Vietnam op drift Saigon bouwt in de hoogte 43 Natuurlijk zonder cafeïne Glastuinbouw op zee Vermomde mannen in de chatbox Nieuwe vijand van de slak Skoda gaat op chic Baldadige motor Uitwaaien in een Porsche zaterdag 4 april 1998 Begin jaren negentig, toen Vietnam aan de grenzen de communistische teugels liet vieren, was het alsof een onvermoed paradijs werd ontsloten. Buitenlandse investeerders kregen visioenen van een emerging market en in hun kielzog zou zich dé toeristische trekpleister van Zuidoost-Azië ontwikkelen. De eerste verhalen uit het beloofde land klonken opgetogen. De oorlog, die vervloekte oorlog, leek vergeten. Dat Vietnam als een bezetene bouwt aan zijn toekomst is voor wie door het land reist onmiskenbaar, maar de euforie over de wedergeboorte ebt weg. Als economische tijger boezemt het land nog te weinig gezag in en de groei van het toerisme stagneert. Zelf behang en gordijnen ontwerpen Huishoudelijke apparaten met brains Narcissen uit grootmoeders tijd Extra energie voor sporters Overdemping is passé Jonge kijk op uiterlijk Dorp van Muong-volk in Hoa Binh (Noord-Vietnam). tekenen van een lange fascinerende ge schiedenis, talloze prachtige pagodes en oneindige landschappen van onvermoede schoonheid, maar als de voormalige Ame rikaanse ambassade in Saigon in zicht komt veert iedereen pas echt op. Een de solaat gebouw van een onwaarschijnlijke lelijkheid, maar iedereen ziet weer de beelden voor zich van 29 april 1975, de laatste helikopters met Amerikanen die schielijk het land ontvluchten voordat Saigon definitief ten prooi valt aan het communisme. Gruweldaden De tank die een dag later door de hekken van het presidentieel paleis reed staat nu te blinken in te paleistuin. In het Revolu tiemuseum (ironisch genoeg oorspronke lijk een Frans paleis) hangen foto's van de strijd tegen de Fransen en de Amerikanen en het Oorlogsmuseum toont - eenzijdig, maar niet minder waar - misselijkmaken de beelden van gruweldaden begaan door GI's, mensen die monsters werden in dienst van het vaderland. De ijzingwek kende kruiptocht in de ellendig nauwe tunnels van Cu Chi doet beseffen dat de Amerikaanse tunnelratten geen schijn van kans hadden tegen de Vietcong. Ner gens ontbreken de souvenirshops met voor echt versleten identificatieplaatjes en Zippo's met inscriptie van gesneuvelde Amerikanen: When I die bury me face down, so the world can kiss my ass. In Da Nang staat een groep luidruchtige Vietnam-veteranen zelfverzekerd de meegereisde horde journalisten te woord terwijl ze op weg zijn naar Khe Sanh bij de Gedemilitariseerde Zone, waar ze begin '68 toch een vreselij k pak slaag kregen. De oorlog is nog overal in Vietnam, zullen ze zeggen als ze weer thuis zijn, maar het zijn sporen van het verleden die het land voor namelijk uit desinteresse of met commer ciële motieven in stand houdt. Bij de muur in Washington met de ruim 57.000 namen van gevallenen zijn de trauma's nog dage lijks zichtbaar, terwijl men in Vietnam, waar drie milj oen mensen het leven lieten, vooral vooruit kijkt. Kim Phuc, het naak te meisje van het napalmbombardement dat het Amerikaanse geweten wakker schudde, heeft het de piloot van toen ver geven. Met de grootmoedigste glimlach. Toekomst Reizen naar het verleden bieden het toe risme in Vietnam te weinig toekomst. En dat terwijl het heden zo boeiend is, met die fascinerende spagaat tussen oude ide alen en nieuwe begeerten. Vijf ochtenden in de week staat voor het mausoleum in Hanoi een rij van honderden meters met mensen die - al dan niet vrijwillig - hun eerbied komen betuigen aan Oom Ho, ter wijl buiten het kapitalisme hoogtij viert. In de steden heerst dag en nacht het helse kabaal van de eindeloze stroom onbetaal bare Honda's, terwijl de overgrote meer derheid van de bevolking op het platte land in stilte de strijd om het bestaan voert. Een land vol tegenstellingen, die de reiziger voortdurend in verwarring bren gen en niet meer loslaten. Vietnam ver dient meer dan een sentimental journey. Rolf Bosboom Verkeerschaos in Saigon. nese zee goed toeven. Verder werkt de langgerekte vorm van het land, die rond reizen bijna onmogelijk maakt, niet mee en gooit de financiële crisis in Zuidoost- Azië roet in het eten. Vietnam heeft met de dong een naar verhouding harde munt, terwijl bijvoorbeeld Thailand met zijn sterk gedevalueerde baht voor vakantie gangers nu spotgoedkoop is. De grootste zorg en misschien wel tragiek fotografie Yoyce Banh/Rolf Bosboom is dat slechts een te verwaarlozen percen tage Vietnam-gangers nog eens terug komt. Misschien wel doordat de reizigers industrie nog altijd doordrenkt is van de oorlog. Franse bezoekers trekken in gro ten getale naar Dien Bien Phu, waar ze in 1954 hun Waterloo vonden. Anderen zoe ken naar sporen van de werkelijkheid van Apocalypse Now en Miss Saigon. Dagen lang trekken ze door een land met zoveel Het hervormingsproces Doi moi, dat in 1986 werd ingezet maar pas na het wegvallen van de Sovjet-steun in een stroomversnelling kwam, heeft Vietnam onherkenbaar veranderd. Lenin mag dan in de hoofdstad Hanoi nog steeds op zijn voetstuk staan, de centraal geleide econo mie heeft het veld geruimd voor een uit bundige vrije markt met een overstelpend aanbod van zelfs de modernste goederen. Buitenlandse bedrijven hebben tot nu toe samen bijna 32 miljard dollar in het land geïnvesteerd en met enorme billboards in de rijstvelden en lichtreclames laten ze weten dat ze er zijn. In Hoi An, het Volendam van Vietnam, zijn Internet-winkeltjes de laatste trend, in de steden geldt Eurocard Mastercard als de nieuwste norm enin Saigon - de eni ge echte naam van Ho Chi Minh City - is, als keurmerk van de moderne beschaving, zojuist de eerste Kentucky Fried Chicken geopend. Voor de finale van Tomorrow never dies, de laatste Bond-film, reist 007 af naar Saigon. Beelden van een Amerikaans aandoende metropool vol wolkenkrab bers vullen het doek. Hollywood zet de wereld weer eens naar zijn hand', denk je ongelovig. Totdat je zelf over Dong Khoi loopt en ziet dat hoogbouw in wording steeds grotere schadu wen over de bekendste winkelstraat van de stad werpt. Naast de Stads schouwburg is het oude Caravelle Hotel, waar vandaan de oorlogsre porters in '7 5 het ontluis terende vertrek van de Amerikanen versloegen, overmeesterd door zijn reusachtige opvolger. Op het plein met het beeld van Iran Hung Dao is het Ramada Saigon Hotel, met meer dan twintig verdiepingen, bijna vol tooid. Ernaast is de bouw van alweer een ko los begonnen. Niet lan ger de Notre Dame, die nu gezelschap krijgt van de eerste Vietnamese shopping mail Diamond Plaza, maar het Saigon Trade Center en het Citi- bank-gebouw fungeren als bakens voor ver dwaalde toeristen. In Hanoi wordt aan het Westmeer ook de ene luxueuze mega- accommodatie na de andere geopend. Masterplan De bouwwoede is het gevolg van de klach ten van de eerste vakantiegasten en za kenlieden, die wezen op het tekort aan kantoorruimte en hotels met meer dan een of twee sterren, en gebaseerd op de te optimistische groeicijfers. Nadat tussen 1990 en 1994 het aantal bui tenlandse gasten van nihil tot een miljoen was gestegen, legde de Vietnamese rege ring in het toeristisch masterplan 1995- 2010 de lat hoog: 3,5 miljoen toeristen in 2000 en 9 miljoen in 2010. Na drie jaar blijkt dat een onmogelijke missie te zijn. Het aantal toeristen groeit nog wel (1,3 miljoen in 1995,1,6 miljoen 1996,1,7 mil- j oen in 19 9 7) maar veel perspectief lijkt er niet in te zitten. Saigon, waar alles het eerste gebeurt, zag vorig jaar het aantal vakantiegangers zelfs al dalen. De KLM is vorige week na vier j aar gestopt met de di recte vluchten van Amsterdam naar Ho Chi Minh City, wegens onvoldoende ren dement. Leegstand De gevolgen van het stagnerende toeris me en de haperende economie - de buiten landse investeringen zijn vorig jaar dramatisch gedaald - blijven niet uit. Tienduizenden vierkante meters aan nieuwe kantoren staan leeg, waardoor de huurprijzen in bijvoorbeeld Hanoi met een kwart zijn gedaald. In Saigon is naast het roemruchte Hotel Continental de bouw van het Park Hyatt-hotel na acht etages stilgelegd. Het zachtroze Marriott Hotel, 130 kamers met uitzicht op de Sai- gon-rivier, is al wel gereed, maar de bouwschutting van golfplaten blijft er omheen staan omdat leegstand nog altijd minder kostbaar is dan exploitatie voor een handjevol hotelgasten. Reizen in dit land op drift is ook nog steeds niet een voudig. Een auto besturen is verboden - en ook niet aan te raden gezien het soms krankzinnige verkeer waarin men links voorsorteert om rechts af te slaan - en om er zelf op uit te kunnen trekken moet je eep auto met chauffeur huren of je wagen aan de onberekenbare bussen. Voor de grote afstanden rijdt de Herenigingsex pres dagelijks in bedaard tempo over een enltelspoor tussen Saigon en Hanoi, een reis van twee etmalen. Sneller zijn de bin nenlandse vluchten van Vietnam Airli nes, al is het avontuurlijke eraf nu de maatschappij de bedenkelijke Tupolevs en Yakovlevs heeft vervangen door een gloednieuwe vloot met vooral Airbussen. Wie helemaal af wil zijn van het eindeloze Phuoc Kien-tempel in Hoi An (Centraal-Vietnam). Hoogbouw in Saigon. Markt in Hue (Centraal-Vietnam). geregel en alle ergernissen van dien of ge woon geen tijd en energie wenst te ver spillen kan kiezen uit de georganiseerde reizen die een groeiend aantal organisa ties aanbieden. Groepen vakantiegangers hebben de voorkeur van de Vietnamese regering, omdat die goed in de gaten zijn te houden en meestal meer te besteden hebben dan rugzakkers. Al die groepen bezoeken nagenoeg dezelfde beziens waardigheden, volgen dezelfde routes en houden onderweg halt bij dezelfde pleis terplaatsen. En overal zijn ze een gemak kelijke prooi voor de ambulante handel, verkopers die elk jaar talrijker en vast houdender worden en samen met ver minkte bedelaars zwermen rond de melk koe die toerist heet. Sprookje In de sprookjesbaai van Ha Long komen talloze vissersfamilies met hun sampans langszij om kreeft, krab en koralen aan de man brengen. In Saigon weten cyclorij- ders het beste adres voor massage en meer. Op de top van de Wolkenpas bij Da Nang hebben kinderen The Quiet Americanv an Graham Greene, tijger balsem en Wilhelmina- rijksdaalders in de aan bieding en strijken listig met flesjes ijskoud water over je bezwete arm. „One dollar, very cheap." Wie echt niets te verko pen heeft zwerft over straat met een oude weegschaal, waar je voor een habbekrats op mag staan. Alles heeft zijn prijs in Vietnam en voor toeris ten ligt die hoger dan voor de eigen inwoners. Een bezoek aan de Ver boden Paarse Stad in Hue, met de keizerlijke gebouwen die voor het grootste deel zijn wegge vaagd door het oorlogs geweld, kost buitenlan ders het elfvoudige van de entree voor autochto nen. Maar het is goed om te zien dat de restauratie goed op gang is geko men, zodat het geld ten minste ergens goed voor is. Op het dakterras van het decadente Rexhotel in Saigon, bekend om zijn hondse bediening, drink j e voor zeven gulden een blikj e 3 3 3 - bier, wetend dat de gemiddelde Vietna mees daar drie dagen voor moet werken. Hotels wagen soms prijzen met het idee dat de westerse portemonnee nooit leeg raakt. Honderd dollar voor een nachtje in een beetje behoorlijk onderkomen in een stad is niet ongebruikelijk. Het is een van de redenen waarom Viet nam nog niet de toeristische trekpleister is die het zo graag wil zijn, samen met de ondanks alle inspanningen nog gebrekki ge infrastructuur en het tekort aan ge schikt hotelpersoneel, goede gidsen en bekwame managers. Vietnam is door de beperkte ontspanningsmogelijkheden ook nog geen land voor een luiervakantie, al is het op de paradijselijke stranden van Nha Trang en Da Nang aan de Zuid-Chi-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 37