Forse groei WYG-vervoer Recordomzet vismijn Breskens Weg met de Middelburgse wielklem Hulst slaat blunder met uitgifte grond in plan Grote Kreek intra België wil kust voor tongvisserij sluiten UNIVEcv Basisscholen moeten zorg verbreden voor kind met problemen PILAAR zeeuwse almanak Fooi Al 7500 gebruikers onder gehandicapten en ouderen Univé komt u tegemoet met verlaagde All-Risks-premies zaterdag 4 april 1998 door Barend Pelgrim HULST - Er komt geen verlo ting van percelen bestemd voor projectontwikkelaars en bouw bedrijven voor de nieuwbouw- locatie Groote Kreek in Hulst. In december werd de verloting nog opgeschort omdat er toen onregelmatigheden bij de in schrijvingen zouden hebben plaatsgevonden. Maar inmid dels is duidelijk dat de gemeente zélf een flinke misser heeft ge maakt bij de beloofde uitgifte van de kavels. Het door de provincie aan Hulst opgelegde maximum bouwquo- tum van driehonderd woningen tot en met het jaar 2000 laat geen ruimte voor de aangekon digde gronduitgifte aan bouw bedrijven. Naast de Groote Kreek wordt in Hulst onder meer nog gewerkt aan bouw projecten als Ter Steene, Milock en Tuinstraat en dat betekent een flinke aanslag op het aantal van driehonderd stuks. Op dit moment wordt de bouw locatie Groote Kreek, tussen Clinge en Hulst, bouwrijp ge maakt; het terrein biedt ruimte voor ongeveer 450 woningen. Er zijn op dit moment al 120 kavels vergeven: 60 aan de Tilburgse projectontwikkelaar NAGRON en 60 aan particuliere inschrij vers. Daarmee is de koek voor wat betreft bouw in Groote Kreek op voor de komende drie jaar. NAGRON zal 60 twee-on- der-een-kap-huizen neerzetten. Wethouder G. van de Voorde van ruimtelijke ordening en volkshuisvesting voert aan dat het provinciale beleid de ge plande gronduitgifte aan bouw bedrijven niet toelaat. „Vlak voor de verloting in december 1997 hebben we een brief van de provincie ontvangen waarin werd gesteld dat we niet méér mochten laten bouwen. Deze beperking houdt in dat we geen kavels kunnen doen uitgaan naar projectontwikkelaars. Omdat deze brief echter in no vember al op het stadskantoor was aangekomen, heeft het er alle schijn van dat de gemeente zich heeft verstopt achter de commotie die begin december ontstond omdat bouwbedrijf Goossen uit Walsoorden de in- schiijvings voorwaarden voor bouwondernemingen niet zou hebben gerespecteerd. Op grond daarvan schortte Hulst toen de verloting op. Verbolgen De ruim zestig bedrijven die zich hebben ingeschreven voor de verloting van 'bouwkavels hebben nog geen bericht of ver klaring van de gemeente over de afgelasting ontvangen. Verte genwoordigers uit de vastgoed sector tonen zich verbolgen over de gang van zaken. „Ik vind dit laakbaar", meent directeur van Goossen B.V., J. Goossen. „Dit zijn meer dan honderd manja ren die aan de neus van plaatse lijke en regionale bouwbedrij ven voorbij gaan. Dooreen deal met NAGRON te sluiten heeft de gemeente Hulst in principe al deze bedrijven gedupeerd." L. Fermont van d'Hondt en Fer- mont Makelaardij vindt het ge drag van de gemeente weinig professioneel en een woord voerder die spreekt namens vijf inschrijvers vraagt zich af hoe Hulst dit denkt te kunnen ver klaren. (Advertentie) WINKELINRICHTING JUWELIER VAN KOEVERINGE KAPELLE Uitgevoerd door: Kapel Ie. tel. 0113-344 i 51 door Harmen van der Werf OOSTENDE - Het Belgische ministerie van Visserij zal zono dig op eigen houtje de tongvis serij in de drie mijlszone uit de Vlaamse kust verbieden voor al le vissersvaartuigen van meer dan 70 ton. Vóór de Belgische minister van Visserij K. Pinxten deze maatregel neemt, zal nog wel geprobeerd worden over eenstemming te bereiken met Nederland. Belgische en Nederlandse visse rij-ambtenaren hebben begin deze week overlegd in Oosten de. De aanleiding was.een actie van Vlaamse kustvissers, die enkele weken geleden de ha veningang van Oostende blok keerden. Zij eisten de sluiting van de Vlaamse drie mijlszone voor met name Nederlandse vis sers, omdat die te veel zouden wegvangen. Niet alleen tong, maar ook kabeljauw en garna len. Het voorstel om alleen de tong visserij te beperken is een tus senoplossing. De hele Belgische visserijsector kan zich daarin vinden, ook vissers die wel eens in Nederlandse kustwateren komen. Het visserij-ministerie in Brus sel heeft het voorstel toegelicht in het overleg met Nederland. Tot een besluit is het niet geko men. Nederland wil het liefst de Vlaamse wateren openhouden. Besloten is dat er eerst overleg moet plaatsvinden binnen de visserij, tussen de Belgische re derscentrale en het Product schap Vis in Rijswijk. Gevoelig Een woordvoerster van het Bel gische ministerie van Visserij wil niet vooruitlopen op die bij eenkomst. „Het ligt erg gevoe lig." Zij geeft wel te kennen dat voor beperking van de tongvis serij in de Vlaamse drie mijlszo ne niet per se de toestemming van Nederland nodig is. Het verdrag op grond waarvan Nederlanders en Belgen in el- kaars drie mijlszone mogen vis sen, het Benelux-verdrag tussen België, Nederland en Luxem burg, hoeft daarvoor niet gewij zigd te worden, volgens Belgi sche juiïsten. Mits de maatregel voor alle vissers geldt, dus ook voor Belgische. (Advertentie) De mooiste badplaats? Dan nu naar Pilaar voor de mooiste badkamers professioneel advies! BOUWMATERIALEN ALBERTJOACHIMIKADE 33 GOES -TEL. 0113-215401 Openingstijden ma t/m vrij: 8.30-17-30; dn. 19 00-21.00 uur; •za. 9.30-15.30 uur Op één van die zonnige voor jaarsdagen in maart bracht een wat ouder echtpaar uit het oosten des lands een dag je door te Zierïkzee. De ech telieden drentelden er genoeglijk rond, liepen win keltje in en winkeltje 'uit. Hé kijk, daar bij die boekhandel, daar lag een mooie topografi sche kaart van hun geboorte streek in de etalage; die zou het, gevat in een fraaie lijst, thuis aan de wand aardig doen. Opgetogen wandelden ze naar binnen en informeerden naar de prijs. Twaalf gulden vijftig, sprak de verkoper. Na diepgaand beraad besloot het echtpaar tot aankoop. Toen de verkoper zich ver wijderde teneinde het be geerde artikel in een fraaie kartonnen koker te verpak ken, hoorde hij meneer tegen mevrouw zeggen'Wat dur ven ze nog een hoop geld te vragen hé, voor zo'n kaart'. En zuinigjes telden zij, pre cies afgepast, twaalf guldens en vijftig cents uit op de toon bank. „Bij de prijs is de fooi zeker wel inbegrepen?" in formeerde het klantenpaar op zurige toon. Inderdaad glimlachte de verkoper aller beminnelijkst,de kaart kost eigenlijk een rijksdaalder en de fooi is derhalve een tien tje." Het echtpaar verliet, met de kartonnen koker onder de arm, haastig de winkel; enigszins van de kaart. Smit-man Paul Glerum vader op dag thuiskomst nieuwerkerk/goes - Bergingsleider Paul Gle rum van Smit Internatio nale had geen dag later thuis moeten komen na de maandenlange gijzeling in Iran. Op de dag van zijn thuiskomst, donderdag avond tegen midder nacht, is zijn vrouw beval len van een dochter, Julia. De baby werd pas over twee weken verwacht. Ju lia is het vijfde kind van de familie Glerum in het Schouwse Nieuwerkerk. „Blij dat ik net op tijd thuis was," zei de gelukki ge vader in het Ooster- schelde-ziekenhuis in Goes, waar Julia ter we reld kwam. „Het is harts- tike mooi. We hadden na mijn thuiskomst natuur lij k een hectische dag ach ter de rug. 's Avonds be gonnen de weeën, iets te vroeg eigenlijk, en we moesten met spoed naar het ziekenhuis. Julia ligt uit voorzorg in de couveu se." Glerum vertrok vorig jaar op 14 augustus voor zijn werk in Iran. Dat zijn vrouw zwanger was, ver nam hij ter plaatse. Van wege de berging van een Amerikaanse helikopter door Smit-schepen heeft Glerum vanaf 8 septem ber tot eergisteren in Iran vastgezeten, waarvan de eerste weken in isolement. Zonder enig contact met het thuisfront of zijn werkgever. In de maanden daarna heeft hij meegewerkt aan bergingsopdrachten die Smit nog had lopen in de Iraanse wateren en kon hij contact onderhouden met zijn gezin in Nieuwer kerk. GPD door Harmen van der Werf VLISSINGEN - Het WVG-ver- voer voorziet in Zeeland in een grote behoefte. Het aantal ge bruikers (gehandicapten en ou deren die minder goed uit de voeten kunnen) is vorig jaar ex plosief gestegen en de groei zet nog steeds door. In Midden- en Noord-Zeeland en de drie sa menwerkende Zeeuws-Vlaam- se gemeenten Terneuzen, Sluis- Aardenburg en Oostburg is het aantal WVG'ers in 1997 toege nomen met een kleine 2.500 tot ruim 7.500. In 1994 is het vervoer op basis van de nieuwe Wet Voorzienin gen Gehandicapten (WVG) in gevoerd. Gemeenten kregen daarvoor de verantwoordelijk heid en het geld uit Den Haag. ,In het begin is daar veel kritiek op geweest", weet Dick Eve- leens van het Samenwerkings verband Welzijnszorg Ooster- schelde-regio. „Gehandicapten die een eigen aangepaste auto hadden, zagen het WVG-ver voer als een verslechtering. In middels hoor je zulke geluiden nauwelijks meer." Belangstelling Het tegendeel lijkt het geval. De belangstelling voor het WVG- vervoer groeit explosief. Op de Bevelanden, Tholen en Schou- wen-Duiveland hadden begin vorig jaar 2.291 mensen een WVG-pasje. Op 1 januari 1998 waren dat. er 3.281. Op Walcheren en in de samen werkende Zeeuws-Vlaamse ge meenten Terneuzen, Oostburg en Sluis-Aardenburg is het niet veel anders. Op Walcheren zijn er in 1997 zeven- tot achthon derd klanten bijgekomen, schat Wim Louwerse, waarmee het totaal op zo'n drieduizend is ge komen. De groei was in de drie Zeeuws-Vlaamse gemeenten verhoudingsgewijs nog groter, van 694 naar 1.330. Over de oorzaak van de 'explo sieve' toename zijn de drie uit voerende instanties het roerend eens: de lage prijs, mond-tot- mond-reclame en de kwaliteit. „Wij krijgen maandelijks tweea drie klachten op 12.000 ritten", vertelt Eveleens. „Dat is heel weinig, maar wij blijven er bo venop zitten. Meestal gaat het om een taxi die te laat is geko men." Inhaalslag Vooral veel ouderen die zich minder goed kunnen verplaat sen, hebben zich vorig jaar aan gemeld. Eveleens: „Zij horen via kennissen, familie of de ge meente van het WVG-vervoer. Of kinderen dringen erop aan niet meer met de eigen auto te rijden. De groei lijkt nauwelijks af te vlakken. In Goes zie je dat wel, maar in andere gemeenten gaat het gewoon door. Daar is sprake van een inhaalslag." De Walcherse ambtenaar Lou werse verwacht 'als vanzelf een stabilisatie'. „Al zal de vergrij zing wel door blijven werken." Zeeuws-Vlaming Patrick van Herwaarden voorziet een min der sterke groei. Maar: „Oude ren ontdekken meer en meer de mogelijkheden van WVG-ver voer. En aangezien het percen tage ouderen in West-Zeeuws- Vlaanderen het hoogste is van Nederland..." De vraag is hoe lang gemeenten het WVG-ver voer nog kunnen behappen. „Goes en Schouwen-Duivelancl zitten tegen de grens van hun budget", meldt Eveleens. „Ook andere gemeenten zien dat op zich afkomen. Er zal echter geen dam opgeworpen worden, zo is besloten. Eind 1999 wordt dat opnieuw bekeken. Limiet Volgens Louwerse is het niet mogelijk het aantal deelnemers te begrenzen. Wie recht heeft op WVG-vervoer, moet dat krijgen. Er kan wel een limiet worden gesteld aan het (gesubsidieerde) gebruik, Zo kregen gebruikers op Walcheren eerst 'slechts' vierhonderd zones per persoon. Dat. is half 1996 afgeschaft, om dat het gemiddeld gebruik on der de vierhonderd zones lag. Zo 'n grens bestaat wel in de drie Zeeuws-Vlaamse gemeenten. Die ligt op plusminus tweehon derd gratis zones per gebruiker. Wie meer reist, betaalt het nor male tarief van 7,25 gulden per openbaar vervoerszone. In de Oosterschelde-regio en op Wal cheren kost een zone voor WVG- ers een gulden. GROEDE O.B.M. Groede, Voorstraat 16. tel. (0117) 37 15 65, O.B.M. Terneuzen, Voorstraat 16, tel. (0117) 37 15 65 MIDDELBURG Univé Zeeland, Molenwater 49, tel. (0118) 62 96 55 WOUW OVM Univé West-Brabant, Markt 5, tel. (0165) 30 15 05 Kom langs vooreen offerte. Of bel gratis: 0800-1935 (ma.-vr. 9.00-22.00 uur, zat. 9.00-17.00 uur). Daar plukt de vruchten van! De onsymphatiek aandoende borden aan de toegangswegen van Middelburg zijn nu overbodig geworden en zullen worden verwij derd. foto Lex de Meester door Edith Ramakers MIDDELBURG - De wielklem is geen probaat middel in Middelburg gebleken om foutparkeerders aan te pakken. Wethouder P. M. Brakman verwijderde gisteren samen met chef parkeerpolitie W. Alewijnse het eerste bord aan de Schroe- weg. Daarmee is een eind gekomen aan de Mid delburgse wielklem. De overige veertien borden die bij de toegangswegen staan, worden in de loop van volgende week ver wijderd. Vorig jaar werd vier keer naar een wiel klem gegrepen. „Dan moet je toegeven dat een wielklem niet past in Middelburg. Al leen recidivisten, mensen die vaak ver keerd parkeerden, kregen een klem. We hebben in Middelburg goede parkeer voorzieningen. Een klem is niet nodig. Wel houden we de wegsleepregeling in stand. We vinden dat hinderlijk gepar keerde auto's verplaatst moeten kunnen worden", reageerde Brakman. Veel men sen maakten bezwaar tegen de onsympa thieke tekst op de borden. Bij de binnenkomst van Middelburg wer den bezoekers direct met het parkeerbe leid geconfronteerd: Let op wielklem- mengebied. Meters verder hing het algemene welkomstbord. Brakman: „Daar had ik zelf ook proble men mee. Mensen heet je eerst welkom, pas daarna stel je regels." (Advertentie) 'Bom Dia 0113-626100 Blind Date menu 4-gangen ƒ37,50 Jachthaven Wemeldinge b.v. door Henk Postma VLISSINGEN - Met de vast stelling van de Wet op het pri mair Onderwijs (WPO), afgelo pen dinsdag door de Eerste Kamer, zijn de bassischolen nu daadwerkelijk verantwoorde lijk gemaakt voor de zorg voor kinderen die extra hulp nodig hebben, willen ze zich zo goed mogelijk ontwikkelen. Tegen die achtergrond deed beleids medewerkster R. Gongrijp van het ministerie van Onderwijs vrijdag een appèl op Zeeuwse leerkrachten om de manier waarop in hun scholen onder wijs wordt gegeven nog eens kritisch tegen het licht te hou den. Mevrouw Gongrijp kwam met die oproep tijdens het seminari um 'Doorstarten met Zorg' dat hetUtrechts Seminarie voor Or thopedagogiek gisteren hield in het Vhssings Hotel Arion. Zo'n 180 leerkrachten uit het basis- en speciaal onderwijs waren er op af gekomen. Ze luisterden de hele dag naar handreikingen voor verbetering van de zorg aan kinderen met achterstands- problematiek. Scholen voor basis- en speciaal onderwijs zijn nu verplicht met elkaar samen een zorgplan op te stellen waarin wordt aangege ven hoe middelen om kinderen extra hulp te geven worden in gezet. Dat moet gebeuren in re gionale samenwerkingsverban den. Geharrewar In Zeeland bestaan die al. In Zeeuws-Vlaanderen kostte het, door geharrewar tussen school besturen, nogal wat moeite zo'n samenwerkingsverband van de grond te krijgen. Maar volgens mevrouw Gongrijp zijn de pro blemen ook daar nu achter de *>g- Bedoeling is zo weinig mogelijk kinderen door te verwijzen naar het speciaal ondei'wijs, en zo veel mogelijk kinderen binnen het basisonderwijs precies die hulp te geven die ze nodig heb ben. Basisscholen krijgen daar meer geld voor naarmate ze meer kinderen binnen de boot weten te houden. Verwijst een school meer dan 4 procent van de leerlingen door naar het speciaal onderwijs, dan pakt dit financieringssysteem voor die school nadelig uit. In Zeeland is het doorverwijzings percentage nu al in veel gevallen lager. Op Walcheren echter is het aantal doorverwijzingen de laatste tijd echter zo gegroeid dat de kritische grens is gena derd. Rondreizend Gevolg van dit nieuwe beleid is ook dat leerkrachten uit het speciaal onderwijs meer nog dan nu al het geval is, hun entree maken in de basisscholen, als 'rondreizende' begeleiders, dan wel als vaste kracht binnen het schoolteam. De afgelopen jaren is hier al een begin mee gemaakt onder de noemer 'Weer Samen Naar School'. De nieuwe wet is niet het enige 'instrument' dat basisscholen krijgen toegewor pen om de aandacht voor kinde ren met achterstandsproblema- tiek te intensiveren. Zo komen nu ook middelen be schikbaar in het kader van Ge meentelijk Onderwijs Achter standenbeleid. Daarbij gaat het om de inschakeling van instel lingen voor gezondheidszorg en sociaal-cultureel werk bij de leerlingenzorg. Voor kinderen met specifieke problemen als doofheid, blind heid of andere lichamelijke handicaps wordt een 'leerling gebonden financiering' in het leven geroepen, wat ouders de mogelijkheid geeft zelf te kiezen waar hulp wordt ingeroepen. Handreikingen Tijdens het seminar gaven di verse sprekers de leerkrachten gisteren handreikingen voor het doorvoeren van veranderingen binnen de school die er op zijn gericht de leerlingenzorg te ver diepen en te verbreden. 'Groene golf' speelt Bressiaanse vloot in de kaart door Wout Bareman BRESKENS - De vismijn van Breskens heeft het eerste kwar taal van dit jaar een recordom zet geboekt. De omzet steeg - vergeleken met dezelfde perio de vorig jaar - met 1,3 miljoen gulden naar 7,2 miljoen. Omge rekend in kilo's verhandelde vis betekent het een toename van 340 ton tot 1150 ton. De Bressi aanse vloot profiteerde vooral van de grote hoeveelheid kabel jauw voor de Nederlandse kust, in visserskringen 'de groene golf' genoemd. Mijnmeester Jack Vader: „Het belangrijkste is dat dit resultaat vooral is bereikt door toedoen van de vloot van Breskens. Het onderstreept nog eens het be lang van de vloot en de vismijn voor Breskens." Gezond Met een verwijzing naar de plannen van minister Van Aartsen om de visafslagen in het land te reorganiseren, zegt Va der: „Onze omzetresultaten ge ven duidelijk aan dat we een gezonde en onafhankelijke vis mijn zijn. Voor de verdere groei en ontwikkeling van de haven van Breskens is het van groot belang dat de visafslag in z'n huidige vorm blij ft bestaan. Dat Van Aartsen zo'n duidelijk on derscheid maakt tussen visaf- slagen in particuliere handen en De 'groene golf' van kabeljauw bezorgde de Bressiaanse vloot een prima jaar, waarvan de vismijn ook profiteerde. foto Peter Nicolai die met een bestuurlijke of fi nanciële binding met een ge meente lijkt mij voor ons, als ge zond bedrijfniet relevant. De vismijn was aan vernieu wing toe en die wordt nu door gevoerd. Vader: „De afslag is prima geoutilleerd, die voldoet aan alle müieueisen. De be drijf s- en koelruimte wordt aangepast en daarna worden het mijnlokaal en het kantoor onderhanden genomen." Zondag vindt in de vismijn ove rigens voor de derde keer een zeebanketproeverij plaats. Negen horecabedrijven presen teren in de mijn tientallen visge rechten tegen gereduceerde prijzen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 59