Loodswezen moet concurreren PZC Exposities Kiek Artistiek in twee meubelzaken Doorgaand verkeer moet om Zeeland heen Goese Lyceum twee keer in de prijzen bij nieuwsquiz Utrecht Europese kunst bij volle maan Blijkbaar bestaat er een kern van de zaak zeeland zaterdag 4 april 1998 17 kunst cultuur Advies om bijdrage Rotterdam aan Vlissingen en Terneuzen te schrappen Informatie over Open Universiteit Hoor Herre Stegenga ZIERIKZEE - De Midden- Zeelandroute is niet het aange wezen traject om doorgaand verkeer door Zeeland te voe ren. Fractievoorzitter Leen van Dijke van de RPF in de Tweede Kamer kiest, voor de (zogeheten 'hoefijzerstructuur'waarbij doorgaand verkeer om de pro vincie heen wordt geleid. Hij zei dit gisteravond tijdens een verkiezingsbijeenkomst in Zierikzee. De Mi dd en-Z eelandroute (Bruinisse-Zierikzee-Goes) moet voornamelijk gebruikt worden door regionaal en be stemmingsverkeer, vindt Van Dijke. Dat neemt niet weg dat knelpunten als de brug bij Bruinisse, de Zandkreekdam en de stoplichten bij Nieuwer- kerk moeten worden aange pakt. Bij Nieuwerkerk zou bij voorbeeld een rotonde kunnen worden aangelegd, opperde hij. „De rotonde bij Zierikzee heeft immers ook zijn nut be wezen." Over de Zandkreek dam: „Ik snap niet dat de minister daar nog nooit heeft ingegrepen." Voor de Zeeland- brug zijn geen 'overdreven in vesteringen' nodig, merkte hij verder op. „Tenminste geen in vesteringen die gericht zijn op het vergroten van de verkeers stroom over de brug. Natuur lijk moet er wel geld worden uitgetrokken om de Zeeland- brug veiliger te maken. Doorgaand verkeer uit de rich ting van Rotterdam moet via Steenbergen om Zeeland heen naar het zuiden worden geleid, betoogde Van Dijke. Hiertoe moet de snelweg in Noord-Bra bant een stukje worden door getrokken. Van Dijke: „Deze hoefijzerstructuur is jaren ge leden al bedacht, ik vind niet dat we daarvan moeten afstap pen." In elk geval moet 'Den Haag' snel knopen doorhakken en niet alleen zijn aandacht richten op de Randstad. De Randstad krijgt te vaak voor rang boven de x-egio, bena drukte de RPF-lijsttrekker na afloop. „De regio moet altijd wachten. Het moet eens afgelo pen zijn met dat vermaledijde Randstad-denken." De Zeeuwse teams, met uitzondering van het Ter Rede-team, die deelnamen aan de nieuwsquiz. door Michelle Middendorp UTRECHT - Het Goese Lyceum uit Goes heeft vrijdag tijdens de jaarlijkse nieuwsquiz in Utrecht twee derde prijzen in de wacht gesleept. Aan de quiz, die dit jaar voor de zesde keer werd gehouden, deden teams van middelbare scholen uit heel Ne derland mee. Alle teams, in kop pels van twee, werden op hun actuele kennis getest. De quiz is een initiatief van de stichting Krant in de Klas (KIK). Een half uur voor het stai-tsein is het in de gangen van het Transi torium I in de universiteit van Utrecht een drukte van jewel ste Drommen zichtbaar zenuw achtige scholieren wachten af. Veel van hen hadden op school eerst een voorronde moeten af leggen, voordat zij hun school mochten vertegenwoordigen. Om twee uur, een kwartiertje la ter dan gepland, is het dan ein delijk zover. Na een welkomstwooi'd van Pe ter Fiedeldijdop, directeur van de stichting KIK. gaan de kop pels aan de slag. Zij moeten vijf proefwerken maken. De vragen worden aan de hand van beeld- matexiaal, multiple choice en open vragen gesteld. Na ruim een uur zwoegen is het wachten op de uitslag. In de proefwerken is ondei'scheid gemaakt tussen de boven- en de onderbouw en ook tussen de verschillende op leidingsniveaus mavo, havo en vwo is onderscheid gemaakt. Ie dere categorie heeft dus zes prij zen te verdelen. Anne de Bruijn en Tuur Ver- donck van het Goese Lyceum hebben in de categorie vwo-bo- venbouw de derde prijs gewon nen. Tuur deed dit jaar voor de tweede keer mee. ,,Ik vond de vragen dit jaar gemakkelijker dan vorig jaar. Toen eindigde ik in de middenmoot. Er stonden af en toe hele flauwe vragen tus sen, wat natuurlijk niets af doet aan onze pi-estatie", zegt hij. En daar is Anne het helemaal mee" eens. Tim Joose en Mai'tijn Hamme- link zijn cle andei-e dei-de prijs winnaars. Zij deden mee in de categorie havo-bovenbouw. Twee jaar geleden won hetzelf de team in de onderbouw de eer ste prijs. „Ik had helemaal niet verwacht dat we zouden win nen. Want we hadden ons min der voorbereid dan de vorige keer", zegt Martijn. De voorzitter van de jury was Rob de Spa, hoofdredacteur bij het ANP. Tijdens het nakijken van alle antwoordbladen no teerde hij de meest opmerkelij ke foute antwoorden. „Zo is het Robbeneiland geen opvangcen trum voor zeehonden en kan een gereconstrueei'd gezicht van een mummie nooit het songfestival gewonnen hebben", spi-ak hij voor de uitreiking de scholieren toe. Aan de nieuwsquiz deden ook teams van de stedelijke scholengemeenschap Nehalen- nia uit Middelburg, de Tooren- vliedtschool uit Middelburg en" de stedelijke scholengemeen-^; schap De Rede uit Terneuzexi mee. Zij vielen helaas niet in de prijzen. HnorHarmen van der Werf VLISSINGEN - Het Neder lands Loodswezen krijgt te ma ken met concurrentie en de fi nancieel sterke loodsdienst in Rotterdam mag zwakkere re- MIDDELBURG - Studiecen trum Middelburg van cle Open Universiteit houdt dinsdag 7 april van 18.30 tot 20.00 uur een informatieavond in de Zeeuwse •Bibliotheek. Belangstellenden krijgen voorlichting over het aanbod aan curssen en oplei dingen gio's zoals Vlissingen niet meer steunen. Het kabinet beslist half april over deze aanbevelin gen van de adviescommissie- Brokx. Als de regering de voorstellen van de oud-burgemeester van Tilbuxg, G. Brokx, overneemt, zal dat grote gevolgen hebben voor de loodstarieven voor schepen met de bestemmingen Vlissingen en Terneuzen. Die in Rotterdam zullen over het alge meen dalen, in Zeeland zullen ze zeker stijgen. Rotterdam droeg in 1996 ruim tien miljoen bij aan de loods dienst in Zeeland, bij een netto opbrengst van ruim 56 miljoen gulden. De commissie-Brokx wil dat die subsidie vervalt. De loodsdiensten in de vier regio's Waddenzee, IJrnond, Schelde- mond en Rijnmond moeten op eigen benen staan. Het Nederlands Loodswezen is daar niet tegen, zoals het ook niet tegen marktwerking is. Het loodswezen, dat in 1988 is ge privatiseerd, voelt zich sterk ge noeg staan om concurrenten voor te blijven. En het wil niets liever dan de loodstarieven vaststellen in overleg met de klanten. Tarieven „Het huidige tarief systeem be staat al meer dan honderd jaar en is niet meer vaxx deze tijd", stelt voorzitter A G. Nauta van het Nederlands Loodswezen in Vlissingen. „Grote schepen be talen verhoudingsgewijs te veel, kleine te weinig. Als wij met de klanten de tarieven vaststellen, zal dat veranderen. Vooral zeeschepen die havens dichtbij zee aandoen in Rotter dam, zullen daarvan profiteren. De loodstarieven voor schepen die Vlissingen en Terneuzen be zoeken, zullen met een verho ging worden geconfronteerd. Al zijn er volgens Nauta nog wel andere manieren om het loods wezen in Vlissingen kostendek kend te maken. Hij denkt aan een bredere toe passing van het loodsen op af stand (loa) vanaf de wal. Loa wordt momenteel alleen gege ven bij slecht weer, als er op zee geen loods aan boord kan ko men. Er is volgens Nauta ook winst te boeken door de dienst verlening nog sterker aan te passen aan de behoeften van de scheepvaart, door de inzet van helikopters en snelle loodsbo ten. Bang voor concurrentie is Nau ta niet. De kans dat zich een concurrerend loodswezen aan dient, lijkt klein. De investerin gen zijn hoog. „Het feit dat er een concurrent kan komen, dwingt ons wel scherp te blij ven." Het loodswezen in Vlissingen zal dus op eigen benen moeten gaan staan, waarschijnlijk na het jaar 2000. Personele conse quenties voorziet Nauta niet. Sinds het loodswezen in 1988 is geprivatiseerd, is het aantal loodsen in regio Scheldemon- den al fors gedaald; van onge veer 240 naar een kleine 200. „En na het jaar 2000 verlaten heel veel loodsen de dienst met functioneel leeftijdsontslag", zegt Nauta. Splitsen Volledig zelfstandig wordt het Vlissingse loodswezen overi gens niet, als het aan de advies- commissie-Brokx ligt. Er zijn ideeën geweest om het Neder lands Loodswezen te splitsen. In de aanbevelingen van Brokx komt dat niet terug. Volgexxs Nauta zou het onver standig zijxx het loodswezen te splitsen, met alle ondersteunen de diensten. „Nederlandse ha vens en omwonenden zijn meer gebaat bij een goede, ongestoor de dienstvexdening dan bij ver gaande marktwerking," Wil Nedeiiand de loodstarieven vrij geven, dan zal het eerst moeten overleggen met Vlaan- dereix. De loodsgelden voor de Maasmond (Rotterdam) en Scheldemond zijn bij de officië le scheiding van Nederland en België in 1839 aan elkaar ge koppeld. De verwachting is dat Vlaanderen (en de haven van Antwerpen) niet zonder slag of stoot met een wijziging akkoord gaat. Het bestaande systeem is voordelig voor Antwerpen. Ko de Jonge werkt mee aan project Spring Fullmoon door Ernst Jan Rozendaal OOST-SOUBURG - Bij volle maan gebeuren bijzoixdere din gen. Dat beseft ook de Duitse kunstenaar Birger Jesclx. Hij beeft het project Spring Full moon bedacht, dat tijdens het Paasweekeixxde door honderd verschillende kunstenaars wordt uitgevoerd op honderd .verschillende locaties in Euro pa. Ko de Jonge uit Vlissingen is ook uitgenodigd om mee te doen. In de nacht vóór Pasen zal hij bij volle maan een tegel in stalleren aan de Watertoren in Oost-Souburg. In februari ontving De Jonge een brief van Jesch, met wie hij sinds de jaren zeventig contact onderhoudt in het kader van projecten rond. mail art. Heel mysterieus stond op de envelop een gele maan geschilderd en het silhouet van een opvliegen de vleermuis. De Jonge was een van honderd kunstenaars die een dergelijke blief ontvingen. Het verzoek van Jesch was sim pel. Of hij in de nacht vóór Pa sen, bij de eerste volle maan van deze lente, op een voor iedereen toegankelijke plek in zij n wo on- omgeving een tegel vilde instal leren met de tekst: One hundred Plaques in Europe at Easter 1998 Spring Fullmoon. Alle deelnemers moeten een kaart maken waarop duidelijk staat aangegeven waar hun tegel te vinden is. Deze kaart sturen ze, met een aantal foto's van het Project, op naar Jesch, zodat die een overzichtscatalogus kan maken. „Het aardige van het project is dat je weet dat honderd mensen op hetzelfde moment met het zelfde project bezig zijn", ver- klaaxi De Jonge. „Datdatinalle hoeken van Europa gebeurt door zoiets simpels als een korte opdracht op papier. Alle hon derd kunstenaars voegen iets extra's toe aan het uitgangspunt van Jesch. Het is een soort crea tieve wind die door heel Europa waait." Toeval Na een tijdje te hebben gepie kerd, besloot De Jonge zijn tegel aan te brengen aan de buiten wand van de Watertoren in Oost-Souburg'. „Ik schreef Jes ch direct een briefje dat ik het een goed idee vond en wilde meewexken, maar vervolgens liep ik rond met de vraag: 'Waar op Walcheren raak ik die tegel kwijt?' Zeeland heeft een bin ding met water. De zee heeft ook een link met de maan, omdat eb en vloed afhankelijk zijn van de stand van de maan. Ik zocht dus in eerste instantie naar een plek aan de kust. Plotseling dacht ik aan de Watertoren. Ik vind dat een bijzonder gebouw en als ex positieruimte heeft het een rela tie met hedendaagse kunst. Bo vendien herinnerde ik mij dat de hoogste waterstand die Walche ren ooit heeft gekend, in de win ter van 1944 op 1945, met een streepje in de Watertoren is aan gegeven. Daarbij staan de data 17, 18 en 19 januari en dat zijn mijn eerste levensdagen. Op zo'n moment vallen dingen sa men. De Watertoren staat bo vendien precies op het eindpunt van een Europese route, de E312. Dat maakte het helemaal rond. Hoe noem je zoiets? Toe val?" Door het leggen van onver wachte verbanden geven kun stenaars vaak een verrassende kijk op de werkelijkheid. Dat is precies wat met dit project ge beurt, aldus De Jonge. „De ver- rassing achter het idee is de toe gevoegde waax'de. Als ik een locatie aan de Boulevard in Vlissingen had gekozen, was de symboliek grotendeels hetzelf de geweest. Alleen heb ik er in de Watertoren nog een persoon lijke betekenis aan weten te ge ven." Atlas Hij omschrijft de overzichtsca talogus die Jesch gaat maken als een atlas waarmee mensen in Exxropa op pad kunnen. „Dat moet een geweldig interessant boek worden. Van de meeste deelnemers ken ik werk. Ik ben heel benieuwd wie op welke plek iets gaat neerzetten en vooral waarom. Ik denk niet dat ik eraan toekom alle honderd plaatsen te bezoeken. Maar als ik op vakantie ga in Fx'ankrijk, dan zal ik mijn route natuurlijk zo uitstippelen dat ik langs een locatie kom waar ook zo'n tegel is geplaatst. Toch even kijken. Kunstenaar Ko de Jonge met de tegel die hij in de nacht voor Pasen zal installeren aan de Watei'toren in Oost-Souburg. foto Lex de Meester door Anouk Mommer VLISSINGEN - Marco Paauwe is Kiek Artistiek. Onder die naam organiseert de Middel burger al anderhalf jaar exposi ties bij twee meubelzaken in Zeeland. De exposities lopen drie maanden en omvatten vooral beeldende kunst. Iix Brooymans van de Gruiter Diezijn ixx Middelburg hangen tot en met 31 mei schilderijen en collages van Robert Pothecary. In 't Lange Uus in Zierikzee hangen tot die datum aquarel len en acryl-schilderijen van Nelly van Nieuwenhuijzen. „Ik doe dit puur als hobby. Kiek Artistiek is een initiatief van mezelf, voortgekomen uit mijn eigen interesse voor beeldende kunst", vertelt Marco Paauwe, die in het dagelijks leven bij de politie in Vlissingen werkt. „De bedoeling is om het werk van de kunstenaars onder de aandacht van het publiek te brengen." De locaties spelen daaxïn een grote rol. Paauwe: „De drempel om naar binnen te gaan is laag, in tegenstelling tot een galerie. Een galexle heeft vaak ook veel beperktere openingstijden." In Zierikzee hangt continu wexk via Kiek Artistiek. Om de drie maanden exposeert een andere kunstenaar. In Middelburg zit er op verzoek van de eigenaar drie maanden tussen de exposities. „Dat geeft wat rust. Dat is voor mij ook wel prettig, want er gaat toch een hoop tijd in zitten." Tijd De meeste tijd is Marco Paauwe kwijt aan het bekijken van het werk en het opzetten van de ex posities. Hij gaat soms zelf ach ter kunstenaars aan, maar in de meeste gevallen nemen ze con tact met hem op. „In Zeeland zijn weinig expositieruimtes. Veel kunstenaars zijn wel geïn- teresseex'd in een expositie." Als iemand wil exposeren gaat Marco Paauwe kijken of het werk geschikt is voor de locatie. „Ik kijk naar de stijl, de kwali teit en in tweede instantie naar de pi'ijs. Het moet min of meer betaalbaar wexk zijn. Ik kan niet precies zeggen wat het moet kosten, maar het moet in princi pe voor iedereen haalbaar zijn." Om een idee te geven: De schil derijen van Nelly van Nieuwen huijzen kosten tussen de 800 eix 1750 gulden. Die van Ro bert Pothecary kosten tussen de ƒ300 en ƒ4400 gulden. „De prijs zegt echter lang niet altijd iets over de kwaliteit." Wat betreft de stijl van de kunst werken kijkt Paauwe of het in de omgeving past. In 't Lange Uus in Zierikzee hangen tot en met 31 mei de schilderijen van Nelly van Nieuweixhixijzen. Ze heeft een galerie bij haar woonboerderij in Lewedox-p. De Zeeuwse kun stenares haalt haar inspiratie uit het landschap om haar heen. Dat is aan de landschappen, bloemen exx katten op haar schilderijen goed te zien. In Middelburg hangt tot en met 31 mei het werk van Robert Po thecary. Deze kunstenaar komt oorspronkelijk uit Groot-Brit- tannië. Hij woont nu in het Bra bantse Sint Oedem-ode, waar hij ook een galerie heeft. Zijn colla ges en schilderijen zijn geba seerd op zijn x-eis naar Syrië en Jordanië. Ook de oudheid komt in zijn schilderijen tex-ug. Kiek Artistiek doet de selectie, maar de eigenaar van de zaak heeft het laatste woox-d. „Alles QoiVisi jP"||7 gebeurt in overleg. We zijn ook j i' overeengekomen dat er wisse- 1 - 1 lende exposities worden gehou den. Ik probeer verscheidenheid inhetwerkte creëren. Zodat het steeds een verx-assing is wat er 'Study of Bosra n', werk van Robert Pothecary, te zien in Middel de volgende keer hangt." burg. Middelburg', Minitheater Twee eenakters van Dario Fo, door SLA P Producties, met Anke Tanihatu en Peter Adri- aanse. Vormgeving van Leuntje de Reu, regie van Suzanne de Pagter. door Willem Nijssen SLA P Producties - een amateurinitiatief met een voor puzzelaars doorzichtige naam - brengt twee eenakters van Dario Fo samen in één avond. Ze hebben dan ook het zelfde thema, op één moment zelfs even een identieke tekst. Huwelijksperikelen is dat the ma. En Dario Fo weet daar tref fende dingen over te schrijven. Dario Fo is de betwiste Nobel prijs-winnaar van 1997. Be twist omdat hij toch vrijwel uit sluitend voor toneel geschreven heeft. En sommige mensen kun nen dat kennelijk maar niet tot de litex-atuur gerekend krijgen. En al is het dan algemeen be kend dat Nobelpx-ijzen uitrei ken meer met politiek dan met kunst te maken heeft, in het ge val van Dario Fo vind ik het een COR DE JONGE Peter Adriaanse exi Anke Tani hatu. gerechtvaardigde beslissing. Want zijn teksten zijn spranke lend, verheldex-end en goed van compositie. Goede teksten zijn geen garan tie voor goed toneel. Maar wie van goede teksten houdt, moet zeker naar deze voorstelling gaan. Want dankzij prima spel van Anke Tanihatu en Peter Adriaanse koint alles wat Dai'io Fo in zijn teksten stopt, er oók werkelijk uit. Humor op de eer ste plaats. Een lichtelijk cyni sche kijk op de 'faïlocratie' zoals de schrijver het ergens zelf be noemt. Psychologische invul ling' van de personages, zonder daar veel woorden aan kwijt te zijn. Twintigste-eeuwse dyna miek, moderne situaties met, theatrale lading. Twee eenakters dus. Eenakters zijn snelle schetsen, en die te maken is in dit geval een talent van de schrijver. Maar meestal zijn ze ook een apaxfe sensatie voor de toeschouwer, die in en kele grove lijnen al een opmer kelijke gelijkenis bespeuxl. Het besef dat iets met zo weinig mid delen kan worden blootgelegd is niet alleen de bewondexdng van de leek. Het is ook een groeiend inzicht, dat er blijkbaar een kern van de zaak bestaat. De avond opent met de eenakter 'Home Sweet Home'.-»waarin een vrouw na een heftige scène over de kwaliteit van het seksle ven de deur uitvlucht. Zonder vooropgezet plan neemt ze wraak op haar 'Mr. Twenty-one seconds'-echtgenoot door heel de dag vx-ijend door de brengen met de hoofdkassier van haar werk. Op een hotelkamer, waax 'de gangen stinken van gistend kattenpis'. Volledig dronken be landt ze in een poging thuis te komen in een verkeerd huis in een verkeerd bed. Komisch alle maal, maar komischer nog zijn de teksten waarmee ze zowel haar man als de hoofdkassier neersabelt en haar eigen positie beoordeelt: „Klaar voor de duik in de dagelijkse stront." Anke Tanihatu speelt cle vrouw (één brak gekwetsheid en ve nijn) zeer geloofwaardig, en hoewel zo 'n monoloog daar wei nig kansen toe biedt, ook in een levendig toneelbeeld. Die kwa liteit blijft aanwezig in de twee de eenakter 'Open Huwelijk'. Voor de ogen van het publiek - dat er steeds weer bij betrokken wordt - vechten een man en een vrouw hun relatie uit. Een relatie die zo nodig een open hu welijk moest zijn. En dat kon blijven dankzij haar drie zelf moordpogingen per maand. En zolang de man het 'avontuur' re gisseert. Vanaf de dag dat de vx'ouw ook touwtjes in handen neemt, loopt het spel ineens heel anders. Met vex-rassende afloop. Dat klinkt allemaal nogal zwaar op de hand, maar clat is beslist niet de werkelijkheid. De stemmingen wisselen snel (juist., 'dat kon vooral Anke Tanihatu goed bijhouden), de humor houdt het licht. Zelfs al klopt het een beetje met de werkelijk heid, een relatie beschreven te horen als „een opgewarmde* prak" blijkt eerder een opluch ting dan een last. De twee eenakters zijn op 11 april nog te zien in het Minitheater te Middelburg en op 23 april in 't Beest te Goes. ..saai myzelfs niettaeétesessik vinp mi capers wmicht een orixepmup/f V\FW\A MpBEN HALEN, LDNÉeNS MOEIEN EEN SOiEIPI/lK/N HUN HAAT, Ml'SjeStCMEfOUSZH WPMOm wev perenews "Ar-r,^ ik kim nier \m%cnpmemi na t/en IJM? we STPIFT/W CE UxftycNP VAN Myn f wev€gawé,i/»<eae/x ineen Piefccras IK HEB MEZELF BETFAPTCP CPA-SyMFATH/EEN, Her ram "6f!en?w stellen, kansen b/epen"...

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 17