Waterschapskantoor stuk duurder
Allochtone muziek van eigen bodem
PZC
Rijkswaterstaat pakt sluizen aan
Laatbloeier Dik de Koning
durft nu gitaarconcert aan
zeeland
19
Nieuwbouw kost anderhalf miljoen gulden meer dan beraamd Archeologische expo
Lezing door
ds. Hans Stolp
Scholen doen
mee aan
Junior Hartdag
kunst cultuur
donderdag 16 april 1998
door Conny van Gremberghe
TERNEUZEN - Het nieuwe
kantoorgebouw voor de gefu
seerde Zeeuws-Vlaamse water
schappen gaat anderhalf mil
joen gulden meer kosten dan in
eerste instantie door het Be
stuurlijk Overleg van de drie
schappen was geraamd.
In totaal vragen de dagelijkse
besturen van de waterschappen
aan de algemene vergaderingen
een krediet van 14,3 miljoen
gulden beschikbaar te stellen
voor de bouw van het kantoor
gebouw.
Voor die prijs krijgen de fusie
schappen wel een extra voorzie
ning bij het gebouw, namelijk
MIDDELBURG - Ds. Hans
Stolp, die via de IKON landelij
ke bekendheid kreeg als radio-
en tv-pastor, spreekt zondag in
de Middelburge Stadsschouw
burg over 'Ontmoeting met en
gelen' (10.30 uur). Van de schrij
ver/publicist verschenen er
naast boeken over bijna dooder
varingen en het nieuwe tijds-
denken titels als 'Nu de engelen
zijn teruggekeerd' en 'Wat enge
len voor mij doen'. Deze boeken
staan model voor het thema.
MIDDELBURG - Ongeveer 25
Zeeuwse basisscholen doen op
woensdag 22 april mee aan de
tweede Junior Hartdag van de
Nederlandse Hartstichting. Bo-
venbouwleerlingen krijgen die
dag op een speelse wijze voor
lichting over gezond leven.
„Kinderen op de basisschool le
ven over het algemeen vrij ge
zond en bewegen is voor hen de
gewoonste zaak van de wereld"',
aldus de GGD-Zeeland. Als
kinderen eenmaal naar het
voortgezet onderwijs gaan lukt
het vaak niet zo goed om vol
doende te blijven bewegen.
De Junior Hartdag wordt inge
luid met een televisieprogram
ma dat om 9.30 uur op TV2 be
gint.
een parkeergarage met ruimte
voor 120 auto's, die deel uit zal
maken van het totale complex.
Daarnaast is in de totaalprijs
ook de vloerbedekking, de keu
kenvoorzieningen, de zonwe
ring, het klimaatbeheersings
systeem en de terreininrichting
inbegrepen.
De ontwerpen voor het nieuwe
gebouw, dat verrij st op het voor
malig De Hoop-terrein in het
centrum van Terneuzen, zijn in
middels klaar. In het bouwplan
is ook een aantal aanvullende
eisen, die ten dele door het per
soneel werden aangedragen,
verwerkt. Project-ontwikke
laar Nico Boussen uit Terneuzen
heeft het bouwplan de voorbije
weken financieel vertaald en
het Bestuurlijk Overleg een kos
tenplaatje voorgelegd. Het be
drag dat Boussen bepaald heeft
komt volgens de waterschaps
bestuurders aardig overeen met
hetgeen de externe adviseur van
de schappen berekend heeft.
Overeenkomst
Het Bestuurlijk Overleg heeft
dan ook kortgeleden ingestemd
met het laatste ontwerpplan en
de daarbij horende kostenra
ming. Het is nu de bedoeling dat
de project-ontwikkelaar de
schappen op korte termijn een
turnkey-overeenkomst voor-
legd. Om deze overeenkomst te
kunnen sluiten moeten de drie
algemene besturen van de
schappen deze maand wel de
benodigde middelen beschik
baar stellen voor de verwezen
lijking van de bouwplannen.
Ook moet er geld zijn vrijge
maakt voor de projectbegelei
ding door het ingenieursbureau
Bravenboer en Scheers. In to
taal gaat het dan om 14,3 mil
joen gulden, waarvan 13,8 mil
joen gulden bestemd is voor de
eigenlijke bouw.
Het Bestuurlijke Overleg wil
dat de uitrusting van het nieuwe
complex van begin af aan opti
maal is. Reden om de algemene
besturen nu reeds te vragen een
krediet van 1,5 miljoen gulden
beschikbaar te stellen voor au
tomatiseringsdoeleinden.
Daarnaast worden de algemene
vergaderingen ook nog verzocht
om alvast een half miljoen gul
den opzij te zetten voor de
waterschapsverkiezingen in
Zeeuws-Vlaanderen in 1999.
Hoewel het nieuwe kantoorge
bouw wat duurder uitvalt dan
in eerste instantie werd ge
raamd kan de bouw nog steeds
gerealiseerd worden binnen de
voorwaarden van het fusiecon
venant. De hogere bouwkosten
zullen uiteindelijk leiden tot
iets hogere huisvestingskosten
voor het nieuwe schap, maar het
dagelijks bestuur van het wa
terschap De Drie Ambachten
gaat er vooralsnog niet van uit
dat de hogere investeringen zul
len leiden tot hogere tarieven.
Het algemeen bestuur van de
Drie Ambachten buigt zich
woensdag 22 april over de
bouwzaken. De vergadering
wordt gehouden in cultureel
centrum De Halle in Axel en be
gint om 14.00 uur.
door Pascalle Cappetti
AARDENBURG - Erwtentaart
met vlees en gevogelte of ge
roosterde duif met kruidenmay
onaise waren tweeduizend jaar
geleden ware lekkernijen voor
de Romeinen. Zij hielden van
lekker eten. Op het menu prijkte
bijvoorbeeld ook brood met
melk, honing en peper: een vari
ant op ons wentelteefje. De ge
rechten en andere staaltjes van
de Romeinse kookkunst staan
centraal in de seizoenstentoon
stelling 'Wild zwijn, bier en
wijn' in het Gemeentelijk Ar
cheologisch Museum in Aar
denburg.
De expositie biedt een verras
send beeld van de lekkernijen,
tafelmanieren, kookgewoonten
en keukeninrichting in die tijd.
Zo kan de bezoeker leren cïat
voedselproducten uit deze
streek naar alle delen van het
Romeinse rijk werden 'geëxpox--
teerd'. Menapische ham van
wild zwijn ging naar Rome, bier
was geliefd bij de soldaten in le
gerplaatsen aan de Rijn en zout
kwam in praktisch elke keuken
wel van pas. Het archeologisch
museum pakt vanaf 26 april uit
met een presentatie van het eten
en drinken in Romeins Aarden
burg. Gastheren zijn Asterix en
Obelix, die vooral met de uit
spraak 'Rare j ongens die Romei
nen!' faam maakten. Hun
verhalen en dan met name de
maaltijden die zij nuttigden,
vormen de rode draad door de
tentoonstelling, De expositie
geeft niet alleen meer inzicht in
wat er werd gegeten en gedron
ken, maar ook in hóe het eten
werd klaargemaakt. Voor de ge
legenheid zijn in het museum
twee keukens ingericht: de een
van het Aardenburgse platte
land, de ander van een huis in de
stad. Vooral in de laatste is goed
te zien dat de Romeinen gesteld
waren op comfort, luxe en lek
ker eten.
De tentoonstelling wordt zater
dag 25 april officieel geopend
door D. De Prins, presentator
van het Vlaamse culinaire ra
dioprogramma Bistro en Co, en
een Romeins soldaat. De Prins
houdt vanaf 14.00 uur tevens
een voordracht over de gastro
nomie in de Romeinse tijd. Van
af 26 april is de expositie tot 30
september te bezichtigen.
Ook het streekmuseum in IJzen-
dijke springt in op de gezamen
lijke activiteiten van zes musea
rond het thema eten en drinken,
met in het museumweekeinde
op 18 en 19 april zijn de exposi
ties 'Aloys Dellaert, een apar-
ten' en 'Uit Oma's keuken'.
De Grevelingensluis bij Bruinisse krijgt eind oktober een opknapbeurt.
fotoPieterHonhoff
door Harmen van der Werf
MIDDELBURG - Vier sluizencomplexen
van Rijkswaterstaat Zeeland krijgen dit
jaar een onderhoudsbeurt. Het gaat om de
Krammersluizen in de Philipsdam, de
Kreekraksluizen in het Schelde-Rijnka-
naal, de sluizen bij Hansweert en de Gre
velingensluis bij Bruinisse. Het onder
houd wordt zo snel mogelijk uitgevoerd
door dag en nacht én zeven dagen in de
week door te werken, maar overlast is on
vermijdelijk.
Als eerste is tussen half april en half juni
één van de kolken van de jachtensluis bij
de Krammersluizen aan de beurt. Als het
erg druk wordt, zal Rijkswaterstaat ple
zierjachten mét de beroepsvaart schutten
door één van de grote sluiskolken. Die
worden in oktober gestremd voor groot
onderhoud. De zuidelijke sluiskolk gaat
dan dicht voor zeven dagen en de noorde
lijke kolk gedurende vijf dagen.
Bij Hansweert gaat het niet om onder
houd. Daar wordt van 4 mei tot en met 8
mei één van de sluiskolken gestremd voor
een inspectie.
Meeste overlast
De meeste overlast voor de binnenvaart is
in september te verwachten. Rijkswater
staat laat die maand de oostkolk van de
Kreekraksluizen in het Schelde-Rijnka-
naal onder handen nemen. Dit werk duurt
twintig dagen. De Kreekraksluizen krij
gen nadien nog drie keer bezoek van aan
nemers. Zij zijn in november drie dagen
bezig in de oostelijke kolk en vijf dagen in
de westelijke.'De westelijke kolk is in de
cember nog eens drie dagen gestremd.
Rekening houdend met de watersport laat
Rijkswaterstaat de Grevelingensluis bij
Bruinisse eind oktober aanpakken. Die is
in die tijd vijf dagen volledig gestremd,
waardoor er geen verkeer over het water
mogelijk is tussen het Grevelingenmeer
en de Oosterschelde.
Rijkswaterstaat zal de scheepvaart zes
weken voor de werken beginnen nog
nauwkeurig informeren over de te ver
wachten overlast.
(Advertentie)
Ook mooi zonder beeld.
Geen televisie bevat zo veel
exclusieve techniek als de
BeoVision MX 7000 van
Bang Olufsen. Dat ziet u en
dat hoort u zodra u 'm aanzet.
Maar daarvoor al hebt u gecon
stateerd dat er maar één TV is
die u mooi vindt als hij uit staat.
3 jaar garantie
BANG OLUFSEN
AXEL
Electro World Van Cadsand
Bang Olufsen Center, Stationsstraat 7.
GOES
Van den Berge Audio Video Bang
Olufsen Center, Gasthuisstraat 2-4.
MIDDELBURG
Expert Kamperman,
Lange Noordstraat 20.
ST. JANSTEEN
Weemaes Electro World, Hoofdstraat 7.
TERNEUZEN
El. Techn. Installatiebureau Verlinde,
Axelsestraat 25.
VUSSINGEN
Audio Video Design Louis Hemelaar,
Spuistraat 82
OOIT KIEST U VOOR MOOIST
doorErnst Jan Rozendaal
BURGH-HAAMSTEDE - Ko
mende zomer speelt hij vijfen
twintig jaar gitaar. Toch geeft
hij komende zaterdag pas zijn
eerste solo-concert, in de Be-
waerschole in Burgh-Haamste-
de. „Ik ben een laatbloeier",
zegt gitarist en muziekleraar
Dik de Koning uit Zierikzee.
„Het heeft lang geduurd voor
dat ik zo vergroeid was met het
instrument dat ik ervan over
tuigd was dat ik het aankan. Nu
leef ik heel ontspannen naar dat
concert toe. Anders was hel mis
schien een te zware belasting
geweest."
De Koning speelt op een klassie
ke of Spaanse gitaar. Hij speelt
er zowel melodieën op als bege
leidingsakkoorden voor de zang
van zichzelf of anderen. Tijdens
zijn concert zal hij de gitaar uit
sluitend klassiek bespelen. „Ik
heb nog even getwijfeld of ik
ook liedjes zou zingen, maar ik
heb besloten dat niet te doenDe
laatste jaren manifesteer ik me
steeds vaker als troubadour. Als
ik les geef, is dat voor tweederde
de Boudewijn de Groot-gitaar,
zoals ik dat altijd noem, en één
derde klassiek gitaar. Als ik
voor mezelf speel, ligt de ver
houding precies andersom."
Het mooie van de gitaar is vol
gens De Koning de stilte tussen
de noten. „De toon wordt gebo
ren en sterft meteen weer, an
ders dan bijvoorbeeld bij de vi
ool of de cello. Zelfs bij de harp,
met zijn grotere klankkast, blij
ven de noten langer klinken. Het
fijne aan de gitaar is verder dat
je hem gemakkelijk mee kunt
nemen. Heb je geen piano, hup,
pak je een gitaar. Want het is
toch een instrument met een
volle klank, veel voller dan bij
voorbeeld de blokfluit. Verder is
het een instrument waarop je
heel zacht kunt spelen. Laat op
de avond hinder je de buren er
niet mee. Uiteindelijk is het na
tuurlijk toch de klank waar ik
opval."
De Koning speelt sinds zijn vijf
tiende gitaar. „Ik begon met het
idee: 'Als ik vijf akkoorden kan
spelen dan kan ik wat kamp
liedjes begeleiden.' Maar ik
vond het steeds leuker. Tijdens
een vakantie in Engeland ont
dekte ik een elpee met klassieke
gitaax-muziek van Alirio Diaz.
Dat was een ongelofelijk ge
schenk. Ik vond dat ontzettend
mooi. Nog steeds is hij mijn
grootste voorbeeld. Hij is in
middels ver in de zeventig, maar
zijn spel is zo fris. Alsof hij het
zo uit zijn mouw schudt. Ik ben
eerst zelf klassieke gitaarmu
ziek gaan naspelen, toen op les
gegaan in Rotterdam en op een
gegeven moment bleek het con
servatorium binnen mijn moge
lijkheden te liggen. Dat ben ik
toen gaan doen, ook in Rottex-
dam."
Er ging een wereld voor hem
open, vertelt De Koning, zoals
nu vaak voor mensen die zijn gi
taarspel beluisteren. „De klas
sieke gitaarmuziek is niet zo be
kend. Mensen zijn verbaasd wat
je allemaal uit een gitaar kunt
toveren. Het instrument in nu
eenmaal bekender van Toppop
dan uit de klassieke muziek. In
de klassieke wereld wordt zelfs
een beetje op de gitaar neerge
keken, net als op de accordeon.
Het instrument is te volks. Er
hebben te weinig topcomponis
ten voor geschreven. Volgens
mij komt dat omdat ze de gitaar
niet goed genoeg kenden, niet
wisten welke mogelijkheden het
instrument bood om voor te
componeren."
De Koning voert zatex'dag com
posities uit van onder anderen
Robert de Visee, Augustin Bar
rios en Antonio Lauro, mensen
die speciaal voor de gitaar heb
ben geschreven, maar ook
transcripties van stukken van
onder anderen John Dowland
enJohann Sebastian Bach. „Het
is eigenlijk een chronologisch
programma van 1536 tot nu. Al
leen Bach komt drie keer terug
in het programma, zoals hij ook
altijd in mijn leven terugkomt.
Bach is mijn favoriete compo
nist. Als van hem geen muziek
voor gitaar zou bestaan, had ik
een ander instrument gekozen.
Zijn muziek blijft boeien. Na
twintig jaar zijn zijn composi
ties nog even interessant als
wanneer je ze net leert kennen.
Zijn muziek is zeer gevarieex-d
en geniaal van opbouw."
Gitaarconcert Dik de Koning, zater
dag 18 april in de Beivuerschole in
Burgh-Haamstede, aanvang: 20 uur.
foto Pieter Honhoff
Organisatie Bevrijdingsfestival zoekt bands met een achterban in Zeeland
door Anouk Mommer
VLISSINGEN - „Je moet het zo
dichtbij mogelijk zoeken", zegt
Alex Soplantila van de Stich
ting Scoop. Om mensen bij het
het Bevrijdingsfestival te be
trekken, moet je zorgen dat ze
zich erin kunnen herkennen.
„Het heeft geen zin om een Chi
leense band of een theatergroep
uit Rusland in Vlissingen te la
ten optreden. Die hebben geen
achterban in Zeeland."
Soplantila is vex-ant woordelijk
voor de optredens op het podi
um van het Festival Cultureel
Gekleux'd tijdens het Bevrij
dingsfestival in Vlissingen. Met
de keuze van de bands heeft hij
rekening gehouden met de etni
sche groeperingen in Zeeland.
De belangrijkste bevolkings
groepen zijn op het podium van
Cultureel Gekleurd vertegen
woordigd.
Op de Marokkaanse band Cheb
Laid Berkani na komen alle
'Cultureel Gekleurde' groepen
uit Zeeland. „We hebben in Zee
land geen enkele Marokkaanse
band", verklaart Soplantila.
„Maar we hebben hier wel veel
Marokkanen." Een van de
grootste gx-oepen allochtonen in
Zeeland zijn volgens de Scoop-
medewerker Turken en Marok
kanen. Daarom heeft de organi
satie van het festival een Ma
rokkaanse band uit Antwerpen
gecontracteerd.
te betx'ekken. Er is bijna geen
mooiere manier dan een goede
stem en mooie muziek om men
sen te bereiken", aldus Kax-am-
zadeh.
„De Koerdische Folkloregroep
Koma Helim draagt de Koerdi
sche cxxltuur uit", aldus de voor
zittervan de Koerdische Vereni
ging in Middelburg Remzi
Celik, De groep bestaat uit acht
jongens en meisjes die elkaar
kermen uit Turkije. De dansei's
en muzikanten zijn ook lid van
de Koerdische Vereniging.
„Vanwege de Koerdische nor-
men en waarden; vanwege het
Koerd zijn", vertelt Celik.
Hij ziet de vervaging van nox"-
men en waarden en het indivi
dualisme als een groot nadeel
van de Nederlandse cultuur. De
voorzitter woont zelf al zestien
jaar in Zeeland. Het bevalt hem
hier redelijk, maar hij zou gx-aag
in een vrij en veilig Koerdistan
wonen. „Ik verlang naar mijn
eigen wortels."
Bahasa Tanah
De eigen cultuur is ook belang
rijk voor de leden van de Moluk
se bandlnalo. Inalo betekent De
Berg in de oude Molukse taal,
Bahasa Tanah. „Als je op een
van onze eilanden, Ceram, op
het strand komt zie je een berg.
Je kunt er omheen, je kunt er
overheen, maar die bex-g staat ex-.
Wij heten Inalo, want dat we een
oude taal hebben valt niet te
ontkennen. Dat wij als tweede
generatie Molukkers hier zijn,
dat staat als een bex-g", legt
tekst- en muziekschrijver Josef
Tahitu uit.
De groep zingt in de oude taal,
die de oex-taal van de Molukkers
is, en in het Moluks-Maleis. Ta
hitu: „We zingen in de oude taal
omdat muziek universeel is. Het
mag niet uitmaken in welke taal
je zingt, de muziek die je speelt
zou de mensen moeten raken.
Liefde
De groep uit Oost-Souburg
zingt over de liefde. „Liefde
voor ons land, liefde voor onze
ouders en liefde in het alge
meen", vertelt Tahitu. „Onze
gedachte was om eigen muziek
te brengen. We doen vooral geen
covex-s. De liedex-en moeten ook
akoestisch op zichzelf kunnen
staan, zonder dat er een band
achter hoeft. Ook dat staat er als
een berg." Typisch voor Moluk
se muziek is volgens hem de me
lancholie, die in hun liederen
ook duidelijk doorklinkt. „Onze
muziekstijl heeft duidelijk wes
terse invloeden, maar het
draagt de Molukse emotie uit."
Niet alle groepen van Cultux-eel
Gekleurd houden zich bezig met
traditionele dansen of muziek.
Het Turkse duo Nergiz speelt
moderne Tux-kse muziek. Dyna
mic Joy is een multicultux-ele
dans- en muziekgroep. Ze zijn
heel serieus en commercieel be
zig met R&B-mxxziek. Creative
Obsession is een multiculturele
dansgroep. Een zevental mei
den geeft een show van moderne
street jam.
Soplantila kent de groepen die
hij heeft benadex'd via-via of
vanuit zijn werk. Voor de fusie
van elf welzijnsorganisaties tot
Scoop werkte hij voor de stich
ting VMC bij een van de vier
steunpunten voor buitenlan
ders. Hij was verantwooi'delijk
voor de gastarbeiders, en de
vroegere werknemers vaxx de
wervingsgebieden in Zuid-Eu
ropa, Turkije en Marokko.
Grote namen
Soplantila: „Ik ben dit jaar in
geschakeld om deelname van
culturele organisaties te bevor
deren. Het is belangrijk om al
lochtonen te betrekken bij
kunst en cxxltuur. Je ziet vaak
dat ze er niet aan meedoen. Niet
dat ze er iets op tegen hebben,
maar ze zijn vaak nog met hun
eigen cultuur bezig." Hij pro
beert de organisaties te stimule
ren met dit soort festivals mee te
wex-ken, omdat ze laagdrempe
lig zijn.
„De meeste groepen van Cultu
reel Gekleurd bestaan uit ama
teurs. Het Bevrijdingsfestival-
heeft liever grote namen", zegt
Soplantila. „Maar bij eenmulti-
culturele samenleving hoort dat
ook niet-professionele groepen
kunnen deelnemen."
De bedoeling was volgens de
Scoop-medewerker dat het po
dium op het Bellamypark zou
komen. In plaats daarvan staat
het op het Dijktheater. „Ik had
het Bellamypax-k liever gehad.
Dan hoeven de mensen zich al
leen om te draaien als ze voor
het podium van het Bevx-ij-
dingsfestival staan. Het hoort
dan meer bij elkaar. Anders is
het zo van 'daar heb je de alloch
tonen'. Ik hoop niet dat er apart
heid ontstaat door de verschil
lende locaties."
Aanvankelijk was een grote Su
rinaamse band gepland als af
sluiter van het Festival Cultu
reel Gekleurd. Soplantila:
„Daarom hadden we ook geen
Sxxrinaamse groepen op de lijst
staan. Maar dat ging niet door."
Dat betekent dat net de grootste
culturele groep niet vertegen
woordigd is op het podium van
Cultxn-eel Gekleurd. „De Suri-
namers zullen wel teleux-gesteld
zijn."
Boodschap
Het podium geeft de groepen de
mogelijkheid iets uit te dragen.
De boodschap is voor iedereen
heel verschillend. Terwijl de een
zingt over politiek, px-obeex-t de
ander de normen en waarden
van zijn cultuur over te brengen.
De teksten van de Iraanse zan
ger Majied bevatten een duide
lijke politieke boodschap. „De
liederen gaan over de moeilijk
heden en politieke px'oblemen in
Iran. Hij zingt over de ellende en
de onmenselijke situatie in het
land. Over niet nagekomen be
loftes van het regime"vertelt de
manager van Majied, Mahmud
Karamzadeh. De mannen zijn
allebei actief in verschillende
linkse Ix*aanse politieke bewe
gingen en mensenrechtenorga
nisaties. Ze hebben moeten
vluchten omdat ze politiek ac
tief zijn. Ze zijn onder het huidi
ge regime niet veilig als politie
ke activisten.
„Wat Majied doet met zijn liede
ren kan sterker zijn dan een uit
spraak. Als je in het buitenland
zit kun je andere middelen ge
bruiken om mensen bij je strijd
De Koerdische Folkloregroep Koma Helim. foto Ruben Oreel
Dik de Koning met zijn zoontje Simon.