Oude Cubanen hebben geen ondertitels nodig JTV 1 Éi Si j jfl ■ESI PZC Zwarte tranen Alleen de wind wil de cactus omarmen Programma Cultureel Gekleurd Ghana in Oostburg kunst cultuur 16 WBÊÈÈm jÉÊ Wl mm!* vrijdag 10 april 1998 In de film Lagrimas Negras (Zwarte tranen) van de Rotterdamse regisseur Sonia Herman Dolz is Spaans de voertaal. Gedurende een aantal weken volgde de filmmaakster vijf bejaarde Cubaanse muzikanten die samen de groep La Vie ja Trova Santiaguera vormen bij een tournee door Europa en de voorbereidingen daarop in Cuba. Alles draait om de verhalen van de muzikanten en hun Spaanse teksten. Tijdens het laatste Filmfestival van Rotterdam werd de documentaire vertoond in de grote Pathézaal, die stampvol zat. De film begon en tot haar schrik bemerkte Herman Dolz dat een kopie zonder ondertitels werd gedraaid. „'O nee, dit kan niet waar zijn', dacht ik. Ik verwachtte binnen vijf minuten het eerste boe-geroep en na tien minuten zou de hele zaal leegstromen. Maar iedereen bleef tot het eind toe zitten en er volgde nog applaus ook. Na afloop kwam iemand naar me toe en zei: 'Ik heb er niks van verstaan, maar ik vond het een prachtige film.' Kennelijk zeggen de beelden zoveel, dat de essentie ook overkomt zonder dat de mensen precies weten wat er gezegd wordt." De bejaarde muzikanten van de Cubaanse groep La Vieja Trova Santiaguera spelen de hoof drol in Légrimas Negras. De anekdote werpt enig licht op het on verwacht grote succes van Lagrimas Negras. In Amsterdam trekt de documen taire al vijfentwintig weken volle zalen. En La Vieja Trova Santiaguera is in Nederland een populaire muziekgroep geworden. Voor de komende tournee, die de band begin mei ook naar 't Beest in Goes brengt, vliegen de kaaiden weg. „Dat de film een hit is gewor den, komt niet omdat de Cubaanse muziek nu zo in de mode is", meent Herman Dolz. „Dan ga je niet drie, vier keer naar een do cumentaire kijken. De film zelf heeft iets wat mensen aantrekt. He heb horen zeggen: 'Als ik depressief ben, ga ik naar Lagrimas Negras. Dan word ik vanzelf weer vrolijk.' De mensen komen fluitend de bioscoop uit. Dat verklaart de aantrekkingskracht van de film." Middelburger Leo Hannewijk, filmpro grammeur bij het Rotterdamse theater Lantaarn/Het Venster, benaderde Herman Dolz - filmmaakster voor het VPRO-pro- gramma Diogenes en in 1994 bekroond voor de stierenvechtersfilm Romance de Valen- txa - anderhalf jaar geleden njet de vraag of er geen film zat in de vijf oude mannen - ze zijn gemiddeld tachtig jaar - van La Vieja Trova Santiaguera. Hannewijk nam Her man Dolz mee naar een optreden en stelde haar voor aan de bandleden. Meteen be greep ?e wat Hannewijk bedoelde. „Op het podium waren het j onge helden die een volle zaal wisten op te zwepen. Na afloop in de kleedkamer zag ik vijf gebroken mannen met trillende handen. Die transformatie vond ik zo ontzettend mooi." Hokjes „Ik heb iets met oude mensen, vooral met oude mannen. Wat ook het onderwerp was van de films die ik voor Diogenes maakte, altijd kon ik wel naar een oude man toe die mij zijn verhaal vertelde. Wij denken altijd in hokjes. Vijftigers, dertigers, bejaarden. Ik laat graag zien dat mensen van boven de tachtig qua mentaliteit eigenlijk niet ver schillen van jongeren. En dat ze vaak een waanzinnig geheugen hebben. Ze vertellen WBUBÊÊSES^Ê mm Ife Mpi gPPp iraBËSl JHfe. Regisseur Sonia Herman Dolz: „Ik laat graag zien dat mensen van boven de tachtig qua mentaliteit eigenlijk niet verschillen van jongeren. foto Niels van der Hoeven over een gebeurtenis uit 1920 alsof het gis teren was. Ze weten dat het een woensdag was, dat de zon laag stond, enzovoort. Din gen die ik me van gisteren niet eens herin ner. Dat vind ik fascinerend." De oude muzikanten gedroegen zich als een jeugdige popband. Ze f lirtten met vrouwen, inclusief Herman Dolz en haar geluids vrouw Christine van Roon, en hadden de grootste verhalen. „Terwijl ze allemaal ze ventig of ouder zijn. Dat was zo charmant aan het gegeven. De film gaat niet echt over een band en muziek, maar over ouderdom en liefde die niet kon zijn. Daarover zingen ze ook. Het is mooi om te horen hoe die man nen daarover denken. Uit de film spreekt dat je je niet oud hoeft te voelen als je oud bent. Mensen identificeren zich daarmee. 'Mijn leven is niet morgen afgelopen', den ken ze. Ik denk dat de film daarom aanslaat. Anders kan ik het niet verklaren. Herhaaldelijk heeft Herman Dolz moeten horen dat die vijf muzikanten een geschenk uit de hemel waren. Het moet een makkie zijn geweest daarover een mooie film te ma ken. Ze beschouwt het maar als een compli ment. „Tot drie dagen voor de eindmix was de film nog stomvervelend. Ik was maar niet tevreden over het ritme en de balans tussen de scènes. Daar is heel hard aan gewerkt. Het is als met een balletdanser. Die wil je ook niet zien zweten als hij een enorm moei lijke pirouette maakt. Het moet lijken of hij als een veertje door de lucht zweeft. Dat is ook de kunst van de film. Lagrimas Negras lijkt heel eenvoudig en simpel. 'Dat kan ik ook maken', denken veel mensen. Maar ga er maar eens aanstaan." Vertrouwen Zoals bij al haar films is de vorm bijna be langrijker dan de inhoud, benadrukt Her man Dolz. „Eigenlijk is de inhoud van elke film hetzelfde: liefde, geen liefde, dood, oor log. Vijf oude mannen die door Europa rei zen, dat .verhaal is gauw verteld. Waar het om gaat is hoe je dat doet. Je klopt een on derwerp alti j d op door de vorm, met het risi co natuurlijk dat je het ermee verziekt." Lagrimas Negras is langs vier lijnen opge bouwd: de reis door Europa die de mannen op hoge leeftijd dwingt in hotelkamers te leven, de herinneringen die ze onderweg koesteren aan Cuba, het optreden en mu ziek makende kinderen in Cuba, die zowel het verleden van de vijf muzikanten van La Vieja Trova Santiaguera symboliseren als de toekomst met nieuwe bands en muzikan ten. Tijdens het filmen ontstond een groot ver trouwen tussen de filmploeg van Herman Dolz en de leden van La Vieja Trova Santia guera. Daaruit valt te verklaren dat de be jaarde muzikanten ondanks de camera him ongedwongenheid niet verloren. „Ik had mijn pasgeboren kind en mijn moeder ook meegenomen. Dus wij waren maar een raar kluppie. Maar het heeft invloed als je ook veel van je eigen leven laat zien. Zij raakten ook helemaal enthousiast over de film. Op een gegeven ogenblik waren bijna alle film rollen op. Ik zag aankomen dat we een be paalde scène niet meer zouden kunnen draaien. Ik was zo verdrietig dat ik in tra nen in de hotellobby zat. Kwamen ze alle vijf om me heen staan om me moed in te pra ten. 'Maar meissie, we hebben toch al hele mooie dingen gedaan. Hier slaan we ons ook wel doorheen. Juist nu moet je sterk zijn.' Kreeg ik daar hun levenslessen te horen. Ei genlijk zou dat een prachtige scène in de film zijn geweest. Ernst Jan Rozendaal Lagrimas Negras is op 23 en 28 april en 1 mei te zien in 't Beest in Goes en op 24,25 en26 april en 2 en 3 mei in Cinema Middelburg. Vrijdag 24 april zijn Sonia Herman Dolz en Leo Hannewijk te gast in Middelburg. Zaterdag 9 mei treedt La Vieja Trova Santiaguera op in 't Beest. Kadushi is het Antilliaanse woord voor cactus. De personificatie van deze on aantrekkelijke, stekelige plant is de cen trale figuur in een voorstelling voor kinde ren van vier tot zes jaar. In het kader van het Festival Cultureel Gekleurd komen Wijnand Stomp en Gerold Guthman dins dag 5 mei met 'Kadushi en de Windt' in het Zuidlandtheater. Over grote dingen die onmogelijk lijken, over goede en slechte buien en over vriendschap die smaakt als limonade, zo zoet, daarover gaat.het in 'Kadushi en de Windt'. Wijnand Stomp groeide op in de Antillen temidden van veel zand en cac tussen. Die jeugdherinnering inspireerde hem bij het maken van een voorstelling voor de allerkleinsten. „Alles is geel, het geel van woestijnzand. De speelvloer, het achterdoek en ook de tribune, die binnen het decor staat en zitplaats biedt aan zo'n negentig kinderen. De volwassenen moe ten staan, achter hun kroost. Op die ma nier zitten de kinderen zelf in de voorstel ling." Kadushi staat met een lïmonadetentje te midden van al dat zand. Maar hij ziet bij na nooit een klant, de karavanen kunnen hem niet vinden. Hij is eenzaam, somber en nu kkig. Hij wil ook graag een paar armen om zich heen, maar wie omarmt er graag zo'n stekelig wezen Meneer de Windt is de eni ge die af en toe bij hem komt uithijgen, dan gaat de wind even liggen. Samen maken ze muziek om Kadushi op te vrolijken, de flessen en glazen uit het limonadetentje dienen als instrumenten. Ook zingen ze dan een vrolijk lied, de flamboyante Windt blaast graag zijn deuntje mee. De kelen worden gesmeerd met cactusnat want zo zegt Kadushi: „Cactus-limonade lest uw dorst het best, drink gazeuze met reuze-prik." Natuurlijk komt alles goed met de eenzame Kadushi en vindt ook hij in die grote zandvlakte de vriendjes die hij zoekt. Wijnand Stomp weet niet precies waarom hij gevraagd is voor een optreden binnen de festival-formule. Als Anansi-verteller heeft hij al een reputatie opgebouwd. Hij maakt uitsluitend jeugd- en kindervoor stellingen voor scholen en theaters in Ne derland en Belgie. Aanvankelijk luidde de titel van deze pro ductie 'Kaktus en de Windt'. Dat bracht hem in aanvaring met de 'enige en echte Meneer Kaktus', Peter Jan Rens. „In goed overleg zijn we daar uitgekomen", vertelt Stomp, „de naam Kadushi is voor mij veelzeggend en spreekt kinderen aan. Het is een vrolijke, wanne voorstelling gewor den waar kinderen heel enthousiast op reageren." Trees van Herpen Het programma voor het Festi val Cultureel Gekleurd 1998 met activiteiten in Terneuzen, Oostburg, Vlissingen, Middel burg, Goes en Burgh-Haamstede ziet er als volgt uit: 15 tot en met 29 april Vlissingen, gemeentehuis: foto tentoonstelling Ik wens mij een toekomst. 15 tot en met 28 april Oostburg, hervormd kerkcen trum: expositie over Ghana. donderdag 16 april Goes, 't Beest: Japanse film Hana- Bi, 20.30 uur. Middelburg, Cinema: Neder lands/Japanse film Felice, Felice, 19.30 en 22 uur. vrijdag 17 april Goes, 'tBeest:filmHana-Bi, 20.30 uur. Middelburg, Cinema: film Felice, Felice, 19.30 en 22 uur. Talkshow met assistent-regisseur Nonko Yabata, 21.15 uur. Vlissingen, Jongerenopvangcen trum JOP: Marokkaanse muziek avond, 21 uur. zaterdag 18 april Goes, 't Beest: film Felice, Felice, 20.30 uur. Middelburg, Cinema: Indonesi sche en Molukse muziek en litera tuur, met Eddy Li, Ernst Jansz, Jo Uneputty, Gerard Tahitu, Made leine Gabeler en Kabar, 14.30 uur. Middelburg, Asielzoekerscen trum: Intercultureel muziek-en danspro gramma, 15 uur. Middelburg, Cinema: film Hana- Bi, 19.30 en 22 uur. zondag 19 april Middelburg, Cinema: film Hana- Bi, 19.30 en 22 uur. maandag 20 april Goes, openbare bibliotheek: the ma-avond over Suriname, 20.15 dinsdag 21 april Goes, 't Beest: film Felice, Felice, 20.30 uur. woensdag 22 april Middelburg, Cinema: film Felice, Felice, 20.30 uur. Terneuzen, Porgy Bess: film Oe- rog, 20 uur. donderdag 23 april Goes, 't Beest: filmdocumentaire Lagrimas Negras over Cubaanse muzikanten, 20.30 uur. Middelburg, Zeeuwse biblio theek: lezingen over Russische li teratuur, door Arie van der Ent, 15 uur en Ljoedmilla Oelitskaja, 19 uur. Middelburg, Cinema: documen taire Huis van mijn vader, 20.30 uur. vrijdag 24 april Goes, openbare bibliotheek: le zing Surinaamse auteur Cyntia McLeod, 20.15 uur. Goes, 't Beest: documentaire Het huis van mijn vader, 20.30 uur. Middelburg, Cinema: documen taire Lagrimas Negras over Cu baanse muzikanten, 20.30 uur ge volgd door talkshoio met regisseur Sonia Herman Dolz en producer Leo Hannewijk, 21.30 uur. zaterdag 25 april Goes, De Spinne: Interculturele spelmiddag voor kinderen, 14 uur. Goes, De Pit: Herinneringen aan Turkije, muziek, informatie, de monstraties, 19 uur. Middelburg, Cinema: documen taire Lagrimas Negras193 0 en 2 2 uur. zondag 26 april Middelburg, Cinema: documen taire Lagrimas Negras, 20.30 uur. maandag 27 april Middelburg, Cinema: documan- taire Het huis van mijn vader, 20.30 uur. dinsdag 28 april Goes, 't Beest: documentaire Lag rimas Negras ,20.30 uur. Middelburg, Cinema: documen taire Het huis van mijn vader, 20.30 uur. woensdag 29 april Terneuzen, Porgy Bess: film Se ven years in Tibet, 20 uur. donderdag 30 april Goes, 't Beest: The Underground, Orchestra, Nederlands/Franse film, muziek en vluchtelingen, 20.30 uur. Terneuzen, Zuidlandtheater: Bidiiw, Afrikaanse dans en per cussie, 20 uur. vrijdag 1 mei Goes, 't Beest: documentaire Lag rimas Negras, 20.30 uur. Goes, 't Beest: Egschiglen en Am- paro Cortes met Mongoolse bo ventoonzang en flamengomuziek, 21 uur Middelburg, Cinema: The Under ground Orchestra, Nederlands- /Franse film, muziek en vluchte lingen, 19.30 uur. Vlissingen, Scheldemond: Muziek uit de Tropen met Kabar Kabar, Bhagola, Zeeland Creojo en Rika Banda, 18 uur. Terneuzen, Zuidlandtheater: Mi- rabai, Indiaase muziek, dans en le zing, 20 uur. zaterdag 2 mei Burgh-Haamstede, Asielzoekers centrum: Open Dag met kinderac tiviteiten en muziek, 14 uur. Goes, 't Beest: YakkiFamiri, Suri naamse kas eko-muziek, 21.30 uur. Middelburg, Cinema: documen taire Lagrimas Negras, 17 en 22 uur. Vlissingen, De Paraplu: Hindoe- staans sprookje Prins Avin en de leeuwenwelpjes, 20 uur. Oostburg, Ledelplein: Afrikaans feest, kinderprogramma, 14 uur. Oostburg, Ledeltheater: Akivaa- ba, Ghanese percussie en dans, 20 uur. Terneuzen, Zuidlandtheater: Ma- riachi Tierra Caliente, Mexicaan se muziek, 20 uur. zondag 3 mei Middelburg, Cinema: documen taire Lagrimas Negras, 20.30 uur. maandag 4 mei Middelburg, Cinema: The Under ground Orchestra, 20.30 uur. dinsdag 5 mei Middelburg, Cinema: The Under ground Orchestra, 20.30 uur. Vlissingen, bevrijdingsfestival: Fourty Hungarian Gipsies en mul ticultureel podium, 13.30 uur. Terneuzen, Zuidlandtheater: Wij nand Stomp, Kaktus en de Windt, muzikale kindervoorstelling 15 uur. zaterdag 9 mei Goes, Buys Ballot Colege: inter culturele presentatie met mode show en muziek, 18 uur. Goes, 't Beest: Vieja Trova Santia guera, Cubaanse muziek, 21.30 uur. Wijnand Stomp (boven) en Gerold Guth man. foto Jean van Lingen Elk jaar kiest de plaatselijke or ganisatie van het Festival Cul tureel Gekleurd in Oostburg voor een themaland of -continent. Dit jaar wordt er een denkbeeldige reis gemaakt. De West-Indische Compagnie bracht in het verleden Ghanezen als slaven naar de toen malige kolonie Suriname. Gene raties later kwamen hun afstam melingen in Nederland wonen. Zaterdag 2 mei zal Ghana centraal staan, maar de Surinaamse in vloed is ook merkbaar op de festi valdag in het Ledeltheater. Akwaaba, een Ghanese percussie- en dansgroep bestaande uit vier mannen en een vrouw, vult het Le deltheater zaterdagavond met welluidende klanken, exotische dansen en traditionele, kleurrijke kleding. Onlangs waren ze te ho ren en te zien in 'De Media' in Eeklo, daar gingen de toehoor ders, zoals dat heet, uit hun dak. Drie sessies zijn er voorzien. De manier van musiceren en dansen is zeer intens. Leefsituaties in Gha na en het slavenverleden worden in Afrikaanse ritmes omgezet. In de pauzes kan het publiek de sfeer van de voorstelling vasthou den. In samenwerking met de werel winkel worden Ghanese ver snaperingen, palmbier en palm wijn gepresenteerd. Bezoekers maken op deze wijze - gratis - ken nis met een andere cultuur. Ook 's middags staan al die lek kernijen klaar om geproefd te worden. Dan gaat de aandacht vooral uit naar de jeugd. Een van de leden van Akwaaba verzorgt een workshop percussie. Hij is geen onbekende in de streek; eer der gaf hij er lessen aan jongeren. De Stichting Welzijn had hem des- tijds daarvoor gevraagd. Kinde ren kunnen ook kennis maken met de Anansi-verhalen cultuur. In Afrika, en later ook in Suriname en de Antillen, vertelden ouderen, gezeten in een kring van kinderen voor de hut, spannende verhalen. De slimme spin Anansi speelt al tijd de hoofdrol in die vertellin gen. De wereldwinkel pakt uit met een Ghana-expositie. In het NH- kerkcentrum zijn tussen 15 en 28' april Ghanese gebruiksvoorwer pen, kunstnijverheid, kleden en voedingsmiddelen te zien en te koop. Trees van Herpen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 16