Een haveearts is altijd in touw scheep vaartkringen PZC reportage 26 Zeevarenden in de ziekenboeg zaterdag 4 april 1998 1\ VJ L/ 11 1YJLJ_/ 1V1 J_/ 1 V U FOTOGRAFIE De kakkerlakken leggen het af, maar nog steeds kan het op veel schepen een behoorlijke bende zijn. Henk Veldhuizen weet er alles van. Als havenarts heeft hij al een kwart eeuw een drijvende praktijk. „In de keukens kun je maar beter niet kijken." De aanhoudende regen druipt onafge broken over de kade in een mistroos tig niemandsland. Havenarts Henk Veld huizen stuurt zijn auto behoedzaam langs de hijskranen, containers en grauwe ber gen afgeleverde ijzererts - op weg naar de Daghild in de verte. Pas aan boord van het Filippijnse vrachtschip valt voor het eerst in het apocalyptische landschap enig le ven te bespeuren: wanneer Veldhuizen het kantoor binnenstapt, blijkt dat gezellig gevuld met bemanningsleden. Twee van hen hebben lichamelijke klachten. De rest blijft geïnteresseerd staan toekijken hoe de 5 5 -j arige dokter uit Rozenburg hen on derzoekt. Zo gaat het vaak. Als arts voor zeelieden die Europoort en de Maasvlakte aandoen, is Veldhuizen wel wat gewend. Lang niet altijd is er een aparte onderzoekskamer ingericht waar de privacy van de patiënt wordt gewaarborgd. Ook op de Daghild wordt de diagnose in het bijzijn van ande ren gesteld. Nu gaat het weliswaar niet om erg intieme problemen - de twee heb ben last van hun oren, respectievelijk hun ogen - maar toch. De Aziatische kapitein zit aan een lange tafel in zijn papieren te snuffelen, terwijl hi j met een scheef oog de boel in de gaten houdt. Een ander serveert koffie. Veldhuizen begint ondertussen on verstoorbaar een oor te controleren. „We nemen 'm mee", zegt hij over de bijbeho rende patiënt. „Want er zit iets vast." Veldhuizen behoort tot het handjevol art sen dat actief is in het uitgestrekte haven gebied rond Rotterdam. Al vijfentwintig jaar gaat hij de schepen af, en steeds weer is het een kwestie van improviseren. Met de Daghild, een kolossale vrachtvaarder vol ertsvalt dat nog mee, omdat de dokter er al vaker is geweest. Ook de Filippi j n die meegaat naar Rozenburg blijkt geen on bekende. „De laatste keer dat hij in Ne derland was, is hij bij mij in de praktijk geweest. Waarschijnlijk is er sprake van een doofheid die door het wex-k aan boord is ontstaan." De vorige dag was de arts van de komst van het schip op de hoogte gesteld; twee tuaties eerst nog een tijdje aanzien. Pro beer dit middeltje eens, kan de dokter zeggen, en kom over een paar dagen maar weer terug. Met een zeeman is dat niet mogelijk. Die is zo vertrokken, op weg naar weer een andere haven. Dat betekent dat de diagnose en de aanpak in één keer goed moeten zijn. Beter iets te veel medi cijnen dan te weinig. Het kan gebeuren dat een bemanningslid moet worden opgenomen in een zieken huis. Zo'n boodschap is niet altijd even eenvoudig over te brengen. De sociale voorzieningen zijn nu eenmaal niet voor elke opvarende even goed geregeld. Wie uit India, Pakistan, de Filippijnen of een ander arm land komt, zou, bij een noodge dwongen vertrek van boord, best eens zijn baan kunnen verliezen. Slecht of niet- verzekerde maatschappijen kunnen eveneens moeilijk doen. Als zijn advies niet wordt opgevolgd, kan de dokter de havenautoriteiten om maat regelen vragen. Het schip krijgt dan geen toestemming om uit te varen. Vaak is het al genoeg als Veldhuizen de kapitein van het betreffende vaartuig op diens verant woordelijkheden wijst. Helemaal lastig kan het worden wanneer sprake is van al cohol of drugs. Van scheepsagenten en re ders komen geregeld opdrachten binnen hier onderzoek naar te doen. Een immen se klus, vertelt Veldhuizen. Koste wat kost moet worden verhinderd dat gebruikers een test beïnvloeden door hun urine met water te verdunnen; op die manier zouden immers de meeste sporen kunnen ver dwijnen. Alle kranen worden daarom eerst dichtgeplakt. Ook kan niemand wa ter uit een toiletpot nemen, aangezien daarin een blauwe kleurstof wordt ge daan. Peertje De truc met het peertje hoeft evenmin worden geprobeerd. Het peertje? De dok ter knikt: het blijkt het ballonnetje dat sommigen nog wel eens willen vullen met de urine van een ander. Ze stoppen het weg onder de kleding en knijpen het voor zichtig in elkaar wanneer het verzoek komt tot plassen. Een handig verstopt slangetje zorgt ervoor dat het net echt is allemaal. Ja, de vindingrijkheid is groot. De straf fen die reders uitvaardigen op het gebruik van alcohol en drugs zijn dan ook niet mals. Wie wordt betrapt, kan verdwijnen. „Het is voor de veiligheid aan boord. Je moet je realiseren wat er allemaal zou kunnen gebeuren, een tanker kan een enorme bom zijn. We hadden een keer ie mand dié het presteerde om overdag pep te slikken om actief te blijven. En 's avonds nam hij weer een middel om te kunnen slapen. Die mensen zijn op den duur niet toerekeningsvatbaar meer." Danny Verbaan hand er niet meer voor om. Ook al betreft het soms zaken die geheel onverwachts uit de lucht kunnen vallen. „De scheep vaart gaat altijd door", weet hij. „Zeven dagen per week, vierentwintig uur per dag. Sinds 1 januari proberen mijn vrouw en ik elke zondag naar de kerk te gaan. En vanaf morgen ben ik een week op vakan tie. Dat zijn de enige zekerheden die ik heb." Touwladder De luxueuze personenauto wordt ergens op een van de kades geparkeerd. Het re gent en in geen velden of wegen is een le vend wezen te bekennen. De dokter en zijn verpleegster zitten er niet mee. Ze lo pen de steiger af, op weg naar de Captain George II. Het is een makkie dit keer: een lange trap maakt het mogelijk aan boord te komen zonder al te veel capriolen te hoeven uithalen. Zo gaat het niet altijd. Veldhuizen vloog mee met helikopters en griezelt nog gere geld bij de gedachte aan de keren dat hij op een of andere stellage moest gaan staan, om zich door een hijskraan naar een offshore-platform op twintig meter hoogte te laten takelen. Het enige dat hij kon, was zich goed vasthouden en vooral niet aan de risico's denken. Veldhuizen voelt zich een tevreden man. „Ik vind dit werk spannend. Het is afwis selend, ik vind het fijn met mensen uit an dere landen om te gaan en het beschermt je tegen het bum out-probleem. Je weet nooit wat de volgende dag zal brengen Kakkerlakken Scheepsarts Veldhuizen aan het werk. van de vierendertig zeelieden wilden graag worden nagekeken, of Veldhuizen kans zou zien even langs te wippen. Geen probleem. Het bezoek valt bovendien goed te combi neren met een vraag van de Captain Geor ge II, een vrachtvaarder die onder Cyprio tische vlag vaart en gevuld is met graan; de reder of de verantwoordelijke agent acht het nodig dat vijf mensen tegen cho lera worden gevaccineerd. „Ze staan te trappelen van ongeduld", kan Veldhuizen van tevoren vast aankondigen. „De bemanning heeft weken op zee gezeten en wil passagieren. Ze willen naar de dames toe, of naar de winkels - want ook dat komt voor, hoor." Alle reden, lijkt het, om haast te maken, maar dokter Veldhuizen laat zich niet op jagen. Aangezien het geen noodsituatie betreft, besluit hij eerst zijn normale spreekuur in zijn woning in Rozenburg te houden. Er is daarna ook tijd voor een kopje koffie. Zelfs kan nog het betalings- beleid van zijn cliëntèle worden doorge nomen. Het is altijd weer afwachten of in derdaad het verschuldigde bedrag wordt overgemaakt, begint Veldhuizen te ver tellen. „Rederijen gaan wel eens failliet. Ook hebben we boten gehad die wegens wanbetaling aan anderen aan de ketting lagen. Dan zeg je niet dat je die mensen geen medische zorg geeft. It's all in the game, ook al ben ik heus niet van plan om elke dag aan dit soort liefdadigheid te doen." Even later verdwijnt dan toch eindelijk de dokterstas in de kofferbak. Verpleegster foto Harry Verkuylen Carla van den Berg stapt achterin in de auto, waarna een rit volgt naar een rom melige kade op een vrijwel verlaten ha venterrein. Kerk Het is een druk leven dat de vijftiger leidt. Behalve zijn werk op het water heeft hij nog een vaste praktij k van 2 7 5 0 personen Een andere arts, drie assistentes en zijn echtgenote helpen volop mee de boel draaiende te houden. Veel zeelieden laten zich per taxi bij hen afzetten. Maagklach ten en letsel staan bovenaan in de top 10 van aandoeningen. Iets lager genoteerd zijn de geslachtsziekten, want condooms zijn verre van populair, in tegenstelling tot het prostitutiebezoek. Veldhuizen en zijn collega's draaien hun Met dat avontuurlijke valt het op de Cap tain George II wat tegen. Net als met de verwachte behoefte bij de Griekse, Oe kraïense en Indiase bemanning om zo snel mogelijk de bloemetjes buiten te gaan zetten. Ongeïnteresseerd komen ze zich één voor één melden. Carla van den Berg neemt het injecteren voor haar rekening, Henk Veldhuizen nipt aan een kopje kof fie en kijkt tevreden in het rond. De hut die zolang als spreekkamer dient, is schoon en opgeruimd. Dat is weieens an ders, ofschoon het hem opvalt dat hij steeds minder zeevarende kakkerlakken tegen het lijf loopt. Toch blijft hygiëne een zorgenkind. „In de kajuiten van schepen uit met name Oekraïne en de ontwikke lingslanden is het een ontzettende puin hoop. Het interesseert die mensen gewoon niet. En in de keuken kun je maar beter al helemaal niet rondkijken." Ook anderszins is het werk niet met dat van zijn vaste praktijk te vergelijken. In Rozenburg kan Veldhuizen bepaalde si

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 26