Skoda werkt aan een beter imago Desgewenst op één wiel Luchtige belevfimg in Carrera Cabriolet PZC Octavia en Felicia Toyota Camry met veel extra's auto motorfiets 41 autonieuws zaterdag 4 april 1998 De Skoda Octavia heeft sinds kort naast de sedanversie een zeer complete Combi. Een wellicht wat ouderwets aandoende naam voor een zeer westerse, moderne stationwagon. Maar ouderwetse naamgeving of niet, Skoda bewijst dat het in staat is een auto te bouwen die qua design en kwaliteit een interessant alternatief biedt. En daarmee lijkt het merk op de weg terug naar een wat betere status. In de jaren dertig werd Skoda soms in één adem genoemd met merken als Rolls-Royce en Hispano Suiza. Wie zich toen een Skoda kon permitteren, was in zeer goede doen. Skoda is een aantal jaren gele den stevig onder de armen genomen door het Volkswagen- concem. Dat betekende een kwa liteitsomslag die er niet om loog. Nu ook het design gelijke pas kan houden met de wensen en eisen van een modern koperspubliek, betekent het dat het kenmerkende groen/witte Skoda-logo steeds vaker te zien is. Daarvan getuigen ook de huidige verkopen. In de af gelopen twee maanden verkocht Skoda ruim 300 auto's en dat is meer dan het merk een tijdje gele den per jaar verkocht. Naast de Octavia zit daar uiter aard oók de Felicia in Hatchback - en Combi-uitvoering bij. Die meerverkopen staan of vallen ove rigens met de productie. Die dient - en dat werd ook beloofd door de Raad van Bestuur van Skoda Au to zoals het merk momenteel door het leven gaat - aanmerkelijk uit gebreid te worden. Vorig jaar wer den er in totaal 360.000 Skoda's gebouwd, dit jaar moeten dat er vijftigduizend meer worden. Prijsstelling Die extra verkopen zullen deels op het conto van de Octavia Combi komen. Want dat is een zeer inte ressante auto. Een vlotte lijn, met een in een ronding verlopende achterpartij, niet al te karig in de accessoires en een prijs die voor een basismodel in de buurt van de 35 mille uitkomt. Daar krijg je dan wel twee airbags voor, warmtewe rend glas, stuurbekrachtiging, in hoogte verstelbaar stuur en be stuurdersstoel, vier hoofdsteunen, wegrijblokkering, gedeelde ach terbank en zo gaat het nog even door. De GLX en SLX doen daar nog en kele flinke schepjes bovenop. Schepjes die overigens wel ver taald worden naar een hogere prijsstelling, maar dat zal duide- lijk zijn. Het interieur van de Octavia Com bi ziet er degelijk en goed afge werkt uit. Niet overdadig in de krullen, maar aangenaam om te zien. Onder een langgerekte huif de meters en klokken. Die huif loopt door in een console waarin verwarming en ventilatie, audio en opbergvak. Skoda zorgde voor uitstekend zit- meubilair voor vijf mensen. De achterbank is deel- en opklap baar, waardoor de bagageruimte tot ruim 1500 liter vergroot kan worden. De vloer van de ruimte, voorzien van glijrails voor zware lading, is opvouwbaar, waardoor een soort tussenschot gevormd wordt. Tegelijkertijd komt er dan een extra laadruimte van 15 centi meter diep beschikbaar. Wie dan nog bergruimte te kort komt, heeft ook nog de beschik king over twee afsluitbare berg- vakken aan weerszijden van het De Felicia heeft ondanks een facelift nog niet de westerse uitstraling van de Octavia. Octavia Combi: niet overdadig in de krullen maar wel aangenaam om te zien. ruim. Er kan dus zeer veel in, in de ze Octavia Combi. Slim is ook de aanwezigheid van een dubbele 12 volts-aansluiting in de bagageaf deling. Kom je niet vaak tegen en ligt eigenlij k erg voor de handE en koelboxje mee tijdens gezinsuitjes is niet vreemd meer en zo hoef je tenminste niet met allerlei ver lengsnoeren vanuit de cockpit naar achteren toe te rommelen. VW-motorem Er is keuze uit een aantal motoren. Bij de introductie is de Octavia Combi uitgerust met een 1,6 liter benzinemotor (74 kW/101 pk)-en een 1,8 liter 2 0-kleppen turbomo tor van 110 kW/150 pk. Verder een turbodieselmotor van 1,9 liter in houd, directe inspuiting en een vermogen van 66 kW/90 pk, als ook een turbodiesel met variabele turbo die nog wat extra kracht geeft: 81 kW/110 pk. Op termijn komt er nog een iets lichtere 1,8 li ter benzinemotor bij (92 kW/125 pk) en een zeer zuinige direct inge spoten diesel zonder turbo. Die komt aan 50 kW/68 pk. Vooral de direct ingespoten turbo diesel van 110 pk doet het bijzon der goed. Die motor kennen we, net als de andere machines overi gens, al van diverse Volkswagen modellen en in de Octavia komt deze krachtbron ook zeer tot zijn recht. Trekkracht voldoende om veel benzine-auto's het nakijken te geven. Sprinten van 0 naar 100 duurt maar 11,5 seconden en de topsnelheid bedraagt ruim 190 km/h. Volgens Skoda is het ver bruik van deze diesels erg laag: 5,1 liter per 100 km voor de zwaarste en 5,2 liter voor de lichtere versie. Omgerekend komt dat neer op cir ca 1:19. Bepaald niet gek! Rijden doet de Octavia uitste kend. De gebruikte wielophan ging, vóór MacPhersons, achter een torsie-as, zorgt voor een uit stekende koersvastheid en een prima bochtgedrag. De Combi blijft onverstoorbaar en gemak kelijk in het gareel, stuurt licht en precies en wordt ook bij vol rem men niet instabiel. Facelift Dat goede weggedrag geldt overi gens ook voor de Skoda Felicia, die met de komst van de Octavia Combi een facelift onderging. Daar is die. Felicia zichtbaar van opgeknapt, al haalt het model nog niet de westerse uitstraling van de Octavia. Uiterlijk is de kenmer kende grille met logo toegepast die de Octavia ook heeft. Verder rechthoekige koplampunits en een opnieuw vormgegeven motor kap. Aan de achterzijde is een spoiler in de carrosserielij n geïn tegreerd. Over het geheel genomen biedt de auto een wat sneller aan zien dan voorheen. Zowel de Hatchback als de Combi zijn wat langer geworden en dat betekent wat meer beenruimte achterin. Opvallend in het interi eur is het dashboard, dat in twee tinten is uitgevoerd en met enkele accessoires is uitgebreid. Een nieuwe middenconsole met twee uitklapbare bekerhouders en - dat is echt een vondst - een uitneem- baar opbergvak. Overigens ver vangt deze box het dashboard kastje als dat wordt opgeofferd aan een airbag. De Tsjech wordt niet standaard met airbags geleverd. Dat hoort thuis in het safetypakket, waarin ook ABS zit. De Felicia beschikt wel over een startblokkering, in de kleur van de carrosserie gespoten bumpers en in hoogte verstelbare hoofdsteunen. De Felicia kan worden geleverd met twee 1,3 liter benzinemotoren (respectievelijk 40 kW/54 pk en 50 kW/68 pk) of een 1,6 liter benzine motor van 55 kW/75 pk. Er is ook de bekende dieselmotor van 1,9 li ter inhoud. Die levert een vermo gen van 47kW/64pk. Tijdens test ritten beviel ons vooral de 1,6 liter benzinemotor uitstekend. Vanaf half april staan de vernieuwde Fe licia en de Octavia Combi bij de dealer. Mario Vos Open auto's hebben een lange traditie bij Porsche. De eer ste auto van dit beroemde Duitse sportwagenmerk was zelfs al een open auto. De vorige week vrij dag op 88-jarige leeftijd overle den Ferdinand Porsche reed er vijf tig jaar geleden de eerste kilo meters mee. Die auto, het proto type van de 356, moet al net zo opwindend zijn geweest als de recentste open auto van Porsche, de 911 Carrera Cabriolet. De nieuwe cabriolet is geba seerd op de jongste, ultra moderne generatie van de 911, die vorig jaar oktober werd geïn troduceerd. En die nieuwe cabrio is net zo'n grote stap voorwaarts als de nieuwe coupé dat een half jaar geleden was. De fanatiekste Porsche-liefhebbers zullen zoals altijd even aan het idee van een nieuw model moeten wennen, maar de 911 Carrera Cabriolet overtreft zijn voorganger op alle punten. Eigenlijk heeft de nieuwe open .911 alleen de contouren van de carrosserie met zijn voorganger gemeen. En dan alleen als de kap gesloten is. Want als dit strak ge spannen kapje weggevouwen wordt boven de achterin ge plaatste motor, staat de 911 er heel wat fraaier bij dan zijn voor ganger. Daar lag het dak een beetje slordig op de achterkant, terwijl het nieuwe Z-vormige dak volautomatisch en in slechts twintig seconden onder een af- dekplaat verdwijnt. Er schijnen De kap van de Porsche 911 Carrera Cabriolet kan netjes worden weggewerkt onder een afdekplaat. vele patenten te rusten op het mechanisme van deze ingenieuze kapconstructie. Eventueel is voor de wintermaanden een hardtop te plaatsen die van de cabriolet weer een coupé maakt. Windschot Wat de bestuurder dan nog af houdt van een heerlijk ritje open rijden, is het zogenoemde wind- schot, een fijnmazig gaaswerkje in een frame dat achter de hoofd steunen van de stoelen rechtop wordt gezet. Dit windschot ver hindert het van achteren inwaai en van de rij wind, een verschijn sel dat ontstaat als het dak van een auto is verwijderd en daar mee de natuurlijke stroomlijn wordt verstoord. Bij de 911 Carrera Cabriolet is het windschot heel effectief, want tot ver boven de Neder landse maximumsnelheid kun je tochtvrij rondrijden. Dat laat je alleen wel uit je hoofd, omdat het geluidsniveau dan erg hoog wordt. En windgeruis is niet mooi om naar te luisteren. De vloeistofgekoelde 3,4 liter boxermotor van de 911 is dat wel en je krijgt met open kap volop gelegenheid om ervan te genie ten. Bij lage toerentallen produ ceert de zescilinder een karakte ristieke huil, die vergezeld van allerlei metalige geluiden over gaat in een sonore zoem. Trap je bij pakweg 4.500 toeren het gas pedaal helemaal in, dan haalt de motor gemeen grommend zijn volledige vermogen te voor schijn. Er zijn weinig automoto ren met zo'n mooi geluid. Als de Porsche-motor alle reser ves aanspreekt, heeft de bestuur der 221 kW/300 pk tot zijn^ beschikking. Waarmee in 5,4 se conden vanuit stilstand naar 100 km/h kan worden geaccelereerd. De topsnelheid bedraagt 280 ki lometer per uur, maar dat is een volstrekt academische waarde, die je zelfs op een circuit niet kunt halen. Uitverkocht Een rit in de 911 Carrera Cabrio let brengt onherroepelijk super latieven in de mens naar boven. Het is zelfs voor niet-autolief- hebbers een beleving. En sinds Porsche de 911 bij de recente mo delwisseling van enige nukkige wegliggingstrekjes verloste, is het ook een heel veilige en mak kelijke auto die door iedereen te rijden is. Dat betekent helaas niet dat een 911 Carrera voor een grotere groep mensen is weggelegd. Een prijs van ƒ263.500 (ƒ31.000 meer dan de Coupé) beperkt de koperskring zeer. Toch zijn de 25 exemplaren die de Nederlandse importeur dit jaar van de fabriek krijgt toebedeeld al verkocht. Er worden pogingen ondernomen om er nog vijftien extra te krij gen. En ook die zullen grif van de hand gaan. Mario Vos Toyota heeft het leverings programma van de Camry uitgebreid met een speciale 'Executive'-uitvoering. Dit model is uitgelost met de 2,2 li ter viercilinder motor en kost 62.990. De auto heeft echter een bijzonder luxueuze uitrus ting. Standaard beschikt de Camry Executive over lederen bekleding, stoelverwarming, elektrisch verstelbare stoelen, cruise control, side airbags en automatische klimaatregeling. De extra's vertegenwoordigen te zamen een waarde van 8.435, maar Toyota vraagt er minder voor en becijfert het voordeel van de klant op ƒ3.920. Uiterlijk is de Camry Executive herkenbaar aan de grille met gaasmotief en sub tiele 'Executive'-badges. Van de Camry Executive worden in ons land slechts 300 exempla ren geleverd. Met ingang van mei heeft Ford het gamma van de Fiesta herzien en veel over zichtelijker geprijsd. Ford noemt dit het Easy Choice Sys tem' en daarbij heeft de klant bij eenzelfde prijs de keuze uit een sportieve, een luxueuze, een extra economische of een gemakkelijk te rijden uitvoe ring. Fiesta In het Fiesta-gamma zijn er nog maar vier prijzen, waar steeds verschillende uitvoeringen en motoren voor,worden geleverd. Dat gamma ziet er daarom nu als volgt uit: Voor 23.495 is er de Fiesta Forza alleen als driedeurs met 1,3-liter motor. Voor 25.495 is er een Fiesta Forza 1.3 16V drie- of vijfdeurs of een Fiesta Forza 1.3 16V RS driedeurs. Voor ƒ27.495 is er een Fiesta Forza 1.3 16V automaat, drie- of vijfdeurs, een Fiesta Forza 1.8 diesel drie- of vijfdeurs, een Fiesta RS, 1.4 16V driedeurs of een Fiesta Ghia 1.3 16V drie- of vijfdeurs. Voor 29.495 ten slotteisereen Fiesta Ghia 1.3 16V automaat vijfdeurs of een Fiesta Ghia 1.4 16V drie- of vijfdeurs. Deze prijzen gaan in op 5 mei. Lexus occasion Een nieuwe Lexus is maar voor weinig mensen weggelegd. Maar een gebruikt model kan voor veel meer mensen interes sant zijn. Daarom organiseren de vijf Nederlandse Lexus- dealers in samenwerking met importeur Louwman Parqui B. V. het Lexus Occasion Evene ment. Het evenement wordt ge houden bij de importeur in Raamsdonksveeraande A27 en laat een ruim aanbod aan ge bruikte modellen zien. Er kan worden proefgereden, gekeken en vergeleken. De meeste mo dellen worden aangeboden met de Lexus Premium Warranty, een extra lange garantie tot maarliefst 300.000 kilometer. Het occasion Evenement is op 18 en 19 april van 10.00 tot 17.00 uur. Zelfs in stilstand heeft de MuZ 660 Mastiff al iets baldadigs over zich. Motorrijdend Nederland zal moeten leren leven met het fenomeen funbike. Bezitters van dergelijke motoren beleven het ultieme motorgevoel bij voorkeur op korte, liefst bochtige trajecten. Het daarbij behorende gooi- en smijtwerk moet worden ondersteund door een tweewieler die niet alleen fors kan accelereren, maar bovendien beschikt over een rijwielgedeelte dat berekend is op dergelijk rijgedrag. De Hilversumse MuZ-impor- teur Nico van de Kuinder haalde onlangs twee totaal nieu we MuZ-varianten naar ons land. Van dat tweetal kan aan de door de Japanner Masanori Hiraide ont worpen MuZ 660 Mastiff zonder gewetenswroeging het predikaat funbike worden toegekend. Wat deze asfaltcrosser in z'n mars heeft, kun je eigenlijk met geen pen beschrijven. Dat moet je ge woon aan den lijve hebben onder vonden omdat de Mastiff ue basis legt voor een totaal andere vorm van motorrijden. Masanori Hiraide wist het al op jonge leeftijd tot designer te schoppen bij Yamaha Motors. Daar werd zijn creativiteit echter te veel aan banden gelegd door de klantgerichtheid van het mega- concern. Gevolg was dan ook dat Hiraide begon om te zien naar 'wat anders'. Dat andere diende zich aan in de vorm van het Maleisische Hong Leon-concern, dat het fail liete MuZ van de slopershamer had weten te redden en vervolgens besloothet merk in 1996 nieuw le ven in te blazen. Hiraide moest de man worden om MuZ dat nieuwe imago te bezorgen. Eenmaal in het Duitse Zschopau gearriveerd, kreeg Hiraide de vrij e hand om twee nieuwe motoren te ontwerpen: een all-roader en een funbike. De enige voorwaarde was dat beide tweewielers opgebouwd moesten worden rond de Yamaha XTZ 660-motorblokken die Moto und Zweirad Zschopau (MuZ) eerder gebruikte voor hun Voy agers en Skorpions. Medio vorig jaar was de klus ge klaard, waarna de motorwereld kennis kon maken met de MuZ Baghira en de MuZ Mastiff. Het publiek zou echter nog tot het vroege voorjaar van 1998 moeten wachten voordat beide tweewie lers ingekrat konden worden. Nu beide tweewielers daadwerke lijk uitgekrat kunnen worden, valt pas op hoe eigenzinnig de creaties van Hiraide zijn. Dat blijkt met name bij de Mastiff. Die loopt door zowel z'n totale uitstraling als de tails volledig uit de pas. Want wie voorziet het front en de tank nu van een doorlopende miniatuur rolbar die je normaal gesproken alleen bij rallywagens aantreft? Hiraide dus. En wie haalt het in zijn hoofd motorkoplampen van spijltjes te voorzien? En waarom worden verchroomde passagiers- handgrepen gemonteerd terwijl er door het gebruiksdoel absoluut geen plek is voor bijzitters? Zelfs in stilstand heeft de motor al iets baldadigs over zich. En die uitstraling doortrekt het hele we zen van de motor. Dat blijkt bij voorbeeld ook uit de zithouding. Je zit vrij ver naar voren in een houding waarbij je direct de nei ging hebt een voetje aan de grond te zetten. Net alsof je al aan het driften bent. Op het plankharde maar bepaald niet oncomfortabe le zadel heb j e op 8 3 centimeter za delhoogte trouwens alles wel di rect en goed onder handbereik. Ook het informatiegehalte dat via de twee klokbekervonnige units gegeven wordt, krijgt een dikke voldoende evenals het indicatie lampje. .Trekkracht Het motorische hart van de Mas tiff is het bekende Yamaha XTZ 660-blok. De vloeistofgekoelde eencilinder weet dankzij een vijf- klepskop 50 pk/37 kw bij 6.500 tpm aan de krukas door te geven. De maximale trekkracht (57 Nm) wordt bereikt bij 5.250 tpm. Dat zijn waarden waarmee je een 162 kilo zware 'mono' heel goed kunt laten presteren. En daarvan is bij de Mastiff dan ook sprake, want het ding zal desgewenst zeer vlot op een wiel van de meet vertrek ken. Concurrentie heeft de motor (nog) niet te duchten. In dit segment is de 50 pk sterke KTM 620 Duke de enige motor die met de MuZ kan worden vergeleken. Deze Duke heeft echter een fors probleem om dat de motor bijna vijfduizend gulden duurder is dan de Mastiff, die voor 14.995 van eigenaar verwisselt. Ruud Vos

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 41