Forse groei WYG-vervoer
Recordomzet vismijn Breskens
Weg met de Middelburgse wielklem
Hulst slaat blunder
met uitgifte grond
in plan Grote Kreek
intra
België wil kust voor
tongvisserij sluiten
UNIVEcv
Basisscholen moeten
zorg verbreden voor
kind met problemen
PILAAR
zeeuwse almanak
Fooi
Al 7500 gebruikers onder gehandicapten en ouderen
Univé komt u tegemoet met verlaagde All-Risks-premies
zaterdag 4 april 1998
door Barend Pelgrim
HULST - Er komt geen verlo
ting van percelen bestemd voor
projectontwikkelaars en bouw
bedrijven voor de nieuwbouw-
locatie Groote Kreek in Hulst.
In december werd de verloting
nog opgeschort omdat er toen
onregelmatigheden bij de in
schrijvingen zouden hebben
plaatsgevonden. Maar inmid
dels is duidelijk dat de gemeente
zélf een flinke misser heeft ge
maakt bij de beloofde uitgifte
van de kavels.
Het door de provincie aan Hulst
opgelegde maximum bouwquo-
tum van driehonderd woningen
tot en met het jaar 2000 laat
geen ruimte voor de aangekon
digde gronduitgifte aan bouw
bedrijven. Naast de Groote
Kreek wordt in Hulst onder
meer nog gewerkt aan bouw
projecten als Ter Steene, Milock
en Tuinstraat en dat betekent
een flinke aanslag op het aantal
van driehonderd stuks.
Op dit moment wordt de bouw
locatie Groote Kreek, tussen
Clinge en Hulst, bouwrijp ge
maakt; het terrein biedt ruimte
voor ongeveer 450 woningen. Er
zijn op dit moment al 120 kavels
vergeven: 60 aan de Tilburgse
projectontwikkelaar NAGRON
en 60 aan particuliere inschrij
vers. Daarmee is de koek voor
wat betreft bouw in Groote
Kreek op voor de komende drie
jaar. NAGRON zal 60 twee-on-
der-een-kap-huizen neerzetten.
Wethouder G. van de Voorde
van ruimtelijke ordening en
volkshuisvesting voert aan dat
het provinciale beleid de ge
plande gronduitgifte aan bouw
bedrijven niet toelaat. „Vlak
voor de verloting in december
1997 hebben we een brief van de
provincie ontvangen waarin
werd gesteld dat we niet méér
mochten laten bouwen. Deze
beperking houdt in dat we geen
kavels kunnen doen uitgaan
naar projectontwikkelaars.
Omdat deze brief echter in no
vember al op het stadskantoor
was aangekomen, heeft het er
alle schijn van dat de gemeente
zich heeft verstopt achter de
commotie die begin december
ontstond omdat bouwbedrijf
Goossen uit Walsoorden de in-
schiijvings voorwaarden voor
bouwondernemingen niet zou
hebben gerespecteerd. Op grond
daarvan schortte Hulst toen de
verloting op.
Verbolgen
De ruim zestig bedrijven die
zich hebben ingeschreven voor
de verloting van 'bouwkavels
hebben nog geen bericht of ver
klaring van de gemeente over de
afgelasting ontvangen. Verte
genwoordigers uit de vastgoed
sector tonen zich verbolgen over
de gang van zaken. „Ik vind dit
laakbaar", meent directeur van
Goossen B.V., J. Goossen. „Dit
zijn meer dan honderd manja
ren die aan de neus van plaatse
lijke en regionale bouwbedrij
ven voorbij gaan. Dooreen deal
met NAGRON te sluiten heeft
de gemeente Hulst in principe al
deze bedrijven gedupeerd."
L. Fermont van d'Hondt en Fer-
mont Makelaardij vindt het ge
drag van de gemeente weinig
professioneel en een woord
voerder die spreekt namens vijf
inschrijvers vraagt zich af hoe
Hulst dit denkt te kunnen ver
klaren.
(Advertentie)
WINKELINRICHTING
JUWELIER
VAN KOEVERINGE
KAPELLE
Uitgevoerd door:
Kapel Ie. tel. 0113-344 i 51
door Harmen van der Werf
OOSTENDE - Het Belgische
ministerie van Visserij zal zono
dig op eigen houtje de tongvis
serij in de drie mijlszone uit de
Vlaamse kust verbieden voor al
le vissersvaartuigen van meer
dan 70 ton. Vóór de Belgische
minister van Visserij K. Pinxten
deze maatregel neemt, zal nog
wel geprobeerd worden over
eenstemming te bereiken met
Nederland.
Belgische en Nederlandse visse
rij-ambtenaren hebben begin
deze week overlegd in Oosten
de. De aanleiding was.een actie
van Vlaamse kustvissers, die
enkele weken geleden de ha
veningang van Oostende blok
keerden. Zij eisten de sluiting
van de Vlaamse drie mijlszone
voor met name Nederlandse vis
sers, omdat die te veel zouden
wegvangen. Niet alleen tong,
maar ook kabeljauw en garna
len.
Het voorstel om alleen de tong
visserij te beperken is een tus
senoplossing. De hele Belgische
visserijsector kan zich daarin
vinden, ook vissers die wel eens
in Nederlandse kustwateren
komen.
Het visserij-ministerie in Brus
sel heeft het voorstel toegelicht
in het overleg met Nederland.
Tot een besluit is het niet geko
men. Nederland wil het liefst de
Vlaamse wateren openhouden.
Besloten is dat er eerst overleg
moet plaatsvinden binnen de
visserij, tussen de Belgische re
derscentrale en het Product
schap Vis in Rijswijk.
Gevoelig
Een woordvoerster van het Bel
gische ministerie van Visserij
wil niet vooruitlopen op die bij
eenkomst. „Het ligt erg gevoe
lig." Zij geeft wel te kennen dat
voor beperking van de tongvis
serij in de Vlaamse drie mijlszo
ne niet per se de toestemming
van Nederland nodig is.
Het verdrag op grond waarvan
Nederlanders en Belgen in el-
kaars drie mijlszone mogen vis
sen, het Benelux-verdrag tussen
België, Nederland en Luxem
burg, hoeft daarvoor niet gewij
zigd te worden, volgens Belgi
sche juiïsten. Mits de maatregel
voor alle vissers geldt, dus ook
voor Belgische.
(Advertentie)
De mooiste badplaats?
Dan nu naar Pilaar
voor de mooiste badkamers
professioneel advies!
BOUWMATERIALEN
ALBERTJOACHIMIKADE 33
GOES -TEL. 0113-215401
Openingstijden ma t/m vrij:
8.30-17-30; dn. 19 00-21.00 uur;
•za. 9.30-15.30 uur
Op één van die zonnige voor
jaarsdagen in maart bracht
een wat ouder echtpaar uit
het oosten des lands een dag
je door te Zierïkzee. De ech
telieden drentelden er
genoeglijk rond, liepen win
keltje in en winkeltje 'uit. Hé
kijk, daar bij die boekhandel,
daar lag een mooie topografi
sche kaart van hun geboorte
streek in de etalage; die zou
het, gevat in een fraaie lijst,
thuis aan de wand aardig
doen.
Opgetogen wandelden ze
naar binnen en informeerden
naar de prijs. Twaalf gulden
vijftig, sprak de verkoper. Na
diepgaand beraad besloot
het echtpaar tot aankoop.
Toen de verkoper zich ver
wijderde teneinde het be
geerde artikel in een fraaie
kartonnen koker te verpak
ken, hoorde hij meneer tegen
mevrouw zeggen'Wat dur
ven ze nog een hoop geld te
vragen hé, voor zo'n kaart'.
En zuinigjes telden zij, pre
cies afgepast, twaalf guldens
en vijftig cents uit op de toon
bank. „Bij de prijs is de fooi
zeker wel inbegrepen?" in
formeerde het klantenpaar
op zurige toon. Inderdaad
glimlachte de verkoper aller
beminnelijkst,de kaart kost
eigenlijk een rijksdaalder en
de fooi is derhalve een tien
tje."
Het echtpaar verliet, met de
kartonnen koker onder de
arm, haastig de winkel;
enigszins van de kaart.
Smit-man
Paul Glerum
vader op dag
thuiskomst
nieuwerkerk/goes
- Bergingsleider Paul Gle
rum van Smit Internatio
nale had geen dag later
thuis moeten komen na de
maandenlange gijzeling
in Iran. Op de dag van zijn
thuiskomst, donderdag
avond tegen midder
nacht, is zijn vrouw beval
len van een dochter, Julia.
De baby werd pas over
twee weken verwacht. Ju
lia is het vijfde kind van de
familie Glerum in het
Schouwse Nieuwerkerk.
„Blij dat ik net op tijd
thuis was," zei de gelukki
ge vader in het Ooster-
schelde-ziekenhuis in
Goes, waar Julia ter we
reld kwam. „Het is harts-
tike mooi. We hadden na
mijn thuiskomst natuur
lij k een hectische dag ach
ter de rug. 's Avonds be
gonnen de weeën, iets te
vroeg eigenlijk, en we
moesten met spoed naar
het ziekenhuis. Julia ligt
uit voorzorg in de couveu
se."
Glerum vertrok vorig jaar
op 14 augustus voor zijn
werk in Iran. Dat zijn
vrouw zwanger was, ver
nam hij ter plaatse. Van
wege de berging van een
Amerikaanse helikopter
door Smit-schepen heeft
Glerum vanaf 8 septem
ber tot eergisteren in Iran
vastgezeten, waarvan de
eerste weken in isolement.
Zonder enig contact met
het thuisfront of zijn
werkgever.
In de maanden daarna
heeft hij meegewerkt aan
bergingsopdrachten die
Smit nog had lopen in de
Iraanse wateren en kon hij
contact onderhouden met
zijn gezin in Nieuwer
kerk. GPD
door Harmen van der Werf
VLISSINGEN - Het WVG-ver-
voer voorziet in Zeeland in een
grote behoefte. Het aantal ge
bruikers (gehandicapten en ou
deren die minder goed uit de
voeten kunnen) is vorig jaar ex
plosief gestegen en de groei zet
nog steeds door. In Midden- en
Noord-Zeeland en de drie sa
menwerkende Zeeuws-Vlaam-
se gemeenten Terneuzen, Sluis-
Aardenburg en Oostburg is het
aantal WVG'ers in 1997 toege
nomen met een kleine 2.500 tot
ruim 7.500.
In 1994 is het vervoer op basis
van de nieuwe Wet Voorzienin
gen Gehandicapten (WVG) in
gevoerd. Gemeenten kregen
daarvoor de verantwoordelijk
heid en het geld uit Den Haag.
,In het begin is daar veel kritiek
op geweest", weet Dick Eve-
leens van het Samenwerkings
verband Welzijnszorg Ooster-
schelde-regio. „Gehandicapten
die een eigen aangepaste auto
hadden, zagen het WVG-ver
voer als een verslechtering. In
middels hoor je zulke geluiden
nauwelijks meer."
Belangstelling
Het tegendeel lijkt het geval. De
belangstelling voor het WVG-
vervoer groeit explosief. Op de
Bevelanden, Tholen en Schou-
wen-Duiveland hadden begin
vorig jaar 2.291 mensen een
WVG-pasje. Op 1 januari 1998
waren dat. er 3.281.
Op Walcheren en in de samen
werkende Zeeuws-Vlaamse ge
meenten Terneuzen, Oostburg
en Sluis-Aardenburg is het niet
veel anders. Op Walcheren zijn
er in 1997 zeven- tot achthon
derd klanten bijgekomen, schat
Wim Louwerse, waarmee het
totaal op zo'n drieduizend is ge
komen. De groei was in de drie
Zeeuws-Vlaamse gemeenten
verhoudingsgewijs nog groter,
van 694 naar 1.330.
Over de oorzaak van de 'explo
sieve' toename zijn de drie uit
voerende instanties het roerend
eens: de lage prijs, mond-tot-
mond-reclame en de kwaliteit.
„Wij krijgen maandelijks tweea
drie klachten op 12.000 ritten",
vertelt Eveleens. „Dat is heel
weinig, maar wij blijven er bo
venop zitten. Meestal gaat het
om een taxi die te laat is geko
men."
Inhaalslag
Vooral veel ouderen die zich
minder goed kunnen verplaat
sen, hebben zich vorig jaar aan
gemeld. Eveleens: „Zij horen
via kennissen, familie of de ge
meente van het WVG-vervoer.
Of kinderen dringen erop aan
niet meer met de eigen auto te
rijden. De groei lijkt nauwelijks
af te vlakken. In Goes zie je dat
wel, maar in andere gemeenten
gaat het gewoon door. Daar is
sprake van een inhaalslag."
De Walcherse ambtenaar Lou
werse verwacht 'als vanzelf een
stabilisatie'. „Al zal de vergrij
zing wel door blijven werken."
Zeeuws-Vlaming Patrick van
Herwaarden voorziet een min
der sterke groei. Maar: „Oude
ren ontdekken meer en meer de
mogelijkheden van WVG-ver
voer. En aangezien het percen
tage ouderen in West-Zeeuws-
Vlaanderen het hoogste is van
Nederland..." De vraag is hoe
lang gemeenten het WVG-ver
voer nog kunnen behappen.
„Goes en Schouwen-Duivelancl
zitten tegen de grens van hun
budget", meldt Eveleens. „Ook
andere gemeenten zien dat op
zich afkomen. Er zal echter geen
dam opgeworpen worden, zo is
besloten. Eind 1999 wordt dat
opnieuw bekeken.
Limiet
Volgens Louwerse is het niet
mogelijk het aantal deelnemers
te begrenzen. Wie recht heeft op
WVG-vervoer, moet dat krijgen.
Er kan wel een limiet worden
gesteld aan het (gesubsidieerde)
gebruik, Zo kregen gebruikers
op Walcheren eerst 'slechts'
vierhonderd zones per persoon.
Dat. is half 1996 afgeschaft, om
dat het gemiddeld gebruik on
der de vierhonderd zones lag.
Zo 'n grens bestaat wel in de drie
Zeeuws-Vlaamse gemeenten.
Die ligt op plusminus tweehon
derd gratis zones per gebruiker.
Wie meer reist, betaalt het nor
male tarief van 7,25 gulden per
openbaar vervoerszone. In de
Oosterschelde-regio en op Wal
cheren kost een zone voor WVG-
ers een gulden.
GROEDE O.B.M. Groede, Voorstraat 16. tel. (0117) 37 15 65, O.B.M. Terneuzen, Voorstraat 16, tel. (0117) 37 15 65
MIDDELBURG Univé Zeeland, Molenwater 49, tel. (0118) 62 96 55 WOUW OVM Univé West-Brabant, Markt 5, tel. (0165) 30 15 05
Kom langs vooreen offerte. Of bel gratis: 0800-1935 (ma.-vr. 9.00-22.00 uur, zat. 9.00-17.00 uur).
Daar plukt de vruchten van!
De onsymphatiek aandoende borden aan de toegangswegen van Middelburg zijn nu overbodig geworden en zullen worden verwij
derd. foto Lex de Meester
door Edith Ramakers
MIDDELBURG - De wielklem is geen
probaat middel in Middelburg gebleken
om foutparkeerders aan te pakken.
Wethouder P. M. Brakman verwijderde
gisteren samen met chef parkeerpolitie W.
Alewijnse het eerste bord aan de Schroe-
weg.
Daarmee is een eind gekomen aan de Mid
delburgse wielklem. De overige veertien
borden die bij de toegangswegen staan,
worden in de loop van volgende week ver
wijderd.
Vorig jaar werd vier keer naar een wiel
klem gegrepen. „Dan moet je toegeven dat
een wielklem niet past in Middelburg. Al
leen recidivisten, mensen die vaak ver
keerd parkeerden, kregen een klem. We
hebben in Middelburg goede parkeer
voorzieningen. Een klem is niet nodig.
Wel houden we de wegsleepregeling in
stand. We vinden dat hinderlijk gepar
keerde auto's verplaatst moeten kunnen
worden", reageerde Brakman. Veel men
sen maakten bezwaar tegen de onsympa
thieke tekst op de borden.
Bij de binnenkomst van Middelburg wer
den bezoekers direct met het parkeerbe
leid geconfronteerd: Let op wielklem-
mengebied. Meters verder hing het
algemene welkomstbord.
Brakman: „Daar had ik zelf ook proble
men mee. Mensen heet je eerst welkom,
pas daarna stel je regels."
(Advertentie)
'Bom Dia
0113-626100
Blind Date menu
4-gangen ƒ37,50
Jachthaven Wemeldinge b.v.
door Henk Postma
VLISSINGEN - Met de vast
stelling van de Wet op het pri
mair Onderwijs (WPO), afgelo
pen dinsdag door de Eerste
Kamer, zijn de bassischolen nu
daadwerkelijk verantwoorde
lijk gemaakt voor de zorg voor
kinderen die extra hulp nodig
hebben, willen ze zich zo goed
mogelijk ontwikkelen. Tegen
die achtergrond deed beleids
medewerkster R. Gongrijp van
het ministerie van Onderwijs
vrijdag een appèl op Zeeuwse
leerkrachten om de manier
waarop in hun scholen onder
wijs wordt gegeven nog eens
kritisch tegen het licht te hou
den.
Mevrouw Gongrijp kwam met
die oproep tijdens het seminari
um 'Doorstarten met Zorg' dat
hetUtrechts Seminarie voor Or
thopedagogiek gisteren hield in
het Vhssings Hotel Arion. Zo'n
180 leerkrachten uit het basis-
en speciaal onderwijs waren er
op af gekomen. Ze luisterden de
hele dag naar handreikingen
voor verbetering van de zorg
aan kinderen met achterstands-
problematiek.
Scholen voor basis- en speciaal
onderwijs zijn nu verplicht met
elkaar samen een zorgplan op te
stellen waarin wordt aangege
ven hoe middelen om kinderen
extra hulp te geven worden in
gezet. Dat moet gebeuren in re
gionale samenwerkingsverban
den.
Geharrewar
In Zeeland bestaan die al. In
Zeeuws-Vlaanderen kostte het,
door geharrewar tussen school
besturen, nogal wat moeite zo'n
samenwerkingsverband van de
grond te krijgen. Maar volgens
mevrouw Gongrijp zijn de pro
blemen ook daar nu achter de
*>g-
Bedoeling is zo weinig mogelijk
kinderen door te verwijzen naar
het speciaal ondei'wijs, en zo
veel mogelijk kinderen binnen
het basisonderwijs precies die
hulp te geven die ze nodig heb
ben. Basisscholen krijgen daar
meer geld voor naarmate ze
meer kinderen binnen de boot
weten te houden.
Verwijst een school meer dan 4
procent van de leerlingen door
naar het speciaal onderwijs, dan
pakt dit financieringssysteem
voor die school nadelig uit. In
Zeeland is het doorverwijzings
percentage nu al in veel gevallen
lager. Op Walcheren echter is
het aantal doorverwijzingen de
laatste tijd echter zo gegroeid
dat de kritische grens is gena
derd.
Rondreizend
Gevolg van dit nieuwe beleid is
ook dat leerkrachten uit het
speciaal onderwijs meer nog
dan nu al het geval is, hun entree
maken in de basisscholen, als
'rondreizende' begeleiders, dan
wel als vaste kracht binnen het
schoolteam. De afgelopen jaren
is hier al een begin mee gemaakt
onder de noemer 'Weer Samen
Naar School'. De nieuwe wet is
niet het enige 'instrument' dat
basisscholen krijgen toegewor
pen om de aandacht voor kinde
ren met achterstandsproblema-
tiek te intensiveren.
Zo komen nu ook middelen be
schikbaar in het kader van Ge
meentelijk Onderwijs Achter
standenbeleid. Daarbij gaat het
om de inschakeling van instel
lingen voor gezondheidszorg en
sociaal-cultureel werk bij de
leerlingenzorg.
Voor kinderen met specifieke
problemen als doofheid, blind
heid of andere lichamelijke
handicaps wordt een 'leerling
gebonden financiering' in het
leven geroepen, wat ouders de
mogelijkheid geeft zelf te kiezen
waar hulp wordt ingeroepen.
Handreikingen
Tijdens het seminar gaven di
verse sprekers de leerkrachten
gisteren handreikingen voor het
doorvoeren van veranderingen
binnen de school die er op zijn
gericht de leerlingenzorg te ver
diepen en te verbreden.
'Groene golf' speelt Bressiaanse vloot in de kaart
door Wout Bareman
BRESKENS - De vismijn van
Breskens heeft het eerste kwar
taal van dit jaar een recordom
zet geboekt. De omzet steeg -
vergeleken met dezelfde perio
de vorig jaar - met 1,3 miljoen
gulden naar 7,2 miljoen. Omge
rekend in kilo's verhandelde vis
betekent het een toename van
340 ton tot 1150 ton. De Bressi
aanse vloot profiteerde vooral
van de grote hoeveelheid kabel
jauw voor de Nederlandse kust,
in visserskringen 'de groene
golf' genoemd.
Mijnmeester Jack Vader: „Het
belangrijkste is dat dit resultaat
vooral is bereikt door toedoen
van de vloot van Breskens. Het
onderstreept nog eens het be
lang van de vloot en de vismijn
voor Breskens."
Gezond
Met een verwijzing naar de
plannen van minister Van
Aartsen om de visafslagen in het
land te reorganiseren, zegt Va
der: „Onze omzetresultaten ge
ven duidelijk aan dat we een
gezonde en onafhankelijke vis
mijn zijn. Voor de verdere groei
en ontwikkeling van de haven
van Breskens is het van groot
belang dat de visafslag in z'n
huidige vorm blij ft bestaan. Dat
Van Aartsen zo'n duidelijk on
derscheid maakt tussen visaf-
slagen in particuliere handen en
De 'groene golf' van kabeljauw bezorgde de Bressiaanse vloot een prima jaar, waarvan de vismijn ook
profiteerde. foto Peter Nicolai
die met een bestuurlijke of fi
nanciële binding met een ge
meente lijkt mij voor ons, als ge
zond bedrijfniet relevant.
De vismijn was aan vernieu
wing toe en die wordt nu door
gevoerd. Vader: „De afslag is
prima geoutilleerd, die voldoet
aan alle müieueisen. De be
drijf s- en koelruimte wordt
aangepast en daarna worden
het mijnlokaal en het kantoor
onderhanden genomen."
Zondag vindt in de vismijn ove
rigens voor de derde keer een
zeebanketproeverij plaats.
Negen horecabedrijven presen
teren in de mijn tientallen visge
rechten tegen gereduceerde
prijzen.