Top KPN jubelt over PTT Post Ideeënarmoede leidt tot overnames Naar een flitsender onderneming Magie op de Keukenhof Weinig aandacht voor scholing bij CAO-overleg economie vrijdag 10 april 1998 Stijging van nettowinst Voice mail kip met gouden eieren voor PTT Telecom Verkoop Bartels Decor ketst af Nachtploegen goed tegen onkruid Hanze Milieu koopt Insulinde Van der Moolen draait beter Paaspakket Veonn-personeel Van Ommeren rekent op verbetering ri\a< FNV akkoord met zuivel-CAO door Fred van Essen AMSTERDAM - De eerste zorg van PTT-Post directeur A Scheepbouwers als PTT Post los staat van KPN is het nega tieve ambtenarenimago van Post. „Dezelfde ongrijpbare perceptie van arrogant staats bedrijf waardoor de KLM ook altijd minder verwijten krijgt dan NS. De kloof met het pu bliek moet beslist kleiner." Scheepbouwer (53) maakt van de verzelfstandiging van Post een rigoureuze breuk met het verleden. Meteen na de laatste gezamenlijke presentatie van de jaarcijfers met PTT Tele com/KPN, is een reclamecam pagne losgebarsten die het nieuwe concern moet profile ren als logistiek concern en distributiespecialist. Spots met haastige mannen, strak in het pak, welvarend kapsel. Organisatie en distri butie van de voorraden in de Gamma- en Karweiwinkels, daar gaat het voortaan om. Wereldwijde distributie van auto-onderdelen voor Toyota, Fiat, Volkswagen en Ford, overname van de postafhan- deling van Aegon. De postbo de komt in het verhaal niet voor. Van de 2,7 miljard nettowinst van KPN over 1997 kwam 1,9 miljard van Telecom en 'maar' 694 miljoen van Post. „Maar voor een eerlijke vergelijking moet je dat afzetten tegen het geïnvesteerde kapitaal", zegt Scheepbouwer, „Onze renta biliteit op 'het eigen vermogen komt met 12,3 procent al in de buurt van de 14,4 procent van Telecom." Het aandeel KPN was 'een te- lecomaandeel met een gouden randje', zegt Scheepbouwer. „Telecom bracht de risico's met zich mee, Post zorgde voor de stabiliteit. Nu krijg je twee geprofileerde aandelen, nu gaan wij ook op jacht." De di recteur heeft zijn volgende overnames - Italië, Frankrijk, Duitsland - al in de pijplijn. Van de 15 miljard omzet van Post komt nog maar 35 pro cent uit postbezorging. Veertig procent wordt behaald met lo gistieke diensten, de rest in voorraadbeheer en distribu tie. In postbezorging zit nog maar een beetje groei, in logis tiek veel. De balans verschuift dus naar meer risico met hoge re rendementen en minder vastigheid. In de Europese postbezorging valt voorlopig nog niet veel groei te halen. Scheepbouwer belooft wel een scherpe aan val, zodra de grenzen in Euro pa opengaan voor post, wat na 2003 het geval zal zijn. „Er valt dan een markt van 84 miljard vrij." „Sommigen zullen zeggen: zorg eerst dat je de post in Ap- pingedam goed doet voor je begint met logistiek in Italië. Maar we moeten allebei. Ik verontschuldig me voor de fouten van de afgelopen maanden. We hebben ons ver tild aan de kerstdrukte, maar dat heeft een oorzaak: er zijn vorig jaar bij ons 20.000 men sen veranderd van baan en het overschakelen op automati sche postsortering heeft meer moeilijkheden opgeleverd dan verwacht. Dat wordt dit jaar weer beter." GPD Activiteiten in het in aanbouw zijnde PTT-sorteercentrum in Nieuwegein. PTT Post investeert met het oog op de toekomst veel in lo gistiek. foto Koen Suyk/ANP van onze redactie economie AMSTERDAM - PTT Post, een dochter van KPN heeft vorig jaar een uitstekendresultaat ge boekt. De directie van KPN is, anders dan bij de telecompoot, uitermate tevreden over de gang van zaken bij haar postdochter en verwacht voor dit jaar een verbetering van de cijfers. KPN verwacht dit jaar een winstgroei van 10 tot 15 procent bij het postbedrijf. Vorig jaar behaalde PTT Post ook een uit stekend resultaat. De netto winst steeg met ruim 19 procent tot 694 miljoen, waarvan 64 miljoen afkomstig was van TNT. De omzet steeg autonoom met bijna 13 procent tot 15,3 mil jard. En het postbedrijf is al weer op jacht naar nieuwe over names, met name in Zuid-Euro pa en Scandinavië. De splitsing van het huidige Ko ninklijke PTT Nederland krijgt op 29 juni haar beslag. Op die dag krijgt het aandeel van het postbedrijf onder de naam TNT Post een notering aan de effec tenbeurzen van Amsterdam, Frankfurt en New York. Het te- lecombedrijf blijft opereren on der de naam KPN, met een iets gewijzigd logo. De huidige aan deelhouders van KPN krijgen voor elk aandeel dat ze hebben een aandeel TNT Post en een aandeel KPN nieuwe stijl. Pas op de eerste noteringsdag op 29 juni zal uit de koers blijken welke waarde beleggers toeken nen aan het postbedrijf. Een schatting is wel te maken, aan gezien financiële analisten het postbedrijf momenteel op 13 tot ƒ16 miljard schatten op een totale waardering van circa 50 miljai-d voor het huidige KPN. Voor TNT Post zou dat een koers betekenen van circa 30 procent van het huidige aandeel KPN. Na de splitsing op 29 juni zou het aandeel KPN 30 procent goedkoper moeten zijn dan op 28 juni. ANP door Fred van Essen AMSTERDAM - De introductie van voice mail heeft PTT Tele com vorig jaar tientallen mil joenen guldens extra inkomsten opgeleverd. Uit metingen van de PTT blijkt dat de tikkentel- lers in de centrale door de voice mail per dag 700.000 keer vaker in werking worden gezet. Alleen al het startbedrag van een dub beltje voor elk gesprek is goed voor 25,5 miljoen gulden op jaarbasis. De voice mail - een antwoorcl- appraat in de telefooncentrale dat 'opneemt' als de abonnee dat zelf niet doet, is een van de innovaties die PTT Telecom vo rig jaar heeft ingezet tegen de oprukkende concurrentie. Na dat de PTT voice mail in de loop van vorig jaar landelijk invoer de op het vaste net, bleken mil joenen abonnees het systeem in gebruik te nemen. Telefoontjes die anders niet zouden worden opgenomen - en de PTT dus niets opleveren - worden dooi de voice mail omgezet in winst. De voice mail neemt de hoorn op en brengt de tikkenteller in wer king. Bovendien zien veel abon nees zich genoodzaakt de bood schappen te beantwoorden, wat ook weer geld kost. De PTT heeft berekend dat er door voice mail elke dag 700.000 keer een verbinding wordt gelegd die eerst niet werd gelegd. Dat is 255 miljoen per jaar. GPD MAASTRICHT - De winkels van Bartels Decor komen voor alsnog niet in andere handen. De overname van zeventien van de twintig winkels door Profiel Verf Behang, die in novem ber was aangekondigd, gaat niet door. Profiel is een franchi- seketen die beschikt over tweehonderd speciaalzaken in verf en behang. Eigenaar Macintosh heeft gisteren bekendgemaakt dat geen definitieve overeenkomst is bereikt over verkoop van Bartels. Het detailhandelsconcern (Kwantum. Manfield, Halfords) is inmiddels besprekingen met andere kandidaat-kopers be gonnen. Macintosh heeft niet bekendgemaakt of Bartels verlies lijdt, maar duidelijk is dat de onderneming niet voldoet aan de ren dementseis van een bedrijfsresultaat van 3 procent op de om zet. Bartels Decor boekte vorig jaar een omzet van f 20 mil joen. ANP LONDEN - Het loont als boeren hun akkers 's nachts omploe gen. De groei van onkruid kan namelijk met 18 tot 80 procent worden gereduceerd, zo blijkt uit onderzoek van de universi teit Bonn. De ontkieming van onkruidzaad wordt in gang gezet door korte belichting, terwijl graan ook in het donker kan ontkie men. Het korte contact met het zonlicht bij het ploegen over dag is voldoende om de ontkieming in gang te zetten, aldus de conclusies van het onderzoek die zijn gepubliceerd in het Britse vakblad New Scientist. De beste resultaten zijn bereikt op tarwevelden. De weten schappers hebben tevens een ploeg met dakje ontwikkeld dat de onkruidzaden ook bij het ploegen overdag tegen het zon licht moet afschermen. DPA ZWOLLE - Hanze Milieu, een onderdeel van energiebedrijf EDON, koopt Insulinde recycling. Flanze breidt er haar mi lieuactiviteiten mee uit. Insulinde kan nu de groeiplannen verwezenlijken. Hanze milieu maakt met zeshonderd mensen een omzet van 300 miljoen gulden. Bij Insulinde werken veertig mensen die samen 40 miljoen omzetten. Het bedrijf is vooral sterk in de verwerking van afval tot materiaal dat bij wegen- en spóor- bouw gebruikt kan worden. ANP AMSTERDAM - Het Amsterdamse hoekmansbedrij f Van der Moolen heeft zijn omzet en resultaten in het eerste kwartaal van dit jaar duidelijk zien stijgen. In vergelijking tot dezelfde periode vorig jaar is er opnieuw sprake van een forse verbete ring, zo maakte directievoorzitter P. van der Lugt gisteren be kend tijdens de aandeelhoudersvergadering. De directie houdt vast aan de eind maart uitgesproken ver wachting dat de winst tot 2002 jaarlijks met 20 procent zal stijgen. ANP HEEREN VEEN - Met Kerstmis kon het er nog niet af. nu wel De 2,200 medewerkers van vervoersmaatschappij Veonn heb ben een paaspakket gekregen. In december ontstond grote ophef binnen het bedrijf toen bleek dat het jaarlijkse kerst pakket was geschrapt, omdat daar volgens de directie geen geld voor was. Volgens een woordvoerder van het Friese streekbusbedrij.f moet het paaspakket niet worden gezien als een goedmakertje voor het misgelopen kerstpakket. „De Veonn zit midden in al lerlei reorganisatieplannen. Met dit pakket willen we ieder een een hart onder de riem steken.ANP ROTTERDAM - Het Rotter damse transport- en tankop slagconcern Van Ommeren is het jaar goed begonnen. De gang van zaken in het eerste kwartaal was zo gunstig dat het concern voor 1998 rekent op een sterke verbetering van het re sultaat uit gewone bedrijfsuit oefening (1997136,2 miljoen). Dat is nog exclusief boekwin sten op de verkoop van het be lang in Hvide Van Ommeren en de bundeling van belangen in de zeetankvaart in Brovo. Die lei den tot ongeveer 40 miljoen aan buitengewone baten tegen 25,8 miljoen vorig jaar. In de tankopslag gaat het Van Ommeren in alle sectoren voor de wind. De sterke vraag naar opslag van minerale oliepro ducten heeft zich voortgezet. Oorzaken hiervoor waren da lende olieprijzen door overpro ductie in combinatie met ver minderde consumptie. Ook speelde de crisis in Azië en de milde winter in de VS en Europa het bedrijf in de kaart. De resultaten van de chemieop- slag waren stabiel; die van eet bare oliën toonden een opwaartse tendens door toege nomen aanvoer van tropische oliën uit Azië. In de zeetank vaart stelde de sterke marktpo sitie United Tankers en Van Om meren Iver Ships in staat de lagere tarieven te compenseren. Ook in de binnentankvaart deed het bedrijf het goed. Bij trans portdiensten verbeterden de re sultaten van agenturen en zwareladingvaart. Dit was vol doende om het wegvallen van de Verkochte belangen in distribu tiecentra en de projectlading- vaart op te vangen. ANP Advertentie Bedrijven steken kapitaal liever in opkopen concurrent dan in nieuwe producten De fusie- en overname aankondigingen volgen elkaar in hoog tempo op. Geen enkele bedrijfstak lijkt aan de groeikoorts te kunnen ontsnappen. Over nut en noodzaak vanfuse- ren wordt nauwelijks na gedacht, 'big is beautiful' is de leus. Toch zijn er kri tische kanttekeningen te maken. De weinige be schikbare onderzoeken laten zien dat het meestal flink tegenvalt met de voordelen van een fusie. door Peet Vogels DEN HAAG - Overnamen en fu seren is 'sexy business' en geeft een ondernemer een daad krachtig imago. Bovendien is het veel gemakkelijker markt aandeel te kopen door de con current over te nemen, dan op eigen kracht de verkopen op te schroeven. Dat geldt temeer nu bedrijven bulken van het geld en nauwe lijks een creatief idee hebben voor de besteding ervan. Omdat het geld op de bank nauwelijks iets oplevert, wordt het maar aan overnames uitgegeven. Of de ondernemer de aandeelhou ders daarmee een plezier doet, is de vraag. Uit onderzoek van KPMG is gebleken dat de waar de van de gefuseerde onderne mingen veelal niet hoger is dan de waarde van de twee onderne mingen af zonder lijk. „De over genomen partij zag de koers van het aandeel stijgen. De overne mer zag de koers echter dalen in de loop van het jaar, waardoor per saldo nauwelijks extra waarde werd gecreëerd", aldus G. Landheer, directeur corpora te finance bij KPMG. Visie Wat opvalt bij veel fusies en overnames is het ontbreken van een strategische visie. Samen sterk tegen de boze buitenwe reld, zoals Vendex en KBB roe pen, of meer marktaandeel zijn de meest gehoorde redenen voor fusies of overnames. Dat geldt zowel voor de grote als deTdei- nere bedrijven. „Bedrijven staan steeds voor de vraag wat willen we in de toekomst. Daar moeten ondernemers een visie op formuleren. Daar moet je de strategie van het bedrijf op ba seren. Dan kun je bij een over name- of fusiekandidaat ook de juiste wagen stellen. Past een bedrijf bij ons, wat willen we er mee en wat zijn de voordelen die we er uit willen halen", aldus Landheer. Nu wordt een bedrijf overgeno men om marktaandeel te win nen, bleek uit recent onderzoek door KPMG naar driehonderd fusies en overnames waarmee in totaal ruim 600 miljard gulden was gemoeid. „Eenbedrijf over nemen voor het marktaandeel is een snelle manier van scoren voor de ondernemer. Je stelt een daad en hebt snel resultaat. Het is een beetje grote stappen snel thuis", aldus Landheer. „Je vraagt je soms af of de onderne mers te veel geld hebben of te weinig ondernemingszin ont plooien." Rendement Bedrijven leggen vrij achteloos tientallen miljoenen guldens op tafel om en bedrijf over te ne men. „Als ze dat geld in machi nes moeten investeren, dan wordt er de hele dag over verga derd en laat men rentabiliteits- studies maken. Een overname wordt vaak zonder gedegen on derzoek gedaan. De kans was te mooi om te laten lopen zeggen de ondernemers dan." Maar in de praktijk blijkt een overname of fusie nauwelijks tot extra rendement te leiden. „Dat komt doordat bedrijven het samen gaan niet goed onderzoeken en geen duidelijke doelstellingen formuleren. Vaak gaat de inte gratie niet verder dan de mede deling aan de administratie van het overgenomen bedrijf dat de resultatenrekening voortaan op een andere manier moet worden aangeleverd", illustreert Land heer. „Het zou een goed idee zijn als de aandeelhouders eens kriti sche vragen zouden gaan stellen over het rendement van overna mes en fusies. De meeste bedrij ven hebben helemaal geen rendementsdoelstellingen ge formuleerd en evaluatie achter af is al helemaal een uitzonde ring", weet Landheer, Het zijn vooral de grote fusies en overnames die de aandacht trekken. Vendex en KBB, Wol- ters Kluwer met Elsevier en Co opers Lybrand met Price Wa- terhouse. MKB In het midden- en kleinbedrijf (MKB) voltrekt zich een soort gelijk proces maar dan in alle stilte. „Er fuseren per jaar dui zenden bedrijven in het .mid den- en kleinbedrijf", aldus E. van den Vijver, bedrijfsadviseur bij het Instituut voor het Mid den- en Kleinbedrijf (IMK). Ook in het MKB zijn de redenen om te fuseren vooral defensief van aard. „De concurrentie wordt sterker, dus de marges dalen. Daarom wordt vooral re gionaal gefuseerd om het marktaandeel vast te houden of te vergroten en op die manier een concurrent minder te heb LISSE - De Keukenhof, visitekaartje van de Nederlandse bloembollensector, trekt elk jaar een enorme hoeveelheid bezoekers. Zij doen Lisse aan om bloemen in alle variëteiten te bewonderen. Gisteren echter kregen ze behalve kleurenpracht ook 'toverkracht'. Illusionist Hans Klok liet zijn nieuwe assistente boven de bloemen zweven. Dit als generale repetitie voor zijn theatershow die 25 april begint. foto Cees Zorn/GPD ben. Bovendien zien de onder nemers om zich heen dat er gefuseerd wordt en ze willen meedoen", aldus Van den Vijver. Van den Vijver ziet jaarlijks een groot aantal fusies in het MKB mislukken. Volgens hem hangt dat samen met de onderschat ting van de bedrijfscultuur. „In kleinere bedrijven heerst toch veel sneller een familiegevoel dan in de grote bedrijven. Bo vendien fuseren kleine bedrij ven vaak met concurrenten. Het personeel moet dan gaan sa menwerken met hun voormali ge concurrent en dat is toch een hele omslag", weet Van den Vij ver „Als het personeel niet tij dig bij het fusieproces wordt be trokken, dan kan dat tot een complete mislukking leiden. In het algemeen kun je stellen dat de fusies niet goed begeleid en voorbereid worden." „Alleen uit defensieve overwe gingen .fuseren is niet verstan dig", meent H. de Boer, voorzit ter van MKB Nederland. „Je moet juist een nieuwe uitdaging hebben om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Als je fuseert om de concurrent uit te schake len, dan blijven de oude cultu ren naast elkaar bestaan en dat gaat wringen." Die cultuurverschillen spelen in heel grote bedrijven veel minder een rol. „Daar is toch vaker sprake van een overname en dan worden de bedrijven meestal niet volledig geïntegreerd", al dus Landheer. „Bovendien zijn cultuurverschillen vaak ge woon verschillen in persoon lijkheid tussen de topmensen. Als de directies van twee bedrij ven niet met elkaar overweg kunnen, dan wordt het vaak op 'cultuurverschil' gegooid, maar ze willen gewoon allebei de baas spelen." GPD UTRECHT - De leden van FNV Bondgenoten hebben gisteren het eindbod van de werkgevers voor een nieuwe eenjarige CAO in de zuivelindustrie morrend geaccepteerd. De landelijke vakgroep stemde in met een loonsverhoging van 3,6 procent voor de 12.500 werknemers per 1 juli. De leden van CNV Zuivel moeten zich nog over het eindbod uitlaten. Behalve een loonsverhoging van 3,75 procent per 1 april eis ten de bonden aanvankelijk een eenmalige uitkering van 500 gulden per 1 oktober. ANP door Sylvia Marmelstein DEN HAAG - Geen moppe rende werkgevers, geen on rust bij de vakbonden. Het CAO-seizoen is rustig. Nogal vreemd, want in de CAO's is precies het tegenovergestel de afgesproken van wat de bedoeling was. Na de Phi- lips-CAO is die trend duide lijk: smijten met loonsverho gingen is geen probleem, maar met de afspraken over scholing is het triest gesteld. Philips heeft het onderwerp scholing dinsdag tactisch doorgeschoven naar de vol gende CAO-onderhandelin- gen. Een werkgroepje gaat verder onderzoeken hoe de employability (het chique woord voor scholing) kan worden opgeschroefd. Praten over scholing willen de werkgevers nog wel, maar zodra het aankomt op het maken van concrete afspra ken stokt het gesprek. Be drijven zijn bang dat de kos ten de pan uit zullen rijzen als werknemers diploma's gaan verzamelen. „Want", zo stellen de bonden, „iemand met meer diploma's moet daarvoor wel extra beloond worden via zijn loonstrook." Bovendien kosten de cursus sen zelf ook geld en willen de bonden ook dat ze gevolgd mogen worden iiï de tijd van de baas. Lekker De manier waarop Philips met employability omgaat is tekenend. Philips-onder- handelaar De Haas had de bonden eerst lekker gemaakt met een scholingstoeslag. Al - le werknemers die een plan indienden voor een oplei ding, zouden daarvoor geld krijgen. Maar dat bleek een sigaar uit eigen doos: de toe slag moest namelijk uit de loonruimte worden betaald. En dat gaat ten koste van de loonsverhoging en banen plannen. Toen riepen de bon den in koor: „Hou die toeslag maar." In andere grote CAO's is het van hetzel fcle laken een pak. Bij de banken is over oplei dingen amper gepraat. Bij Akzo is het nog gekker: daar hebben de werkgevers zelfs een deel van de scholingsre geling afgeknabbeld. Zo maar een opleiding volgen die de kans op een andere baan vergroot zit er niet meer in. Wil een werknemer een cursus doen die niets te ma ken heeft met zijn huidige functie, dan moet hij eerst plechtig beloven dat hij op zoek gaat naar een andere baan. De werkgeversvereniging VNO-NCW leek nog wel zo gecharmeerd van het voor stel. „Afspraken maken over scholing is geen enkel pro bleem", zei voorzitter Hans Blankert aan het begin van het seizoen. Bedrijven profi teren er immers ook van als de werknemers beter zijn op geleid. Geld Als goedmakertje voor de gebroken scholingsbelofte la-ij gen de werknemers geld. In alle grote CAO's 'liggen de structurele loonstijgingen boven de 3 procent. De 46.000 werknemers bij Phi lips krijgen er de komende twee jaar 6,5 procent bij, Ak zo (18.000 werknemers) trekt de knip iets verder open met 7 procent over eenzelfde perio de. De metaalindustrie komt ongeveer even hoog uit met 7,5 procent in 27 maanden. De werknemers bij de ban ken krijgen 3 procent ir, slechts negen maanden. Krenterigheid is er bij do werkgevers dus niet meer bij De plotselinge vrijgevigheid ligt voor de hand. Bedrijven boeken recordwinsten en willen dat delen met de werknemers. Immers, als ze de hand op de knip houden, breekt er onrust uit onder het personeel, dat jarenlang ge noegen heeft moeten nemen met loonmatiging. Boze werknemers is wel het laatste waar werkgevers op zitten te wachten. Steeds meer bedrijven kampen met personeelstekorten en willen daarom zo aantrekkelij k mo gelijk zijn voor werknemers. Met geld kunnen zij jonge goed opgeleide mensen mak kelijk hun deuren binnen lokken. Voor scholing lopen veel minder lieden warm. GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 7