Utrecht vervoert het ondergronds PZC VLUCHTELING Tom Poes en het Kukel varia 4 Futuristische aanpak van grote vervoersproblemen in Domstad standplaats Gekloonde klassiekers het weer zaterdag 4 april 1998 De gemeente Utrecht heeft zich bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat aangemeld als 'pilot-project' voor een nieuw systeem van ondergronds goederenvervoer. Het gaat om een stelsel van buizen onder de stad, waardoor elektrisch aange dreven karretjes goederen aan- en afvoeren. doorJos Steehouder In de nieuwe catacomben van Utrecht drijven straks geen uitwerpselen. In het nieuwe on dergrondse buizensysteem is slechts plaats voor aardige kar retjes die gestaag hun weg vin den naar de supermarkt en daar keurig de bestelling afleveren. Geen drollen maar donuts. Op tijd, zonder parkeerproblemen, zo vaak als maar nodig is en nog milieuvriendelijk ook. Het ondergronds systeem van goederenvervoer zou ertoe lei den dat driekwart van het ste delijke wegvervoer verdwijnt. Utrecht ligt in het hart van het land, wat later uitbreiding tot een Randstedelijk of zelfs lan delijk netwerk mogelijk maakt. Een ander argument vóór- Utrecht is dat er voortdurend gebouwd. Dat geldt vrijwel alle bestaande spoor- en wegverbin dingen, een nieuw stadscen trum en een nieuw stadsdeel voor 100.000 mensen: Leidsehe Rijn. En Utrecht heeft een oude binnenstad met winkelhart, waarin vrachtwagens een knel lend probleem vormen. Concur rentie is er van Zuid-Limburg (waar DSM en Nedcar een net willen opzetten), Leiden, Rot terdam en Arnhem-Nijmegen. De publieke en politieke discus sies over ondergrondse infra structuur gaan tot nu toe vooral over oplossingen voor bestaan de bovengrondse systemen voor personenvervoer. De omstreden tunnel onder het Groene Hart is daar een voorbeeld van. Maar het Buisleidingtransport is een totaal nieuw concept dat boven dien niet uitgaat van technisch futurisme, maar gebaseerd is op grotendeels bewezen techniek. Tunnelvrees De mobiliteit van mensen is moeilijk te beïnvloeden, mis schien gaat het met goederen gemakkelijker. „Pallets met blikken verf, rekken met de nieuwste mode of kisten bloem kolen hebben nu eemnaal geen tunnelvrees", zegt J. Katgerman uit Schiedam. Peking Katgerman is adviseur in inno vatie, stond aan de basis van het onderzoeksprogramma Duur zame Technologische Ontwik keling en is nauw betrokken bij de Interdepartementale Pro jectgroep Ondergronds Trans port (IPOT). Daarin werken de ministeries van Verkeer en Wa terstaat, VROM en Economi sche Zaken nauw samen aan de verdere ontwikkeling van dit systeem van goederenvervoer. Volgens G. Oude Vrielink, advi seur voor het Buisleidingtrans port van de gemeente Utrecht, is het mogelijk om in de komende twee jaar een redelijk overzicht te hebben van wat het systeem voor de stad kan betekenen. Hij is er van overtuigd dat alterna tief goederenvervoer veel kan bijdragen tot meer leefbaar heid, een beter milieu en meer veiligheid in de stad. Werking Het systeem voorziet in een bo- ven-ondergronds overslagsta tion, een Logistiek Stadspark. Dat moet worden aangelegd in de omgeving van Lage Weide, Utrecht-West, omdat daar niet alleen het landelijk spoornet en autosnelweg samen komen, maar ook omdat het de schakel wordt tussen het centrum en de nieuwe stad met Leidsehe Rijn. Ter plekke kunnen goederen per trein of vrachtauto worden aan geleverd in de overslagterminal, of het daaraan gekoppelde on dergronds distributiecentrum. Van daaruit rijden onbemande lorrie-achtige wagentjes door de buizen naar Leidsehe Rijn en de het stadscentrum. Katgerman denkt dat in win kelstraten met meer kleine win kels de winkeliers zullen beslui ten tot een gezamenlijk optakel- punt, een Wijk Distributiecen trum. „Maar een supermarkt wil ongetwijfeld zijn eigen aan sluiting, net als een ziekenhuis. Van straat tot straat, van bedrijf tot bedrijf kan maatwerk gele verd worden. De bevoorrading kan 24 uur per dag doorgaan, omdat alles is geautomatiseerd. Het zal nagenoeg feilloos func- door Jan van der Made Er zijn weer een hoop nieuwe films uit. Ze hebben Oscars gewonnen en draaien overal in de bioscoop. Behalve in China, want daar mogen maar tien nieuwe westerse films per jaar worden vertoond. Geen probleem. Veel Chinezen hadden Titanic al gezien voor dat hij in Amerika in roulatie ging. Op het moment is Wag the Dog populair. Zelfs China-vij- andige films als Seven Years in Tibet en Red Corner (over een Amerikaan die slaags raakt met de Chinese justitie) kunnen hier bekeken worden. Dat gaat als volgt. Je gaat naar een van die tenten in de 'Bar Straat', Sanlitun Lu. In de loop van vijf jaar verscheen daar een reeks cafés, nachtbarretjes en restaurants. Dat wordt allemaal gedoogd door de autoriteiten van Peking, misschien als een Special Economische Zone voor westerse verderfelijkheid. In de kroegjes en eettenten in Sanlit- (Advertentie) ER IS NIET VEEL VOOR NODIG OM tioneren, zeker in vergelijking met ons huidige systeem van vrachtwagens: Het voordeel van die buizen is dat er geen mensen bijkomen. Je hebt geen last van overstekende koeien, stuifsneeuw, kantelende vrachtwagens, files of zelf moordpogingen. Katgerman schetst dat twee be langrijke ontwikkelingen het systeem mogelijk zullen maken: enerzijds de mogelijkheid om buizen te boren met relatief kleine diameters, anderzijds de snel oprukkende automatische piloot in voertuigen. Boren V. Molenaar van de Stichting Boren van Tunnels en Leidingen (BTL) bevestigt dat het be drijfsleven nagenoeg klaar is voor het grootschalig boren van buizen met diameters tot onge veer 3 meter. De stichting BTL houdt zich vooral bezig met on derzoek naar nieuwe boorpro- cessen. Het boren van leidingen is nu mogelijk van enkele deci meters tot een doorsnede van 14 meter. Kleinere diameters zijn goedko per en technisch eenvoudiger uit te voeren. Ze worden tot nu toe veelal gemaakt als onder deel van drinkwaterleidingen, gasbuizen of leiding voor stads verwarmingsdoeleinden. Drie meter is, volgens Katgerman breed en hoog genoeg voor ver uit het meeste goederenvervoer. Schiphol en de bloemenveiling Aalsmeer zijn Utrecht in de planvorming een jaar of vijf vooruit met een ogenschijnlijk vergelijkbaar systeem. „Het bij zondere daarvan is dat het bui zenconcept vanuit een markt vraag van twee commerciële partijen wordt ontwikkeld", zegt Katgerman. Toch zal een stedelijk project het volgens JT j arks van de ver- voersorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) nog heel moeilijk krijgen. „Niet zo zeer de techniek is een pro bleem, maar de organisatie en financiering. Je legt een totaal nieuw vervoersconcept neer, wat het bestaande systeem gaat doorbreken. Nu al zie je dat overslag van weg naar water en spoor uiterst moeizaam ver loopt, dat wordt met dit systeem niet eenvoudiger." Tjarks betwijfelt of de goede renstromen in oude binnenste den groot genoeg zijn om het systeem betaalbaar te houden. „Misschien doen we straks vooral veel boodschappen via Internet en neemt de vraag naar goederen in binnensteden af." Bij TLN leeft de vrees dat straks de vervoerskosten te pan uitstij - gen in vergelijking met de ei genlijke productiekosten. „Bovendien halen de meeste winkeliers in Utrecht hun goe deren met de eigen auto met een aanhanger of krijgen ze het rechtstreeks van de leverancier die een eigen auto heeft. Slechts een deel komt via het beroeps- goederenvervoer. Hoe ga je dat allemaal organiseren? Hoe kun nen vervoerders zich nog onder scheiden van een ander?" vraagt hij zich af. Kluif Overheden en bedrijfsleven krijgen de zwaarste kluif aan de organisatie op logistiek, juri disch en financieel terrein. Want van wie is straks het sys teem? Wie is verantwoordelijk voor de goederen die vervoerd worden? Tot hoe diep geldt het eigendomsrecht op grond waar onder wordt geboord? Hoe dicht mag je bij funderingen van wo ningen en monumenten komen? Is er een ondergronds bestem mingsplan nodig en hoe maak je dat eigenlijk? Wat gaat het alle maal kosten en waar komt dat geld vandaan? Vragen waarop een pilotproject de antwoorden moet geven. GPD 5 Toonder Studio's un kun je niet alleen je honger stillen of dorst lessen, er worden ook illegale video-cd 's aangebo den. Voor vier gulden per stuk kun je gekloonde versies kopen van Event Horizon, Man In Black, Titanic, maar ook van klassieke films als Rain Man en Diamonds Are Forever. Slordig De omslag is slordig nagemaakt op een kleurenkopieerappa raat.'De titels zijn allemaal in het Chinees vertaald; je moet op basis van de plaatjes uitvinden oin welke 'film' het gaat. Ana conda (over een enorme wurg slang die een filmteam in de Zuid-Amerikaanse jungle ter roriseert) heet 'Rampspoed van de Hel Slang'; Vulcano heet 'Aardvuur bedreigt de Stad' en Men In Black 'Bovennatuurlijk Zwart'. Alleen Titanic is her kenbaar doordat vier karakters, 'DaiTaNi Ke', eert transliteratie van de titel vormen. Veel tij d om dat uit te puzzelen is er niet, want verkoper Li is vre selijk zenuwachtig en allergisch voor de politiepetten die af en toe langs het raam schuiven. Want hij weet dat hem jaren strafkamp wachten als hij ge pakt wordt, en de kebabtent, waarvan de eigenares het alle maal toelaat (ze krijgt waar schijnlijk een aandeel van de winst), kan dan ook haar deuren wel sluiten. Bij het minste ver moeden van onraad grijpt hij de stapel VCD's ('Copmact Viedo' staat er op een) van tafel en pre tendeert dat hij een ober is. Als het gevaar is geweken, pro beert hij zo snel mogelijk nog wat video's te slijten en ver dwijnt in het niets. Het gevoel van overwinning daarna dat je films kunt zien die in Nederland nog niet eens in de bioscoop draaien, slaat thuis meestal snel om. Want de kwali teit van die illegale VCD's is meestal vrij slecht. Ze blijven vaak hangen, of maken een ziekmakend, klikkend geluid en' er verschijnen verticale, ge kleurde balken dwars door het verstilde beeld net op een span nend moment. Ondanks dat koop je de volgen de keer toch weer een stel vi deo's. Want het cellofaan en de felle, slecht gekopieerde plaat jes blijven lokken en wie weet zit er een film tussen die wel werkt. Het is een soort versla ving geworden. GPD 4860-Tom Poes had intussen niet stil gezeten. Met zachte drang had hij Ep-Iep van zijn pij ontdaan en nu stond hij naast het gat in de keldervloer, gereed om af te dalen. „Wat ben je toch van plan, jonge vriend?", vroeg heer Bommel, die zich ongerust achter hem bewoog. „Daar beneden is het gevaarlijk, dat heb ik nu wel begrepen. Er waren allerlei figuren uit de onder wereld, die ons gadeslaan. Laten we ons er toch bij neerleggen, als je begrijpt wat ik beoel." „Dat wil ik juist niet", zei Tom Poes. „Voor die ventjes uit de won derwereld ben ik niet bang; ze doen alleen maar wat de Droon zegt. En daarom ga ik die Droon zoeken, want dat is een kwaaie." Zo sprekende verdween hij in de duisternisopening en nu liet heer Ollie zich moedeloos op een steen zakken. „Wat naar is dit nu allemaal", prevelde hij met bleke lippen. puzzel Cryptogram Horizontaal: 3. Zeker het werk van een grove aannemer? (7); 6. Het product van een tochtige kip? (6); 8. Kies geluid (4); 11. Alles bij elkaar nog maar twee personen (5); 13. Later geschikt om oplettend te zijn (5); 14. Die bloem is dwaas van toon (6). Verticaal: 1. Het gaat in Duitsland om dit beest (4); 2. Kwaliteitstelevisie is toch niet zo goed (5); 4. Dat verbond is bijna enig (4); 5. In de clinch liggen bij het dansen (7); 7. Wordt gespeeld, ge zongen en gedraaid (6); 9. Een omwenteling is nog een hele klus! (4); 10. Dat beestje is stapel (3); 12. NietvoorToon bij de Chinees (4). Oplossing vrijdag Charleroi rulionork immermeer maatj efik inclusief nihiltgli attribuut laieperrg isglobaal triplonno eenddutir inui'ewkui towerdame Nautisch bericht Zuid- tot zuidwest, 5 tot 7 Beaufort. Over het algemeen goed zicht, Temperatuur zeewater vlak langs de kust 8 graden. Kleine kans op onweer tijdens een bui. Waterstanden „Waarom kunnen we het niet gewoon prettig hebben, met een knap pend haardvuur en een verzetje op zijn tijd? Waarom moet het goede leven van een oppassend heer nu weer bedreigd worden door zo'n droon?" Deze gedachte liet hem geen rust - en een poosje later kon men hem bekommerd over de weg zien lopen, in zijn zorgen verdiept. „Ik had Tom Poes niet moeten laten gaan", zo sprak hij tot zichzelf. „Hij is nog zo jong en onervaren en dit gevaar is veel te groot voor hem. Als er dan iets gedaan moet worden is het door een volwassene met onderscheidingsvermogen. Ach, ik had flinker moeten zijn..." Op dat moment werd zijn aandacht getrokken door motorgezoem achter hem. Het was burgemeester Dickerdack, die zich geheel ver slagen stadwaarts liet rijden. ZATERDAG Hoog water Laag water 4 APRIL uur cm uur cm uur cm uur cm Vlissingen 08.29 18321.10 148 02.15 179 14.50 166i Terneuzen 08.49 207 21.25 171 02.46 188 15.04 173 Bath 09.49 246 22.20 208 03.40 216 16.05 202; Roompot Buiten 08.35 14021.15 107 02.20 14414.55 133; Zierikzee 09.50 145 22.25 115 03.30 148 16.05 139] Stellendam Buiten 01.00 111 02.30 123 01.00 094 08.50 093i Wemeldinge 10.00 165 22.35 131 03.35 162 16.10 152 Philipsdam West 10.05 155 22.30 125 03.25 15716.00 147j ZONDAG Hoog water Laag water 5 APRIL uur cm uur cm uur cm uur cm Vlissingen 09.50 159 22.36 131 03.30 164 16.05 146 Terneuzen 10.05 182 22.56 153 03.50 172 16.26 153 Bath 10.56 217 23.46 185 04.39 198 17.12 180 Roompot Buiten 10.00 124 22.50 097 03.35 136 16.05 120 Zierikzee 10.55 131 23.40 105 04.40 14417.15 128 Stellendam Buiten 01.00 089 03.45 107 01.00 092 10.15 084 Wemeldinge 11.05 147 23.50 118 04.40 15617.20 140 Philipsdam West 11.10 142 23.50 115 04.35 151 17.10 134 MAANDAG Hoog water Laag water 6 APRIL uur cm uur cm uur cm uur cm Vlissingen 11.16 155 23.55 143 04.49 158 17.34 144 Terneuzen 11.35 178 ----- 05.04 164 18.06 151 Bath 12.22 212 05.55 188 18.39 175 Roompot Buiten 11.20 122 04.55 133 18.05 117 Zierikzee 12.25 129 06.00 142 18.45 126 Stellendam Buiten 01.00 078 01.00 025 01.00 090 11.45 077 Wemeldinge 12.35 145 06.00 153 18.45 137 Philipsdam West 12.30 141 05.50 147 18.50 130 Europa:Zacht en nat recept »nde,ue Stroganoff-tartaartjes (4 personen) De Stroganoffs behoorden tot de invloedrijke families in het oude Rusland. Ze bezaten zoutmijnen en banken en hun invloed reikte ver. Een van de Stroganoff-telgen werd door Tsaar Peter in de adelstand verheven en deze Strogan- off bezat een Franse keukenchef, wat in die jaren als zeer chic ervaren werd. De Stroganoffsaus zou een creatie zijn van deze chef. Ingrediënten: 4tartaartjes peper en zout boter om te bakken 1 ui 1 bakje champignons (ca. 250 gram) 2 tomaten 1 groene paprika 1 groot blik tomatenpuree 3 dl bouillon allesbinder. Bereiding: Pel en snipper de ui voor de saus. Maak de champignons schoon en snijd ze in plakjes. Kruis de tomaten in en ontvel ze. Snijd de toma ten in stukken. Was de paprika en snijd hem in repen. Fruit de uisnippers en champignonplakjes in bo ter aan. Voeg de paprikarepen toe en na enkele minuten de stukken tomaat. Laat dit alles ongeveer 5 mi nuten zachtjes fruiten. Los de tomaten puree op in de bouillon en schenk dit in de pan. Laat zachtjes stoven terwijl u detar- taartjes in een andere pan bakt. Bind de stroganoffsaus met wat allesbinder en geef de saus bij de tartaartjes. Een diepe depressie boven de Britse eilanden heeft een groot gedeelte van Europa in zijn greep. In Engeland, Frankrijk, de Benelux en Duitsland staat een stevige wind, er vallen regel matig buien waarbij ook onweer voorkomt en de zon is maar weinig te zien. Het enige pluspuntje is de temperatuur die met 13 tot 15 graden boven de normale waarden ligt voor deze tijd van het jaar. Zelfs in Portugal, Spanje en het noorden van Italië is het onbestendig. Vanaf dinsdag draait de wind naar het noorden en daalt de temperatuur in West-Europa enkele graden. Naast enkelê buien komt de zon meertevoorschijn. Zon en hogere tempera turen zijn in het zuiden van Italië, de Balkan, Griekenland en Turkije te vinden. Hier lopen de middagtemperaturen op naar een aan gename 20 tot 25 graden. Vanaf maandag ontstaan ook hier diverse buien en doet de temperatuur een stapje terug. Een scherpe overgang naar kouder weer is te vinden noord van de lijn: Schotland via Noord-Denemarken naar de Baltische Staten. Daar vriest het in de nacht lichten overdag loopt de temperatuur ton ongeveer 5 graden op. De zon schijnt echter regelmatig en alleen in het uiterste noorden valt al en toe lichte sneeuw. De Lange Elisabethstraat in Utrecht, «le duurste winkelstraat van Nederland. Het is de vraag of een ondergronds bevoorradingssysteem voor alle ondernemers aantrekkelijk is te maken. foto Jaap de Boer/GPD Zon zaterdag onder20.22 Q zondag op 7.11 Maan zaterdag onder 3.40 zondag op 13.43 Een paraplu is dit weekeinde geen Door: Jordi Bloen overbodige luxe, want regelmatig valt er een bui. Tussen de buien door komt de zon er heus wel aan te pas, maar'rustig lenteweertje' komt in hetweerwoordenboek voorlopig niet voor. Vooral vandaag waait het namelijk ook stevig van tijd tot tijd. Dit in tegenstelling natuurlijk tot het vorige week einde, toen we konden genieten van een bleek zonnetje, droge condities en aangename temperaturen bij geen wind van enige betekenis. Vanochtend schijnt de zon regelmatig tussen de wolken velden door. Op de meeste plaatsen in de regio blijft het droog. In de loop van de middag zal de buiigheid wellicht opleven. Daarbij: is er een wisselende hoeveelheid bewolking en is de zon slechts mondjesmaat zichtbaar. Vermeldenswaardig is de wind. Die haalt vaak uit naar vrij krachtig, 5 Beaufort. Soms zelfs krachtig en in de Zeeuwse kustwateren neemt de wind zelfs toe tot hard, kracht 7. Ondanks wind en weinig zonneschijn is het aan de milde kantvoc* begin april. De temperatuur klimt naar waarden van een graad of 14. Morgen bevindt zich in de buurt van Ierland Veel Wind 1012° I nog altijd een slcchtweer gebied. Vanaf dinsdag kruipt het gebied naar onze om geving. Volgens het Engelse model wordt het ten zuiden van Nederland neergelegd. De positie ervan bepaalt de windsterkte. Komt het gebied pal boven ons land, dan is de wind zwaktot hooguit matig. Krijgen de Engelsen gelijk, dan is de wind enkele Beaufortjes sterker. In ieder geval houdt de wisselvallig heid aan. Ervaltsomseen bui, de zon laat niet geheel verstek gaan. Vooruitzichten wind ZW4 NW 4 Zeeland: Soms nat VERWACHTING VOÖp ZATERDAGMIDDAG 4 APRIL 1993

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 4