Zeeland ligt goed bij bedrijven Stichting redt concert met andere locatie PZC Wijers vertrouwt op goede afloop fusie stroomproducenten De bezetenheid van de verteller Ros Een muzikale Frank Boeijen zonder show zeeland 10 Drie keer zoveel binnenkomende als vertrekkende ondernemingen 't Beest Goes geeft cursus kindertoneel kunst cultuur exposities vrijdag 20 maart 1998 door Claudia Sondervan MIDDELBURG - Er komen meer bedrijven Zeeland binnen dan er de provincie verlaten. De gemeenten Borsele en Tholen presteren het beste in het aan trekken van nieuwe onderne mingen. Ruimte, goedkope grond en centrale ligging spelen Borsele, met name 's-Graven- polder, in de kaart en trekken bedrijven van Walcheren weg. Actieve promotie blijkt onder nemers het laatste zetje te ge ven: Tholen blijkt daar in een onderzoek van student bedrijfs kunde Dennis Auer van te profiteren. In Goes nemen on dernemers dure grond voor lief omwille van de goed bereikbare zichtlocatie. In Zeeuws-Vlaan- deren verliest het slecht bereik bare Oostburg bedrijven aan de Kanaalzone. Decentraal maar goedkoop Vlissingen mist uit straling. Die oordelen komen uit de doc toraalscriptie 'Waar wel en waar niet? Locatiekeuzegedrag van ondernemers in Zeeland en de consequenties voor de be langrijkste vestigingsplaatsen'. Oost-Souburger Dennis Auer presenteerde zijn onderzoek voor het Zeeuws departement van de Nederlandse Maat schappij voor Handel en Nijver- Jieid. Auer bestudeerde de periode 1990-1997, waarin negentig GOES - Podium 't Beest in Goes organiseert ook dit jaar een kor te cursus toneel voor kinderen. Vorig jaar was de cursus een groot succes. Aan bod komen verschillende oefeningen: improviseren, sa menspelen, met toneeltekst werken en pantomime. Ook le ren de cursisten van alles over belichting en schminken. De cursus wordt verzorgd door dramadocente Eveline Mulder. De bijeenkomsten vinden plaats •op woensdagmiddagen van 25 maart tot en met 13 mei, van 13.30 tot 15 uur. bedrijven met minimaal vijf werknemers zich verplaatsten. Daarvan verhuisden 64 bedrij ven geheel en 28 bedrijven ge deeltelijk. Ruim de helft van de bewegingen bleef binnen Zee land. De provincie kent een ruim migratieoverschot: drie maal zoveel bedrijven komen Zeeland binnen als er de provin cie verlaten. Het aantal bedrij ven dat binnen de eigen ge meente blijft, is bijna tweemaal zo groot als het aantal bedrijven dat de ene gemeente verruilt voor de andere. De gemeente- trouw is het sterkst in Middel- buig en Schouwen-Duiveland, gevolgd door Goes. Dochters Goes hoort ook tot de gemeen ten die bedrijven uit andere ge meenten weet aan te trekken, samen met Borsele, Hontenisse, Sas van Gent en Terneuzen. Goes en Borsele fungeren daar bij als 'overloopgebied' voor Middelburg en Veere. Tholen, Schouwen-Duiveland en Vlis singen trekken relatief veel bedrijven aan van buiten de provincie, meest dochters van buitenlandse of randstedelijke bedrijven. De voornaamste redenen om een bedrijf te verplaatsen zijn ontoereikende huisvesting, het ontbreken van uitbreidings ruimte en slechte bereikbaar heid van zowel het bedrijf zelf als van afnemers. Een nieuwe locatie moet minimaal goed be reikbaar en representatief zijn, geen klagende omwonenden kennen en binnen een behulp zame gemeente liggen. Gemeenten blijken informatie bron nummer één bij herlocatie. Zakelijke-dienstverleners zoe ken een bestaand pand via ma kelaars of zakenrelaties. Indu strieel gerichte bedrijven, met hun specifieke bouw- en inrich tingseisen, vragen gemeenten om bouwterrein. In de bouwnij verheid zoeken ondernemers zelf een geschikte stek. Na de verhuizing is 91 procent content met de locatie. Het gros van cle verhuizende bedrijven telde bij verplaatsing vijf tot tien werk nemers - een hanteerbare om vang verhoogt de bedrijfsmobi- liteit. De bedrijfsverplaatsingen le verden 29 procent nieuwe werk- gelegenheid op: 413 nieuwe ba- De ruimte, goedkope grond en centrale ligging zijn de sterke kanten waarmee het industrieterrein in 's-Gravenpolder bedrijven van elders naar zich toe lokt. foto Willem Mieras door Lianne Sleufjes DEN HAAG - Minister H. Wij- ers (Economische Zaken) heel't er alle vertrouwen in dat de fu sie van stroomproducenten doorgaat. Zij hebben geen al ternatief. De huidige perike len tussen de partijen zijn vol gens hem onderdeel van een commercieel onderhande lingsproces. „En daarover gaan wij niet", aldus Wijers tijdens een Tweede-Kamerde bat over de Elektriciteitswet. Die wet behelst de liberalise ring van de energiemarkt, noodzakelijk vanwege Euro pese wetgeving. Nederland moet, om een vuist te kunnen maken in de grote Europese markt, komen tot een Grootschalig Productie bedrijf (GPB). Dat betekent een fusie tussen de vier regio nale elektriciteitsproducenten EPZ, EZH, EPON en UNA en het overkoepelende SEP. Zes distributiebedrijven, aandeel houders van de stroomprodu centen, willen meer geld verkrijgen uit het GPB en ver hinderen zodoende een soepe le fusie. Een van die zes is het Zeeuwse Delta Nutsbedrijven, voor eenderde aandeelhouder van EPZ. De distributiebedrijven moe ten de eerste jaren genoegen nemen met een bescheiden winstuitkering om het GPB een stevige financiële basis te verschaffen. In ruil daarvoor willen ze zekerheid over lage prijzen na 2001. Ook wensen zij lage tarieven voor de zoge heten verstromingscontrac- ten. Daarbij kopen de distri butiebedrijven zelf in het buitenland aardgas in en laten het GPB daarvan elektriciteit maken. Evenwicht Volgens Wijers houden beide partijen elkaar wel in even wicht. Het GPB laat zich de kaas niet van het brood eten door de distributiebedrijven en die willen op hun beurt, en terecht aldus de minister, het GPB geen al te dominante po sitie geven. Als de onderhan delingen niet het gewenste re sultaat opleveren, kan Wijex's nog altij cl ingrijpen. De Kamer was hiermee tevreden. De fu sie van het GPB staat formeel ook los van de elektriciteits wet die volgende week de steun van een overgrote meer derheid van de Tweede Kamer zal krijgen. Wel moest Wijers de PvdA en D66 tegemoet komen door ak koord te gaan met de mogelij k- heid een extra heffing op stroom in te voeren. De op brengst daarvan gaat naar projecten voor duurzame, mi- lieuvrienlijke energie. Of die heffing er ook komt, is aan de opvolger van Wijers. door Frans Doeleman MIDDELBURG - Het kamer muziekprogramma dat zondag middag onder de titel Vier Ka mermusici in de Concertzaal in Middelburg zou worden uitge voerd, heeft dermate drastische wijzigingen ondergaan, dat de Zeeuwse Theater Stichting het niet verantwoord achtte het concert doorgang te laten vin den. Hierdoor ontstond verschil van mening met de Stichting Kamermuziek Zeeland, die te genargumenten aanvoerde en uiteindelijk besloot de organi satie over te nemen en het con cert zondagmiddag in de Mid delburgse Kloveniersdoelen onder te brengen. Directeur Gerard Peijs van de Zeeuwse Theater Stichting heeft inmiddels de concertbe zoekers in een brief laten weten, dat niet alleen de eerder aange kondigde werken van Jean Francais en Paul Schoenfeld waren vervangen door een Pia notrio van Van Beethoven en een Strijktrio van Von Dohnanyi, maar dat ook pianist Rian de Waal was ingeruild te gen Kyoko Hashimoto en dat niet Ronald Hoog'eveen, maar Eeva Kosldnen de vioolpartijen zal spelen. Van het oorspronke lijke programma bleef zodoen de alleen het Pianokwartet in Es van Robert Schumann over. De andere twee musici die wel zoals eerder afgesproken naar Zee land zouden afreizen, zijn Lex Korff de Gidts (altviool) en Godfried Hoogeveen (cello). Overgeheveld Het Nederlands Impresariaat, de agent van de musici, had de bezoekers pas zondagmiddag ter plaatse op de hoogte willen stellen van de veranderingen, met als tegemoetkoming een uitnodiging voor een concert met Rian de Waal in het nieuwe seizoen. Gerard Peijs wenste daarmee niet akkoord te gaan omdat de kopers van een kaartj e niet werd geboden wat hen in de seizoenbrochure en via de me dia was voorgespiegeld. De Stichting Kamermuziek Zeeland heeft zich niet bij dit besluit neergelegd. Bestuurslid Johan Jacobs uit Middelburj klom donderdagmiddag in di telefoon en wist na korte tijdt melden dat het contract koi worden overgeheveld en dat d locatie Kloveniersdoelen be schikbaar is. Weliswaar hebbei de kamermuziekliefhebb'ers in middels de brief van Geraii Peijs gekregen, Jacobs hoop echter dat ze deze krant goei zullen lezen, waarin ze teven op de hoogte worden gebrach van de veranderingen in he programma. „Kyoko Hashimo to mag dan misschien minde bekend zijn dan Rian de Waal dat wil nog niet zeggen dat e sprake is van minder kalibei Hetzelfde geldt voor de violis te", benadrukt Jacobs. Officieel begint het concert, in di Kloveniersdoelen zondag on 15.30 uur, maar mensen die te gen die tijd in hun onschuld vooi het Concertgebouw staan, zul; len daar een groot bord aantref f en dat hen naar de nieuwe loca tie verwijst en hen voor die toch een kwartiertje respijt geeft. Nieuw kaartje Belangstellenden die inmiddel een kaartje hebben gekocht vn de Zeeuwse Theater Stichtins krijgen hun geld teruggestort oj bank of giro en moeten bij di Kloveniersdoelen een nieuw kaartje kopen. Advertentie ÖO^e,C at de \a9®( Hetthema van de boekenweek is Panorama Nederland, stad en land in pro za en poëzie. Tal van Nederlandse schrijvers hebben Zeeuwse steden en landschappen in woorden vastgelegd. Tijdens de boekenweek publiceert de PZC een serie citaten uit de moderne Nederlandse literatuur waarin een plek in Zeeland wordt beschreven. Fotograaf Lex de Meester heeft de loca ties opgezocht en vastgelegd. In de negende aflevering Hulst, zoals be schreven door Willem Brakman. Zoekend keek hij langs de huizenrij en zag in de verte een rood zwart geschilderd uithangbord. Het was Het Bonte Hert waar hij naar binnen vluchtte voor de nu loodrecht neervallende regen. Bij het raam kon hij over het plein kijken. Het lag er grauw en verlaten en het licht erboven had een gelige glans. Aan de overkant lag een langwerpig grijs gebouw, waartegen een spiernaakt wittig torentje afstak, maar ieder ander uitzicht werd onmogelijk gemaakt door een kerk, die opeens in het midden van het plein stond. Akijn boog zich voorover naar het raam en zag tot zijn verbazing, dat hij van de bushalte tot in Het Bonte Hert langs een enorme kathedraal had gelopen, zonder deze zelfs maar te zien. Het was of het pleintje voor zijn ogen veranderde, kleiner werd, gebukter, met hier en daar besmuikt wegsluipende straatjes. Binnen de wallen van dit stadje was geen stuk hemel denkbaar, zonder dat deze kerk er een toren doorheen stak, en op de pleintjes en in de straatjes bewoog zich zeker geen mens, zonder dit machtige, door contreforten, luchtbogen en fioelen besprongen godshuis ergens in zijn gedachten. (uit: Willem Brakman, Een winterreis, uitgevenj Querido, Amsterdam, 1961.) door Ernst Jan Rozendaal TERNEUZEN - Boekenweek? Wat nou boekenweek? Dat is iets wat uitgever/schrijver Martin Ros dezer dagen ken nelijk nauwelijks bezighoudt. Zaterdag wordt de eerste wie lerklassieker van het seizoen gereden, Milaan-San Remo. Daar wil hij donderdagavond, te gast op een literaire avond in Porgy Bess in Terneuzen, eerst even bij stilstaan. Drie kwartier later weet het pu bliek - een vrijwel volle zaal - alles over de Italiaanse wiel renner Fausto Coppi en zijn te genstanders Gino Bartali en Gerrit Schulte, over de link tussen katholicisme en wiel rennen en over fameuze en 'toevallige' winnaars van de Tour de France. „Zo", besluit Ros. „Dit mocht wel even aan de vooravond van de klassie ker Milaan-San Remo." Zijn schorre stem verraadt dat hij soms vergeet adem te halen en hij aarzelt niet zijn stem te verheffen als hij het nodig vindt zijn verhaal kracht bij te zetten. En dat vindt hij vaak nodig. Martin Ros schreef ondermeer boeken over wielrennen, over zijn eigen jeugd, over collabo rateurs in de Tweede Wereld oorlog en over de slavenop stand op Haïti. Hij werkte drieëndertig jaar bij uitgeverij De Arbeiderspers, waar hij on der de titel 'Privé Domein' een fameuze reeks autobiogra fieën opzette. Het publiek kent hem ongetwijfeld het best van zijn krantenrubrieken - ook geruime tijd voor de PZC - zijn radiopraatjes en zijn televisie optredens. De opzet van zijn literaire avond is eenvoudig. Ros gaat aan een tafel zitten waarop een stapel van zijn boeken ligt. Hij pakt er een, begint daarover te praten en houdt niet meer op. Alle onderwerpen waarvan hij bezeten is - 'interesseren' is in zijn geval te zwak uitgedrukt - komen vanzelf voorbij. Hu mor, heldendaden en drama foto Charles Strijd zijn de vaste ingrediënten van zijn verhalen. Als hij vertelt hoe Fausto Coppi in 1948 de fi nale van het wereldkampioen schap achtervolging verliest van Gerrit Schulte, hoe hij naar de winnaar toestrompelt, hem op zijn fiets zet en voor een ereronde door het Olym pisch Stadion in Amsterdam duwt, om daarna in de cata comben drie kwartier lang 'schokkend en gillend' te hui len over zijn verlies, dan huilt ook Ros bijna. Binnen een mi nuut heeft hij de zaal weer plat van het lachen met een verhaal over zijn Roomse jeugd in Hil versum. Koopman Dat hij niet zomaar van de hak op de tak springt, blijkt uit zijn onderwerpkeuze. Boeken die niet meer leverbaar zijn, noemt Ros even en legt hij weer opzij. Omvervolgens een boek te pakken waar mensen 'snel bij moeten zijn, want het is bijna uitverkocht'. Daarin zit geen verhaal. „Ik moet aan de handel denken", zegt hij. Waarmee Ros onthult wat hij is: een Smarktköopman in boe ken. Hij prijst literatuur aan zoals op de Albert Cuyp vis wordt aangeprezen. En bij wie stilstaat om even te luisteren, loopt meteen het water in de" mond. TERNEUZEN, Zuidlandtheater 'Vaderland' theateroptreden van Frank Boeijen doorTreesvan Herpen Al bijna twintig jaar staat de naam van Frank Boeijen onafgebroken in de analen van de vaderlandse muziek ver meld. Zijn muziek is niet in een bepaalde categorie onder te brengen. Op geheel eigen wijze vertolkt hij gevoelens die voor iedereen herkenbaar zijn. De knappe teksten, verrassende composities en mooie arrange menten zijn vaak van zijn hand. Maar een podiumdier is hij niet. Verleden week bracht Radio 2 zeven dagen lang louter Neder landstalige muziek ten gehore. Van sterfelijke mensen als Wim Sonneveld en Frans Halsema klonken onsterfelijke liedjes. De vraag of Frank Boeijen in dat rijtje, thuis hoort zal vooiiopig nog onbeantwoord blijven. Wat Sonneveld en Halsema als caba retiers natuurlijk wel hadden was een grandioos podiumge- voel. Boeijen is geen cabaretier maar een zanger pur sang en waarschijnlijk een introvert mens die zijn gevoel wel kan ui ten in de muziek die hij brengt. Op het podium voert hij emoties als wanhoop, frustratie, angst en boosheid ten tonele. Je hoort ze wel maar je ziet ze niet. Als een houten klaas met de ogen gesloten bezingt hij de onbe reikbare liefde, de dood en de eenzaamheid. Als toeschouwer kun je het beste je ogen ook maarsluiten: dan komt die emo tie over in woord en in klank. Muziek maken kan hij zeker. Elk lied dat in Terneuzen klonk heeft een eigen sfeer. Door ge bruik te maken van steeds ande- x'e instrumenten, wisselende ar rangementen en met het hem zo eigen stemgeluid weet hij op universele wijze de ongetwij feld door hemzelf doorleefde hartstochten heel treffend over te brengen op zijn publiek. Soms is het melancholiek, dan weer swingt het. Rock wisselt hij af met een luistexdied. Alom gekende nummers volgden op de meer en minder gekende songs van zijn laatste cd. De af wisseling, kortom was gx'oot. Met nauwelijks een erkenning van het applaus ging de pex'fecte machinerie van het ene in het andere lied over. Boeijen heeft zich altijd verze kerd van topxnusici, ook deze keer. Drummer Noi'man Bo- nink, gitarist Benny van Rijs wijk, toetsenist exi pianist Rens van der Zalm en alleskunner Ton Schneiders volgden de zan ger op maat. Het krachtige stemgeluid van Frank Boeijen, met zijn duidelijke dictie en rol lende r vloeide mooi samen met zijn muzikanten. Boeijen heeft zich voor zijn jongste cd, 'Vadexiand' laten in spireren door het verre oosten. De nummers die hij daax-van liet horen waren anders van ge wicht, lichter en subtieler dan het soxns stevige rockwexk van voorheen. In de af en toe crypti sche teksten klirxkt ook de liefde voor zijn vadexiand en zijn va der door. Bij de titelsong kwam voor het eerst enige emotie in de performance van de zanger Echt extrovert werd hij uitein delijk toch nog heel even na de pauze in een gevoelige 'Verzoe ning'. Figuurlijk lag hij op zijn knieën in dat lied. Na lang aandringen kwamen er nog twee encores. Bij het laat ste, overbekende 'Kronenbur- gerpaik', gebaarde de zanger dat het publiek moest gaaxx- staan. En zowaar; ineens kwam hij los, bewoog makkelijker over het toneel. Misschien moet Fx-ank Boeijen de concertzaal xixijden en het popcircuit opzoe ken. Zijn muziek is het alleszins waard. Nog te horen op '16 april in De Prins van Oranje in Goes Twee series kunstwerken vat Mira Peters hangen tot en me! 26 april in galerie 't Haentje tf Paart in Middelburg. Getekem is een serie tekeningen, compo sities, die samen een eenhek vormen. De serie Desire bestaa! uit olieverfpaneeltjes, die eet zelfde eenheid vormen. Ge opend: do,za enzo 14-16.30 uui De tentoonstelling Schilderen in Zeeland in de Middelburgse galerie De Vier Gemeten is vooi een groot deel gewijd aan schil ders die in Zeeland woonden di er kwamen werken, zoals Louis Heymans, Jan Heyse en Pieter de Bodt. Te zien tot en xnet 2C september: za 11-17 uur. Vanmiddag (vrijdag) om 17.00 uur wordt inde Zeeuwse Biblio theek in Middelbui'g de exposi tie Poética Mechanica van Kees Wijker geopend, die in de ruimte van de Jan van Leeuwen Stich ting blijft tot en met 28 april. De kunstwerken zijn opgebouwd uit ijzerdraad, touw, papier inkt, een enkele elektromotor een spiegel en wat potlood stompjes. Dat draait uit op ge schreven illustraties bij bewe gende tekeningen. Geopend: nia 17,30-21 uur, di t/m vr 10-21 uur en za 10-13 uur. Onder de titel 15 maart 1991 exposeert Mark de Weijer tot ec met 11 april in Galerie Van den Berge in Goes. Op zijn uitnodi ging is in de achterzaal werk te zien van Machiel van Soest en Peter Seyen. Geopend: do t/m za 13-17 uur en de derde zondag van de maand. De expositie van Rijnhard Schregardus, die zaterdag om 17.00 uur wordt geopend in ga lerie De Hoekweide in Wol- phaaxtsdijk, laat werk zien in gemengde technieken. Geopend tot en met 11 april: do, vr en za 13-17 uur. Marja de Munck-Bos uit Vlis singen exposeert tot en met 1 mei schilderijen (acryl en aqua rel) in de VSB Bank aan de Dorpsstraat in Breskens. Haar werk wordt betiteld als impres sionistisch. Zij maakt 'mensen in al hun vormen'. Geopend: werkdagen 9-12 uur. Hilarische bloemen in ge mengde techniek op papier en doek van Marianne Rouws zijn tot exx met 18 april te zien in stu- ART Galerie in Bergen op Zoom. Geopend: vr 11-18 en za 11-17- De Rietpen Galerie in Bergen op Zoom toont naast koldex-ieke tekeningen een reeks vrije teke ningen van Jan Sandei's, die in ternationale bekendheid ver wierf door zijn werk voor jaarlijkse kalender van Sigma Coating Scheepsverven. De ex positie wordt zondag om 16.0" uur geopend. Te zien tot en met 20 mei: vr 14-19, za en zo 14-17. Het overzicht van de lopende exposities staat op pagina 15. Een winterreis Willem Brakman

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 42