelijk doorklinkt. „Onze muziekstijl heeft duidelijk wes terse invloeden, maar het draagt de Molukse emotie uit." Niet alle groepen van Cultux-eel Gekleurd houden zich bezig met traditionele dansen of muziek. Het Turkse duo Nergiz speelt moderne Tux-kse muziek. Dyna mic Joy is een multicultux-ele dans- en muziekgroep. Ze zijn heel serieus en commercieel be zig met R&B-mxxziek. Creative Obsession is een multiculturele dansgroep. Een zevental mei den geeft een show van moderne street jam. Soplantila kent de groepen die hij heeft benadex'd via-via of vanuit zijn werk. Voor de fusie van elf welzijnsorganisaties tot Scoop werkte hij voor de stich ting VMC bij een van de vier steunpunten voor buitenlan ders. Hij was verantwooi'delijk voor de gastarbeiders, en de vroegere werknemers vaxx de wervingsgebieden in Zuid-Eu ropa, Turkije en Marokko. Grote namen Soplantila: „Ik ben dit jaar in geschakeld om deelname van culturele organisaties te bevor deren. Het is belangrijk om al lochtonen te betrekken bij kunst en cxxltuur. Je ziet vaak dat ze er niet aan meedoen. Niet dat ze er iets op tegen hebben, maar ze zijn vaak nog met hun eigen cultuur bezig." Hij pro beert de organisaties te stimule ren met dit soort festivals mee te wex-ken, omdat ze laagdrempe lig zijn. „De meeste groepen van Cultu reel Gekleurd bestaan uit ama teurs. Het Bevrijdingsfestival- heeft liever grote namen", zegt Soplantila. „Maar bij eenmulti- culturele samenleving hoort dat ook niet-professionele groepen kunnen deelnemen." De bedoeling was volgens de Scoop-medewerker dat het po dium op het Bellamypark zou komen. In plaats daarvan staat het op het Dijktheater. „Ik had het Bellamypax-k liever gehad. Dan hoeven de mensen zich al leen om te draaien als ze voor het podium van het Bevx-ij- dingsfestival staan. Het hoort dan meer bij elkaar. Anders is het zo van 'daar heb je de alloch tonen'. Ik hoop niet dat er apart heid ontstaat door de verschil lende locaties." Aanvankelijk was een grote Su rinaamse band gepland als af sluiter van het Festival Cultu reel Gekleurd. Soplantila: „Daarom hadden we ook geen Sxxrinaamse groepen op de lijst staan. Maar dat ging niet door." Dat betekent dat net de grootste culturele groep niet vertegen woordigd is op het podium van Cultxn-eel Gekleurd. „De Suri- namers zullen wel teleux-gesteld zijn." Boodschap Het podium geeft de groepen de mogelijkheid iets uit te dragen. De boodschap is voor iedereen heel verschillend. Terwijl de een zingt over politiek, px-obeex-t de ander de normen en waarden van zijn cultuur over te brengen. De teksten van de Iraanse zan ger Majied bevatten een duide lijke politieke boodschap. „De liederen gaan over de moeilijk heden en politieke px'oblemen in Iran. Hij zingt over de ellende en de onmenselijke situatie in het land. Over niet nagekomen be loftes van het regime"vertelt de manager van Majied, Mahmud Karamzadeh. De mannen zijn allebei actief in verschillende linkse Ix*aanse politieke bewe gingen en mensenrechtenorga nisaties. Ze hebben moeten vluchten omdat ze politiek ac tief zijn. Ze zijn onder het huidi ge regime niet veilig als politie ke activisten. „Wat Majied doet met zijn liede ren kan sterker zijn dan een uit spraak. Als je in het buitenland zit kun je andere middelen ge bruiken om mensen bij je strijd De Koerdische Folkloregroep Koma Helim. foto Ruben Oreel Dik de Koning met zijn zoontje Simon.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 35