PZC Tegen de markt is het moeilijk actie voeren *CHT DOOR 2tCUND KAN 10 donderdag 16 april 1998 De kalender staat op vrijdag 4 februari 1983. Het is de dag dat Zeeland de adem inhoudt; welk lot treft de 4200 werknemers van de Koninklijke Maatschappij De Schelde? Rond zeven uur, als de tweede ochtendploeg opkomt, delen vakbondsbestuurders pamfletten uit. De gezichten staan somber. Natte sneeuw druilt neer op regenbroeken, ijsmutsen, alpinopetten, capuchons en opgeslagen jaskragen. Het wordt de Dag van het Lange Wachten. Heel Vlissingen, nee, heel Zeeland verkeert in angstige afwachting van berichten uit Den Haag, waar het Kabinet Lubbers voor een beslissing staat, die van doorslaggevende betekenis kan zijn voor het voortbestaan van de KMS. Wanneer het besluit - de avond is inmiddels gevallen - eindelijk bekend wordt, is de verslagen groot; bij de KMS-groep vervallen mogelijk tussen de duizend en zestienhonderd arbeidsplaatsen. Honderden Scheldewerknemers drommen teneergeslagen samen in het Scheldekwartier. Sommigen slepen draagbare Tv's en portable radiootjes mee. De sfeer in de zaal is gespannen, explosief zelfs. De Schelde werkers voelen zich in de steek gelaten, verraden, overslaande stemmen roepen om acties. Vakbondsbestuurder Wil Waumans beklimt met een van woede vertrokken gezicht het podium: „Een paar duizend mensen worden kapot gemaakt van angst en verdriet." Geert Meijering, destijds secre taris van de Bedrijfsleden- groep van de Industriebond FNV bij De Schelde, noteert later: 'De hele dag is het bedrijf in af wachting van de kabinetsint- spraak over RSV. Om 16.45, als het einde werktijd is, is er nog niets be kend (er is de hele dag naar de ra dio geluisterd). Om 19.00 uur komt er op het Tv-joumaal dan nieuws over RSV. Maar dan is er juist een storing, zodat ik nog niets weet. Wel is duidelijk dat Lubbers de boodschap brengt. Verschillen de mensen bellen mij op om te we ten of de geplande personeelsver gadering doorgaat. Na kontakt met Tiny (Tiny Hofman, toen voorzitster van de bedrijfsleden- groep Industriebond FNV bij de KMS - red.) en een portier blijkt deze door te gaan. Om 19.45 ben ik in het Schelde kwartier. Er zijn al veel mensen aanwezig er stromen steeds meer mensen binnen. Iedereen is ver ontrust, maar er is nog niets kon- kreets bekend. De NOS is met een cameraploeg aanwezig. De heer Hartog (destijds financieel direc teur bij de KMS - red.) is ziek (iets met zijn longen, maar toch aanwe zig. Pröpper (in die tijd KMS- groepsdirecteur - red.) is met zijn vrouiu nog even een hapje eten (bij Frits' corner) Ook veel lokale poli tici zijn aanwezig. Dan begint de vergadering. Wil (vakbondsbe stuurder Waumans - red.) begint zijn inleiding tam, dan krijgt de direktie een telex. Wil leest hem voor. Bij De Schelde zouden 2000 arbeidsplaatsen overblijven. Een ramp dus. Voorspel Het voorspel begint vele jaren eer der, op de dag dat de verloving be kend gemaakt wordt van prinses Beatrix met Claus von Amsberg. Op die achtentwintigste juni 1965 wordt in de Raad van Commissa rissen van De Schelde voor het eerst over fusie gesproken. Het is de - toenmalige - Scheldedirec- teur J. W. Hupkes die zich uit spreekt voor een samengaan met de Rotterdamse Droogdok Maat schappij (RDM). Want: het gaat niet goed met de Nederlandse scheepsbouw. Halverwege de ja ren vijftig had Nederland nog 7 van de wereldmarkt in handen, in '64 - vooral Japan roert zich hevig op de scheepsbouwmarkt - is dat aandeel geslonken tot nog geen 3 De fusie komt er. In maart 1966 wordt Rijn-Schelde opgericht. Maar daarmee zijn de problemen niet opgelost. De positie van de Nederlandse scheepsbouwindu- strie blijft zorgwekkend, er wor den commissies in het leven geroe pen, er verschijnen rapporten, er volgen nieuwe fusies die uiteinde lijk uitmonden - het is dan begin jaren zeventig - in de vorming van RSV. Het Rijn-Schelde-Verolme-con- cern blijkt een reus op lemen voe ten, met aan het hoofd een voorzit ter van de Raad van Bestuur (ir. Allerd Stikker) die later door ve len als volstrekt onbekwaam zal worden afgeschilderd. De over heid pompt in de loop der jaren drie miljard gulden in de onderne ming, er wordt geblunderd bij het binnenhalen van grote orders, de kassen van winstgevende onder delen (zoals De Schelde in Vlissin gen) worden leeggehaald om ver liezen elders glad te strijken. Toiletten De financiële problemen waarin het RSV-concern verkeert en de besluiteloosheid aan de top leiden te Vlissingen tot taferelen die nau welijks voor mogelijk gehouden kunnen worden. Voorbeeld. Eind jaren zeventig, begin jaren tachtig liggen er drie fregatten aan de af- bouwkade. De toiletvoorzienin gen zijn volstrekt ontoereikend voor de paar honderd Schelde werknemers die op de schepen aan het werk zijn. De ondernemings raad vraagt de directie om meer - en betere - wc's, Maar te Rotter dam wordt toestemming gewei gerd. Coen Hendriks (76 jaar inmiddels, oud-voorzitter van de onderne mingsraad van De Schelde en voormalig-lid van de centrale on- dernemersraad van RSV): „Ik heb toen gezegd: 'als die toiletten er niet komen, dan zullen de afbouw - medewerkers bij de eerstvolgende overdracht van een fregat voor de tribune met genodigden hun broek laten zakken'. Stikker rea geerde verschrikt; 'dat doen jullie toch niet echt?'. Ik zeg: 'om den donder wel'Toen zijn die toiletten er snel gekomen. Van een voorne men om massaal met de billen bloot te gaan was geen sprake. Maar j e moest wel eens j e creativi teit gebruiken om iets te berei ken." In die jaren reist Hendriks één keer per maand naar het RSV- kantoor (Het Adriaan Volkerhuis, later al snel verbasterd tot het Al les Verloren Huis) aan de Rotter damse Maasboulevard af voor de periodieke overlegvergadering van de centrale ondernemings raad (COR) met RSV-baas Stikker. Dat zijn vaak pittige bijeenkom sten. De COR-leden weten vanuit hun eigen bedrijven dat het niet goed gaat met concern, ze be schuldigen Stikker van wanbeleid en willen de regering laten weten dat hij voor een belangrijk deel schuld draagt aan de slechte gang van zaken. Maar er wordt zware druk op de COR uitgeoefend; 'als jullie Stikker weg willen hebben, stappen het hele bestuur en de raad van commissarissen op en dan zijn jullie verantwoordelijk voor de ondergang van RSV'. Drie of vier COR-leden, onder wie Hen driks, willen niettemin doorgaan met het beleid van Stikker aan de kaak te stellen. Hendriks: „Ik heb er nog altijd spijt van dat we toen niet hebben kunnen doorzetten. Uiteindelijk greep de regering in en toen was het over en uit." Spons In het begin van de jaren tachtig barst de bom: RSV ('één grote soci ale werkplaats', zou voormalig president-commissaris dr. Jan de Vries later verklaren tegenover de parlementaire enquêtecommissie die een onderzoek instelde naar de verdwenen miljarden bij het scheepsbouwconcern) stort ineen en dreigt De Schelde in zijn val mee te slepen. RSV was als een spons; het concern had zeker 450 miljoen gulden uit De Schelde ge zogen. Die vierde februari in 1983 wordt duidelijk waar dat toe zou kunnen leiden; bij de KMS ver dwijnen mogelijk tussen de dui zend en zestienhonderd banen. Drie dagen later trekt er een stoet door Vlissingen. Ze zijn met enke le duizenden en dragen spandoe ken met zich mee, met teksten als: Afbraak werkgelegenheid; de KMS laat dat niet toe. De veront waardiging is groot. Want is die Koninklijke Maatschappij De Schelde geen schitterend bedrijf, dat in een reeks van jaren mooie winstcijfers had geboekt? Het pro test tegen de dreigende teloorgang van De Schelde is massaal. Vanaf de kansel wordt tot verzet opge roepen, er verschijnen pamfletten achter de ramen, het gemeentebe stuur van Vlissingen laat bij de toegangswegen tot de stad borden plaatsen: Vecht voor je werk. „Ik hoor het", zegt Jan Scheffers, destijds voorzitter van het Steun comité behoud KMS-groep, „Wes terhout (toen burgemeester van Vlissingen - red.) nóg roepen: „Ais dit doorgaat loopt de werkloos heid in Vlissingen op tot vijfen veertig procent, met alle gevolgen van dien - verpaupering, crimina lisering." Vanaf het Vlissingse Stadhuisplein vertrekken 27 bus sen ('brood en drinken meenemen naar een massabijeenkomst van duizenden RSV-werknemers in de Rotterdamse Energiehal. Onderweg klinkt een carnavals- stamper door de radio; 'Dat wordt burg wordt op non-actief gezet, groepsdirecteur B. C. G. Pröpper (door vakbondsbestuurder Wau mans ooit omschreven als een 'pa ling in een emmer snot') zal ver trekken, directeur J. J. Broodman ('hij dacht dat hij de door God ge zondene was om dit bedrijf te lei den', liet president-commissaris E. A van Walsum zich destijds weinig vleiend over hem uit) gaat dezelfde weg. Er verschijnen nieu we gezichten, zoals die van E. A van Walsum (president-commis saris), A B. A de Smit, B. P. Hid- dinga enR. C. van den Heuvel. David de Leeuw, secretaris van de ondernemingsraad, heeft de voor bije jaren heel wat directeuren zien komen en gaan. Maar ach, zegt hij, wat heeft het voor zin om publiekelijk directielieden tegen de muur te spijkeren. Een aantal van hen heeft ongetwijfeld niet goed gefunctioneerd. „Maar ook door anderen zijn fouten ge maakt." Sinds die nieuwe start in mei '83 blijft het tobben. Voortdurend wordt geroepen dat De Schelde een andere richting op moet. Want: het bedrijf is te lang afhan kelijk geweest van overheidsop drachten.De Schelde moet minder gaan drijven op overheidsop drachten en dient zich nadrukke lijk dan ooit te richten andere marken; milieutechnologie bij voorbeeld en de bouw van civiele schepen. „Als ik ergens absoluut van over tuigd ben, dan is het dat wij hier alles kunnen", spreekt drs. A B. A de Smit kort na zijn benoeming (februari '85) tot voorzitter van de KMS-directie vol overtuiging. 'Geen commentaar', weert De Smit nauwelijks twee jaar later verslaggevers af bij het verlaten van het Scheldekwartier, waar de Scheldewerknemers zojuist op de hoogte zijn gesteld van een nieuwe klap: ruim 500 banen weg'. Weer is de, woede groot. Ooit was De Schelde een soort levensverzeke ring - wie daar ging werken, zat goed tot zijn vijfenzestigste. Wie had kunnen verwachten dat bij zo een prachtbedrijf binnen enkele jaren tijds ruim 1000 banen zou den worden geschrapt? Vernieuwing Beelden van de grimmige acties voor het behoud van De Schelde in 1983. weer stempelen'. Niemand die meezingt. De volgende dag publi ceert de PZC cijfers die tot nog grotere somberheid stemmen; het banenverlies bij De Schelde kan tot 2250 oplopen. De financiële nood is zo hoog gestegen, dat er zelfs geen geld meer is om de voor raad werkhandschoenen aan te vullen. In rep en roer Niet alleen te Vlissingen wordt alarm geslagen. De ganse provin cie is in rep en roer. De Schelde is een bedrijf dat voor heel Zeeland van groot belang is. Er worden re kensommen gemaakt, die stuk voor stuk triest stemmende scena rio's opleveren; indien de rigoreu- ze afslankingsplannen doorgaan, wordt vrijwel iedereen daarvan het slachtoffer - ook de bakker, de slager en de kruidenier; een werk loze heeft immers niet zo heel veel te besteden. Jan Scheffers: „Er leefde een enorm onrechtvaardigheidsge- voel. Dat gezamenlijke verzet, dat was uniek. De Schelde had een lange traditie van allerlei arbeids conflicten. Maar op dat moment was er een geweldige solidariteit, van hoog tot laag.Iedereen was er van overtuigd: dit is te gek. De politieke partijen, het gemeente bestuur, de kerk, de midden standsvereniging, de wijkvereni- ging - die zagen het allemaal aankomen; als er niets gebeurt, is de ramp niet te overzien. Delegatie na delegatie vertrekt naar Den Haag, protestverga de ring volgt op protestvergadering, het steuncomité 'Behoud KMS- groep' roept de bevolking op brie ven te schrijven naar het Ministe rie van Economische Zaken. Dat levert soms aangrijpende brieven op: 'Als vrouw van een werknemer van De Schelde en als moeder van een gezin, ivil ik u op een aantal problemen wijzen die er ontstaan als het door zou gaan dat De Schelde kapot gaat of als afge slankt bedrijf overblijft. Ik maak me ernstig zorgen over de volgende punten: Waar halen we ons volle loon van daan, 't wordt toch al steeds min der. Wat weet u van spanningen door onzekerheid over geld en werk. Door die spanning gaat je gezin stuk! Gewone man is altijd de dupe. Dit is niet meer te slikken; wal levert Uin? Wat is het uitzicht nog voor onze kinderen! Wat zijn de gevolgen voor andere bedrijven en personeel. Houdt U Alstublieft rekening met fotografie Ruben Oreel deze punten. LAAT DE SCHEL DE BESTAAN!' Minstens 350 miljoen gulden is daarvoor nodig. Bovendien is de toekomst van De Schelde in be langrijke mate afhankelijk van de bereidheid van het kabinet om met spoed een order de plaatsen voor de bouw van een aantal oor logsschepen (de M-fregatten). Na maanden van spanning en slopen de onzekerheid weet Zeeland ein delijk waar het met De Schelde heengaat. Op dinsdag 24 mei 1983 worden op het Ministerie van Eco nomische Zaken handtekeningen gezet: De Schelde wordt uit de failliete boedel van RSV gelicht en krijgt twee nieuwe eigenaren: de Staat (voor 300 miljoen gulden) en de Provincie, die via een ingewik kelde constructie 50 miljoen gul den op tafel weet te krijgen. De Schelde is gered. De prijs die daar voor betaald moet worden hoog; uiteindelijk raken zevenhonderd werknemers hun baan kwijt. En hoe zit het aan de top van De Schelde? In de directievertrekken is vaak en hevig met deuren gesla gen; de heren directeuren kunnen onderling niet zo heel goed met el kaar overweg. Technisch direc teur Van Loosen is aan de kant ge schoven, bedrijfsdirecteur J. van Rhee van Scheldebouw Middel De Smit gaat, B. P. Hiddinga - het is dan 1991 - komt. De nieuwe KMS-topman houdt opgewekte verhalen. Zegt dat De Schelde rijp is voor een gang naar de beurs. Hij kan die eerste jaren niet onaan zienlijke winstcijfers presenteren: over '91 een winst van zeven mil joen, in '92 wordt een verdubbe ling van die winst bereikt: veertien miljoen, Negentiendrieënnegen- tig is echter een rampjaar: een ver lies van 57 miljoen. Twee jaar na dien, het adviesbureau McKinsey is inmiddels over de vloer geweest, neemt Van den Heuvel de leiding over. Waarom Hiddinga (met in zijn kielzog ir. T. C. Bouman, ook lid van de Raad van Bestuur) moest verdwijnen? Vakbondsbe stuurder P. Hazelager, destijds in een interview met de PZC op di plomatieke toon: „Er moet wor den gebouwd aan een heel nieuwe Schelde. En je moet je de vraag stellen of zij in staat zouden zijn geweest het vernieuwingsproces in te zetten. Ik heb te weinig in zicht om te kunnen beoordelen of de Raad van Bestuur zoals die er zat in staat was die omslag te ma ken. Maar ik neem aan dat de Raad van Commissarissen een wijs be sluit heeft genomen, Want wat is tot dan toe terecht ge komen van de pogingen van De Schelde om een andere weg in te slaan? O zeker, de KMS trachtte nieuwe markten te veroveren; in de ketelbouw, de civiele scheeps bouw. Helaas, als Van den Heuvel de 23-ste november '95 te Vlissin gen arriveert, verkondigt hij er een weinig blijde boodschap; het aan tal marine-orders is gehalveerd, de bouw van civiele schepen heeft niet opgeleverd wat ervan werd verwacht, de ketelbouwmarkt droogt op. Er moet derhalve op nieuw worden gereorganiseerd: wéér enkele honderden (465) ba nen weg. Maar helpen die ingre pen? Samenwerking Al jaren wordt bij De Schelde ge sproken over de noodzaak tot sa menwerking. In '97 bijvoorbeeld; het bedrijf heeft dan zicht op een paar aantrekkelijke orders in de scheepsbouwsector waarmee en kele honderden milj oenen guldens zijn gemoeid. Maar omdat op de tekentafels ook nog de ontwerpen voor nieuwe Nederlandse fregat ten liggen te wachten, is de Schel de op zoek naar een partner. Maar wie wil? Geruime tijd zag het er naar uit, dat de er iets moois zou kunnen groeien tussen de Schelde Groep en Van dër Giessen-de Noord, scheepsbouwer te Krimpen aan de IJssel. Maar dat feest gaat niet door; Van der Giessen wordt over genomen door IHC Kaland (scheepsbouw en offshore) uit Kinderdijk en daar heeft men geen hoge pet op van de wijze waarop te Vlissingen wordt gewerkt. Citaat uit een interview - 11 februari 1998 - met IHC-topman J. D. Bax: „Die werf is niet geschikt voor het bouwen van baggerschepen. Bo vendien heb ik geen zin om puin te ruimen. Als je dertig jaar voor de overheid hebt gewerkt, dan word je een vette, vastige (be doeld wordt waarschijnlijk: vad sige) man." Naar de klote Van den Heuvel blijkt een be stuurder die niet van verhullend taalgebruik houdt. Begin dit jaar, in zijn nieuwjaartoespraak, schetst hij een somber beeld van de situatie waarin De Schelde ver keert. Hij heeft het over 'dramati sche verliezen' en 'stomme blun ders'. Hij voorspelt dat De Schelde 'naar de klote gaat' als geen maat regelen worden getroffen. Diverse scenario's ontrollen zich. Minister Wijers van Economische Zaken is geporteerd voor een sa mengaan van De Schelde met scheepsbouwer Damen in Gorin- chem. Maar er worden meerdere ballonnen opgelaten. Er verschij nen berichten over plannen van het Begemann-concern en zijn voormalige topman Joep van den Nieuwenhuyzen om de RDM, met de Schiedamse werf Wilton Fij en- oord en de Schelde tot één concern samen te voegen. De voorzitter van de Wilton Fijenoord Holding bevestigt dat er gesprekken zijn, te Vlissingen wordt gezwegen. Daar wacht men af tot Max de Jong klaar is, de gewezen mediatopman die half februari op het Schelde- terrein verscheen om mede in op dracht van minister Wijers de toe komstmogelijkheden van de onderneming te onderzoeken. Zijn rapport wordt zeer binnen kort verwacht. De kalender staat op april 1998. Vijftien jaar na die dramatische bijeenkomst in het Scheldekwar tier telt De Schelde nog slechts zo'n 2600 werknemers. Die verke ren nu wederom in grote onzeker heid over hun toekomst. Jan Scheffers knikt, de situatie waarin De Schelde verkeert laat zich enigszins vergelijken met die in het begin van de jaren tachtig. Maar waar blijven de acties, waar blijven de massale steunbetuigin gen? „De betrokkenheid bij De Schelde is er nog steeds. Maar waar zit nu de vijand, tegen wie moet je je afzetten? Destijds was dat duidelijk: RSV. Maar wie is nu de schuldige? Tegen de ontwikke lingen op de markt is het moeilijk actie voeren." Willem van Dam (Bronnen: PZC-archief; 'De Koninklij ke Weg' door G. A de Kok; 'de RSV- show' door Jan Harren Marien Bos; 'De Schelde' door Hans Tabbers Her- bert Sepers; 'Uitgewrongen maar blij ven drijven', uitgave van het Steunco mité behoud KMS-groep). IN VERZET!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 10