Skoda werkt aan
een beter imago
Desgewenst
op één wiel
Luchtige belevfimg in Carrera Cabriolet
PZC
Octavia
en Felicia
Toyota Camry
met veel extra's
auto motorfiets
41
autonieuws
zaterdag 4 april 1998
De Skoda Octavia heeft sinds
kort naast de sedanversie een
zeer complete Combi. Een wellicht
wat ouderwets aandoende naam
voor een zeer westerse, moderne
stationwagon. Maar ouderwetse
naamgeving of niet, Skoda bewijst
dat het in staat is een auto te bouwen
die qua design en kwaliteit een
interessant alternatief biedt. En
daarmee lijkt het merk op de weg
terug naar een wat betere status. In
de jaren dertig werd Skoda soms in
één adem genoemd met merken als
Rolls-Royce en Hispano Suiza. Wie
zich toen een Skoda kon
permitteren, was in zeer goede doen.
Skoda is een aantal jaren gele
den stevig onder de armen
genomen door het Volkswagen-
concem. Dat betekende een kwa
liteitsomslag die er niet om loog.
Nu ook het design gelijke pas kan
houden met de wensen en eisen
van een modern koperspubliek,
betekent het dat het kenmerkende
groen/witte Skoda-logo steeds
vaker te zien is. Daarvan getuigen
ook de huidige verkopen. In de af
gelopen twee maanden verkocht
Skoda ruim 300 auto's en dat is
meer dan het merk een tijdje gele
den per jaar verkocht.
Naast de Octavia zit daar uiter
aard oók de Felicia in Hatchback -
en Combi-uitvoering bij. Die
meerverkopen staan of vallen ove
rigens met de productie. Die dient
- en dat werd ook beloofd door de
Raad van Bestuur van Skoda Au
to zoals het merk momenteel door
het leven gaat - aanmerkelijk uit
gebreid te worden. Vorig jaar wer
den er in totaal 360.000 Skoda's
gebouwd, dit jaar moeten dat er
vijftigduizend meer worden.
Prijsstelling
Die extra verkopen zullen deels op
het conto van de Octavia Combi
komen. Want dat is een zeer inte
ressante auto. Een vlotte lijn, met
een in een ronding verlopende
achterpartij, niet al te karig in de
accessoires en een prijs die voor
een basismodel in de buurt van de
35 mille uitkomt. Daar krijg je dan
wel twee airbags voor, warmtewe
rend glas, stuurbekrachtiging, in
hoogte verstelbaar stuur en be
stuurdersstoel, vier hoofdsteunen,
wegrijblokkering, gedeelde ach
terbank en zo gaat het nog even
door.
De GLX en SLX doen daar nog en
kele flinke schepjes bovenop.
Schepjes die overigens wel ver
taald worden naar een hogere
prijsstelling, maar dat zal duide-
lijk zijn.
Het interieur van de Octavia Com
bi ziet er degelijk en goed afge
werkt uit. Niet overdadig in de
krullen, maar aangenaam om te
zien. Onder een langgerekte huif
de meters en klokken. Die huif
loopt door in een console waarin
verwarming en ventilatie, audio
en opbergvak.
Skoda zorgde voor uitstekend zit-
meubilair voor vijf mensen. De
achterbank is deel- en opklap
baar, waardoor de bagageruimte
tot ruim 1500 liter vergroot kan
worden. De vloer van de ruimte,
voorzien van glijrails voor zware
lading, is opvouwbaar, waardoor
een soort tussenschot gevormd
wordt. Tegelijkertijd komt er dan
een extra laadruimte van 15 centi
meter diep beschikbaar.
Wie dan nog bergruimte te kort
komt, heeft ook nog de beschik
king over twee afsluitbare berg-
vakken aan weerszijden van het
De Felicia heeft ondanks een facelift nog niet de westerse uitstraling van de Octavia.
Octavia Combi: niet overdadig in de krullen maar wel aangenaam om te zien.
ruim. Er kan dus zeer veel in, in de
ze Octavia Combi. Slim is ook de
aanwezigheid van een dubbele 12
volts-aansluiting in de bagageaf
deling. Kom je niet vaak tegen en
ligt eigenlij k erg voor de handE en
koelboxje mee tijdens gezinsuitjes
is niet vreemd meer en zo hoef je
tenminste niet met allerlei ver
lengsnoeren vanuit de cockpit
naar achteren toe te rommelen.
VW-motorem
Er is keuze uit een aantal motoren.
Bij de introductie is de Octavia
Combi uitgerust met een 1,6 liter
benzinemotor (74 kW/101 pk)-en
een 1,8 liter 2 0-kleppen turbomo
tor van 110 kW/150 pk. Verder een
turbodieselmotor van 1,9 liter in
houd, directe inspuiting en een
vermogen van 66 kW/90 pk, als
ook een turbodiesel met variabele
turbo die nog wat extra kracht
geeft: 81 kW/110 pk. Op termijn
komt er nog een iets lichtere 1,8 li
ter benzinemotor bij (92 kW/125
pk) en een zeer zuinige direct inge
spoten diesel zonder turbo. Die
komt aan 50 kW/68 pk.
Vooral de direct ingespoten turbo
diesel van 110 pk doet het bijzon
der goed. Die motor kennen we,
net als de andere machines overi
gens, al van diverse Volkswagen
modellen en in de Octavia komt
deze krachtbron ook zeer tot zijn
recht. Trekkracht voldoende om
veel benzine-auto's het nakijken
te geven. Sprinten van 0 naar 100
duurt maar 11,5 seconden en de
topsnelheid bedraagt ruim 190
km/h. Volgens Skoda is het ver
bruik van deze diesels erg laag: 5,1
liter per 100 km voor de zwaarste
en 5,2 liter voor de lichtere versie.
Omgerekend komt dat neer op cir
ca 1:19. Bepaald niet gek!
Rijden doet de Octavia uitste
kend. De gebruikte wielophan
ging, vóór MacPhersons, achter
een torsie-as, zorgt voor een uit
stekende koersvastheid en een
prima bochtgedrag. De Combi
blijft onverstoorbaar en gemak
kelijk in het gareel, stuurt licht en
precies en wordt ook bij vol rem
men niet instabiel.
Facelift
Dat goede weggedrag geldt overi
gens ook voor de Skoda Felicia,
die met de komst van de Octavia
Combi een facelift onderging.
Daar is die. Felicia zichtbaar van
opgeknapt, al haalt het model nog
niet de westerse uitstraling van de
Octavia. Uiterlijk is de kenmer
kende grille met logo toegepast die
de Octavia ook heeft. Verder
rechthoekige koplampunits en
een opnieuw vormgegeven motor
kap. Aan de achterzijde is een
spoiler in de carrosserielij n geïn
tegreerd. Over het geheel genomen
biedt de auto een wat sneller aan
zien dan voorheen.
Zowel de Hatchback als de Combi
zijn wat langer geworden en dat
betekent wat meer beenruimte
achterin. Opvallend in het interi
eur is het dashboard, dat in twee
tinten is uitgevoerd en met enkele
accessoires is uitgebreid. Een
nieuwe middenconsole met twee
uitklapbare bekerhouders en - dat
is echt een vondst - een uitneem-
baar opbergvak. Overigens ver
vangt deze box het dashboard
kastje als dat wordt opgeofferd
aan een airbag.
De Tsjech wordt niet standaard
met airbags geleverd. Dat hoort
thuis in het safetypakket, waarin
ook ABS zit. De Felicia beschikt
wel over een startblokkering, in de
kleur van de carrosserie gespoten
bumpers en in hoogte verstelbare
hoofdsteunen.
De Felicia kan worden geleverd
met twee 1,3 liter benzinemotoren
(respectievelijk 40 kW/54 pk en 50
kW/68 pk) of een 1,6 liter benzine
motor van 55 kW/75 pk. Er is ook
de bekende dieselmotor van 1,9 li
ter inhoud. Die levert een vermo
gen van 47kW/64pk. Tijdens test
ritten beviel ons vooral de 1,6 liter
benzinemotor uitstekend. Vanaf
half april staan de vernieuwde Fe
licia en de Octavia Combi bij de
dealer.
Mario Vos
Open auto's hebben een lange
traditie bij Porsche. De eer
ste auto van dit beroemde Duitse
sportwagenmerk was zelfs al een
open auto. De vorige week vrij
dag op 88-jarige leeftijd overle
den Ferdinand Porsche reed er
vijf tig jaar geleden de eerste kilo
meters mee. Die auto, het proto
type van de 356, moet al net zo
opwindend zijn geweest als de
recentste open auto van Porsche,
de 911 Carrera Cabriolet.
De nieuwe cabriolet is geba
seerd op de jongste, ultra
moderne generatie van de 911,
die vorig jaar oktober werd geïn
troduceerd. En die nieuwe cabrio
is net zo'n grote stap voorwaarts
als de nieuwe coupé dat een half
jaar geleden was. De fanatiekste
Porsche-liefhebbers zullen zoals
altijd even aan het idee van een
nieuw model moeten wennen,
maar de 911 Carrera Cabriolet
overtreft zijn voorganger op alle
punten.
Eigenlijk heeft de nieuwe open
.911 alleen de contouren van de
carrosserie met zijn voorganger
gemeen. En dan alleen als de kap
gesloten is. Want als dit strak ge
spannen kapje weggevouwen
wordt boven de achterin ge
plaatste motor, staat de 911 er
heel wat fraaier bij dan zijn voor
ganger. Daar lag het dak een
beetje slordig op de achterkant,
terwijl het nieuwe Z-vormige
dak volautomatisch en in slechts
twintig seconden onder een af-
dekplaat verdwijnt. Er schijnen
De kap van de Porsche 911 Carrera Cabriolet kan netjes worden weggewerkt onder een afdekplaat.
vele patenten te rusten op het
mechanisme van deze ingenieuze
kapconstructie. Eventueel is
voor de wintermaanden een
hardtop te plaatsen die van de
cabriolet weer een coupé maakt.
Windschot
Wat de bestuurder dan nog af
houdt van een heerlijk ritje open
rijden, is het zogenoemde wind-
schot, een fijnmazig gaaswerkje
in een frame dat achter de hoofd
steunen van de stoelen rechtop
wordt gezet. Dit windschot ver
hindert het van achteren inwaai
en van de rij wind, een verschijn
sel dat ontstaat als het dak van
een auto is verwijderd en daar
mee de natuurlijke stroomlijn
wordt verstoord.
Bij de 911 Carrera Cabriolet is
het windschot heel effectief,
want tot ver boven de Neder
landse maximumsnelheid kun je
tochtvrij rondrijden. Dat laat je
alleen wel uit je hoofd, omdat het
geluidsniveau dan erg hoog
wordt. En windgeruis is niet
mooi om naar te luisteren.
De vloeistofgekoelde 3,4 liter
boxermotor van de 911 is dat wel
en je krijgt met open kap volop
gelegenheid om ervan te genie
ten. Bij lage toerentallen produ
ceert de zescilinder een karakte
ristieke huil, die vergezeld van
allerlei metalige geluiden over
gaat in een sonore zoem. Trap je
bij pakweg 4.500 toeren het gas
pedaal helemaal in, dan haalt de
motor gemeen grommend zijn
volledige vermogen te voor
schijn. Er zijn weinig automoto
ren met zo'n mooi geluid.
Als de Porsche-motor alle reser
ves aanspreekt, heeft de bestuur
der 221 kW/300 pk tot zijn^
beschikking. Waarmee in 5,4 se
conden vanuit stilstand naar 100
km/h kan worden geaccelereerd.
De topsnelheid bedraagt 280 ki
lometer per uur, maar dat is een
volstrekt academische waarde,
die je zelfs op een circuit niet
kunt halen.
Uitverkocht
Een rit in de 911 Carrera Cabrio
let brengt onherroepelijk super
latieven in de mens naar boven.
Het is zelfs voor niet-autolief-
hebbers een beleving. En sinds
Porsche de 911 bij de recente mo
delwisseling van enige nukkige
wegliggingstrekjes verloste, is
het ook een heel veilige en mak
kelijke auto die door iedereen te
rijden is.
Dat betekent helaas niet dat een
911 Carrera voor een grotere
groep mensen is weggelegd. Een
prijs van ƒ263.500 (ƒ31.000
meer dan de Coupé) beperkt de
koperskring zeer. Toch zijn de 25
exemplaren die de Nederlandse
importeur dit jaar van de fabriek
krijgt toebedeeld al verkocht. Er
worden pogingen ondernomen
om er nog vijftien extra te krij
gen. En ook die zullen grif van de
hand gaan.
Mario Vos
Toyota heeft het leverings
programma van de Camry
uitgebreid met een speciale
'Executive'-uitvoering. Dit
model is uitgelost met de 2,2 li
ter viercilinder motor en kost
62.990. De auto heeft echter
een bijzonder luxueuze uitrus
ting. Standaard beschikt de
Camry Executive over lederen
bekleding, stoelverwarming,
elektrisch verstelbare stoelen,
cruise control, side airbags en
automatische klimaatregeling.
De extra's vertegenwoordigen
te zamen een waarde van
8.435, maar Toyota vraagt er
minder voor en becijfert het
voordeel van de klant op
ƒ3.920. Uiterlijk is de Camry
Executive herkenbaar aan de
grille met gaasmotief en sub
tiele 'Executive'-badges. Van
de Camry Executive worden in
ons land slechts 300 exempla
ren geleverd. Met ingang van
mei heeft Ford het gamma van
de Fiesta herzien en veel over
zichtelijker geprijsd. Ford
noemt dit het Easy Choice Sys
tem' en daarbij heeft de klant
bij eenzelfde prijs de keuze uit
een sportieve, een luxueuze,
een extra economische of een
gemakkelijk te rijden uitvoe
ring.
Fiesta
In het Fiesta-gamma zijn er nog
maar vier prijzen, waar steeds
verschillende uitvoeringen en
motoren voor,worden geleverd.
Dat gamma ziet er daarom nu
als volgt uit:
Voor 23.495 is er de Fiesta
Forza alleen als driedeurs met
1,3-liter motor.
Voor 25.495 is er een Fiesta
Forza 1.3 16V drie- of vijfdeurs
of een Fiesta Forza 1.3 16V RS
driedeurs.
Voor ƒ27.495 is er een Fiesta
Forza 1.3 16V automaat, drie-
of vijfdeurs, een Fiesta Forza
1.8 diesel drie- of vijfdeurs, een
Fiesta RS, 1.4 16V driedeurs of
een Fiesta Ghia 1.3 16V drie- of
vijfdeurs.
Voor 29.495 ten slotteisereen
Fiesta Ghia 1.3 16V automaat
vijfdeurs of een Fiesta Ghia 1.4
16V drie- of vijfdeurs. Deze
prijzen gaan in op 5 mei.
Lexus occasion
Een nieuwe Lexus is maar voor
weinig mensen weggelegd.
Maar een gebruikt model kan
voor veel meer mensen interes
sant zijn. Daarom organiseren
de vijf Nederlandse Lexus-
dealers in samenwerking met
importeur Louwman Parqui
B. V. het Lexus Occasion Evene
ment. Het evenement wordt ge
houden bij de importeur in
Raamsdonksveeraande A27 en
laat een ruim aanbod aan ge
bruikte modellen zien. Er kan
worden proefgereden, gekeken
en vergeleken. De meeste mo
dellen worden aangeboden met
de Lexus Premium Warranty,
een extra lange garantie tot
maarliefst 300.000 kilometer.
Het occasion Evenement is op
18 en 19 april van 10.00 tot
17.00 uur.
Zelfs in stilstand heeft de MuZ 660 Mastiff al iets baldadigs over zich.
Motorrijdend Nederland zal moeten
leren leven met het fenomeen
funbike. Bezitters van dergelijke
motoren beleven het ultieme
motorgevoel bij voorkeur op korte, liefst
bochtige trajecten. Het daarbij
behorende gooi- en smijtwerk moet
worden ondersteund door een
tweewieler die niet alleen fors kan
accelereren, maar bovendien beschikt
over een rijwielgedeelte dat berekend is
op dergelijk rijgedrag.
De Hilversumse MuZ-impor-
teur Nico van de Kuinder
haalde onlangs twee totaal nieu
we MuZ-varianten naar ons land.
Van dat tweetal kan aan de door de
Japanner Masanori Hiraide ont
worpen MuZ 660 Mastiff zonder
gewetenswroeging het predikaat
funbike worden toegekend. Wat
deze asfaltcrosser in z'n mars
heeft, kun je eigenlijk met geen
pen beschrijven. Dat moet je ge
woon aan den lijve hebben onder
vonden omdat de Mastiff ue basis
legt voor een totaal andere vorm
van motorrijden.
Masanori Hiraide wist het al op
jonge leeftijd tot designer te
schoppen bij Yamaha Motors.
Daar werd zijn creativiteit echter
te veel aan banden gelegd door de
klantgerichtheid van het mega-
concern. Gevolg was dan ook dat
Hiraide begon om te zien naar 'wat
anders'. Dat andere diende zich
aan in de vorm van het Maleisische
Hong Leon-concern, dat het fail
liete MuZ van de slopershamer
had weten te redden en vervolgens
besloothet merk in 1996 nieuw le
ven in te blazen. Hiraide moest de
man worden om MuZ dat nieuwe
imago te bezorgen.
Eenmaal in het Duitse Zschopau
gearriveerd, kreeg Hiraide de vrij e
hand om twee nieuwe motoren te
ontwerpen: een all-roader en een
funbike. De enige voorwaarde was
dat beide tweewielers opgebouwd
moesten worden rond de Yamaha
XTZ 660-motorblokken die Moto
und Zweirad Zschopau (MuZ)
eerder gebruikte voor hun Voy
agers en Skorpions.
Medio vorig jaar was de klus ge
klaard, waarna de motorwereld
kennis kon maken met de MuZ
Baghira en de MuZ Mastiff. Het
publiek zou echter nog tot het
vroege voorjaar van 1998 moeten
wachten voordat beide tweewie
lers ingekrat konden worden.
Nu beide tweewielers daadwerke
lijk uitgekrat kunnen worden, valt
pas op hoe eigenzinnig de creaties
van Hiraide zijn. Dat blijkt met
name bij de Mastiff. Die loopt door
zowel z'n totale uitstraling als de
tails volledig uit de pas. Want wie
voorziet het front en de tank nu
van een doorlopende miniatuur
rolbar die je normaal gesproken
alleen bij rallywagens aantreft?
Hiraide dus. En wie haalt het in
zijn hoofd motorkoplampen van
spijltjes te voorzien? En waarom
worden verchroomde passagiers-
handgrepen gemonteerd terwijl er
door het gebruiksdoel absoluut
geen plek is voor bijzitters?
Zelfs in stilstand heeft de motor al
iets baldadigs over zich. En die
uitstraling doortrekt het hele we
zen van de motor. Dat blijkt bij
voorbeeld ook uit de zithouding.
Je zit vrij ver naar voren in een
houding waarbij je direct de nei
ging hebt een voetje aan de grond
te zetten. Net alsof je al aan het
driften bent. Op het plankharde
maar bepaald niet oncomfortabe
le zadel heb j e op 8 3 centimeter za
delhoogte trouwens alles wel di
rect en goed onder handbereik.
Ook het informatiegehalte dat via
de twee klokbekervonnige units
gegeven wordt, krijgt een dikke
voldoende evenals het indicatie
lampje.
.Trekkracht
Het motorische hart van de Mas
tiff is het bekende Yamaha XTZ
660-blok. De vloeistofgekoelde
eencilinder weet dankzij een vijf-
klepskop 50 pk/37 kw bij 6.500
tpm aan de krukas door te geven.
De maximale trekkracht (57 Nm)
wordt bereikt bij 5.250 tpm. Dat
zijn waarden waarmee je een 162
kilo zware 'mono' heel goed kunt
laten presteren. En daarvan is bij
de Mastiff dan ook sprake, want
het ding zal desgewenst zeer vlot
op een wiel van de meet vertrek
ken.
Concurrentie heeft de motor (nog)
niet te duchten. In dit segment is
de 50 pk sterke KTM 620 Duke de
enige motor die met de MuZ kan
worden vergeleken. Deze Duke
heeft echter een fors probleem om
dat de motor bijna vijfduizend
gulden duurder is dan de Mastiff,
die voor 14.995 van eigenaar
verwisselt.
Ruud Vos